05 december 10 23:55 Reageer (56) Wereld RSS

WikiLeaks legt kwetsbare infrastructuren bloot

In Nederland zou het om Katwijk, Beverwijk en de Rotterdamse haven gaan

Amerika somt jaarlijks alle mogelijke terroristische infrastructurele doelwitten op 'om een veiliger, zekerder en veerkrachtiger Amerika te bouwen'. Zowel binnenlandse als buitenlandse mogelijke doelwitten staan op deze lijst. In de door WikiLeaks gelekte documenten blijkt dat Katwijk en Beverwijk op deze lijst staan.

Het zou om doelwitten gaan die bij vernietiging een slopende impact op de veiligheid, de economie of de volksgezondheid van Amerika zouden hebben.

Op de lijst komen twee Nederlandse locaties voor. Zowel in Katwijk als in Beverwijk liggen onderzeese kabels, waardoor de twee regio's aangeduidt worden als kwetsbaar.

Lees hier het document.

Laatste Reacties (56) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Joop Schouten, ma 06 december 2010 22:58 Reageer op Joop

    Joop

    Ik beschouw de reactie van de amerikanen als stemmingmakerij met vreslijke gevolgen om de vreselijke gevolgen dingen die ze hebben uitgevroten en uitvreten te maskeren.

    Al deze zogenaamde strategische doelen voor zogenaamde buitenlandse terreurorganisateis zijn allemaal elders op het net te vinden. Je hoeft alleen maar een zoekopdracht te geven over specifieke onderwerpen uit de industrie (enz.) per land of regio en hoppa....
    Straks worden we allemaal als potentiële vijand gezien door een zeer klein groepje mensen van 'legale' organisaties. Organisaties die alle kapitalistische goederen en middelen bezitten.

    Ik begin me ernstig af te vragen hoe Obama er persoonlijk over denkt.
    Het zal me niet verbazen als hij Clinton terugfluit of een een-tweetje met 'Hilari Clinton' de 'good cop' gaat spelen (...).

    De huidige VS begin ik hoe langer hoe meer een bedreiging vormen voor de wereldvrede.

  • Joop Schouten, ma 06 december 2010 23:45 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    ...en wederom sorry voor de typefouten.

    Zeg joop.nl, waar blijft mijn taal-corrector?
    ; )

  • El Che, ma 06 december 2010 17:48 Reageer op El

    El

    Gelukkig woon ik in Havana aan de Waal. Geen probleem dus voor mij.

  • Han de Bruijne, ma 06 december 2010 17:37 Reageer op Han

    Han

    Naast deze twee plaatsen staat ook de haven van Rotterdam op de lijst. Hiermee wordt wel het grootste geheim van Nederland prijsgegeven. Bloedlink. Ook Willemstad op Curaçao wordt overigens genoemd. Vanwege de haven, de raffinaderij of de Amerikaanse FOL luchtmachtbasis? Nee hoor ook hier komt een communicatiekabel aan land. Ook weer zeer gevoelig en geheim nieuws. Gelukkig meldt de NL pers alleen maar over het NL deel van het Koninkrijk. Slapen wij hier toch weer veel rustiger in Caribisch Nederland.

  • Horkie Bongers, ma 06 december 2010 18:06 in reactie op Han de Bruijne Reageer op Horkie

    Horkie

    Amerikaanse diplomaten dienen alleen Amerikaanse belangen. Het dataverkeer via de Antillen is voor de VS belangrijk, niet of er een raffinaderij is. Nederland mag best de zee in zakken van ze, als ze de haven maar kunnen gebruiken en de communicatie niet gestoord wordt.

    Het staat met zoveel woorden in punt 3 van het document, wat joop.nl ook parafraseert: het gaat alleen om delen van buitenlandse infrastructuur, die kritisch zijn voor de belangen van de Verenigde Staten.

    Het is verder wel een voorbeeld van onzinnieuws, dit bericht.

    De media pikken vooral trivialiteiten uit de gelekte documenten op. De NYTimes heeft bovendien al bewezen selectief te lezen in de telegrammen. De (officiële) opzet van Manning lijkt in zoverre te mislukken, dat de media zich concentreren op ondiplomatieke meningen van diplomaten, en verslagen van gebeurtenissen in de wereld, in plaats van aanwijzingen van doofpotten en wetsovertredingen door de VS. De enige klokken van belang die geluid zijn, zijn die van de aanwijzing aan diplomaten om biometrische gegevens en wachtwoorden te verzamelen, en de druk van de Amerikanen op landen om af te zien van vervolging van Amerikaanse burgers. Dat is tegen de wet op veel plaatsen in de wereld.

    Daar lijkt het wel op te houden, waar het de VS betreft. We weten nu dat Xe/Blackwater de wet overtreden heeft in Duitsland. Het zijn hier echter geen Blackwaterdocumenten die zijn gelekt, maar conclusies van diplomaten. Het gedraai over de clusterbommen, en de misleiding over Diego Garcia zijn wel zaken waar de Britse overheid verantwoordelijk voor is, en tot nu toe zijn verantwoordelijkheid niet voor genomen heeft, en Karzai liegt, maar moet je daarvoor Amerikaanse documenten lekken ? Het blijft interessant voor de historicus, maar is geen klokkenluiden.

    Dat de memoires van George Bush jr. nou al bij het oud papier kunnen, is wel weer meegenomen natuurlijk.

  • Piet Knollema, ma 06 december 2010 17:34 Reageer op Piet

    Piet

    "WikiLeaks legt kwetsbare infrastructuren bloot"
    Wat mag daar het nut van zijn?

  • jan pietersen, ma 06 december 2010 13:43 Reageer op jan

    jan

    Wat een vervelende hype wordt dit. Het toont weer eens aan dat de media als kippen zonder kop achter elk nieuwsfeitje aanlopen zonder zich te realiseren wat er wordt gepromoot of wat de gevolgen kunnen zijn.

  • Janssen zelf, ma 06 december 2010 18:40 in reactie op jan pietersen Reageer op Janssen

    Janssen

    Of dat de media het een en ander weet te relativeren.
    Kom op, dit zijn toch geen geheimen.

  • Henk-Jan Mielke, ma 06 december 2010 11:27 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Als het lekken er voor zorgt dat deze essentiële infrastructuur door overheden beter beschermd en beveiligd zal worden, dan heeft het wel nut gehad. Verder vind ik het niet zo handig, ook al was het makkelijk te vinden allemaal met een beetje zoeken, je moet het terroristen natuurlijk niet makkelijker gaan maken dan nodig is, dit is niet het aan de kaak stellen van misstanden maar een handig lijstje om af te vinken voor de verkeerde mensen...

  • Rouane Rabbit, ma 06 december 2010 09:56 Reageer op Rouane

    Rouane

    Het lijkt brisant, maar dit soort informatie is nagenoeg openbaar.
    (en nogmaals, de documenten waren toegankelijk voor 80.000 mensen in de USA)

    Schakelstations van telecommunicatie, Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX), telefoon-zendmasten, ondergrondse leidingen, ze zijn gewoon bekend of opvraagbaar.

    Een terrorist zal geen moeite hebben om een schakelstation op te blazen. Het is aan regeringen de opdracht om voor redundantie en beveiliging te zorgen.

    Security by Obscurity (veiligheid door verbergen) is geen security, dat is amateurisme. Dat weet iedereen die een bijscholing beveiliging heeft gehad, en iedereen die door geleerd heeft op dat onderwerp weet van de hoed en de rand en neemt andere maatregelen.

  • Truus Beek, ma 06 december 2010 09:50 Reageer op Truus

    Truus

    was dat geheim??
    en zo ja welk nut heeft dergelijke publicatie ( democratisch doel)

    Tja elk weldenkende Nederlandse burger weet dat roterdam een doel kan zijn. CS Utrecht ook, maar die leggen we zelf om de haverklap plat

  • Christiaan Kramer, ma 06 december 2010 10:19 in reactie op Truus Beek Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Dit zijn geen geheime gegevens. Google op 'onderzeese kabels' en je hebt een beginpunt om vanuit je luie stoel verder te zoeken.

    http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/List_of_international_submarine_communications_cables

    Bouwaanvragen en andere relevantie informatie om de exacte locatie van dergelijke kabels te vinden, is dacht ik gewoon openbaar en bij gemeenten op te vragen. Bovendien heeft een goed verstaander maar een half woord nodig.

    Erg dom van al die tegenstanders van openheid en eerlijkheid om keer op keer een storm in een glas water te veroorzaken door te wijzen op het gevaar van openbaar maken van gegevens die al openbaar te vinden zijn of door gebrekkige beveiliging eenvoudig toegankelijk is.

  • roher vogel, ma 06 december 2010 09:33 Reageer op roher

    roher

    De elfstedentocht komt er zeker niet in voor, maar voor de gemoedsrust véééél belangrijker.

  • Theo Joubert, ma 06 december 2010 08:46 Reageer op Theo

    Theo

    Wonderlijk hoe de een na de ander verklaart dat dit soort informatie helemaal geen kwaad kan, al bekend was, bij kwaadwillenden toch wel bekend zou worden.

    Alles om maar te rechtvaardigen dat het publiceren van geheime documenten een groot goed is.

  • Albert Hofmann, ma 06 december 2010 09:24 in reactie op Theo Joubert Reageer op Albert

    Albert

    Geheim..geheim??? :-) Het enige geheime aan deze documenten is dat er eerst alleen tienduizenden mensen toegang tot hadden, voordat Wikileaks het public beta maakte. De media in de wereld heeft voor de komende 10 jaar genoeg materiaal, maar veel geheim nee, wordt nu alleen bevestigd :-)

    De hele bekendmaking zal nauwelijks invloed hebben op internationale betrekkingen, wel betrekking op persvrijheid en achterloze communicatie

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 december 2010 07:51 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Goed hè, dat WikiLeaks? Brengt helemaal geen levens in gevaar.

  • Zeer Voornaam, ma 06 december 2010 08:16 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    Fijn toch dat de Nederlandse regering het nu ook weet.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 december 2010 08:31 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Denkt u dat ze dat nog niet wisten? Get real.

  • , ma 06 december 2010 08:45 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Zullen we nog een paar kwetsbare plekken opnoemen die zelfs de allersimpelste Nederlander al kende zonder hulp van WL?
    De marinehaven in Den Helder
    Het gaswinningscomplex in Groningen
    De haven van Amsterdam
    Het regeringscentrum en Den Haag De kernreactor in Petten
    De kerncentrale in Borssele,

    En, by the way mijn eigen home and castle..........,


    enfin Aert, zelfs jij kunt er vast ook nog wel een paar opnoemen

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 december 2010 09:02 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hetgeen bevestigt dat die datakots van Assange een hoop zinloze rommel bevat. Hetgeen eveneens bevestigt dat alles een exhibitionistische actie van Assange was: "kijk eens wat ik allemaal kan!"

  • , ma 06 december 2010 09:48 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Als dat dus datakots is, waar maken ze zich dan zo ongelofelijk druk over dat de sites op zwart worden gezet, Assange wordt vervolgd, de advocaten worden bedreigd??
    DAT doet vermoeden dat ze bang zijn dat hun écht strontzooi openbaar wordt gemaakt.....binnenkort............en wat zo leuk ik, zodra ze Assange écht iets doen gebeurt dat ook.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 december 2010 10:02 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "... zodra ze Assange écht iets doen gebeurt dat ook..."

    Dus kennelijk vindt Assange chantage heel normaal.

  • , ma 06 december 2010 10:38 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Nee, Assange kent zijn pappenheimers en heeft zichzelf een levensverzekering gegeven.Zijn goed recht, dunkt me, wanneer er een razzia tegen je gaande is................

  • , ma 06 december 2010 10:42 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Je bl,ijft proberen recht te praten wat krom is, Aert. Diskwalificatie.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 december 2010 12:33 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Heeft u een gebrek aan argumenten?
    Omdat u op de man gaat spelen.

  • Piet de Geus, ma 06 december 2010 11:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet

    Piet

    "Dus kennelijk vindt Assange chantage heel normaal."

    Heb jij dan geen levensverzekering?

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 december 2010 12:32 in reactie op Piet de Geus Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Jawel maar daar betaal ik netjes voor. Gestolen informatie als levensverzekering is toch wat anders.

  • Christiaan Kramer, ma 06 december 2010 10:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Christiaan

    Christiaan

    ["Hetgeen eveneens bevestigt dat alles een exhibitionistische actie van Assange was: "kijk eens wat ik allemaal kan!"]

    Punt van herkenning?

  • Han van der Horst, ma 06 december 2010 09:06 in reactie op Reageer op Han

    Han

    Allerlei interessante chemische complexen in de Europoort waarmee je bij de juiste windrichting het halve land kunt vergassen. Het opblazen van de juiste pylonen van de energievoorziening op hetzelfde moment, enzovoorts.

    Je zou toch denken dat het met die kabels zo in elkaar zat, dat als er eentje uitvalt anderen de datastromen onmiddellijk overnemen.

    Opmerkelijke lijst trouwens met rijp en groen door elkaar.

  • , ma 06 december 2010 08:37 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Wanneer jij denkt dat deze dingen al niet een eeuwigheid bekend zijn bij diegenen die er eventueel kwaad mee zouden willlen ben je wel erg naief.Denk jij dat een béétje terroristische groep niet weet waar de haven van Rotterdam liggen?
    En denk je dat die niet zouden weten waar die pieplines liggen?
    Iedere Nederlander weet dat.

    Zo af en toe ga je wel errug kort door de bocht, Aert.

  • , ma 06 december 2010 09:00 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Nee, brengt levens inderdaad niet meer in gevaar dan ze al waren.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 december 2010 09:20 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Terrorisme is niet uitsluitend gericht op het plegen van aanslagen. WikiLeaks is koren op de molen van het internationaal terrorisme.

  • , ma 06 december 2010 09:46 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Deze is wel uiterst cryptisch.Leg dat maar eens duidelijk uit.

  • pimm de peijper, ma 06 december 2010 10:03 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op pimm

    pimm

    Mij lijkt nu juist dat er wereldwijd minstens zoveel terroristen in de diverse regeringen zitten dan er elders rondlopen.

  • Huub Geluk, ma 06 december 2010 12:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Huub

    Huub

    Aert,

    Niet zo betweterig. Ik weet wat terrorisme is, en jouw uitleg voegt daar niets aan toe.

    Assange is natuurlijk geen terrorist. Hij is een weapon of mass democracy.

    Net als jij verval ik wel eens in herhaling.

  • Ruud Wiemer, ma 06 december 2010 11:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Ruud

    Ruud

    [...Goed hè, dat WikiLeaks? Brengt helemaal geen levens in gevaar...]

    Ik proef een flinke cynische ondertoon. Aert, in NL hoeft je gerust niet bang te zijn om openlijk je mening te geven!!

  • peter h, ma 06 december 2010 02:01 Reageer op peter

    peter

    Fijn zo'n handleiding 'Terrorisme voor Dummies'...

    Ik hoop niet dat er zo mensen op ideeen gebracht worden.

  • Zeer Voornaam, ma 06 december 2010 08:19 in reactie op peter h Reageer op Zeer

    Ja natuurlijk wel, dat zie je wel aan Twin Towers, die waren mooi als doel gelekt en toen hebben die terroristen dat als doel uitge.... o wacht.
    Het was Amerika die Osama bakken met geld en training gaf en toen is Osama voor de andere kant gaan werken.
    En het is dankzij lekken dat we dit weten, want verder houdt de US dit geheim.

  • peter h, ma 06 december 2010 22:35 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op peter

    peter

    Ik zie gewoon niet wat voor 'relevantie' deze onthulling heeft...

    Onthullen dat de VN bespioneerd wordt, ja dat is belangrijk!
    Onthullen dat er moordpartijen in Irak onder het tapijt worden geveegd, ja!

    Maar dit is gewoon niet nodig, het voegt niets toe, en het kan in ieder geval mensen op de verkeerde ideeen brengen.

  • Ibrahim (Mazdak) Qizilbash, ma 06 december 2010 01:29 Reageer op Ibrahim (Mazdak)

    Ibrahim (Mazdak)

    Het lekken van deze informatie heeft geen functie. Er worden geen misstanden mee blootgelegd of iets dergelijks. Het enige wat je hiermee doet is terroristen een mogelijk doel verschaffen. Bij de andere onthullingen schuilde ook gevaar maar had je ook het voordeel dat misstanden aan het licht kwamen.

    Ik had dit niet verwacht van wikileaks. Dit heeft geen enkel nut. Ik begrijp het niet...

  • Horkie Bongers, ma 06 december 2010 18:18 in reactie op Ibrahim (Mazdak) Qizilbash Reageer op Horkie

    Horkie

    Het is de redactie van joop.nl die dit bericht geselecteerd heeft.

    Wikileaks heeft geen enkele selectie gedaan in de telegrammen. Daar zullen ze wel over nagedacht hebben. Ten eerste hebben ze de mankracht niet om een kwart miljoen telegrammen te gaan selecteren op nut. Ten tweede hebben ze misschien het idee dat die selectie de verantwoordelijkheid van de klokkenluider zelf is: Als wikileaks de selectie maakt, dan riskeren ze het verwijt de publieke opinie te willen manipuleren. De manipulatie door selectie is nu de verantwoordelijkheid van Manning. Dat is overigens nog steeds de enige die strafbaar is.

  • Rob Geurtsen, ma 06 december 2010 01:19 Reageer op Rob

    Rob

    Wel goed voor bewoners van deze plaatsen om te weten dat ze op strategisch gevaarlijke plaatsen wonen. Wisten zij dat?

    De mensen in Rotterdam weten dat... en leven ermee, voor velen een keuze

  • Hans van der Helm, ma 06 december 2010 10:57 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Hans

    Hans

    De bewoners van de marinehaven weten dit al heel lang, tijdens WW2 was Den Helder de meest gebombardeerde stad van Nederland.
    Het zal nu niet nog wel een doelwit zijn.
    Het enige is dat de Rijkswerf is opgeheven ;-(((
    Maar goed, gewoon doorgaan zal ik maar zeggen en genieten van zon, bossen, bloembollen velden, duinen, zee en strand ;-))

  • , ma 06 december 2010 11:20 in reactie op Hans van der Helm Reageer op

    Hans, maar de Rijkswerf is wel een verschrikkelijk leuk complex geworden.!Weststraat en zuidstraat zijn er ook sterk op vooruit gegaan!!(Alleen die rare bouwactiviteit t.o.v. het Kerkje bevalt me niet)!!

  • Hans van der Helm, ma 06 december 2010 12:21 in reactie op Reageer op Hans

    Hans

    Dat worden grachtengordel panden ;-)))
    Maar je hebt gelijk "Willemsoord" is behoorlijk opgeknapt en we zitten er vaak in het zonnetje een kopje koffie te drinken.

  • YggY ..., ma 06 december 2010 00:58 Reageer op YggY

    YggY

    Nou weet ik niet of de aanwezigheid van die kabels wel zo super geheim is.

    Dus echt een openbaring is het niet.

  • , ma 06 december 2010 10:44 in reactie op YggY ... Reageer op

    Mensen die in de buurt woonden en 's avonds hun hondjes uitlieten op het strand weten op de meter nauwkeurig waar die kabels liggen.

  • Zjen Zen, ma 06 december 2010 00:29 Reageer op Zjen

    Zjen

    Je kunt dit soort info elders net zo makkelijk vinden, daar hebben we Assange niet voor nodig.

  • Kevin Levie, ma 06 december 2010 00:21 Reageer op Kevin

    Kevin

    Er staat er nog één onder die nog net iets groter is...:
    NETHERLANDS Rotterdam Port

    Voor de rest is het een nogal bizar brede lijst met een enorme lijst bedrijven en chemische fabrieken... waarvan we allemaal al wisten dat die bestonden, als het goed is. Wel leuk dat ze Rotterdam zo belangrijk vinden voor de zekerheid van de VS.

  • Pieter Pan, ma 06 december 2010 00:06 Reageer op Pieter

    Pieter

    Dat vind ik niet handig van WikiLeaks.

  • Mat Salleh, ma 06 december 2010 01:47 in reactie op Pieter Pan Reageer op Mat

    Mat

    "Dat vind ik niet handig van WikiLeaks."

    Dat krijg je als je onder het mom van vrijheid van informatie ongefilterd materiaal het internet op knalt. Ook mensen die kwaad willen lezen mee.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 december 2010 07:52 in reactie op Pieter Pan Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Maar dit is toch wat u wilt? Transparantie heeft zijn prijs.

  • Pieter Pan, ma 06 december 2010 09:49 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Pieter

    Pieter

    Dat was een lokkertje van me Aert. Het is toch ook bekend waar prorail het zenuwcentrum van alle spoorwegverbindingen in Nederland heeft gehuisvest..
    Er zijn zoveel mensen die toegang tot die gegevens hadden..
    Alsof niemand weet waar die kabels liggen..
    Je reactie was voorspelbaar..

  • , ma 06 december 2010 11:41 in reactie op Pieter Pan Reageer op

    LOL, Pieter.

  • Zeer Voornaam, ma 06 december 2010 08:22 in reactie op Pieter Pan Reageer op Zeer

    " Dat vind ik niet handig van WikiLeaks. "

    Waarom niet? Huidige terroristen zijn door amerikanen opgeleid en zijn dus op de hoogte van dit document, handig toch als wij dat dan ook zijn?

  • Censuur Joop, ma 06 december 2010 12:49 in reactie op Pieter Pan Reageer op Censuur

    Censuur

    Iedere insider en inwoner weet zoiets al. Het is geen echt opzienbarend nieuws, maar zet wel een hoop mensen aan het denken en schudt regeringen wakker. Dat is voor mij het belangrijkst. Het Weten..., de Transparantie waar vooral deze regering zich "schuldig" aan maakt.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel