14 januari 10 15:38 Reageer (37) Wereld Print artikel RSS MSN Reporter NUjij eKudos Hyves LinkedIn Google

Wereld schiet Haïti te hulp

6000 Amerikaanse soldaten naar rampgebied ... Tal van landen sturen hulp, reddingsteams ... Acties nog niet gecoördineerd ... Acute nood groot: 'Er is geen water meer, mensen sterven van de dorst'  ... Bill Clinton: 'Wie wat wil doen geeft geld, elk bedrag telt' ... Obama stelt 100 miljoen dollar beschikbaar

Vanuit de hele wereld komen hulpacties op gang voor het zwaar getroffen Haïti. Minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton zegt een reis naar Azië af. Haar echtgenoot Bill Clinton, VN-afgezant voor het gebied, spreekt van 'een van de grootste rampen uit de geschiedenis van het Amerikaanse continent'.

Naar schatting drie miljoen mensen zijn door de verwoestende aardbeving getroffen. Voor het leven van tienduizenden wordt gevreesd. Ondertussen wordt vanuit tal van landen hulp geboden, meldt Het Parool:

De wereldwijde hulpoperatie kwam donderdag op gang. Een Chinees vliegtuig met hulpgoederen landde in Port-au-Prince, in de naburige Dominicaanse Republiek arriveerden Britse hulpverleners met speurhonden en zwaar materieel. Uit alle delen van de wereld kwamen geld en hulpmiddelen binnen.

Volgens NRC Handelsblad is de hulp aan Haiti een logistieke nachtmerrie:

Vanuit tientallen landen van over de hele wereld (onder meer de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, diverse Latijns-Amerikaanse landen en China) zijn hulpwerkers, snuffelhonden en militairen onderweg om te helpen bij de rampbestrijding. Maar die moeten allemaal gecoördineerd worden, zodat dat effectief gebeurt, zegt de woordvoerder. En dat wordt een helse klus. „Ondertussen worden de behoeftes met het uur groter.” In de straten van Port-au-Prince worden nu pick-uptrucks gebruikt als ambulances, deuren als brancards.

Hulp moet vandaag nog arriveren, stelt het hoofd van hulporganisatie Medecins du Monde op de site van BBC News. "Om levens te redden moet er binnen 48 uur hulp zijn." Volgens een hulpverlener ter plekke is de situatie vele malen erger dan na een orkaan. "Er is geen water. Er is niets. Mensen zullen sterven van de dorst."

Volgens ooggetuigen liggen de straten van het getroffen gebied bezaaid met puin en lijken. "De overlevenden slapen tussen de doden."

Bill Clinton is de speciale afgezant van de VN voor Haïti. "Het belangrijkste wat inidividuen die willen helpen nu kunnen doen is geld geven, zelfs al is het maar een of twee dollar." In de Verenigde Staten is het mogelijk om per sms geld te doneren aan Haïti. In Nederland kunnen giften online via Giro 555 gedaan worden.

Update 19:14 De Amerikaanse president Barack Obama heeft Haïti 100 miljoen dollar toegezegd, omgerekend zo'n 69 miljoen euro. ''Tegen het volk van Haïti zeggen we duidelijk en met overtuiging, jullie zullen niet in de steek worden gelaten, jullie zullen niet worden vergeten'', aldus het staatshoofd in een toespraak. Hij zei dat Haïti de hoogste prioriteit van de Amerikaanse regering heeft.

Ook celebrity's werpen zich op om steun te verlenen. De in opspraak geraakte golfer Tiger Woods laat zijn eigen problemen even voor wat ze zijn om een vliegtuig met een mobiel hospitaal naar het rampgebied te sturen. Het echtpaar Brad Pitt en Angelina Jolie zou een miljoen dollar hebben overgemaakt naar Artsen Zonder Grenzen.


Ook op Joop: Haïti, de ramp in beeld - Giro 555 opengesteld voor noodhulp - Sterren in actie voor Haïti

 

Foto: Ed Oudenaarden / ANP. Op vliegveld Eindhoven worden donderdag hulpgoederen ingescheept. Een Nederlands reddingsteam maakt zich gereed voor vertrek naar het rampgebied in Haïti. Het zogeheten Urban Search And Rescue Team bestaat uit zestig mensen en snuffelhonden die helpen bij het opsporen van de duizenden mensen die nog onder het puin bedolven liggen.

Laatste Reacties (37) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • R Veldman, vr 15 januari 2010 09:51 Reageer op R

    R

    Nou
    deze jongen gaat in ieder geval een benefiet organiseren ondanks mijn aversie tegen zogenaamde hulporganisaties
    als er een euro van een tientje daadwerkelijk aankomt is het mooi
    alle beetjes helpen

    ik zou er ook wel heen willen om te helpen maar ik ben iemand die daar waarschijnlijk alleen maar in de weg loopt
    ik ben geen arts en geen timmerman

  • Mostafa Mouktafi, do 14 januari 2010 21:56 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Helpen ergens en slopen ergens anders tegelijk dat begrijp ik niet. Ik hoor net dat Amerikkanen veel slachtoffers hebben ze vandaag gemaakt in Afghanistaan, burgers slachtoffers.
    Weet u het nog, toen de Amerikknen uit hun vliegtuigen met bommen en droge brood tegelijk gooiden op de koppen van de Afghanen?

  • Sir Charles, vr 15 januari 2010 00:19 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Er zijn ook moslims die Haïti helpen terwijl er ook moslims zijn die het nodig achten om op een marktplein, een discotheek en metro etc. onschuldige mensen de dood in te jagen.

  • Mostafa Mouktafi, vr 15 januari 2010 00:46 in reactie op Sir Charles Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Dat zijn terroristen en die moeten in de zee gegooid worden.
    Ik heb het over mensen die met ene hand brood gooien en met andere hand met moederbommen schieten.
    Wat zou vangen: bommen of brood? en hoe? alles valt uit de lucht tegelijk man.

  • Sir Charles, vr 15 januari 2010 01:05 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Nee, zelfs terrorristen behoren niet in zee te worden gegooid, tsja ik ben ook maar gewoon humanitair.

  • Mostafa Mouktafi, vr 15 januari 2010 01:34 in reactie op Sir Charles Reageer op Mostafa

    Mostafa

    En wat vind jij van die gooiers? met brood en bommen?

  • Sir Charles, vr 15 januari 2010 01:56 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Begrijpend lezen !

  • Mostafa Mouktafi, vr 15 januari 2010 07:57 in reactie op Sir Charles Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ja, Doctor.

  • Sir Charles, vr 15 januari 2010 02:31 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Daar gaat het niet om, die vraag is irrelevant, een vraag die ik niet wil stellen. Nu hebben mensen hulp nodig ongeacht hun nationaliteit, religie, afkomst, ras etc.
    Ben er van overtuigd dat men in de Gaza er ook zo over denkt.

  • Meneer Dick, do 14 januari 2010 21:16 Reageer op Meneer

    Meneer

    Goed dat er internationale hulporganisaties zoals van de UN zijn.

  • To Maat is Links en er trots op!, vr 15 januari 2010 01:09 in reactie op Meneer Dick Reageer op To

    To

    Dat ben ik met je eens. Alleen het coördineren al van de hulp is een helse klus. Dat zou nooit kunnen als ieder voor zich maar noodhulp gaf. Dat zou de chaos alleen maar vergroten.

    Bij rampen als dit zie je dat er goed samengewerkt kan worden door alle rassen, gezindten en geloven. Dan valt even elke scheidslijn weg.

    Dat vind ik mooi en bijzonder.

  • Corine de Ruiter, do 14 januari 2010 20:26 Reageer op Corine

    Corine

    Misschien is het een idee om werkloze bouwvakkers uit Nederland te laten assisteren bij het puinruimen en dan in een later stadium bij de wederopbouw. Volgens mij kan Haiti erg veel rechterhanden gebruiken.

  • Mic New, do 14 januari 2010 20:46 in reactie op Corine de Ruiter Reageer op Mic

    Mic

    Mee eens, vergeet alleen niet de linkerhanden om met een passende joop.nl intonatie te spreken.

    Maar zonder gekheid. Een ernstig drama. Ik hoop dat de Nederlandse regering veel hulp beschikbaar zal stellen en dat onze samenleving, hetzij via een financiële bijdrage, ook een rol van betekenis kan spelen.

  • Flipje Tiel, do 14 januari 2010 20:09 Reageer op Flipje

    Flipje

    Wel mooi dat iedereen probeert te helpen. Hopen dat uit deze ellende iets goeds naar boven komt!

    Als je het kunt missen geef dan wat, alle beetjes helpen.

  • Muziek Kamer, do 14 januari 2010 19:44 Reageer op Muziek

    Muziek

    UPS IS SHIPPING TO HAITI FOR FREE
    kan TNTpost en DHL enz dit ook niet gaan doen!!

  • Mostafa Mouktafi, do 14 januari 2010 17:28 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Wat doet Amerika met haar miljoenen werklozen?
    Ik hoor dat ze tekort hebben aan voedselbanken!
    Ineens helpen zij anderen met eten geven.
    Ik vind dat Frankrijk die Haiti jaren bezat, niets heeft gedaan voor dat land, geen wegen, geen goede waterleiding, geen stevige gebouwen, geen .....

  • Rob Geurtsen, do 14 januari 2010 17:53 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Rob

    Rob

    Hallooooo, is dit een openbare klaagmuur?
    het leed van anderen is aanleiding om jouw standaard ergernis aan de wereld toe te vertrouwen. Niet erg opbouwend, isn't it?
    Zo verwordt Joop.nl tot een links negativistische klaagmuur á la GeenStijl. Meningen zonder inhoud en feiten, jammer.

  • Sir Charles, do 14 januari 2010 18:14 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Sir

    Sir

    Zie het positief Rob, er wordt nu eens een keer niet verwezen naar joden en christenen.
    Oh, en Wilders niet te vergeten.

  • Mostafa Mouktafi, do 14 januari 2010 19:52 in reactie op Sir Charles Reageer op Mostafa

    Mostafa

    O ja! goed dat je het zegt: Wie helpt de kinderen en de bejaarden van Gaza tegen de honger en de isolatie?
    Wie, Rob Geurtsen? Die zit lekker aan de biefstuk.

  • pixi swart, do 14 januari 2010 21:33 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op pixi

    pixi

    Jammer dat een specifiek probleem, wat niet gerelateerd is aan politiek, wordt gebruikt om toch maar eens weer politieke meningen te ventileren..
    zouden we onze aandacht en energie niet moeten richten op de hulpbehoevende en onze politieke voorkeur eens buiten beschouwing laten?

  • Joop Koopman, do 14 januari 2010 22:45 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Joop

    Joop

    Mostafa, ik nodig je uit jezelf in te houden en niet telkenmale te jeremiëren over allerhande zaken die niet on-topic zijn (Wilders, Joden, gaza, de VS als kwaad, de rechtsstaat zo, de rechtsstaat zus). Het zou je comments beter te pruimen maken, en daarmee zou je jezelf en ons allen een groot plezier doen.

  • Sir Charles, do 14 januari 2010 23:31 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Het is dat ik het weet te relativeren doch de wijze van jouw om aandacht te vragen voor "Gaza" door gebruik te maken van zo'n grote humanitaire ramp dan kan ik het me voorstellen en begrijpen dat anderen na het lezen van jouw reacties straks in het stemhokje op een "blonde kuif" kiezen.

  • Prins Pils, do 14 januari 2010 19:38 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Prins

    Prins

    Helemaal mee eens. Erg ongepast, Mostafa!

  • Harry de Zomer, rechts, want realistisch, do 14 januari 2010 20:17 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Harry

    Harry

    Stuurt de VS soldaten voor een gerechtvaardigd en goed doel, is het weer niet goed. Wat wilt u nu?

  • Mostafa Mouktafi, do 14 januari 2010 21:38 in reactie op Harry de Zomer, rechts, want realistisch Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Lieve mensen, ik moest integreren als nederlander, toch?
    Hier in Nederland zegt men: ''alles wat je doet is nooit goed'' .Hier ben ik verliefd geraakt! is ook niet Goed?

  • Sir Charles, vr 15 januari 2010 00:33 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Ben in ieder geval blij dat mijn Marokkaanse moslimvrienden niet dezelfde denkbeelden er op nahouden zoals jij dat doet....

  • Mostafa Mouktafi, vr 15 januari 2010 00:51 in reactie op Sir Charles Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik ben bang dat jij liegt, heb je Marokkanse vrienden?
    Of was het en gewoon trucje ?

  • Sir Charles, vr 15 januari 2010 01:02 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Wees niet bang, wat ben je toch wantrouwend !

  • Mostafa Mouktafi, vr 15 januari 2010 01:47 in reactie op Sir Charles Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Laat een van je Marokkaanse vrienden hier reageren!
    Spreken ze Nederlands? Ik wacht.

  • Sir Charles, vr 15 januari 2010 01:56 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Ze spreken Nederlands en ze zijn lief.
    Waarom. ? Is het zo raar om Marokkaanse vrienden te hebben dan, ben blij dat ik ze heb.

  • To Maat is Links en er trots op!, vr 15 januari 2010 01:15 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op To

    To

    Kunnen we het daarover hebben als de ergste leed voor Haïti is geleden?

    Het klinkt nu net alsof alsof je ze de hulp niet gunt en ze maar in hun eigen bloed moeten smoren.

  • To Maat is Links en er trots op!, vr 15 januari 2010 01:17 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op To

    To

    Zullen we het daar over hebben als het ergste leed voor Haïti is geleden?

    Het klinkt nu net alsof je ze de hulp niet gunt en ze maar in hun eigen bloed moeten smoren.

  • Mostafa Mouktafi, vr 15 januari 2010 01:42 in reactie op To Maat is Links en er trots op! Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Mensen moeten altijd anderen helpen en niet alleen als een ramp uit de hemel valt. Waarom is het Westen menselijk wordt alleen na een natuur ramp? Terwijl het westen zelf rampen creeert met oorlogen. Er zijn ook mensen die nu geld aan het verzamelen zijn, waar de helft in hun eigen zak gaat.

  • Sir Charles, vr 15 januari 2010 02:10 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Niet altijd de westerlingen de schuld geven ! Je hebt het dikwijls in de spiegel kijken op Joop.nl gehad toch....

  • Mostafa Mouktafi, vr 15 januari 2010 07:55 in reactie op Sir Charles Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik ken geen moslim land die de democratie kent,daarom verbaast mij erg je halve-democratie. Hier is duizenden keer beter dan daar, maar het is geen excuus om niets te zeggen, oom-agent!

  • Piet Paaltjes, do 14 januari 2010 17:08 Reageer op Piet

    Piet

    Is er geen Nederlands marineschip in de buurt?

  • R Veldman, vr 15 januari 2010 09:51 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op R

    R

    hele goede vraag
    dan zou het leger eens een keertje nut hebben
    wat doet die vierde vloot van de VS trouwens?

 

Reageren

Populaire opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven