09 januari 12 19:59 Reageer (72) Wereld RSS

PvdA: 'EU-lidmaatschap Hongarije opschorten'

Ontwikkelingen in Hongarije 'recept voor buitengewoon gevaarlijke ontwikkelingen, volgens Berman...

Where does Afghanistan stand now?

Het Europese lidmaatschap van Hongarije moet worden opgeschort als het land zich niet houdt aan de Europese wetten en waarden. Dat zegt Europarlementariër Thijs Berman op BNR.

Volgens Berman heeft Hongarije wetten ingevoerd waarmee de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de persvrijheid met voeten worden getreden. De rechts-nationalistische regeringspartij Fidesz van premier Viktor Orban heeft een meerderheid in het Hongaarse parlement. Berman maakt zich ook grote zorgen over het schrappen van het woord Hongaarse republiek uit de officiële naam van het land. 'Daarachter schuilt de Groot-Hongaarse gedachte. Dat wekt separatistische sentimenten mee op. Het is een recept voor buitengewoon gevaarlijke ontwikkelingen,' aldus Berman op BNR Nieuwsradio. 'Hongarije moet in de strafbank van de Europese gemeenschap. Je kunt niet zomaar lid zijn van de club als je je niet aan de Europese wetten houdt.'


Wim van der Camp noemt de uitspraken van Berman 'een beetje prietpraat.' Maar ziet ook reden tot zorg.

Aanstaande woensdag bespreekt de Europese Commissie de kwestie. Berman erkent dat Hongarije autonomie heeft. Hongarije klopte in november vorig jaar aan bij het IMF voor een steun, maar wees zondag de voorwaarden die aan de lening worden gesteld af. Eerder werd al de onafhankelijkheid van de Hongaarse Centrale Bank ingeperkt en worden rechters beperkingen opgelegd.

 

BNR: 'Berman: EU-lidmaatschap Hongarije opschorten'

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (72) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • jg dommerholt, di 10 januari 2012 19:43 Reageer op jg

    jg

    eidelijk weer eens wat goeds van de pvda,dat heeft lang geduurd
    nou maar afwachten of het helpt.
    goed dat men weer eens wat van zich laat horen ,het gaat met hongarije de zelfde kant op als griekenland dus tegen houden we betalen al genog,plu hongarije is momenteel een dictatuur

  • - drammer -, di 10 januari 2012 17:06 Reageer op - drammer

    - drammer

    Hongarije, wil af van het verleden. Het verleden na het communisme. Het verleden toen door een linkse regering enorme schulden zijn gemaakt. Verjubelen heet dat.

    Nu maken de socialisten dat ze wegkomen, want deze regering is amper een jaar aan het bewind.
    Deze regering wordt geconfronteerd met een enorme schuldenberg, die het land nu zwaar treffen.

    Maatregelen, bezuinigingen, ombuigen alles moet uit de kast, gewoon om de lijken die na het linkse bewind zijn ontstaan op te lossen. Maar hier is geen sprake meer van een lijk maar van complete kerkhoven.

    Om nu in de toekomst gewapend tegen dergelijke verjubelpraktijken heeft deze regering een aantal linkse hobbies opgeruimd, die nu als inperking van de media wordt gezien en in Europa verkocht. Het is duidelijk Europa, lees Brussel, reageert niet. Met reden!

    Maar geen ruimte meer openlaten om de media ( lees bevolking) te kunnen manupileren of naar de hand te zetten. Duidelijheid allom. Dat alles wordt verkocht als het beperken van de vrijheid van meningsuiting. De Pvda trapt er weer met open in. Linkse vrienden en dan zal het wel goed zijn. Maar niets is minder waar.

    Maar Hongarije heeft problemen veroorzaakt door eerdere linkse regeringen, en nu mag deze regering stront scheppen en wordt het zaakje aangepakt. Ze schept stront en daar mee verdwijnen een aantal linkse hobbies.

    Wat is daar mis mee? Het land wordt er alleen maar beter van.

  • Erik Does, di 10 januari 2012 19:05 in reactie op - drammer - Reageer op Erik

    Erik

    Die drommelse linksen ook altijd.

  • Klaus Jurritsch, wo 11 januari 2012 02:10 in reactie op - drammer - Reageer op Klaus

    Klaus

    "en nu mag deze regering stront scheppen en wordt het zaakje aangepakt"

    Als dat dan moet door de persvrijheid te beperken, dat doe die regering, dan lijkt het mij eerder dat ze stront het land inscheppen.

    Zelfs Geert Wilders is voor vrijheid, maar zijn volgelingen hebben daar blijkbaar meer moeite mee.

  • - drammer -, wo 11 januari 2012 11:17 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op - drammer

    - drammer

    Geef dan even aan waar de persvrijheid van Hongarije in het geding komt.
    Gebrul, om de simpele reden dat de macht uit de handen wordt getrokken van de toenmalige linkse partij en partijtjes en de hongaarse kiezer in haar wijsheid heeft besloten de macht aan een partij te geven.

    Bagger en afgunst komt er nu los, wel even onderscheid maken!

    Let maar Brussel reageert niet, alleen de linkse zusterpartijen miauwen in koor.

  • drs Zen, wo 11 januari 2012 12:07 in reactie op - drammer - Reageer op drs

    drs

    Dat is altijd zo grappig van Nederlanders. Ze denken het altijd beter te weten voor een ander. Hele hordes Hongaren zijn helemaal niet blij met hun regering.

    U kunt altijd nog naar Hongarije gaan, als u het daar zo fantastisch vindt. Als u die kant toch op gaat, zwaai dan naar die Hongaren die deze kant op gaan.

    Hoeveel Hongaren gaan er nu op de vlucht?
    http://www.youtube.com/watch?v=BXez9F41cBI

  • - drammer -, wo 11 januari 2012 13:15 in reactie op drs Zen Reageer op - drammer

    - drammer

    Dat is een nadeel (?) van een democratie. Er is altijd een deling van de macht in een regeringspartij en oppositie. De oppositie ( die horden van jou) zullen het moeilijk vinden dat de andere partij aan de macht is.

    Kijk maar naar het linkse smaldeel in ons land, als men deze regering naar huis kon kijken of de stekker er uit kon trekken.

    Maar dat is democratie en ook het stemmen voor of tegen zal altijd tot en zekere ontevredenheid voeren.

    Maar gelukkig hebben ze in Hongarije ook een democratie, dat blijkt uit alle reacties, met een door de kiezer uitverkoren partij, die de bagger van voormalige linkse regeringen mag ruimen.

    Dat kan en is niet zonder pijn, ook al omdat men(links) het land, Hongarije met gigantische schulden heeft achtergelaten. Dat zijn nu die mensen die enorm staan te blêren.

    Ze konden beter in de hoek gaan staan en zich diep schamen. De regering helpen met het puin ruimen en het land weer opstuwen in de vaart der volkeren.

    Maar het gaat weer anders, zielig janken en steunen, dat het zo erg is dat linkse hobbies worden afgeschaft.
    Zou dat gejank ook een linkse hobby zijn? Het begint er op te lijken.

  • Erik Does, wo 11 januari 2012 17:42 in reactie op - drammer - Reageer op Erik

    Erik

    Ik zou de democratie afschaffen als ik jou was of in ieder geval links verbieden mee te doen.

  • - drammer -, do 12 januari 2012 11:23 in reactie op Erik Does Reageer op - drammer

    - drammer

    Gelukkig ben ik mezelf en zal derhalve nooit de democratie af schaffen.

  • Gandalf the Grey, di 10 januari 2012 11:26 Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Grappig toch hoe een doodeenvoudig zinnetje zoals:

    Hongarije klopte in november vorig jaar aan bij het IMF voor een steun, maar wees zondag de voorwaarden die aan de lening worden gesteld af.

    Door een enkeling wordt opgeblazen tot een waarschijnlijk internationaal complot.

    Maar dat zullen wel dezelfde mensen zijn die achter iedere boom een bomgordel dragende Moslim zien.

  • Des Duivels, di 10 januari 2012 13:36 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Des

    Des

    Lees u eens in over ons monetaire stelsel en het IMF zou ik zeggen. Centrale banken, het IMF en de BIS zijn geen instellingen die door de overheid gecontroleerd worden.

    Het zijn privé instellingen met privé eigenaren. Elke oorlog wordt door hen gefinancierd d.m.v. het geld uit niets creeeren en er rente over vragen. Landen worden overladen met schulden waarna de grondstoffen worden weggeroofd.

    "Give me control of a nation's money and I care not who makes the laws." Mayer Amschell Rothschild

  • Klaas Slager, wo 11 januari 2012 09:41 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Klaas

    Klaas

    Er is geen complot, er zijn mensen die van mening zijn dat wie het geld heeft ook de macht heeft.

  • , di 10 januari 2012 09:54 Reageer op

    Even voor diegenen hier, die, bij gebrek aan argumenten, een beetje anderen voor dom uitschelden en de SP-leden voor achterlijk houden, en de SP-gekozenen stakkers vinden die anders geen baantje zouden krijgen.
    ::
    Eerste Kamer:
    L. Slagter....Huisarts
    E. Smaling..Hoogleraar duurzame landbouw
    A. Vliegenthart .. Politicoloog
    B. Ruers..Advocaat
    N. Quick-Schuyt .. Knderrechter en werkzaam bijde rechtbank Utrecht


    Tweede Kamer:
    R. Leyten..Neerlandica
    H. v. Bommel.. Politicoloog
    de Wit.. Advocaat
    v. Raak.. Filosoof en Historicus
    P. Ulenbelt.. Organisatiepsycholoog
    v. Dijk..Politicoloog
    S. Gesthuizen..Rechten en Engels..Zelfstandig ondernemer
    P. Jansen..Bouwkundige
    F. Bashir .., Studeert fiscaal recht.

    Voor mennekes die de hele dag niets anders weten te doen dan vanachter hun PC-tje kritiek leveren op de SP en zich daar zelf - vanzelfsprekend - V E R boven verheven te voelen, en het voorál allemaal veel beter weten.......een kleine bijdrage uwerzijds aan reilen en zeilen van de maatschappij zou geen overbodige luxe zijn.
    Zelfs de zo graag verguisde Roemer draagt meer bij aan het algemeen belang.

    Oh, U betaalt al belasting?
    Gossie.
    Zij ook.
    Anderen ook.

  • Joop Schouten, di 10 januari 2012 11:24 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    : )))

  • - drammer -, di 10 januari 2012 16:49 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    Hoe komt het dan , dat ondanks dit vermeend en gevonden intellect deze mensen nog nooit een actie hebben ondernomen aangaande afdrachtregeling van de SP. Gewoon om deze moderne slavendrijverij af te schaffen in de maoistische SP.

    Terwijl overal in de lande de SPers een veilig heenkomen zoeken, en voor zichzelf een Pietje linkse Puk partij oprichten,of overstappen naar een andere partij of domweg, zoals eerder vermeld, stoppen met het SP gedoetje.

    Of deze mensen die jij in een rijtje stopt, zijn zo stinkend rijk dat ze "onafhankelijk" zijn van enig inkomen. "Of" niet het politieke benul hebben dat nodig is om een land te besturen en daarin een positie in te nemen.

    Opvallend aan deze namen is dat niemand ze kent. Maar wat wil je ook, de afdrachtregeling houdt ze wel klein.

    Kleurloos als een overtijdse of te rijpe tomaat?

  • drs Zen, wo 11 januari 2012 12:14 in reactie op - drammer - Reageer op drs

    drs

    'Gewoon om deze moderne slavendrijverij af te schaffen in de maoistische SP.'
    U leeft wel heel erg in het verleden. Heeft de SP de dood van 17 miljoen mensen op zijn geweten? Hieronder een link naar Jung Chang die over het Maoïsme geschreven heeft. Ga u schamen, onbenul!
    http://www.youtube.com/watch?v=aeasa0lWr5Q&feature=related

  • Klaas Slager, di 10 januari 2012 09:12 Reageer op Klaas

    Klaas

    Wat ik niet begrijp is dat sinds de euro ellende boven tafel is gekomen niet alle zogenaamde volksvertegenwoordigers in Brussel stilletjes in een hokje zitten.
    Hun incompetentie, dan wel grove nalatigheid, is nu toch voor een ieder duidelijk.

    Van Hongarije weet ik weinig, wel herinner ik me dat het D66 lid van wat doorgaat voor EU parlement iets van een half jaar geleden bij BBCW zat te kraaien over wat was bereikt t.a.v. de persvrijheid in Hongarije.
    Alsof dat ons ene moer interesseert.

    Over de persvrijheid in Frankrijk hoor ik weinig sinds dat land een wet heeft aangenomen die betwijfelen van de beweerde genocide op de Armeniers verbiedt.
    Ook hoor ik niets over alle hoofdredacteuren etc. die door Sarko al zijn afgeschoten.
    Evenmin hoor ik kritiek op de VS politiestaat, wel geen EU lid, maar daar zijn we toch helaas nauw bij betrokken.

    Waar ik deze man die doorgaat voor volksvertegenwoordiger ook niet over hoor is dat ook Hongarije grote financiële problemen heeft, terwijl banken die voor ons van belang zijn grote leningen aan dat land hebben gegeven.

    Kortom, het Brusselse stelletje kan maar het beste naar huis gaan, wij zullen hun ongetwijfeld riante wachtgelden en pensioenen wel betalen, dat kost ons minder, in de zin van aangerichte schade.

  • Piet van Bergen, di 10 januari 2012 09:59 in reactie op Klaas Slager Reageer op Piet

    Piet

    "Wat ik niet begrijp is dat sinds de euro ellende boven tafel is gekomen niet alle zogenaamde volksvertegenwoordigers in Brussel stilletjes in een hokje zitten."

    Ik neem aan dat wanneer ze stilletjes in een hokje waren gaan zitten dat dat dan je kritiek was geweest. Ik neem aan dat die "zogenaamde volksvertegenwoordigers in Brussel" het in jouw ogen nooit goed doen, wat ze ook doen.

    "Van Hongarije weet ik weinig .... "
    "Over de persvrijheid in Frankrijk hoor ik weinig sinds dat land een wet heeft aangenomen die betwijfelen van de beweerde genocide op de Armeniers verbiedt."

    Het blijkt dat wanneer jij deze twee zaken als gelijk beoordeelt dat je inderdaad niet zo goed in de gaten hebt wat er in Hongarije aan de gang is. Hoewel ik ook vind dat Frankrijk daarin te ver gaat, en dat vinden vele Fransen ook. Het is daar ook gewoon op tv en in de krant. Dit in tegenstelling tot Hongarije waar men een staats- en media-model a la Poetin nastreeft.

  • Leo J Bouwman, di 10 januari 2012 11:05 in reactie op Klaas Slager Reageer op Leo J

    Leo J

    Kortom, mijn vertegenwoordiger is de PVV ?
    De oud journalist Thijs Berman is een hardwerkende Europarlementarier, die hier zegt wat ik ervan vind.
    In Hongarije heeft Viktor Orban weinig van democratie begrepen: die denkt net als de PVV dat democratie de dictatuur van de toevallige meerderheid betekent. En nu hebben veel Hongaren spijt als haren op hun hoofd dat ze erin getrapt zijn.
    Laat dat maar een waarschuwing zijn voor de PVV aanhang.

  • Klaas Slager, wo 11 januari 2012 09:41 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik stem al vele jaren SP.

  • Klaas Slager, wo 11 januari 2012 09:43 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Klaas

    Klaas

    Hebben wij hier nu geen dictatuur van de meerderheid die Verhagen uit pluche lust schiep ?

  • Jan B, di 10 januari 2012 11:20 in reactie op Klaas Slager Reageer op Jan

    Jan

    Van Hongarije weet ik weinig.

    Onthou je dan van commentaar.

  • Klaas Slager, wo 11 januari 2012 09:39 in reactie op Jan B Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik reageerde op een EU volksvertegenwoordiger die mijns inziens pound foolish en penny wise is, om het zo maar eens uit te drukken.

    Ik wil al helemaal geen EU, stemde net als de meerderheid van de Nederlanders en Fransen en Ieren daartegen, ander landen durfden geen referenda te houden.

    Nu treft mij de EU euro ellende, die de zogenaamde volksvertgenwoordigers niet hebben voorkomen.
    Brevet van onvermogen.

    Als er geen EU was hadden we ook geen gezeur over persvrijheid etc. in Hongarije, ik weet daar weinig van, en het interesseert me ook niet.
    Het land probeert af te rekenen met het communistische verleden, bij machtsveranderingen gaat dat helaas altijd zo.

  • Dikke Beer, di 10 januari 2012 08:24 Reageer op Dikke

    Dikke

    Hongarije is het eerste land dat een dikke vinger geeft aan de top van de financiele maffia - het IMF. Dat wordt natuurlijk niet geaccepteerd.

    De vazallen in Brussel worden ingeschakeld - Hongarije is fout! Hongarije moet boeten! Wel miljarden gooien in bodemloze putten in Zuid Europa (zodat straks iedereen door schulden gebonden is aan de IMF maffia), maar het eerste land dat zegt dat het IMF kan opzouten, dat land is aan de beurt.

    Los van andere mogelijke mistanden in Hongarije - het stelling nemen tegen het IMF verdient respect!

  • Piet van Bergen, di 10 januari 2012 09:30 in reactie op Dikke Beer Reageer op Piet

    Piet

    "maar het eerste land dat zegt dat het IMF kan opzouten, dat land is aan de beurt. "

    Dit stond vandaag in de krant:

    Hongarije begint vandaag gesprekken met het Internationaal Monetair Fonds (IMF) over steun aan het land. Een Hongaarse toponderhandelaar is daarvoor in de Amerikaanse hoofdstad Washington aangekomen, zo maakte een woordvoerder van het Hongaarse ministerie van Economische Zaken bekend.

    Hongarije klopte in november bij het IMF en de Europese Unie aan voor noodsteun ter waarde van 15 tot 20 miljard dollar.

    http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3111781/2012/01/09/Hongarije-begint-gesprekken-met-IMF.dhtml

  • Bernie Whistler, di 10 januari 2012 08:10 Reageer op Bernie

    Bernie

    Natuurlijk moet de EU ingrijpen en snoeihard welteverstaan. Wat nu in Hongarije gebeurt is de opmaat naar een herhaling van een donkerbruine periode in onze recente geschiedenis, waarvan we sindsdien met zijn allen zeggen: dit laten wij nooit meer gebeuren..!

    Maar helaas, de EU-waakhond is al jaren in een diepe slaap verzonken. In de Denemarken-kwestie verzaakte ze, Italië slaat ze over, Nederland wordt niet opgepikt en het lijkt mij sterk dat Hongarije wél een issue zal worden. Wát een slappe hap zeg.

    Maar hoe kunnen wij acties vanuit Nederland oproepen terwijl een op fascisme en racisme gestoelde club volledig in onze huidige regering is geïntegreerd. Wat dat betreft sluit ik me naadloos aan bij de opmerking die Mouktafi (gisteren 20.28 uur) hierover maakte.

    Als Wilders zijn onderbuik openlijk kan laten leeglopen over getoond respect tijdens een koninklijk bezoek zijn we wel heel erg diep weggezakt. En zolang P&W (gisteren) kopvoddenrukker Brinkman alweer een podium biedt om te komen praten over "ideologie" islam zijn we evident heel ver weggezakt. En nog is er niemand die opstaat.

    In Nederland is het allang begonnen. De voedingsbodem is gelegd, de fascistische piketpaaltjes volledig geaccepterd en het voetvolk reeeds in beweging. Wilders heeft geen Hongarije nodig...

  • Hassan Derbi, di 10 januari 2012 01:55 Reageer op Hassan

    Hassan

    Dus Wim van der Kamp deelt de zorgen van de PvdA inzake de recente ontwikkelingen in Hongarije maar vindt het ventileren van die mening door Europarlementariër Thijs Berman 'een beetje prietpraat.'

    Snapt iemand dit? Of ben ik de enige niet?

  • Michel Reiziger, di 10 januari 2012 16:06 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Michel

    Michel

    Hassan Derbi: Dat snap ik perfect. v/d Kamp is een CDA'er pur sang. Geen standpunt is bij het CDA het standpunt, de grijze christelijke golf die decennia lang als politiek correct werd gezien in Nederland, draagt v/d Kamp nog steeds uit, maar zal niet zo heel lang meer duren.

  • Henk De Bree, ma 09 januari 2012 23:30 Reageer op Henk

    Henk

    Ik heb je vanmiddag gehoord bij BNR, wat ben jij slim. :(

    Opschorten en als dat niet werkt dan gaan we de tegoeden en subsidies bevriezen.

    Wat denk je zelf? Dat dat werkt? Eerst de tegoeden bevriezen, en DAN pas eruit gooien of opschorten. Niet andersom natuurlijk!!!!!!

    Wat jij wilt Thijs is dat ze nog dagen doorgaan wat dat opschorten zal ze boeien, want ze hebben hun eigen agenda, maar jij Thijs, wilt dat ze hun agenda kunnen volbrengen opgeschort MET geld van ons.

    Echt humor is misschien links, Ideologie misschien ook maar realiteitszin of logica, zeker niet!

  • Joop Schouten, di 10 januari 2012 00:14 in reactie op Henk De Bree Reageer op Joop

    Joop

    Ik zie het als een 'noodzakelijk' signaal Henk.

    Zou dit de enige 'harde' mogelijkheid die hedendaagse internationale wetten biedt? Zo vraag ik me ineens af.

  • Henk De Bree, di 10 januari 2012 20:12 in reactie op Joop Schouten Reageer op Henk

    Henk

    Eens en ik ben het ook niet met Thijs oneens maar de domme volgorde van eerst uitsluiten en als dat niet werkt misschien de geldkraan dicht, Joop dat lijkt me niet de manier, zeker niet bij een dergelijke malloot in Hongarije.

    Dus geld stop direct en geen verandering, Isoleren en uitstoten. Tot dat er een normale democratische regering zit.

  • Ginger Ted, ma 09 januari 2012 22:51 Reageer op Ginger

    Ginger

    Dus Hongarije is qua democratie, en vrijheid van pers minder dan Turkije omdat velen ter linkerzijde hun toetreding tot de EU zouden toejuichen?

  • Piet van Bergen, di 10 januari 2012 08:33 in reactie op Ginger Ted Reageer op Piet

    Piet

    Ook aan de rechterkant is men regelmatig een voorstander van Turkije in de EU opnemen. Maar zowel links als rechts stellen additionele eisen aan Turkije.
    Het vervelende is wel een beetje dat Turkije er zelf niet meer zoveel zin in heeft. Het heeft als G20 lid de EU blijkbaar niet nodig om tot een krachtige economie te komen.

    Het is de EU die spijtig toeziet dat Turkije er zelf niet zo aan trekt.

    Maar met Hongarije heeft het niet zoveel te maken. Hongarije is EU lid en dient zich aan de multilaterale verdragen te houden, en dient te worden aangepakt als het dat niet doet, bijvoorbeeld door dreigementen, en anders door uit de EU zetten.

    Het is nogal fundamenteel, als de EU op dit vlak toegeeft, dan is het einde van de EU nabij.

  • Johannes Zeilstra, ma 09 januari 2012 22:38 Reageer op Johannes

    Johannes

    Wat er in de USA gebeurd is denk ik veel enger.
    Voor zover ik weet kunnen in Hongarije geen mensen zomaar opgepakt worden en zonder proces onbeperkt vastgehouden worden.
    Ja, de USA is geen lid van de EU, dat weet ik, maar ik had toch wel wat kritiek verwacht uit de linkerhoek in Nederland.
    Het zal wel zijn omdat het onder Obama gebeurd, die heeft voor sommigen nog steeds dat aureool van een heilige.

  • Nieuw!: Veldman, ma 09 januari 2012 22:57 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    vooral omdat onze burgers ook door de vs kunnen worden opgepakt en zonder proces worden vastgehouden

  • Hassan Derbi, di 10 januari 2012 02:26 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Hassan

    Hassan

    Die wet is volgens mij totstand gebracht om een afschrikwerkende werking te hebben op (potentiële) terroristen. En geef ze eens ongelijk. Als je ziet wie er sinds 9/11 nog hebben willen toeslaan in de VS of haar luchtvaartuigen.
    De Bomschoen, De Bom in zijn Onderbroek, De Groep van 12 (die 12 Boeings gelijktijdig boven de Altantische Oceaan wilde toeslaan) en nog een paar gekken. Ze weten in de VS dat de Islamitisch terreurbewegingen niet zomaar zullen ophouden met hun aanslagen op Amerika.
    Dat ze daarom reageren met een wet die heel vergaande bevoegdheden geeft aan de centrale overheid om nieuw leed te kunnen voorkomen is niet volkomen onbegrijpelijk.
    Al deel ik je zorgen wat betreft de uitvoering ervan. Dat zou kunnen uitpakken in "eerst arresteren, dan rechercheren, en heel mischien een beetje bewijs produceren." De verkeerde volgorde dus.
    De gevangenneming mag voorbij gaan aan de eis van "voldoende" bewijs is de credo van de Defense Act.
    Maar toch denk ik dat Obama dit doet als afschrikkingsmiddel tegen de vijanden van de VS die VS-grondgebied en of VS-targets zouden willen aanvallen.

  • Piet van Bergen, di 10 januari 2012 08:37 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Piet

    Piet

    Ik denk dat de handtekening van Obama niet zozeer een politieke keuze van Obama was maar een formele handeling van de president die iedere wet officieel moet bekrachtigen.

    Een veto zou erg ondemocratisch zijn geweest, omdat de wet al was bekrachtigd door de democratische politieke organen. De president is de laatste stap.

    Ik vrees dat Obama, vooral in het jaar van de verkiezingen, niet het risico wilde lopen om voor totalitair te worden aangemerkt, hetgeen ook in de USA een zeer ernstig verwijt is.

  • Nieuw!: Veldman, di 10 januari 2012 09:12 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Dat is onzin .
    Het heeft een afschrikkende werking op normale bugers .
    Het is een vorm van terrorisme die de VS uitoefend

  • Joop Schouten, ma 09 januari 2012 22:34 Reageer op Joop

    Joop

    Hongarije zit in Paxton's 'Stages Four & Five: Exercising Power and Radicalization.

    'Fascist movements rarely reached Stages Four and Five: those of exercising power and radicalization. That happened only in Germany and in Italy.'

    Hongarije is nu nr. 3.

    Ik steun Thijs.

  • Des Duivels, ma 09 januari 2012 23:22 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Vervelend he Joop, dat ze je ideologische broeders niet meer lusten in Hongarije?

  • Joop Schouten, ma 09 januari 2012 23:35 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Welke 'ideologische broeders' bedoel je precies ?

    Mijn 'broeders' zijn vriendelijk, beschaafd en ken ik persoonlijk.

    Heb je een naam en adres? Regel een invitatie svp. Ik ontmoet graag 'broeders'.

    'Zusters' mag ook.

    : )

  • Peter Brand, ma 09 januari 2012 22:32 Reageer op Peter

    Peter

    Is dat niet dezelfde PvdA die redelijk positief is/was over het toetreden van Turkije?

  • Piet van Bergen, di 10 januari 2012 08:43 in reactie op Peter Brand Reageer op Piet

    Piet

    "Is dat niet dezelfde PvdA die redelijk positief is/was over het toetreden van Turkije? "

    Niet alleen de PvdA, ook de VVD en het CDA, en het hele politieke midden van Europa. Maar zoals ik al schreef, Turkije wil zelf helemaal niet zo hard meer in de EU.

    De EU en ook de NATO heeft Turkije harder nodig dan omgekeerd. Niet alleen economisch, maar ook militair. Een trouw Turkije is van ongehoord belang mocht het tot oorlog komen in Iran, Syrië of de Kaukasus-staten.

    Turkije heeft al eerder trouw bewezen inzake de oorlog in Irak.

    Hongarije echter, is een heel ander verhaal. Dat land is failliet, en mocht het als EU-lidstaat dan ook nog tegen de Europese regels van fatsoenlijk bestuur aanlopen, dan is de beslissing snel genomen.

  • vanessa s., ma 09 januari 2012 21:54 Reageer op vanessa

    vanessa

    Er is nog wel wat meer aan de hand in Hongarije. Orban is van een soort liberale verlichtingsdenker uit 1989 via een Fortuyn-fase ineens aan de macht gekomen als een gevaarlijke nationalist. Hij is gekozen omdat de economie zwak was, en komt er nu achter dat wat hij doet de boel nog beroerder maakt. Als oud recept om dat te verdoezelen maakt hij ruzie met zijn eigen minderheden (Roma) en speelt de bal verder door vooral met Slowakije ruzie te zoeken over (de inderdaad gediscrimineerde) Hongaarse minderheid daar. Het is wachten tot daar in Slowakije door die druk van hem net zo'n mafkees aan de macht komt. Die hebben ze al gehad in de gedaante van Meciar, maar tot dusver zijn er nog geen twee idioten tegelijk aan de macht geweest in de twee landen. Als iemand als Ján Slota in Slowakije aan de macht komt heb je een explosief mengsel. Hij jut de bevolking al jaren op tegen Hongarije. Als je denkt dat Orban een probleem is.....

    http://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1n_Slota

  • Mark Sinops, ma 09 januari 2012 21:51 Reageer op Mark

    Mark

    Er kan natuurlijk maar op één niveau een dictatuur zijn.

  • Rob Geurtsen, ma 09 januari 2012 21:32 Reageer op Rob

    Rob

    Berman roept voor de vuist weg, wat binnen de Europese Commissie al onderzocht wordt.
    Hij had een slimmer standpunt in kunnen en moten nemen.
    Als dit de nieuwe PvdA strategie is, om tegen alles wat de PVV roept in te gaan... hoop ik dat er iets mee huiswerk verricht wordt. Dit had veel beter gekund.

    De media moeten niet Berman en de verdwaalde late-life-crisi-motormuis-cadér Wim van der Camp aan het woord alten. Maar mensen die daar wonen of er voor gestudeerd hebben.
    van der Camp die op de radio verkodnigd dat de inhoud van het gesprek met zijn Hongaarse collega dat hij morgenochtend heeft, onderdeel uitmaakt van het onderzoek van de Europese Commissie is ronduit lachwekkend.

  • Des Duivels, ma 09 januari 2012 21:08 Reageer op Des

    Des

    Kijk eens aan, Thijs Berman is een pion van het IMF.

    Recentelijk heeft Hongarije een nieuwe bankwet aangenomen waardoor het volk weer de controle heeft over het monetaire beleid.

    Alle centrale banken, behalve die van Cuba, Noord korea en Iran zijn privé bezit en worden bestuurd door fazallen van de Roodschildjes.

    Hongarije is dus het eerste westerse land dat haar eigen monetaire beleid weer kan bepalen zonder dat de criminele bankenmaffia het volk nog verder kan bespelen.

    De mediawet bepaalt dat er geen bewuste leugens mogen worden verkondigd. Wellicht kun je dit begrijpen na decennialange indoctrinatie van de met 2/3 verslagen club communisten.

    Dus nee Thijs Berman, wij laten onze landbouwgrond niet afnemen. Het wordt tijd dat jij ontmaskert wordt als een pion van de bankenmaffia. Het grappige is dat wij jou bij de ballen hebben. als je niet snel over de brug komt met monopoliegeld (euro's) dan laten wij Oostenrijk en daarmee de Eu financieel klappen. (ggarne binnen 14 dagen overmaken die miljarden die toch uit dunne lucht worden verzonnen)

    De PVV en SP zijn reeds op de hoogte van jouw dubbelrol, dus dien je ontslag maar snel in. Jouw optreden gaat nog een staartje krijgen dat beloof ik je.

  • Michel Reiziger, ma 09 januari 2012 20:55 Reageer op Michel

    Michel

    Begint inderdaad hele foute trekjes te krijgen in Hongarije...een soort van droomstaat ala Wilders (waar komt die vriendin van Wilders ook al weer vandaan...?)

    Maar het is de keuze van het volk...de macht van de meerderheid..of de dictatuur van de meerderheid...zoals het er nu uit begint uit te zien.

    De demo-dictatuur die er is in Hongarije is volgens mij bij lange na niet het enige probleem voor een uitstel...maar wl een goed excuus om te gebruiken. De Hongaarse economie is meer een Griekse Tragedie.

  • Nieuw!: Veldman, ma 09 januari 2012 20:47 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    en ondertussen vrolijk in de kamer zitten en meestemmen terwijl hier de fascisten de dienst uit maken .
    Hypocrisie is de PvdA niet vreemd .

  • Roelf Turksema, ma 09 januari 2012 20:42 Reageer op Roelf

    Roelf

    Berman vergeet 1 ding, dit is helaas het nieuwe Europa. Pure democratie en vrijheid...mooi he?.

    Ik hoop dat het sarcasme overkomt.

  • Mees ., ma 09 januari 2012 20:42 Reageer op Mees

    Mees

    Ik denk dat Geert wat in Hongarije gebeurt hier ook graag wil.....hij maakt er geen geheim van dat hij de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de persvrijheid het liefst afgeschaft wil hebben.

  • Nieuw!: Veldman, ma 09 januari 2012 21:23 in reactie op Mees . Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    met instemming van de PvdA
    vergeet dat niet

  • de heer Meijerink, ma 09 januari 2012 20:41 Reageer op de heer

    de heer

    Jaja, als je met het spelletje wilt meedoen moet je ook de regels respecteren. Maar natuurlijk zijn cda en vvd erg voorzichtig in hun reactie, want de vrouw van echte baas, de GBL, heeft een Hongaarse pas! En die wil je natuurlijk niet voor de wielen rijden. Toch?

  • Jan B, ma 09 januari 2012 20:35 Reageer op Jan

    Jan

    En van der Kamp is een oen.

  • Jac Schmidt, ma 09 januari 2012 21:18 in reactie op Jan B Reageer op Jac

    Jac

    Nee in dit geval is Kamp geen oen.
    Als je zoals nu met Hongarije en Belgie (begroting afgekeurd) gebeurd dat de EU alleen de kleintjes aanpakt zijn we op de verkeerde weg.
    Frankrijk dat vele malen de regels van de EU overtreedt en met Duitsland de 3 % norm aan hun laars hebben gelapt zou je dan ook uit de EU moeten zetten.

    Maar als je een van die twee uit de EU zou zetten is de EU verleden tijd.
    Deze machten laten zich nu eenmaal niet commanderen als het hun niet uitkomt.
    Een sanctie beleid dat de EU nu wil voeren kan dan ook tot de ondergang van de EU zelf leiden want de kleintjes zullen op den duur zeggen ,bekijk het maar, we stappen er uit.

    Dit beleid leidt onherroepelijk tot inlevering van de soevereiniteit van de kleintjes en ondergraaft dus de nationale democratie van hen.

  • Jan B, di 10 januari 2012 11:18 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Jan

    Jan

    Het gaat niet om een afgekeurde begroting.

  • Jan B, ma 09 januari 2012 20:34 Reageer op Jan

    Jan

    Met grote hongaarse minderheden in Slowakije, Roemenie en Servie is de groot-hongaarse gedachte inderdaad bloedlink.

  • Des Duivels, ma 09 januari 2012 21:33 in reactie op Jan B Reageer op Des

    Des

    Wees gerust jan, Viktor heeft geen interesse in het failliet Roemenie, Servie en Slowakije. De Hongaren willen alleen niet meer bestolen worden. Niet door de communisten, niet door de socialisten en al helemaal niet door de neoliberalisten..

  • Jan B, di 10 januari 2012 11:15 in reactie op Des Duivels Reageer op Jan

    Jan

    Roemenie en Slowakije failliet? Dacht het niet. Slowakije (het land met de grootste hongaarse minderheid) behoort bovendien tot de Eurozone (en slowakije is geen Griekenland). Orban heeft Hongaren buiten Hongarije het hongaarse staatsburgerschap aangeboden. Hongarije is namelijk zelf nagenoeg failliet. Kennelijk probeert Orban op het (betrekkelijke) succes van zijn buurlanden mee te liften om de interne problemen te ondervangen. En er zijn altijd idioten die daar in trappen (nationalism rules in die streken).

  • drs Zen, di 10 januari 2012 13:38 in reactie op Des Duivels Reageer op drs

    drs

    'Wees gerust jan, Viktor heeft geen interesse in het failliet Roemenie, Servie en Slowakije.'
    Dan kent u de Hongaren niet. Die zitten nog steeds met het trauma dat ze na WOI twee derde van hun grondgebied kwijtgeraakt zijn. Zoveel jaar na dato wordt het onrecht nog steeds breed uitgemeten. De relatie van het Hongarije van Orban staat op gespannen voet met de omringende landen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Trianon
    http://www.the-treaty-of-trianon.eu/

  • Mostafa Mouktafi, ma 09 januari 2012 20:28 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Tijd om Nederlandse lesjes 'mensenrechten'' te laten leren aan het buitenland is voorbij, Nederland heeft nu Wilders in de regering die 1 miljoen Nederlanderse burgers aan de kant van de maatschappij te zetten als gevaarlijk verkeerde gemeenschap met verkeerde namen en cultuur.

  • Nieuw!: Veldman, ma 09 januari 2012 20:47 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Zo is dat mostafa!
    U bent nog steeds zeer scherp!

  • Aert Willem d'Holbach, ma 09 januari 2012 21:05 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En wat heeft dat allemaal met Hongarije te maken?

    En bovendien zit Wilders nog steeds niet in de regering, dumb ass.

  • Nieuw!: Veldman, ma 09 januari 2012 21:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    ga je schamen !

  • , di 10 januari 2012 19:47 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op

    Zoiets heet de schaamte voorbij, en is presentatief voor de vvd.

  • Piet van Bergen, di 10 januari 2012 08:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet

    Piet

    "En bovendien zit Wilders nog steeds niet in de regering, dumb ass. "

    Waarom je iemand dumb ass moet noemen als je het niet met hem eens bent is mij niet duidelijk. Misschien gebruikelijk in PVV-kring?
    Vaak gaan mensen schelden als ze geen goede argumenten hebben.

    Maar afgezien daarvan. De PVV is informeel, naar mijn mening, wel lid van de regering. De beginsel-verklaring van de regering is mede bepaald door het gedoogakkoord, en in alle beslissingen die de regering neemt zal ze eerst peilen of het voor de PVV een reden is om het gedoogakkoord op te zeggen.

    De PVV is akkoord met een beslissing, of de PVV is niet akkoord maar laat het gedoogakkoord in tact, of de PVV is niet akkoord en zegt ook het gedoogakkoord op.

    In dat laatste geval is de regering geblokkeerd een beslissing toch door te zetten omdat dan er geen parlementaire draagkracht meer is voor de regering, en in de peilingen schiet het CDA/VVD/PVV tien zetels te kort. Dat betekent dan verkiezingen, en een kabinetsformatie waarin de SP een belangrijk woordje meespreekt.

    De PVV is dus medeverantwoordelijk voor de malheur die deze regering aanricht.

  • , di 10 januari 2012 09:14 in reactie op Piet van Bergen Reageer op

    Sterker nog, de vvd is verantwoordelijk voor het feit dat de pvv de K A N S krijgt niet alleen deze troep te ventileren, maar invloed kan uitoefenen op het regeringsbeleid.

  • Joop Schouten, di 10 januari 2012 09:34 in reactie op Piet van Bergen Reageer op Joop

    Joop

    'De PVV is dus medeverantwoordelijk voor de malheur die deze regering aanricht.'

    Uiteraard.

    Kwantumkop's partij (geen scheldwoord overigens) en die van Orban vallen binnen de definities van Paxton's 'fascisten kaders'.

    Deze regering heult met fascisten. De duiding 'Bruin-1' is daarom correct.

  • Aert Willem d'Holbach, di 10 januari 2012 13:57 in reactie op Piet van Bergen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...Waarom je iemand dumb ass moet noemen als je het niet met hem eens bent is mij niet duidelijk..."

    Over feiten kan men niet van mening verschillen: Wilders zit niet in de regering, punt uit. Dat hoeft niet beargumenteerd te worden. Als u dat wel "vindt' ben u een even grote domkop (geen scheldwoord overigens).
    Het gedoogakkoord heeft u kennelijk ooit nooit gelezen want daarin staat exact dat juist niet in alle gevallen eerst de PVV gepeild wordt doch slechts in de gevallen die in het gedoogdakkoord beschreven zijn.

    Overigens, als dit kabinet zou "vallen", dan betekent dat niet vanzelfsprekend dat er nieuwe verkiezingen zullen worden gehouden dus op de hoogte van de kieswet bent u al helemaal niet. Sterker nog, als de PVV het gedoogakkoord opzegt, is er nog steeds een minderheidsregering die kan proberen om gedoogsteun van andere partijen te krijgen. Een lijmpoging hoort ook tot de opties en de formatie van een nieuw kabinet zou in het ergste ge"val" bij de bestaande verkiezingsuitslag ook nog een optie zijn.

    Medeverantwoordelijk voor de malheur van dit kabinet zijn de partijen die in de incidentele gevallen de kabinetsvoorstellen steunen en dat zijn zo'n beetje alle partijen. Of eigenlijk zijn dat gewoon alle partijen.

  • Klaus Jurritsch, wo 11 januari 2012 02:18 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Klaus

    Klaus

    "Het gedoogakkoord heeft u kennelijk ooit nooit gelezen want daarin staat exact dat juist niet in alle gevallen eerst de PVV gepeild wordt "

    Papier is geduldig en de werkelijkheid heeft een andere dynamiek.

    Ik denk dat de regering wel degelijk op eieren loopt om het broze akkoord heel te laten. Je hebt gelijk dat bij opzeggen akkoord geen nieuwe verkiezingen noodzakelijk zijn, maar er tekent zich wel een meerderheid in de Tweede Kamer af die nu al aangeeft dat in dat geval er wel verkiezingen moeten komen.

    Het zal een politieke aardverschuiving betekenen. Ik denk dat paars de enige mogelijkheid is, daarna.

    Hierover kan van mening worden verschild, maar waarom het nodig is om mensen met een andere mening dom te verklaren is mij, net als dat voor meneer Bergen ook is, onduidelijk.

  • , di 10 januari 2012 14:23 in reactie op Piet van Bergen Reageer op

    *waarom je iemand dumb-ass moet noemen*.....
    =============zoiets heet projectie.

  • Henk De Bree, di 10 januari 2012 20:17 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Henk

    Henk

    Waar gaat dit over? Geert zit A. NIET in de regering en B. GL, D66, PvdA, en SP zetten iets meer mensen buitenspel. De een heeft een mening en wil iets en een andere groep stelt letterlijk een groep buiten.

    Maar je mag je verhaal even kwijt over de PVV :) Maar het ging toch om de problemen van anderen in Hongarije, wel ff bij de les blijven he :)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel