19 mei 11 14:11 Reageer (56) Wereld RSS

Spanjaarden richten eigen Tahrirplein op

Duizenden Madrilenen gaan ondanks demonstratieverbod toch de straat op

Duizenden Spanjaarden zijn in de nacht van woensdag 18 mei op donderdag 19 mei de straat op gegaan om te demonstreren. De betogers negeren een demonstratieverbod, om hun onvrede over politieke partijen en de economische crisis kenbaar te maken. Ze hebben op het Puerta del Sol-plein hun kamp opgeslagen en aangekondigd daar te zullen blijven tot de regionale en gemeentelijke verkiezingen voorbij zijn.

De kiesraad van Madrid verbood de demonstratie omdat deze wellicht 'van invloed' zou kunnen zijn op de verkiezingen van komend weekeinde. 

In verschillende steden in Spanje wordt de afgelopen dagen gedemonstreerd voor een scala aan onderwerpen, samengevat onder de slogan 'Echte Democratie Nu'. Hoofdzaak is dat de betogers van mening zijn dat de huidige politieke partijen in Spanje incompetent en corrupt zijn. Ook zijn ze ontevreden over de aanpak van de economische crisis door de Spaanse regering en de hoge werkloosheidcijfer.

France24: Spaniards protest economic crisis

Laatste Reacties (56) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • N N, zo 22 mei 2011 01:04 Reageer op N

    N

    Het begint ook te borrelen op de Dam. Vandaag ruim 500 man, waaronder ook Nederlanders. Morgen 12 uur demonstratie bij het consulaat van Spanje in Amsterdam en hopelijk daarna doorgaan met het protest op de dam dat nu al een week aan de gang is. Het begon met 30 man en het is gisteren dus uitgegroeid tot 500 man! Voor informatie: http://www.indymedia.nl/nl/2011/05/76147.shtml

  • Evert van Vliet, vr 20 mei 2011 12:33 Reageer op Evert

    Evert

    Demonstratieverbod of niet dat plein komt steeds dichterbij.

    En terecht!....wie wenst er nou een heel leven lang geleefd te worden door de economie van het einde van de maand?

    Nou ja behalve wanneer je d'r slaatjes uit weet te slaan natuurlijk al was het 'slechts' een erfplichtige.

    Ergo een demonstratieverbod is kenmerkend voor de pleinvrees van indoctri-naties.

  • Sjaak Sjaaksma, vr 20 mei 2011 10:11 Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Eens afwachten of dit ook toegejuigd wordt door de Europese machtshebbers..

  • Reinaert de Vos, vr 20 mei 2011 09:55 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Mooi dat de Arabische lente een Europees vervolg krijgt.

  • Jan-Peter Scheffer, vr 20 mei 2011 05:53 Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Demonstratieverbod? Is Franco weer even terug dan? O ja, ik was het bijna even vergeten, maar de Grote Dictator is inmiddels immers zowat overal uit zijn graf opgestaan, als een veelkoppig beest met vele namen, maar met maar één doel: de samenleving fragmenteren, en heersen. Zijn bloed? Kapitaal. Wiens echt bloed vloeit voor zijn gewin? Dat van het overal steeds armer wordende volk. De Griek. De Ier. De Portugees. De Spanjaard. De Nederlander. Etc.

    We varen met zijn allen een fatale koers; m.a.w.: Odysseus komt zo, net als ons Berend Botje, nooit meer thuis, blijft eeuwig hangen in het land van vergetelheid, en dan is er dus ook geen Odyssee. Wel algemene en gedeelde argwaan bij de achterblijvers. En terecht. Zonder verhaal, kom je nooit op verhaal, kom je nooit terug, kom je nergens. Pleinen zijn de verzamelplaatsen waar de democratie opnieuw opstaat, of voor het eerst. Wie die onvermijdelijke opstanding meent te moeten onderdrukken, moet eens kijken naar de verlaten paleizen van de Grote Dictators die hem voorgingen.

  • Marc Schouten, vr 20 mei 2011 00:47 Reageer op Marc

    Marc

    De verkiezingsraad heeft uit gesproken dat er niet meer gedemonstreerd mag worden tot na zondag.

    http://www.elmundo.es/elmundo/2011/05/19/espana/1305840030.html

    En dat gaat ze tegenhouden?

  • Marq Pas, do 19 mei 2011 17:02 Reageer op Marq

    Marq

    http://www.nieuwsdossier.nl/dossier/1981-02-23/Mislukte+staatsgreep+in+Spanje

    Als de democratie in Spanje echt zo kapot is, schiet Tejero het parlement misschien weer te hulp.
    Na 30 jaar is hij waarschijnlijk wel weer op vrije voeten.

    http://www.youtube.com/watch?v=YSemfaM3Odg

  • Leo J Bouwman, do 19 mei 2011 15:43 Reageer op Leo J

    Leo J

    Blijkbaar hebben zowel de PSOE als de PP het deze jongens en meisjes niet naar de zin kunnen maken. Voor er weer een populist opstaat zou ik zeggen± kom als je niet naar Latijns Amerika wilt deze kant op, Er is hier dringend behoefte aan zowel hoog- als laaggeschoolde arbeid voor jongeren.

  • Marc Schouten, do 19 mei 2011 17:40 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Marc

    Marc

    De populisten zitten al bij de PP. Behalve dat ze geen werkelijke alternatieven kunnen bieden, omdat de regerende PSOE naar externe neoliberale pijpen danst, hoor je van die kant ook zeer veel xenofobische geluiden.

  • 'Klaas Jeltsma, do 19 mei 2011 21:07 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Overigens vind ik het goed van die Spanjaarden. Er is in het Midden-Oosten veel te doen qua democratie. Maar in het Westen mogen we ook meer maatschappelijke hervormingen eisen.

  • Rob van Koot, do 19 mei 2011 15:35 Reageer op Rob

    Rob

    Griekenland, Portugal, Spanje... Wie doet er mee met domino? Italie kom er maar in!

  • Kees Hudig, do 19 mei 2011 15:32 Reageer op Kees

    Kees

    Achtergrond van de protesten: http://www.globalinfo.nl/Nieuws/revolutie-in-spanje.html

  • N N, do 19 mei 2011 14:40 Reageer op N

    N

    Foto's: http://www.flickr.com/photos/jorgerl/sets/72157626627654199/show/

  • N N, do 19 mei 2011 15:07 in reactie op N N Reageer op N

    N

    Ik ben benieuwd of er ook lovende woorden van Rutte zullen komen over deze demonstraties? :D

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 15:11 in reactie op N N Reageer op Zjen

    Zjen

    1 foto springt eruit; die met het bord;
    Hello, we have no name, you killed our democraty, prepare to die.

  • N N, do 19 mei 2011 17:31 in reactie op Zjen Zen Reageer op N

    N

    Of deze: It's No Crisis It's Fraud!

    http://www.flickr.com/photos/dellamortedellamore/5734917244/in/set-72157626627572907/

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 14:39 Reageer op Piet

    Piet

    "Hoofdzaak is dat de betogers van mening zijn dat de huidige politieke partijen in Spanje incompetent en corrupt zijn."

    Ik zou zeggen: sla de kieswet erop na, richt een partij op die het beter doet en ga aan de slag. Want die echte democratie is er al: kwestie van doen in plaats van eisen.

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 14:55 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Democratie is opgekocht en verkocht. Zinloos om op verkiezingen te gokken.

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 15:54 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    "Democratie is opgekocht en verkocht."

    Ach natuurlijk. Die verkiezingen zijn een farce. Je snapt werkelijk niet waarom mensen nog de moeite nemen om naar de stembus te gaan.

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 16:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    gokken , zoals financiële instellingen dat doen met jouw centjes. daar had ik het over...gokken.

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 17:03 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    En ik had het over het oprichten van een partij. Gewoon gebruik maken van de democratische mogelijkheden om te proberen dingen te veranderen. Zoals bijvoorbeeld Beppe Grillo en zijn beweging in Italië proberen. Dan kun je meepraten in plaats van vanaf de zijlijn te eisen dat anderen jouw politiek uit gaan voeren.

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 17:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    hahahaha ik ook van jou Piet. Ik kan je gewoon niet meer serieus nemen sorry.

  • Marc Schouten, do 19 mei 2011 17:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marc

    Marc

    Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij de verkiezingen wordt daar het systeem d´Hondt gebruikt. Bovendien is het een soort districten stelsel wat meer democratische na- dan voordelen heeft. Zo zit de Catalaanse CIU (Convergència i Unió) dank zij hun 779.425 stemmen met 10 zetels in de kamer en de landerlijke IU (Izquierda Unida) met 969.946 heeft maar 2 zetels.

    Regionale staatszenders zijn in handen van de partij die daar in de deelstaat regeert. Schrijnende voorbeelden zijn de Comunidad de Madrid en Valencia waar de PP (Partido Popular - ook een meeuw) regeert en een propaganda toeter is voor die partij. Maar ook Andalusië (PSOE) is een lief voorbeeld.

    Behalve dat wordt de democratie op het moment ondermijnt door corruptie op alle niveaus (http://tinyurl.com/5r3shdr). De president van Valencia zit met de helft van de PP-top daar, tot hun nek in het beroemde corruptie schandaal Gürtel (de rechter Garzón begon die beerput open te trekken en zit mede daardoor in grote problemen) en staat gewoon weer verkiesbaar voor de volgende verkiezingen.

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 17:54 in reactie op Marc Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Dat is makkelijker gezegd dan gedaan."

    Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, maar als geen van de bestaande partijen je bevalt en je ziet blijkbaar geen kans om een van die partijen zo om te vormen dat die je meer bevalt, dan rest er niets anders dan een nieuwe partij op te richten.

    Het is een beetje tegenstrijdig om enerzijds te zeggen dat geen van de partijen deugen en tegelijkertijd te eisen dat die partijen... Ja, wat eigenlijk?

    Ik heb ook de indruk dat die hele beweging al snel uit elkaar zal vallen als het "wat dan wel en hoe dat te betalen" wordt geformuleerd. In die zin doet het verzamelde ongenoegen aan Egypte denken: daar liepen democraten en moslimbroeders door elkaar en op de pleinen in Spanje is ook zo'n beetje het hele politieke scala aan ontevredenen op de been.

    Ongenoegen uiten is een ding, er daadwerkelijk iets mee doen een ander. Inderdaad: dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

  • Marc Schouten, vr 20 mei 2011 00:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marc

    Marc

    De situatie voor veel mensen is Spanje is hopeloos. Er komt daarvan hier heel weinig door.

    De sociale bewegingen zijn daar in de afgelopen jaren, met de ontevredenheid van het volk, sterk gegroeid. Het zijn meestal goed kleine georganiseerde lokale groepen die langzaam een landelijk netwerk hebben opgebouwd. Het zijn mensen die verandering willen en velen hebben niets meer te verliezen. De politiek biedt voor hun geen uitkomst meer.

    Ze zullen doorgaan en de beweging zal groeien, ik weet het ik heb er midden in gezeten en ik heb nog steeds contact met ze.

    De mensen zijn zonder werk, zonder huis, zonder hoop, zonder toekomst maar zonder angst. En ze hebben alle steun nodig.

  • Piet de Geus, vr 20 mei 2011 10:51 in reactie op Marc Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Ze zullen doorgaan en de beweging zal groeien"

    We zullen zien. Ik heb vooralsnog de indruk dat die beweging nogal conjunctuurgevoelig en amorf is, waarbij de grootste bindende factor onvrede is. En dat is een smalle basis.

    "De mensen zijn zonder werk, zonder huis, zonder hoop, zonder toekomst maar zonder angst."

    Maar wat blijft er van die beweging over als de economie aantrekt en er weer werk is? Maken ze zich dan nog druk over corruptie en incompetente politicy of is het dan weer business as usual?

    "En ze hebben alle steun nodig."

    Zeker. Het is sowieso goed dat de lethargie doorbroken wordt. Maar ik zie (vanaf een afstand) nog niet dat die beweging zich ergens op focust: een partij oprichten, een alternatieve economie opzetten en zelf banen creëren i.p.v. erom te vragen of wat dan ook.

    Laten we in ieder geval hopen dat er genoeg creativiteit vrijkomt om niet alleen te eisen maar ook iets tegenover die corruptie en incompetentie te zetten.

  • Marc Schouten, za 21 mei 2011 00:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marc

    Marc

    Geef ze tijd Piet, revoluties vinden niet in één dag plaats.

    :)

  • Nihilist #1375, do 19 mei 2011 15:56 in reactie op Zjen Zen Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Tijd dat er een 'Sterke Man (m/v)' op staat?

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 16:09 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Zjen

    Zjen

    nee hoor.

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 16:10 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Zjen

    Zjen

    nee, bedankt.

  • N N, do 19 mei 2011 16:14 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op N

    N

    En wat heeft de competitie van sterkste man/vrouw met democratie te maken?

  • Nihilist #1375, do 19 mei 2011 16:52 in reactie op N N Reageer op Nihilist

    Nihilist

    De Spaanse democratie is volgens Zjen blijkbaar mislukt. Het huidige democratische systeem met haar vertegenwoordigers is derhalve niet meer te vertrouwen en moet weg.

    Ik opperde daarom als grap dat een Grote Man moet opstaan om door middel van geweld de bezem door de 'kliek' te halen. Gelukkig is Zjen het daarmee niet eens. Hoe het wel moet blijft echter onduidelijk.

    Misschien toch maar wachten op de volgende verkiezingsronde?

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 17:00 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Zjen

    Zjen

    Het maakt gewoon niks uit als elke regering op deze aardkloot schatplichtig is aan Wall Street en de City London.
    Of wel soms?

    Het is weliswaar in details verschillend maar in structuur exact hetzelfde...eenheidsworst.

  • Joseph Nussbaum, do 19 mei 2011 20:45 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joseph

    Joseph

    "We zijn allemaal slaven van het IMF via onze regeringen en via onze banken." Albert Nussbaum

  • N N, do 19 mei 2011 17:37 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op N

    N

    "Hoe het wel moet blijft echter onduidelijk."

    Wat dacht je van democratisering van kapitaal en machtsinstituties, de eerlijke verdeling van rijkdom en kapitaal, mensen die over hun eigen leven beslissen i.p.v. een corrupte staat die als schaduwmacht dient voor de rijken?

    Ik weet het is abstract, maar verdiep je in bijvoorbeeld anarcho-syndicalisme voor een concreter voorbeeld, overigens heeft dat ook een geschiedenis in Spanje.

  • N N, do 19 mei 2011 15:06 in reactie op Piet de Geus Reageer op N

    N

    Volgens Mubarak was er ook al 'echte democratie'. Er kan pas sprake zijn van 'echte democratie' wanneer de macht (kapitaal) gedemocratiseerd is, anders heb je een onevenredige belangenvertegenwoordiging en dient de politiek als een schaduwmacht voor het kapitaal.

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 15:58 in reactie op N N Reageer op Piet

    Piet

    "Volgens Mubarak was er ook al 'echte democratie'."

    En daar wil je de Spaanse democratie mee vergelijken?

    "Er kan pas sprake zijn van 'echte democratie' wanneer de macht (kapitaal) gedemocratiseerd is"

    Veel plezier in Pyongyang.

  • N N, do 19 mei 2011 16:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op N

    N

    "En daar wil je de Spaanse democratie mee vergelijken?"

    Nee, alhoewel de verschillen qua machtsverdeling niet zoveel zullen verschillen. Rijke elite die aan de touwtjes trekt, snap je?

    "Veel plezier in Pyongyang."

    Bedoel je de Democratische Volksrepubliek Korea? Lijkt me nou niet echt een goed voorbeeld van democratisering van de samenleving, maar die vergelijking maak jij, dus leg eens uit meneer de Geus.

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 17:07 in reactie op N N Reageer op Piet

    Piet

    "alhoewel de verschillen qua machtsverdeling niet zoveel zullen verschillen. Rijke elite die aan de touwtjes trekt, snap je?"

    Maar in Spanje worden de verkiezingsuitslagen niet gemanipuleerd en heb je alle kans om daar wat aan te veranderen, mits je genoeg medestanders kunt vinden uiteraard.

    "Bedoel je de Democratische Volksrepubliek Korea?"

    Inderdaad, met het "democratische" van "gedemocratiseerd kapitaal" in de naam. In de praktijk pakt dat namelijk nooit zo democratisch uit.

  • N N, do 19 mei 2011 17:33 in reactie op Piet de Geus Reageer op N

    N

    "Maar in Spanje worden de verkiezingsuitslagen niet gemanipuleerd en heb je alle kans om daar wat aan te veranderen, mits je genoeg medestanders kunt vinden uiteraard."

    LOL

    "Inderdaad, met het "democratische" van "gedemocratiseerd kapitaal" in de naam. In de praktijk pakt dat namelijk nooit zo democratisch uit."

    Kun je nou uitleggen waarom je denkt dat de Democratische Volksrepubliek van Korea (Noord-Korea) volgens jou een goed voorbeeld van democratisering is?

  • Marc Schouten, vr 20 mei 2011 00:22 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marc

    Marc

    "Maar in Spanje worden de verkiezingsuitslagen niet gemanipuleerd en heb je alle kans om daar wat aan te veranderen, mits je genoeg medestanders kunt vinden uiteraard."

    Vanuit Egypte zijn er ook nooit veel klachten gekomen over de democratie...hooguit dat er misschien niet alle partijen mogen meedoen maar dat gebeurt nu in Spanje ook (Baskenland).

    In een werkelijke democratie ligt de macht bij het volk ... welk land voldoet daaraan?

  • N N, do 19 mei 2011 15:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op N

    N

    Een demonstratieverbod, dat is pas democratie!

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 14:31 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://www.youtube.com/watch?v=9mRtUSZubvE&feature=youtu.be

    Een overzicht van het Plein.

  • N N, do 19 mei 2011 15:15 in reactie op Zjen Zen Reageer op N

    N

    Mooi, echte democratie! ;)

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 15:38 in reactie op N N Reageer op Zjen

    Zjen

    Kun je je voorstellen;
    Amsterdam, Groningen, Maastricht, Eindhoven, De Haag...overal het centrale plein bezet door een tentenkamp en mensen totdat we weer controle hebben over eigen assets en politiek en beleid en niet de City en Wall Street of IMF of Wereldbank of de Centrale Bank.

    eerst een schone lei.

    een gebalanceerd systeem dat voor ons werkt en niet tegen ons werkt.

  • N N, do 19 mei 2011 15:48 in reactie op Zjen Zen Reageer op N

    N

    "Kun je je voorstellen;
    Amsterdam, Groningen, Maastricht, Eindhoven, De Haag..."

    Ja, met koninginnedag, voetbalviering en carnaval, maar voor democratisering, nee kan me dat nog niet voorstellen.

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 17:02 in reactie op N N Reageer op Zjen

    Zjen

    Niet voor democratie wellicht maar wel voor bevrijding van Wall Street en de City.

  • NL4 NL, do 19 mei 2011 17:33 in reactie op Zjen Zen Reageer op NL4

    NL4

    Precies.

    ff geen links of rechts, maar allemaal tegen dit krankzinnige Europa.
    Laat me maar weten wat je georganiseerd hebt en waar, ik ben er!

  • N N, vr 20 mei 2011 08:58 in reactie op NL4 NL Reageer op N

    N

    Ik had het niet over links of rechts, maar over het vreedzaam ontmantelen van onnodige en onrechtvaardige politieke autoritaire macht.

  • El Che, vr 20 mei 2011 12:14 in reactie op Zjen Zen Reageer op El

    El

    Wie heeft er nog een tentje of een stuk plastic? :-)

  • N N, do 19 mei 2011 14:28 Reageer op N

    N

    Hopelijk steunen onze politieke leiders ook deze schreeuw om democratie in Spanje.

    :)

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 14:28 Reageer op Zjen

    Zjen

    Goed voorbeeld doet goed volgen.

    Yalla!

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 14:24 Reageer op Joop

    Joop

    'De kiesraad van Madrid verbood de demonstratie omdat deze wellicht 'van invloed' zou kunnen zijn op de verkiezingen van komend weekeinde.'

    Vaya con el consejo electoral !

  • R. Rokvok, do 19 mei 2011 15:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op R.

    R.

    Wat een vrijheid hebben we hier toch in de Europese Unie!

  • Marc Schouten, vr 20 mei 2011 00:15 in reactie op Joop Schouten Reageer op Marc

    Marc

    zondag wordt er gestemd, zaterdag mogen de politieke partijen niets meer doen aan verkiezingspropaganda. 5 dagen voor de verkiezingen mogen er geen peilingen meer worden gegeven.

  • Gerben.w S, do 19 mei 2011 14:24 Reageer op Gerben.w

    Gerben.w

    we gaan als het aan mij ligt, ook een protest demonstratie houden om deze rampregering die we hier in nederland hebben ,naar huis te dwingen! ook zij staat toe dat de konsekwenties die veroorzaakt zij door de banken krisis niet echt word aan gepakt! nee de gevolgen daarvan worden als een hoop stront over ons aller hoofden uitgestort! en wanneer worden die grote zwendelaars die feitelijk de boel hebben opgeblazen nu eindelijk een opgepakt en voor de rechter gebracht? zie de oplichting van de staat door de grootvergraaiers in de bouwwereld!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel