16 september 10 18:08 Reageer (47) Wereld RSS

Nederland weer naar Afghanistan?

Als het aan de Amerikaanse generaal David Petraeus ligt, gaat Nederland weer troepen leveren

Vorige week heeft de Amerikaanse generaal David Petraeus demissionair minister Van Middelkoop gevraagd om 'een substantieel deel' van de benodigde trainers in Afghanistan te leveren. De NAVO heeft 2.000 trainers nodig om Afghaanse militairen en politieagenten op te leiden. Van Middelkoop laat de beslissing over aan het nieuwe kabinet.

Demissionair minister Van Middelkoop verklaart tegenover NRC Handelsblad dat de Amerikaanse generaal David Petraeus het verzoek om weer militaire troepen te leveren in Afghanistan 'vriendelijk op tafel' heeft gelegd. In februari viel het kabinet-Balkenende IV nog over het verzoek om de missie in Uruzgan te verlengen.

Van Middelkoop toont zichzelf een voorstander van een nieuwe missie, maar laat de beslissing over aan het nieuwe kabinet. In NRC zegt hij:

"Wat ermee gebeurt zal ik aan het nieuwe kabinet overlaten, maar ik vind wel dat Nederland een loyale NAVO-bondgenoot dient te blijven. Als Nederland helemaal niet op dit verzoek ingaat, zal dat niet begrepen worden."

Ook oud-NAVO-chef Jaap de Hoop Scheffer is een voorstander van een nieuwe missie in Afghanistan. In een e-mail aan een hoge NAVO-militair die vraagt of Nederland nog wat gaat doen in Afghanistan antwoordt hij: "Ik hoop dat het nieuwe kabinet daarvoor gaat zorgen."

cc-foto: Isafmedia

Laatste Reacties (47) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Rob van Koot, vr 17 september 2010 09:01 Reageer op Rob

    Rob

    Belachelijk. Stoppen die missies daar. Zijn we nou gek geworden.

  • Des Duivels, vr 17 september 2010 08:54 Reageer op Des

    Des

    Gaat toch niet door, Geert wil eerst Vlaanderen annexeren.

  • Prins Pils, vr 17 september 2010 12:32 in reactie op Des Duivels Reageer op Prins

    Prins

    +++ Gaat toch niet door, Geert wil eerst Vlaanderen annexeren. +++
    >>> Side-step: dat hoeft Geert W. niet eens te doen. België gaat vanzelf uit elkaar vallen... Zie http://www.nu.nl/buitenland/2335653/weer-knallende-ruzie-in-belgische-formatie.html

  • Andy P, vr 17 september 2010 05:48 Reageer op Andy

    Andy

    Gewoon doen, onze oudjes kunnen wel met nog minder en de zorg kan best wel een stuk duurder en nog slechter... Geld zat, geen crisis en onze banken zijn ook winstgevend. *sarcasme modus uit*

    Het lijkt mij dat wij het ons eigenlijk niet kunnen veroorloven om mee te doen aan het hobbieclubje van Amerika.

  • Horkie Bongers, vr 17 september 2010 00:49 Reageer op Horkie

    Horkie

    Petraeus zal niet zo lang hebben hoeven denken, en gereageerd hebben op een signaal dat er een reële kans is op een PVC-kabinet. In dat geval zal hij zijn zin wel krijgen.

    Zowel VVD als CDA is voor deelname aan het militair ingrijpen in Afhanistan.

    Het PVV-programma zegt dat de strijd tegen de islam het kernpunt van ons buitenlands beleid moet worden, dat we banden met "frontlijnstaten van de islam die in het defensief zitten" moeten aanhalen, en ook nog eens dat ook andere landen die "getroffen worden door de jihad" onmiddelijk onze steun verdienen. Uit dat oogpunt kan Wilders onmogelijk het NAVO-verzoek weigeren.

  • Rene Rook, do 16 september 2010 21:58 Reageer op Rene

    Rene

    Ik zou geen cent meer in Afghanistan steken.

    Want normaliter beland het in de zakken van de karzai-clan

  • Bos Hout, do 16 september 2010 23:36 in reactie op Rene Rook Reageer op Bos

    Bos

    Exact. Voorbeeld: in een zaak in augustus werd een Afghaanse 'bankier' verdacht van het wegsmokkelen van $ 2,5 miljard opiumwinst. Telefoontje van Karzai en meneer was weer vrij.
    http://www.huffingtonpost.com/ehsan-azari/corruption-epidemic-shows_b_717279.html
    Het is maar één voorbeeld en ik heb vooralsnog geen reden om aan te nemen dat het het enige geval is.

    Zolang het benoemen van het 90%-aandeel van Afghanistan in de wereldproductie van opium/heroine ( totaal orde grootte $ 65 milJARD dollar per jaar, schatting UN in 2005) politiek taboe is, worden we als kiezer hard gefopt.
    Heel veel achtergrondinfo en cijfers op http://www.globalsecurity.org/military/world/afghanistan/drugs-market.htm voor wie durft te lezen.

  • Ridder van de Nacht, do 16 september 2010 21:53 Reageer op Ridder

    Ridder

    Volgens mij hebben we (de navo-landen) afgesproken de lasten te verdelen. Het zou toch vreemd zijn wanneer we tegen Frankrijk, de VS, Duitsland en overige navo-partners zeggen; doen jullie het maar, wij gaan niet.. om wat voor reden dan ook.

    In de oude vorm hoeft waarschijnlijk niet maar een bijdrage leveren vind ik zeker niet verkeerd. Bijvoorbeeld door opleiden van militairen. Het is in het belang van het Westen om te zorgen dat de Taliban geen verdere voet aan de grond krijgt in die regio.

    Overigens is er wel een oplossing voor het probleem daar, maar er is geen land of conventie die dat zou aandurven om ook maar voor te stellen. (Afgezien van het geld dat het kost)

  • Rouane Rabbit, vr 17 september 2010 11:15 in reactie op Ridder van de Nacht Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Volgens mij hebben we (de navo-landen) afgesproken de lasten te verdelen.]----

    Zijn alle nato-landen al aan de beurt geweest?

  • G.B. Piranesi, do 16 september 2010 21:37 Reageer op G.B.

    G.B.

    Prima plan! Vele inburgeringstrainers komen vrij. Die kunnen dus naar Afghanistan.
    Als de Taliban met goed gevolg de inburgeringstraining gevolgd heeft zijn ze hier meer dan welkom.

  • Teun de Beuker, do 16 september 2010 20:30 Reageer op Teun

    Teun

    Eigenlijk zijn we (tegen) maar we zitten niet in de regering Rutte 1, we gedogen slechts.
    Alles beter dan die linkse rukkers van de PvdA in de regering en daarom gaan we toch mee met het voorstel van minister van defensie
    Hans van Baalen om weer een actieve rol als Nederland in Afghanistan te gaan vervullen.

  • YggY ..., do 16 september 2010 20:44 in reactie op Teun de Beuker Reageer op YggY

    YggY

    Eigenlijk zijn we (tegen) maar we zitten niet in de regering Rutte 1, we gedogen slechts.
    =============
    Voor alle geïnteresseerden in de komende PVC-rioolbuis-coalitie, zie hier door de heer de Beuker verwoord met welk excuus de PVV-adept recht gaat praten wat krom is en zodoende voor zichzelf gaat goedpraten dat alle punten die Wilders van zijn programma in gaat leveren dus niet gezien moet worden als punten inleveren.

    De PVV gaat namelijk helemaal niets inleveren, zij gedogen slechts.

    Ik moet zeggen ik vind het wel bijzonder vindingrijk, een slap excuus, maar wel bijzonder vindingrijk.

  • Henk Jansen, vr 17 september 2010 00:50 in reactie op YggY ... Reageer op Henk

    Henk

    Alles beter dan die linkse rukkers van de PvdA in de regering
    ================

    Hij zegt toch precies waarom.

    Ook hij is het er niet mee eens, maar maakt een afweging.

    Dat hij liever hiermee akkoord gaat dan de PvdA in de regering ziet, zegt veel.

    Heel veel.

    En dan heb ik het niet over dhr. Beuker, maar over de PvdA.

  • Rouane Rabbit, vr 17 september 2010 11:18 in reactie op Henk Jansen Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Dat hij liever hiermee akkoord gaat dan de PvdA in de regering ziet, zegt veel.]---

    Het zegt dat de PVV zich heel erg laat bepalen door de PvdA, dat is wel raar. Maar goed, bij gebrek aan eigen politiek inzicht is het goed als je principieel afstand kunt nemen van het politiek inzicht van een ander, en het initiatief bij die ander laat.

    Zeg maar, de Boer Koekoek strategie.

  • G.B. Piranesi, do 16 september 2010 21:01 in reactie op Teun de Beuker Reageer op G.B.

    G.B.

    Ja knus. Hans van Baalen op defensie.
    Leuk strijdliedje erbij: "Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen!"

  • Prins Pils, do 16 september 2010 21:06 in reactie op Teun de Beuker Reageer op Prins

    Prins

    +++ Alles beter dan die linkse rukkers van de PvdA in de regering +++
    >>> Het is anders de PVV die nu (al) begint met het tentoonspreiden van een rukpolitiek: we zijn tegen maar omdat we de PvdA uit de regering willen houden stemmen we voor. Dat moet zo ongeveer de definitie van rukpolitiek zijn...

  • Eric Jan Taapken, do 16 september 2010 21:32 in reactie op Teun de Beuker Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Amen!

  • Prins Pils, do 16 september 2010 22:38 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Prins

    Prins

    +++ Amen! +++
    >>> Het blijft rukpolitiek.

  • Joop Schouten, vr 17 september 2010 00:05 in reactie op Teun de Beuker Reageer op Joop

    Joop

    Vrij vertaald: 'Een volk dat zwicht voor rukkers zal meer dan lul en geweertje verliezen, dan dooft het licht.'?

  • Vince Kerckhaert, vr 17 september 2010 00:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op Vince

    Vince

    Heb je het maar vrij vertaald omdat het origineel teveel het gedachtengoed van de linkse partijen laat zien ;-)

  • Joop Schouten, vr 17 september 2010 00:46 in reactie op Vince Kerckhaert Reageer op Joop

    Joop

    X-act.
    : )

  • sam tosha, vr 17 september 2010 13:39 in reactie op Teun de Beuker Reageer op sam

    sam

    "Alles beter dan die linkse rukkers van de PvdA in de regering en daarom gaan we toch mee met het voorstel van minister van defensie"

    Het begint pathetisch te worden...

    Anekdote: Veel Joden gaven de Nazi's in de jaren 30 ruim baan, uit een alles verblindende angst en haat tegen de communisiten

  • Jan B, do 16 september 2010 20:25 Reageer op Jan

    Jan

    Nee. Te duur, te weinig rendement. Ophouden met die fratsen.

  • G.B. Piranesi, do 16 september 2010 19:55 Reageer op G.B.

    G.B.

    Doen. Allemaal op kruistocht. Alle 16,5 miljoen. Nieuw Nederland is de norm.
    Wie houdt er niet van Nederland? Het is nu of nooit.
    Pakistan is slechts het begin.

  • Joop Schouten, vr 17 september 2010 00:16 in reactie op G.B. Piranesi Reageer op Joop

    Joop

    Ha, ha, ha, ha, ha. !
    Ik lees het net.
    Top.

  • Kingfisher XL, do 16 september 2010 19:52 Reageer op Kingfisher

    "Als 't aan Petraeus ligt". Gelukkig dan maar dat't NIET aan Petraeus ligt...toch, of wel ?
    Ha,ha,ha,ha wat een vraag. Moet je Middelkoopjes gezicht zien, 't lijkt wel een golden retriever ; hoe hoog baas, hoe ver baas, hoe diep baas, ja baas ja baas, doe ik 't zo goed baas ?

  • Hugo Gündel, do 16 september 2010 19:50 Reageer op Hugo

    Hugo

    "Ik vind wel dat Nederland een loyale NAVO-bondgenoot dient te blijven", zegt meneer Middelkoop. Deze uitspraak is een absolute farce uit de mond van een dienstweigeraar. Ik heb trouwens nooit begrepen dat de man minister van Defensie heeft kunnen worden. Zwak en karakterloos, ik zal niet weten hoe het anders te omschrijven.

  • Prins Pils, do 16 september 2010 19:46 Reageer op Prins

    Prins

    Voor alle PVV-aanhangers die voor de nieuwe missie zijn: laat Geert W. het maar niet horen! De PVV was (en is??) altijd fel voorstander van het *terugtrekken* van de troepen uit Afghanistan. Zie http://www.pauwenwittemanblog.nl/2009/11/12/hero-brinkman-flipt-we-gaan-die-oorlog-daar-gewoon-niet-winnen/

    Oh nee, ik vergis me. De PVV laat natuurlijk punten ook weer net zo makkelijk vallen als het zo uit komt!

  • Ton evertsen, do 16 september 2010 19:45 Reageer op Ton

    Ton

    nee, nee en nogmaals nee

    laat die verhagen, joop de navo scheffer maar zelf gaan

  • Tom Hendriks, do 16 september 2010 19:38 Reageer op Tom

    Tom

    Voor Nederland geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
    Help de Afghaanse leergierige meisjes te beschermen tegen de wrede Taliban-extremisten.

  • Henk Jansen, do 16 september 2010 19:37 Reageer op Henk

    Henk

    Dit voorstel van de Amerikaanse generaal geeft maar weer eens fijntjes aan dat Bos er niets van begrepen heeft toen....

    Maar we zijn hem allen dankbaar, anders was dit komende kabinet er ook nooit gekomen.

  • G.B. Piranesi, do 16 september 2010 21:05 in reactie op Henk Jansen Reageer op G.B.

    G.B.

    Dit voorstel van de Amerikaanse generaal geeft maar weer eens fijntjes aan dat Bos er niets van begrepen heeft toen....
    - - - - - -
    Excuseer, ik heb een korte termijn geheugen. Graag uw uitleg.

  • Bos Hout, do 16 september 2010 19:35 Reageer op Bos

    Bos

    Ze bellen Eric Prince van Blackwater Huurlegers maar. Die zijn nu al met tientallen duizenden ter plaatse vertegenwoordigd, dus die paar trainers kunnen er nog wel bij.
    Heb zo gauw even zijn nummer niet, want hij is net verhuisd: http://www.presstv.ir/detail/139259.html

  • Frederik Jansen, do 16 september 2010 19:20 Reageer op Frederik

    Frederik

    lol, anders roept die christenrakker precies hetzelfde als een paar maanden terug. hel en verdoemenis als we nee zeggen.... en ondertussen boeit de rest van de wereld het helemaal niks wat het antwoord van nederland zal zijn.

  • Peet Van Velzen, do 16 september 2010 19:17 Reageer op Peet

    Peet

    Ik denk dat het goed is als Nederland de Afghanen weerbaar helpt maken tegen de moslim-extremisten uit Pakistan.

  • Flipje Tiel, do 16 september 2010 19:12 Reageer op Flipje

    Flipje

    Als we dat nu eens niet deden? We hebben al met genoeg navo en vn projectjes meegedaan om voor 100 jaar goodwill te kweken. Trouwens, daar is het leger helemaal niet voor.
    En echt helpen doen we ook niet, zoveel is wel duidelijk geworden, zelfs al zou je vinden dat daar belastinggeld aan besteed moest worden.

  • Mario Frieswijk, do 16 september 2010 18:43 Reageer op Mario

    Mario

    Tuurlijk moeten wij naar Afghanistan. Nu de VS zelf ook aan het terugtrekken zijn...

    En waarin moeten we de Afghanen eigenlijk trainen? In oorlog voeren? Hebben ze daar na 40 jaar nog geen ervaring in?

  • Kingfisher XL, do 16 september 2010 19:15 in reactie op Mario Frieswijk Reageer op Kingfisher

    Veertig (40) jaar ? Nou doe dat maar maal tien !

  • Mario Frieswijk, vr 17 september 2010 00:01 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Mario

    Mario

    400 jaar? Dan worden die Afghanen toch een stuk ouder dan ik had verwacht

  • Skri mich, do 16 september 2010 18:38 Reageer op Skri

    Skri

    Iedereen kent het verhaal: Nederland is klein - exporteert - belangrijk om iedereen te vriend te houden.

    Nou is de relatie met de VS redelijk beschadigd toen de PVDA het kabinet liet vallen. Dat kunnen we nu mooi repareren.

    Ik denk dat iedereen zich kan vinden in het leveren van training. Dat is toch een vorm van ontwikkelingshulp - en daar zullen zowel links als rechts zich prima in moeten kunnen vinden.

  • Albert Hofmann, do 16 september 2010 19:01 in reactie op Skri mich Reageer op Albert

    Albert

    Ik kan me er eigenlijk helemaal niet in vinden. Afghanistan als 1 land bestaat niet, heeft nooit bestaan, bestaat alleen op westerse kaarten en bij een arrogante door het westen gesteunde poppetjes regering in Kabul. Afghanistan is een verzameling van volkeren en stammen die al eeuwenlang eigen gebieden hebben met eigen wetten, eigen manier van 'bestuur' en vooral eigen belangen. Daar ga je ook al zit je er 1000 jaar niks aan veranderen. De bron van het terrorisme zit ook helemaal niet in Afghanistan, je zal het in Afghanistan ook niet kunnen stoppen, niet militair en ook niet humanitair.

  • Amarinde Bovendorp, do 16 september 2010 19:07 in reactie op Skri mich Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Ik kan me daar niet in vinden.

    Oorlog is oorlog en Nederland heeft daar niets te zoeken.
    De originele reden om daar te zijn is een leugen.
    Dat wisten we allemaal en toch heeft men obv die leugen ingestemd.
    Verhagen + rovers en Middelkoop in zijn hoedanigheid als schoothondje van Verhagen hebben al teveel bloed aan hun handen.

    Leugens voor de instemming, leugens bij de coalitie onderhandelingen met CU en PvdA en vervolgens het ontzettend onder de gordelse gedrag door van Middelkoop opdracht te geven de PvdA niet op de hoogte te brengen van de exacte feiten en voortgang waardoor uiteindelijk het kabinet viel omdat Bos zich niet liet voorliegen door Verhagen en Middelkoop.......

    Dus NEE geen Nederlandse soldaten naar Afghanistan.
    Geen cursus leiders of whatever.
    Als Afghanistan echt verder wil dan sturen ze wel mensen hierheen om de noodzakelijke kennis op te doen.
    En dan kunnen en moeten wij deze cursisten opvangen en onderwijzen.

    Afghanistan moet nu zelf haar interne opstandelingen aanpakken en dat begint bij de wil van de bevolking.
    Maak de bevolking mondig zodat het volk verder kan en dat gebeurd niet.
    Het is daarmee een niet haalbaar doel wat Nederland wil brengen.

    Waarmee ook direct zeer duidelijk wordt waarom Nederland in de figuur van Verhagen troepen in afghanistan wil hebben.
    Dit heeft dus helemaal niets nakkes nada te maken met het bevrijden van het land van de taliban en opbouw van het land.

  • YggY ..., do 16 september 2010 19:18 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op YggY

    YggY

    Oorlog is oorlog en Nederland heeft daar niets te zoeken.
    =============
    Jawel want oorlog is ook handel en waar handel is daar is Nederland.

    Je dacht toch niet dat we in Irak en Afghanistan zijn geweest uit menslievendheid.

    De Nederlandse schoorsteen moet ook roken.

  • Amarinde Bovendorp, do 16 september 2010 19:25 in reactie op YggY ... Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Ik weet wel warom NL daar zit.
    Dit heeft niets met menslievendheid te maken.

    Alle overige belangen zijn minderwaardig tov. dat wat gezged en beweerd wordt.

    Dan stopt het al wat mij betreft.
    Of je strijd met open vizier of je mag naar huis.

    Verhagen en van Middelkoop mogen dus van mij direct naar huis :)

  • sam tosha, do 16 september 2010 18:36 Reageer op sam

    sam

    "Ik hoop dat het nieuwe kabinet daarvoor gaat zorgen." en dat m'n baantje zodoende wordt verleng Joop?

    Eén voorstander heb je terdege. Maxime zegt: "JAAAAAAA, weer op kruistoooooocht, ons vlaggetje weer op de kaaaaaaaart, ikke weer hand in hand met Hilaryyyyy, weer prominente spreektijd bij de VN en de bijbehorende jofele kiekjes op m'n mobieieieieiel. Joepieieieieieieieie, wat is het leven toch mooi zonder vervelend integer socialistisch gedoeoeoeoe."

  • Contra Sinister, do 16 september 2010 18:35 Reageer op Contra

    Contra

    Ik zie het niet één twee drie gebeuren, maar 't zou wel een stunt zijn. Eerst tientallen miljoenen afschrijven omdat we een berg hardware achterlaten om vervolgens terug te gaan en de boel weer opnieuw op te bouwen. Ik zeg doen! NAVO = goed.

  • Zomaar een mening, do 16 september 2010 21:16 in reactie op Contra Sinister Reageer op Zomaar

    Zomaar

    Buiten het feit dat de Nederlandse inbreng (resultaat) zeer weinig is geweest en dat beetje dat ze al bereikt zouden hebben langzaam wordt afgebroken zodra ze weg zijn, even een " gedachte zijsprong ".

    Kabinet zegt dat er dringende noodzaak is om jaarlijks 18 miljard te bezuinigen om het tekort terug te dringen.

    Wat kost de Nederlandse militaire inbreng in Afganistan ??
    Zullen heus niet een paar " oude dubbeltjes " zijn.
    Dus mocht Nederland besluiten om toch weer een missie naar Afganistan te sturen moeten dan de bezuinigingen omhoog geschroefd worden???

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel