02 augustus 11 20:05 Reageer (55) Wereld RSS

Israëlische Hof: Grootste buitenpost Westbank moet weg

Het is voor het eerst dat het Hooggerechtshof de Israëlische staat beveelt om een buitenpost te ontmantelen

Het Israëlische Hooggerechtshof heeft dinsdag bepaald dat Migron, de grootste Israëlische buitenpost op de Westbank moet worden afgebroken. Deze moet voor april 2012 worden afgebroken omdat die volgens het hof illegaal op Palestijns grondgebied is gebouwd. In Migron wonen zo'n vijftig families, ongeveer 250 mensen.

Het is voor het eerst dat het hof bepaalt dat de staat een Israëlische nederzetting moet opdoeken. De Israëlische krant Ha'aretz schrijft dat de beslissing mogelijk tot een politieke storm zal leiden.
NRC schrijft:

"De regering steunt op de kolonistenbeweging, de minister van Buitenlandse Zaken Avigodor Lieberman woont zelfs in een kolonie. De regering van premier Benjamin Netanyahu zal waarschijnlijk gaan onderzoeken hoe zij onder deze uitspraak van het Hooggerechtshof uit kan komen. Ze hebben in ieder geval ruim de tijd gekregen daarvoor. Het is dus afwachten of Migron inderdaad ontmanteld gaat worden."

NRC: Israëlisch Hooggerechtshof beveelt afbraak illegale buitenpost in ‘ongekende’ uitspraak




Laatste Reacties (55) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 03 augustus 2011 15:48 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Die absurde nederzettingen mogen allemaal weg van mij. Welk land doet nu zoiets! Israël geeft als reden op dat de nederzettingen nodig zijn om de bevolkingsgroei op te vangen. Stel je voor dat ieder land op eigen initiatief land erbij zou gaan pikken. Dat mondt uit in chaos en uiteindelijk oorlog.

    De enige reden dat Israël er tot nu toe mee weg heeft kunnen komen is volgens mij de Holocaust.

  • Reinaert de Vos, wo 03 augustus 2011 12:17 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Gewoon de huizen laten staan en overdoen aan de Palestijnen voor een habbekrats als schadevergoeding.

  • Jager Verzamelaar, wo 03 augustus 2011 15:22 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Jager

    Jager

    nee

    gewoon gratis plus een schadevergoeding

  • Joop Vermaat, wo 03 augustus 2011 22:21 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Joop

    Joop

    Nadat Israel de nederzetting in de Gazastook had ontruimd konden de Palestijnen de huizen overnemen.
    Abbas gaf echter de opdracht om de huizen ter vernietigen omdat hij vreesde dat er gevechten zouden uitbreken tussen de Parlestijnen over het bezit daarvan.

  • Dennis Mollis, wo 03 augustus 2011 23:23 in reactie op Joop Vermaat Reageer op Dennis

    Dennis

    “Abbas gaf echter de opdracht om de huizen ter vernietigen”

    Het verspreiden van leugens en het vertellen van halve waarheden zijn tactieken waarmee mensen zoals jij discussies vaak met succes een andere wending te geven.

    Jouw citaat wijst er op dat jij dat spel ook speelt want zoals je, in het artikel dat ik als bron heb toegevoegd, kunt lezen zijn de feiten anders namelijk, althans dat is wat officieel naar buiten kwam, dat het ging om een gezamenlijk besluit.
    http://www.nu.nl/algemeen/543424/huizen-kolonisten-in-gaza-worden-gesloopt-video.html

  • Jan Jansen, wo 03 augustus 2011 08:35 Reageer op Jan

    Jan

    Oplossing = simpel.

    Handhaven grenzen 1967.
    Eerbiedigen resoluties veiligheidsraad.
    Oprichting Palestijnse Staat.
    Vredesakkoord tussen beide.
    VN ziet toe op grensbewaking.

    Maar ik zal wel heel erg naief zijn.

  • N N, wo 03 augustus 2011 09:39 in reactie op Jan Jansen Reageer op N

    N

    Je bent helaas naief. Het is pas een oplossing als alle partijen zich er in kunnen vinden. Er zullen altijd Joden zijn die op de Westbank willen wonen en er zullen altijd Palestijnen zijn die Joden de zee in willen drijven.

  • Jan Jansen, wo 03 augustus 2011 10:15 in reactie op N N Reageer op Jan

    Jan

    En precies daarop zal de internationale gemeenschap met woord en daad moeten toezien. Resoluties zijn resoluties. Joden zullen best welkom zijn in de Palestijnse Staat. Maar landjepik doe je niet. Zouden wij ook niet van onze buurlanden accepteren, of wel? Eveneens pleeg je geen aanslagen in disco's, bij bushaltes e.d.

    Ik begrijp dus uit je reactie dat je de status quo wil handhaven en derhalve instemt met bezetting en aanslagen? Wordt wakker: lees het boek van Dries van Agt.

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 10:46 in reactie op Jan Jansen Reageer op Sonja

    Sonja

    En de Palestijnse vluchtelingen, die het recht op terugkeer hebben?

  • , wo 03 augustus 2011 08:22 Reageer op

    Nou, het zal me benieuwen.
    En dan de rest van de misdaden tegen de menselijkheid nog nalaten.

  • Peet Van Velzen, di 02 augustus 2011 21:35 Reageer op Peet

    Peet

    Jammer, maar wel een teken dat Israel een functionerende rechtsstaat is.

  • Eric Jan Taapken, di 02 augustus 2011 22:06 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    In vergelijking met de omliggende landen heb je daar gelijk in, echter het Palestijnse volk die nog steeds in het Heilige Land wonen en aan wie was beloofd dat zij na de 2 Statenkeuzes dus een eigen staat zouden krijgen, zijn nog steeds zonder eigen staat en worden niet hetzelfde behandeld als de andere Joodse bevolking, dit Hof en zijn beslissing zal dan ook weer aan zijn laars gelapt gaan worden, zoals men zovele ook Internationalere beslissingen aan zijn laars hebben gelapt, of ligt het alleen maar aan de Moslimlanden om hen heen?

  • Theo Joubert, wo 03 augustus 2011 00:39 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Theo

    Theo

    [dit Hof en zijn beslissing zal dan ook weer aan zijn laars gelapt gaan worden,]

    Zou je dat niet even afwachten?

  • jaap vos, wo 03 augustus 2011 10:28 in reactie op Theo Joubert Reageer op jaap

    jaap

    wat denk je zelf ??? Ben je echt zo naief ? wat zegt het verleden (de laatste 60 jaar !?). Wat heeft israel daarin gedaan behalve alles 'aan zijn laars lappen' (o.a. VN-resoluties) ??? Leuke buurman zou ik zeggen maar niet heus.......

  • clara legêne, di 02 augustus 2011 23:07 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op clara

    clara

    ["Jammer,"]

    Wat bedoel je met jammer? Heb je aandelen?

    ["maar wel een teken dat Israel een functionerende rechtsstaat is."]

    Het is pas een functionerende rechtstaat als het vonnis ten uitvoer is gebracht. Wat niet gaat gebeuren, tenzij Netayahu iets gedaan wil krijgen bij Obama. En dan is het nog geen functionerende rechtsstaat, aangezien Arabische Israëli minder rechten hebben dan joodse Israëli.

  • Frank Stootman, wo 03 augustus 2011 07:51 in reactie op clara legêne Reageer op Frank

    Frank

    Alle Israëli hebben gelijke rechten.

  • , wo 03 augustus 2011 12:40 in reactie op clara legêne Reageer op

    Ik meen me te herinneren dat de vorige keer dat Israëli's huizen en land moesten verlaten ten behoeve van de Palestijnen ze die huizen met de grons hebben gelijk gemaakt........................

  • Jim Davis, di 02 augustus 2011 23:31 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Jim

    Jim

    Het feit dat deze nederzetting nooit afgebroken zal worden, is een teken dat de Israelische rechtsstaat niet functioneert...

  • Pascal Black, wo 03 augustus 2011 00:13 in reactie op Jim Davis Reageer op Pascal

    Pascal

    Israël moet zich aanpassen aan de omringende landen die nog in de 13de eeuw leven en ook geen rechtstaat zijn.
    Met het handhaven van die regels graaf je het graf voor jezelf dus gewoon nederzettingen bouwen en een rechtstaat zijn voor je eigen volk!!

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 01:34 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Sonja

    Sonja

    Een staat met aparte wetten voor bevolkingsgroepen, waarbij de ene bevolkingsgroep meer rechten heeft als de ander, is geen rechtstaat. Dat is een Apartheidsregime.

  • Frank Stootman, wo 03 augustus 2011 07:49 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Frank

    Frank

    Je bedoelt Jordanië met aparte wetten voor Jordaniërs en Palestijnen? Binnen Israël is iedereen volgens de wet gelijk.

  • jose van leeuwen, wo 03 augustus 2011 08:23 in reactie op Frank Stootman Reageer op jose

    jose

    Je gelooft ook in Sinterklaas?

  • Frank Stootman, wo 03 augustus 2011 08:38 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Frank

    Frank

    Poehe, indrukwekkende reactie.

  • Phoenix van Milete, wo 03 augustus 2011 08:40 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Phoenix

    Phoenix

    U schijnt als feit te weten dat Israël verschillende wetgeving heeft voor verschillende bevolkingsgroepen.
    Dat is nogal opmerkelijk.
    Heeft u link of iets waar uit dat blijkt? Dat zou namelijk mijn visie en
    de visie van wereldleiders kunnen beïnvloeden.

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 11:08 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Sonja

    Sonja

    ISRAELI APARTHEID LAWS
    http://www.divestmentproject.org/apartheid_laws.shtml

    Israeli Apartheid Week: A Beginner’s Guide
    http://mondoweiss.net/2011/03/israeli-apartheid-week-a-beginner’s-guide.html

    Israel's apartheid is worse than South Africa's
    http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/israel-s-apartheid-is-worse-than-south-africa-s-1.4590

    Apartheid Israel-style - Law to keep Jews and Arabs apart
    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22412

    Israel introduces sweeping apartheid legislation
    http://directaction.org.au/issue28/israel_introduces_sweeping_apartheid_legislation

    Israel's Latest Apartheid Law
    http://counterpunch.org/pappe03222011.html

    UN envoy hits Israel 'apartheid'
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6390755.stm

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 13:36 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Sonja

    Sonja

    En, is je 'visie' reeds bijgesteld?

  • YggY ..., wo 03 augustus 2011 08:53 in reactie op Frank Stootman Reageer op YggY

    YggY

    Je bedoelt Jordanië met aparte wetten voor Jordaniërs en Palestijnen? Binnen Israël is iedereen volgens de wet gelijk.
    ===============

    De Palestijnen in Israël hebben dezelfde rechten als de Joden in Israël ?

    Droom maar lekker verder dan.

  • Frank Stootman, wo 03 augustus 2011 09:08 in reactie op YggY ... Reageer op Frank

    Frank

    De Palestijnen wonen buiten Israël. Israëli hebben gelijke rechten of ze nu joods, christen, moslim, atheïst, boeddhist of anders zijn.

  • YggY ..., wo 03 augustus 2011 09:34 in reactie op Frank Stootman Reageer op YggY

    YggY

    Ik bedoelde inderdaad de Arabieren.

    En voor de rest wat ik al eerder zei, droom maar lekker verder.

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 11:16 in reactie op YggY ... Reageer op Sonja

    Sonja

    Nee, je bedoelt de Palestijnen die in Israël wonen, de Palestijnse Israeli's. Zionisten noemen ze Arabieren (etnische achtergrond) omdat ze het woord 'Palestijnen' niet uit hun bek kunnen krijgen, en om mee aan te geven dat ze de Palestijnen (nationaliteit) niet erkennen.

  • YggY ..., wo 03 augustus 2011 12:28 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op YggY

    YggY

    Dus als ik het goed begrijp wonen er wel Palestijnen in Israël ?

    Ik kon het namelijk op Google niet direct vinden, daar vond ik alleen maar de benaming Arabieren.

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 12:38 in reactie op YggY ... Reageer op Sonja

    Sonja

    Yep, de propaganda van het Israëlsprookje is mainstream.

  • jose van leeuwen, wo 03 augustus 2011 16:33 in reactie op Frank Stootman Reageer op jose

    jose

    De Palestijnen in Israel mogen niet bouwen waar ze willen, niet uitbreiden, niet in de buurt van watervoorzieningen komen. Watervoorzieningen die ook nog door Palestijnse dorpen lopen maar die waar Israeli wonen onder de grond liggen( om vruchtbaar land te behouden) Palestijnse huizen moeten regelmatig afgebroken worden omdat de gemeente de eigendomsrechten niet accepteert.
    Palestijnen mogen geen wapens hebben, gelukkig want ik ben tegen wapens.
    Het idee dat overal in het openbaar vervoer jonge militairen zitten met wapens geeft het idee dat je de vijand bent.
    Ik ben ik Akko geweest en Haifa en de Palestijnse gebouwen die al heel oud zijn , worden verwaarloost of vernietigd, dit om de geschiedenis te herschrijven /ontkennen.

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 10:52 in reactie op Frank Stootman Reageer op Sonja

    Sonja

    Om de inhoud te vermijden, waar je geen repliek op hebt, ga je maar jijbakken. Fail, dus.

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 10:54 in reactie op Frank Stootman Reageer op Sonja

    Sonja

    "Binnen Israël is iedereen volgens de wet gelijk. "

    Propaganda, geen feit. Er zijn al 7 wetten die joden bevoordelen en er komen er steeds meer bij.

  • Frank Stootman, wo 03 augustus 2011 12:03 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Frank

    Frank

    We hebben in NL ook wetten die gelovigen bevoordelen. Nederland apartheidsstaat.

  • Sonja van Geloven, wo 03 augustus 2011 15:35 in reactie op Frank Stootman Reageer op Sonja

    Sonja

    Dat is alweer jijbakken.

  • Arjan Smit, wo 03 augustus 2011 18:04 in reactie op Frank Stootman Reageer op Arjan

    Arjan

    Mensen die in Israël hun dienstplicht hebben vervuld hebben recht op voorkeursbehandelingen. Je komt bij voorbeeld aan woon- of bouwvergunningen. Dus als Israëlische Palestijn hoef je alleen maar in dienst, je eigen volk te discrimineren of erger, en dan heb je dezelfde rechten als alle andere Israëliërs.

  • Dennis Mollis, wo 03 augustus 2011 23:45 in reactie op Frank Stootman Reageer op Dennis

    Dennis

    “Binnen Israël is iedereen volgens de wet gelijk.”

    De burgerrechten van "Arabieren"
    De Palestijnen werden tot op heden nooit gedefinieerd als een nationale minderheid door de staat Israël. Er wordt naar hen verwezen in termen van "Israëlische Arabieren" en "niet-Joden". Vaak wordt gepoogd hen volgens hun religie verder op te splitsen en te verdelen. Israël legitimeert de tweederangsbehandeling van de Palestijnen op basis van het feit dat zij geen dienst nemen in het leger. De staat Israël discrimineert de Palestijnse burgers dus niet alleen de facto, maar ook de jure. Nochtans heeft het toetreden van Druzen en Bedoeïenen tot het leger Israël nooit belet hen toch te discrimineren. Door bepaalde rechten te koppelen aan de dienstplichtregeling, valt ondertussen wel 85% van de Palestijnse bevolking uit de boot wanneer het op sociale rechten en voorzieningen aankomt. Ook de toegang tot hoger onderwijs is gekoppeld aan de dienstplicht. Een ander voorbeeld is een recente wet die ervoor zorgt dat Palestijnse ouders 25% minder kinderbijslag krijgen dan Joodse ouders. Terwijl de economische crisis zwaar doorweegt in Israël zijn de Palestijnen, en andere niet-Joden, vanzelfsprekend de eerste slachtoffers. Het merendeel van de Palestijnse burgers leeft in Galilea. Deze regio zit momenteel met een werkloosheidspercentage van 21%, het hoogste van Israël. http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=480

    Geloof je nu nog steeds dat in Israël “of all places” iedereen volgens de wet gelijk is? Zo ja welterusten anders “Wake up and smell the coffee”.

  • , wo 03 augustus 2011 08:44 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op

    Eerst zien dan geloven.
    Ons kent ons.

  • Reinaert de Vos, wo 03 augustus 2011 12:14 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Dat valt te bezien. Resoluties worden niet nageleefd. Palestijnen worden aan de checkpoints stelselmatig vernederd en het is zeer de vraag of men ook gaat besluiten het dorp inderdaad af te breken.

  • Alexander Raaijmakers, wo 03 augustus 2011 15:54 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Alexander

    Alexander

    Inderdaad. Waarom is het jammer?

    Vind je dat Israeliers het recht hebben om land te onteigenen waar Palestijnse boeren proberen rond te komen?

  • Mario Frieswijk, di 02 augustus 2011 21:23 Reageer op Mario

    Mario

    Was Migron maar de grootste nederzetting. Het is de grootste nederzetting die zelfs volgens de Israëlische wet illegaal is. Ik geloof dat we dat een illegale nederzetting noemen, analoog naar het Israëlisch recht.

    De andere noemen we gewoon 'nederzetting'. Volgens het internationaal recht zijn die net zo illegaal als de andere illegale nederzettingen. Maar ja, wij mogen het kolonialisme al een tijdje geleden hebben afgeschaft, dat geldt niet voor Israël. Die zijn nog druk bezig met het cowboy-en-indiaantje-proces. Met de Palestijnen in de rol van de indianen.

    Dat waren ook terroristen die het lef hadden hun land te willen behouden.

  • Dehnus Nörder, di 02 augustus 2011 21:19 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Gaat toch niet gebeuren, de militairen krijgen te horen dat ze "zacht" moeten zijn, terwijl de kolonisten alle gewelddadige stoppen er uit zullen halen om zich te verzetten. Militairen mogen niks terug doen en zijn bang voor bedreigingen en zwartmakerij. Zoals de vorige keer dat ze ze moesten ontruimen, toen ze zelfs overgoten werden met gloeiend heet water en ander spul dat blijvend letsel op zou leveren. Nee dit gaat niet lukken.

  • Theo Joubert, wo 03 augustus 2011 00:40 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Theo

    Theo

    Ze hebben toch Gaza ook ontruimd.

  • robert vd heide, wo 03 augustus 2011 16:20 in reactie op Theo Joubert Reageer op robert

    robert

    mogen we niet controleren ,,bij de bbc zijn ze ook erg boos omdat er 2 journalisten gewoon zijn doodgeschoten terwijl met grote letters PRESS voor en achter op hun hesje stond

    israel wil geen pottekijkers ,,en hebben veel te verbergen

    israelisch hebben een plan op het moment om zoveel mogelijk over de hele wereld joden over te halen naar israel te verhuizen
    en zetten dan palestijnen uit hun huizen om de nieuwe joden te kunnen huisvesten ,,met als doel dat straks zonder oplossing de palestijnen toch weg zijn
    heb zelfs israelische protesten gezien ,maar die worden net zo hard neergeslagen als palestijnen ,,tegenspraak in eigen bevolking wordt niet geduld door de huidige regering
    heb dit gebeuren gezien in een programma van levi bij joodse omroep
    zelfs levi was geschockeerd door de pstelling van israelisch ,en vond uit dat dit een gepland iets is ,om de palestijnen te verbannen

    de regering gebruikt een maas in de wet over terugkeer naar eigen gebied ,,implementeert dit wel voor israelisch en niet voor palestijnen

    wat een paar mensen zeggen is dus niet waar
    mischien is voor de wet iedereen gelijk ,maar niet voor de regering en uitvoerders van de wet

  • Arjan Smit, wo 03 augustus 2011 18:05 in reactie op Theo Joubert Reageer op Arjan

    Arjan

    "Ze hebben toch Gaza ook ontruimd."
    En de huizen van de nederzettingen gesloopt en de daar aanwezige waterbronnen vergiftigd.

  • , do 04 augustus 2011 08:54 in reactie op Arjan Smit Reageer op

    Klopt. Een van de minder bekende maar grofste schandalen die het kolonistengespuis uithaalde.

  • Tealc of Shulak, di 02 augustus 2011 21:19 Reageer op Tealc

    Tealc

    Is dat mogelijk...??

  • jose van leeuwen, di 02 augustus 2011 20:42 Reageer op jose

    jose

    Het Israelisch hof heeft wel meer gezegd maar de militairen zijn de baas, denken de baas te zijn.

  • Bert van Baar, di 02 augustus 2011 20:30 Reageer op Bert

    Bert

    Kennen ze dan eindelijk ook een wet voor de Isrealische staat?
    Het zou eens tijd worden dat de zo geroemde Joods-Christelijke cultuur de wet eens toepaste op haar eigen (verkeerde) beslissingen.

  • Henk Johan Faber, di 02 augustus 2011 20:29 Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Hopelijk baant dit een weg vrij om meer kolonisten terug te sturen naar hun 'eigen' grond.

  • Johannes Zeilstra, di 02 augustus 2011 20:20 Reageer op Johannes

    Johannes

    Nee beste Joop, de grootste outpost.
    Daar zit een significant verschil tussen.

  • Engelbert Luitsz, di 02 augustus 2011 21:21 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Engelbert

    Engelbert

    Inderdaad.
    "Grootste nederzetting Westbank moet weg"
    Dit is feitelijk onjuist. De grootste "outpost" moet weg. Outposts zijn even illegaal als de andere nederzettingen, het verschil is dat deze niet erkend zijn door de Israelische regering. Ze worden niettemin getolereerd en zijn bedoeld als wisselgeld bij onvermijdelijke onderhandelingen, zodat Israel met veel tamtam en orthodox gejank kan zeggen: zie eens wat wij niet allemaal opofferen voor de vrede. Het strategische doel is dus dat daarmee de "erkende" nederzettingen niet-onderhandelbaar zijn.

  • Lot Lievaart, di 02 augustus 2011 21:38 in reactie op Engelbert Luitsz Reageer op Lot

    Lot

    Jammer genoeg moet ik constateren dat u den spijker op den kop slaat. Het verbieden van deze "nederzetting" is niets meer dan een afkeurend blik van Rutte bij een uitspraak van Wilders. Een afleidingsmanoeuvre om gedoogbeleid te maskeren.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel