06 november 11 13:08 Reageer (85) Wereld RSS

Wouter Bos over eurocrisis: Wat we zien is topje van de ijsberg

"Het noodfonds is te klein. Er is niet genoeg van de schulden van Griekenland afgeschreven. Er is geen vertrouwen dat we crisis de baas zijn"

Voormalig minister van Financiën maakt zich grote zorgen over de eurocrisis. "Uit mijn ervaring als minister weet ik dat er altijd meerdere dossier tegelijk spelen. Wat we zien is nog maar het topje van de ijsberg", zegt Bos zondag in het VPRO-programma Buitenhof.

Buitenhof: De euro en de zorg

Laatste Reacties (85) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • sjaak de intellectueel, ma 07 november 2011 14:10 Reageer op sjaak

    sjaak

    Wouter Bos, is dat niet de man die na zijn politieke carriere zelf ook een functie bij een bank wilde vervullen?

  • Ruud Wiemer, ma 07 november 2011 15:30 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Ruud

    Ruud

    [Wouter Bos, is dat niet de man die na zijn politieke carriere zelf ook een functie bij een bank wilde vervullen?]

    Heb je nog meer van deze domme tendentieuze Telegraaf koppen, en dan nog met een vraagteken.

  • - drammer -, ma 07 november 2011 17:02 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op - drammer

    - drammer

    Maar weerleg het eens. Laat eens zien wat er mis is aan deze stelling.

  • sjaak de intellectueel, ma 07 november 2011 17:26 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op sjaak

    sjaak

    Dat is uw interpretatie, jammer dat u het zo ziet. Feitelijk is mijn uitspraak juist en als u inhoudelijk daar op wilt reagerend vind ikd at prima.

  • Hugo Freutel, ma 07 november 2011 10:32 Reageer op Hugo

    Hugo

    Zoals eerder gezegd, heldere analyse van ex staatman Bos.
    Draagt hij oplossingen aan, behalve meer schulden stapelen? Nee.
    De Euro lusten zijn altijd goed verkocht, de EUrolasten goed verzwegen en verstopt.
    Waarom is er nog steeds geen minister van EU zaken die verantwoording en beleid komt verantwoorden in de TweedeKamer? Een staatssecretaris EU zaken, blijkt duidelijk te weinig tegenwicht voor die Atlantisch georiënteerde club van Buitenlandse Zaken.

  • Johannes Zeilstra, zo 06 november 2011 23:02 Reageer op Johannes

    Johannes

    Leuk een lesje in strategisch management.
    Allereerst als afgeleide van de strategie, het wat:
    Wat willen bereiken? Een stabiele EU, en een stabiele munteenheid.
    Daarvan het afgeleide: Waarmee?
    Met een stabiliseringsfonds, en alle landen die zuiverer begrotings controle hebben.
    Van beiden afgeleid, waartoe?
    Als dat eenmaal bereikt is allemaal, wat willen we dan gaan doen met het bereikte?
    Ehhh en daar mis ik nog iets.
    Ik hoor wel iets niet zo concreets als concurrentie positie ten opzichte van de Chinezen, een sterkere economie, maar waartoe leid dat concreet, en wat gaat dat opleveren.
    Dit soort van strategie uitstippelen zou toch echt bij de meeste grote bedrijven er niet door komen.

  • Joop Schouten, ma 07 november 2011 00:04 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Joop

    Joop

    Hoi Johannes. Je schreef: 'Dit soort van strategie uitstippelen zou toch echt bij de meeste grote bedrijven er niet door komen.'
    Ik denk dat het 'de meest grote bedrijven' zijn die dit bedacht hebben (...).

  • Marq Pas, zo 06 november 2011 22:53 Reageer op Marq

    Marq

    Wat een verademing, een gedepolitiseerde deskundige met heldere analyses.

    Als er een Partij van Gedepolitiseerde Deskundigen komt, gaat die veel stemmen trekken.

  • kees van eck, ma 07 november 2011 10:37 in reactie op Marq Pas Reageer op kees

    kees

    Analyse is éen. Heb jij van Bos de oplossing gehoord om de schuldenberg te verkleinen (een groter noodfonds en afwaardering van schulden = nog meer schuld)

  • Marq Pas, di 08 november 2011 19:21 in reactie op kees van eck Reageer op Marq

    Marq

    "groter noodfonds en afwaardering van schulden = nog meer schuld"
    ---
    Allereerst heeft iemand die de monetaire en economische problemen kan analyseren al een grote voorsprong op diegenen die vinden 'dat het eerlijker moet", 'er orde op zaken moet worden gesteld', of 'dat wij islamiseren'.
    Het zal u toch (dat deed het mij althans niet) niet verbazen dat Bos niet als enige mens ter wereld met een kant-en-klare oplossing staat te zwaaien?

    Maar als er een weg is uit dit moeras, zie ik liever dit soort mensen aan het roer, dan het type clowns waarmee we nu gezegend zijn.

  • - drammer -, ma 07 november 2011 17:04 in reactie op Marq Pas Reageer op - drammer

    - drammer

    Tja, een linkse politicus op de vlucht. Voor zijn bloopers? Weg als er verantwoording aan zit komen? Wegwezen als het er op aan komt.

    Een soort Pontius Pilatus van linkse orgine.

  • Marq Pas, di 08 november 2011 19:14 in reactie op - drammer - Reageer op Marq

    Marq

    Het is dat het aantal rechtse kneuzen vele malen groter is, anders zou links zich uw commentaar ongetwijfeld aantrekken.

  • Vincent Gerdsen, zo 06 november 2011 21:58 Reageer op Vincent

    Vincent

    Ons kabinet krijgt met deze uiteenzetting een lesje financieel economisch beleid. Het is toch ook raar dat wij drie leiders hebben met 18 jaar geschiedenis en een avondopleding. Onze lieve minister de Jager heeft ook niet veel kennis van zaken, heeft een de afgelopen jaren een bedrijfje gehad. Met de drie van VU zat er tenminste wel kennis, kunde en kwaliteit.

  • Pepijn Nostrinite, ma 07 november 2011 09:51 in reactie op Vincent Gerdsen Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Met d drie van de VU zaten er wereldvreemde theoretici bij bedoel je. De Jager kent de echte wereld. De wetenschappelijke is een heel andere planeet. Kennis? wellicht. Kunde? Zeker niet, het blijven wetenschappers.

  • kees van eck, ma 07 november 2011 10:36 in reactie op Vincent Gerdsen Reageer op kees

    kees

    De Jager heeft anders wel (als enige) een cum laude op zak. Ik heb met hem de minste moeite. Hij speelt zijn rol als minister best aardig.

  • Theo Joubert, zo 06 november 2011 20:15 Reageer op Theo

    Theo

    Ik vond Wouter Bos geloofwaardiger dan ooit.

  • Dr. Strangelove, ma 07 november 2011 00:20 in reactie op Theo Joubert Reageer op Dr.

    Dr.

    2004:

    http://articles.cnn.com/2004-09-17/justice/mortgage.fraud_1_mortgage-fraud-mortgage-industry-s-l-crisis?_s=PM:LAW

    2009:

    http://www.federalreserve.gov/boarddocs/legalint/FederalReserveAct/2009/20090331/20090331.pdf

    het is inderdaad zo triest dat men zich nu gaat verademen aan Wouter Bos.

    je zou bijna gaan wanhopen, als je je realiseert hoe lang de weg naar inzicht nog is - laat staan oplossingen.

  • YggY ..., zo 06 november 2011 19:19 Reageer op YggY

    YggY

    Ik blijf het altijd verhelderend vinden dat een oud-politicus, wat Bos tenslotte is, een vraag kan beantwoorden met een simpel ja of nee.

    Bos verviel maar één keer in zijn oude Balkenende dogmatiek toen hij zei,

    Dan heb ik het u niet goed uitgelegd.

    En dat was dan wel weer jammer.

  • Censuur Joop, zo 06 november 2011 18:55 Reageer op Censuur

    Censuur

    Als Europa niet met voldoende steun over de brug komt, en dat betekent Nederland ook, dan is elke cent die er nu ingepompt wordt bij voorbaat al weggegooid geld. Je doet iets goed of je doet het niet!

    En als men dan toch liever maar half werk af wil leveren onder het mom van we moeten nu eenmaal bezuinigen, moet men niet gek opkijken als het onze beurt is en er niets meer valt te halen. Want geen steun is beter dan halfwas steun om dan alsnog meegesleurd te worden in de maalstroom van de ondergang ven de Eerste Wereld.

    De Val van Brussel. Over 1000 jaar maken ze er een film van met de nazaten van Richard Burton en Elizabeth Taylor in de hoofdrollen.

  • Erik Timmerman, zo 06 november 2011 18:54 Reageer op Erik

    Erik

    Noodfonds vergroten prima. Dan mogen de heren en dames (al dat "talent") van boven de Balkenende norm die het veroorzaakt hebben het ook zelf gaan oplossen ergo betalen. De middenmoot tussen modaal en 2x modaal is en wordt al genoeg uitgeknepen zelfs onder een VVD kabinet, veel succes met het ophoesten dus..!

  • kees van eck, zo 06 november 2011 21:14 in reactie op Erik Timmerman Reageer op kees

    kees

    Je kunt moeilijk met argumenten, anders hoor ik ze graag, stellen dat alle hogere inkomens debet zijn aan deze crisis. De crux ligt veel meer bij het speculeren met verzonnen geld BUITEN de reële economie om en het verkopen van ingewikkelde financiële producten aan mensen die ze helemaal niet konden betalen (het balletje is gaan rollen in de VS en de val van Lehman).

  • Hugo Freutel, zo 06 november 2011 18:29 Reageer op Hugo

    Hugo

    "Instead of beginning a conversation about restructuring away from debt and towards more robust equity capital, Johnson thinks we are simply reinforcing the institutions that got us into trouble in the first place. "

    Bron Simon Johnson: 'We Are Looking Straight Into The Face Of A Great Depression' http://seekingalpha.com/article/304761-simon-johnson-we-are-looking-straight-into-the-face-of-a-great-depression
    via twitter.com/ewaldeng Ewald Engelen

    Topje van de Ijsberg......inderdaad.

  • Suus Suus, zo 06 november 2011 23:10 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Suus

    Suus

    =Topje van de Ijsberg......inderdaad.
    ======================================

    Ja, als ze het gehele trieste verhaal uit de doeken zouden doen, hoe het werkelijk zit, is dat ten eerste zeer beursgevoelig en ten tweede zouden ze hele volksstammen op de been krijgen....Nu is dat voorlopig alleen in Italie en Griekenland...

    Dus, in NL Duitsland en Frankrijk, wordt het volk gefaseerd, telkens een stukje ingelicht...zegt u maar in hapjes ipv het geheel...dus elke keer, zal er telkens bijkomen, ja weer steun nodig etc etc..Merkel is reeds het volk aan het voorbereiden, door te schmeren dat het 10 jaar zal duren, om uit de ellende te komen...

    Ja, maar ze zegt dan niet erbij, hoe het volk in die 10 jaar moet bloeden.....om het geheel uit de slop te halen... dat zal elke keer in delen uit de doeken gedaan worden...

  • GJ Huisman, zo 06 november 2011 18:27 Reageer op GJ

    GJ

    Grappig dat oud-politici pas na hun politieke carrière eerlijk kunnen zijn over bepaalde onderwerpen.

  • , zo 06 november 2011 18:54 in reactie op GJ Huisman Reageer op

    eerder triest

  • Piet de Geus, zo 06 november 2011 20:12 in reactie op GJ Huisman Reageer op Piet

    Piet

    Na hun politieke carrière hoeven ze er geen rekening meer mee te houden wat politiek haalbaar is. Dat praat uiteraard een stuk makkelijker. Actieve politici die zeggen wat nodig is, worden uitgemaakt voor eurofiel.

  • Meta Foor, zo 06 november 2011 18:26 Reageer op Meta

    Meta

    de beste stuurlui staan weer eens aan wal ... en hoe oud is de crisis nu al ? 2 jaar ? en dan nu komen met ''bezorgd... "" ?
    Bos kan zo bij het CDA aanschuiven

  • Mostafa Mouktafi, zo 06 november 2011 17:58 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nederland kent geen crisis,let wel op! hoeveel Chinees-vuurwerk gaan wij straks laten knallen. Gewoon geld-weggooien, zomaar.Hoezo crisis?
    Wouter Bos draagt nu wel een mooie glimmende pak en das toen niet!
    Hoezo crisis?!

  • Hugo Freutel, zo 06 november 2011 17:36 Reageer op Hugo

    Hugo

    Wouter Bos spreekt als de enige echte staatsman die Nederland lijkt te hebben, die helaas uit de politiek is. Rutte en De Jager halen dit niveau niet, Pechtold heeft ook zijn leermoment, valt te zien op de achtergrond van het filmpje.
    De Europese Schulden Unie gevangene van de financiële markten en banken. Uitstappen kan niet, extra schulden stapelen wel.
    http://www.edelmetaal-info.nl/2011/10/van-staatsschulden-naar-staatsgulden/ ( nederlandse tekst )

  • Suus Suus, zo 06 november 2011 23:00 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Suus

    Suus

    Ja, helaas voor de NL politiek, dat een echte staatsman als Wouter Bos geen politicus is....helaas helaas...

  • Jan B, zo 06 november 2011 17:33 Reageer op Jan

    Jan

    En dan even het laatste nieuws (Bron NOS):

    Economen binnen het IMF wisten al ruim twee jaar geleden dat Griekenland praktisch failliet was, maar onder druk van Griekse functionarissen kwamen hun waarschuwingen niet in een officieel IMF-rapport te staan. Dat meldt de New York Times op basis van een reconstructie.
    De Nederlandse topeconoom Bob Traa, een van de schrijvers van het rapport, schreef kort daarna een nieuwe analyse (pdf), die vernietigend was voor Griekenland. "Als Griekenland een bedrijf zou zijn, was het failliet", schreef hij. Ook waarschuwde hij dat de Griekse problemen rampzalige gevolgen zouden kunnen hebben voor de rest van Europa.
    Griekenland protesteerde opnieuw tegen deze analyse, maar dit keer werd het rapport ongewijzigd gepubliceerd. Volgens de NY Times nam onder anderen ECB-president Jean-Claude Trichet de waarschuwingen in het rapport niet serieus.
    De alarmbellen zouden pas zijn gaan rinkelen toen de Griekse premier Papandreou eind 2009 bekendmaakte dat de vorige Griekse regering had gelogen over het begrotingstekort.

    Denk er het uwe van.

  • Joe Speedboot, zo 06 november 2011 19:31 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Stelletje krukken daar!

  • Frank Schutte, zo 06 november 2011 17:15 Reageer op Frank

    Frank

    We hebben meer als vierhonderd jaar de gulden gehad, en daar hebben we over de hele wereld handel meegedreven, en nooit geen problemen mee gehad, behalve vlak na de tweede wereldoorlog maar dat was de schuld van de Duitsers.
    We hebben nog tien jaar de euro en probleem na probleem met deze nieuwe munt, ook mede dankzij de schuld van de Duitsers, wanneer gaat deze poppenkast eens stoppen?

  • Suus Suus, zo 06 november 2011 22:57 in reactie op Frank Schutte Reageer op Suus

    Suus

    Als de kalf verdronken is...

  • Jan B, ma 07 november 2011 09:42 in reactie op Frank Schutte Reageer op Jan

    Jan

    Nou, nou, nou. Het was de Nederlandse politiek die meegegaan is in de Euro. Daar zat echt geen dwang achter. De Euro in zijn huidige vorm mag dan een vergissing zijn maar het is daarmee ook een nederlandse vergissing.

  • Neo NL, zo 06 november 2011 16:30 Reageer op Neo

    Neo

    Dat zou geweldig zijn.
    Des te vlugger we van de dictatuur in Brussel verlost zijn, des te beter het is.

  • Jan B, zo 06 november 2011 17:19 in reactie op Neo NL Reageer op Jan

    Jan

    Er bestaat geen dicatuur van Brussel. Landen hebben een vetorecht.

  • Vaclav Klaus, ma 07 november 2011 10:04 in reactie op Jan B Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Het is nog erger het parlement is democratisch verkozen.

    Beslissingen in Europa die worden genomen buiten het parlement; juist daar is Rutte in het spel... was hij niet gekozen???

  • Ruud Wiemer, zo 06 november 2011 17:20 in reactie op Neo NL Reageer op Ruud

    Ruud

    [Dat zou geweldig zijn.]

    En de consequenties denk je daar ook nog aan of haal je de schouders daarbij op.

  • Neo NL, zo 06 november 2011 20:37 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Neo

    Neo

    Geen prijs is me te hoog om onder het vreselijke juk van de Eurofielen in Brussel, uit te komen.
    Ik heb me al jaren geleden voorbereid op wat komen gaat, dus maak me geen zorgen, al stort alles in.

  • Ruud Wiemer, ma 07 november 2011 12:10 in reactie op Neo NL Reageer op Ruud

    Ruud

    [Ik heb me al jaren geleden voorbereid op wat komen gaat, dus maak me geen zorgen, al stort alles in]

    Ik heb ook genoeg geregeld, maar toch als alles instort denk ik dat iedereen gaat.

  • Hein van Leeuwen, ma 07 november 2011 14:36 in reactie op Neo NL Reageer op Hein

    Hein

    U heeft ook weer geen idee wat dit inhoud, als ook Nederland 20% werkeloosheid gaat tellen praat u wel anders.

  • jose van leeuwen, zo 06 november 2011 16:30 Reageer op jose

    jose

    Ik kreeg echt de kriebels van Alexander Pechtold, Europa is goed voor ons, voor Nederland . Wij exporteren veel binnen de EU, meer dan naar China en andere landen bij elkaar. Is dat niet het probleem voor de landen naar wie wij exporteren, hebben wij hen niet kapot geconcurreerd en waarom werken wij als Europa niet meer samen. Producten van Spanje gaan naar Portugal en anders om, tomaten uit Nederland naar weet ik waar en anders om. Paprika's die wij verbouwen moeten concurreren met paprika's uit Israel . Druiven komen tegenwoordig uit Zuid Afrika waar de lonen lager zijn en de arbeidsomstandigheden slechter.

  • Jan B, zo 06 november 2011 17:20 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Jan

    Jan

    Is dat niet het probleem voor de landen naar wie wij exporteren, hebben wij hen niet kapot geconcurreerd en waarom werken wij als Europa niet meer samen.

    Nee, China concurreert de zaak kapot. In samenwerking met westerse bedrijven.

  • Censuur Joop, zo 06 november 2011 19:01 in reactie op Jan B Reageer op Censuur

    Censuur

    "Nee, China concurreert de zaak kapot. In samenwerking met westerse bedrijven. "

    En het grote gevaar dat er nu aan komt is dat China met hun zogenaamde loyale, vriendschappelijke steun aan de EU, half Europa op kan kopen, eisen kan stellen en de baas over ons zijn. Dan hebben we geen regering meer in Den Haag, zelfs niet in Brussel, maar in Peking.

    Mijn oma zaliger die al bijna 50 jaar dood is, waarschuwde al voor het gele gevaar. En daarmee bedoelde ze dat de Chinezen eens de wereld zullen beheersen en wij niets meer te vertellen hebben. En verdomd, het ziet er naar uit dat ze gelijk krijgt.

  • Nihilist #1375, zo 06 november 2011 20:55 in reactie op Censuur Joop Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Wat een sinofobische reactie.
    'Het Gele Gevaar'. Het zou zo uit de koker van de PVV kunnen komen.

  • Jan B, ma 07 november 2011 09:45 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jan

    Jan

    En het grote gevaar dat er nu aan komt is dat China met hun zogenaamde loyale, vriendschappelijke steun aan de EU, half Europa op kan kopen, eisen kan stellen en de baas over ons zijn. Dan hebben we geen regering meer in Den Haag, zelfs niet in Brussel, maar in Peking.

    Precies. Dat is inderdaad een enorm gevaar dat nu dreigt. Hopelijk zien de europese regeringsleiders dat ook en trappen ze niet in deze val maar ik ben er niet gerust op: gezond verstand is momenteel namelijk ver te zoeken in de hogere regionen van de europese politiek.

  • Ruud Wiemer, ma 07 november 2011 12:34 in reactie op Jan B Reageer op Ruud

    Ruud

    [n het grote gevaar dat er nu aan komt is dat China met hun zogenaamde loyale, vriendschappelijke steun aan de EU, half Europa op kan kopen, eisen kan stellen en de baas over ons zijn. Dan hebben we geen regering meer in Den Haag, zelfs niet in Brussel, maar in Peking]

    Precies, zo zijn ze in Afrika ook bezig. Bijvoorbeeld door voor te stellen asfalt wegen aan te leggen in de natuurreservaten, wat op de korte termijn door de stijging van het toerisme een hoop geld op gaat brengen. Hiermee brengen ze de Afrikaanse landen in de verleiding, maar de natuur en de dieren populatie wordt op termijn wel uitgeroeid.

  • jose van leeuwen, zo 06 november 2011 20:34 in reactie op Jan B Reageer op jose

    jose

    China exporteert nog geen bloemen of groenten, doen wij in de EU onderling wel. Verder zit ik niet te wachten op goedkope schoenen uit China die na 3 maanden kapot zijn of verdere vervuiling van het milieu in China en de rest van de wereld.
    Economische groei is het wondermiddel voor politici en bedrijven maar de doodsteek voor het milieu en arbeidsrechten.

  • Jo Wekker, zo 06 november 2011 16:19 Reageer op Jo

    Jo

    Er is geen vertrouwen dat we crisis de baas zijn"
    ================
    We zijn de crisis ook niet de baas. We moeten echt uit de euro of misschien met een aantal andere landen een gemeenschappelijke munteenheid afspreken. Italië gaat eraan, Portugal, Spanje en daar kun je niet tegenop garanderen. Nee het mag toch niet zo zijn dat alles inclusief pensioengeld naar dit soort landen gaat. Met deze koers gaat het wel gebeuren. Ik ben blij dat ik nog wat geld in een oude sok heb.

  • Des Duivels, zo 06 november 2011 17:30 in reactie op Jo Wekker Reageer op Des

    Des

    Geld in je oude sok is niet veilig Jo. Brussel steelt dat van je d.m.v. inflatie. Neem maatregelen zou ik je willen adviseren.

  • Zeer Voornaam, zo 06 november 2011 18:12 in reactie op Jo Wekker Reageer op Zeer

    " Ik ben blij dat ik nog wat geld in een oude sok heb. "

    U bent bekend met de term inflatie hoop ik.

  • YggY ..., zo 06 november 2011 19:15 in reactie op Jo Wekker Reageer op YggY

    YggY

    Ik ben blij dat ik nog wat geld in een oude sok heb.
    ==================

    Mag ik u even herinneren aan een reactie van u aan mijn adres op een ander topic waar u het volgende schreef en ik quote:
    ==================

    En jij noemt jezelf sociaal. Je moet je schamen, je wilt helemaal niemand helpen en alles voor jezelf houden. Hoe was het ook alweer, links lullen, rechts zakken vullen. Jij doet in ieder geval datgene waar links het beste in is. Je wil je eigen bezit niet delen maar wel opstrijken.
    ==================

    Ik rust mijn koffer.

  • Suus Suus, zo 06 november 2011 23:04 in reactie op YggY ... Reageer op Suus

    Suus

    Touché :-))

  • joop kerver, zo 06 november 2011 15:21 Reageer op joop

    joop

    Als een cent twee centen kost.

    JK

  • hans groen, zo 06 november 2011 15:17 Reageer op hans

    hans

    Kan deze man niet wat in de politiek kan gaan doen? Minister of zo :)

    Grapje, maar Bos heeft wel gelijk en legt de vinger op de zere plek. Waar de huidige regeringsleiders, incluis Rutte, bezweren dat ze de problemen onder controle hebben, is het inderdaad het topje van de ijsberg. Daarom is het ook zo tenenkrommend dat we maar blijven doormodderen en niet de werkelijke maatregelen worden genomen die noodzakelijk zijn. Merkel - Sarkozy zijn alleen maar bezig hun eigen electoraat tevreden te stellen. Verder is het een kwestie van pappen en nathouden. En Rutte cs vindt het allemaal best.

    Op naar het volgende dramatische hoofdstuk dat EU zone crisis heet.

  • Jan B, zo 06 november 2011 17:26 in reactie op hans groen Reageer op Jan

    Jan

    Ik denk dat je gelijk hebt. Die goed-nieuws show van europese "regeringsleiders" begint me dan zo langzamerhand ook de keel uit te hangen. Zolang de achterliggende oorzaken niet worden aangepakt blijft deze crisis voortwoekeren.

  • kees van eck, zo 06 november 2011 17:42 in reactie op hans groen Reageer op kees

    kees

    Hoewel Bos een consistent verhaal houdt, hoor ik nergens de oplossing van het schuldenprobleem. Het noodfonds moet vergroot en er moet meer Griekse schuld worden afgewaardeerd, maar dit laat onverlet dat dit alleen mogelijk is door NIEUWE schulden te maken om OUDE schulden tijdelijk af te lossen. Resultaat is een grotere schuld, waarmee het probleem dat we wilden oplossen alleen maar is vergroot....

  • Ruud Wiemer, ma 07 november 2011 12:24 in reactie op kees van eck Reageer op Ruud

    Ruud

    [Hoewel Bos een consistent verhaal houdt, hoor ik nergens de oplossing van het schuldenprobleem.]

    Vertrouwen daar gaat het om, dus als je een noodfonds opzet moet het wel solide zijn om de problemen op te kunnen lossen. Zolang dat niet het geval is,is er ook geen vertrouwen op de financiële markt en tussen de banken.
    En dat is wat Bos zegt.

  • Piet de Geus, zo 06 november 2011 20:10 in reactie op hans groen Reageer op Piet

    Piet

    "Bos heeft wel gelijk en legt de vinger op de zere plek. Waar de huidige regeringsleiders, incluis Rutte, bezweren dat ze de problemen onder controle hebben, is het inderdaad het topje van de ijsberg."

    De huidige regeringsleiders kunnen niet anders dan dat bezweren. Zij dragen namelijk i.t.t. Bos een verantwoordelijkheid en hebben met de praktijk te maken. En die praktijk is dat de politiek en de kiezers nog niet rijp zijn voor het nemen van effectieve maatregelen. Dus rest niets anders dan met lapmiddelen tijdrekken.

    Bos hoeft daar uiteraard geen rekening meer mee te houden en kan vrijuit praten om de huidige politici onder onder druk te zetten. Denk je zelf ook niet dat Bos voordat hij in een weekend de banken redde ook wel zag welk deel van de ijsberg onder water zat en daar in die omstandigheid wijselijk zijn mond over hield?

  • Marc 's Mening in de Marge, zo 06 november 2011 15:10 Reageer op Marc

    Marc

    En wanneer gaan we nu eens iets doen aan de macht van de credit rating bureau's in plaats van Europa gewillig naar de slachtbank te leiden? Die zelfde ratingbureau's waren hoofdrolspeler in de amerikaanse schuldencrisis en hebben zich dus al eerder onbetrouwbaar getoond.

  • Joop Schouten, zo 06 november 2011 15:08 Reageer op Joop

    Joop

    Hebben jullie ook het gevoel dat dit een oud verhaal is ?
    Dit leek wel een lesje voor mensen die nooit hebben opgelet.

    Om vertrouwen te behouden en winnen zou het volgens Bos noodzakelijk zijn stabititeit en eenheid te tonen door het beleid niet steeds om te gooien. Oftewel het huidige beleid van vermarkten en privatiseren (de neoliberale kanker) woekert vrolijk door en ondertussen raken 'we' ook nog eens soevereiniteit kwijt.
    We worden in de hoek geschilderd door dit soort gedachtgangen.

    Bos 'vergat' nog te melden dat er nog steeds een derivatenschuld van 600 biljoen dollar boven de markt hangt.

    ....

    De op neoliberale aannames aangestuurde economische systemen zullen andere aannames moeten gaan hanteren. Een economie die uitgaat van de menselijke maat.

  • L C, zo 06 november 2011 17:06 in reactie op Joop Schouten Reageer op L

    L

    Joop, je schrijft steeds over dat getal van 600 biljoen aan derivaten maar ik vraag het je nu op de man af, weet je wel wat die financiële producten zijn of wat dat getal precies betekent?

    Kleine tip: eventjes artikel lezen en dan de verschillen zoeken tussen market value en notional amount. http://en.wikipedia.org/wiki/Notional_amount

    De 600 biljoen is een optelsom van alles bij elkaar en heeft in die hoedanigheid geen betekenis.

  • Joop Schouten, zo 06 november 2011 20:18 in reactie op L C Reageer op Joop

    Joop

    Over derivaten gesproken:
    1 - Eerst hypotheken, nu derivaten?
    De handel in derivaten is gegroeid van 100 biljoen per jaar in 2002 naar 600 biljoen per jaar nu. Daarmee is de handel in derivaten ongeveer tien maal groter dan het totaal van het BNP van alle landen ter wereld samen. De waarde van deze derivaten (claims op goederen) is vele malen groter dan wat de werkelijke goederenmarkt kan opbrengen. Wanneer het vertrouwen in de claims wegvalt ontstaat er onvermijdelijk een crisis.

    Wat in het verleden nog ‘bellen’ (bubbles) waren zijn nu ware tijdbommen geworden. Nadat de technologie ‘bel’ klapte in 2000 richtte de speculatieve markt zich op huizenmarkt. Toen deze markt in 2007 uitgemolken was kwam de aandacht op de olie en daarna de voedselmarkt.

    De sterke stijging van de prijzen van mais, soja, rijst in de afgelopen jaren is in grote mate toe te schrijven aan de speculatie, en in veel mindere mate aan de werkelijke vraag en productiecapaciteit.

    HONGER = geldmisbruik!
    Volgens een rapport van de VN zijn 130 miljoen gevallen van honger het directe gevolg van de prijsstijgingen van voedsel gedurende de afgelopen jaren. Het basis principe van speculatie is vrij eenvoudig. Het grootschalig inkopen van derivaten veroorzaakt tekorten en daardoor prijsstijging. Het massaal verkopen veroorzaakt een prijsdaling.

    Op deze manier veroorzaakt men prijs-’schommelingen’ en maakt men grote winsten door op de juiste momenten te kopen en verkopen. Door gelijktijdig in valuta en aandelen te handelen die gerelateerd zijn aan de derivaatmarkt worden de winsten nog versterkt….

    Via de media, die onder sterke invloed staan van de zelfde investeerders, kunnen de schommelingen beïnvloed worden door het zaaien van paniek of juist het onthouden van informatie. Dit alles heeft natuurlijk niets meer met economie te maken. Het is roof op grote schaal en richt enorme schade aan.

    Het gebruik van biofuels, de instortende US-dollar én speculatie als oorzaken voor chronische voedseltekorten..!
    De hoofdrolspelers zijn Banken als Goldman Sachs, JP Morgan Chase, Bank of America en CityBank. Deze instellingen hebben vaak een geschiedenis van wangedrag en illegaliteit. Zo is de CitiBank meerdere keren veroordeeld voor het witwassen van enorme bedragen.

    Bron:
    http://www.wanttoknow.nl/overige/schuld-en-boete-de-prijs-van-ons-geldstelsel/

    2 - Volgens de Amerikaanse controlerende autoriteit voor bankzaken en derivaten hebben Amerikaanse commerciële banken voor $ 223,4 biljoen aan derivaten in hun bezit, waarvan 95% in handen is van slechts vijf banken. Onafhankelijke financiële experts schatten dat de totale waarde van derivaten nog veel hoger is, namelijk ruim $ 1 biljard - zo’n 16 x meer dan de totale waarde van de hele wereldeconomie. Daarom kunnen deze banken nooit oneindig overeind gehouden blijven worden, hoeveel geld er ook wordt bijgedrukt.

    De vijf banken die de Amerikaanse dollar leegzuigen en daarmee de hele financiële wereldeconomie steeds verder ondermijnen zijn: JP Morgan, Bank of America, Citibank, Goldman Sachs en het Britse HSBC. Ondanks het feit dat Ben Bernanke -’dollar vernietiger par excellence’- vele biljoenen in deze banken pompte zijn de koersen van deze banken nog steeds niet teruggekeerd op het niveau van vóór het bankroet van Lehman Brothers in 2008.

    Bernanke blijft volgens eigen zeggen geld bijdrukken -zo wordt er al weer enige tijd gepraat over Quantitative Easing ronde 3- om de rente laag te houden, wat de huizenprijzen zou moeten ondersteunen. Wat hij er niet bij zegt is dat $ 188 biljoen van de $ 223 biljoen aan derivaten -13 x het BNP van de VS- op de balansen van de grote banken gerelateerd zijn aan rentetarieven.

    http://cominggreatdepression.wordpress.com/


    Dit is een herplaatsing van do 31 maart 2011 20:29
    Zie: http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/economie_herstelt_gematigd_maar_risicos_liggen_op_de_loer/)/

    Hier nog wat:

    http://www.wanttoknow.nl/overige/de-grootste-financiele-fraude-in-de-geschiedenis/

    http://www.soundmoney.be/2011/10/16/600-biljoen-usd-derivaten-een-tijdbom-dat-elk-moment-kan-afgaan/

    http://www.iex.nl/Column/60425/Markt-van-600-biljoen.aspx

  • Roelf Turksema, zo 06 november 2011 23:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op Roelf

    Roelf

    Klopt als een bus. Over JPMorgan hebben we het binnenkort;-)!

  • Joop Schouten, ma 07 november 2011 10:11 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Joop

    Joop

    ' Over JPMorgan hebben we het binnenkort'

    Graag.

    : )))

  • Jan B, zo 06 november 2011 14:58 Reageer op Jan

    Jan

    Ja, daar zit Nedrland dan. Met een stelletje rechtse pippo's in vak K terwijl juist deze tijd vraagt om een man van allure en met lef op financien.

  • Piet de Geus, ma 07 november 2011 10:50 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Ja, daar zit Nedrland dan. Met een stelletje rechtse pippo's in vak K"

    Terwijl het zo anders had kunnen zijn, als minder linkse stemmers hun stem hadden vergooid aan een protestpartij. Hoe weinig scheelde het ook alweer dat de PvdA de grootste was geweest?

  • Ruud Wiemer, ma 07 november 2011 12:40 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ruud

    Ruud

    [Terwijl het zo anders had kunnen zijn, als minder linkse stemmers hun stem hadden vergooid aan een protestpartij. Hoe weinig scheelde het ook alweer dat de PvdA de grootste was geweest?]

    Precies, het scheelde maar 1 zetel.

  • dr. Bob, zo 06 november 2011 14:53 Reageer op dr.

    dr.

    Fijn hè die EU. Hoefden we ons vroeger alleen druk te maken over de fuck-ups van onze eigen overheid, nu treffen fuck-ups uit alle andere lidstaten ook ons en kunnen we er, behalve veel geld betalen, geen moer aan doen.
    Gelukkig blijft Pechtold dol enthousiast. En Bos ?
    Die klinkt meer als ; "we're caught between a rock and a hard place". Linksom of rechtsom, de B.V. Nederland is de pineut.

  • Zeer Voornaam, zo 06 november 2011 18:19 in reactie op dr. Bob Reageer op Zeer

    Ik vraag me alleen af of het wel de politiek is die ons klem heeft.
    Bij Bos krijg ik het idee dat hij met de politiek is gestopt omdat hij erachter kwam dat je daar helemaal niks te zeggen hebt.
    Hij werd de opper ambtenaar over hoeveel de banken mogen verdienen en hoe dat bij de bevolking weg te sluizen.

  • Evert van Vliet, zo 06 november 2011 14:44 Reageer op Evert

    Evert

    Ik wordt al ziek van alle zittende politieke excuses-aanhangers, komt daar telkens weer de 'oude' garde ook een duit in het zakje zonder bodem doen.

    Poen is en blijft fictief en een errug handig middel om de werkelijkheid van de monetaire dictatuur aan een ieder te verplichten.

    Wouter ga terug naar huis alsjeblieft.

  • Hugo Freutel, zo 06 november 2011 17:49 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Hugo

    Hugo

    Wouter Bos waarschuwt wel dat de EUrocrisis slechts het topje van de ijsberg is. Wouter heeft genoeg leergeld betaald toen hij minister was, dat je niet te vroeg moet juichen in de financiële veenbrand van schuldenstapelaars.

    De euro dicteert, weg is de vrijheid van de markteconomie en de burgers in de EU. Banken, politici en toezichthouders bedankt!

  • Evert van Vliet, ma 07 november 2011 10:32 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Evert

    Evert

    En daar hebben we Wouter voor nodig om te snappen dat de monetaire dictatuur heer en meester is?

  • Herman Bakker, zo 06 november 2011 14:33 Reageer op Herman

    Herman

    Er zijn genoeg mensen die menen dat de stekker uit de euro trekken weliswaar pijnlijk zal zijn, maar minder pijnlijk op den duur dan dit doormodderen.
    Het lijkt er op dat Wouter Bos daarbij hoort.

  • Jan B, zo 06 november 2011 17:21 in reactie op Herman Bakker Reageer op Jan

    Jan

    Er zijn genoeg mensen die menen dat de stekker uit de euro trekken weliswaar pijnlijk zal zijn, maar minder pijnlijk op den duur dan dit doormodderen.

    Dan heb je niet goed geluisterd.

  • Ruud Wiemer, ma 07 november 2011 12:55 in reactie op Herman Bakker Reageer op Ruud

    Ruud

    [Het lijkt er op dat Wouter Bos daarbij hoort.]

    Je hebt niet goed geluisterd.

  • Jan Peters, zo 06 november 2011 14:26 Reageer op Jan

    Jan

    Wat een drama deze man! Hij wil zijn opvolgers niet voor de voeten lopen en gaat dan uitspraken doen als. “Ik denk dat dit maar het topje van de ijsberg is” Zeer verstandig als oud minister. De financiële markten zullen hier zeker oren naar hebben morgen. Dit alles ter meerder eer en glorie van hem zelf in een honger naar aandacht.

  • Jan B, zo 06 november 2011 17:23 in reactie op Jan Peters Reageer op Jan

    Jan

    Wat Bos zegt moet een keer gezegd worden. Het zijn de feiten. En als de markten die feiten niet bevallen dan moet je die markten aanpakken en niet de boodschapper van de feiten.

  • Klungel de Eerste, zo 06 november 2011 18:45 in reactie op Jan Peters Reageer op Klungel

    Klungel

    Zou hij niet gewoon een erg realistisch beeld hebben van de crisis, die is ontstaan (lees: in de openbaarheid kwam) tijdens zijn ambtsperiode als minister van Financiën?

    Hij zal zich vast nog herinneren welke dossiers er op zijn bureau lagen in de ministerskamer op het ministerie. Hij heeft onderonsjes gehad met regeringsleiders, bankdirecteuren, wetenschappers en ondernemers. Daar zal men het toen ook al hebben gehad over de crisis en ik neem aan dat men toen al maatregelen heeft getroffen, waardoor wij nu minder last hebben van deze crisis dan Griekenland of Italië, om maar even een voorbeeld te noemen.

    Ik vind het niet netjes om hem nu meteen af te gaan branden omdat hij zijn (volgens mij heel reële) visie ventileert als de interviewer daarnaar vraagt.

  • Censuur Joop, zo 06 november 2011 18:56 in reactie op Jan Peters Reageer op Censuur

    Censuur

    De man is geen drama, zijn boodschap geeft aan dat als we niet (willen) weten waar we mee bezig zijn, het op een drama uitloopt.

  • Joe Speedboot, zo 06 november 2011 19:34 in reactie op Jan Peters Reageer op Joe

    Joe

    Onzin, die financiële markten wisten zonder Bos ook al hoe de zaak ervoor staat. Dat heeft iedereen die er een beetje verstand van heeft afgelopen weken al laten weten.

  • cor mol, zo 06 november 2011 20:16 in reactie op Jan Peters Reageer op cor

    cor

    Kunt u ook aangeven wat er fout is aan zijn vier punten conclusie?

    De oplossing die u voorstelt leidt pas tot iets. Ik denk dat deze struisvogel op zoek is naar het zand dat het duo Rutte/de Jager inmiddels heeft weggemaakt:
    http://tinyurl.com/bultwod

  • Ruud Wiemer, ma 07 november 2011 12:59 in reactie op Jan Peters Reageer op Ruud

    Ruud

    [Wat een drama deze man! Hij wil zijn opvolgers niet voor de voeten lopen en gaat dan uitspraken]

    Tsja, zo te lezen luister jij liever naar de zogenaamde "fact free politics", ik zou zeggen moet je vooral doen.

  • azazel semjasa, zo 06 november 2011 13:58 Reageer op azazel

    azazel

    O dit klinkt hoopvol

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel