02 augustus 11 16:26 Reageer (69) Wereld RSS

Israëlische lente brengt Netanyahu van zijn stuk

Tienduizenden Israëli's demonstreren tegen torenhoge 'leefkosten'

Duizenden Israëli's zijn de afgelopen dagen de straten opgegaan om te demonstreren tegen de torenhoge kosten van levensonderhoud in het land, waaronder de hoge huizenprijzen en tegen sociale ongelijkheid. Opmerkelijk in deze is dat internationale media vrijwel zwijgen over de 'Arabische lente' die lijkt te zijn overgeslagen naar Israël. Terwijl de regering Netanyahu eenheid probeert te creëren in het land, om te voorkomen dat de Algemene Vergadering van de VN een Palestijnse staat volgens de grenzen van 1967 zal erkennen, heeft de regering te maken met een ongekende onrust.

Demonstranten in Israël verwijten internationale media 'de koppen in het zand te steken'. Terwijl de ogen van de wereld gericht zijn op de gebeurtenissen in de Arabische wereld, wordt er nauwelijks melding gemaakt van de demonstraties in Israël. Dit terwijl regering Netanyahu te maken heeft met de grootste demonstraties in jaren. Israëli's protesteren tegen de te hoge kosten voor levensonderhoud en sociale ongelijkheid.

Voor de overheidsgebouwen in Tel Aviv dragen demonstranten hooibalen en borden met leuzen als 'Bibi het is over, mijn rug is gebroken'. In Jeruzalem is een groep gehandicapten bijeen gekomen om hun rechten op te eisen en in Tel Hashomer, een ziekenhuis nabij Tel Aviv, hebben de verplegers hun werk stil gelegd uit solidariteit met de dokters die al weken in hongerstaking zijn.

Netanyahu heeft aangekondigd een team van ministers en deskundigen te zullen samenstellen, om naar de demonstranten te luisteren en met een plan van aanpak te komen. De protestbeweging pleit voor vermindering van de kosten van bijna alle goederen, van kaas tot benzine, maar is dinsdag begonnen met een lijst samenstellen met alle eisen waaraan voldaan moet worden.

De Israëlische premier lijkt in een hoekje gedrukt te zijn en de eenheid in het land niet langer te kunnen bewaren. Dinsdag verklaarde een hooggeplaatste Israëlische functionaris zelfs dat Netanyahu bereid zou zijn de grenzen van 1967 te erkennen om het vredesproces te bevorderen. Kanttekening daarbij is dat de premier niet bereid is de Westoever in zijn geheel terug te geven aan de Palestijnen.

Ondanks alle omstandigheden wordt er, tot frustratie van de demonstranten, nauwelijks melding gemaakt van de demonstraties. Amir Mizroch, Yisrael Hayom daily redacteur, verklaart waarom:

"Misschien is het niet zo interessant voor redacteuren in de studio's. Ok, er is een protest gaande, maar wat is een protest precies? Een sociaal protest? Een revolutie? Het is niet hetzelfde verhaal - even groot en dramatisch als sommige van de andere huidige grote revoluties rond het Midden Oosten. […] Internationale media hebben Israël in een hokje geplaatst, eveneens het Israël-Palestina conflict. Dat geldt ook voor Israël-Libanon en Israël-Syrië. Alles wat daar niet direct aan gekoppeld kan worden, is geen nieuws item."

Eén van de demonstranten die al dagenlang op de tot 'Tahrir Corner' omgedoopte straat in Tel Aviv bivakkeert:

"Het maakt me boos dat toen Egypte besloot om op te staan en te zeggen 'we hebben genoeg gehad' en toen ze in Libanon besloten om te zeggen 'we hebben genoeg gehad' alle media daar waren. Ik heb hier niemand van CNN of FOX News of van één van de andere grote nieuwszenders hier gezien. Het is echt triest. Wij verdienen ook een kans om gehoord te worden."

Lees hier meer reacties van demonstranten

Laatste Reacties (69) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • jose van leeuwen, do 04 augustus 2011 08:04 Reageer op jose

    jose

    He he, Cidi plaatst eindelijk een stuk op zijn site, zeer interessant ,
    http://www.cidi.nl/Nieuwsberichten/De-oorzaken-van-Israels-woningcrisis.html

  • jose van leeuwen, do 04 augustus 2011 07:37 Reageer op jose

    jose

    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-14344515
    Achtergrond voor likoudlezers

  • jose van leeuwen, do 04 augustus 2011 07:26 Reageer op jose

    jose

    http://www.palestinecampaign.org/images/factsheets/Israels%20weapons%20of%20mass%20destruction.pdf
    Misschien toch maar bezuinigen op alle wapens die het produceert en of koopt?

  • Ernst Anepool, wo 03 augustus 2011 15:01 Reageer op Ernst

    Ernst

    Tsja, nu Europa even gene geld heeft om Israel te foerneren, en ook de handel in wapens beperkt word naar schurkenstaten, zit Netenyahoo met ene groot economisch tekort op de handelsbalans.

    Kun je gelijk zien dat die staat niet zelfstandig kan bestaan zonder enorme bakken geld van buitenaf...

  • Mostafa Mouktafi, wo 03 augustus 2011 15:12 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Zij hebben daar genoeg Palestijnse tomaatjes en olijven. De ene zaait en de andere met een geweer plukt. ach, geentje!!

  • Likoed Nederland, wo 03 augustus 2011 12:50 Reageer op Likoed

    Likoed

    Waarom zo weinig aandacht voor de protesten in Israel?

    Zou het wellicht komen omdat het tot nu toe voeral ging over de hoge prijs van huttenkase?

    Dat is toch echt wat anders dan dictaturen die hun eigen bevolkingen door tanks laten beschieten.

  • Evert van Vliet, wo 03 augustus 2011 13:45 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Evert

    Evert

    Nee, je 'eigen' bevolking met rekeningen bombarderen is lekker geciviliseerd?
    Let wel rekeningen die voor het leeuwendeel worden verstuurd omdat er eigenaren zijn aangewezen die de planeet wel eventjes in de handel zullen gooien.

  • Mostafa Mouktafi, wo 03 augustus 2011 14:08 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Bedoelde jij met je eigen bevolking ook de Israelische Arabieren die geen rechten hebben in hun eigen land Israel?

  • Oog van de Kraai, wo 03 augustus 2011 17:29 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Oog

    Oog

    "Zou het wellicht komen omdat het tot nu toe voeral ging over de hoge prijs van huttenkase?
    "

    Jij vindt, neem ik aan, dat de protesten in Israël geridiculiseerd dienen te worden. Dat lijkt mij onverstandig.

    Dat er regeringen zijn die hun bevolking met tanks beschieten dat klopt, maar wat dat met deze protesten te maken heeft, moet je toch even uitleggen.

    Bedoel je wellicht dat de protesterende Israëli blij mogen zijn dat hun regering dat niet doet, en dat ze dus verder hun mond moeten houden?

    Is dat de opvatting van democratie bij Likoed?

    Het zou mij niet verbazen gezien andere anti-democratische incidenten bij die partij.

  • jose van leeuwen, do 04 augustus 2011 07:20 in reactie op Likoed Nederland Reageer op jose

    jose

    hahaha Likoud, je laat je wel kennen hoor.
    Hoelang zijn de artsen al aan staken, hoelang werken de studenten al in de ziekenhuizen?
    2 maanden ofzo?
    Of produceren de artsen ook kaas?

  • jose van leeuwen, wo 03 augustus 2011 09:02 Reageer op jose

    jose

    http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=410466
    EU wil onderzoek naar de dood van 2 inwoners van een vluchtelingenkamp.

  • jose van leeuwen, wo 03 augustus 2011 08:58 Reageer op jose

    jose

    http://missingpeace.eu/nl/2011/05/over-olijftakken-en-bruggen-bouwen-kerk-in-actie-tegen-israel/
    Een organisatie die gevoed wordt door Joachim Visser, blogger op Volkskrant die zogenaamde leugens openbaar maakt wat betreft Palestina en het conflict.
    VVD lid Stefan de Bruijn,werkzaam in een deelraad van Adam heeft de bijeenkomst bij gewoond en vond het zeer zinnig.
    Jishai Evers, zoon van Rabbijn Evers? zit in de hasbara commissie die de zogenaamde fouten wat betreft handel en wandel van de Palestijnen weerlegd.
    Hoe zou het komen dat de VVD zo voor Israel is?

  • jose van leeuwen, wo 03 augustus 2011 08:32 Reageer op jose

    jose

    Het CIDI schrijft niets op zijn website over de protesten maar twitteren daar wel over,
    http://twitter.com/#!/CIDI_nieuws

  • Theo Joubert, wo 03 augustus 2011 08:25 Reageer op Theo

    Theo

    Vanwaar toch de gewoonte om volksopstanden met het begrip lente te associëren?

  • Oog van de Kraai, wo 03 augustus 2011 17:34 in reactie op Theo Joubert Reageer op Oog

    Oog

    Dit keer is het omdat het in de lente is begonnen, destijds in Praag ook.

  • Theo Joubert, do 04 augustus 2011 00:14 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Theo

    Theo

    Het woord lente suggereert dat het leven er nas de opstand leuker op wordt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

  • Mostafa Mouktafi, di 02 augustus 2011 23:44 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nee, juist het Joodse volk in Israel heeft geen media aandacht voor demonstreren nodig, zoals Egypte of Tunesie..Waarom?
    Natanyahou zal nooit het groene licht geven om zijn eigen volk te terroriseren en te vermoorden en dat weet ik zeker, niet omdat Natanhyahou democraat is,absoluut niet, maar het is een Joodse principe en staat vast: Arabieren doen alleen maar dat, kijk naar Ghaddafi en Assad!
    Nee, ga zo maar door, geachte Joodse volk! en vraag mooi bestaan voor jullie als Joodse volk in Israel en voor de Palestijnen in een Palestina, leef naast elkaar zoals iedereen het doet en laat zien dat het echte liefde en vrede door het volk zelf komt, door de mensen zelf en niet door de bebaarde of baardenloos politici en zakken vullers.
    Ik ruik vrede door deze mooie demonstraties in Israel, u niet?

  • abu sheetan, di 02 augustus 2011 23:06 Reageer op abu

    abu

    tja nu moeten de prijzen omhoog nu de landen als tunisie en egypte een democratische landen worden, eerst gebruiken ze een smoes van deze landen zijn tegen ons, maar kregen wel olie en andere produkten maar nu zullen alle arabische landen samen werken om palesteinen terug geven wat van hun was dan moeten ze maar andere middelen vinden, op amerika kunnen ze ook niet meer rekenen, misschien over paar jaar is china een machtige land die de wereld uitmaakt.
    down with israel free palestina

  • Marc Schouten, di 02 augustus 2011 22:40 Reageer op Marc

    Marc

    En zo blijkt or Israël niet het land van melk en honing te zijn. Ze zijn net zoals de rest van de wereld onderhevig aan aan een grotere kloof tussen arm en rijk, de aftakelende welvaartsstaat, eeuwige bezuinigingen en toenemende armoe.

    Helaas voor de demonstranten heeft moedertje staat een ander probleem wat de aandacht afleidt.

  • jose van leeuwen, wo 03 augustus 2011 08:28 in reactie op Marc Schouten Reageer op jose

    jose

    Het rommelt aan de Libanese grens en men is flink bezig op de West Bank.
    Er komt een onderzoek naar de stijging in het aantal dodelijke slachtoffers op de West Bank.

  • Mario Frieswijk, di 02 augustus 2011 21:13 Reageer op Mario

    Mario

    Vredesonderhandelingen zijn één mogelijkheid. Een kleine oorlog (zoals Olmerts verkiezingsstunt in Gaza) behoort, vanuit Bibi's positie, ook nog tot de mogelijkheden.

    De demonstranten hebben overigens al laten weten dat ze een afleidingsmanoeuvre in de buitenlandse politiek niet zullen accepteren. Nu maar hopen dat ze hetzelfde bedoelen met buitenland als Bibi. Zonder grenzen ligt spraakverwarring al snel om de hoek.

    Het is wel een beetje een wonderlijk protest. Ze stellen geen duidelijke eisen, waardoor de regering niet zo goed weet wat ze ermee moeten. Het is vooral de seculiere middenklasse die nu in opstand komt tegen beleid dat men jaren lang zelf aan de macht heeft geholpen.

    En de oplossing die door de Knesset nu wordt aangedragen, klinkt al even bekend; bouw tienduizenden huizen in Judea, Samaria en Jeruzalem. Maak van het Israëlische huizenprobleem een Palestijns huizenprobleem.

    http://www.haaretz.com/news/national/dozens-of-mks-to-netanyhu-solve-israel-housing-crisis-by-building-in-west-bank-1.376604

  • jose van leeuwen, di 02 augustus 2011 20:50 Reageer op jose

    jose

    http://www.haaretz.com/
    Sommige ministers stellen voor om huizen te bouwen op de West Bank, zo serieus neemt men de vrede.
    Ook het CIDI maakt geen melding over de demonstraties.

  • Mostafa Mouktafi, di 02 augustus 2011 20:48 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Wil je vrij zijn volg de Arabier!
    Heerlijk om zo iets mee te kunnen maken,als halve Arabier. Ik dacht altijd dat je niets hebt aan de Arabier.Nu schijnt dat de Arabier een les te zijn voor anderen ook voor Israel. Het is net algebra!

  • jose van leeuwen, di 02 augustus 2011 20:40 Reageer op jose

    jose

    Lees Haaretz, Netanyahu wil meer concurrentie , meer vrije markt etc etc.
    Het grote probleem is ook dat mensen het zat zijn dat de orthodoxe bewoners van Israel en de kolonisten alle voordelen krijgen, goedkoop wonen, goedkoop vervoer en voor de orthodoxe joodse mensen, die mogen blijven bidden en studeren op kosten van de staat.
    En ja, velen koppelen dit niet aan vrede of gelijke rechten.

  • Dehnus Nörder, di 02 augustus 2011 20:01 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Er is in dat land ook een hele hoop stille armoede, maar dat zien mensen niet die alleen maar in de kolonies komen of op de vluchthavens. Alles moet wijken voor het beeld naar buiten, het leger en de kolonies.

  • Peter Edens, di 02 augustus 2011 18:19 Reageer op Peter

    Peter

    toen ik daar was, een paar decennia geleden, was alles al erg duur. Ik neem aan, dat een ZEER actief leger op de been houden ook veel geld kost, muren, prikkeldraad.....en ... een samenleving gesch(r)oeid op USA-leest, is per definitie asociaal. Net als in Europa is gebeurd.
    Gefeliciteerd allemaal

  • YggY ..., di 02 augustus 2011 17:57 Reageer op YggY

    YggY

    Ja om het concentratiekamp Gaza in stand te houden en al die wapens aanschaffen waarmee je de Palestijnen aan flarden kunt schieten dat kost het een en ander.

    En iemand moet dat toch betalen.

    Net als in Nederland, we hebben liever kekke gevechtsvliegtuigen dan gehandicaptenzorg.

  • Piet de Geus, di 02 augustus 2011 20:21 in reactie op YggY ... Reageer op Piet

    Piet

    "Ja om het concentratiekamp Gaza in stand te houden en al die wapens aanschaffen waarmee je de Palestijnen aan flarden kunt schieten dat kost het een en ander."

    Dat is peanuts. Vooral de scrupules kosten geld. Als je kijkt waar de echte kosten zitten moet je je richten op de schurkenstaten in de omgeving.

  • Johannes Zeilstra, di 02 augustus 2011 21:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op Johannes

    Johannes

    Volgens mij heeft Israël het qua moderne 3de leger op deze aarde.
    Vanuit Amerika gaan er jaarlijks enige miljarden gratuit naar toe.
    Dat geld zou voor een gedeelte natuurlijk ook gebruikt kunnen worden om het leven van de Israëliërs te veraangenamen.

  • Piet de Geus, di 02 augustus 2011 23:57 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Piet

    Piet

    "Volgens mij heeft Israël het qua moderne 3de leger op deze aarde.
    Vanuit Amerika gaan er jaarlijks enige miljarden gratuit naar toe."

    En dat is niet vanwege de Palestijnen maar vanwege de geopolitieke situatie. Daarbij moet je toch echt in de eerste plaats denken aan Iran en Syrië.

  • Oog van de Kraai, wo 03 augustus 2011 17:47 in reactie op Piet de Geus Reageer op Oog

    Oog

    Klopt, tegen de Palestijnen kun je niet veel beginnen met kernwapens en tanks. De wereld zal nooit een grootschalige genocide op de Palestijnen accepteren, de Israëli ook niet.

    Het wapen van de Palestijnen is geduld en veel kinderen. Over tien jaar zijn er 3 miljoen Palestijnen van jonger dan dertig, helaas blijft Israël daar sterk bij achter.

    De Palestijnen zullen uit hun openlucht gevangenissen breken, en geen tank zal ze kunnen stoppen. Weinig mensen zijn zo gevaarlijk als mensen die generaties lang opgesloten zitten.

    Steeds meer Israëli zien dit ook, ze weten van hun grootouders hoe het is om zonder toekomst opgesloten te zitten in ommuurde ghetto's en hoe moedig mensen daarvan kunnen worden. De bron van hun eigen kracht zal zich tegen hun keren.

    Maar in de regerende politiek blijft men liever conservatief vast houden aan het verleden, waarin Israël sterk was en de Palestijnen zwak waren.

    Die tijd nadert zijn einde.

  • Inter Bella, di 02 augustus 2011 17:41 Reageer op Inter

    Inter

    Iedere demonstratie tegen een gevestigde orde is een 'lente'?

  • Evert van Vliet, di 02 augustus 2011 18:39 in reactie op Inter Bella Reageer op Evert

    Evert

    Eerst moet het nog herfst en dan winter worden, ik vraag me af of het fruit aan de oranje boom al rijp is.

    Gewoon de 'pluk ze' regeling d'r op loslaten en alleen de waxinelichthouders als erfstukken achterlaten.

    Grote kans dat je bij het verlaten van het te koop aangeboden pand er 1tje achter je aan komt vliegen....

    Democratie?..je zal d'r maar recht op hebben, verreweg de meeste en alles-bepalende wetgeving is vastgelegd toen de overweldigende meerderheid niets in te brengen had...pas nadat de verplicht gestelde hersenspoelingen in het 'onderwijs' z'n vruchtjes af begon te werpen kwam de schijninspraak aan bod....waar uiteindelijk alleen maar over besloten mag worden is wie mee mag beslissen.

    Van mannelijke arbeider via mevrollie stemrecht en dat voor de ander vreemde snuiters weer terug naar de goden?

    Pas wanneer de plein-bevolkingen in de gaten krijgen dat ze allemaal exact hetzelfde oor aan genaaid hebben gekregen is het lente.

  • Marc Schouten, di 02 augustus 2011 23:12 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Marc

    Marc

    Je hebt zoveel gelijk Evert en zo jammer dat het niet begrepen wordt. Iedereen houdt vast aan zijn eigen "verworvenheden".

    Als je een kind vraagt: "van wie is de aarde?" ... zeggen ze "van niemand" (misschien dat een enkel zegt "van ons", zonder aan te duiden wie ons is).

    De kinderen hebben gelijk.

  • Inter Bella, wo 03 augustus 2011 01:45 in reactie op Marc Schouten Reageer op Inter

    Inter

    ----[Je hebt zoveel gelijk Evert en zo jammer dat het niet begrepen wordt.]----

    Gelukkig dat jullie elkaar wél begrijpen...

  • Hjalmar Hoort, wo 03 augustus 2011 10:32 in reactie op Marc Schouten Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ach, evert heeft een heel goed punt: de wereld kan inderdaad een stuk beter, ik zou er voorstander van zijn, de utopie die hij wilt. Het Gaiaanse gebeuren. Jammer alleen dat wanneer je er op in gaat hij het kinderlijke sprookjes niveau niet kan ontstijgen. Hij heeft geen enkele concrete 'roadmap' om e.e.a. te bereiken.

    Tussen de wereld zoals deze nu is, en zijn gedroomde eindpunt is er een oorverdovende stilte.

    De Kinderen hebben misschien gelijk, maar zou jij een kleuter als bestuurder willen?

  • Evert van Vliet, wo 03 augustus 2011 12:40 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Evert

    Evert

    Dat is niet helemaal waar wat je daar stelt anders, ik haal vaker aan hoe 'het' in bepaalde gevallen dan wel een beetje beter zou kunnen gaan.
    Maar nogmaals, dat is niet 'slechts' aan mij noch enig ander individu.
    Dat is namelijk hoe 'het' nu al allemaal om zeep wordt geholpen.

    Bovendien is het onmogelijk alle kennis als individu in huis te hebben om d'r een zinnige slinger aan te kunnen geven.

    Wat ik wel voorsta is een anonieme totale wetenschappelijke benadering van de planeet, per slot van rekening leiden 'we' die wetenschappers toch ook collectief en anoniem op?
    Let wel, opgeleid doormiddel van overleverde globale kennis!
    Dat die niet met de opdracht worden opgezadeld om daar iets zinnigs mee te doen kan natuurlijk nooit aan mij als individu liggen, noch aan ook maar iemand anders behalve het verplicht gestelde winstbejag waar fabelachtige scepter-wetenschappers over gaan....en waar hele legers nog steeds gezapig achteraan hobbelen, al was het maar uit jeugdige overmoed en/of pure arrogantie.

    Zolang daar ook maar iets van iemands gading uit komt rollen blijven de pleinen leeg.....laat de 'rest' 'het' maar lekker zelf uitzoeken niet dan?

    Ook dat is een netto resultaat van de hersenspoelingen die er al heel vroeg op los worden gelaten dus als ik al een road map zou willen aanbevelen dan is het kappen met dit soort hypocriete nonsens...nationaliteiten, goden, eigenaren van de grondstoffen en kennis, vaandeldragers etc....dat heeft niets maar dan ook niets met onderwijs van doen, menig Einsteintje in de dop wordt botweg door de achterdeur afgevoerd omdat hij/zij niets met die onzin op heeft.

  • Hjalmar Hoort, wo 03 augustus 2011 17:17 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    We krijgen Europa nauwelijks van de grond, laat staan een centraal gestuurde technocratische wereldorganisatie. Nog los van het feit dat je dan even alle stammen/naties/religies zou moeten afschaffen, en daarna alle economien moet veranderen. Ergo: het is simpelweg niet realistisch. Ik vind het ook een mooi toekomstbeeld, maar niet echt realistisch. Misschien over 500 jaar. Als we HEEL veel geluk hebben.

  • Evert van Vliet, wo 03 augustus 2011 19:34 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Evert

    Evert

    Is het ooit wel realistisch geweest om die naties, religies en monetaire systemen in te voeren dan?

    Lukt toch nooit is wel het slechtste excuus dat je kunt verzinnen om aan realiteitszin te kunnen ontkomen.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 03 augustus 2011 21:52 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Fred

    Fred

    Meh, de grote veroveraars van de geschiedenis trekken zich niet zoveel aan van uw argumentatie.

  • Hjalmar Hoort, di 02 augustus 2011 17:38 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Is dit niet een beetje wensdenken van Joop? Het protest van israeli's direct te linken aan het vredesproces? Vooralsnog lijken de demonstraten hier juist NIET over te protesteren. Ik lees niets anders dan 'sociale ongelijkheid', en wat Joop er verder bij verzonnen heeft.

    ZEG JOURNALISTEN, GA EENS POLSHOOGTE NEMEN DAN!

  • jaap vos, di 02 augustus 2011 19:12 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op jaap

    jaap

    Journalisten geven al decennialang het sociaal wenselijke beeld zoals de vs, israel en het westen het midden oosten graag zien !!! Dit beeld is aan alle kanten gemanipuleerd en schots & scheef !!!! Decennialang is israel de hand boven het hoofd gehouden door de vs en de vn die zijzelf gijzelen door resolutie na resolutie te kapen. Beide landen gaan nu aan hun eigen financiele hoogmoed ten gronde !!!! In september a.s zal eindelijk gerechtigheid zegevieren over de lange tereur van israel (langer dan 5 jaar showa) !!! Ik hoop dat de Palestijnse staat zal herrijzen zoals de grenzen van 1948 aangeven, niet meer & niet minder want zo was het afgesproken !!!! Het is een menselijke schande dat bv in Hebron 100.000-den Palestijnen door een handje vol orthodoxe joden worden geteroriseerd dag in dag uit en dat al veel te lang !!!! Gerechtigheid nu !!!!!

  • Hjalmar Hoort, di 02 augustus 2011 20:53 in reactie op jaap vos Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Nou ladies en gentlemen: you read it here first. September aanstaande gaat er 'iets' gebeuren.

    Jaap, als die journalisten al decennia lang liegen: hoe weet je dit dat allemaal?

  • Hjalmar Hoort, di 02 augustus 2011 20:55 in reactie op jaap vos Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Lees trouwens even de Terry Pratchett theorie over mensen die meer dan 2 uitroeptekens gebruiken. Even googlen.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 02 augustus 2011 22:07 in reactie op jaap vos Reageer op Fred

    Fred

    Gerechtigheid zal in een iets andere vorm komen dan u denkt, anders is het geen gerechtigheid.

  • Johannes Zeilstra, di 02 augustus 2011 17:26 Reageer op Johannes

    Johannes

    Hmm, alhoewel de volledige Amerikaanse en Europese economie op springen staat verwacht ik dat er zeer ruime fondsen aangeboord gaan worden om daar de rust te bewaren.

  • Joop Schouten, di 02 augustus 2011 17:45 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Joop

    Joop

    '...verwacht ik dat er zeer ruime fondsen aangeboord gaan worden...'

    Er is geen geld meer van enige echte waarde.

  • Evert van Vliet, di 02 augustus 2011 18:13 in reactie op Joop Schouten Reageer op Evert

    Evert

    Alles is al verkocht, inclusief het potentiële verstand.

  • Johannes Zeilstra, di 02 augustus 2011 18:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op Johannes

    Johannes

    Amerika verhoogd het schulden plafon en zal als gulle gever paraat staan het arme Israel uit de penarie te helpen.

  • Tim Tim, di 02 augustus 2011 23:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tim

    Tim

    Tuurlijk wel, China zwemt er nog in. Die hebben er een hoop voor over om alles in het MO en Afrika op hun plek te laten zitten. Of het nu de regering is in Israel of een dictator in Syrie. Zolang het in die regio maar rustig genoeg blijft voor de extractie van grondstoffen. Wellicht dat Amerika en Europa (binnenkort) niet zoveel meer in te brengen hebben, maar die rol wordt gewoon overgenomen en ik heb zo'n vermoeden dat ze hem vanuit Beijing niet anders gaan invullen.

  • N N, di 02 augustus 2011 17:20 Reageer op N

    N

    Zo verwonderlijk is het ook weer niet. Er is namelijk wel wat ander nieuws geweest in de afgelopen weken:

    * Noorse moorden
    * Eurocrisis
    * Schuldplafond in de VS
    * Burgeroorlog in Libie
    * Opstanden in Syrie

    In de Arabische wereld vechten ze voor democratie. Israel is geen perfecte democratie, maar ze hebben het toch een stuk beter voor elkaar dan in de Arabische wereld.

  • Evert van Vliet, di 02 augustus 2011 17:18 Reageer op Evert

    Evert

    Realiteitszin is klaarblijkelijk grensverleggend.
    Zal de meerderheid dan toch in de gaten gaan krijgen dat de planeet (t.b.v.) in de aanbieding gooien niet zo'n bijster goed idee is?

    Welke erfplicht daarbij aangehaald wordt doet er duidelijk niet toe.

  • N N, wo 03 augustus 2011 09:34 in reactie op Evert van Vliet Reageer op N

    N

    Oh, weer die erfplicht...

    Wat is die erfplicht nou eigenlijk? Is geen Nederlands woord hoor.

  • Mostafa Mouktafi, di 02 augustus 2011 17:16 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    In het buitenland zijn ze de rijken in eigen land zijn zij de armen?

  • Joop Schouten, di 02 augustus 2011 17:00 Reageer op Joop

    Joop

    Geweldig nieuws ! Eerst beslist het Israëlisch Hooggerechtshof dat een illegale buitenpost moet worden afgebroken en nu dit.

    De haviken worden door de duiven verslagen.

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 02 augustus 2011 17:14 in reactie op Joop Schouten Reageer op Berthold

    Berthold

    Jaja, dit is spekkie voor Joop Schouten z'n bekkie.

  • Lot Lievaart, di 02 augustus 2011 17:43 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Lot

    Lot

    Nee, het IS niets in context met Joop en hij heeft er alleen een mening over. Wat het wel is, is onrust en die onrust zat er al een tijd aan te komen. Er is ontzettend veel aversie tegen het huidige beleid en het is nu genoeg geweest!

  • Hendrik Jansen, di 02 augustus 2011 18:28 in reactie op Lot Lievaart Reageer op Hendrik

    Hendrik

    het is geen geheim dat dhr. schouten weinig op heeft met Israel. dat hebben wij vaak genoeg kunnen lezen in zijn reacties.

    vandaar de reactie van berthold gok ik zo.

  • Marc Schouten, di 02 augustus 2011 23:00 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op Marc

    Marc

    Sorry Joop ik moet hier even nuances leggen, misschien praat ik voor mij beurt.

    Dhr Schouten (en deze, ik dus) hebben iets tegen de politiek van Israël. Nooit zal hij (en deze Schouten, ik dus) iets hebben tegen het volk van Israël. (En dat zonder familie te zijn, naar ik meen)

    Sorry Joop misschien kan jij het beter zeggen. ;)

  • Julian Haverkamp, di 02 augustus 2011 18:39 in reactie op Lot Lievaart Reageer op Julian

    Julian

    Ik lees hier op Joop niets anders dan aversie tegen rechts, Rutte, PVV, Wilders e.d. Maar echte demonstraties op wat FNV geneuzel en Kunstenboegeroep zijn uitgebleven. Liever veilig vanachter de pc?

  • Joop Schouten, di 02 augustus 2011 18:58 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Joop

    Joop

    Er moet gewerkt worden anders komen we niet rond.

  • Ernst Anepool, wo 03 augustus 2011 15:03 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Ernst

    Ernst

    Je zou liever zien dat links net als Rechts in Oslo de wapenen ter hand pakt ?


    Rare ideeen heeft rechts toch over hoe een samenleving ontwikkeld dient te worden :-(

  • Joop Schouten, di 02 augustus 2011 18:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Ik was ook geïndoctrineerd door de 'Israël reclame'. Ik liep toen der tijd zelfs met een zilveren Davidster om mijn hals.

    Wát een deceptie was het toen me duidelijk werd welke inhumane methodes Israëli gebruikten en nog gebruiken (...) en welke politiek daar achter steekt.
    De slachtoffers werden daders.

    Om voor een ieder nog even duidelijk te maken: ik ben NIET tegen een Israëlische staat maar WEL tegen de huidige.
    Israelische regeringen stelen liegen, bedriegen, moorden en koloniseren.
    (Ook hier is hier 'reptielenbrein' erg actief zal ik maar zeggen.)
    ...
    Het gestolen land moet worden teruggegeven.
    ...
    Palestijnen gaan vanzelfsprekend ook niet vrijuit.
    ...
    Nog vragen?
    Maar dat is een ander verhaal.

  • Lot Lievaart, di 02 augustus 2011 19:34 in reactie op Joop Schouten Reageer op Lot

    Lot

    Ik ken zelfs Israeli's die geïndoctrineerd waren door de 'Israël reclame'. en dat nu inzien:-)

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 02 augustus 2011 22:05 in reactie op Lot Lievaart Reageer op Fred

    Fred

    IK ken Spérs die door Hamas reclame zijn geïndoctrineerd.

    Krijg ik nu een medaille?

  • Marc Schouten, di 02 augustus 2011 22:52 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Marc

    Marc

    Oja wie dan?

    Namen en rugnummers (zoals dat modern is) alsjeblieft.

    Ik ken iemand in de Nederlandse regering (gedogend welliswaar) die op ws op de loonlijst van Israël staat. We zullen het snel weten.

  • , wo 03 augustus 2011 15:26 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op

    Gaarne even een bewijsje.
    Linkjes, en namen.
    En niet aankomen met iemand die in een demonstratie liep waar een stuk verderop ook mensen in liepen die iets scandeerden over Hamas.
    Dat zou al te makkelijk zijn.
    Dat is een *bewijs* vanuit het ongerijmde*er liepen ook mensen die mee die iets over Hamas riepen dus zal van Bommel dat ook wel vinden*.
    Welja.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 03 augustus 2011 21:53 in reactie op Reageer op Fred

    Fred

    Mevr Meulenbelt, bekend voormalig SP senator is die u bekend?

  • Marc Schouten, di 02 augustus 2011 23:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op Marc

    Marc

    "Ik was ook geïndoctrineerd door de 'Israël reclame'. Ik liep toen der tijd zelfs met een zilveren Davidster om mijn hals."

    Zover ben ik nooit gegaan, maar Israël was mooi toen ik daar onderricht in kreeg....daarna komt de waarheid. :-/

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel