08 december 09 16:55 Reageer (43) Wereld RSS

Israëlische minister van justitie wil Bijbelse wetgeving invoeren

Opleggen sharia krijgt enthousiaste navolging

De Israëlische minister van Justitie heeft gezegd dat hij de huidige wetgeving wil vervangen door de oude wetten uit de Thora. Zijn gehoor van rabbijnen reageerde enthousiast.

De plannen van de minister werden naar buiten gebracht door het radiostaion van het leger en de progressieve krant Haaretz.

"Stap voor stap zullen we de wetten van de Thora in voeren voor onze burgers en de Halakha (het stelsel van joodse wetten, Joop) tot bindende nationale wet maken," verklaarde Neeman.

Yaakov Neeman is niet gebonden aan een partij. Hij draait al sinds 1997 mee in de politiek als bondgenoot van premier Nethanyahu.

Het ministerie van Justie gaf later een verklaring uit waarin stond dat Neeman niet voor invoering van de joodse wetten pleitte maar meer in het algemeen sprak over het belang ervan.

 

 

CC-foto: premasagar  Ultra-orthodoxe joden bij de Klaagmuur

Laatste Reacties (43) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Meneer Dick, do 10 december 2009 14:40 Reageer op Meneer

    Meneer

    Natuurlijk is het niet te voorkomen, dat een (ongebonden) minister, die een kleine minderheid in israël vertegenwoordigt, voor persoonlijke rekening zo"n belachelijke uitspraak doet.
    Nog belachelijker is het, dat zoveel Nederlanders er nog serieus op ingaan ook. Zij geven blijk totaal gevoel en inzicht te hebben hoe de (machts)verhoudingen in Israël liggen. 90% van Israëlische bevolking zal meewarig om deze minister lachen. Als Rouvoet het een goed idee vindt om TV op zondag te verbieden, gaan jullie dan ook allemaal reageren?

  • Rouane Rabbit, do 10 december 2009 17:52 in reactie op Meneer Dick Reageer op Rouane

    Rouane

    Als Rouvout iets dergelijks zou zeggen, zou het gelijk exit Den haag zijn.

    Of Donner, is toepasselijker.
    In Nederland is een dergelijke minister van justitie onhoudbaar. Als je dit optelt bij een minister van Buitenlandse zaken die parlementsleden met de dood bedreigt, nou, dan hebben die 90% Israëliërs niet veel te vertellen in eigen land.

    Extremisten zijn er de baas. Redelijkheid in de regering is al jarenlang zoek.

  • cor veenbrink, do 10 december 2009 08:49 Reageer op cor

    cor

    Als het aan de Israelische Geert Wilders licht wil hij dus een Joodse Taliban regering krijgen.
    Onbegrijpelijk dat zo'n volk dat zo geleden heeft zulke a-sociale wetten en regels invoert en belijdt (zie ook het Palestijnse vraagstuk) zonder dat het merendeel van de westerse werweld daar krachtig stelling tegen onderneemd. Geen volk is vrij dat een ander volk onderdrukt !!!.

  • Mostafa Mouktafi, wo 09 december 2009 10:38 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Met de joods wetgeving gaat Israele ook muren bouwen om de joodse vrouwen heen? alle joodse vrouwen hun hoofd kaalscheren en een pruik op het hoofd zetten, zoals orthodoxe joden het doen.

  • Bernie Whistler, wo 09 december 2009 10:27 Reageer op Bernie

    Bernie

    Interessant uitspraak. Ik begrijp dat justitieminister Neeman deze diepe wens tijdens een lezing hardop gedacht heeft, maar dat zijn collegae de kreet meteen heftig verbouwd hebben om de schade wat te beperken. Voor de beeldvorming naar buiten is een op handen zijnde "talibanisering" van Israël niet gewenst natuurlijk. Maar ik neem aan dat deze fundamentalist zo in één klap wel zijn hoofdstadprobleem Jeruzalem kan oplossen en Israël verder kan gaaan zuiveren van Palestijnen, zoals zijn BuZaminister Lieberman dat trouwens ook wil. Maar Joodse wetten als leidraad voor de democratie? Beter van niet. Religies (en hun wetten) zijn leuke hobby's voor zoekenden, maar hebben allesbehalve met democratie te maken en moeten daar ook maar ver vandaan blijven

  • cor cor, wo 09 december 2009 03:21 Reageer op cor

    cor

    Ja terug in de tijd, nu de minister van defensie nog!

  • Mostafa Mouktafi, di 08 december 2009 23:23 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Europa is de uitvinder van het Kruisheidgordel voor de vrouw, maar dat was toen Mostafa!!
    Toen wij( mensen) nog apen waren, hebben wij zo onzin nooit bedacht, toch? waren maar wij aapen geblijven? was het beter?
    Toen wij mensen werden wordt het erg als ex-apen.
    Te moelijk Mostafa!
    Ik zei niets, sorry.

  • Frederik van Leeuwen, wo 09 december 2009 00:42 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frederik

    Frederik

    U bedoelt dat god discrimineert, en via zijn aardse onderdanen de mens als enig zoogdier vrije sex verbiedt? :-)

  • Mostafa Mouktafi, di 08 december 2009 23:03 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Van de pot gerukt?
    Hebben zij daar ook van dat zulke potten?
    Zo raar vraag serculeert al een tijdje in mijn hoofd toen ik het hier las''van de pot gerukt'.

  • Rouane Rabbit, di 08 december 2009 22:58 Reageer op Rouane

    Rouane

    De Jerusalem Post brengt het zo:
    Neeman slammed for desiring Torah law
    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?pagename=JPost/JPArticle/ShowFull&cid=1260181017325

    Wat mij verwondert is hoe zo'n man dit kan wensen en tegelijkertijd minister van justitie kan zijn.

    De minister van buitenlandse zaken maakt parlementsleden uit voor verraders met wie zal worden afgerekend. Hij zij nog wel meer, maar een voorbeeld volstaat.

    Kennelijk faalt daar de screening van politici op hun standpunten en glijdt het land af naar extremisme.
    Dit soort mensen brengt volgens mij grote schade toe aan de Israëlische staat.
    Als dergelijk fundamentalisme zonder schroom kan worden geuit door de meest vooraanstaande politici, dan is dat zeer zorgwekkend en vrees ik het allerergste voor de Palestijnen achter hun ommuurde stukje land.

  • Frederik van Leeuwen, di 08 december 2009 23:50 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Frederik

    Frederik

    Deze man verwoordt de mening van een groot deel van de Israelische bevolking, dat extreem fanatiek en extremistisch orthodox is, en qua fanatisme absoluut niet onderdoet voor de islam.

  • Rouane Rabbit, wo 09 december 2009 00:50 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Rouane

    Rouane

    De vraag is hoe groot dat deel is. Want wat is groot?

    Als het een beetje tegenzit hebben we binnenkort Geert Wilders als minister in Nederland, en dan krijgen we ook dergelijke sharia-achtige of discriminerende uitspraken in de wereldpers. (jongens door de knieën schieten, kopvoddentax, dat soort dingen)

    Ik zal me dan schamen om een Nederlander te zijn. Ik denk dat er ook veel Israëliërs zijn die zich schamen voor hun regering.

  • Frederik van Leeuwen, wo 09 december 2009 10:45 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Frederik

    Frederik

    Groot genoeg om de zionisten te kunnen helpen aan een meerderheid bij hun politiek van expansie, agressie, onderdrukking, apartheid, intimidatie enz.
    Helaas zijn de fatsoenlijke en verstandige Israeli in de minderheid en kunnen ze de criminele politieke activiteiten en oorlogshandelingen niet stoppen.

  • Rouane Rabbit, di 08 december 2009 22:08 Reageer op Rouane

    Rouane

    Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt, daar?

  • Mostafa Mouktafi, di 08 december 2009 21:28 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Halakha? leuk om te weten.
    dank u.


    Wat ik niet begrijp en te vaak, is dat ik vaak lees in de kranten en zie op TV, dat Veel Nederlanders zijn van God afgelost. Maar tijdens de verkiezingen stemt de meerderheid van de zelkfde Nederlanders op het CDA, sommigen gaan nog een stapje verder en stemmen op het CU, anderen wil helemaal moeilijk doen en stemmen op SGP.
    Hoezo andere landen uitlachen, die ook God meeslepen bij hun politiek carriere en roddels?
    God moet verleden tijd zijn in de politiek, anders blijven overal gelovigen met zwaarden zwaaien, moslim, christen of jood.
    Sommige atheisten zijn dool op kortsluitingen te veroorzaaken, met schade, tussen verschillende gemeenschappen.

  • Zeer Voornaam, di 08 december 2009 21:18 Reageer op Zeer

    Nu pas?
    Wij hebben dat al eeuwen.
    1. Gij zult op zondag geen bankzaken doen.
    2. Gij zult een homo niet trouwen ook al is dat uw werk.
    3. Gij zult uw vrouw bevruchten voor kinderbijslag en beide 48 uur per week werken tot u dood neer valt ter glorie van Shell en ING.
    4. Gij zult dieren brutaal fokken en opeten tot u barst aan vetzucht.
    5. Gij zult heidenen bevechten met JSF, landmijnen en Guantanamo bay. ( praten heeft geen zin, ze spreken immers geen nieuw Nederlands )
    6. Gij zult Gods schepping gebruiken tot zelfverrijking en ontkennen dat dat Gods wereld of schepselen schaad.
    O wacht,... dat laatste hebben ze zelf verzonnen.

    Maar goed dat die gelovigen zulke goede waarden en normen hebben.
    Echt iets om als heiden naar op te kijken.

  • Gerard de Vries, di 08 december 2009 20:31 Reageer op Gerard

    Gerard

    de man is van ''god los'' met dit onzalige idee

  • Dennis Mollis, di 08 december 2009 20:09 Reageer op Dennis

    Dennis

    Leuk om te weten maar wat moeten wij hier met dit nieuws ?
    Ik zou zeggen als ze dat willen dan moeten ze dat vooral doen.

  • Frederik van Leeuwen, di 08 december 2009 20:50 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Frederik

    Frederik

    Dan wordt het apartheidsbeleid nog verder aangescherpt.
    Lijkt me niet wenselijk.

  • Sylvia Stuurman, di 08 december 2009 19:42 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    De Joodse wetgeving heet Halakha, en niet Sharia, maar hoogstens de naam is verschillend; het principe is hetzelfde.

  • Jan Stroomer, di 08 december 2009 21:35 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jan

    Jan

    Inderdaad, beide zijn gestoeld op dezelfde Abrahamitische waarden.
    Net zoals de meeste Nederlandse wetten trouwens, al plakken we er graag een ander predikaatje aan.

  • Rouane Rabbit, di 08 december 2009 18:54 Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik ben benieuwd wat Geert hiervan zegt:

    Justice Minister Yaakov Neeman responded to the storm sparked by his remark on Monday that Jewish law should be binding in the State of Israel, clarifying Tuesday that he meant that since the justice system is currently backed up, an alternative court system, referring to the rabbinical court system, could serve to relieve the pressure.

    bron: http://www.haaretz.com/hasen/spages/1133596.html

  • Hugo Gündel, di 08 december 2009 22:45 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hugo

    Hugo

    G E E R T heeft enig politiek gelegenheidstourisme bedreven in Israel. Verwacht u nu wijze profetische uitspraken van hem?

  • Frederik van Leeuwen, di 08 december 2009 23:24 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Frederik

    Frederik

    Was het niet meer een kwestie van met de pet rondgaan?

  • Rouane Rabbit, di 08 december 2009 23:53 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Rouane

    Rouane

    Nee, niet direct profetisch. Daar zit ik ook niet op te wachten.

    Het is wel zo dat de Geert sterkere banden met Israël heeft u met "gelegenheid-toerisme" heeft omschreven. Ik lees dus dat u hiervan niet op de hoogte bent.

    Daarom voor uw informatie, volgende:

    Ik citeer uit een toespraak van Wilders voord de Danish Free Press Society: "Israel is the only democracy in the entire Middle-East. Israel is an oasis of enlightment, whereas the rest of the Middle-East is covered by the black veil of the night."

    Deze voorliefde van Wilders voor Israël zie je ook terug in politieke standpunten/moties/kamervragen van de PVV.

    Ik noem er een aantal van de PVV-website:
    - Israël eerste verdedigingslinie Westen
    - Vervolg alsnog anti-Israëlische haatzaaiers
    - terroristenbolwerk Gaza mag geen zusterstad worden
    - bouw Joodse nederzettingen in Judea en Samaria moeten als legitiem worden erkend
    - Onvoorwaardelijke steun aan Israël in Gaza-oorlog
    - Geweld tegen (Hamas) terreur is zelden buitenproportioneel
    - Israël is een oase in een woestijn van achterlijkheid

    etc, etc.

    Tientallen pages (volgens Google 113 pages) op de PVV website zijn aan Israël gewijd.
    http://www.google.nl/search?q=israel+site%3Apvv.nl

    Ik vraag me af waarom dat is, en ik vraag me ook af nu de minsiter van justitie zich openbaar voor sharia-achtige rechtspraktijk uitlaat, of dat zal veranderen. Want immers, de sharia is een van de belangrijkste redenen voor Wilders om de Islam achterlijk te noemen.

    Hij heeft zelfs een scheldwoord voor linkse politici die een zwak hebben voor de Palestijnse zaak:
    Zo noemt hij op de PVV-website volgende mensen sharia-socialist:
    Staatssecretaris Timmermans, Sharon Dijksma, Harry van Bommel, minister Van der Laan.

    (over demoniseren gesproken)

  • Hugo Gündel, wo 09 december 2009 00:49 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hugo

    Hugo

    Ja ... nu begrijp ik u beter. Excuses voor mijn onbegrip.

  • Mostafa Mouktafi, di 08 december 2009 18:22 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Zeg het luid en duidelijk in plaats van dat gedraai: Israel wil graag de Joodse Sharia invoeren.
    Homo's de kop eraf, bijvoorbeeld?!

  • Ben Joosten, di 08 december 2009 20:41 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Ben

    Ben

    Nee, stenigen, volgens mij.

  • Frederik van Leeuwen, di 08 december 2009 18:10 Reageer op Frederik

    Frederik

    Dit soort mensen die een behoorlijk deel van de bevolking vertegenwoordigen, tezamen met allerlei andere orthodoxe groeperingen en de Madoff's en Goldman Sachs'en all over the world vormen de echte bedreiging voor de internationale veiligheid en economie.
    Deze groeperingen zijn zeer arrogant en volkomen gewetenloos, en al hebben sommige groeperingen een hekel aan elkaar, wanneer het ze uitkomst vormen ze toch een pact.

  • Ben Joosten, di 08 december 2009 20:50 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Ben

    Ben

    Een wereldwijd pact... waar heb ik dat vaker gehoord? O ja, dat was die samenzweringstheorie die in de jaren 30 en 40 in sommige kringen erg populair was. Heel gevaarlijk meneer, wat u daar zegt.

  • Frederik van Leeuwen, di 08 december 2009 21:18 in reactie op Ben Joosten Reageer op Frederik

    Frederik

    De ontwikkelingen sinds 1967 zijn gevaarlijk, de feiten van de onmenselijke bezetting en onderdrukkung van de Palestijnen.
    Bedreigingen uit zionistische hoek gaan overigens aan mij voorbij.

  • Ben Joosten, wo 09 december 2009 01:41 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Ben

    Ben

    Israelische orthodoxen zijn gevaarlijke idioten, Madoff is een crimineel en Yehudi Menuhin kon heel mooi viool spelen. Dat ze daarnaast ook joods zijn/waren is niet van belang, maar wel voor mensen die in samenzweringen geloven. En dan wordt het gevaarlijk.
    Overigens zijn de joodse ultra orthodoxen streng anti zionist.

  • Frederik van Leeuwen, wo 09 december 2009 10:34 in reactie op Ben Joosten Reageer op Frederik

    Frederik

    ...''Overigens zijn de joodse ultra orthodoxen streng anti zionist''...

    En zo zijn er talloze Israelische groeperingen met buitenlandse aanhang die het niet met elkaar eens zijn en/of elkaar hartgrondig haten.
    Gaat het om zaken als bijvoorbeeld de uitbreiding van Israel ten koste van de Palestijnen, dan trekt men wel een lijn en horen ook de rijke Amerikaanse ooms volledig bij de familie omdat een en ander gefinancierd dient te worden.
    Wall Street figuren als bankiers zullen in het algemeen misschien niet veel moeten hebben van orthodoxen, maar ze financieren wel de Israelische expansie politiek.

  • Rouane Rabbit, di 08 december 2009 21:23 in reactie op Ben Joosten Reageer op Rouane

    Rouane

    Tegenwoordig mogen wereldwijde samenzweringstheorieën alleen aan Moslims worden toegeschreven

    ik geloof in geen enkele samenzweringstheorie behalve natuurlijk Opus Dei, en zo zit de wereld vol met duistere verbonden.

    maar niet echt.

  • Zjen Zen, di 08 december 2009 17:46 Reageer op Zjen

    Zjen

    Justice Minister: Rabbinical courts should support, not replace civil courts

    Dit is de oorspronkelijke kop Joop.

  • Hugo Gündel, di 08 december 2009 17:32 Reageer op Hugo

    Hugo

    Foute kop Joop. Het zou moeten zijn: Israëlische minister van justitie ziet belang van Bijbelse wetgeving.

  • Xatr Banaan, di 08 december 2009 17:50 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Xatr

    Xatr

    "De Israëlische minister van Justitie heeft gezegd dat hij de huidige wetgeving wil vervangen door de oude wetten uit de Thora. "
    Dus de kop klopt wel.

  • Hans Motel, di 08 december 2009 17:28 Reageer op Hans

    Hans

    "Het ministerie van Justie gaf later een verklaring uit waarin stond dat Neeman niet voor invoering van de joodse wetten pleitte maar meer in het algemeen sprak over het belang ervan."

    Waarom dan toch die kop?

  • Marcel LeCram, di 08 december 2009 17:42 in reactie op Hans Motel Reageer op Marcel

    Marcel

    En wat moet het woord 'Sharia' in de subtitel?

  • Rouane Rabbit, di 08 december 2009 19:23 in reactie op Marcel LeCram Reageer op Rouane

    Rouane

    "En wat moet het woord 'Sharia' in de subtitel? "

    Zelf weet ik niet veel van oude religieuze wetten toegepast op hedendaagse criminaliteit:
    Lees de comments in het Haaretz-artikel:
    http://www.haaretz.com/hasen/spages/1133596.html

  • Hugo Gündel, di 08 december 2009 22:35 in reactie op Hans Motel Reageer op Hugo

    Hugo

    Stukje journalistieke misleiding met de schreeuw ...... Ik wil gelezen worden.

  • Rouane Rabbit, wo 09 december 2009 00:00 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Rouane

    Rouane

    Het gaat wel om de minister van justitie die dit vandaag heeft gezegd. Het is niet zo maar iemand, maar een zeer vooraanstaand politicus.

  • Rouane Rabbit, wo 09 december 2009 00:08 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Rouane

    Rouane

    Stel dat het waar is, dat de minister heeft gezegd dat hij de Bijbelse rechtspraak wil invoeren in het strafrecht.

    Alle Israëlische kranten die een Engelstalige website hebben geven aan dat Yaakov Neeman dit werkelijk heeft gezegd. Vandaag.

    Ook Israël kent extremisten, dat wisten we al, maar ze zitten ook op minister-posten. Het is gewoon een feit.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel