23 januari 12 11:14 Reageer (83) Wereld RSS

Westers marine-eskader bij kust Iran

Amerikaans vliegdekschip trekt door Straat van Hormuz begeleid door Britse en Franse schepen ... EU beslist vandaag over olieboycot

USS Abraham Lincoln and USS John C. Stennis join for a turnover of responsibility in the Arabian Sea.

In een zeldzame combinatie koersen Amerikaanse, Britse en Franse oorlogschepen door de Straat van Hormuz, vlak langs de kust van Iran. De opvallende manoeuvre vindt plaats op het moment dat de spanning met Iran een nieuw hoogtepunt nadert. Vandaag beslist de EU of er een olieboycot wordt ingesteld tegen de islamistische staat wegens het ontwikkelen van een nucleaire industrie die mogelijk in staat is een atoombom te produceren.

De beslissing om een Europese boycot in te stellen is een aanval op de Iraanse economie die nooit eerder is voorgekomen. Iran heeft als tegenreactie gedreigd met het afsluiten van de Straat van Hormuz. Door de zeeëngte, op het smalste punt amper 35 kilometer wijd, wordt 35 procent van alle olie-export in de wereld getransporteerd. Iran heeft gesteld dat een blokkade van de vaarroute eenvoudig te realiseren is. "Makkelijker dan het drinken van een glas water," aldus de verantwoordelijke Iraanse admiraal die een spreekwoord aanhaalde.

Het nucleair aangedreven vliegdekschip USS Abraham Lincoln, met aan boord 90 gevechtsvliegtuigen, wordt begeleid door twee Amerikaanse kruisers en een torpedobootjager. Bij eskader hebben zich een Brits fregat en een Frans oorlogsschip gevoegd.

Volgens een Britse defensie-woordvoerder moet de hoogst ongebruikelijke combinatie duidelijk maken dat de internationale gemeenschap vastberdaden is de doorvaart voor handelsschepen te garanderen. Iran dreigde vorige maand 'met volle kracht' toe te slaan als het vliegdekschip USS Abraham Lincoln de zeestraat binnen zou varen. Datis vooralsnog bij een dreigement gebleven.

The Telegraph: Britain, US and France send warships through Strait of Hormuz


Laatste Reacties (83) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Donald Duck, di 31 januari 2012 17:53 Reageer op Donald

    Donald

    "In een zeldzame combinatie koersen Amerikaanse, Britse en Franse oorlogschepen door de Straat van Hormuz, vlak langs de kust van Iran."

    Had superpower toch een beetje angst in the pents om het alleen te doen?

  • Peter Pater, wo 25 januari 2012 21:11 Reageer op Peter

    Peter

    Op militair gebied stelt Iran geen ene moer voor. Dat ze toch mee doen aan dit dramatische toneelstukje dat voor de volkeren wordt opgevoerd is zeer vreemd en verontrustend.

    Saudi Arabier en de golfstaatjes behoren tot dezelfde krachten die Israël steunen.

  • Roelf Turksema, di 24 januari 2012 22:35 Reageer op Roelf

    Roelf

    ''Iran dreigde vorige maand 'met volle kracht' toe te slaan als het vliegdekschip USS Abraham Lincoln de zeestraat binnen zou varen.''

    Wie dreigde in Iran, de sigaren boer?

    Dat ze toevallig in de buurt waren...

    Handen af van Iran.

  • El Che, ma 23 januari 2012 22:45 Reageer op El

    El

    http://www.youtube.com/watch?v=wRwwUZLV-IE&feature=related

  • Anja Lodewijks, di 24 januari 2012 00:03 in reactie op El Che Reageer op Anja

    Anja

    http://www.youtube.com/watch?v=xDpWurAGRsY

  • Gandalf the Grey, di 24 januari 2012 01:12 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Gandalf

    Gandalf

    http://www.youtube.com/watch?v=_iAt1eQagPA

  • Roelf Turksema, di 24 januari 2012 23:45 in reactie op El Che Reageer op Roelf

    Roelf

    http://www.a-w-i-p.com/index.php/news/2011/03/01/us-airstrike-kills-9-afghan-children


    Wat er ook gebeurt, ik ga het ze nooit vergeven.

    Ooit zij een Amerikaan tegen me:''One day you have to repent my son''
    Dat zal best.

    http://www.youtube.com/watch?v=7mHe6FMs46o&feature=related

  • alex warnaar, ma 23 januari 2012 17:34 Reageer op alex

    alex

    Saudi Arabie heeft net voor 30 miljard dollar aan wapens gekocht in de VS. Dit is de grootste amerikaanse wapendeal x 3, over de periode 1945-2011. Het belangrijkste onderdeel is de F15E strike eagle voor gronddoelen, en niet de C/D versie voor lucht-lucht gevechten. Iedereen die denkt dat de Israel-lobby aanstuurt op oorlog vergeet dat Israel een functionerend anti-ballistisch missile defense system heeft, bovendien heeft Israel zelf nukes. Bovendien is de Saudische lobby veel machtiger dan de Joodse, vooral in Europa. Saudi-arabie (en Qatar) heeft geen atoomwapens en geen verdedigingssysteem en is dus veel kwetsbaarder voor een Iraanse atoombom dan Israel . Saudi-arabie en de VS gaan Iran aanvallen.

  • Klaas Slager, ma 23 januari 2012 17:01 Reageer op Klaas

    Klaas

    Volgens een Britse defensie-woordvoerder moet de hoogst ongebruikelijke combinatie duidelijk maken dat de internationale gemeenschap vastberdaden is de doorvaart voor handelsschepen te garanderen.

    Helaas is het een koud kunstje de Straat van Hormuz te blokkeren.
    Twee tankers laten zinken is genoeg.
    Iran beschikt over Chinese Zijderups raketten waartegen de internationale gemeenschap geen enkel verweer heeft.
    Die raketten vliegen met meer dan Mach 3 één meter boven het wateroppervlak.
    Cuba en Venezuela hebben ze ook, worden afgeschoten vanaf Migs.
    Als de VS zo gek is dit door te zetten kan het wel eens van een heel koude kermis thuiskomen, alle olieinstallaties in het Caraibische gebied kunnen worden vernietigd.

    De EU, dat geweldige instituut, hobbelt natuurlijk braaf achter USrael aan.

  • Centurio Veritas, ma 23 januari 2012 17:59 in reactie op Klaas Slager Reageer op Centurio

    Centurio

    Och, admiraal Kaas Slager geeft antwoord. Best een enig argument, dat de VS geen antwoord zou hebben op een 25 jaar oude raket. Afgeschoten vanaf een Mig (!?) as if. Dan moet die Mig eerst de lucht in en laat dat nou net niet meer tot de mogelijkheden behoren...

    Als de VS kwaad wil is Iran in 3 weken geasfalteerd. Verdiep je voor de grap eens in de US Navy... Steek je wat van op, ouwe zijderups.

  • Roelf Turksema, wo 25 januari 2012 00:42 in reactie op Klaas Slager Reageer op Roelf

    Roelf

    De straat van Hormus is 35 km breed, met twee tankers ben je er niet.

  • Anja Lodewijks, ma 23 januari 2012 16:17 Reageer op Anja

    Anja

    "Op een dag houdt iemand een oorlog, maar komt er niemand opdagen."
    Carl Sandburg

  • Gandalf the Grey, ma 23 januari 2012 17:10 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Wie won de Tweede Wereldoorlog en wie werd er tweede.

  • Anja Lodewijks, ma 23 januari 2012 20:48 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Anja

    Anja

    Degene die een oorlog begint is sowieso een looser, ongeacht hoe de oorlog afloopt. Het is en blijft een zeer primitieve bezigheid, waarin het meest slechte en onwaarschijnlijke in mensen naar boven komt dat bestaat.
    http://www.youtube.com/watch?v=OZB-U596cXE&feature=related

  • Gandalf the Grey, ma 23 januari 2012 21:36 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Waarom gaat de leider van het ene land dat oorlog wil niet in de ring met de leider van het land waarmee hij een oorlog wil beginnen.

    Kost minimaal maar 1 leven.

    http://www.youtube.com/watch?v=SXWVpcypf0w

  • Anja Lodewijks, di 24 januari 2012 00:03 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Anja

    Anja

    Inderdaad zou dat het beste zijn. Verbannen naar the middle of nowhere en zoek het daar lekker verder zelf maar uit.

  • Hassan Derbi, di 24 januari 2012 00:31 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Hassan

    Hassan

    Dan zou Mike Tyson president van de VS zijn.

  • Centurio Veritas, ma 23 januari 2012 17:34 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Centurio

    Centurio

    "I don’t know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones." – Albert Einstein

    Vond ik ook wel een aardige ;-)

  • Centurio Veritas, ma 23 januari 2012 17:47 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Centurio

    Centurio

    Wanneer stopt de oorlog tegen de mensheid eens?
    ----------

    En dan durf jij een ander schaamteloos naïef te noemen? Ik zat laatst naar Animal Planet te kijken hoe zwanen het hun soortgenoten lastig maken. Het zit in de natuur om soortgenoten dwars te zitten. Leer er mee leven en zorg ervoor dat je het sterkste clubje bent. Dankzij die NAVO zijn wij dat. Toch wel zo prettig, nietwaar?

  • Frans Lenaen, ma 23 januari 2012 15:21 Reageer op Frans

    Frans

    Wat een reacties....

    Iran is een brute dictatuur die het gebruik van grof geweld tegen haar eigen onderdanen bepaald niet schuwt.
    Het is ook een gevaar in de regio. Uit de Wikileaks documenten bleek zonneklaar dat de Arabische landen in de regio helemaal geen vrees hebben voor de postzegel israel (ze kakelen alleen voor politiek gewin), maar de echte dreiging is Iran.
    Het land waarin mensenrechten niet bestaan, het land dat keer op keer Israel dreigt met vernietiging en het land dat bezig is kernwapens te produceren.

    En dan nogbeginnen mensen hier weer Israel de schuld te geven of zelfs het westen...

    Zo'n land moet een halt toegeroepen worden en het machtsvertoon van het westen is een middel. Een land als Iran snapt alleen maar dit type machtsvertoon.
    Ik zie overigens geen aanval komen op Iran. Politiek en financieel niet erg haalbaar.

  • Joop de Jong, ma 23 januari 2012 16:36 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Joop

    Joop

    "...het land dat keer op keer Israel dreigt met vernietiging en het land dat bezig is kernwapens te produceren."

    Waneer hij je eens op met die flauwekul te verkondigen? Lees onderstaande link, dan weet je in ieder geval waar je over praat.

    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21188

  • Klaas Slager, ma 23 januari 2012 17:05 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Klaas

    Klaas

    Even vergeten, lijkt me, dat Iran zich in 1979 ontdeed van de westerse marionet Shah.
    Die was in 1953 aan de macht gebracht door de VS en Britten, en regeerde, geadviseerd doorde CIA, met zeer brute hand.
    Voor 1953 was Iran een democratisch land.
    De Shah roeide alle politieke oppositie uit, maar net als Stalin lukte het niet de godsdienst ook uit te roeien.
    Die godsdienst bevrijdde Iran, en zo kreeg de VS opnieuw een tovenaarsleerling.

  • Centurio Veritas, ma 23 januari 2012 18:12 in reactie op Klaas Slager Reageer op Centurio

    Centurio

    Die godsdienst bevrijdde Iran, en zo kreeg de VS opnieuw een tovenaarsleerling
    ---------

    Ik ken toevallig wat Iraniërs die in Nederland zijn komen wonen wegens die bevrijding door de godsdienst. Zij konden het door hun goede opleiding en inkomen zich dat veroorloven. Heel veel anderen niet...

    Heb je nog meer onzin te verkopen? Hier kun je het allemaal kwijt hoor.

  • Roelf Turksema, di 24 januari 2012 22:56 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Roelf

    Roelf

    '' het land dat bezig is kernwapens te produceren.''

    In mijn wereld werd je opgepakt en zwaar bestraft voor het aanzetten tot geweld. Misschien ging ik je zelf wel even lekker martelen, je verdient het. En als je echt niet beter weet, nou dan is er ook niets aan verloren ook.

    Leugenaar.

  • Neo Liberaal, ma 23 januari 2012 15:12 Reageer op Neo

    Neo

    Iran provoceert ook aan de lopende band.
    De ene keer gaan ze een idiote holocaust conferentie beleggen, dan gillen ze als een stelletje malloten 'dood aan Israel en de VS' en vervolgens lappen ze alle democratische regels aan hun laars bij de laatste presidentsverkiezingen.

    Een oorlog tegen Iran is veel te riskant, maar ze krijgen nu een koekje van eigen deeg. Prima!

  • drs Zen, ma 23 januari 2012 16:07 in reactie op Neo Liberaal Reageer op drs

    drs

    'Iran provoceert ook aan de lopende band.'
    Heerlijk, het out of the box denken van GBL is nu leidraad in de wereldpolitiek: "Hullie doen het, wij dus ook.'

  • Neo Liberaal, ma 23 januari 2012 17:29 in reactie op drs Zen Reageer op Neo

    Neo

    Wie is GBL nou weer?

    Het westen geeft Iran gewoon een koekje van eigen deeg. Dat klinkt kinderachtig, maar zo werkt het wel. Beter dit dan een oorlog.

  • Nieuw!: Veldman, di 24 januari 2012 00:23 in reactie op Neo Liberaal Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    GBL = Grote Blonde Lijer aka Geert Wilders

    En verder is het Iran die geprovoceerd wordt.
    Weet je best ; je bent toch niet dom neem ik aan?

  • Michiel Online, ma 23 januari 2012 13:31 Reageer op Michiel

    Michiel

    "Vandaag beslist de EU of er een olieboycot wordt ingesteld tegen de islamistische staat wegens het ontwikkelen van een nucleaire industrie die mogelijk in staat is een atoombom te produceren."

    Ik zou willen zien: "Vandaag beslist de Arabische liga of het wordt geaccepteerd dat de VS meedoet met een olieboycot vanwege nucleaire wapens terwijl deze er zelf in bezit van is."

    De rest heb ik schijt aan.

  • Gandalf the Grey, ma 23 januari 2012 13:22 Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Kijk dat de Amerikaanse agressor Irak binnenviel dat was een vrij veilige situatie want dankzij diverse boycots wat Irak al tot het bot uitgekleed en zeker militair was er geen tegenstand te verwachten De enige wapens van massavernietiging was dan ook niet meer dan een paar zorgvuldig gegraven valkuilen in de Iraakse woestijn.

    Maar de militaire slagkracht van Iran is toch een heel andere klasse en het zou volgens mij een historische blunder zijn om Iran daarmee uit te dagen.

    Israël krijgt af en toe wel eens een zelfgemaakte raket van de Palestijnen op hun dak, een raket wat niet veel meer is dan een stuk rioolbuis gevuld met spijkers maar ik vrees dat de raketten die Iran op Israël heeft gericht van een iets ander kaliber zijn, raketten die wel degelijk ernstige schade aan kunnen richten.

    Iran op deze manier uitdagen lijkt me een bijzonder hachelijke operatie met een zeer nare afloop ben ik bang.

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 13:43 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Piet

    Piet

    "de militaire slagkracht van Iran is toch een heel andere klasse"

    Dat schijnt nog enorm tegen te vallen. Het gevaar schuilt er eerder in dat Iran beschikt over een hele serie terroristische organisaties in omringende landen en daardoor waarschijnlijk in staat is om een gewapend conflict als een olievlek over het Midden-Oosten te verspreiden.

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 15:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op Des

    Des

    Oh ja... iedereen die tegen de VS is wordt als terrorist beschouwd.. Welterusten pieter de geus... tsss.. engerd

  • Joop de Jong, ma 23 januari 2012 15:26 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    "Dat schijnt nog enorm tegen te vallen. Het gevaar schuilt er eerder in dat Iran beschikt over een hele serie terroristische organisaties in omringende landen en daardoor waarschijnlijk in staat is om een gewapend conflict als een olievlek over het Midden-Oosten te verspreiden."

    En de Amerikanen, Britten, Fransen en Israëli's maken géén gebruik van terroristische organisaties volgens jou? Je zal toch echt eens afstand moeten nemen van de westerse propagandamachine, want in je onnozele onwetendheid heb je al steun aan Al-Qaida verleent zonder dat je het wist. Of misschien wist je het wel, in dat geval plaatst jou dat weer in een ander kader.

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 17:01 in reactie op Joop de Jong Reageer op Piet

    Piet

    "En de Amerikanen, Britten, Fransen en Israëli's maken géén gebruik van terroristische organisaties volgens jou?"

    Waarom meen je die conclusie te kunnen baseren?

    "in je onnozele onwetendheid"

    Je wordt er nog emotioneel van ook. Het is toch niet per ongeluk omdat je antisemitische vriendjes bij de naam worden genoemd?

  • Nico ., ma 23 januari 2012 14:53 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Nico

    Nico

    "Israël krijgt af en toe wel eens een zelfgemaakte raket van de Palestijnen op hun dak"


    Blijf in je sprookjes geloven hoor.

  • Centurio Veritas, ma 23 januari 2012 18:37 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Centurio

    Centurio

    Maar de militaire slagkracht van Iran is toch een heel andere klasse en het zou volgens mij een historische blunder zijn om Iran daarmee uit te dagen.
    ----------

    Heb je ook iets wat gebaseerd is op feiten of alleen een onderbuikgevoel? De straat van Hormuz afsluiten zou een fatale blunder zijn voor Iran. Dat zou een slag op water worden die vrij eenvoudig gewonnen wordt door de grootste en meest moderne marine ter wereld: de US Navy.

    Na de US Navy heb je een hele tijd niets, dan krijg je landen als Japan, Frankrijk, Z-Korea e.d. Iran komt in deze lijstjes niet voor.

    De partij met de meeste vliegdekschepen heeft bij voorbaat al gewonnen en met 20 stuks is de US redelijk onbenaderbaar. Dan zijn de cruiser, battleships, destroyers, submarines ed. nog allemaal buiten beschouwing gelaten.

    Over een klasse apart gesproken..

  • Gandalf the Grey, ma 23 januari 2012 19:24 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Over een klasse apart gesproken..
    ===============

    Ik heb slecht nieuws voor u, of niet natuurlijk dat ligt er maar aan, maar ik heb besloten dat ik geen antwoord meer geef op vragen aan mijn adres gericht waarvan ik vind dat ze een agressieve, intimiderende, beledigende of anderszins voor mij onwelgevallig toon bevatten.

    Ik kan derhalve uw vraag niet verder beantwoorden.

    Nog een prettige avond verder.

  • bo campman, di 24 januari 2012 01:24 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op bo

    bo

    Maar Yggy toch, het wordt er allemaal niet beter op met je. Ook je avatar te vertoont een gestaag neergaande lijn.
    Hier, pak aan jongen, voor jou, een zalving voor de onderbuik:

    http://www.youtube.com/watch?v=enc8z2fTXzw&feature=related

  • D.Th. Lagewaard, di 24 januari 2012 12:01 in reactie op Centurio Veritas Reageer op D.Th.

    D.Th.

    En u ziet een ding over het hoofd. Voor het afsluiten van de straat van Hormoez heb je niet per se vliegdekschepen of ander modern wapentuig nodig. Om een olietanker tot zinken te brengen volstaan een of meer met springstof geleden speedboten.

  • Kevin Amsterdam, ma 23 januari 2012 13:10 Reageer op Kevin

    Kevin

    Ik heb (natuurlijk) een diepgewortelde pesthekel aan Ahmedinejad. Wat deze kerel z'n mensen aandoet is niet minder dan verschrikkelijk.

    Maaar...

    De domheid en arrogantie van het Westen kent in deze situatie geen grenzen. En het werkt zo contraproductief (Iraanse bevolking wou hun regering in 2009 nog via een revolutie afzetten - maar het westen blijft de Iraanse bevolking en regering weer tot elkaar drijven) dat m'n hekel tegenover het westen m'n hekel tegenover de Iraanse regering bijna overtreft. Ik wou dat ik dit nooit op hoefde te schrijven, maar het is toch zover gekomen: wat mij betreft zinken die westerse schepen als een baksteen naar de bodem. Het liefst vlak voor de Iraanse kust. Ik zou er een glas champagne op drinken. En geef Iran dan alsjeblieft gelijk een atoombom, dan kan de wereld weer over tot de orde van de dag.

  • drs Zen, ma 23 januari 2012 14:55 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op drs

    drs

    Ik heb een suggestie. Als die agressieve reutjes van beide kanten eens een wedstrijd wie het verst kan pissen gaan houden. Liefst tegen de wind in. Dat bespaart onschuldige mensenlevens.

  • Evert van Vliet, ma 23 januari 2012 12:55 Reageer op Evert

    Evert

    "Volgens een Britse defensie-woordvoerder moet de hoogst ongebruikelijke combinatie duidelijk maken dat de internationale gemeenschap vastberdaden is de doorvaart voor handelsschepen te garanderen. "

    De internationale gemeenschap?...hoogst ongebruikelijk dat die uit oliehandelaren bestaat.

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:52 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Poten af van Iran !!!

  • Neo Liberaal, ma 23 januari 2012 12:32 Reageer op Neo

    Neo

    Prima actie.
    Laat dat achterlijke Iraanse regime maar eens zien dat het menens is.
    Ik vermoed overigens niet dat het Westen een aanval gaat doen. Te riskant.
    iran speelt poewerplay; het westen ook en gelukkig zal het Iraanse regime deze slag publicitair verliezen. Geen twijfel over mogelijk.

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:50 in reactie op Neo Liberaal Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    http://www.movieposter.com/posters/archive/main/44/MPW-22484

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:51 in reactie op Neo Liberaal Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    http://www.boilingfrogspost.com/wp-content/uploads/2011/12/WarDrums.bmp

  • Zjen Zen, ma 23 januari 2012 12:21 Reageer op Zjen

    Zjen

    Netanjahu was niet voor niks in Nederland.
    Iran moet aangevallen worden..linksom of rechtsom.

    Het militair-industrieel complex op zijn best. Lekker oorlog voeren om olie.

  • Roelf Turksema, di 24 januari 2012 22:54 in reactie op Zjen Zen Reageer op Roelf

    Roelf

    Klopt Zjen, vlak voor een oorlog komen ze altijd even de hand schudden. Ik vrees het ergste. Alweer.

  • Anja Lodewijks, ma 23 januari 2012 12:21 Reageer op Anja

    Anja

    Het lijkt er toch nu wel heel sterk op dat er, hoe dan ook, een oorlog met Iran moet komen. Het lukte immers ook bij Irak.

    Hoogmoed gaat net zo lang door tot het voor de val komt.
    Het is onvoorstelbaar wat een duivelse puinhoop ze ervan kunnen maken! Steeds met steun van Nederland n.b.!

  • Frank Lenssen, ma 23 januari 2012 13:48 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Frank

    Frank

    Geheel mee eens, beste Anja. Ik houd dan ook mijn hart vast wanneer de Amerikanen onverhoopt weer een rechtse slager als president kiezen. De Republikeinen zijn inmiddels zó irrationeel een doorgedraaid, dat ze wel weer een nieuwe oorlog zullen willen voeren - ongeacht de deplorabele financiële toestand in eigen land.

    Ik schreef het eerder: Amerika vertoont veel kenmerken van een wereldrijk in verval. De infrastructuur in eigen land is onderkomen en vaak om op te schieten (wegen, electrische leidingen, watervoorziening, en nog veel meer), maar nochtans zijn verre en vruchteloze oorlogen er populair. Tot op zekere hoogte, want de veteranen worden na zo een oorlog vaak met de nek aangekeken, als de pech hebben met post-traumatisch stresssyndroom geconfronteerd te worden; dakloosheid, verslaving, en zelfmoord zijn bij deze slachtoffers aan de orde van de dag. Toen Bush jr. aan de weet kwam dat er wel erg veel Irak-veteranen thuiskwamen met PTSS, verhoogde hij doodleuk en gewetenloos de toelatingseisen voor adequate behandeling. Schijnheiliger krijg je het niet.

    Het is mij een raadsel dat er nog zoveel fervente verdedigers en apologeten van het buitenlands beleid van de U.S.A. zijn, als je dit allemaal onder ogen durft te zien. Ik houd het dan maar op blinde volgzaamheid, onderdanigheid, en een selectief geheugen, en een hevige angst voor een zelfstandig bereikt standpunt. VVD en PVV: dat zijn gewoon serviele Amerika-gelovigen. Geen uitgangspunt in het streven naar duurzame vrede, dunkt mij.

  • Anja Lodewijks, ma 23 januari 2012 15:17 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Anja

    Anja

    Die machthebbers hebben zo hun methodes.

    (1)Roep zoveel mogelijk angst op terwijl je mensen aanmoedigt zich slachtoffer te voelen, (2) overtuig burgers van de noodzaak van geheimhouding en onschendbaarheid, (3) polariseer het volk, (4) leid mensen af van het hogere doel in hun leven door het promoten van consumentisme, platte seks, drugs en de jacht op geld, (5) zorg voor tegenstrijdige berichtgeving en een goed ontwikkelde desinformatiecampagne via de gangbare media een groot aantal websites en andere bronnen met als doel onderzoekers op een dwaalspoor te zetten. (6) Wijs een vijand aan, (7) Veins dat je een vriend bent en dat je de enige bent die voor oplossingen kan zorgen.
    Etc.
    De mensen die oorlogen in gang zetten zijn in verhouding juist met weinig personen. Dat ze nog steeds zoveel mensen weten te paaien is inderdaad het meest zorgelijke.
    We hebben een geheugen meegekregen bij onze geboorte en dat komt zeer van pas wanneer er van fouten kan worden geleerd.
    Dat geheugen moet je dan natuurlijk niet selectief gebruiken, dat schiet niet op.
    Er zijn altijd al mensen geweest die het wel doorzagen, maar ja als enkeling stel je niets voor.
    http://www.musicfrom.nl/songteksten/corte,_jules_de/dan_gaan_ze_allemaal.html
    http://www.lyricstime.com/jules-de-corte-de-enkeling-lyrics.html

  • Roelf Turksema, di 24 januari 2012 22:52 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Roelf

    Roelf

    Waar kan ik dat promoten van platte sex vinden?

  • D.Th. Lagewaard, ma 23 januari 2012 12:18 Reageer op D.Th.

    D.Th.

    Ik vraag me af wat de Amerikanen zouden zeggen en doen als een Iraans/Syrisch vlooteskader langs hun oostkust zouden gaan patrouilleren.

    Mijn grondhouding is dat alle kernwapens de wereld uit moeten, maar ik zit ook iedere keer weer met de vraag: waarom mag Iran geen kernwapens hebben en Bijv Israel wel. Is dat omdat die landen ze al hebben? Dat zou dan het nut van kernwapens in je arsenaal bewijzen.

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 12:18 Reageer op Des

    Des

    Ja mensen het is vreselijk dat Iran z'n olie niet meer in dollars betaald wil hebben...

    Bent u bereid om uw zonen op te offeren voor de amachtige dollar?

    We worden wederom een oorlog ingefrommeld zodat de aandelen van Beatrix in Shell en BP zullen floreren..

    Wordt eens wakker mensheid

  • Michiel Online, ma 23 januari 2012 14:00 in reactie op Des Duivels Reageer op Michiel

    Michiel

    Tja, wat kan je ervan zeggen Des. De koningin heeft afgewacht en zich voortreffelijk verdedigd. Waarom denk je dat ze is uitgenodigd voor meerdere tochtjes naar Oman? Politiek over de grenzen om binnen de grenzen macht te kunnen uitoefenen.

    Geert Wilders heeft de deur voor haar opengezet om een afleidingsmanoeuvre te gebruiken als rookgordijn.

    "Waar de waarheid massaal zegeviert zoekt de macht naar nieuwe wegen."

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 14:48 in reactie op Michiel Online Reageer op Des

    Des

    Interessante denktrant... daar ga ik eens goed op broeden..

  • Neo Liberaal, ma 23 januari 2012 16:08 in reactie op Des Duivels Reageer op Neo

    Neo

    Doe maar niet; het slaat namelijk helemaal nergens op.
    Wilders en de koningin die samen broeden om Iran binnen te vallen.... Ik heb veel onzin in mijn leven gelezen, maar dit slaat alles.

  • Frank Lenssen, ma 23 januari 2012 12:17 Reageer op Frank

    Frank

    Ik denk dat de 'gewone man/vrouw' in Iran de dupe zal zijn van een in te stellen olieboycot. Niet de corrupte en schatrijke machthebbers. Dat is een verhaal van alle tijden, trouwens.

    Ik vind 'ontwikkelen van nucleaire industrie die mogelijk in staat is een atoombom te produceren' een nogal zwak argument - en is het niet reeds zo dat Iraanse atoomgeleerden op vreemde wijze aan hun einde komen, daarbij 'aangemoedigd' door de Israëlische Mossad, naar verluidt?

    En is het ook niet zo dat Israël qua kernbewapening tot de supermogendheden gerekend moet worden?

    Ik ben niet speciaal pro- of contra één van die naties in de regio. Ik vind wél dat Israël een verworden land is. Een land dat, gefundeerd op een afschuwelijke, door rassenwaan aangevuurde massamoord, veranderd is van een toevluchtsoord in een hoogmoedige veroorzaker van conflicten in het Midden-Oosten, eentje die er kennelijk behagen in schept om via totaal onevenredige geweldstoepassing bepaalde groepen te schandaliseren en te decimeren, en land te stelen.

    Maar door provocatie, dreiging, moord en diefstal krijg je geen aardiger buren. De ontstane situatie in de Straat van Hormuz is m.i. hieruit te verklaren.

    Wilders zal het niet met me eens zijn.

  • Neo Liberaal, ma 23 januari 2012 15:05 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Neo

    Neo

    Natuurlijk: jij vindt Israel het meest verworden land in de regio...

    Dat zegt wel weer genoeg. Er is genoeg kritiek mogelijk op Israel, maar Israel is op ALLE fronten democratischer dan de omliggende arabische bananenrepublieken, tevens worden de mensenrechten beter gerespecteerd is Israel gewoon een welvarend land waarin er nog een redelijke mate van rechtszekerheid bestaat.

    Hoe diep moet je gezonken zijn om Israel als slechtste land daar in de regio te zien...

  • Frank Lenssen, ma 23 januari 2012 15:45 in reactie op Neo Liberaal Reageer op Frank

    Frank

    Waarom citeert U mij bewust verkeerd? Daar zit iets achter. En het is een uitgesproken rechts-reactionaire tactiek.

    Tip: lees beter, en tel dan tot tien.

  • Neo Liberaal, ma 23 januari 2012 15:56 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Neo

    Neo

    @ Frank

    Ik citeer u niet, maar u noemt expliciet Israel als een 'verworden' land. Daarmee impliceert u dat de andere landen aldaar 'beter'zijn.
    Dat is geen rechts reactionaire taktiek, maar een kwestie van interpretatie van uw woorden.
    een logische interpretatie omdat u in de rest van de tekst aangeeft dat het eigenlijk de schuld van Israel is dat Iran zich zo opstelt.

    Israel heeft nog nooit Iran met vernietiging bedreigd of het bestaansrecht van Iran ter discussie gesteld. Iran doet niets anders en belegt tussendoor nog een idiote conferentie of de Holocaus wel bestaan heeft.

    U behoort waarschijnlijk tot de groep mensen die het Westen (en met name Israel en de VS) overal de schuld van geeft.

  • Klaas Slager, ma 23 januari 2012 17:02 in reactie op Neo Liberaal Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik hoorde Netanyahu net nog bij de VN algemene vergadering oproepen tot de aanval op Iran.

  • Roelf Turksema, di 24 januari 2012 22:51 in reactie op Neo Liberaal Reageer op Roelf

    Roelf

    ''Israel heeft nog nooit Iran met vernietiging bedreigd of het bestaansrecht van Iran ter discussie gesteld.''

    Die leugen neem je terug, ze doen niet anders en dat weet je:

    Ben-Elizer, “However, Iran continues to aggravate the situation by supplying arms to Syria and Hezbollah, and we must deal with this.”

    Former US Ambassador to the UN, John Bolton, says a military strike against Iran will be the only way for Israel to shield itself, before Iran develops its nuclear weapons program.

    Israel Considers Pre-Emptive Attack On Iran
    274 Comments
    Israel's Prime Minister Netanyahu (L) is understood to be calling for military action against Iran
    1:15pm UK, Wednesday November 02, 2011

    Emma Hurd, Middle East correspondent

    http://www.haaretz.com/print-edition/news/netanyahu-trying-to-persuade-cabinet-to-support-attack-on-iran-1.393214

  • Hassan Derbi, di 24 januari 2012 00:37 in reactie op Neo Liberaal Reageer op Hassan

    Hassan

    In ieder geval minder diep dan jij, die het neerzet alsof het het paradijs zou zijn. Redelijke mate van rechtszekerheid, laat me niet lachen. Vertel dat maar aan de duizenden Palestijnen die administratief zijn opgesloten zonder proces en of telastelegging. Jongens en meisjes van 15. Bah!

  • Alex Mulder, ma 23 januari 2012 12:04 Reageer op Alex

    Alex

    Zucht ...
    Gaan we nu alweer achter Amerika aan een oorlog om de beheersing van het Midden-Oosten -en de olie- beginnen ?
    Na Afghanistan, Irak en Libië (waar nu ook een burgeroorlog dreigt) hebben we ons lesje toch wel geleerd ?
    En waarom geen boycot van Israël, die hebben immers toch ook illegale atoomwapens ?

  • Neo Liberaal, ma 23 januari 2012 12:33 in reactie op Alex Mulder Reageer op Neo

    Neo

    Israel wordt continue in haar bestaansrecht bedreigd door de omliggende Arabische bananenrepublieken. Geen wonder dat Israel zich wil verdedigen met zware wapens.

  • Kevin Amsterdam, ma 23 januari 2012 14:10 in reactie op Neo Liberaal Reageer op Kevin

    Kevin

    Gaap...

    Dat kolonistisch propagandariedeltje is zo 2001

  • Neo Liberaal, ma 23 januari 2012 15:06 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Neo

    Neo

    Gewoon de realiteit.

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 12:43 in reactie op Alex Mulder Reageer op Des

    Des

    Nee, het gaat om de dollar, de wereldreservemunt. Hij die dollars kan printen uit dunne lucht krijgt gratis olie en andere grondstoffen.

  • kees kortekaas, ma 23 januari 2012 18:56 in reactie op Des Duivels Reageer op kees

    kees

    gratis?? kost toch aardig wat doden al die oorlogen...

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:01 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    En dat tuig - dat zijn wij ook!
    Wanneer stopt de bloeddorst van de NAVO eens?

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 12:45 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Des

    Des

    Zo lang u niet PVV stemt zal de bloeddorst ( dorst naar olie) doorgaan. maar ja, u is geleerd dat de PVV een fascistische club is dus ik geloof niet dat u zult bijdragen aan de wereldvrede.

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:53 in reactie op Des Duivels Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    u bent soms schaamteloos naief
    http://nos.nl/artikel/205216-pvv-het-westen-moet-iran-aanvallen.html

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 13:37 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Des

    Des

    lees de letterlijke vertaling er maar eens op na. De PVV is libertarisch en zal nooit anderen aanvallen tenzij er om gevraag wordt.

    Stop de linkse propaganda,,, NU

  • Anja Lodewijks, ma 23 januari 2012 13:56 in reactie op Des Duivels Reageer op Anja

    Anja

    Die blinde PVV vlek voor uw ogen, is daar nou werkelijk niets aan te doen.
    Wat een loyaliteit voor iemand die precies het tegenovergestelde bewerkstelligt van wat u wilt dat er gebeurt.

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 14:53 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Des

    Des

    Des duivels denkt niet in partijpolitiek en propaganda. Sorry, ik zal nooit één politieke partij steunen tenzij het een libertarische partij is.

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 18:13 in reactie op Des Duivels Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Gelukkig maar :)

  • Donald Duck, ma 23 januari 2012 18:42 in reactie op Des Duivels Reageer op Donald

    Donald

    "Des duivels denkt niet in partijpolitiek en propaganda. Sorry, ik zal nooit één politieke partij steunen tenzij het een libertarische partij is. "

    Hmmm, dan zitten wij aardig op dezelfde lijn Des.

  • El Che, ma 23 januari 2012 22:47 in reactie op Donald Duck Reageer op El

    El

    The line of des-truction?

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 18:58 in reactie op Des Duivels Reageer op Piet

    Piet

    "ik zal nooit één politieke partij steunen tenzij het een libertarische partij is"

    Dan kunnen we gerust zijn, want vooralsnog zie ik hier geen Tea Party opgericht worden.

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:00 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ze hopen vurig op een excuus om het land in de fik te steken

  • Michel Reiziger, ma 23 januari 2012 11:56 Reageer op Michel

    Michel

    Waarom wordt er vaak over de internationale gemeenschap gesproken als Amerikastan, GB en Fr. iets met elkaar eens zijn op geo strategisch gebied.

    Of vormen zij de de VN alleen?

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:41 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Dat is nieuwspraak

    internationale gemeenschap betekend NAVO

    Rusland en China bijvoorbeeld hebben er totaal geen zin in.

    En maar juichen hier bij Bruin1 (of twee zoals ik laatst las seis inquart bleek bruin 1 te zijn)

    Moeten de mensen in Iran ook allemaal dood net als de bevolking van Libië en Irak en Jolande Sap's Afghanistan?

    Wanneer stopt de oorlog tegen de mensheid eens?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel