Bio Bekijk alles van Adriaan Soeterbroek Word fan

Adriaan Soeterbroek

Adriaan Soeterbroek Cartoonist

11 februari 2011 Reageer (158) 26396 x bekeken Politiek Print artikel RSS MSN Reporter NUjij eKudos Hyves LinkedIn Google

Wordt-vervolgd

Over de plannen van PVV om een 'tuigdorp' op te richten

Laatste Reacties (158) Reageer Reacties in wachtrij: 4

  • Ren� Hoen, za 12 februari 2011 11:20 Reageer op Ren�

    Ren�

    Dit voorstel is al zo oud dat Joop blijkbaar vergeten is wie er als eerste met dit voorstel kwam: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/669141/2005/04/25/Kamermeerderheid-wil-aso-s-in-containerwoningen.dhtml
    Zowel het huidige CDA, VVD maar OOK de PVDA zag dit als een goed plan.

  • YggY Yggdrasill, za 12 februari 2011 11:14 Reageer op YggY

    YggY

    Ik feliciteer de VARA, ik feliciteer JOOP en ik feliciteer Adriaan met dit resultaat, ik vind het fantastisch:
    ====================

    DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders is boos op de VARA, die op zijn website Joop.nl een cartoon heeft geplaatst waarop een plan van de PVV wordt vergeleken met nazipraktijken. Het gaat om het idee van de partij om zogenoemde tuigdorpen voor aso's te bouwen. Op de spotprent is te zien hoe bewoners van zo'n dorp naar een douche worden geleid, zoals dat in de oorlog gebeurde met gevangen in een concentratiekamp. In die 'doucheruimte' werden ze vergast.

    ===========================

    Ja wat Wilders allemaal niet aangrijpt om onder een debat uit te komen.

  • Sylvia Stuurman, za 12 februari 2011 11:14 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Citaat Wilders, toen het om Nekschot ging:
    "Juist een cartoonist, die per definitie prikkelend en satirisch is, moet zich vrij kunnen uiten."
    http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1057&Itemid=1

    En nu:
    "PVV-leider Geert Wilders is boos op de VARA-weblog Joop.nl. Daarop is vrijdag een cartoon geplaatst waarin de zogenoemde tuigdorpen die Wilders wil opzetten, worden vergeleken met vernietigingskampen uit de Tweede Wereldoorlog."

    LOL ;-)

  • Frenck Mahon, za 12 februari 2011 11:08 Reageer op Frenck

    Frenck

    Wilders geeft met zijn tweet aan dat vrijheid van meningsuiting niet kan wanneer er mensen worden gekwetst. Volgens mij geeft hij hier een persoonlijke uitspraak over het vonnis dat kan volgen uit zijn eigen rechtszaak.
    Voor Adriaan, je bent pas echt een politieke cartoonist wanneer je cartoon politieke opschudding veroorzaakt, gefeliciteerd.

  • Arjan Smit, za 12 februari 2011 10:41 Reageer op Arjan

    Arjan

    Geblondeerde Geert eist van de Vara dat de spotprent verwijderd wordt, anders komt hij niet bij het lijsttrekkersdebat van Pauw en Witteman.
    Wie was er ook alweer voor vrijheid van meningsuiting (en toont zo weinig beschaving dat hij meent onder dit mom groepen mensen te kunnen beledigen)? Of geldt deze vrijheid alleen voor leden van de Partij voor de Vrijheid?
    Tja meneer Wilders, het mes snijdt van twee kanten. Je kunt nu wel de Vara gaan chanteren (weer een excuus om een debat te vermijden), maar je kunt ook even flink zijn en slikken.

  • Johanna Hoftijzer, za 12 februari 2011 09:22 Reageer op Johanna

    Johanna

    Elke vergelijking met een Duits concentratiekamp gaat hier volledig mank immers het tuig heeft nog kleren aan, zijn nog niet kaalgeschoren en gebrandmerkt. Eentje heeft er zelfs zijn weekendtas nog bij zich met daarin waarschijnlijk shampoo, doucheschuim, een handdoek, schoon ondergoed e.d.
    Niks aan de hand.

    Kan iemand mij een link doorgeven naar de cartoons die gemaakt zijn toen de SP, de PvdA, de VVD en het CDA pleitten om aso's in containerwoningen te plaatsen?
    SP:
    http://nijmegen.sp.nl/weblog/2008/02/21/interviews-met-sp-wethouder-hans-van-hooft/

    CDA-VVD-PvdA:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/669141/2005/04/25/Kamermeerderheid-wil-aso-s-in-containerwoningen.dhtml

    Toch is het voorstel van Wilders zo gek nog niet.
    Ruud Lubbers, Geert Mak, Alexander Pechtold, Jeltje van Nieuwenhoven, Thea Beckmann, Anton Pieck en Bert Haanstra zijn allemaal nakomelingen van "tuig" dat werd heropgevoed in b.v. het pauperkamp Veenhuizen en zie wat er van deze nakomelingen terechtgekomen is.
    Strak plan dus!

  • Kees Jansma, za 12 februari 2011 08:46 Reageer op Kees

    Kees

    De Vara? De rode haan die niet meer kraait, maar graait? Vind het zeer frapant, dat de cartoon tekenaar het tuig alleen maar met allochtonen vergelijkt, dan met autochtonen, die ook meerderheid hebben als tuig zijnde. Dat zegt genoeg over deze tekenaar. In ieder geval ben ik een tegenstander van tuigdorpen en een voorstander van werk en heropvoedings kampen. Net zoals het socialistische land, waar ik nu vertoef.

  • GJ Huisman, za 12 februari 2011 08:25 Reageer op GJ

    GJ

    Is het leuk? Nee.
    Is het smaakvol? Nee.
    Is het scherp / spitsvondig? Nee.
    Heeft het de kwaliteit om een ernstig onderwerp luchtig te verbeelden? Nee.


    Kortom, dit is een hemeltergend slechte cartoon. Het heeft weinig meer te maken met de meest basale elementen van een cartoon, maar met een persoonlijke kruistocht / fixatie van de cartoonist tegen Wilders.


    Hoe dan ook, moeten dit soort tekeningen op voorhand verboden worden? Nee.
    Ook slechte en smakeloze cartoons mogen getekend worden. Als Wilders er wat aan wil doen weet hij de weg naar de rechter vast wel te vinden.

  • Jonas De Ridder, za 12 februari 2011 07:39 Reageer op Jonas

    Jonas

    Natuurlijk spreekt Wilders hier weer schande over. Want anders kunnen zijn aanhangers straks niet zeggen 'we hebben het niet geweten'.

  • Andy P, za 12 februari 2011 06:40 Reageer op Andy

    Andy

    Ik vind dit op 2 punten echt niet kunnen.

    -Mijnheer Adriaan Soeterbroek impliceerd met het uiterlijk hiermee dat alleen maar buitenlanders TUIG zijn en de knipoog naar WO2 impliceerd dat Joden toen ook alleen maar TUIG waren. Hij is nog erger dan Wilders. Dit gaat ver voorbij de vrijheid van meningsuiting.

  • Huub Geluk, za 12 februari 2011 08:11 in reactie op Andy P Reageer op Huub

    Huub

    Hahah,

    Dit gaat ver voorbij de vrijheid van meningsuiting? Waar heb jij gezeten de afgelopen 30 jaar? WOII? Ik zie Guantanamo, ik zie een vergelijking van Wilders met fascisme in zijn algemeenheid. Je eigen vooringenomenheid heeft je blik op de werkelijkheid ernstig vertroebeld.

    De cartoon van Adriaan is blijkbaar in de roos, gezien alle gepikeerde reacties van PVV verdedigers hier.

  • Jan Otter, za 12 februari 2011 08:59 in reactie op Andy P Reageer op Jan

    Jan

    Helemaal eens met Andy, goed gezegd!

  • Haloef de Barg, za 12 februari 2011 05:52 Reageer op Haloef

    Haloef

    Hahaha,

    Ik lees in de huisregels van dit kletsblog: -beschuldigingen bevatten zonder bewijzen betekent niet plaatsen.

    Zoals iedere linkse medelander betaamt gelden regeltjes alleen voor anderen, maar niet voor hemzelf. Als men links is is men nl. te "slim" voor regeltjes, die zijn er voor anderen.

  • Haloef de Barg, za 12 februari 2011 05:46 Reageer op Haloef

    Haloef

    Waarom hebben ze Nekschot gemuilkorfd als dit wel kan?

  • Klaas Kok, za 12 februari 2011 05:46 Reageer op Klaas

    Klaas

    Jammer dat echt het commentaar van Ron de Weerd leest;
    Wederom linkse verontwaardiging voor zaken die ze zelf hebben voorgesteld......

    Beetje typisch.

    In 2006 pleitten PvdA, CDA en VVD voor containerwoningen voor aso-tuig, evenals een SP'er uit Nijmegen.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/669141/2005/04/25/Kamermeerderheid-wil-aso-s-in-containerwoningen.dhtml

    http://nijmegen.sp.nl/weblog/2008/02/21/interviews-met-sp-wethouder-hans-van-hooft/

  • Haloef de Barg, za 12 februari 2011 05:41 Reageer op Haloef

    Haloef

    Hahaha, die Adriaan, wat ben je toch een walgelijk links mannetje, dit levert ons weer zetels op, bedankt vriend.

  • red cat, za 12 februari 2011 08:38 in reactie op Haloef de Barg Reageer op red

    red

    Dat mocht je willen....

  • Jan Fortuin, za 12 februari 2011 05:18 Reageer op Jan

    Jan

    Ach Geert Wilders heeft vast wat over gehouden toen hij verplicht vast zat op kamp Zeist. Dit plan is met de grond gelijk gemaakt Gelukkig zag Mark Rutte dit zelf ook. De PVV zal in de toekomst dit soort proefballon nog wel vaker los laten.

    Het verstand komt met de jaren. En hoeveel jaren heeft de PVV nog?

  • Eric jansen, za 12 februari 2011 04:29 Reageer op Eric

    Eric

    Geachte heer Soeterbroek,

    Fraaie tekening.
    Waar was u toen...
    http://www.stijnverbruggen.pvda.nl/general/Blog/Containerwoningen.html

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/669141/2005/04/25/Kamermeerderheid-wil-aso-s-in-containerwoningen.dhtml

    Het verbaasd mij ten zeerste dat een erudiet persoon als u blijkbaar met twee maten meet.

    Met vriendelijke groet,
    Eric Jansen

  • haiko de groot, za 12 februari 2011 03:43 Reageer op haiko

    haiko

    wilders toont zijn minachting voor de rechtbank waar hij terechtstaat en vindt politieke partijen die hem in het vaarwater zitten, verwerpelijk. wat hij een ander gunt, gun ik hem. de cartoon is snoeihard, wellicht pijnlijk voor sommigen maar pompadoerkapsel moet niet zeuren, vrije meningsuiting is zijn levensmotto. incasseren en dus zijn waffel houden, adviseer ik hem!

  • Victor Viool, za 12 februari 2011 03:29 Reageer op Victor

    Victor

    Heb een raadsel voor u allen.
    Er zijn twee tekenaars,
    de eerste maakt een cartoon van een landschap met een kerktoren,
    met als tekst: Horizonvervuiling.
    de tweede maakt een cartoon van een landschap met een minaret,
    ook met tekst: Horizonvervuiling.

    Wie van de twee heeft de grootste kans op problemen met justitie en zijn eigen veiligheid ?

  • Piet de Geus, za 12 februari 2011 03:28 Reageer op Piet

    Piet

    Als Soeterbroek zijn Wilders-fixatie voor een dagje opzij kan zetten moet hij eens proberen om het tweelingbroertje SP te verbeelden. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt schurkt weer eens lekker tegen de PVV aan met zijn uitspraken over een tsunami van Polen. Moet toch een mooie prent van te maken zijn?

  • Victor Viool, za 12 februari 2011 03:22 Reageer op Victor

    Victor

    Lees dat Wilders boos is om dit cartoon,
    maar hij zal zeker geen aanklacht indienen, omdat dit geen oproep tot geweld is.
    Maar vermoed wel dat als er in dit cartoon op de plaats van Wilders iemand met fez en djelabba zou staan, en op de plaats van de anderen, joden en homo's.
    Dan zou het aanklachten regenen, en zou de tekenaar voor zijn veiligheid moeten vrezen.

  • ferry bookelman, za 12 februari 2011 03:03 Reageer op ferry

    ferry

    Oja en ik wilde ook nog even zeggen dat ik het volledig eens ben met de commentaren van Ernst Anepool. Dus heren en dames commentatoren lezen die intelligente opmerkingen

  • jan dekker, za 12 februari 2011 03:01 Reageer op jan

    jan

    De rode haan laat zijn kopje hangen, kraait en kronkelt nog wat, maar deze trotse jongen van weleer, kan geen oplossingen meer bedenken. Hevig spartelend denkt hij alleen maar hoe hij op de beste manier de opstandige kippen uit zijn ren kan sturen, en vooral kan tegenwerken. Niet denkend aan het landsbelang, de wens van het kippenhok, laat staan 's te kijken wat er toch verkeerd is gegaan.
    Oplossingen heeft de haan niet, alleen maar rancune en haat. Hij laat zich het liefst nog ritueel slachten, dan toe te geven aan nieuwe ideeën.
    De zelfingenomenheid, doet hem vanzelf zijn nek omdraaien

  • ferry bookelman, za 12 februari 2011 02:59 Reageer op ferry

    ferry

    wat een negetieve reacties allemaal op een cartoon. een cartoon komt voort uit de verbeelding van de tekenaar. verder niets. alles wat u daarna bedenkt, dat komt uit uw eigen gedachten voort. en mijnheer Ron Kivit ik kan u verzekeren dat dit geen nazi-uniform is waar onze geert in wordt afgebeeld. het is het uniform van de generaal van de cavia-brigade. ook zo'n briljant pvv idee.

  • Turks NL, za 12 februari 2011 02:41 Reageer op Turks

    Turks

    Op geenstijl en op andere sites waar de achterban van geert huishoudt kan je dagelijks lezen alle moslims tuig zijn,
    dat moslims weg moeten en dat
    moslimlanden en moslimvolkeren platgebombardeerd moeten worden.

    Geert heeft zelf ook gezegd dat miljoenen moslims gedeporteerd moeten uit Europa (mag hij niet over veroordeeld worden want uitspraak is in het buitenland gedaan ?????)
    dus ze moeten nu niet op Joop.nl komen om "huilie huilie" te doen.

    Het achterban van geert is vooral ongefundeerd, kwetsend en incorrect. Zo incorrect dat ze hun best doen om zoveel mogelijk spelfouten te maken in alles wat ze schrijven. Door en door fout. Het zijn kampioenen in het bedenken van straffen en vrijheidsberovingen.
    Maar tuig zijn het niet hoor, dat zijn de moslims volgens hun.

    Dus Adriaan, klasse cartoon. Ga door met zeggen waar het op staat.

  • Tom vanD, za 12 februari 2011 02:40 Reageer op Tom

    Tom

    Ik ben absoluut geen PVV stemmer maar vindt het bedroevend dat men zich tot dit niveau verlaagd. Het toont ook direct het gebrek aan begrip mbt wat de opkomst van Wilders verklaart.

    De PVV wordt verweten mensen in hokjes te plaatsen, maar dat is precies hetzelfde wat met dit soort suggestieve tekeningen gedaan wordt richting de PVV. Ondanks de stevige standpunten van de PVV is een vergelijking met Hitler totaal ongepast, onsmakelijk en beneden niveau.

    In plaats van een inhoudelijk discussie aan te gaan, te onderzoeken waarom mensen zover komen om op de PVV te stemmen en daar op niveau over te spreken vervalt men wederom in het in een hoek drukken (ja daar is hij weer) van een grote groep Nederlanders die er voor kiest om een specifieke partij te kiezen (dat is nou eenmaal kiesrecht, daar hebben "we" voor gekozen, respecteer dat).

    Door dit soort domme reacties houdt men het "probleem" (de PVV) alleen maar in stand, omdat de stemmers zich alleen nog maar meer onbegrepen en gedistantieerd voelen van de andere partijen.

    Het zou dus verstandig zijn om eens de PVV op niveau te gaan bestrijden in plaats van het in een hokje te plaatsen, wat precies is wat men zelf de PVV verwijt.

    Daarmee is dit soort cartoons niet alleen extreem onsmakelijk, respectloos en onterecht, maar ook ontzettend dom.

    Het mag overigens, vrijheid van meningsuiting is het grootste goed wat we hebben. Maar daaronder valt ook het geven van mijn afkeuring, dus bij deze.

  • Rob Geurtsen, za 12 februari 2011 04:04 in reactie op Tom vanD Reageer op Rob

    Rob

    Ha ha die Tom toch. Jij verwacht dat we onzinnige statements van de PVV gaan onderzoeken. Nee de drijfveren waarom mensen op de PVV stemmen zijn onderzocht. 'Domheid' geloof het of niet, ik kan het je aantonen, nodig me uit voor een pilsje.

    Onbegrepen schrijf je zelf. Klopt en ze mogen ook een stem hebben in he parlemen, wat mij betreft graag over de volle breedte en vol op het orgel. Dan weten we waar een deel van de bevolking gevoelig voor is. Zo hoort een democratie ook te werken. Maar daarme hebben die mensen nog niet gelijk. Het lijkt mij een heel goede methode om de OPVV met eigen middelen te bestrijden.

    Als ze door het cartoon in vervelende hokjes geplaatst worden dan is dat maar zo, dan weten ze hoe het voelt. En ik heb trouwens begrepen dat morgenochtend in de Telegraaf er en boze Wilders te lezen is en nu al in Elsevier.nl. Prachtig!
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/289163/Geert-Wilders-verbolgen-over-cartoon-op-VARAwebsite.htm

    Dat de cartoon op Joop.nl staat geeft Wilders rillingen over de rug. Precies ongelofellijke JanDoedel, dat is wat ik nou meestal heb bij de haatzaaiende onzin van Wilders en zijn malafide kornuiten.

  • Hugo G�ndel, za 12 februari 2011 02:39 Reageer op Hugo

    Hugo

    Meneer Soeterbroek kan knap tekenen maar mist in deze de eigenschap de eer aan zichzelf te houden. Het is iemands goed recht anderen van onfatsoen te beschuldigen maar onderscheidt jezelf dan wel met de wijze waarop je die kritiek uitoefent. De cartoon is absoluut smakeloos.

  • rico rijdop, za 12 februari 2011 02:35 Reageer op rico

    rico

    vrijheids van menigsuite ook voor de cartoons!
    blijf zo door gaan met cartoons

  • Hanz Christian, za 12 februari 2011 02:32 Reageer op Hanz

    Hanz

    Vooraan wijst een in uniform gehulde Wilders hen de weg naar de 'douche'.
    -Elsevier-

    Begint de herkenning pas in te treden als het in een tekening staat?

    Op de afbeelding is een vijftal mensen van allochtone afkomst te zien, dat in een gevangenenkamp in de rij staat.
    -Elsevier-

    Waar aan ziet Elsevier dat het allochtonen betreft? Ze dragen toch geen insigne met een 'A' er op?

    Laat me raden: Wilders is 'woedend'

  • Piet Hendrikse, za 12 februari 2011 02:30 Reageer op Piet

    Piet

    Zijn jullie soms totaal van de pot gerukt? Wat een onsmakelijke cartoon zeg. Wilders heeft alle reden om hier woest om te zijn. Gatverdamme! Ik kots hier echt op. Wat een goedkope en wanstaltige manier om populair over te komen. Jullie moeten je echt dood schamen hiervoor. Minstens zo dom als die vergelijking van dat domme wicht bij Nova CollegeTour. Heb geen hoge pet op van links, maar dit slaat alles.

  • Peter Kok, za 12 februari 2011 02:26 Reageer op Peter

    Peter

    Hitler heeft in 1933 ook niet gezegd dat hij alle joden wilde vermoorden. Nu gaat deze vergelijking inderdaad wel een beetje mank, maar die lui van de PVV slaan steeds ergere taal uit over allochtonen. O ja Ernst, goed dat je met cijfers hebt aangetoond dat de vele schreeuwlelijkers van PVV-aanhangers onzin uitkramen als ze lopen te gillen dat de huidige economische problemen zijn veroorzaakt door decennialang links wanbeleid. Jouw cijfers tonen aan dat de PVDA de laatste dertig jaar juist het minste heeft deelgenomen aan kabinetten en daardoor veel minder verantwoordelijk is voor de huidige problemen dan de rechtse kerk.

  • Haloef de Barg, za 12 februari 2011 05:44 in reactie op Peter Kok Reageer op Haloef

    Haloef

    Integendeel, de hele ellende van nu is begonnen zelfs voor Den Uyl.
    Geen zorg, wij gaan het allemaal oplossen, ook voor jou.

  • Jan-Peter Scheffer, za 12 februari 2011 08:48 in reactie op Haloef de Barg Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Aufl�sen. Ik vertaal voor Stormfront.

  • Don Corleone, za 12 februari 2011 02:22 Reageer op Don

    Don

    Ik snap hem niet... Bedoelt Soeterbroek nu dat alle Joden tuig waren en daarom vergast?

  • r balm, za 12 februari 2011 02:08 Reageer op r

    r

    1.leer tenminste tekenen en niet slecht gebruik maken van paint
    2.als je het idee toch aanvalt, doe het dan tenminste op een manier die juist is en niet naar het idee waarmee je denkt veel reclame mee kan halen
    3.als je toch zo bezig bent, kan je meteen de manier van de pvda tekenen over hun domme verkiezingsposter? want als eerlijkheid toch voorgaat, mogen ze eerst bij hunzelf beginnen!

  • Jan Jansen, za 12 februari 2011 02:07 Reageer op Jan

    Jan

    De wanhoop slaat toe voor de provinciale staten verkiezing?
    Aangaande goede smaak of normaal beleid zou iedereen zich van zoiets moeten distantieeren.

  • Mees ., za 12 februari 2011 02:00 Reageer op Mees

    Mees

    Tja,Nekschot moet natuurlijk alles moeten kunnen tekenen van Wilders,Adriaan Soeterbroek mag dat natuurlijk niet.

    Hoezo niet meten met twee maten?

    U kunt van mij de pot op met uw zogenaamde gevoeligheden heer Wilders.
    Anderen de mond willen snoeren en ondertussen de grootste drek zelf uitkotsen.

    Een cartoonist heeft alleen al om zijn beroep de vrijheid te tekenen,wat hij hij wil!!!!
    Daarom is hij ook cartoonist

  • Haloef de Barg, za 12 februari 2011 05:46 in reactie op Mees . Reageer op Haloef

    Haloef

    Nekschot is ook van zijn bed gerukt.

  • Home Quest, za 12 februari 2011 01:58 Reageer op Home

    Home

    Even kijken hoe zat het ook alweer Wilders moet voor de rechter verschijnen wegens haatzaaien...Wellicht heeft de heer Spong nog wat tijd over voor Adriaan Soeterbroek ...

    Ik noem een aantal uitspraken van de heer Wilders verwerpelijk, ik noem deze Cartoon verwerpelijk.

  • Henk Jensson, za 12 februari 2011 01:49 Reageer op Henk

    Henk

    Lache...

    Elke cartoon over Mohammed moet kunnen maar wanneer 'De Grote Blonde God' zelf onderwerp van vermaak wordt is het enge Nederlandsche PVV wereldje te klein...

    Heerlijke cartoon en ik hoop dat er nog vele van deze kwaliteit zullen volgen...!

  • Klaas Klasbak, za 12 februari 2011 01:46 Reageer op Klaas

    Klaas

    Erg rake tekening weer. Vooral dat die door Wilders genoemde veelplegers er allemaal allochtoon uitzien.

  • Bertje v/d Tiggelaer, za 12 februari 2011 01:39 Reageer op Bertje

    Bertje

    Lieve mensen, rustig. Volgens mij bedoeld Joop, de Vara en de tekenaar hiermee dat de Joden ook tuig waren, en dat het toen (en nu) een goed idee was/is om tuig te isoleren. Een schokkende bekentenis van Joop, de Vara en de tekenaar maar ach, ieder zijn mening toch? Lang leven de vrijheid van meningsuiting :) Wel een vraag voor de tekenaar, die glimlach op de gezichten van dat tuig... dat snap ik niet. Bedoel je hiermee dat die, vooral afgebeelde allochtonen, makkers echt schijt hebben aan onze Nederlandsche samenleving? Dan moet ik u daarin ook echt gelijk geven.

  • Richard K, za 12 februari 2011 01:35 Reageer op Richard

    Richard

    Dus als je hier in Nederland tuig wilt aanpakken, dan wordt dat door sommige zieke geesten meteen geassocieerd met de nazies, met allochtonen, met WO2, met concentratiekampen, met douchen en dus met gaskamers. Dan moet je inderdaad een heel verwrongen en labiel brein hebben. En dit alles alleen omdat men de overlast van aso's, van criminelen, van vandalen en van herrieschoppers wilt tegengaan. En aangezien je dan een zieke blinde haat tegen Wilders hebt, maak je zo'n minderwaardige cartoon. Soeterbeek heeft duidelijk nooit zelf familie of bekenden gehad die in concentratiekampen hebben gezeten. Wat een verstand zeg.

  • Niels Zomer, za 12 februari 2011 01:30 Reageer op Niels

    Niels

    Ach de verkiezingen zitten er weer aan te komen, ik had bijna Joop.nl al weggeklikt totdat ik het Vara logo rechtsboven in zag staan. Ik blijf me elke keer verbazen wat een links zootje dat toch is, terwijl iedereen hiervoor toch belasting betaald. Het is soms echt pijnlijk om te zien wat voor gasten er worden uitgenodigd, bijvoorbeeld Peter R. De Vries meneer was zelf de beste vriendjes met criminelen en als die in DWDD zit komt er geen zinnig woord uit behalve wat anti-Wilders gebrabbel waar niemand op zit te wachten.

    Maargoed om even terug te komen op de tekening, het doet mij persoonlijk niet zo heel veel. Al is het natuurlijk wel grappig om het niveau van de modjes hier te zien, het lijkt wel of we op de basisschool zitten: "Geert Wilders doet dit soort dingen ook, dan mogen wij het ook wel doen". En dan vinden jullie het ook nog gek dat links altijd zo laag staat in de peilingen, ze doen gewoon maar wat ipv dat ze nou hun eigen ding doen zijn ze de hele tijd maar bezig om rechtse punten onderuit te halen. Maargoed, het volk lijkt het langzamerhand wel een keer gehad te hebben. gelukkig..

  • Semolina Pilchard, za 12 februari 2011 01:24 Reageer op Semolina

    Semolina

    Prima, het is maar een tekening. Zo is de Mohammed-met-bomtulband-cartoon ook maar een tekening. Kan Joop 'm even plaatsen? Graag ook die van Mohammed als hond erbij. Het is slechts een tekening, dus dat moet kunnen. En ik wens cartoons van Gregoius Nekschot alhier, met name degene waarop te zien is hoe Mohammed Anne Frank op z'n hondjes neemt. Moet geen probleem zijn, toch, het is immers maar een tekening.

  • Bert Bachstra, za 12 februari 2011 01:16 Reageer op Bert

    Bert

    Mag je dit zeggen? Ja van mij wel. Is het gepast? Nee. Is het leuk? Nee. Wie scoort hier punten mee? Wilders. Wat zijn al die Wilders haters toch vreselijk dom. Net als met dat belachelijke proces met die bespottelijke advocaten. Laten we WO2 erbij halen. Je speelt de man alleen maar in de kaart. Dit is geen discussie voeren met argumenten en/of humor. Dit is machteloosheid. Wilders wint weer. Dom dom dom.

  • Mees ., za 12 februari 2011 03:00 in reactie op Bert Bachstra Reageer op Mees

    Mees

    nou...zou maar eens de social media bekijken dan...
    aanhang van de pvv slinkt met de dag

  • Ron Kivit, za 12 februari 2011 01:12 Reageer op Ron

    Ron

    Weer een typische VARA-actie. Een cartoon met Geert Wilders als nazi. Het niveau daalt de laatste tijd toch wel tot een bedenkelijk niveau. Kijk maar naar programma's als Uitgesproken VARA, DWDD en Pauwel & Wauwel. De Wildershaat druipt er van af. WALGELIJK!!!

  • Mees ., za 12 februari 2011 02:57 in reactie op Ron Kivit Reageer op Mees

    Mees

    oh mamma...ik kan er niet meer tegen.....blehhhhh

  • El Che, za 12 februari 2011 01:10 Reageer op El

    El

    PVV-ers, u wordt een spiegel voor gehouden en daar schrikt u van. Kunt u nagaan wat diegenen, die deze spiegel niet nodig hebben om de verschrikkelijke ideeën, die wilders regelmatig over hen uitstrooit, moeten ervaren.

  • Pink Indian, za 12 februari 2011 01:09 Reageer op Pink

    Pink

    vreemd dat je al die negatieve reacties hier niet hoort bij de hufterige fascistische uitspraken van wilders

  • NL 4NL, za 12 februari 2011 00:53 Reageer op NL

    NL

    Wat ik wel apart vind is dat de tekenaar de connectie heeft gelegd tussen tuig en buitenlanders. Het voorstel behelst namelijk een dorp voor tuig, en de tekenaar heeft al ingevuld wie in zijn beleving dat tuig zijn. ;-)

    *stof tot nadenken*

  • NL 4NL, za 12 februari 2011 00:45 Reageer op NL

    NL

    Als je zo'n tekening zou maken over bijvoorbeeld Mohammed met een bom in z'n muts, dan kon je nu als cartoonist in een bunker gaan wonen en de komende 20 jaar vrezen voor je leven.

    ;-(

  • Mees ., za 12 februari 2011 02:56 in reactie op NL 4NL Reageer op Mees

    Mees

    Nou reken er maar op dat Adriaan door de PVV aanhang al de goorste troep naar zijn hoofd heeft gekregen.

  • Dehnus Norder, za 12 februari 2011 00:38 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ik vind dit toch een beetje te ver gaan Adriaan. Sorry, hoewel ik de Tuigdorpen idioot vind denk ik toch niet dat Geert Wilders mensen wil afmaken in douches.

    Tuigdorpen hebben eerder de kans om Criminele vrijstaten te worden waar wetteloosheid heerst en de politie geen enkelle controle meer heeft over wat er binnen het dorp gebeurt.

  • Contra Sinister, za 12 februari 2011 00:25 Reageer op Contra

    Contra

    Ik ben geen fan van WIlders maar vind het ronduit smakeloos om een volksvertegenwoordiger anno 2011 zo als Nazi-kampbeul te persifleren. Waar is Soeterbroek in hemelsnaam mee bezig en zijn de linkse stamgasten van Joop inmiddels zo verruwd dat dit gewoon maar geslikt wordt? Het wordt met de week radicaler hier.

    Godwin heeft een voornaam... Adriaan.

  • el gringo, za 12 februari 2011 10:00 in reactie op Contra Sinister Reageer op el

    el

    Amen

  • jan dekker, vr 11 februari 2011 23:53 Reageer op jan

    jan

    Vrijheid van meningsuiting prima ,maar dit vindt ik zeer ongepast voor de mensen die familie in die vreselijke holocaust zijn verloren.
    Misschien is het leuk om Thomas v/d Dunk er een stukje bij te laten schrijven, die is ook goed in godwinnen.

    Jammer .

  • Mees ., za 12 februari 2011 02:07 in reactie op jan dekker Reageer op Mees

    Mees

    En juist voor die mensen kan het juist,omdat zij als geen ander weten dat je door groepen mensen voortdurend neer te zetten als tweederangsburgers je op een zeer foute manier bezig bent.
    En als een politieke partij dat doet dan heb je het recht dat aan te kaarten!

  • Jan-Peter Scheffer, za 12 februari 2011 08:50 in reactie op Mees . Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Nee, Mees begrijpt het.

  • Piet Hendrikse, za 12 februari 2011 02:35 in reactie op jan dekker Reageer op Piet

    Piet

    U begrijpt het - ik ben het compleet met u eens. Wanstaltig.

  • YggY Yggdrasill, vr 11 februari 2011 23:37 Reageer op YggY

    YggY

    Nou nou nou dan toch wat een boel bozige en bijzonder politiek correcte commentaren weer hier.

    Het is maar een tekening hoor.

    Beetje erg overspannen reacties.

  • Jan Otter, vr 11 februari 2011 23:57 in reactie op YggY Yggdrasill Reageer op Jan

    Jan

    Ja hoor, moet kunnen! Een politicus vergelijken met een nazi die mensen naar de gaskamer leidt, en mensen die vanwege hun overlast veroorzakende gedrag na vele andere opties uiteindelijk in speciale hufter-bestendige woonomgeving worden gehuisvest vergelijken met mensen die worden vergast.

    Inderdaad, het is maar een tekening. Het tekent exact hoe de tekenaar en met hem de moderaters van joop er over denken.

    Het artikel dateert uit de tijd dat Job nog burgemeester was in Amsterdam. Zou destijds een cartoon met Job C. als nazi zijn geplaatst?? Natuurlijk (en terecht) niet. Datzelfde niveau moet je ook handhaven tegenover Geert W.

    Nogmaals: dit is (het niveau van) geen stijl.

  • YggY Yggdrasill, za 12 februari 2011 00:14 in reactie op Jan Otter Reageer op YggY

    YggY

    Ja hoor, moet kunnen! Een politicus vergelijken met een nazi die mensen naar de gaskamer leidt, en mensen die vanwege hun overlast veroorzakende gedrag na vele andere opties uiteindelijk in speciale hufter-bestendige woonomgeving worden gehuisvest vergelijken met mensen die worden vergast.
    ===================

    Ik zie geen gaskamer, ik zie een bordje met douche erop en niet een bordje met gaskamer.

    Maar misschien is het wel handig te constateren dat die politicus, wiens naam niet genoemd mag worden, zelf begonnen is met de vergelijkingen naar de tweede wereldoorlog.

    Die politicus, wiens naam niet genoemd mag worden, vergeleek de Koran, de Bijbel en de Thora zelf met mein Kampf.

    Die politicus wiens naam niet genoemd mag worden, vergeleek de Islam zelf met het fascisto�de nazi-bewind.

    Dus kunnen we het wel een beetje zuiver houden.

  • R Lache, vr 11 februari 2011 23:28 Reageer op R

    R

    Sorry maar dit gaat zijn grenzen te buiten, ongepasd, ongefundeerd, gewoon een plebse smaak! Gadverdamme dat de VARA zich tot zo'n niveau. BAH!

  • Sjoerd Meijer, vr 11 februari 2011 23:59 in reactie op R Lache Reageer op Sjoerd

    Sjoerd

    Jaja. Dit kan je verwachten. Het verhaal achter de tuigdorpen is natuurlijk om groepen mensen te isoleren. Mag de PVV wel alles zeggen en diegenen, die het niet met deze Partij eens is niet?????
    Vrijheid van meningsuiting voor iedereen, ook voor de cartoonist.

  • Mees ., za 12 februari 2011 02:10 in reactie op Sjoerd Meijer Reageer op Mees

    Mees

    Juist voor de cartoonist.
    Zijn beroep brengt met zich mee dat hij daarin de grootst mogelijke vrijheid heeft!

  • Jan Otter, vr 11 februari 2011 22:36 Reageer op Jan

    Jan

    Godwin: Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler ��n.

    Dat geldt niet voor Joop, daar begint de discussie met zo'n vergelijking. Een echt walgelijke cartoon waarbij de vernietiging van miljoenen mensen in gaskamers wordt vergeleken met het in speciale woningen huisvesten van mensen die voor extreme overlast zorgen. Iets wat al jaren wordt gedaan: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/52057

    Wat zegt Joop van zichzelf?

    "Bij Joop wordt op een prettige, open manier gediscussieerd. Scherp maar toch galant. Dat vereist wederzijds respect.

    Is deze tekening prettig, galant en toont deze respect?

    Verder zegt Joop dat reacties worden gemodereerd. Wordt het geen tijd om de input van medewerkers ook te gaan modereren?

    Betreffende reacties stelt Joop dat ze kunnen worden geweigerd als ze op de man spelen in plaats van op de argumenten ingaan, (---) of anderszins kwetsend zijn.

    Ook die regel moet je eens toepassen op deze tekening.

    Echt Joop, ga door zo! Je kunt vast veel beter kwetsen en op de man spelen dan Geen Stijl!

  • Ernst Anepool, vr 11 februari 2011 22:55 in reactie op Jan Otter Reageer op Ernst

    Ernst

    Aan al je eisen is voldaan, het is niets anders dan een verbeelding van de werkelijheid van Wilders Wil, dat *jij* er vanuit je eigen verheerlijking van dat systeem gelijk ene verband met Hitlers Handelen legt, kun je de tekenaar niet aanwrijven.


    Dat is iets wat je er *zelf* inlegt, of Wilders oproept, dat is maar hoe je er tegenaan kijkt. het is niet de Tekenaar die de buitenlanders in Ghetto's wil stoppen, dat historisch perspectief komt echt van Wilders en niet van Joopers...


    Kortom als je niet steeds weer aan die gruwelijke historische parralellen wilt worden herinnert, ga dan bij de oorzaak klagen, en spreek Wilders op zijn falangistische plannen aan...

  • Jan Otter, vr 11 februari 2011 23:03 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Jan

    Jan

    [die de buitenlanders in Ghetto's wil stoppen]

    Wanneer heeft Wilders dat gezegd????

  • Jan Wagenaar, za 12 februari 2011 01:35 in reactie op Jan Otter Reageer op Jan

    Jan

    Bij mij roept het woord 'Tuigdorp' toch enorm veel associaties op met een Ghetto. Het zijn 'dorpen'waar hij de aso's en wat voor tuig dan ook naar wil verbannen.
    Je kunt het wel een nieuw bedachte naam geven, maar het is een asociaal idee van Wilders.

  • paul dijkhuis, za 12 februari 2011 01:30 in reactie op Ernst Anepool Reageer op paul

    paul

    --- het is niet de Tekenaar die de buitenlanders in Ghetto's wil stoppen---

    De conclusie dat Tuig per definitie buitenlanders zijn komt toch echt geheel voor uw rekening.

  • Ginger Ted, za 12 februari 2011 02:14 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Ginger

    Ginger

    Je bruine uniform?

  • Gerwin van Eersel, vr 11 februari 2011 22:58 in reactie op Jan Otter Reageer op Gerwin

    Gerwin

    [[Wat zegt Joop van zichzelf?

    "Bij Joop wordt op een prettige, open manier gediscussieerd. Scherp maar toch galant.]]

    Dat je niet blij bent met deze cartoon mag natuurlijk, hij zal wel een gevoelige snaar raken.

    Problematisch wordt het natuurlijk wel als je het verschil tussen op een prettige, open manier van discussieren, en het publiceren van een cartoon die een gevoelige snaar raakt niet accepteerd.

    Dat is een gebrekkig begrip van de fucntie van een cartoon waar meer mensen last van hebben. Kurt Westergaard werd van dergelijk onbegrip ook niet gelukkig.

  • Jan Otter, vr 11 februari 2011 23:11 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Jan

    Jan

    Tja, als er nu buitenlanders naar getto's werden gedeporteerd dan zou ik deze cartoon kunnen begrijpen. Maar dat is niet het geval. Vandaar.

    Over smaak valt niet te twisten. OK. Maar deze tekening hoort op een site als Geen Stijl e.d.

    Je kunt niet alles afdoen met "prikkelend voor de discussie". Er zijn grenzen. Of beter: er zouden grenzen moeten zijn voor een site als Joop. Als ze er al zijn dan zijn ze n.m.m. overschreden.

  • Gerwin van Eersel, vr 11 februari 2011 23:51 in reactie op Jan Otter Reageer op Gerwin

    Gerwin

    "Tja, als er nu buitenlanders naar getto's werden gedeporteerd dan zou ik deze cartoon kunnen begrijpen. Maar dat is niet het geval. Vandaar."

    Kortom, eind jaren 20 mocht je geen cartoon over de NSDAP maken waarin sprake was van gaskamers, die bestonden immers nog niet?

  • Jan Otter, za 12 februari 2011 00:10 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Jan

    Jan

    Het is de vergelijking met de NSDAP die nergens op slaat, Net zo min als je Mao moet vergelijken met Roemer (of zo).

    Als je in een discussie over het al dan niet huisvesten van mensen die extreme overlast leveren niet verder komt (of zelfs begint met) de vergelijking met het vergassen van deze mensen dan sla je de discussie dood.

    Maar misschien is dat wel de bedoeling van Joop. Geen discussie, maar demonisering.

  • Dick Elias, vr 11 februari 2011 22:31 Reageer op Dick

    Dick

    Dankzij deze cartoon stem ik en mijn vrouw en dochter op 2 maart op de PVV.
    Dat zijn er alvast 3 stemmen bij.

  • Gerwin van Eersel, vr 11 februari 2011 23:06 in reactie op Dick Elias Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Heb je een machtiging dan? Anders weet jij niet wat je vrouw en dochter stemmen.

  • Joop Beverkort, vr 11 februari 2011 23:41 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Joop

    Joop

    Dus jij weet niet eens wat jouw huisgenoten stemmen? Lekker achterbaks.

  • Amarinde Bovendorp, vr 11 februari 2011 23:41 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Ow jee, het PVV manifest, speciaal aangepast aan de geestelijk zwakkeren begreep u niet en dit plaatje spreekt tot uw verbeelding?

    Oke, u maakt een juiste stemkeuze in uw ogen.

    Ik constateer dan dat u voor de hitleriaanse methoden bent die Wilders wil herinvoeren.
    Want laten we even eerlijk zijn:
    Wilders geeft zelf blijk van het copieren van de Goebbels propaganda, 1 op 1 alleen de doelgroep is gewijzigd.

  • Amarinde Bovendorp, vr 11 februari 2011 23:48 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Even ongezouten mijn mening over degene die een probleem hebben met deze cartoon:

    Een ieder die deze cartoon te ver vindt gaan of als ongepast wil zien heeft geen idee van de realiteit en waar Wilders op aan stuurt.
    Besef dat uw voorstellingsvermogen met u aan de haal gaat ter bescherming omdat u de realiteit wel registreert maar niet accepteert.
    Maw. uw eigen perceptie projecteert u op een feitelijke realiteit wat leidt tot ontkenning van de realiteit.

  • Bob Vermaat, za 12 februari 2011 01:34 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Bob

    Bob

    Theoretisch gelul.
    Misschien vindt Wilders dat dit kan maar dit deugt voor geen meter.
    En zij die deze cartoon kunnen waarderen deugen ook voor geen meter

  • Ginger Ted, za 12 februari 2011 02:23 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Ginger

    Ginger

    Mijn zoon eneen islamitische meisje uit de buurt vinden elkaar leuk. Wie denk je wie daar problemen mee heeft?

  • Des Duivels, vr 11 februari 2011 22:25 Reageer op Des

    Des

    Soetenbroek kan binnenkort 25 man van de ME aan z'n deur verwachten als je het mij vraagt.

  • NL 4NL, za 12 februari 2011 00:59 in reactie op Des Duivels Reageer op NL

    NL

    ***{Soetenbroek kan binnenkort 25 man van de ME aan z'n deur verwachten als je het mij vraagt}***

    Gregory Nekschot werd inderdaad voor minder van z'n bed gelicht.

  • Reint Meijer, vr 11 februari 2011 22:02 Reageer op Reint

    Reint

    Er is niks mis mee met het oprichten van een tuigdorp. Al eerder waren er plannen van andere politieke partijen om werkkampen in te richten voor onze aso's en criminelen. Maar nu de PVV komt met een tuigdorp, verslikken ze zich zoals gewoonlijk weer allemaal. Op naar 2 maart. Op naar de PVV. Voor een beter Nederland.

  • Jurgen Habermas, vr 11 februari 2011 22:00 Reageer op Jurgen

    Jurgen

    Nogal respectloos naar de miljoenen die daadwerkelijk omgekomen zijn in WO II.

    De ironie is dat de mensen hieronder die dit mooi vinden het hardst roepen dat Wilders vervolgd moet worden omdat hij de Koran een fascistisch boek noemt..

  • Fred Willemsen, vr 11 februari 2011 23:22 in reactie op Jurgen Habermas Reageer op Fred

    Fred

    Ach als Wilders wordt veroordeeld dan zal de heer Soeterbroek waarschijnlijk worden vervolgd voor smaad.

  • Ron de Weerd, vr 11 februari 2011 21:49 Reageer op Ron

    Ron

    Beetje typisch.

    In 2006 pleitten PvdA, CDA en VVD voor containerwoningen voor aso-tuig, evenals een SP'er uit Nijmegen.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/669141/2005/04/25/Kamermeerderheid-wil-aso-s-in-containerwoningen.dhtml

    http://nijmegen.sp.nl/weblog/2008/02/21/interviews-met-sp-wethouder-hans-van-hooft/

  • Bernard A. Tikker, vr 11 februari 2011 19:23 Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    Hahaha, Adriaan, hij is weer prachtig! Schitterend hoe de PVV'ers een spiegel wordt voorgehouden door de aso-dorpen te vergelijken met het vergassen en uitmoorden van miljoenen joden!

  • Frans Houten, vr 11 februari 2011 20:58 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op Frans

    Frans

    Het is een tekening van een hedendaagse gevangenis in NL.
    Kijk maar naar de personen die zich melden bij de poort.

  • Frans Houten, vr 11 februari 2011 21:03 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op Frans

    Frans

    Nog een paar van deze soort tekeningen met deze strekking en er kon wel eens een nieuwe nekschot affaire aan komen.

  • NL 4NL, za 12 februari 2011 01:14 in reactie op Frans Houten Reageer op NL

    NL

    ***{Nog een paar van deze soort tekeningen met deze strekking en er kon wel eens een nieuwe nekschot affaire aan komen}***

    Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat inmiddels al in werking is.
    Wilders gaat morgen aangifte doen, en uiteraard zal Bram de zaak gaan pleiten.
    Terecht.

    www.powned.nl

  • YggY Yggdrasill, vr 11 februari 2011 17:42 Reageer op YggY

    YggY

    Een Godwin in de cartoon ? Waar dan ?

    Ik zie gewoon een door Wilders gewenst tuig-dorp, het tuig in de rij is gelabeld met de T van tuig zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Er is een mogelijkheid om te douchen want die a-socialen die wassen zich ook nooit.

    De groep mensen is een afspiegeling van de groepen mensen die Wilders liever niet ziet, a-sociaal werkschuw tuig, een moslima en een Afrikaanse allochtoon.

    Dus iedereen die hier plotseling een Godwin in ziet zou eens bij zichzelf te rade moeten gaan want die zien waarschijnlijk ook een Godwin in chocolademelk.

    Een Godwin is dus totaal iets anders.

  • Pieter Verschuren, vr 11 februari 2011 17:54 in reactie op YggY Yggdrasill Reageer op Pieter

    Pieter

    Ik denk dat je een grap maakt, maar voor alle duidelijkheid, ik zie een duidelijke referentie in deze misplaatste cartoon naar het vergassen van joden in WW2. Dus OF Adriaan vergelijkt onschuldige joden met tuig OF Adriaan vergelijkt het voorstel om veelplegers ('tuig') buiten de gemeenschap te zetten met het vergassen van joden. Nogmaals, ik sta niet achter Wilders' idee (of vergelijbare ideeen van Leers, Sarkozy, etc), maar vergelijking met de Holocaust vind ik onsmakelijk en niet gepast (maar in het kader van vrijheid van meningsuiting is het eenieder toegestaan deze vergelijkingen te maken uiteraard).

  • Bert Bachstra, za 12 februari 2011 01:26 in reactie op YggY Yggdrasill Reageer op Bert

    Bert

    Ik zie geen Godwin in chocolademelk maar wel in deze cartoon. Als je ontkent dat WO2 en de jodenvervolging erbij wordt gehaald door deze tekening dan durf je een boel te ontkennen. Of je bent gewoon blind en wilt het niet zien. Maar het is ook mogelijk dat je niet goed weet wat een Godwin is. Nou dit dus. Zielig en fout.

  • Bob Vermaat, vr 11 februari 2011 17:00 Reageer op Bob

    Bob

    Cartoons kan je zien als een kunstzinngie uiting en om die reden is deze cartoon wel geoorloofd, maar itt de andere cartoons waar om ik heb kunnen lachen, keek bij deze bedenkelijk.

  • G. aberdeen, vr 11 februari 2011 16:51 Reageer op G.

    G.

    ah, de eerste godwin van mijn dag is weer binnen.
    ach het moet kunnen, die vrijheid van meningsuiting, maar zo win je nooit steun bij rechts sympathiserend NL. voor eigen parochie preken is makkelijk, maar probeer ook eens wat vernieuwends, zelfkritiek, zelfspot of misschien zelfs iets waarmee je rechts nieuw inzicht kan geven.

  • Pieter Verschuren, vr 11 februari 2011 15:46 Reageer op Pieter

    Pieter

    Een goede cartoonist loopt altijd dicht bij het randje met het gevaar er zo af en toe overheen te stappen. Deze tekening is over het randje wat mij betreft (ver erover). Wilders voorstel vergelijken met het vergassen van joden in WWII is de beschaafdheid voorbij. Een voorstel voor het plaatsen van probleemgevallen in een aparte wijk is al meermalen gedaan door meerdere partijen in meerdere landen/provincies (bijv.in Limburg). Wilders plakt er alleen een demagogische sticker op. Ik vind Wilders voorstel ook verschrikkelijk, maar om de Holocaust er nu met de haren bij te slepen vind ik te ver gaan. Maar nogmaals, ik hoop dat Adriaan en andere cartoonisten doorgaan met het dicht bij de rand te lopen (en er af en toe overheen te struikelen). Gelukkig hebben we vrijheid van meningsuiting in Nederland, dus deze tekening moet mogen wat mij betreft (vind hem alleen bijzonder onsmakelijk).

  • Ide Bagus, vr 11 februari 2011 14:31 Reageer op Ide

    Ide

    Wel erg heftig hoor !

  • N C, vr 11 februari 2011 13:06 Reageer op N

    N

    PVV wil 'tuigdorp' oprichten, maar het tuig in haar eigen partijtje moet vooral blijven.

    Treffende cartoon weer, Adriaan!

  • YggY Yggdrasill, vr 11 februari 2011 12:57 Reageer op YggY

    YggY

    Als je als wannabe-politicus voorstelt om analoog aan de tweede wereldoorlog concentratie-kampen op te richten voor "tuig" en als je vervolgens de Koran, de Bijbel en de Thora vergelijkt met Mein Kampf dan kun je je afvragen wie hier nu eigenlijk de tweede wereldoorlog verheerlijkt.

    Wilders zelf is de grootste voorvechter voor nazi-praktijken.

    Ik wacht nog op voorstellen voor concentratie-kampen voor gehandicapten, voor homo's en voor zwangere vrouwen die abortus willen plegen.

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 15:49 in reactie op YggY Yggdrasill Reageer op Meneer

    Meneer

    ---als je vervolgens de de Koran, de Bijbel en de Thora vergelijkt met Mein Kampf dan kun je je afvragen wie hier nu eigenlijk de tweede wereldoorlog verheerlijkt.---

    Dat is natuurlijk geen verheerlijking van de Tweede Wereldoorlog maar een veroordeling van een bepaalde religie, precies het omgekeerde van wat u beweert.

    Naar mijn weten heeft Wilders de Bijbel en de Thora niet met Mein Kampf vergeleken maar enkel de Koran, niet erg consequent natuurlijk, als je het doet doe het dan goed en pak gelijk al die sprookjesboeken erbij.

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 12:57 Reageer op Meneer

    Meneer

    Het valt me op dat het "tuig" met de handen in de zakken staat, de handen eens uit de mouwen steken had dit wellicht kunnen voorkomen.

  • R Veldman, vr 11 februari 2011 13:14 in reactie op Meneer Van Dale Reageer op R

    R

    Als mensen een wat minder de handen uit de mouwen staken dan zou de aarde er een stuk beter voorstaan

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 14:11 in reactie op R Veldman Reageer op Meneer

    Meneer

    De aarde wel, de mens niet :)

  • R Veldman, vr 11 februari 2011 14:38 in reactie op Meneer Van Dale Reageer op R

    R

    De mens ook.

    De mens kan niet zonder de aarde.

    We werken ons letterlijk dood. En voor wat precies?

    Ik ben wel benieuwd wie hier daadwerkelijk nuttig werk doet .
    Werk dat de wereld beter maakt. Iemand die boer is of hulpverlener .

    Veel werk heeft niemand nodig namelijk en heel veel werk doet meer kwaad dan goed .

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 15:22 in reactie op R Veldman Reageer op Meneer

    Meneer

    Nou al die verworvenheden die mensen in staat stellen een lang en gezond leven te leiden zouden er niet geweest zijn zonder mensen die de handen uit de mouwen hebben gestoken. Van hangen in de hangmat krijg je geen riolering, schoon drinkwater of antibiotica.

  • R Veldman, vr 11 februari 2011 16:32 in reactie op Meneer Van Dale Reageer op R

    R

    Wellicht als de huidige wetenschappers niet in dienst zouden zijn van boeven om te onderzoeken hoe je zeep aan de man brengt of hoe je mensen eerst kunt vetmesten om ze daarna aflankpillen of kwakzalfmiddeltjes te verkopen dan hadden we wellicht geen kanker meer.

    Minder werk is goed!

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 16:43 in reactie op R Veldman Reageer op Meneer

    Meneer

    ---Minder werk is goed!---

    Ik werk ook zo min mogelijk :)

    Maar dan nog, de uitvindingen die ons in staat stellen langer en gezonder te leven komen niet uit de lucht vallen. Dat er een keerzijde aan die ontwikkelingen zit zal ik overigens niet ontkennen maar aan die oplossingen wordt g e w e r k t.

  • Isis Maät, vr 11 februari 2011 15:39 in reactie op R Veldman Reageer op Isis

    Isis

    "We werken ons letterlijk dood. En voor wat precies?"
    -----------------------------------------
    H����������l v�������������l overbodige rotzooi. ;-)

  • Jonas Witsen, vr 11 februari 2011 16:39 in reactie op R Veldman Reageer op Jonas

    Jonas

    We werken ons letterlijk dood. En voor wat precies?

    om sigaretten te kopen om daarna je eigen dood te roken

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 februari 2011 16:49 in reactie op R Veldman Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Om een of andere reden kan ik me niet voorstellen dat u zich doodwerkt.

  • Fred Willemsen, vr 11 februari 2011 17:14 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Fred

    Fred

    Nou nou, de heer Veldman verricht wel degelijk enorme inspanning om werk te voorkomen.

  • Ernst Anepool, vr 11 februari 2011 15:02 in reactie op Meneer Van Dale Reageer op Ernst

    Ernst

    Tsja het zou inderdaad heel mooi zijn als de PVV kamerleden eens wat gingen doen voor de kost, inplaats van uit de memoires van een mislukte oostenrijkse kunstschilder te citeren...

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 15:34 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Meneer

    Meneer

    Uw frame is iets te opzichtig maar chapeau voor de moeite.

  • Tom Nuit, vr 11 februari 2011 12:50 Reageer op Tom

    Tom

    Het was wachten op deze cartoon van Adriaan.

    Wat een trieste boel allemaal.

  • Hans S, vr 11 februari 2011 14:15 in reactie op Tom Nuit Reageer op Hans

    Hans

    Tja, trieste bedoening he, zo'n partij van de vrijheidsberoving...

  • red cat, vr 11 februari 2011 14:39 in reactie op Hans S Reageer op red

    red

    Op andere discussiefora wordt de pvv ook al omgedoopt in de partij van de vrijheidsbeperking............dat lijkt me idd een betere naam voor dat dolgedraaide zooitje.

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 12:46 Reageer op Meneer

    Meneer

    Subtiel.

  • R Veldman, vr 11 februari 2011 12:44 Reageer op R

    R

    Wilders over kampen

    [. Maar het bezoek sterkte mij wel in mijn overtuiging dat het voor Nederland een zegen zou zijn als ook wij over een detentiecentrum � la Guantanamo Bay zouden beschikken. Ik stel me dat als volgt voor. Sinds een paar jaar houdt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst een aantal Nederlandse moslims in de gaten. Sinds de terroristische aanslagen in Madrid van 11 maart 2004 heeft de AIVD haar informatie ondergebracht in de zogenoemde Contra Terrorisme Infobox, een samenwerking van de AIVD met onder andere de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, het Openbaar Ministerie en de Immigratie- en Naturalisatiedienst. In sommige gevallen gaat het om personen die in de toekomst geweld tegen ons land zouden kunnen gebruiken, die de Sharia willen invoeren en Nederland, het Westen en onze manier van leven haten.] ... [Al deze bij de AIVD bekende potentiële terroristen worden als het aan mij ligt preventief opgepakt en preventief gedetineerd. In Israël is administratieve detentie al mogelijk, daar worden personen die door de geheime dienst als een gevaar voor de Israëlische veiligheid beschouwd worden voor onbepaalde tijd administratiefrechtelijk vastgezet. In Israël functioneert het, waarom zou het dan niet ook in Nederland ingevoerd kunnen worden?]
    _

    [2. De verslaafde wordt uitgesloten van het vrije verkeer van de samenleving en te werk gesteld in een Rijkswerkinrichting voor een lange periode � zonder medicijnenverstrekking � totdat deze bewezen heeft op eigen kracht clean te worden en te blijven en in een eigen inkomen voorzie]

    _

    [De Nederlandse rechter moet criminelen ook naar Siberië kunnen sturen, oppert de PVV. De kans dat Hirsch Ballin het idee in overweging neemt is niet erg groot.]

    _

  • P. Vleeshouwers, vr 11 februari 2011 12:41 Reageer op P.

    P.

    Soeterbroek heeft zichzelf overtroffen met deze "cartoon".

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 februari 2011 16:53 in reactie op P. Vleeshouwers Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat mij altijd weer raakt en verbaast is de vraag: "hoe komt hij er telkens weer op?"

  • P. Vleeshouwers, vr 11 februari 2011 17:41 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op P.

    P.

    Inderdaad, waar haalt ie het vandaan en hoe komt ie erop?
    Het blijft ook een klein wonder zoveel subtiliteit en originaliteit gevangen in een cartoon.

  • Piet de Geus, vr 11 februari 2011 20:25 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet

    Piet

    "hoe komt hij er telkens weer op?"

    Ik vermoed dat hij een houten poot heeft. Dan ga je er automatisch altijd met een gestrekt been in.

  • Isis Maät, vr 11 februari 2011 12:39 Reageer op Isis

    Isis

    Zo'n godwinnetje gaat er bij mij in als koek.

  • paul dijkhuis, vr 11 februari 2011 12:38 Reageer op paul

    paul

    Waar zijn de herdershonden? En waarom 'douche' in het Nederlands ipv het Duits? En waarom een T in plaats van een halve maan? Waarom niet op de achtergrond een rokende schoorsteen getekend? Waarom zien we geen treinen in de tekening? Waarom niet wat botten zichtbaar van de T's die al gedoucht hebben?

    Kortom, waarom zo'n milde tekening over Wilders?

  • YggY Yggdrasill, vr 11 februari 2011 13:06 in reactie op paul dijkhuis Reageer op YggY

    YggY

    Kortom, waarom zo'n milde tekening over Wilders?
    ================

    Misschien wel omdat Adriaan nog wel het fatsoen en normbesef heeft wat bij de PVV'ers doorgaans ontbreekt.

  • Piet de Geus, vr 11 februari 2011 14:30 in reactie op YggY Yggdrasill Reageer op Piet

    Piet

    Knap dat je het verschil ziet YggY. Maar dat krijg je als je er zo dichtbij staat. Net als Limburgers die het verschil in dialect horen van mensen in naburige dorpen. Van iets meer afstand zijn ze volstrekt identiek.

  • Frank Schutte, vr 11 februari 2011 16:34 in reactie op paul dijkhuis Reageer op Frank

    Frank

    Beste Paul,
    Niet alleen naar het plaatje kijken, maar kijk ook naar de tekst boven deze cartoon, dan zult u zien dat hij nog vervolgd gaat worden.

  • Fred Willemsen, vr 11 februari 2011 23:21 in reactie op paul dijkhuis Reageer op Fred

    Fred

    De vraag roept zich op, kan de heer Soeterbroek hier nog over heen?

  • Hans S, vr 11 februari 2011 12:10 Reageer op Hans

    Hans

    De opmerking over de tas was aan aert willem, niet aan joop, dom,dom...

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 13:08 in reactie op Hans S Reageer op Meneer

    Meneer

    Kunt u misschien aan Adriaan doorgeven dat hij het hek nog af moet maken.

  • Hans S, vr 11 februari 2011 12:08 Reageer op Hans

    Hans

    Heeeel mooi, Adriaan! Dit zal weer een STORM van protesten opleveren!

    En over die tas, Joop: als je denkt dat je ergens anders mag gaan wonen neem je natuurlijk je bagage mee, net als toen!

  • Nihilist #1375, vr 11 februari 2011 12:15 in reactie op Hans S Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Tja, Als er een cartoon zou verschijnen waarin Roemer als Kim Young Ill wordt voorgesteld zou dat hier ook een hoop protesten opleveren. Dat zegt weinig over de daadwerkelijke relevantie van de cartoon.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 februari 2011 16:52 in reactie op Hans S Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Waarom hebben die andere mensen dan geen tas bij zich?

  • Peet Van Velzen, vr 11 februari 2011 12:08 Reageer op Peet

    Peet

    Adriaan verheerlijkt de Tweede Wereldoorlog.

  • Mic New, vr 11 februari 2011 12:37 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Mic

    Mic

    Ik concludeer dat Adriaan bij u wederom een gevoelige snaar heeft weten te raken.

  • YggY Yggdrasill, vr 11 februari 2011 12:06 Reageer op YggY

    YggY

    De vraag die zich bij mij opdringt is of de douche wel een douche is zoals de meeste van ons ook thuis wel hebben.

    Ik zou er niet zomaar binnen gaan.

  • Jonas Witsen, vr 11 februari 2011 16:43 in reactie op YggY Yggdrasill Reageer op Jonas

    Jonas

    er is geen weg meer terug voor jou je zal wel moeten als jou vrind wilders aan de macht zal komen

  • Piet Hendrikse, za 12 februari 2011 02:31 in reactie op YggY Yggdrasill Reageer op Piet

    Piet

    Goh Einstein, wat denk je zelf?

  • Piet Hendrikse, za 12 februari 2011 02:34 in reactie op YggY Yggdrasill Reageer op Piet

    Piet

    Treffend / raak? Veel mensen hebben hier een gaatje in het hoofd. Gatverdamme wat een hoop zieke mensen hier.

  • Jan-Peter Scheffer, za 12 februari 2011 08:50 in reactie op Piet Hendrikse Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Maar dat kan toch ook uw lachspiegelbeeld zijn? Nou, lach... huilbeeld.

  • Wout Berlinck, vr 11 februari 2011 12:00 Reageer op Wout

    Wout

    Mooie tekening weer, Adriaan. Hartverscheurend.

  • red cat, vr 11 februari 2011 11:56 Reageer op red

    red

    Hooh!!!
    AU!!
    Adriaan, deze is op het r�ndje, hoor.

    Maar toch wel weer genoeg voor een vette grijns.................

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 14:19 in reactie op red cat Reageer op Meneer

    Meneer

    ---Maar toch wel weer genoeg voor een vette grijns................. ---

    Als u hier vet van gaat grijnzen dan heeft u een vreemd gevoel voor humor.

  • red cat, vr 11 februari 2011 14:32 in reactie op Meneer Van Dale Reageer op red

    red

    Ik vind het altijd leuk als een cartoonist de situatie keihard maar raak schetst.U niet??

  • Meneer Van Dale, vr 11 februari 2011 16:09 in reactie op red cat Reageer op Meneer

    Meneer

    Keihard dat klopt wel maar raak zou ik 'm niet willen noemen.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 februari 2011 11:53 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik vraag me af wat er in die tas zit.

  • Frank Schutte, vr 11 februari 2011 19:56 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Frank

    Frank

    Beste Aert,
    Waarschijnlijk alle beloftes die de PVV aan dit slachtoffer heeft gedaan, en die nu zijn kans schoon ziet om al deze beloftes in een grote bomtas aan de grote leider terug te gaan schenken?

  • Joop Schouten, vr 11 februari 2011 11:52 Reageer op Joop

    Joop

    Waar staan de ovens?

  • Peet Van Velzen, vr 11 februari 2011 12:46 in reactie op Joop Schouten Reageer op Peet

    Peet

    Binnen.
    Alle huizen voor mensen die overlast plegen worden uitgerust met de minimale basisvoorzieningen: een broodoven, TV met 45 zenders en snel Internet.

  • Joop Schouten, vr 11 februari 2011 13:09 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Joop

    Joop

    : )

  • Frank Schutte, vr 11 februari 2011 16:46 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Frank

    Frank

    Beste Peet,
    Ik kan lezen dat bij u al de brief op de mat is gevallen, en daarom ons van inside informatie kan voorzien?

Reactiemogelijkheid tijdelijk uitgeschakeld

In verband met de enorme belasting van op onze database servers is de reactie mogelijkheid tijdelijk uitgeschakeld.

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven