28 augustus 11 21:49 Reageer (76) Wereld RSS

Kunduz-agenten vechten toch mee in oorlog tegen Taliban

Garantie dat door Nederland opgeleide agenten alleen politiewerk doen blijkt wassen neus

Agenten worden in de Afghaanse provincie Kunduz ingezet bij de oorlog tegen de Taliban, onthult RTL Nieuws. Die praktijk is in strijd met beloften die zijn gedaan aan Nederlandse politieke partijen. Het parlement stemde in met een Nederlandse trainingsmissie op voorwaarde dat de agenten niet deelnemen aan oorlogshandelingen.

Update 17.30

Volgens minister Rosenthal gelden de gemaakte afspraken over de politiemissie naar Kunduz nog steeds. De Afghaanse agenten worden niet opgeleid om deel te nemen aan offensieve militaire acties, maar alleen voor civiele taken.

Update maandag 15.00

GroenLinks en ChristenUnie hebben schriftelijke Kamervragen ingediend. Ze willen weten of de inzet van de agenten volgende de gemaakte afspraken is. De SP wil zo snel mogelijk in debat met minister Hillen (Defensie).  Destijds had het kabinet steun van GroenLinks, D66 en ChristenUnie nodig voor de politiemissie naar Kunduz.

De hoogste politie-commandant van de Afghaanse provincie laat geen misverstand bestaan over de rol van de agenten.

RTL Nieuws meldt:

Bij bijvoorbeeld speciale acties tegen de taliban en criminele groepen in Kunduz, wordt de 'gewone agent' als eerste ingezet. Dat geldt ook voor de agenten die straks worden opgeleid door Nederland. De commandant noemt dat zelfverdediging en geen vechten, dus is er geen probleem, vindt hij.

Zelfverdediging blijkt door de Afghaanse autoriteiten zeer ruim opgevat te worden. Zo worden de agenten ook ingezet bij aanvallen op de Taliban, acties die in Nederland offensief zouden worden genoemd. De ChristenUnie en D66 willen nadere uitleg van de minister over de woorden van de commandant.

NRC Handelsblad constateert dat de kwestie al in februari speelde en schrijft:

Toen zei NRC-redacteur Mark Kranenburg, die de besluitvorming rond de missie in Kunduz volgt, dat “de papieren werkelijkheid van Den Haag niet altijd strookt met de praktijk in Kunduz”. De Tweede Kamer stemde dit voorjaar in met de politietrainingsmissie onder deze nadrukkelijke voorwaarde. Daartoe werd een overeenkomst gesloten met de Afghaanse autoriteiten. De Nederlandse voorwaarde van een garantie dat de agenten niet partciperen in militaire operaties sloot volgens Kranenburg niet uit dat agenten zichzelf “mogen beschermen als ze worden aangevallen”, maar moet erop toezien dat de agenten niet door het Afghaanse leger “worden ingelijfd”.

Bekijk het videoverslag van RTL Nieuws hier.



Train jezelf: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (76) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Doctor Andus, ma 29 augustus 2011 19:16 Reageer op Doctor

    Doctor

    Vreemd dat mevrouw Sap haar eigen afspraken niet meer kent!
    http://www.powned.tv/nieuws/politiek/2011/08/inzet_politie_kunduz_volgens_a.html

  • Zingende Zaag, ma 29 augustus 2011 17:35 Reageer op Zingende

    Zingende

    Het zal de geschiedenis ingaan als een 'Sapje-doen': het tegen beter weten in een volstrekt theoretische politieke oplossing afdwingen en dan geloven dat die in rurale oorlogsgebieden gaat werken. Oh ja, en dan naderhand op hoge verontwaardigde toon verantwoording eisen, want het gaat natuurlijk fout. Van zoveel realiteitszin kan NL maar beter verschoond blijven in volgende gevallen.

  • Hugo Freutel, ma 29 augustus 2011 21:53 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Hugo

    Hugo

    Leuke beeldspraak!
    Onnozele variant 1: "Sapje doen": onrealistisch regering's voorstel met een glimlach steunen en presenteren als optimistische politiek!
    Cynische variant 2: "Sapje doen": regeringsbeleid steunen onder voorwaarden en die voorwaarden vergeten of oprekken.

  • robert vd heide, ma 29 augustus 2011 17:35 Reageer op robert

    robert

    wrang hoe als het om geld uitgeven aan bijv, grieken land er wel eerst word nagedacht wat de beste strategie is om het terug te krijgen (al is daar genoeg op af te dingen)

    met mensen uitzenden en mensenlevens nemen ze het minder nauw ,en weten ze niet hoe snel ze gehoorzaam aan de V.s ,mensen moeten uitzenden ,,alle redelijke twijfel wordt ipv besproken ,,wat een goed kabinet natuurlijk behoort te doen,,meteen van tafel geveegt als ongewenst ,,en liever gokken met andermans mensenleven ,,als verantwoorde keuzes te maken

    zelfs eerst de stap terug ,en overzien waar we nou eigenlijk mee bezig zijn na 10 jaar onrechtvaardige oorlog voeren ,is kennelijk onmogelijk
    mischien vanwege economische belangen ,mischien omdat we er al te diep inzitten en politici hun fouten dan onder ogen moeten zien ,,of mischien wel andere redenen.
    zou willen dat mensen op hun eed aangesproken konden worden ,,geen anderen onnodig in gevaar te brengen ,nooit onverantwoord doordrammen voor gewin ,,altijd de beste oplossing zoeken voor het land en de mensen die daar wonen ,,met als leidraad menselijkheid ipv gewin van economie of macht
    nu politici zelf geen verantwoordelijkheid meer voelen en in ieder geval niet nemen ,zouden we nieuwe handvaten moeten hebben om dat af te dwingen

  • Doctor Andus, ma 29 augustus 2011 16:30 Reageer op Doctor

    Doctor

    In het Parool doet Theodor Holman het een en ander toelichten.
    http://www.parool.nl/parool/nl/508/THEODOR-HOLMAN/article/detail/2874860/2011/08/29/Verdediging.dhtml

  • Cor Edelenbosch, ma 29 augustus 2011 15:57 Reageer op Cor

    Cor

    Wederom heeft GroenLinks het pacifistische gedachtegoed verraden. Dat is het gevolg als je aan het systeem wilt meedoen.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 29 augustus 2011 16:53 in reactie op Cor Edelenbosch Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als je niet aan het systeem wilt meedoen, moet je ook niet aan de politiek meedoen.

  • Piet de Geus, di 30 augustus 2011 01:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet

    Piet

    En als je niet aan het systeem mee wilt doen, dan moet je er ook niet van mee-eten. Maar helaas hebben we die gasten allemaal aan onze nek hangen.

  • Hugo Freutel, ma 29 augustus 2011 15:29 Reageer op Hugo

    Hugo

    De werkelijkheid van papieren mandaten bestaan niet in het oorlogs- en politieveld. Regeringspartijen en hun nieuwe gedogers GL, CU en SGP zullen de vechtmissie heus niet plotseling terugtrekken. Het papieren mandaat van de "politieopleidings-missie" wordt gewoon opgerekt of ruimer geïnterpreteerd.

  • Jan Lul, ma 29 augustus 2011 14:12 Reageer op Jan

    Jan

    door het uitvergroten van de ietwat afwijkende mening van de GL , wordt er wel een erg cartooneske voorstelling van de leidster van die partij neergezet.
    erg opvallend dat de voornaam van mevr Sap nooit genoemd wordt ! psychologische voorbode van afgang door de achterdeur (of in W termen: door de keukendeur)

  • robert vd heide, ma 29 augustus 2011 13:33 Reageer op robert

    robert

    kan me herinneren dat we dit allemaal al zagen aankomen

    alleen in den haag zag niemand dit ,en werd de papieren realiteit verdedigt

    mischien tijd dat wij maar in plaats van onze vertegenwoordigers de touwtjes in handen krijgen ,,wij hebben in ieder geval meer visie met zn allen ,,blijkt hieruit maar weer.

  • Frenck Mahon, ma 29 augustus 2011 12:58 Reageer op Frenck

    Frenck

    Sap kan Rutte nooit iets verwijten als de politie agenten mee vechten. Rutte heeft beloofd zijn uiterste best te doen. Garanties heeft hij als een goede verkoper van tweedehands auto's niet gegeven.

  • Hugo Freutel, ma 29 augustus 2011 22:36 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Hugo

    Hugo

    Scherp opgelet Frenck. Mark Rutte hoeft zich door "Sappige berichten" uit het veld, van de wijs te laten brengen. Sap heeft ingestemd.
    http://politiekeprenten.blogspot.com/2011/02/dutch-approach-in-kunduz-afghanistan.html

  • Tim de Boer, ma 29 augustus 2011 12:43 Reageer op Tim

    Tim

    Het wachten is op kamervragen van Groen Links...

  • Ruud Wiemer, ma 29 augustus 2011 16:06 in reactie op Tim de Boer Reageer op Ruud

    Ruud

    [Het wachten is op kamervragen van Groen Links...]

    Zelfs de SP stelt kamervragen, dus dat zit wel snor!

  • , ma 29 augustus 2011 16:21 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op

    Lieve Ruud, dat *zelfs* mag je er wat mij betreft wel aflaten.
    De SP stelt altijd kamervragen wanneer rechtschmenschen weer eens rotzooi hebben uitgehaald.
    En dit keer zijn het de rechtschmensjes van vvd, en cda, die de boel weer eens besodemieterd hebben.

  • Crunchy Frog, ma 29 augustus 2011 12:17 Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Hier kon je op wachten.

  • , ma 29 augustus 2011 13:09 in reactie op Crunchy Frog Reageer op

    Waar.
    Wie dit niet heeft voorzien is grenzenloos naïef.
    Ik vermoed dat zelfs Sap dit heeft voorzien.
    En ingecalculeerd.
    Wetende dat die garanties van gebakken lucht waren.
    Maar graag een wit voetje willende halen.

    Dat nu een enigszins bruin voetje is geworden.

  • Joaquim Campesino, ma 29 augustus 2011 16:04 in reactie op Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Nee, het is vele male erger dan dat. Erg vriendelijk van u om te denken dat de top van GroenLinks dit al cynisch had ingeschat maar dat is echt niet zo. Deze mensen geloven glashard dat ze hiermee Afghanen werkelijk helpen. Was het maar een tactische zet geweest. Dit legt gewoon hun naïviteit bloot. Nu op hoge toon een debat aanvragen maakt dat alleen maar erger. De GL top staat gewoon achter de oorlog van Obama omdat ze denken dat oorlog arme mensen helpt...

  • Erwin Mdr, ma 29 augustus 2011 12:03 Reageer op Erwin

    Erwin

    "Garantie dat door Nederland opgeleide agenten alleen politiewerk doen blijkt wassen neus."

    Verwachten dat hier uberhaubt een garantie voor afgegeven kan worden, is naief en/of dom.
    'k Kan me zo voorstellen dat elk mannetje met een paffer nodig/welkom is m.b.t. bestrijding v.d. Taliban.
    Heel begrijpelijk dat het regelen v.h. verkeer minder hoge prioriteit heeft.

  • Co Stuifbergen, ma 29 augustus 2011 14:34 in reactie op Erwin Mdr Reageer op Co

    Co

    Erwin Mdr,

    Ik ben met u eens dat dit te verwachten viel.
    Volgens mij heeft Jolande Sap een ongelooflijke blunder begaan door te geloven in de belofte dat de politie-agenten geen militaire taken uit zouden voeren.

    Ik vermoed overigens dat Marc Rutte wist dat hij deze belofte nooit zou kunnen houden.

  • A.G.M. Waelpoel, ma 29 augustus 2011 10:53 Reageer op A.G.M.

    A.G.M.

    Niet alleen de SP, maar ook alle partijen die indertijd hebben ingestemd met deze missie, moeten zich zo langzamerhand achter de oren krabben..... Politie en militairen met een onmogelijke opdracht wegsturen, terwijl Defensie haar apparaat grondig aan het ontmantelen is, getuigt ook niet van veel politieke verantwoordelijkheid, dacht ik zo.

  • Co Stuifbergen, ma 29 augustus 2011 14:03 in reactie op A.G.M. Waelpoel Reageer op Co

    Co

    A.G.M. Waelpoel,

    de SP was vanaf het begin tegen deze missie.
    De Tweede Kamer-fractie van Groen Links heeft wel vóór deze missie gestemd. Gelukkig kwam er enige kritiek uit de achterban.

  • Gerard Bakker, ma 29 augustus 2011 09:44 Reageer op Gerard

    Gerard

    Zo naïef van Sap om te denken dat er geen sprake zou zijn van meevechten. Sap moet maar eens aan aftreden gaan denken.

  • An van Veen, ma 29 augustus 2011 09:43 Reageer op An

    An

    Nu is het echt tijd dat Sap leiderschap toont en krachtig ingrijpt!!
    G/L heeft de laatste tijd TEVEEL schade opgelopen.
    Het is bijna geen goed alternatief meer voor deze rare regering van rechts. Sap, hou op met mooie maar ongeloofwaardige praatjes.

  • Louis Break, ma 29 augustus 2011 09:26 Reageer op Louis

    Louis

    Na de Mariko-Gate kan GL niet meer zo makkelijk met het vingertje wijzen.

  • Jan Jansen, ma 29 augustus 2011 10:16 in reactie op Louis Break Reageer op Jan

    Jan

    Maar dat konden ze al lang niet meer:

    ....Borghouts, Zink-Varma, Kapitein Vos, Duivendak, Pormes, Braam, Peters, en vele anderen....

    GL heeft gewoon een probleem met het recruteren van integere personen die algemeen belang voor eigenbelang stellen. Vaak zijn dat gescoute toevaligheden die voor de goede orde nog even lid werden van GL. Dat is een klap in het gezicht van mensen die opgegroeid zijn 'in de partij' en het vuur uit de schoenen hebben gelopen.

    Mijn voorstel: DOEK GROEN LINKS OP. Het experiment cpn+ppr+psp is faliekant mislukt.
    Een deel kan onderdak vinden bij D66, een deel bij de VVD.
    Een kleine groep is wellicht welkom bij de PvdA.
    Voor Ineke van Gent staat de deur van de SP open.

  • , ma 29 augustus 2011 10:29 in reactie op Jan Jansen Reageer op

    Kom , als je partijen die moeite hebben met het recruteren van fatsoenlijke en integere personen op wilt heffen is er een andere partij dacht ik nog net iets eerder aan de beurt.

  • Hendrik Jansen, ma 29 augustus 2011 10:51 in reactie op Reageer op Hendrik

    Hendrik

    het is maar hoe het u uitkomt he.

    soms is de pvv een beweging, dan weer een partij. wees nou eens consequent.

  • , ma 29 augustus 2011 11:38 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op

    Zolang de pvv zichzelf een partij noemt en als zodanig een of andere niet-aantoonbare functie vervult in de kamer, kan ik het een partij noemen.

    Terwijl het natuurlijk een beweging is, met een hoop volgelingen.
    Want een partij met slecht twee leden, die toevallig ook nog eens dezelfde naam dragen, is natuurlijk niet écht een partij, of vind je van wel?

    Me, me, and myself....three is a crowd.

  • Hendrik Jansen, ma 29 augustus 2011 12:35 in reactie op Reageer op Hendrik

    Hendrik

    prachtig. u redeneert zo het u uitkomt. maar goed, getuige uw reacties bij het artikel over eva jinek bent u al ruimschoots door de mand gevallen.

  • , ma 29 augustus 2011 13:25 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op

    Ik zie het verband niet zo.
    Maar 't is al goed joh.

  • Hendrik Jansen, ma 29 augustus 2011 23:04 in reactie op Reageer op Hendrik

    Hendrik

    het verband is simpel. u verliest het oog voor de realiteit en vult het een en ander in zoals het u uitkomt.

  • Louis Break, ma 29 augustus 2011 11:01 in reactie op Reageer op Louis

    Louis

    Die "andere' partij die je bedoeld pretendeert niet een moraal-ridder te zijn.

  • Jan Jansen, ma 29 augustus 2011 11:12 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Lieve Katz,

    Natuurlijk: je hebt gelijk. Het bindmiddel bij vvd en cda is zelfverrijking (hale, hebbe, houwe), draaikonterij, eigenbelang, vriendjespolitiek, dubbele tong enzovoorts.
    Maar van een van orgine linkse partij verwacht je mee, veel meer. Ik heb vanwege mijn psp roots nooit op GL gestemd. De optelsom van de kleurtjes heeft een grijs geheel opgeleverd, met grijze muisjes en grijze ideeen. Mijn huidige vrouw heeft daarentegen altijd GL gestemd, maar is afgehaakt bij de laatste TK verkiezingen. GL vervreemd zich totaal van het oorspronkelijk gedachtengoed. Laat een nieuwe psp en wellicht ppr/evp en cpn herrijzen.

  • , ma 29 augustus 2011 13:06 in reactie op Jan Jansen Reageer op

    Dat is waar.
    Dat is de reden waarom ik verbaasd de wenkbrauwen fronste toen een van mijn dochters toch GL had gestemd. Reden:
    Daar is tenminste een vrouw de partijleider.(Voordien stemde ze nl. op Agnes Kant!!!)


    Ach ja, zo heeft elkeen zijn eigen redenen om een stem op een bepaalde partij uit te brengen ;))

  • Addy Stoker, ma 29 augustus 2011 14:38 in reactie op Jan Jansen Reageer op Addy

    Addy

    nieuwe linkse partij is er al, begonnen in Friesland maar overstijgt inmiddels de provincie grens: Verenigd Links - Feriene Lofts, kent ook een soort EVP bloedgroep; de progressief Christelijke Partij.
    www.verenigdlinks.eu en www.progressiefchristelijkepartij.nl

  • Christiaan Huygens, ma 29 augustus 2011 09:13 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Och, net als de steun aan Griekenland. Rutte is een onkundig persoon die macht en "aanzien" belangrijk vindt. Zie hem maar eens rondstappen. Hij meet zich een houding aan van hier ben ik dan, maar beleid voeren ho maar. Hij haalde niet voor niets zijn vriendjes Rosenthal, opstelten enz. in zijn kabinet. Hij is een gevaarlijk sujet.

  • Theo Joubert, ma 29 augustus 2011 09:01 Reageer op Theo

    Theo

    Gewoon stoppen met deze vertoning.

    Het kost alleen maar geld, misschien straks ook nog doden, en het levert geen erkentelijkheid op.

    Hooguit wat diplomatieke functies.

  • Meta Foor, ma 29 augustus 2011 08:59 Reageer op Meta

    Meta

    Sap: "" als dit serieus is, dan is het niet gemeend, en is het nog steeds volgens de afspraken, die wij nauwgezet zullen volgen. we zullen wat externe adviseurs inhuren om er met onze medewerkers naar toe gaan. Tevens zullen we een debat aanvragen en terugkomen van het kerstreces, en uitleg geven bij Knevel en Brink""

  • , ma 29 augustus 2011 13:11 in reactie op Meta Foor Reageer op

    Een perfecte persiflage!

  • Zeer Voornaam, ma 29 augustus 2011 07:22 Reageer op Zeer

    Nee hoor, dit is allemaal niet waar, Sap heeft het mij belooft.
    Ze waren op het GL congres allemaal treurig, en zo was GL de baas over de VVD.
    Dat Hillen onlangs de militaire de mond snoerde met de opmerking dat zij deze militaire operatie in gevaar brachten met hun eeuwig gezeur kon de GL ook al niet wakker schudden. Die doen net alsof hun neus bloedt, urkuz? Nee nee, wij waren treurig, verder zijn wij klaar voor mee regeren. Echt waar hoor.

  • Rommert Joustra, ma 29 augustus 2011 04:22 Reageer op Rommert

    Rommert

    De regering 'verkocht' het aan het parlement als een 'gewone politieopleiding', weliswaar in een van bommen en granaten vergeven oorlogsgebied, maar het parlement slikte het voor zoetekoek.

    Dat heb je met een volksvertegenwoordiging die voornamelijk uit beroeps-politici bestaat: een aparte kaste in de Nederlandse samenleving die bij god niet weet, of wíl weten (lekker als besloten kasteleden onder elkaar), hoe de werkelijkheid in elkaar steekt.

    Dus komisch is het wel nu 'opeens' blijkt dat die nieuwe door Nederlanders getrainde Afghaanse politiemensen 'wel eens' in gevechten 'terecht' zouden kunnen komen.

    Zelfs peuters tijdens het dagelijkse verteluurtje op de basisschool trappen hier niet in.
    De wereldvreemdenkolonie aan het Binnenhof destijds wel maar die zijn dan ook geen peuters.

  • Cornelis Bruinsma, ma 29 augustus 2011 03:41 Reageer op Cornelis

    Cornelis

    Niet alleen GL heeft wat uit te leggen. VDD (Rutte, Rosenthal en die kerel van Defensie) de CDA (Verhagen) en de CU natuurlijk ook.
    We gaan een hoop onzin horen verwacht ik. Maar het wordt toch weer leuk te zien hoe deze politici zich de aankomende tijd in allerlei creatieve bochten gaan wringen om zich (met succes weliswaar) hieruit te lullen. Ik verwacht een boeiend debat met de PvdA en de PVV als departijen die het deze mensen het vuur aan de schenen zullen leggen. Denkt u niet?

  • Jack Segbars, ma 29 augustus 2011 10:00 in reactie op Cornelis Bruinsma Reageer op Jack

    Jack

    Nee, ik denk het niet. Rutte wurmt zich hier wel uit. Dit was al eerder bekend en is toen ook al met cosmetische ingrepen verholpen: nee, we gaan niet vechten, is toegezegd; en de training gaat naar 8 weken.., wat een geweldig idee.
    De ellende is dat het allemaal zo doorzichtig is. Rutte mag het GL verkopen als de gladde praatjesmaker die 'ie is. En GL speelt de naiëve consument met verve. Als u nog een stapeltje verlopen encyclopedie-tjes heeft liggen uit 1967 moet u het vooral eens bij GL electoraat proberen, die laten zich willig colporteren.

  • Dennis Mollis, ma 29 augustus 2011 01:02 Reageer op Dennis

    Dennis

    Sapperdeflap wat krijgen we nou ?

  • Sto Lat, ma 29 augustus 2011 00:37 Reageer op Sto

    Sto

    Hahaha, bij nader inzien heeft die Sap zich toch niet zo mooi op de kaart gezet met dit onderwerp. Ze dacht er toen met Rutte uit te komen en ik ben benieuwd of Rutte nog steeds met haar wil meewerken door de Nederlanders terug te halen.
    Ik vermoed zomaar dat hij nu even iets anders aan zijn hoofd heeft...

    Maakt voor haar niets uit, want de GL-leden zullen zich wel weer gedeist houden, zodat ze er opnieuw mee weg komt.

  • Piet de Geus, ma 29 augustus 2011 00:24 Reageer op Piet

    Piet

    Wat hadden ze dan verwacht? Dat de Afghaanse politie tegen de taliban zou zeggen: omsingel de boel maar lekker, het is immers niet onze taak daar iets aan te doen? En dan beleefd vragen of ze er wel langs mogen om dan maar verderop voor klaarover te spelen?

    Rutte mag ondertussen ruimte in zijn agenda maken voor een fijn persoonlijk gesprek met Sap. Mijn advies: kijk haar daarbij vooral diep in de ogen, dan staat ze tijdens het Kamerdebat weer met tranen in de ogen vanwege al die menselijke warmte en het vertrouwen.

  • Reinaert de Vos, ma 29 augustus 2011 08:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Nee Piet, dit is goed afgekaart met Defensie waarschijnlijk. In de Volkskrant stond als er een 'noodoproep' komt dan mogen de agenten natuurlijk ingrijpen. Iedereen wist dat het zo zou gaan. Sap kan natuurlijk niet tegen een 'noodoproep' zijn. Want mensen in nood moeten geholpen worden :-)

  • Piet de Geus, ma 29 augustus 2011 12:03 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Piet

    Piet

    "In de Volkskrant stond als er een 'noodoproep' komt dan mogen de agenten natuurlijk ingrijpen."

    Mag ik zo vrij zijn dat zo te vertalen: met zwaailicht en tweetonige hoorn aan, is alles toegestaan?

  • Hugo Freutel, ma 29 augustus 2011 00:21 Reageer op Hugo

    Hugo

    If you can't beat the government, join the government.
    if you can't beat the superpower, join the superpower.
    Optimistische oorlogspolitiek volgens het handboek van de NATO en Wallstreet. GL, D66, CU, SGP zijn uitvoerende macht volgers en geen controleurs.

  • Johannes Zeilstra, ma 29 augustus 2011 00:18 Reageer op Johannes

    Johannes

    Ik heb meer herrinnering aan een Kievit, die toen alles wat GL deed down playde, ook nooit meer terug gezien.

  • Hugo Freutel, ma 29 augustus 2011 00:09 Reageer op Hugo

    Hugo

    Rusland heeft de Atlantische oorlogsspeculanten, waaronder Nederland nadrukkelijk gewaarschuwd. Een guerrilla oorlog in Afghanistan is niet te winnen met conventionele militaire middelen.

  • Berthold Hohenlowe, ma 29 augustus 2011 01:24 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Berthold

    Berthold

    Er zijn maar weinig militairen en politici die de Afghaanse zaak kennen die de illusie hebben dat er een overwinning in het verschiet ligt. Waar het om gaat is de vraag hoe de zaken zich ontwikkelen als men niets doet.

  • Hugo Freutel, ma 29 augustus 2011 00:00 Reageer op Hugo

    Hugo

    De vraag is of onze regering en de partijen zoals GL en D66 die de regering steunden naïef zijn/ waren of gewoon hun kiezers en het volk voorliegen?

    Afijn Nederland vecht weer mee met in de kansloze oorlog van Atlantische speculanten. Op kosten en risico van belastingbetalers. Optimistische politiek volgens GL en D66!

  • YggY ..., ma 29 augustus 2011 00:23 in reactie op Hugo Freutel Reageer op YggY

    YggY

    Optimistische politiek volgens GL en D66!
    ==============

    Volgens mij hebben Rutte en Rosenthal nu een probleem, die hebben tenslotte die keiharde garanties afgegeven dat de opgeleide agenten geen oorlogshandelingen zouden verrichten.

    Maar ik voorzie een ontsnappingsclausule die zegt dat de gevechten tegen de Taliban geen oorlogshandelingen zijn maar zelfverdediging en waar dan die gemaakte afspraken niet op van toepassing zijn.

    Maar ik vrees toch dat Rutte en Rosenthal zich eruit moeten lullen.

  • , ma 29 augustus 2011 08:23 in reactie op YggY ... Reageer op

    Ik durf te wedden dat Sap zich eruit zal moeten lullen tegenover haar achterban.
    Want steun aan de missie intrekken is natuurlijk een mooi gebaar, maar wie denkt dat men *onze jongens* terugkomen is zo mogelijk nog infantieler dan mevr. Sap.
    We zij nu wel gewend dat deze regering maar wat zegt zegt en vervolgens iets heel anders doet.

  • Joop Schouten, zo 28 augustus 2011 23:39 Reageer op Joop

    Joop

    Dit was te verwachten. maar staat nu zwart op wit.

    ...En ja, GroenLinks heeft vreselijk domme inschattingsfout gemaakt.
    Slimmerds onwaardig.

    ....

    Ik kan me 'een zeker persoon' herinneren die zo enorm boos is geworden op GL dat hij deze woede vertaalde in een Avatar die een zeer harde link maakte met een een voorbeeld van ultieme kwaad.

    Hoewel ik het erg onverstandig vond en vind, begin ik deze persoon steeds beter te begrijpen (...).

    ...

    Het zou fijn zijn als zijn 'verbanning' wordt opgeheven.
    De voorwaarde geen grove aanstootgevende afbeeldingen te plaatsen lijken me een redelijke toezegging.

    Een mailtje ter overleg lijkt me voldoende.

    Meer zal ik er hier niet meer over schrijven.
    Het is niet aan mij dit op te lossen.

    : )



    : )

  • Ingenieur Paul, zo 28 augustus 2011 23:13 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Afghanen doen wat ze al eeuwenlang het beste kunnen doen...vechten. Het is het enige dat ze hebben dus waarom moeten wij ze dat plezier ontzeggen.
    Het is telleurstellend dat na onze goedbedoelde bemoeienis met verlies aan mensenlevens, de afghanen nog steeds niet overgaan tot een soort poldermodel met democratische principes, theedrinken, gay parades en dance feesten . Wij hebben daar helemaal niets te zoeken, laat de afghanen zelf hun maatschappij vormen zoals zij dat het liefste zien, hoe shitty dat ook lijkt in onze ogen.

  • , ma 29 augustus 2011 08:44 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op

    Ik begin zo langzamerhand te geloven dat je gelijk hebt.
    Wij hebben daar per slot van rekening niets verloren, we zijn er in gerold door Bush en zijn trouwe k .... likkertjes Verhagen en Balkenende, en hebben nu een volkomen misplaatst gevoel dat we er ons de rest van de eeuw mee moeten blijven bemoeien.
    Waarom?

  • Sylvia Stuurman, ma 29 augustus 2011 09:37 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Afghanen doen wat ze al eeuwenlang het beste kunnen doen...vechten. ]

    Deze mag eigenlijk wel de prijs krijgen voor de lulligste opmerkingen van het jaar.

    Al aan het einde van 19-de eeuw was Afghanistan het strijdtoneel cvan twee wereldmachten: Engeland en Rusland.

    En sinds 1970 is het opnieuw een speelbal geworden, tussen Rusland en de VS, en de mensen die door die landen bewapend en gesteund zijn.

    Je kunt beter zeggen dat Afghanistan doet waar het al zo lang goed in is geweest: verkracht worden :-(

  • Jan Jansen, zo 28 augustus 2011 23:01 Reageer op Jan

    Jan

    Geen nieuws.
    Dat kon je gewoon op je klompen aanvoelen.

    Kijken hoe GL zich hieruit gaat lullen...

  • Mad Pride, zo 28 augustus 2011 22:52 Reageer op Mad

    Mad

    Ben benieuwd hoe laag Jolande Sap de lat nu weer legt...

  • de heer Meijerink, zo 28 augustus 2011 22:51 Reageer op de heer

    de heer

    Ik had het kunnen weten!

  • Freedom Waves, zo 28 augustus 2011 22:43 Reageer op Freedom

    Freedom

    Nou zeg, verrassing.

  • Herman , zo 28 augustus 2011 22:43 Reageer op Herman

    Herman

    Jolande Sap is schuimbekkend op haar bezem gestapt en onderweg naar Kunduz en zal ze de maat gaan nemen.
    De afspraak was alleen schieten met een lazergun en bekeuren.
    Zal ze leren die schavuiten.

  • Addy Stoker, zo 28 augustus 2011 22:43 Reageer op Addy

    Addy

    Het is dus een enorme blunder geweest van ChristenUnie en GroenLinks om uiteindelijk met deze missie in te stemmen. Je kon het zien aankomen..

  • xxxxx xxxxxxx, zo 28 augustus 2011 22:24 Reageer op xxxxx

    xxxxx

    Nee echt? Diepe zucht... I bedoel die genen die niet van te voren wisten hoe dit zou gaan, wilden het gewoon niet weten.

  • , ma 29 augustus 2011 08:41 in reactie op xxxxx xxxxxxx Reageer op

    Ik vermoed dat Mrs. Sap dit heus wel geweten heeft. Maar haar verhaaltje en de loze garanties( kei- en keihard) waren uitsluitend voor de achterban.
    Sap wist heus wel dat die zaak, eenmaal op de rails, gewoon door zou denderen.
    Als ze het niet wist of kon vermoeden is het nog erger dan ik dacht.

  • - drammer -, ma 29 augustus 2011 11:47 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    Kijk, als Groen Links en met name Sap deze missie niet gesteund had, dat was Job Cohen het met de Pvda wel in dat gat gesprongen. Ze moeten toch wat om in de media te blijven. Niet in de media komen kost zetels en er op de wijze ook.

    Je moet je verantwoording nemen noemen ze dat, de linkslijnende partijen...ja, ja.

    De PVV weet wel welke zaken ze "wel" moet steunen en welke "zaken" de PVV zich verre van moet houden.

    Wat kan politiek toch mooi zijn, als het door intelligente mensen wordt bedreven.

  • el gringo, zo 28 augustus 2011 22:23 Reageer op el

    el

    goh, wat verrassend...

  • Johannes Zeilstra, zo 28 augustus 2011 22:19 Reageer op Johannes

    Johannes

    Iedereen die een beetje nadenkt wist dit al.
    Je kunt namelijk tegenover een beweging als de Taliban niet passief afwachten.
    We hebben met onze missie internationaal aanzien gekocht, en daar was het om te doen.
    GL zal het wel zo verwoorden dat de aanval de beste verdediging is.

  • Anja Lodewijks, zo 28 augustus 2011 22:17 Reageer op Anja

    Anja

    En gaat Jolande Sap het volgende lied tot Rutte zingen?
    http://www.youtube.com/watch?v=LLXOeYj8i-s

    Of gelooft ze dat het zelfverdeding is? Tenslotte is elke oorlog dat waar Nederland bij betrokken was en is. Het is maar hoe je het verdraait.

  • Johannes Zeilstra, zo 28 augustus 2011 22:49 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Johannes

    Johannes

    http://www.youtube.com/watch?v=9xmRt_2Aia0
    Nee hoor deze.
    Welke oorlogsmissie is GL niet voor geweest de afgelopen 15 jaar tenslotte.
    Dat past wel in het plaatje van emancipatie van de vrouw.
    Het wachten is op generaal Sap.

  • Anja Lodewijks, zo 28 augustus 2011 23:28 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Anja

    Anja

    "Dat past wel in het plaatje van emancipatie van de vrouw.
    Het wachten is op generaal Sap"

    Baas in eigen leger?

  • Michiel Online, zo 28 augustus 2011 22:09 Reageer op Michiel

    Michiel

    ja wat is het toch allemaal ingewikkeld, moeten vechten voor..voor wat?

    helemaal nergens voor.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel