19 januari 10 15:17 Reageer (25) Wereld RSS

'Schrap schulden Haïti'

Lidstaten Club van Parijs, waaronder Nederland, hebben ingestemd met schrappen van 150 miljoen euro schuld... Frankrijk riep hiertoe vrijdag op... Oproep aan Taiwan en Venezuela om voorbeeld te volgen... Hoogte restschuld Haïti niet bekend

Alle landen die geld hebben geleend aan Haïti, moeten die schulden schrappen. Als dat gebeurt, kan de wederopbouw een stuk sneller worden uitgevoerd. Dat stelde de zogeheten Club van Parijs, een groep van rijke industrielanden, in een dinsdag gepubliceerde verklaring.

De lidstaten, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Japan en Nederland, hebben al ingestemd met het wegstrepen van de 150 miljoen euro die Haïti aan hen was verschuldigd. Ze roepen landen als Taiwan en Venezuela op om dit voorbeeld te volgen. Het is niet bekend hoe hoog de resterende schuldenlast van Haïti is.

 

Frankrijk heeft de leden van de zogeheten Club van Parijs vrijdag opgeroepen miljoenen aan schulden die Haïti bij hen heeft, kwijt te schelden. Nederland is lid van die organisatie, die in 1956 werd opgericht door negentien landen waarbij Argentinië schulden had. De reden voor de oproep is de catastrofale aardbeving die het Caribische land heeft getroffen.

Laatste Reacties (25) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Harry de Zomer, wo 20 januari 2010 12:52 Reageer op Harry

    Harry

    Maar wel het toptarief, waarin de talentvollen vallen, verhogen naar zestig procent, hè Bos, alsmede een vleestax invoeren, bovenop de honderden en honderden zaken en producten (van tabak tot en met verpakkingen) die reeds worden belast. Ik begin dit land zo langzamerhand zat te worden.

  • Prins Pils, wo 20 januari 2010 15:12 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Prins

    Prins

    Ga je toch lekker verhuizen?

  • Raoul van Dongen, wo 20 januari 2010 12:13 Reageer op Raoul

    Raoul

    Beleef FC Twente-Feyenoord en steun Haiti.
    Hoogste bieder krijgt mijn kaartje.
    Bieden via http://link.marktplaats.nl/314005554

    Het is niet veel maar misschien draagt dit een klein beetje bij aan het het verhelpen van de ellende.

  • Meneer Dick, wo 20 januari 2010 11:03 Reageer op Meneer

    Meneer

    USA en Frankrijk voeren bij de hulpverlening ook een machtsstrijd over Haïti. Beide zijn in het verleden kolonisator geweest. De hulp van USA is massaler dan die van Frankrijk. Nadat eerst twee Franse ministers hun ongenoegen hebben geuit over deze verloren "strijd", heeft Sarkozy inmiddels gecapituleerd. Haïti ligt vlakbij USA; Frankrijk is maar ver weg. Amerikaanse militairen beheren o.a. de haven, het vliegveld en het presidentele paleis (ja "onder supervisie van VN"). Haïti valt nu helemaal onder de Amerikaanse invloedssfeer; daar verandert niemand, ook Frankrijk niets meer aan.
    Misschien moet USA er net als Puerto Rico er maar een geassocieerd lid van maken.

  • Gesus , wo 20 januari 2010 10:07 Reageer op Gesus

    Gesus

    kunnen ze geen saneringskrediet krijgen bij een of andere kerk of in god gelovende regering

  • Co Wiersma, wo 20 januari 2010 02:59 Reageer op Co

    Co

    We hadden nooit geld moeten lenen aan Haïti

  • Prins Pils, wo 20 januari 2010 10:19 in reactie op Co Wiersma Reageer op Prins

    Prins

    En dan die mensen gewoon aan hun lot overlaten?

  • Co Wiersma, wo 20 januari 2010 13:20 in reactie op Prins Pils Reageer op Co

    Co

    nee , waarom ?
    integendeel zou ik zeggen
    geld is aan landen als Haïti geleend in tijden dat wij geld over hadden
    zonder na te denken over de schuldenlast die dat op deze landen zou leggen

  • Prins Pils, wo 20 januari 2010 18:45 in reactie op Co Wiersma Reageer op Prins

    Prins

    Dus we hadden ze het geld gewoon moeten geven?

  • Co Wiersma, do 21 januari 2010 00:35 in reactie op Prins Pils Reageer op Co

    Co

    o beter : f ze op een andere manier helpen
    eerlijke handel
    gerichte uitvoering van kleinschalige projecten
    specifieke hulp met projecten waar nou juist Nederland goed in is
    of wat dan ook waar de bevolking baad bij heeft
    in plaats van schade

  • uitgeschreven uitgeschreven, di 19 januari 2010 21:28 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Met deze stelling ben ik het uiteraard eens. Maar ik zit met een ander probleem: de hele dag door hoor ik op BBC World Service en diverse andere buitenlandse radiostations dat er vanuit de Verenigde Naties hevige kritiek op Nederland en de Verenigde Staten is omdat wij volgens hen van de situatie in Haïti misbruik maken door er met een rotgang een groot aantal weeskinderen vandaan te slepen.
    Ik ben het daar niet mee eens, maar het verbaast me wel enorm dat ik er op de Nederlandse radio en televisie tot nu toe geen woord over heb gehoord. Jammer dat je als participant in joop.nl zo te zien geen mogelijkheden hebt om zelf een onderwerp aan de orde te stellen tenzij je een coryfee van deze site bent.
    Het feit dat je ook nooit een verder antwoord van de initiator van het door hem of haar gemaakte topic op de site terugziet doet me ernstig overwegen maar te stoppen met reageren, want een plek om af te blazen zonder dat het enig verder gevolg heeft heb ik niet echt nodig. Maar misschien heb ik via deze weg toch nog een discussie geïnitieerd?

  • Zjen Zen, di 19 januari 2010 21:59 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Zjen

    Zjen

    Het was nieuws op CNN gisteren. Over de 100 weeskinderen die naar Nederland gingen en over de versnelde procedure in de VS.

    Nee, in Nederlandse media heb ook ik niks gezien over protesten.
    Vreemd.

  • Flipje Tiel, di 19 januari 2010 15:57 Reageer op Flipje

    Flipje

    Om dit in perspectief te zien: vorig jaar is al 1.2 miljard dollar kwijtgescholden.

    http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/COUNTRIES/LACEXT/0,,contentMDK:22232346~pagePK:146736~piPK:226340~theSitePK:258554,00.html

    Maar volgens het World Fact Book had Haïti eind 2008 1.8 miljard schuld. Blijft dus 450 miljoen schuld over, plus eventuele schulden die in 2009 aangegaan zijn.

  • Joop Koopman, di 19 januari 2010 17:38 in reactie op Flipje Tiel Reageer op Joop

    Joop

    kijk. Dat is nou eens een comment waar men wat aan heeft. Sneu is natuurlijk, dat dat eigenlijk de kost is van een journalist. Maar ja, Spitsnieuwsachtig nieuws kan nou eenmaal niet de diepgang en achtergrond bieden die soms zo nodig is.

  • gneis schner, di 19 januari 2010 17:42 in reactie op Flipje Tiel Reageer op gneis

    gneis

    precies! hun moeten dat wel alemaal terug betalen maar dan niet de arme burgers maar de corupte ondernemers.

    hun 'stelen' immers alles van de armere mensen daar!

    ik vind ook dat mensen die meer dan 10.000 euro per jaar verdienen in
    nederland minimaal 20 procent van hun loon geven aan haiti!

  • Joop Koopman, di 19 januari 2010 18:51 in reactie op gneis schner Reageer op Joop

    Joop

    ik dacht eerst dat je een grapje maakte, totdat ik je andere comments las onder andere berichten...

  • John Galt, wo 20 januari 2010 11:47 in reactie op Joop Koopman Reageer op John

    John

    Ik blijf me ook maar verbazen. En dan rechts afdoen als domme tokkies.....

  • Wie is U?, di 19 januari 2010 22:12 in reactie op gneis schner Reageer op Wie

    Wie

    Maar voor de rest alles goed? Meer dan 10.000 euro per jaar en dan 20% afstaan? Moet niet gekker worden. Je moet eens uitrekenen wat je verdiend en wat je werkelijk krijgt. Nou, daar zijn we dan. Op het moment dat Minister Bos zijn Sinterklaasbuideltje opentrekt richting Haiti heb jij en ik al heel veel betaald aan deze ramp... Het Amerikaanse Basketball team zijn samen goed voor 1,3 miljard dollar en zij schenken samen 1,2 miljoen aan Haiti. Tja, dan wil ik ook Sinterklaas spelen. Klinkt aannemelijk toch...

  • Hajo Strik, di 19 januari 2010 15:57 Reageer op Hajo

    Hajo

    Het gaat niet om geld, maar om alles goed van de grond af opnieuw op te bouwen. Ik pleit voor een tijdelijke kolonisatie door EU/France, zodat de wetteloosheid en gemis aan normbesef aan banden worden gelegd. Die uitdrukking komt uit de slavernij waarvan het land zichzelf heeft bevrijd door zich sterker te maken en daardoor te winnen. Dat recht van de sterkste is diep geworteld. Te diep ! Maar tegelijkertijd zal er, juist daardoor, alleen naar sterke leiders geluisterd worden.
    Ik zou dan ook rigoreus alle hulp stoppen als zaken escaleren. Het goedwillende deel van de bevolking zal zich dan keren tegen de kwaadaardigheid in die maatschappij.
    Mijn inschatting is, dat het grootste deel van de bevolking behoefte heeft aan sterke leiding en duidelijkheid.
    Natuurlijk moet er hulp komen, maar zachte heelmesters....

  • Han van der Horst, di 19 januari 2010 21:00 in reactie op Hajo Strik Reageer op Han

    Han

    Het is fijn Hajo dat je na een korte blik op je televisietoestel zo goed weet wat er met Haiti moet gebeuren. We gaan er rust brengen net als in Irak en Afhghanistan.

  • Meneer Dick, wo 20 januari 2010 11:19 in reactie op Hajo Strik Reageer op Meneer

    Meneer

    "tijdelijke kolonisatie door EU/France"?
    U kunt beter duurzame kolonisatie door USA à la Puerto Rico bedoelen. Wees niet zo naief.

  • Urco de Rufter, di 19 januari 2010 15:48 Reageer op Urco

    Urco

    Ach, dit is toch al allemaal al eerder vertoond in de geschiedenis. Donorconferenties met loze beloftes, her en der opdoemende pseudo-optimistische regeringsverklaringen om het getroffen land er voorgoed bovenop te helpen, bemoedigende woorden van wereldleiders die hun zogenaamde nobele inborst willen etaleren. Zullen we over 5 jaar nog eens een kijkje gaan nemen in Haiti?

  • Last Shadow Puppet, di 19 januari 2010 15:42 Reageer op Last

    Last

    Lijkt mij een redelijk gratuit gebaar. Haiti is zo arm als kerkratten, dus die schulden waren waarschijnlijk toch al lang afgeschreven... er zal toch niemand te vinden zijn die nog verwachtte dat die schulden uberhaupt ooit terugbetaald zouden worden?

  • max 58, di 19 januari 2010 17:04 in reactie op Last Shadow Puppet Reageer op max

    max

    Volledig eens!
    De vraag lijkt me dus ook meer: hoe help je dit land aan een behoorlijk bestuur en enig economisch perspectief! Dit land heeft zich zelf,natuurlijk fors geholpen door anderen, zó gesloopt dat ik me werkelijk afvraag of er überhaupt nog een toekomst voor een zelfstandig
    Haïti is.

  • Zjen Zen, di 19 januari 2010 17:13 in reactie op Last Shadow Puppet Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik ben het wel met je eens, hoe cynisch het ook is.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven