27 december 11 13:32 Reageer (155) Wereld RSS

Ultra's verzieken leven van Israëliërs

Video: Debat barst los over dictatoriale praktijken ultra-orthodoxe joden

Ultra-orthodoxe joden verzieken in toenemende mate het leven van gematigde joden in Israël. Dit weekend is er een nationaal debat losgebarsten nadat op tv een 8-jarig meisje verscheen dat niet meer naar school durft omdat ze onderweg wordt bekogeld door religieuze fanatici. De orthodoxe joden hebben het vooral op vrouwen gemunt.

De Standaard meldt:

Een reportage op een van de nationale televisiezenders afgelopen vrijdag, heeft een golf van protest teweeggebracht. Ze vertelt de ervaringen van de achtjarige Na'ama Margolese, een schoolmeisje dat de straat in Beit Shemesh niet meer durft over te steken, nadat ze is bespuugd door een ultraorthodoxe Jood.

In de stad, een bolwerk van de ultra's, kwam het tot een treffen tussen de fanatici en de politie.

Het AD schrijft:

 

In de Israëlische stad Beit Shemesh nabij Jeruzalem zijn gisteren politieagenten en enkele honderden ultra-orthodoxe joden met elkaar slaags geraakt. Aanleiding waren borden die oproepen tot een scheiding van mannen en vrouwen. De politie had het aantal patrouilles in de stad nog opgevoerd nadat het er de voorbije dagen erg onrustig was vanwege de discriminatie van vrouwen door een radicaal deel van de religieuze bevolking.

 

Laatste Reacties (155) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • hans detorenkraai, do 29 december 2011 12:43 Reageer op hans

    hans

    Of de onverdraagzaamheid nu van fundamentalisten uit joodse of islamitische hoek komen het is het zelfde spul. Vrouwonvriendelijke engerds allemaal en we zijn er voorlopig nog niet van dat tuig af. Verdriet, dood en verderf is de heren hun motto. BAH!

  • Mostafa Mouktafi, do 29 december 2011 13:55 in reactie op hans detorenkraai Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Jij vergeet ook de extremistische Christenen te melden, of deed u het expres?!!
    Alles of niets.

  • hans detorenkraai, do 29 december 2011 15:27 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op hans

    hans

    U heeft gelijk zelfde tuig!! ze hebben enkel anno 2000 wat minder doden op hun lijstje staan maar u heeft gelijk ook allemaal rottigheid!!

  • Mostafa Mouktafi, do 29 december 2011 15:50 in reactie op hans detorenkraai Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Lieverd, de gelovige Bush heeft duizenden Irakezen vermoord en hun land gesloopt, het moest van God zei hij, God wilde via Bush van de duivel Saddam af, op basis van leugens!
    Amen.

  • hans detorenkraai, vr 30 december 2011 00:08 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op hans

    hans

    ben atheist en het is me om het even hoor ga het niet precies tellen maar er vallen doden meer dan me lief is....

  • Ingenieur Paul, do 29 december 2011 08:47 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Als ik in israel kom vallen mij telkens weer , niet de verschillen maar de overeenkomsten tussen de Joodse en Arabische cultuur op. De talen klinken hetzelfde, uiterlijk, beide kanten hebben heel erg fout extremistisch volk in de gelederen die beiden hetzelfde willen t.o.v. de vrouw, muziek, de handelaarsgeest, mentaliteit etc.

    Er zijn uiteraard veel historisch bepaalde verschillen maar de overeenkomsten geven mij toch altijd het gevoel van 2 broeders die een vete uitvechten.

  • Mostafa Mouktafi, do 29 december 2011 09:42 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Mooie bijdrage, bedankt.
    Een bekende Arabische uitspraak over het broederschap joden en Arabieren: '''Wij kauwen elkaar graag, maar doorslikken doen wij het niet''''

  • Monique Sparla, do 29 december 2011 00:14 Reageer op Monique

    Monique

    Wat mij verbaasd is dat iedereen denkt dat dit alleen nog maar in Israël gebeurd. Laat ik je even uit de droom halen....

    Door onder andere en nav het artikel "Meisje confronteert Israël met discriminatie" VK 27 december 2011 schrik je weer op...en denk je tjee dat het nog speelt.

    En dat verbaasd me weer mij dat iedereen denkt dat dit alleen nog maar in Israël gebeurd. Laat ik je even uit de droom halen....

    Wat de meesten onder ons behoorlijk schokkend vinden is dat vrouwen en jonge meisjes van het straatbeeld zouden moeten verdwijnen door activiteiten van een groep die 10% van het land uitmaken. Is het een incident dat enkel in een religieuze maatschappij kan plaatst vinden? Nee dus...

    Voor 10 miljoen meisjes wereldwijd speelt dit aspect elk jaar op nieuw en dus is dat ook een issue van nu, namelijk dat meisjes op 6 jarige leeftijd uitgehuwelijkt worden, lees je zelf maar in op de http://www.theelders.org/child-marriage en bekijk dan ook de site van http://girlsnotbrides.org/

    En dan maar denken dat er bij ons toch niets aan de hand is...? Duh!!
    Hoeveel vrouwen zien we eigenlijk dagelijks op TV in een leiderschapspositie? Hoe vaak is kennis overdracht in een vrouwelijke vorm? En dan de perceptie rondom leiderschap, die is toch op dit moment veelal mannelijk?

    Of maakt de overdaad aan porno die we hier in Nederland op bijna alle media kanalen en op internet consumeren de quota weer goed?
    Dit lijkt me dus niet....

    Want al eens opgemerkt hoe vaak mannen al allergisch zijn of spontaan worden van vrouwen zijn die op een eigen manier de ruimte nemen?

    Hoe noemen we ze dan? Weet je nog hoeveel bagger heeft Agnes Jongerius over zich heen heeft gehad...

    En dan dat pesten, het mobben op scholen of in studenten verenigingen en het werk tov meisjes en vrouwen die "anders" zijn, en niet de Maxima's van deze tijd willen spelen... waarom?

    Even voor de duidelijkheid, wat is dat pesten (mobben) dan?

    https://rijksweb.autoolkit.nl/pesten-mobben.html
    Pesten (mobben): het opzettelijk kwetsen van een ander. Het gaat dan om pijnlijke grappen, negeren, vervelende opmerkingen, intimidatie of uitschelden. Het is het systematisch uitoefenen van psychisch, fysiek of seksueel geweld door één persoon of door een groep personen, tegen een persoon die niet (meer) in staat is zichzelf te verdedigen.
    Pesten wordt meer dan eens als iets onschuldigs gezien. Het onderscheidt zich van plagen doordat het machtsevenwicht verstoord raakt en het gedurende een langere termijn een persoon treft. Pesten heeft echter vaak direct met machtsmisbruik te maken. Pesten kan samengaan met andere vormen van ongewenst gedrag, zoals discriminatie, seksuele intimidatie en agressie en geweld.

    En dan nog even voor iedereen "de definitie van ongewenste omgangsvormen"

    https://rijksweb.autoolkit.nl/begrippen-en-defenities.html
    Ongewenst gedrag: directe of indirecte ongewenste uitlatingen of handelingen, die tot uiting komen in verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag jegens betrokkene, dat door deze als ongewenst en ongewild wordt ervaren.

    Uitgangspunt is dat door afwijzing of onderwerping aan dergelijk gedrag de betrokkene direct of indirect in de uitoefening van zijn functie getroffen wordt, waarbij het tevens - al dan niet doelbewust - leidt tot aantasting van de werkprestaties en /of het creëren van een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving voor die persoon.

    Enfin dat ongewenst gedrag is vooral dus een kwestie van mentaliteit. Het komt dus blijkbaar voort uit een gebrek aan respect voor anderen en het gebrek aan respect voor de grenzen die anderen heeft.

    Waardoor er verschil wordt waargenomen wat blijkbaar op dat moment onverteerbaar is. Het is het wij en jij inzetten om wille van wat?

    Bedenk zelf eens het zijn niet de heren alleen die dit gedrag instant houden...er zijn genoeg vrouwen die vaak uit eigenbelang denken dat dit soort gedrag OK is...niet dus!

    Al jezelf eens afgevraagd wanneer jij laatst betrokken was met uitsluiten vanuit de bovenstaande definitie pesten omdat een meisje of vrouw anders deed en dacht dan jij dat doet volgens jouw overtuiging over hoe de wereld uit moet zien?

    Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom er zo weinig diverse vrouwen aan de top van het zakenleven staan?

    Vanuit welk machtsfactor of geloof denk je dat dit gedrag om vrouwen uit te sluiten van macht te rechtvaardigen is? Is het werkelijk te rechtvaardigen?

    En laat ik nog een vraag stellen...Al eens nagedacht over onder ander het economische belang van diversiteit?
    Zoals Jimmy Carter in 2009 al aangaf als lid van The Elders http://www.theelders.org/

    "The words of God do not justify cruelty to women"

    Discrimination and abuse wrongly backed by doctrine are damaging society.

    Ter inspiratie, lees zijn volledige speech eens en laat je inspireren... en vraag jezelf dan nog eens af wat maakt dat het gedrag naar vrouwen zo is gegroeid? Traditie? Geloof? Economische noodzaak?
    Kortom, het zijn en blijven allemaal oneigenlijke argumenten.

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/jul/12/jimmy-carter-womens-rights-equality

    Als we met z'n allen vanuit die achteruitkijkspiegel naar de toekomst blijven rijden en blijven acteren vanuit tradities, geloof en mogelijk korte termijn economische voordelen, dan mag je jezelf echt gaan afvragen hoe die gezamenlijke toekomst er voor ons allen dan gaat uitzien.

    wat denk jij, wat is en wordt jouw bijdrage in deze? Laat je dit bestaan of ga je er iets mee doen?

  • alex warnaar, wo 28 december 2011 20:36 Reageer op alex

    alex

    Iedereen begrijpt dat dit acties zijn van een kleine minderheid binnen een minderheid van 10% orthodoxen in een afgelegen deel van Israel
    Isrealiers kennen een enorm hoog gevoel van "Welbeing" over het leven in Israel zelf. Volgens een survey van Gallup, het meest gerenomeerde onderzoeksburo ter wereld staat israel volgens haar eigen inwoners op plaats 7 van 192 landen, dat is hoger dan zelfs Nederland.
    http://www.gallup.com/poll/147167/high-wellbeing-eludes-masses-countries-worldwide.aspx
    Volgens het VN "Human development report" staat Israel in 2011 op plaats 16 van 192 landen, voor 2030 voorspelt de VN een 8ste plaast, dat is hoger dan Nederland, zwitserland en duitsland.
    Over vrouwenrechten: volgens het "U.N. Gender inequality in the world 201"report staat Israel op plaats 28, significant lager dan Nederland (plaats 1), maar hoger dan Engeland, de VS. en Ierland.
    Israel kent meer ingenieurs per hoofd van de bevolking dan enig ander land en kent meer high-tech startup in zowel absolute als relatieve zin ter wereld.
    Dat kan natuurlijk allemaalniet als deze ultra's representatief zijn voor Israel.

  • Sylvia Stuurman, do 29 december 2011 09:56 in reactie op alex warnaar Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ik snap eerlijke gezegd niet wat je bedoelt te zeggen.

    Bedoel je dat Israel zo geweldig is dat je geen kritiek mag hebben op het feit dat de regering van Israel deze groep haar gang laat gaan in het discrimineren van vrouwen?
    Dat ze deze groep mensen haar gang laat gaan met het instellen van sekse-segregatie?

    Is dat wat je bedoelt?

  • Reinaert de Vos, wo 28 december 2011 16:09 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Het is erg lastig om in deze tijd nog enige sympathie voor de boekreligies op te brengen. Dreigen, schreeuwen en geweld schuwen ze niet, of het nu gaat over de pedopriesters, de christenfundamentalisten in de VS die abortusartsen vermoorden en bij monde van de Tea Party al schreeuwend de wereld tegemoet treden, gewelddadige salafisten in Tunesië, Egypte en Saoedi-Arabië en nu weer een revival van fundamentalistische joden. Enzovoorts.
    We hebben weer Ghandi's, Mandela's en Havel's nodig.

  • jose van leeuwen, wo 28 december 2011 13:01 Reageer op jose

    jose

    In tussen gaan de zionisten door met het vernietigen van Palestijns eigendom, weer hele gezinnen op straat en snel een huis voor joodse inwoners bouwen, vaak mensen uit de VS, hoe mensvriendelijk zijn ze toch ook!

    Israel is working to establish new settlements and outposts in different Jerusalem neighborhoods, he said, urging their Palestinian inhabitants to maintain their presence in the city.

    Research by the UN agency for Palestinian refugees released in early December found that 990 people -- including 507 children -- have lost their homes so far this year, more double the number displaced in 2010.

    Israeli authorities demolished 515 Palestinian structures in the West Bank this year, of which 22 were in East Jerusalem, UNRWA said.
    http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=448418

  • jose van leeuwen, wo 28 december 2011 12:48 Reageer op jose

    jose

    Opvallend is de stilte op de site van het CIDI, zij rapporteren alles maar dan ook alles over Syrie, Egypte, moorden op de christenen in Nigeria maar niets maar dan ook niets over deze extremisten.

  • Mostafa Mouktafi, wo 28 december 2011 13:08 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Zij lijken op Lieberman, want die zegt ook niets!
    Ik hoor CIDI vaak zeggen: ''''De enige democratie in het Midden Oosten is Israel''''
    Democratie, betekend dat vrouwenonderdrukking in het Midden Oosten woordenboek?!

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 13:28 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tom

    Tom

    Israël is een imperfecte democratie, de omringende landen zijn imperfecte dictaturen.

  • Mostafa Mouktafi, wo 28 december 2011 13:38 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Jij ziet het zo, mag. Ik vind Israel nog erger dan de Arabieren, omdat de Arabieren bezetten niemand, wel bezetten hun eigen volk, maar Israel bezet haar eigen volk en de Palestijnen.

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 14:33 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tom

    Tom

    Als de arabieren niet keer op keer hadden geprobeerd Israël binnen te vallen (en keer op keer door dat kleine landje, wat de helft zo groot is als nederland, op hun klote hebben gekregen) dan hadden de palestijnen ook in vrijheid kunnen leven in een 2 staten oplossing. Niet dat ze dat willen. Hun haat tegen de joden is groter dan hun liefde voor hun eigen kinderen.

    Zou jij een 2 staten oplossing willen? Of moeten alle joden weg daar?

  • Mostafa Mouktafi, wo 28 december 2011 16:32 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nou wacht maar even meneer! ik ben nog meer dingen in mijn kop dab reageren, maar ik doe altijd mijn best en eerlijk geef ik het antword.
    Zo, daar gaat ie, ik geun aan mijn broeders, de kinderen van abraham, de joden, minimaal drie landen, 1 is niet genoeg en niet eerlijk en ik zei het hier vaak: waarom de moslims 24 landen, christenen ongeveer 30 landen en de joden geen 1?? ik vond het en vind het nog steeds niet eerlijk, ik ka hier heel veel zeggem, maar helaas geen genoeg tijd.
    een ding wil ik wel kwijt: de joden en de Israeliers zijn twee aparte werelden! want de joden zijn niet blond en moet je kijken wie daar altijd aan de macht zit.
    Begrijp mij niet verkeerde: ik walg van de Arabische dictatos, bah.

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 18:39 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tom

    Tom

    Mijn excuses dan voor mijn ongeduld. En bedankt voor je eerlijke antwoord.

  • Piet Devries, do 29 december 2011 09:29 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Piet

    Piet

    Israel is precies één keer aangevallen, 1973, de Yom Kippur oorlog.
    Kissinger zorgde voor redding, de nieuwste VS draadgeleide anti tank raketten, TOW.
    Honderden Egyptische tankbemannningen lieten het leven.
    Alle andere keren was Israel de agressor.

    De twee staten oplossing, mijn steun aan Israel verdween nadat de 1993 Oslo accoorden niet werden uitgevoerd, ik begon toen te denken 'wil Israel wel vrede ?'.

    Camp David bracht de overtuiging dat Israel geen vrede wil, Arafat bood Israel 78% van Palestina, het aanbod werd afgeslagen.
    Hoe Arafat omkwam is nog steeds de vraag.
    Wat geen vraag is is dat Isarel nooit weer een dergelijk aanbod zal krijgen.

    Voor wie nog twijfelde over de Israelische vredeswil bracht de laatste rede van Netanyahu bij de VN Algemene Vergadering uitsluitsel.
    Op gezag van een rabbi verklaarde hij die VN Algemene Vergadering tot 'hall of darkness', verder riep hij op tot de aanval op Iran, het land wat nog nooit een ander land aanviel.
    Het enige wat Iran verweten kan worden is dat het zich bevrijdde van het VS juk in 1979, en dat het zich inzet voor onderdrukte en verjaagde Palestijnen.

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 15:54 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tom

    Tom

    Dat dacht ik al, als meneer Mouktafi kleur moet bekennen geeft hij wederom niet thuis.

  • , wo 28 december 2011 17:18 in reactie op jose van leeuwen Reageer op

    Het cidi heeft, net als liedens van een het cidi goedgunstige sekte hier te lande, een uiterst selectief perceptievermogen.
    Wat jullie, likoed nl!!

  • Klaas Blondeman, wo 28 december 2011 18:49 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Klaas

    Klaas

    En op Joop vind je dan weer weinig over islamterreur. Hoe kan jij dan het CIDI beschuldigen van eenzijdigheid? Ze zijn een Joodse club. En Joop is volgens mij geen islamitische site. Kwestie van balk en splinter.

  • jose van leeuwen, wo 28 december 2011 20:05 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op jose

    jose

    Het CIDI heeft heel veel kritiek op aanslagen overal ter wereld en met name als het gaat om christelijke landen. Helaas hebben zij geen journalistieke ervaring om ook eens uit te zoeken waarom er verdeel en heers spelletjes gespeeld worden.
    Verdeel en heers in Irak, Afghanistan, Nigeria, Sudan en waarom, om de grondstoffen.
    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/12/28/irak-grootste-corruptieschandaal-uit-de-geschiedenis
    Geweldig he die christelijke ellende die veroorzaakt is in Irak?
    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/12/27/een-bloederige-kerstmis-in-nigeria
    Kijk eens wie er belang hebben bij de ellende in Nigeria?
    Genoeg kritiek heb ik op vele dictators in de wereld, maar helaas kun je vrijwel nooit een dictator worden zonder toestemming van andere landen.

  • Vals Plat, wo 28 december 2011 12:30 Reageer op Vals

    Vals

    Het wordt tijd voor een veiligheidsmuur om Beit Shemesh.

  • drs Zen, wo 28 december 2011 13:33 in reactie op Vals Plat Reageer op drs

    drs

    Een ultra-Joodse Verdegingsmuur.

  • drs Zen, wo 28 december 2011 14:20 in reactie op drs Zen Reageer op drs

    drs

    Verschrijving. Een anti-ultra-joodse verdedigingsmuur. Die gaat natuurlijk ook omver. De Chinese muur en de Berlijnse muur ' hielpen' ook niet om deze en gene binnen of buiten te houden. Beter is om de muren af te breken, die sommige fanatici tussen hun oren hebben.

    Kortom, tijd om de muren van het Jericho van de ultra's neer te halen
    http://www.youtube.com/watch?v=IsEmF9urYDk&feature=fvwrel

  • Piet Devries, wo 28 december 2011 09:23 Reageer op Piet

    Piet

    Kleine randgroep.
    Lees eens hoe dergelijke kleine randgroepen het leven van de O Europese joden beheersten.

    Klaus Hödl, ‘Als Bettler in die Leopoldstadt, Galizische Juden auf dem Weg nach Wien’, Wien, 1994

    Alexander Solschenizyn, ´Die russisch- jüdische Geschichte 1795- 1916, >> Zweihundert Jahre zusammen

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 09:12 Reageer op Tom

    Tom

    Je hebt zeker een pro-israël geluid maar vergeet aub ook niet de islamitische anti-israël 'mond op mond reclame' . Maar daar hoor ik jullie niet over want die islamieten zijn dom, die weten niet beter. jullie zijn de echte racisten.

  • Mostafa Mouktafi, wo 28 december 2011 10:58 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Schaam je ? over het gedrag van die extremistische joden in Israel?
    Ja Mostafa!
    Nou, niets mis mee hoor, zij zijn net criminelen zoals de extremistische moslims en christenen.

  • Mostafa Mouktafi, wo 28 december 2011 11:00 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Er wordt vaak gevraagd aan de moslim gemeenschap om afstand te nemen van de extremistische moslims en dat deden wij vaak, nu moet de joodse gemeenschap ook afstand nemen van die extremistische joden die ronde lopen met hun eigen regels en wetten.
    Gelijk monniken gelijk kappen!

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 12:28 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tom

    Tom

    Mee eens en dat wordt ook gedaan door Perez, en Netanyahu. Mag wat mij betreft veel harder.

    Mijn 1ste reactie was trouwens een reactie op iemand, waarom mijn reactie hier bovenaan geplaatst is is me een raadsel.

    Maar ben het hier met je eens extremisten zijn crimineel. Alleen wil ik nog iets verder gaan dat alle gelovigen crimineel zijn. Ze sluiten anderen uit en vergiftigen hun kinderen met bewezen onwaarheden.

  • Sylvia Stuurman, wo 28 december 2011 09:04 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    En Israel heeft zojuist een "preventieve aanval" uitgevoerd op Gaza, met doden en gewonden (onder de Palestijnen uiteraard) tot gevolg:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/28/dode-en-gewonden-na-preventieve-aanval-israel-op-gaza/

    Ik vind het heel naar voor het meisje dat te grazen is genomen door die fundamentalistische joden, maar ik zou het toch logischer vinden wanneer de bevolking van Israel hier *nog* meer tegen zou protesteren.

  • Michiel Online, wo 28 december 2011 01:35 Reageer op Michiel

    Michiel

    Ik weet niet waarom we het nou juist weer over de Joden in Israel moeten hebben.

    Waarom hebben we het niet lang en uitgebreid over de communisten in China, Rusland en dergelijke landen?

    Oeps te groot voor ons? Geen belang bij? "Vanuit politiek opzicht niet interessant"? :/

    Waarom zien we de problemen niet een keer en parkeren we die op een aparte pagina en laten we de ethische journalistiek haar werk doen aan de hand van statistiek, in de zin van........in de zin van wat eigenlijk? Of het de goeie kant op gaat? Is het zo makkelijk?

    Wat is de goeie kant? Vrouwen onderbetaald, rijken mixen niet met armeren, asielzoekers worden asociaal behandeld, simpele bezuinigingen pushed meer mensen naar de voedselbank.

    En de journalistiek blijft het nieuws maar weer brengen. Vanzelfsprekende dingen die naar boven blijven komen. En het gaat maar door. Decennia lang. Eeuwen lang. Op zoek naar problemen.

    Dit kabinet is niks meer dan een kloon van 10 jaar geleden. Of 100. Of 200. Zelfde gevoelswaarde, zelfde manipulatie. Bij een gebrek aan beter.

  • Sylvia Stuurman, wo 28 december 2011 08:50 in reactie op Michiel Online Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Ik weet niet waarom we het nou juist weer over de Joden in Israel moeten hebben.
    Waarom hebben we het niet lang en uitgebreid over de communisten in China, Rusland en dergelijke landen?]

    Bedoel je dat Rosenthal ook met die landen exclusieve banden onderhoudt namens Nederland?

  • Evert van Vliet, wo 28 december 2011 10:08 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Evert

    Evert

    Politieke banden van een uitgechristallahseerde meute vs. die van een andere hersenspoeling...iets anders valt er niet van te fabriceren.

    Waar 'het' allemaal toe blijft leiden moge duidelijk zijn, en toch móéten we zo door blijven gaan?

    Ook de meest 'gematigde' politiek verschaft de fanaten alle ruimte.

  • drs Zen, wo 28 december 2011 16:30 in reactie op Evert van Vliet Reageer op drs

    drs

    Cheer up, man.
    http://www.youtube.com/watch?v=Qrh2X5uz4ng&feature=related

  • Evert van Vliet, wo 28 december 2011 09:25 in reactie op Michiel Online Reageer op Evert

    Evert

    Inderdaad Michiel,

    Zoals ik al eerder stelde; Iedere staat is op religieuze nonsens 'gebaseerd'.

    En de fanaat (om het even welke en waar) kan 'slechts' de (patr)idioot uithangen bij de 'gratie' van hele legers aan 'gematigden'.

    Maar dáár wenst helemaal niemand een stevige boom over op te zetten.
    'We' gaan namelijk veel liever het politieke non-debat aan over het onrecht elders zonder in te hoeven zien dat politiek sowieso alleen op een inter-actief persoonlijk level beslecht kan worden.
    Iets met persoonlijke aansprakelijkheid en zo...

    Wanneer ik een persoonlijk probleem met iemand heb wordt ik verwezen naar hetgeen de meute er zoal over (zou) denken...dat is en blijft net zo hypocriet als de 1e de 'beste' gebedsdienaar.....en dan staan 'we' d'r vreemd van te kijken dat er totaal verknipte individuen uit komen rollen?

    De staat der lager gelegen landerijen berust zelve op een aangeluld sprookje, hoe diep dat geworteld zit blijkt wel uit een schrijven dat ik laatst van m'n eigen moeder ontving waarin zij mij tracht te overtuigen om het vaderland niet in een kwaad daglicht te plaatsen.
    Hetgeen ik overigens niet doe, ik ben vóór de planeet met alles d'r op en d'r aan, dus daar valt ook het stukje vaderlandse planeet onder waar een andere politieke kloon zich als heer en meester over ontfermt.

    Dansen bij Jansen maar dan wel naar de pijpen 'van'...ik verdom het daar aan mee te doen.

  • Herman AS, wo 28 december 2011 09:31 in reactie op Michiel Online Reageer op Herman

    Herman

    "Waarom hebben we het niet lang en uitgebreid over de communisten in China, Rusland en dergelijke landen?"

    Misschien moet je eens wat meer de NRC lezen. De laatste tijd domineert daar juist de situatie in Rusland en China het nieuws.

    Maar dat is nog geen reden om ook extremisme in andere landen, hoe klein ook, over het voetlicht te brengen, zeker wanneer het om extremisme in het midden oosten gaat. Waarom wel uitgebreid Syrie bekritiseren, en niet Israel ? Waarom wel het atoom programma van Iran bekritiseren en niet dat van Israel ? Stel nou eens dat de de ultra-ortodoxe joden (inmiddels 10% van de bevolking van Israel) aan de macht komen.
    En de vraag aan minister Rosenthal is zeer terecht: waarom neemt hij niet openlijk afstand van dit Joodse extremisme ? En waar blijft de tweet van Wilders ? Bij de toespraak van de koningin was hij er als de kippen bij met een non-issue, met likkende graagte overgenomen door de media, maar nu zwijgt hij in alle talen. Is dat omdat hij misschien zijn geld krijgt van diezelfde ultra-ortodoxen ? Zou zo maar kunnen toch ?

  • Evert van Vliet, wo 28 december 2011 10:11 in reactie op Herman AS Reageer op Evert

    Evert

    Het zou ook maar zo kunnen dat zelfkritiek op de allerlaatste plaats van de politieke agenda's blijft prijken dus daar komen we nooit aan toe.

  • Marq Pas, wo 28 december 2011 00:08 Reageer op Marq

    Marq

    En dit is nog maar de eerste stap in hun gruwelijke plannen.
    http://www.youtube.com/watch?v=ZAZhtT-dUyo

  • Arie Stuijt, di 27 december 2011 22:47 Reageer op Arie

    Arie

    't Doet mij denken aan Belfast en "the troubles" in Noord Ierland.

  • Mees ., di 27 december 2011 21:11 Reageer op Mees

    Mees

    di 27 dec
    Mars tegen extremisme in Israël

    In Israël zijn duizenden mensen
    samengekomen voor een demonstratie
    tegen religieus extremisme en geweld
    tegen vrouwen.De betoging is in Beit
    Shemesh bij Jeruzalem.

    In die plaats woont het meisje van 8
    dat vorige week op televisie heeft
    gezegd dat ze op weg naar school elke
    dag wordt bedreigd en uitgescholden
    door ultraorthodoxe joden.Die vinden
    dat haar kleding niet kuis genoeg is.

    President Peres riep de bevolking
    vandaag op mee te demonstreren.Volgens
    hem moeten de Israëliërs voorkomen dat
    de macht in handen komt van een kleine,
    fanatieke minderheid.

    -----

    En laat juist die fanatieke minderheid de medestanders zijn van Wilders die hem ook nog eens sponseren.
    Wereldwijd reiken hun tentakels.
    En dat gedoogt hier ons kabinet.

  • Des Duivels, di 27 december 2011 22:20 in reactie op Mees . Reageer op Des

    Des

    "En laat juist die fanatieke minderheid de medestanders zijn van Wilders die hem ook nog eens sponseren.
    Wereldwijd reiken hun tentakels.
    En dat gedoogt hier ons kabinet."

    Linkje?

  • Mees ., di 27 december 2011 22:41 in reactie op Des Duivels Reageer op Mees

    Mees

    In deze documentaire wordt het aardig uitgelegd...ook over de miljoenen die hij ontvangt

    http://weblogs.vpro.nl/afspelen/2010/09/13/teledoc-wilders-the-movie/

  • Truus Beek, wo 28 december 2011 09:05 in reactie op Des Duivels Reageer op Truus

    Truus

    Met deze groep heeft Wilders niets en die groep heeft niets met Wilders

  • Artois Arnhem, wo 28 december 2011 19:32 in reactie op Truus Beek Reageer op Artois

    Artois

    Weet je dat zeker?

  • Artois Arnhem, wo 28 december 2011 19:34 in reactie op Truus Beek Reageer op Artois

    Artois

    Ik wacht op Wilders in deze kwestie.
    Welke krachttermen gaat hij nu gebruiken? Tis akelig stil bij de oranje-blanje-bleus in deze kwestie! De PVV is wellicht momenteel weer te druk met het frustreren van een lezing in Noord Holland.

  • Kapitan Laipose, di 27 december 2011 18:45 Reageer op Kapitan

    Kapitan

    Waarom spreken we van orthodoxe joden?

    Waarom niet van extremistische joden, radicale joden, joden extremisten?

    Spreken we nu ook over maar één soort Jodendom? Je hebt geen gematigde joden... alleen maar joden. En die met de pijpenkrulletjes zijn de ware joden?

    #hetzijnnetmensen #jorisluyendijk

  • Likoed Nederland, di 27 december 2011 17:45 Reageer op Likoed

    Likoed

    Het is afschuwelijk, maar bedenk wel dat dit maar een kleine randgroep is. Want naast premier Netanjahoe heeft ook de opperrabbijn van Israel dit veroordeeld.

  • Sylvia Stuurman, di 27 december 2011 18:12 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Sylvia

    Sylvia

    10% van de bevolking kun je moeilijk een "kleine randgroepering" noemen.

    http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4162362,00.html

  • Likoed Nederland, wo 28 december 2011 14:39 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Likoed

    Likoed

    Iemand heeft inderdaad 10% geroepen, maar dat is uiteraard zwaar overdreven. Er is geen 10% van de Israelische bevolking zo ultra-orthodox dat ze zelfs uitspraken van de opperrabbijn naast zich neer leggen. Flauwekul.

  • Sylvia Stuurman, wo 28 december 2011 16:44 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Niet "iemand" heeft 10% geroepen, maar Israel's Central Bureau of Statistics, zoals je kon lezen als je mijn bron had bekeken.

    Wil je beweren dat jij het beter weet dan het5 CBS van Israel, misschien?

  • Likoed Nederland, do 29 december 2011 17:47 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Likoed

    Likoed

    Daarom noemen wij mensen die dit doen juist een secte. Het is begripsinflatie. 10% is ultra-orthodox, maar slechts een gedeelte daarvan luistert niet naar de opperrabbijn dat segregratie van vrouwen ongewenst is.

  • Sylvia Stuurman, do 29 december 2011 17:58 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Nee, de term ultra-orthodox slaat op de opvattingen:

    Ultra-Orthodox Jews observe strict interpretations of Jewish law. They generally shun modern society, don't serve in the military and are often unemployed.

    Nu behoort 10% van de bevolking daartoe. Dat zijn dus de mensen die segregatie tussen de seksen willen, en dat afdwingen.

    Maar als ik het goed begrijp is dat in de ogen van Likoed Nederland geen probleem, omdat het toch maar een kleine sekte is?
    Likoed Nedertland wil er net als de regering van Israel niets tegen doen?
    En de rest van de wereld moet er zijn mond over houden?

    Is dat de opvatting van Likoed Nederland?
    Goed om te weten!

  • Likoed Nederland, ma 02 januari 2012 16:25 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Likoed

    Likoed

    Lees wat wij schrijven: het is niet 10% van de bevolking die een voorstander is van gedwongen segregratie. Het gaat om een kleine secte, die dus belachelijk veel media aandacht krijgt.

  • Jan van Rongen, di 27 december 2011 18:28 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Jan

    Jan

    ""Kleine randgroep ... " meer dan 10% is geen kleine randgroep meer. bovendien zijn ze in bepaalde gebieden zo dominant aanwezig dat ze daar de dienst uitmaken. Ze hoeven niet in dienst, krijgen onevenredig veel subsidies en hebben andere extra privileges omdat ze in elke regering steeds een spilfunctie vervullen. De voorbeelden gaf ik al hieronder.

    Ik zag net dat ook Al Jazeera het net als ik vooral als een territorial conflict beschijft:

    "They want to push us out of Beit Shemesh. They want to take over the city," Margolese said.

    http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2011/12/2011122793851983193.html

  • jose van leeuwen, di 27 december 2011 18:50 in reactie op Likoed Nederland Reageer op jose

    jose

    Zo klein is de groep in Israel niet, kijk wat er gaande is en kijk wat de kolonisten doen met Palestijnse kinderen. Helaas lijkt dit minder erg te zijn als het bekogelen van joodse kinderen.

  • jose van leeuwen, di 27 december 2011 18:51 in reactie op Likoed Nederland Reageer op jose

    jose

    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/12/26/david-cronin-belgische-economie-financiert-bezetting-van-palestina
    Lees eens hoe de bezetting wordt gefinancierd.

  • jaap vos, di 27 december 2011 19:02 in reactie op Likoed Nederland Reageer op jaap

    jaap

    "Het is afschuwelijk, maar bedenk wel dat dit maar een kleine randgroep is. Want naast premier Netanjahoe heeft ook de opperrabbijn van Israel dit veroordeeld". Leuke nuance maar zie je die ook als het om de verhouding moslims taliban gaat.....

  • Mostafa Mouktafi, di 27 december 2011 20:20 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Mostafa

    Mostafa

    ''Klein maar fijn'', zeggen wij Nederlanders hier meneer!

  • Censuur Joop, di 27 december 2011 20:31 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Censuur

    Censuur

    Praat het maar goed. Maar nu wil ik je horen over die randgroep Palestijnen.

  • drs Zen, wo 28 december 2011 14:46 in reactie op Censuur Joop Reageer op drs

    drs

    http://www.youtube.com/watch?v=LaOnWAF4xsA&feature=related

  • Truus Beek, wo 28 december 2011 09:00 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Truus

    Truus

    10% van de bevolking en groeien door onbeperkte kinderschaar
    nauwelijks scholing,ja kunnen de toran uit het hoofd ( waar kennen we dat ook van)leven voor grootdeel op staatskosten .
    hebben in rechtse regeringen een kwalijke sleutel rol.

  • Sagino van Leek, wo 28 december 2011 15:38 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Sagino

    Sagino

    Het enige wat je doet op joop.nl is Israël promoten. Maar oplossingen bieden..ho maar!

  • Mostafa Mouktafi, wo 28 december 2011 16:35 in reactie op Sagino van Leek Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Likoed is een bijdehands reagerende definitie, nooit een antwoord geven want die heeft hij niet nodig!!
    ''Likoed van der Definitie'' past hem of haar heel goed.

  • Sagino van Leek, wo 28 december 2011 20:18 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sagino

    Sagino

    Per direct toegevoegd aan mijn filter. Bedankt.

  • Jan van Rongen, di 27 december 2011 17:24 Reageer op Jan

    Jan

    Het verbaast me een beetje dat de verontwaardiging nu pas komt. De Orthodoxen wonen allang in eigen wijken of stadjes waarvan de toegangswegen op slot gaan op vrijdagavond zes uur. Daarna kun je er alleen nog lopend in of uit. Het zijn heel gesloten gemeenschappen.

    Het lastig vallen van dit meisje (waarschijnlijk omdat ze met onbedekt hoofd over straat gaat) is dus vooral een onderdeel van een religieus-territoriaal conflict.

    Orthodoxe Israëliërs hebben veel privileges gekregen. Ze hoeven bijvoorbeeld niet in militaire dienst. Maar ook het openbare leven wordt flink op ze afgestemd. Het plein voor de Klaagmuur in Jeruzalem is bijvoorbeeld in twee delen verdeeld, gescheiden door manshoge schermen. Dan kunnen de mannen links en de vrouwen rechts bidden. In sommige bussen moeten mannen en vrouwen al gescheiden zitten.

    Zestig kilometer verderop in Tel Aviv is dat allemaal ondenkbaar, dat is ook op Sabbath-avond een bruisende wereldstad waar ik nog heerlijk buiten niet-kosher mosselen heb zitten eten. Dat kan daar allemaal.

    Kennelijk komt het voor de meer vrijzinnige Israëliërs nu toch wat te dicht bij. Beit Shemesh ligt 20 km van Jeruzalem. De orthodoxe onverdraagzaamheid rukt dus ook op richting de Middellandse zee, niet alleen in de nieuwe nederzettingen in de bezette gebieden.

  • Ernst Anepool, di 27 december 2011 17:20 Reageer op Ernst

    Ernst

    Tsja ik liet vorig jaar al zien dat Israel een nieuw Zuid-Afrika is geworden, dat helemaal doordrenkt is geraakt van Zionistisch racisme, waar de echte Sephardische en Semitische Joden nu al als Tweederangs burger worden behandeld door de uit Oosteuropa Askenazim (Duitse Joden)

    http://tinyurl.com/Israel-is-zelf-anti-semitisch


    Gelukkig dat het nu ook voor de rest van de wereld zo langzamerhand duidelijk word, dat ook Israel geteisterd word door een PVVD...

  • Frans Lenaen, di 27 december 2011 17:56 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Frans

    Frans

    Het gaat evident de verkeerde kant op in Israel. Maar nog steeds hebben alle bevolingsgroepen nog veel meer rechtszekerheid dan in de omliggende Arabische landen. Vreemd genoeg mag je het daar niet over hebben; die arme moslims zouden eens gekwetst kunnen zijn als je hierover begint.

  • kees kortekaas, wo 28 december 2011 09:19 in reactie op Frans Lenaen Reageer op kees

    kees

    zoals ik tegen mijn kinderen zeg: Als een ander in de sloot springt...

    (oftewel: een non-argument)

  • Censuur Joop, wo 28 december 2011 14:17 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Censuur

    Censuur

    Waarom heb jij zo'n hekel aan moslims? Leg dat nou eens duidelijk en overtuigend uit. Wat hebben ze jou als bevolkingsgroep ooit misdaan.

  • Piet Devries, wo 28 december 2011 09:32 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Piet

    Piet

    De Asjkenazi joden stammen af van de Aziatische Khazars.
    De Khazars waren heidenen die een relgieuze upgrade nodig vonden, omdat aan de ene kant christenen woonden, en aan de ander Moslims, en ze geen ruzie wilden, namen ze het derde alternatief, de joodse religie.

    De overgrote meerderheid van de Asjeknazi joden woonde in tsaristisch Rusland, na de laatste Poolse deling.

    Shlomo Sand, ‘The Invention of the Jewish People’, London, New York, 2009, 2010 (Tel Aviv, 2008, hebrew)

    Deze Israelische historicus legt uit dat de afstammelingen van de Khazars de afstammelingen van de joden verjoegen uit Palestina.

  • Ernst Anepool, di 27 december 2011 17:19 Reageer op Ernst

    Ernst

    Tsja ik liet vorig jaar al zien dat Israel een nieuw Zuid-Afrika is geworden, dat helemaal doordrenkt is geraakt van Zionistisch racisme, waar de echte Sephardische en Semitische Joden nu al als Tweederangs burger worden behandeld door de uit Oosteuropa Askenazim (Duitse Joden)

    http://tinyurl.com/Israel-is-zelf-anti-semitisch


    Gelukkig dat het nu ook voor de rest van de wereld zo langzamerhand duidelijk word, dat ook Israel geteisterd word door een PVVD...

  • de heer Meijerink, di 27 december 2011 16:47 Reageer op de heer

    de heer

    Godsdienst is de opium van het volk, zei Karl Marx. Dat had hij wèl goed gezien, over 'dingen samen doen' en 'samen alles delen' sloeg hij de planlk mis. De mens is immers geen sociaal dier, maar eentje die zich in een kudde omhoog likt en naar tegelijkertijd beneden trapt.

    Onder het mom van de grote zoethouder kun je daarbij ook nog anderen heel veel leed toebrengen, zonder dat het je ook maar enigzins raakt.
    En fanatici vinden altijd dat zij, en zij alleen gelijk hebben én de wijsheid in pacht over alle mondiale zaken.

  • Sylvia Stuurman, di 27 december 2011 16:19 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Heeft Rosenthal hier al expliciet afstand van genomen?
    Israel is tenslotte het enige land dat genoemd wordt in het buitenlandbeleid van het regeerakkoord.

    "Rosenthal, zelf van Joodse afkomst, zegt dat hij zich ‘thuis voelt’ bij de warme woorden die in het Regeerakkoord staan opgenomen over Israël. ‘Wij willen weerstand bieden aan Israël-bashing, we willen investeren in de relatie met Israël.’"

  • Tom Tippelaar, di 27 december 2011 17:52 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tom

    Tom

    Misschien wordt het ook eens tijd voor jou om je ook eens uit te spreken tegen ander religieus geweld. Je lijkt wel op Wilders maar dan tegen Joden.

    Israël is een land dat de helft zo groot is als Nederland en er wonen zo'n 5 miljoen Joden en in heel de wereld zo'n 15 miljoen. Daar staat tegenover dat er zo'n 1,7 miljard moslims zijn over de hele wereld. Stel dat 1% van alle gelovigen extreem achterlijk religieus is, dan zijn er nog steeds meer extreem achterlijke moslims dan dat er wereldwijd joden zijn (normaal achterlijk én extreem achterlijk).

    Het anti-Israël geluid van jou staat in geen enkele verhouding tot de werkelijkheid. En dat geldt voor vele op deze 'verschillige' site.

  • Jan B, di 27 december 2011 19:37 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Jan

    Jan

    Het anti-Israël geluid van jou staat in geen enkele verhouding tot de werkelijkheid.

    Het pro-israel geluid van bepaalde kringen in Nederland en daarbuiten ook niet.

  • Sylvia Stuurman, di 27 december 2011 19:47 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Misschien wordt het ook eens tijd voor jou om je ook eens uit te spreken tegen ander religieus geweld.]

    Ik ben tegen elk geweld, of het door religieuzen of door atheïsten wordt gepleegd.

    Maar van jou moet ik exclusief tegen geweld van religieuzen zijn, begrijp ik?

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 09:17 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tom

    Tom

    Maar als het over israël gaat ben je er als de kippen bij om ze te veroordelen en als het om een islamtische land of probleem gaat wring je je in allerlei bochten om het kromme recht te praten.

    Maar heel goed dat je tegen elke vorm van geweld ben, ik zal het in de gaten houden. Persoonlijk ben ik ook tegen elk vorm van geweld maar die in naam van een onbewezen god vind ik helemaal stuitend.

  • Kapitan Laipose, di 27 december 2011 23:27 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Kapitan

    Kapitan

    Jouw woorden staan tot geen verhouding met de werkelijkheid. Reken maar uit hoeveel Palestijnse slachtoffers zijn t.o.v. Israëlische slachtoffers. De verhouding staat ongeveer op 100 staat tegen 1.

    Dan heb ik nog niet eens gehad over de dagelijkse economische uitbuiting en uithongering van Palestijnen door Israël.

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 09:04 in reactie op Kapitan Laipose Reageer op Tom

    Tom

    En hoe zit het met de minderheden in de omringende landen. Met de vrouwen, de homo's de joden en de atheisten daar? Israël beslaat nog geen 1 % van het oppervlakte in het Midden-Oosten maar de hypocrieten zijn er als de kippen bij hier. Maar over de omringende landen wordt gezwegen of wordt het gebagatelliseerd en excuses verzonnen.

  • Sylvia Stuurman, wo 28 december 2011 10:00 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Heeft Rosenthal ook van die warme exclusieve banden met de omringende landen van Israel?

    Zijn die omringende landen ook het grote voorbeeld van de PVV?
    Heeft de PVV soms ook de Palesti8jnse vlag op de fractiekamer hangen?

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 10:50 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tom

    Tom

    Israël is een imperfecte democratie en de omringende landen imperfecte dictaturen.

    Je haat de pvv zo erg dat je niet meer objectief bent. Ik heb het ook niet op met de pvv maar het verschil tussen een imperfecte democratie en een imperfecte dictatuur zie ik gelukkig wel. Israël is geen ander woord voor de pvv sylvia, blijf het onderscheid zien.

    Al moet Israël wel gaan uitkijken want ook daar nemen de extremen toe.

  • Sylvia Stuurman, do 29 december 2011 10:03 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ik legde je uit waar je naar vroeg: waar die exclusieve aandacht voor Israel door komt.
    Door de exclusieve aandacht die Israel krijgt van deze regering en van de PVV.

    Maar kennelijk ben je zo kwaad vanwege elke kritiek op Israel, dat je dat niet hebt begrepen ;-)

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 09:35 in reactie op Kapitan Laipose Reageer op Tom

    Tom

    De palestijnen hebben 50 jaar lang de kans gehad op een 2-staten oplossing maar dat wilden ze niet. Ze bleven aanslagen plegen en raketten afschieten. De palestijnen doen zichzelf dit aan. Ze hadden kunnen kiezen voor de 2-staten oplossing en dan een samenleving op kunnen bouwen. Maar dat doen ze niet. Golda Meir zei het heel mooi. " er zal pas vrede zijn als de arabieren meer van hun kinderen gaan houden dan dat ze ons haten".

  • drs Zen, wo 28 december 2011 14:35 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op drs

    drs

    Iets zegt me dat uw betoog een ietsiepietsie eenzijdig is.
    http://www.youtube.com/watch?v=AvCCc4g9wM8&feature=related

  • Herman AS, wo 28 december 2011 07:07 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op Herman

    Herman

    "Het anti-Israël geluid van jou staat in geen enkele verhouding tot de werkelijkheid. En dat geldt voor vele op deze 'verschillige' site. "

    Je bedoelt het geluid van bv "duidelijk rechts", "het geweten" en "drammer" ?

    De ergste misdaden zijn begonnen met het bagatelliseren van het probleem.

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 08:58 in reactie op Herman AS Reageer op Tom

    Tom

    Maar bagatelliseer dan ook niet het probleem van de omringende landen.

  • jose van leeuwen, wo 28 december 2011 07:35 in reactie op Tom Tippelaar Reageer op jose

    jose

    Tom, geen enkel land wordt in het regeer of gedoogakkoord genoemd, behalve Israel. Israel doet mee aan NAVO oefeningen en in allerlei Europese onderzoeken
    http://blog.vrede.be/?p=857
    Een nieuw boek ‘Corporate Complicity in Israel’s Occupation’ (’Medeplichtigheid van de bedrijven in de bezetting door Israël’) bevat boeiend materiaal over de diamanthandel van Israël. Het boek is een weergave van de bewijzen die aan het Russell Tribunaal voor Palestina (nvdr: internationaal burgerlijk ‘gewetenstribunaal’, opgericht vanuit het middenveld, met het doel druk uit te oefenen op beleidsmakers) werden gegeven, toen dat vorig jaar in Londen samenkwam. Dit boek zegt dat, alhoewel Israël geen eigen voorraden van ruwe diamant heeft, gesneden en geslepen diamanten goed zijn voor 14 procent van de totale uitvoer van afgewerkte producten uit Israël.

    Shir Hever, een Israëlitische linkse econoom, deelde het tribunaal mee dat diamanten jaarlijks goed zijn voor ongeveer 1 miljard dollar voor de oorlogs- en bezettingsindustrie van Israël. Hij stelde dat iedere maal dat Israël een diamant verkoopt in het buitenland en elke keer dat een klant in een juwelierszaak een diamant uit Israël koopt, telkens een deel van dat geld het leger van Israël helpt.

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 09:26 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Tom

    Tom

    Israël is niet foutloos! Denk je dat en wordt israël daarom met een vergrootglas gevolgd door je en van de onringende landen neem je de misdaden voor lief. Maak je ook een mooi lijstje voor me over Syrië, Egypte, libië, Iran, Saoudi-arabië.

  • Klaas Blondeman, di 27 december 2011 17:54 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Klaas

    Klaas

    Sterker nog, de Israelische regering heeft hier zelf afstand van genomen. Waar zou Rosenthal zich dan moeten beklagen? Bij die joden? Dan zou hij een dagtaak hebben aan het afstand nemen van alle religieuze en andere misdaden. Je vraagt niet waarom Rosenthal geen afstand heeft genomen van de Islamitische moordpartijen in Nigeria. Maar jij vind een gepest meisje waarschijnlijk erger dan dat. Zegt ook weer iets over je selectieve verontwaardiging.

  • Sylvia Stuurman, di 27 december 2011 19:50 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Sterker nog, de Israelische regering heeft hier zelf afstand van genomen.]

    Dat is erg gemakkelijk..
    Er iets aan doen, dat is iets anders, maar er wordt die mensen geen strobreed in de weg gelegd.

  • Klaas Blondeman, di 27 december 2011 22:00 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Klaas

    Klaas

    Ga eens in op mijn argumenten in plaats van altijd eromheen te draaien.

  • Sylvia Stuurman, wo 28 december 2011 16:42 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Sylvia

    Sylvia

    "Het Israëlische dagblad Haaretz kritiseerde vandaag de laksheid waarmee de regering tot nu toe is opgetreden tegen de eigenrichting van de radicale Haredim.
    Als ze hun gang kunnen blijven gaan, ondermijnt deze orthodoxie de democratie, aldus Haaretz."

    De Haaretz "draait er omheen", volgens jou?

  • Klaas Blondeman, wo 28 december 2011 18:51 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Klaas

    Klaas

    Wat heb jij een vreselijk vervelende manier van "discussieren". Je begon over Rosenthal. Daar hadden we het over. Als je merkt dat je ongelijk hebt, begin je gauw over iets anders.

  • Sylvia Stuurman, do 29 december 2011 10:07 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ik antwoordde jou.
    Jij meldde dat de Israelische regering "afstand had genomen".

    Vind je het "vervelend discussiëren" als ik daar een kanttekening bij zet?

    Als je dat al "vervelend discussiëren" vindt, dan zul je het moeilijk hebben op een discussiesite. Sterkte daarmee!

  • Frans Lenaen, di 27 december 2011 17:58 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Een ad-hominem en nog eentje onder de gordel ook.
    Bovendien staatsrechterlijk onjuist. De Minister van Buitenlandse zaken praat nooit namens zichzelf, maar namens de regering. De afkomst is alleen daarom al totaal irrelevant.
    Maar goed: het ouderwetse 'joden' pesten mag tegenwoordig weer. Heb je je al eens verdiept in de rechtszekerheid van burgers in de omliggende islamitische landen, Sylvia. Waarschijnlijk niet.

  • Roelf Turksema, di 27 december 2011 21:53 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Roelf

    Roelf

    Zolang mijn buurman zijn vrouw kopstoten en knietjes geeft is het niet zo erg dat ik mijn vrouw met de karwats in toom houd? Dacht je dat het zo werkte?

  • Sylvia Stuurman, wo 28 december 2011 08:53 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Een ad-hominem en nog eentje onder de gordel ook.]

    Een citaat.
    En niet onder de gordel omdat hij het zelf ook zo hanteert.

  • drs Zen, di 27 december 2011 21:49 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op drs

    drs

    Heeft GW al getwitterd. Meestal is hij er erg snel bij.

  • Michel Reiziger, di 27 december 2011 16:07 Reageer op Michel

    Michel

    Religie is Vrede...

  • jaap vos, di 27 december 2011 21:07 in reactie op Michel Reiziger Reageer op jaap

    jaap

    religie is een 'waarheid' voor diegene die hem praktizeert en vaak wil hij een ander van 'zijn gelijk' overtuigen dus religie is altijd een obstakel voor van alles dus ook voor de Vrede helaas.

  • Plexus van der Neut, di 27 december 2011 15:24 Reageer op Plexus

    Plexus

    Ontoerekeningsvatbaar en gewelddadig met kans op herhaling: het hele zooitje TBS met dwangverpleging!

  • YggY ..., di 27 december 2011 15:23 Reageer op YggY

    YggY

    Is er al een tweet binnen van de heerser van deze PVV-heilstaat.

    Van Twilders, bedoel ik.

  • Jan Jansen, di 27 december 2011 15:59 in reactie op YggY ... Reageer op Jan

    Jan

    Ja de grote leider stelt zich vierkant en ondubbelzinnig op achter de fanatici. In een interview geeft hij te kennen dat zij nog niet ver genoeg gaan en bereid is met raad en daad de strijd van de orthodoxen te ondersteunen.

  • , di 27 december 2011 16:05 in reactie op YggY ... Reageer op

    Ben jij er wel eens geweest, joh?
    En daarna ook in Israël?

  • , wo 28 december 2011 08:25 in reactie op Reageer op

    Oeps, die was niet voor jou bedoeld, maar ik kan niet meer vinden voor wie wel......
    Sowwie.

  • , di 27 december 2011 16:05 in reactie op YggY ... Reageer op

    Ik vind *twilders* een vondst, Yggy.

  • Censuur Joop, di 27 december 2011 15:00 Reageer op Censuur

    Censuur

    Extreem. Ultra. Orthodox. Het zijn allen dictatoriale terroristen die anderen hun wil op willen leggen en door angst aan te jagen het leven van anderen verzieken. Enge, hele enge nare mensen zijn dat soort figuren. Waar dan ook ter wereld.

  • Truus Beek, di 27 december 2011 15:00 Reageer op Truus

    Truus

    Israel zal ooit kapot gaan aan deze orthodoxe joden!!!
    Deze mensen hoeven niet in dienst en teren op de zaken van de werkenden deze mensen hebben als groep totaal geen economische toegevoegde waarde . Israel holt zich van binnen uit. Helaas
    de moslim wereld hoeft niets te doen op den duur stort het land van
    zelf in elkaar

  • Sylvia Stuurman, di 27 december 2011 14:59 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Tot zover het nieuws uit het Utopia van de PVV.

  • Tom Tippelaar, di 27 december 2011 14:55 Reageer op Tom

    Tom

    Het lijkt wel of achterlijkheid besmettelijk is. Het worden er steeds meer en zelfs hier krijgen we een simpel wetje als het verbod op ritueel slachten er niet doorheen.

    Angstig volkje die gelovigen. Angst voor de vrouw, voor hun latente sexuele gevoelens en voor een nog nooit bewezen god.

  • jaap vos, di 27 december 2011 14:47 Reageer op jaap

    jaap

    Het 'leuke' is dat je deze berichten totaal niet terugvindt in de grote promotor van de Blonde Kleuter de telegraf. Het past natuurlijk totaal niet in het beeld dat hoog gehouden moet worden..... Gelukkig zijn er ook nog goede media zoals de Volkskrant & dus Joop. Ook de volgers likud, duidelijk rechts & bruintje beer zijn nergens te bekennen. Past klaarblijkelijk ook niet in hun beeld zodat het bestaande beeld lekker hetzelfde kan blijven & we dus geen steek verder komen. Ik ben echt oprecht benieuwd wat een pvv e/of pvv-stemmer hiervan vindt (nu graag met argumneten !).

  • Frank En Vrij, di 27 december 2011 15:32 in reactie op jaap vos Reageer op Frank

    Frank

    Ik ben geen fan van de Telgraaf, maar dit stond er toch echt:

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/11190106/__Interview__schokt_Israel.__.html?sn=buitenland

  • Joop Schouten, di 27 december 2011 14:45 Reageer op Joop

    Joop

    Een vrijheid Godsdienst en van meningsuiting die oproept andermans' vrijheden te beperken is een contradictie en toont het dilemma van een zogenaamde democratie.

    Godsdienstvrijheid: Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, artikel 9: Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst, stelt echter dat 'De vrijheid zijn godsdienst te belijden of overtuiging tot uiting te brengen kan aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die die bij de wet zijn voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de openbare veiligheid, voor de bescherming van de openbare orde, gezondheid of goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.'
    Art. 6 van de Nederlandse Grondwet stelt: 'ter zake van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden'.
    Ik neem aan dat er Ultra-orthodoxe joden voor het gerecht zullen verschijnen. Bekogelen van kleine meisjes valt onder 'wanordelijkheden'.

    Belediging en smaad is verboden: Art. 10 EVRM en Artikel 7 van de Nederlandse Grondwet. Voor mij vallen de uitspraken van Ultra-orthodoxe joden onder 'belediging' omdat er wordt aangezet tot segregatie.

    In dit licht gezien vallen Kwantumkop's uitspraken over mensen met 'kopvodden' onder dezelfde noemer. Kwantumkop lijkt sterk op een 'ultra-orthodoxe racist'. Zijn Thora is zijn partijprogramma en Martin Bosma zijn profeet.

    ...

    De rechterlijke macht, in Israël en Nederland staan onder vergelijkbare politieke druk van zieke geesten en schijnt niet in staat te zijn, gezien de gerechtelijke uitspraak in Kwantumkop's proces, een halt toe te roepen aan 'indirecte' haatzaaierij.

    Ik ben erg benieuwd hoe Kwantumkop de politiek van de huidige Israëlische regering zal blijven verdedigen zonder gezichtsverlies te leiden. (Al vermoed ik dit hem een rotzorg zal zijn.)

  • Frans Lenaen, di 27 december 2011 15:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op Frans

    Frans

    Je hebt niet ongelijk, maar ben je wel eens in een islamitisch land geweest Joop?
    Vergeleken daarmee loopt Israel qua rechtsstaat nog steeds mijlenver voor.

    Maar laat onverlet dat Israel ook snel richting achterlijk afdwaalt.

  • Sylvia Stuurman, di 27 december 2011 15:52 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ben je wel eens in Noord-Korea geweest, Frans?
    Vergeleken daarmee loopt Israel qua rechtsstaat nog steeds mijlenver voor.

    Oftewel:
    als je voor de rechter staat omdat je een miljoen bij elkaar gefraudeerd hebt, ga je je dan ook verdedigen met de mededeling dat een moordenaar erger is?

  • Frans Lenaen, di 27 december 2011 18:12 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Ik plaats het even in perspectief Sylvia.
    Het is terecht dat deze kleine randgroep (want dat is het) stevog wordt aangepakt en ik zie ook dat de invloed van deze ultra's toeneemt, maar ik doe niet meer aan het standaard Israel bashen.

  • Sylvia Stuurman, di 27 december 2011 18:31 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [kleine randgroep (want dat is het)]

    Als 10% van de bevolking hier nazi zou zijn, zou je het ook een kleine randgroepering noemen?

    Want die orthodoxen maken namelijk 10% uit van de bevolking van Israel.

  • Joop Schouten, di 27 december 2011 16:16 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Joop

    Joop

    Nee Frans, ik ben nooit in en Islamitisch land geweest. Ik denk dat dit weinig aan mijn beeldvorming zal veranderen. Er is genoeg informatie te verkrijgen om een redelijk goed beeld te kunnen vormen.
    Ik heb een aantal Islamitische vrienden en kennissen, waaronder Turken, Marokkanen, een Syriër, Iraniër en een Egyptenaar. Allen humanisten, de meeste gelovigen én zeer ruimdenkende mensen.
    Doorsnee Nederlanders dus (...).

    Dit Israël trekt mij niet.

  • Truus Beek, wo 28 december 2011 09:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op Truus

    Truus

    Vandaar waarschijnlijk dat uw humanistische islamitische vrienden in Nederland wonen.

  • Piet Devries, wo 28 december 2011 09:25 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Ik zou er toch eens een aantal bezoeken.
    Geeft een heel ander beeld.
    Vooral Syrië trof mij als een heel liberaal land, op godsdienstig gebied.
    Assad's geheime dinsten waren wel vervelend.

  • Didi Man, di 27 december 2011 16:46 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Didi

    Didi

    Ik woon in een hoegenaamd Islamitisch land. Het enige dat ik zie is hoe gelijkvorming en gelijkdenkend fundi's zijn, of ze nu Joods, Christelijk of Islamitisch zijn, of Geert Wilders heten. Een pot nat.

  • Patrick Jak, do 29 december 2011 01:23 in reactie op Didi Man Reageer op Patrick

    Patrick

    Yep, op een dag isoleren ze het gen en kun je er een pilletje tegen krijgen. Ik kan niet wachten.

  • Joop Schouten, di 27 december 2011 16:38 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    '... zonder gezichtsverlies te lijden ...'

    (Ahum.)

  • Herman , di 27 december 2011 17:26 in reactie op Joop Schouten Reageer op Herman

    Herman

    (Al vermoed ik dit hem een rotzorg zal zijn.)

    Dat heb je helemaal goed Joop zolang zijn pecunia uit die hoek blijft komen.

  • Frans Lenaen, di 27 december 2011 18:19 in reactie op Herman Reageer op Frans

    Frans

    Heb je hier bewijzen voor?

  • G. aberdeen, di 27 december 2011 14:36 Reageer op G.

    G.

    Terecht dat hier aandacht wordt besteed,
    maar waarom wordt dan geen aandacht besteed aan de bomaanslag op christenen in nigeria?

    is het wegnemen van mensenlevens dan minder nieuwswaardig, dan het verzieken van een mensenleven?

  • 'Klaas Jeltsma, di 27 december 2011 16:15 in reactie op G. aberdeen Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Mensenlevens zijn niet het criterium voor nieuwswaardigheid. Het gaat er ook om hoe uniek het is. Als de eiffeltorn omvalt zal het wereldnieuws zijn, zelfs al raakt niemand gewond.

    De wet van Pleuris = V x R x M²
    Waarbij:
    V = verwijtbaarheid
    R = relevantie
    M = Mediageniekheid

    In mediageniekheid zit het aantal doden, samen met nog een berg andere factoren.

  • Sjakie Chocola, di 27 december 2011 14:27 Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Had mijn moeder toch gelijk, mannen met baarden zijn niet te vertrouwen.

  • Piet de Geus, di 27 december 2011 16:22 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Piet

    Piet

    Heeft je moeder toevallig ook iets gezegd over vrouwen met baarden en snorren?

  • , wo 28 december 2011 10:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Daar kon zijn moeder niets van zeggen.
    Die stond ermee op de kermis.......

  • drs Zen, wo 28 december 2011 15:53 in reactie op Piet de Geus Reageer op drs

    drs

    Daar weten ze in Wit-Rusland wel raad mee. Een boswandeling in het donker. Dit is geen grap.

  • Evert van Vliet, di 27 december 2011 14:26 Reageer op Evert

    Evert

    Hele legers aan 'gematigden' staan garant voor alle ruimte voor de fanaat die exact dezelfde klinkklare nonsens predikt.

    Een 'beetje' nederlander weet dat hare majesteit 'het' daar ook van moet hebben.

    Hersenspoelingen zijn schering en inslag, incluis het verplicht gestelde nonderwijs en respect daarvoor.

  • Bernie Whistler, di 27 december 2011 14:13 Reageer op Bernie

    Bernie

    Israël profileert zich midden in een Oosterse brandhaard waarvan zijzelf notabene de oorzaak is, graag als Westers land. Vreemd, maar moet kunnen. Kanttekeningen: Israël gedraagt zich momenteel niet anders dan andere omliggende en tevens op religie gestoelde staten. Fundamentalistische joden grijpen steeds meer (openbare) ruimte en dwingen gematigde agressief ook hun richting uit.

    Gezien de heftige "taliban-achtige" ontwikkelingen in dit land, ben ik razend benieuwd naar hoelang Wilders zijn onbaatzuchtige steun voor Israël met droge ogen volhoudt. Geert wijst moslimlanden af vanwege de door hem vermeende ideologie die agressief opgedrongen wordt aan westerse landen. De xenofoob ziet Israël dan ook als laatste 'democratische burcht.'

    Persoonlijk zie ik het nog niet gebeuren dat joodse pijpenkrullen en islamitische baarden gezamenlijk vanuit het Midden Oosten gearmd oprukken naar Amsterdam. Maar als ik Wilders pathetisch denken logisch doorzet, moet zich hier toch een enorme nachtmerrie voor deze Limburger kopvoddenrukker aftekenen.

  • Evert van Vliet, di 27 december 2011 14:33 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Evert

    Evert

    Iedere staat is op religieuze nonsens 'gebaseerd'.

  • Frank En Vrij, di 27 december 2011 15:48 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Frank

    Frank

    [ Maar als ik Wilders pathetisch denken logisch doorzet, moet zich hier toch een enorme nachtmerrie voor deze Limburger kopvoddenrukker aftekenen. ]

    Dat zou je denken, voorlopig heeft hij niet gereageerd op een voorstel om de verkeerslichten aan te passen voor orthodoxe joden:
    http://www.advalvas.vu.nl/nieuws/806-op-sabbat-door-rood-lopen.html
    http://www.vandaag.be/buitenland/80081_orthodoxe-joden-krijgen-automatische-verkeerslichten-in-londen.html

  • Bernie Whistler, di 27 december 2011 16:16 in reactie op Frank En Vrij Reageer op Bernie

    Bernie

    Wel verdomme zeg, dit gaat wel heel ver. Worden hun vrouwen straks ook automatisch bevrucht?

  • Eric Jan Taapken, di 27 december 2011 17:32 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Nooit de beelden gezien van die Orthodoxe Kolonisten en hoe zij omgaan met gewone Palestijnse burgers, ik bedoel is het pas erg als er Westerse toeristen bij betrokken zijn dan?
    Multatuli zei al eens; principes zijn er om iets niet te doen wat je niet leuk vind, daar moet ik toch wel even aandenken, ik generaliseer even maar alle orthodoxe medemensen zijn intolerant en van intolerante mensen moet ik niet veel hebben!!!

  • Pepijn Nostrinite, di 27 december 2011 14:13 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Extremisme, altijd fout, van Staphorst tot Jeruzamelm en Mekka.

  • Kikker Landje, di 27 december 2011 14:10 Reageer op Kikker

    Kikker

    Orthodoxe religieuze mannen verklaren zichzelf ontoerekeningsvatbaar.
    De verantwoordelijkheid voor het in bedwang houden van mannelijk libido wordt namelijk bij de vrouwen gelegd. Als een vrouw te veel van haar lichaam laat zien, kan het blijkbaar zorgen voor het oververhitten van de mannelijke toeschouwers.

    Die mannen nemen niet hun verantwoordelijkheid van hun daden maar maken zich afhankelijk van het gedrag van vrouwen. Dit gebeurt trouwens bij christenen, joden, moslims, e.d. het heeft ook meer te maken met mannen dan met een specifieke religie.

    Het heeft met Orthodoxe mannen te maken die hun libido verheffen boven hun rede en verantwoordelijkheid. Als een vrouw in Nederland met een minirok aan 's avonds na 10 uur wordt verkracht zijn er heel veel mannen die zullen zeggen: "tja, had ze maar wat anders aan moeten doen".
    Dat is hetzelfde verheffen van mannelijk libido boven vrijheid en bestaansrecht van vrouwen. Alsof een man zich niet in hoeft te verantwoorden als een vrouw te sexy is gekleed i.p.v. dat je gewoon met je poten van iemand anders af moet blijven.

  • Gerard Bakker, di 27 december 2011 14:09 Reageer op Gerard

    Gerard

    Het klimaat waar misbruik en discriminatie naar Palestijnen wordt toegestaan is de voedingsbodem voor dit soort praktijken. Netanjanu moet hier veel harder tegen optreden dan alleen maar zeggen dat dit gedrag van de kolonisten ongewenst is.

  • Frank En Vrij, di 27 december 2011 14:30 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Frank

    Frank

    [ Netanjanu moet hier veel harder tegen optreden ]

    Als hij dat doet moet hij zeggen dat er vrijheid voor iedereen in dat land is. Dan komt hij gelijk in de problemen omdat niet-joden en arabieren nu niet dezelfde rechten en vrijheden hebben.

    Is daar een "tsunami" van extreem orthodoxen?

  • Truus Beek, di 27 december 2011 15:01 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Truus

    Truus

    dit zijn meestal geen kolonialisten, dat is weer een ander slag

  • Mostafa Mouktafi, di 27 december 2011 14:08 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Het zijn net orthodoxe moslims en joden.
    In mijn eigen vertaling van orthodoxen is : ''amateur-rechters''.

  • Addy Stoker, di 27 december 2011 13:50 Reageer op Addy

    Addy

    zachtmoedigheid is iets dat je blijkbaar moet leren, dat past beter bij de gematigden. Of is zachtmoedigheid iets dat per definitie niet te combineren is met "rechts" zijn? moet toch altijd kunnen?

  • kees kortekaas, wo 28 december 2011 09:20 in reactie op Addy Stoker Reageer op kees

    kees

    ik ben ook rechtshandig, is dat nu ook al verkeerd?

  • Frans Lenaen, di 27 december 2011 13:47 Reageer op Frans

    Frans

    Ik heb ooit eens in een vliegtuig gezeten met orthodoxe joden.
    In één woord: verschrikkelijk.
    Ook Israel gaat langzaam kaopt door de toenemende religieuze dwang en invloed en wat dat betreft gaat Israel alle Arabische landen achterna waarin de Islam de samenleving verziekt.

  • , di 27 december 2011 14:17 in reactie op Frans Lenaen Reageer op

    Je hebt gelijk, orthodoxen, of dat nu Joden, Moslims, of Gristenen zijn jagen me acuut in de gordijnen.

    Het is de absoluutheid van hun overtuigingen en de nadrukkelijke wens die overtuiging anderen dwingend op te leggen die me bijna misselijk maakt.

    En ja, waar zie je die absoluutheid nog meer......................tsktsktsk.

  • Pepijn Nostrinite, di 27 december 2011 16:38 in reactie op Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Ach het is hun overtuiging en is niet meer of minder dan de jouwe. Relativeren op dit punt slijpt de objectiviteit.

  • , di 27 december 2011 19:34 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op

    Nee, op het punt van radicale orthodoxie die anderen rechten ontneemt ken ik geen pardon.
    U wel?

    Ik ben bang van wel.

  • Truus Beek, wo 28 december 2011 09:01 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Truus

    Truus

    zolang ze andere mensen niet lastig vallen maar dat doen ze wel
    en ze leven op kosten van mensen die ze verafschuwen!!

  • Tom Tippelaar, wo 28 december 2011 18:44 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Tom

    Tom

    Hun overtuiging is wel minder dan de mijne want de mijne discrimineert geen vrouwen, homo's en andersdenkenden in naam van een nog nooit bewezen god.

    De mijne stelt iedereen gelijk in naam van de wetenschap en gezond verstand.

  • Evert van Vliet, di 27 december 2011 14:29 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Evert

    Evert

    Ondertussen gaat de planeet naar haar kloten door internationale religies.
    De natie zelve is namelijk net zo 'goed' een religieuze en dwangmatige aandoening.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel