15 maart 10 17:33 Reageer (70) Wereld RSS

Israël zet omstreden bouwplan gewoon door

Netanyahu drijft conflict met VS op de spits

Ondanks een keihard conflict met vaste bondgenoot VS is Israël niet van plan af te zien van een omstreden plan voor de bouw van 1600 huizen in Oost-Jeruzalem. Premier Netanyahu zei dat Israëlische bouwplannen in deze regio nog nooit ten koste zijn gegaan van de Palestijnen.

Israël staat onder druk van Washington om af te zien van het project. Israël kondigde de plannen vorige week aan, net toen de Amerikaanse vice-president Biden in het land was om het vredesproces op gang te brengen.

Het plan heeft een crisissfeer tussen Tel Aviv en Washington veroorzaakt. De Palestijnen weigeren vredesbesprekingen zolang het plan niet van tafel is.

Meer bij NOS.nl en de Volkskrant.

Foto: White House (Flickr/CC)

Laatste Reacties (70) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ernst Anepool, vr 19 maart 2010 11:53 Reageer op Ernst

    Ernst

    Over het ontstaan van Israël

    "Nee hoor, Nederland is niet sinds mensenheugenis de hoofdstad van Duitsland. Jeruzalem is wel sinds mensenheugenis de hoofdstad van het joodse volk."

    Gelukkig is het menselijk geheugen heel wat langer en betrouwbaarder dan deze stelling.

    Het Joodse volk komt immers uit de buurt van Ararat (je weet wel waar dat bootje op vastliep in de bijbel) als je nu even kijkt waar Ararat ligt zie je dat je stelling niet klopt, hij is inmiddels zo vaak herhaald dat er een groot gedeelte van de mensen niet beter weten, maar ja niet beter weten is niet hetzelfde als werkelijkheid beschrijven.


    Maar voor ik verder ga, is het wellicht verstandig om dit interview met een hartstochtelijk Christen te beluisteren

    http://tinyurl.com/ware-christen-over-Israel

    Let wel even op, het is een vraaggesprek van bijna een uur, maar goed je kunt het probeem ook niet even in een Twittertje uitleggen, daar is het probleem te groot te oud en te complex voor.


    Wat feiten over de ellende situatie daar.

    Jezus van Nazareth de Palestijn, zo word ie in de Bijbel al genoemd, en dat boekwerk is toch echt wel ietsje ouder dan 60 jaar...


    Dus dat de mensen die zich nu voor Joden uitgeven, maar vaak niet eens Semitisch bloed hebben, zijn feitelijk hun eigen oorsprong aan het uitroeien, ik snap dat dat heel moeilijk te begrijpen is

    Hier een kaart uit 1866, waarop de provinciale indeling van Palestina, ingekleurd is en je allemaal bekende namen zult herkennen uit de bijbel...
    http://www.uflib.ufl.edu/maps/ALW1423BL.JPG

    En een nog oudere, die dan helaas wel in het latijn is, maar niet minder duidelijk...
    http://www.uflib.ufl.edu/maps/MAPHOLY032L.JPG


    Echt de waarheid is hard, maar de Zionisten hebben daar eigenlijk maar heel weinig te zoeken, want die zijn feitelijk grotendeels weer afstammelingen van Armeniërs...
    Kijk maar eens waar de berg Ararat ligt, en je komt tot inzicht:
    http://www.worldwideflood.com/flood/ararat/map_large.jpg

    Dat het allemaal erg verwarrend lijkt klopt, de tijd van de grote volksverhuizingen ligt al zo ver achter ons, maar het is iets van alle tijden geweest.


    En de Zionisten (Israëlieten) hebben een erg onfrisse rol met veel geschiedsvervalsing etc. gespeeld om daar het vruchtbaarste land van de daar veel langer wonende arabieren (inwoners van Palestina = Palestijnen) gestolen, en verschillende oorlogen met hun buren gevoerd om ook de macht over het water te krijgen, en de tol van het Suez kanaal op te kunnen gaan strijken om maar eens een van de achterliggende motivaties van hun oorlogen bloot te leggen.


    Want zonder water zouden de Zionisten het er niet lang uithouden, omdat ze niet de kennis en kunde van de Palestijnen bezitten om Arid Argriculture te bedrijven, iets wat de Palestijnen (en de Hopi in america) wel tot een hoge kunst hebben weten te ontwikkelen.
    http://www.ifamericansknew.org/cur_sit/water.html

    Dat water was ook *de* reden achter de annexatie van de Golan hoogte, want dat is een van de belangrijkste waterbronnen voor Israël...
    Hier een stuk van de verenigde naties waar dat glashelder uiteen gezet word :-(

    http://unispal.un.org/UNISPAL.NSF/0/DEEE818EE8A8D7738525765D004D1662

    The report states that Israeli settlement and outpost expansion, land confiscation and the construction of a barrier in the occupied Palestinian territory, contrary to the Road Map, the Geneva Conventions and other norms of international law, isolate East Jerusalem and severely intrude into the West Bank and curtail economic and social life. It also notes that the continuing Israeli occupation of the Syrian Golan in violation of Security Council resolution 497 (1981), and the restrictions imposed on the Syrian citizens living there, also continue to create economic and social hardship.



    Eigenlijk zou Amerika ze gewoon eens een stukje Utah aan moeten bieden, dat is vergelijkbaar qua omstandigheden, kunnen ze daar een riviertje aftappen zoals ze gewend zijn, en is de belangrijkste splijtzwam voor de wereldvrede, terug in de moederschoot waaraan hij ontsproot...

  • cor veenbrink, di 23 maart 2010 08:35 in reactie op Ernst Anepool Reageer op cor

    cor

    Beste Ernst.
    Geweldig stuk, zet het eens op De Dagelijkse Standaard, de rechtse tegenstander van JOOP. LOL.

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 19:52 Reageer op Frederik

    Frederik

    NOS Teletekst pagina 129:

    Clinton verzacht toon tegen Israel.
    Ze sprak van ''nauwe en onverbrekelijke'' banden tussen de VS en Israel.

    Business as usual.
    De sinds 43 jaar bekende komedie....

  • Meneer Dick, di 16 maart 2010 21:52 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Meneer

    Meneer

    Ik bewonder de tomeloze energie die jij hier in steekt.

    Het verandert geheel niets in de Amerikaanse politiek.
    Het verandert geheel niets in de Nederlandse politiek.
    Het verandert geheel niets in de publieke opinie.

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 22:09 in reactie op Meneer Dick Reageer op Frederik

    Frederik

    Het morele, economische en financiele failliet van de VS zal in combinatie met een wereldwijde omslag in de publieke opinie alles veranderen.

  • Rouane Rabbit, di 16 maart 2010 22:17 in reactie op Meneer Dick Reageer op Rouane

    Rouane

    Het is een kinderachtige reactie Dick, die jij schrijft.

    Mensen schrijven hier vanwege de discussie, niet dat ze verwachten dat Obama meeleest en een goede tip vindt.

    Ik neem ook aan dat jij om discussie schrijft, of misschien om mensen op een kinderachtige manier voor joker te zetten.

    In dat laatste geval noemt men het ook wel eens trollen.

    Ik zou daar mee ophouden als ik jou was.
    Je verpest discussies, maar voor jezelf, je staat gewoon voor joker.
    Het is je al vaker gezegd, ook al eens eerder door mij.

  • Meneer Dick, di 16 maart 2010 23:30 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Meneer

    Meneer

    Natuurlijk leest Obama niet wat Frederik of ik bij Joop schrijven.
    Maar ik neem wel aan, dat Obama met een schuin oog naar de "publieke opinie" kijkt. Wat is publieke opinie? De cumulatie van miljoenen opinies. Mensen schrijven bijdragen zoals bij Joop in de hoop anderen te overtuigen zodat de publieke opinie verschuift.

    Ik heb geen meetinstrument om de publieke opinie objectief te meten zoals een barometer om de luchtdruk te meten. Maar wij hoeven elkaar niets wijs te maken. Als je een beetje goede "voelsprieten" hebt, weet je wel hoe het met de publieke opinie over Israël zit, en in welke richting de trend beweegt.
    Vast heel frustrerend voor Frederik.

    Ik schrijf ook wel eens een bijdrage, zo bondig mogelijk. Als hetzelfde item weer actueel is, schrijf ik weer eens en probeer te variëren in woorden, stijl en toon. Met korte en gevarieerde bijdragen krijg je meer aandacht dan met tientallen ellenlange eentonige epistels.

    Ik ben begaan met Frederik. Lukt het mij om hem op een neutrale toon duidelijk te maken hoe uitzichtloos al zijn inspanning is? Ik bereik meer effect als ik er wat sarcasme in leg. Als ik in zijn bestwil kan voorkomen dat Frederik doldraait, heb ik het er voor over om joker genoemd te worden. Jij weet, dat ik sociaal ben.

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 23:50 in reactie op Meneer Dick Reageer op Frederik

    Frederik

    Raadpleeg uw dokter...

  • Prins Pils, wo 17 maart 2010 09:02 in reactie op Meneer Dick Reageer op Prins

    Prins

    "Ik bereik meer effect als ik er wat sarcasme in leg."

    Pfff. Niet bij mij in ieder geval.

  • - -, za 20 maart 2010 11:25 in reactie op Meneer Dick Reageer op -

    -

    Meneer Dick schreef: "Het verandert geheel niets in de Amerikaanse politiek. "

    Dat kunt u nu helemaal niet stellen. Niemand, incluis MicNew, weet wat er achter de deuren aan diplomatie plaatsvind. Uw conclusie is dan ook veel te voorbarig en uiterts cynisch bovendien.

    Meneer Dick schreef: "Het verandert geheel niets in de Nederlandse politiek. "

    Ook voorbarig. De mening omtrent het Israëlisch beleid is ook in Nederland aan verandering onderhevig.

    Meneer Dick schreef: "Het verandert geheel niets in de publieke opinie"

    Ik maak natuurlijk ook onderdeel uit van de publieke opinie en mijn mening is aan verandering onderhevig, gelukkig maar. U redenatie klopt bij deze al bij voorbaat niet.

  • Gerwin van Eersel, vr 19 maart 2010 19:52 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Gerwin

    Gerwin

    [Clinton verzacht toon tegen Israel.
    Ze sprak van ''nauwe en onverbrekelijke'' banden tussen de VS en Israel. ]

    Er is een reden waarom de VS bij monde van Clinton inbindt. De israel lobby in de VS kan van een flink aantal representative bepalen of ze zondag a.s. voor of tegen health care reform stemmen.

  • Sylvia Stuurman, di 16 maart 2010 16:49 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    @Daniel die schrijft: "Israel heeft daarom een claim op Jeruzalem netzoals de Palestijnen dat hebben, daar kan de VN wel wat van vinden maar de VN bepaalt niet wat Joden of Palestijnen zien als hun eigen land."

    De VN heeft dat nou juist wel gedaan, samen met de Britten. De Britten waren, in de koloniale tijd, de baas over Palestina, en hebben, samen met de VN, na de Tweede Wereldoorlog een gedeelte daarvan gegeven aan wat Israel zou worden.

    Dat de Palestijnen daar niet blij mee waren spreekt voor zich: hoe zou jij het vinden als de VN zou beslissen dat vanaf morgen Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht op zullen gaan in een nieuw land, Romaland, voor de zigeurners die tijdens hun diaspora overal terecht zijn gekomen en nergens welkom waren?

    Dan is het wel erg makkelijk om te zeggen dat het vanaf dat moment een kwestie tussen Nederlanders en zigeuners is, zeker als de zigeuners daarna nog eens Gelderland, Overijssel, Friesland, Zeeland en Groningen hebben geannexeerd omdat Nederlanders zo protesteerden, en bovendien nederzettingen bouwen in Noord-Brabant en Limburg.

  • Mostafa Mouktafi, di 16 maart 2010 16:15 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ho maar, ho maar beste Frederik.
    Israel luistert niet meer naar Amerika en naar niemand, ook niet naar de VN en mesenrechten organisaties.Dat is al duidelijk.
    Waarom niet?
    Omdat Israel nog niet haar Geologische grenzen kent. Ik hoorde ooit een bezetter zeggen: ook jordanie is Israel.
    De vrede komt als Isarael ook de heilige verhalen in de Thora vindt waar God precies de grenzen aan geeft, met Kilometers kwadraat graag!
    Zo niet, zegt Israel niets.

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 16:20 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frederik

    Frederik

    Dan moet de internationale gemeenschap met de allerzwaarste maatregelen dat schurkenstaatje doen luisteren, en internationale wetgeving toepassen...

  • Mostafa Mouktafi, di 16 maart 2010 17:14 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Vergeet niet dat Israel meer Atoombommen heeft dan Frankrijjk, meer dan 100 koppen, ook ergens gelezen.
    Israel is een sterk en machtig land, klein maar fijn zeggen ze.
    Maar wat ik niet eerlijk vind is dat de Palestijnen moeten het leed van de Tweede Wereldoorlog betalen, Terwijl Hitler geen Palestijn was.

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 17:26 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frederik

    Frederik

    Dus we moeten dat schurkenstaatje Israel gewoon hun gang laten gaan ten koste van de Palestijnen, en hen alle internationale wetgeving met voeten laten treden?
    Dan nog liever een atoombom van onze voormalige vrienden op m'n kop!

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 15:21 Reageer op Frederik

    Frederik

    George Mitchell, Obama, Clinton roepen boe, lijken verontwaardigd, maar blijven Israel militair, politiek, financieel en in de VN steunen.

    http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/284294/2010/03/16/Amerikaanse-gezant-stelt-reis-naar-Israel-uit.dhtml

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 15:17 Reageer op Frederik

    Frederik

    En uiteraard gaat Israel ondanks alle wereldwijde commotie over de illegale woningbouw in Palestijns gebied, de schurkenstaat gewoon door de Palestijnen te treiteren en uit te dagen tot protest, om vervolgens met het vingertje te wijzen en de Israelische illegale akties te kromvaardigen door te zeggen dat de Palestijnen gevaarlijk zijn en Israel van de kaart willen vagen.....

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/6296290/__Opstootjes_in_Oost-Jeruzalem__.html?p=3,1

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 15:10 Reageer op Frederik

    Frederik

    De Israelisch/Amerikaanse schijnbewegingen vinden al 43 jaar op dezelfde doorzichtige wijze plaats.
    Israel overtreedt voor de zoveelste keer de internationale wetgeving, en de Amerikanen zeggen boe, om vervolgens snel eraan toe te voegen dat de band tussen Israel en de VS onbreekbaar is.
    Zo zal het ook nu weer gaan, allemaal komedie!

    http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/photoalbum/detail/1089/151985/0/Joep-Bertrams.dhtml

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 15:03 Reageer op Frederik

    Frederik

    De 43 jaar durende Israelische illegale bezetting van de Palestijnse gebieden die gepaard gaat met misdaden tegen de menselijkheid, apartheid praktijken, en het negeren van allerlei soorten van internationale wetgeving is het grootste na-oorlogse internationale schandaal.

    De politieke partijen zouden in hun verkiezingsprogramma's aandacht moeten schenken aan dit humanitaire drama, zodat kiezers weten waar partijen sociaal voor staan.

    De PvdA zou eindelijk eens duidelijker moeten worden over dit enorme onrecht, en in het bijzonder partijleider Cohen.
    We kennen Cohen als de man die zeer regelmatig aanwezig is bij allerlei - voornamelijk joodse - herdenkingen van een oorlog die 65 jaar geleden werd beeindigd.

    Het is tijd dat Cohen zich duidelijk uitspreekt over deze 43 jaar durende nachtmerrie voor miljoenen mensen, en wat hij van plan is te doen om mede te helpen dit grote drama te beeindigen.

    Miljoenen mensen zijn het slachtoffer van de Israelische expansiedrang.
    Twee generaties kennen slechts een leven onder afschuwelijke bezetting.

    Wat is het sociale gezicht van Job Cohen?

  • daniel teeboom, di 16 maart 2010 15:35 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op daniel

    daniel

    "De politieke partijen zouden in hun verkiezingsprogramma's aandacht moeten schenken aan dit humanitaire drama, zodat kiezers weten waar partijen sociaal voor staan."

    Waarom? Er zijn zo veel conflicten in de wereld, waarbij zo veel meer mensen omkomen en de gevaren zo enorm groot zijn (kernoorlog tussen India en Pakistan bijvoorbeeld) dat het Israelisch-Palestijns conflict in vergelijk daarbij in het niet valt.

    Wat moeten de mensen in echte conflict gebieden denken waar duizenden dagelijks de dood vinden, als wij ons weer eens bezig houden met vechtende Arabieren en joden.

    Het is sowieso idioot om te denken dat wij dit probleem voor hen wél kunnen oplossen. Joden en Palestijnen moeten het zelf doen. Zij wonen daar, zij moeten vrede sluiten. Als wij dat voor hen doen wordt het een schijnvrede.

  • Sasha Berkman, do 18 maart 2010 14:00 in reactie op daniel teeboom Reageer op Sasha

    Sasha

    Het punt is juist dat het zgn democratische westen de israelische schurkenstaat van wapens en dergelijke voorziet. Dat moet stoppen.

  • daniel teeboom, di 16 maart 2010 11:38 Reageer op daniel

    daniel

    @Prins Pils

    "Dit gebied is Israëlisch sinds de annexatie? Dat is hetzelfde als zeggen dat Nederland feitelijk een Duitse provincie is, sinds '40."

    Nee hoor, Nederland is niet sinds mensenheugenis de hoofdstad van Duitsland. Jeruzalem is wel sinds menseheugenis de hoofdstad van het joodse volk.

    Israel heeft daarom een claim op Jeruzalem netzoals de Palestijnen dat hebben, daar kan de VN wel wat van vinden maar de VN bepaalt niet wat Joden of Palestijnen zien als hun eigen land.

    Dat doen die twee volken helemaal zelf, en ze bepalen ook zelf door middel van een machtsstrijd waar de grens moet lopen. Dat is een bloedige affaire, dat klopt, maar verschilt niet van de wijze waarop bijvoorbeeld de Nederlandse grenzen zijn getrokken, of die van Turkije of ieder ander willkeurig land op deze planeet. Daar is altijd geweld aan te pas gekomen en joden zijn dus ook mensen.

    "echte druk van Amerikaanse zijde op Israël om nu eindelijk eens de betreffende VN-resoluties na te leven."

    Israel leeft alle bindende resoluties van de VN veiligheidsraad na. De resoluties die het niet naleeft zijn niet bindende resoluties die aangenomen zijn door talloze commissies binnen de VN en de Algemene Vergadering.

    Als Israel al die resoluties zou moeten na leven, zoals terugkeer van alle vluchtelingen bijvoorbeeld (resolutie 93), houdt het direct op te bestaan. Als dat je doel is, zeg dat gewoon eerlijk. Als je dat niet wil, begrijp dan dat die VN resoluties vaak opgesteld zijn door landen die dat doel wel na streven en dat we daar gewoon realistisch mee moeten omgaan.

    Wat Obama betreft. Niemand neemt hem nog serieus. Zijn vijanden niet, en zijn bondgenoten ook niet.

    @Roelf Turksema

    "Als de Russen iets annexeren heet dat diefstal en nu is het wél okay"

    Nee, dan heet het Sint Pietersburg.

    "Zal ik Jerusalem om te beginnen eens tot mijn hoofdstad uitroepen....mooie boel zou dat worden."

    Denk je dat joden dat voor de grap deden ofzo?

    "onze hulp nog steeds stevig in handen van voornamelijk voormalig Oosteuropese en te rijke Amerikaanse mensen"

    Je vergeet dat ongeveer de helft van de joodse bevolking Arabisch is.

  • Prins Pils, wo 17 maart 2010 09:15 in reactie op daniel teeboom Reageer op Prins

    Prins

    "Israel heeft daarom een claim op Jeruzalem netzoals de Palestijnen dat hebben"
    En dus hebben de Palestijnen gelijk als ze protesteren tegen het annexeren van heel Jeruzalem, zoals de zionisten nu doen.

    "De resoluties die (het zionisme) niet naleeft zijn niet bindende resoluties die aangenomen zijn door talloze commissies binnen de VN en de Algemene Vergadering."
    De AV-resoluties zijn niet bindend? Dat vind ik formalistisch gezever, slechts mogelijk gemaakt door de opstelling van de VS in de Veiligheidsraad. Als de VN een werkelijk democratisch orgaan wordt, is het snel gedaan met het zionisme.

    En ja, als de Palestijnse vluchtelingen terug willen keren moet dat kunnen. Ze woonden daar gewoon! Het Westen had de joden (een vrij) Oost-Duitsland moeten geven, of een of meer (vrije) Italiaanse eilanden. Maar de joodse diaspora is voornamelijk het gevolg geweest van Romeinse onderdrukking en de eigen wens te emigreren naar het economische veel beter draaiende Westen. En dan verspeel je landrechten t.o.v. de Palestijnen. De joden mogen dus blij zijn dat de Arabische landen akkoord gaan met Israël zonder de bezette gebieden en met een gedeelde hoofdstad. Maar de zionisten willen alles. En daar moet eens een keer paal en perk aan gesteld worden.

  • Roelf Turksema, do 18 maart 2010 02:04 in reactie op daniel teeboom Reageer op Roelf

    Roelf

    Inderdaad is de helft van de joden in Israël arabisch, dat geeft ze nog niet het recht om Palestijnen te vermoorden en uit hun land te jagen. Alle Palestijnen zijn ook arabisch, geeft ze dat bonus punten op hun claim op Jeruzalem?
    Aan je voornaam te zien krijgen ze die bonuspunten niet van jouw.
    ''Israel leeft alle bindende resoluties van de VN veiligheidsraad na. De resoluties die het niet naleeft zijn niet bindende resoluties die aangenomen zijn door talloze commissies binnen de VN en de Algemene Vergadering. ''
    Dat is gewoon een leugen en dat weet jij ook. Hiermee stopt dan ook onze conversatie, ik verspil mijn tijd niet aan leugenaars.

  • Gesus , di 16 maart 2010 09:43 Reageer op Gesus

    Gesus

    Meneer de Jonge zei a een keer"nee dan ja hoe '

  • Gesus , di 16 maart 2010 09:40 Reageer op Gesus

    Gesus

    imagine There's no country's and no religions too !
    I just believe in me Elsja and me
    zolang jullie nog elkaar de tent uit vechten om een moskee meer of minder hoe denken jullie ooit iets te bereiken?alle grenzen,geloven en territoriale bezittingen opheffen en dan alles eens opnieuw verdelen zodat de mensen in de rest van de wereld op gelijke basis hun leven kunnen leiden of lijden wat ze willen,en tot die tijd is er oorlog.
    Here There Everywhere

  • Ahura Mazda, di 16 maart 2010 00:23 Reageer op Ahura

    Ahura

    Zinloze discussies .... de wereld is van iedereen !
    Iedereen moet kunnen wonen en leven waar ze willen...alle grenzen zouden opgeheven moeten worden.Dan pas kunnen we over vrede praten .Maar echt vrede stichters zie ik niet wat ik wel zie is een bevolking die zich verkleed heeft als democraten.

  • Mostafa Mouktafi, di 16 maart 2010 00:54 in reactie op Ahura Mazda Reageer op Mostafa

    Mostafa

    In de maan doen ze het wel, alles en overal voor iedereen.

  • Ahura Mazda, di 16 maart 2010 08:46 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Ahura

    Ahura

    Je hebt wat van Bassie ... die is ook zo grappig
    Nee Musto zelfs op de maan niet ....daar wappert ook de Amerikaanse vlag...

  • Kees Gelijkhebber, di 16 maart 2010 09:29 in reactie op Ahura Mazda Reageer op Kees

    Kees

    Maar de halve maan wappert in veel landen op aarde

  • Ahura Mazda, di 16 maart 2010 09:47 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Ahura

    Ahura

    Ha en daar hebben we Adriaan ... Damn it ! Weetje wat er heerst in dit land: afgunst! Echt een ziekte van de westerse maatschappij. Een mening hebben is als een erectie: je hebt er zo 1 maar dan moet je hem nog staand zien te houden anders wordt het al snel slap gelul! En dat zonder bier ...

  • Kees Gelijkhebber, di 16 maart 2010 13:58 in reactie op Ahura Mazda Reageer op Kees

    Kees

    Het verband ontgaat me even.... Wie onzegt jou je mening

  • Prins Pils, di 16 maart 2010 03:34 in reactie op Ahura Mazda Reageer op Prins

    Prins

    "alle grenzen zouden opgeheven moeten worden"

    Dat kan op zich, maar dan moeten buitenlanders wel worden uitgesloten van het recht op uitkering en huisvesting. Anders stroomt de Derde Wereld in no time leeg en het Westen vol. Met navenante gevolgen voor de overheidsfinanciën (en dus onze eigen knip).

  • Ahura Mazda, di 16 maart 2010 09:00 in reactie op Prins Pils Reageer op Ahura

    Ahura

    Ja je hebt een punt.Maar als alles eerlijk verdeelt zou worden dan vraag ik me af of ze uberhaupt wat te zoeken hebben hier.
    Maar jah ik begrijp uit je reactie dat je daar niet zoveel zin in hebt.
    Lekker effe als voorbeeld de buitenlander geven van het zijn toch schooiers.Toch ? Prins alles wat hier opgebouwd is dankzij de derde wereld landen ( geen dank ) .Revolutie is in zicht vanuit Parijs naar alle steden van Europa .....geen ontkomen aan niet die geite wolle sokken revolutie maar lekker Militant.Elk Koning of Prins van zijn troon af.
    De rest mag jij interpreteren hoe jij het wilt.

    " Una mattina mi son svegliato,
    o bella, ciao! bella, ciao! bella, ciao, ciao, ciao!
    Una mattina mi son svegliato,e ho trovato l'invasor."

  • Meneer Dick, ma 15 maart 2010 22:07 Reageer op Meneer

    Meneer

    Voorbeeld. Stel Brazilië start een oorlog tegen Argentinië. Waarom?
    Wel, waarom start men een oorlog, om te veroveren natuurlijk.
    De Brazilianen rekenen er optimistisch op, dat zij de oorlog winnen.
    En dat zij een heel stuk van Argentinië kunnen veroveren.

    Eén Braziliaanse burger is een beetje onzeker.
    "Stel dat Argentinië wint en wij verliezen,
    en dat zij een heel stuk van Brazilië veroveren.
    We moeten reëel zijn; dat zou ook kunnen gebeuren"
    Antwoord: "geen zorg, dan eisen wij ons verloren gebied na de oorlog gewoon weer terug"

  • Prins Pils, di 16 maart 2010 03:31 in reactie op Meneer Dick Reageer op Prins

    Prins

    In je onmetelijke intelligentie ben je "vergeten" dat de joodse diaspora primair een gevolg was van Romeinse onderdrukking en de eigen wens om naar het economisch veel beter draaiende Westen te emigreren. En de Arabieren hadden nog minder schuld aan de Duitse jodenvernietiging.

    Desalniettemin was het Westen niet bereid om de joden Oost-Duitsland te geven of een of meer Italiaanse eilanden, wat het had moeten doen, maar steunde het wel de wens van de zionisten om Palestina terug te claimen.

    Op de realisatie daarvan kwam een Arabische reactie, wat heel natuurlijk was.

  • Meneer Dick, di 16 maart 2010 15:29 in reactie op Prins Pils Reageer op Meneer

    Meneer

    Ik ben niets vergeten. Ik kijk niet verder terug dan 1948. Waarom zou ik?
    Zionisten kijken wel verder terug. Dat moeten zij weten.
    Alles dat lang geleden is gebeurd, is gebeurd. Dat kan niet meer teruggedraaid worden.

    De redenering van de Palestijenen en Arabische buurlanden is verwerpelijk. Eerst met diverse oorlogen proberen om je zin door te drijven, eenzijdig zonder redelijkheid naar de andere partij. En als dat dan steeds mislukt is, huilebalken om terug te krijgen wat je door eigen doen kwijt bent geraakt. Dan hadden zij van te voren moeten bedenken, dat zij die oorlogen konden verliezen. Zij waren erop uit om alle gebied van de Israëliërs te veroveren. In de plaats daarvan verloren zij alleen maar gebied.

    Mijn voorstel voor het volkenrecht:
    Elk land of groepering die zonder rechtvaardiging een oorlog begint, verspeelt alle territoriale rechten.

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 16:03 in reactie op Meneer Dick Reageer op Frederik

    Frederik

    ...''En als dat dan steeds mislukt is, huilebalken om terug te krijgen wat je door eigen doen kwijt bent geraakt''...

    PARDON, de Palestijnse gebieden zijn nog steeds van de Palestijnen.
    Dat de illegale bezetting nog steeds gaande is komt door de Amerikaanse steun, maar verandert niets aan de Palestijnse rechten.

  • Prins Pils, wo 17 maart 2010 02:59 in reactie op Meneer Dick Reageer op Prins

    Prins

    Nee, natuurlijk kijk je niet verder terug dan 1948, want dat komt niet goed uit in jouw redenering, wel?

    En als je dan toch niet ver terug wilt kijken, had je toch ook moeten zien dat de Arabische landen inmiddels allang akkoord zijn met de grenzen zoals die in VN-resoluties zijn vastgelegd. Dus gewoon een staat voor Israël. Maar het is Israël dat niet aan die resoluties wil! Je redenering snijdt dus nog niet eens boter.

  • - -, za 20 maart 2010 11:26 in reactie op Meneer Dick Reageer op -

    -

    Meneer Dick schreef: "Mijn voorstel voor het volkenrecht:
    Elk land of groepering die zonder rechtvaardiging een oorlog begint, verspeelt alle territoriale rechten."

    Sluit ik me geheel bij aan, nu Israël nog.

  • Mostafa Mouktafi, ma 15 maart 2010 20:10 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Alle bezetters van Palestina terug naar waar zij ooit vandaan vertrokken, dan is het toch vrede?

  • Kees Gelijkhebber, ma 15 maart 2010 21:29 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Kees

    Kees

    Interessante visie, Alle bezetters terug . Waarheen dan? Hoe zit het eigenlijk met de bezetting van de Westelijke Sahara door Marokko? Of mag dat wel?

  • Teddy Ballgame, ma 15 maart 2010 21:45 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Teddy

    Teddy

    Of Spanje/EU in Noord-Marokko.
    Ook Obama hoorde je in zijn talloze redes tijdens zijn campagne over onderdrukten en minderheden, behalve over de echte Amerikanen, de Indianen.

  • Mostafa Mouktafi, ma 15 maart 2010 22:28 in reactie op Teddy Ballgame Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Sorry, Indianen werden afgemaakt door Europeanen en niet door Amerikanen, die bestonden toen niet.

  • Rouane Rabbit, di 16 maart 2010 00:42 in reactie op Teddy Ballgame Reageer op Rouane

    Rouane

    -[over onderdrukten en minderheden, behalve over de echte Amerikanen, de Indianen]-

    De indianen van de USA zijn miljardairs omdat ze in hun reservaten alles kunnen toestaan wat in de USA verboden is. Die zijn dus goed terecht gekomen. Ze zouden hun tent op de prairie niet meer terugwillen.

  • Sylvia Stuurman, di 16 maart 2010 09:41 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Dat geldt alleen voor een aantal individuele mensen van Indianenstammen die ervoor gekozen hebben van gokpaleizen te leven.

    Er zijn veel indianenstammen die daar tegen hebben gekozen (zoals bv de Navajo en de Hopi, maar er zijn er veel meer).

    Kom je daar, dan kom je een derdewereldland binnen, in een van de rijkste landen ter wereld.

    Net zoals bij de Palestijnen, hebben ze minimale stukjes land gekregen waar werkelijk niets meer van te halen viel, en wordt er aan infrastructuur er naar toe niets gedaan. Een simpel recept om mensen tot armoede te dwingen.

    Jouw bewering is dus nogal erg kort door de bocht.

  • Rouane Rabbit, di 16 maart 2010 22:21 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Er zijn veel indianenstammen die daar tegen hebben gekozen (zoals bv de Navajo en de Hopi, maar er zijn er veel meer)]-

    Ik neem aan dat de indianen die niet het hun toegewezen reservaat willen wonen, dat mogen verlaten en in de USA mogen wonen.

    Het is natuurlijk niet allemaal makkelijk, maar in de USA leven 40 miljoen mensen onder de armoede grens, je mag daar blij zijn als je je dagelijkse brood weer binnen hebt.

  • Mostafa Mouktafi, ma 15 maart 2010 22:26 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De Marokkanen die hebben de Spanjaarden in 1975 weggejaagd en niemand anders.
    Onze Sahara zit vol olie, Marokkanen en Amerikanen gaan aan de slag daar, over een paar jaren, en jij maar blijven roepen dat ze...

  • Kees Gelijkhebber, di 16 maart 2010 09:28 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Kees

    Kees

    Nee, dit klopt niet. De Spanjaarden zijn vrijwlillig weggegaan; niet verdreven door de Marokkanen. Vanaf 1976 onderdrukt Marokko de beweging die streeft naar een onafhankelijke democratische republiek Sahara. Raar hoor, wel kritiek hebben op Israel maar vergelijkbare daden van je land van herkomst goedpraten.

  • Ton evertsen, ma 15 maart 2010 21:55 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Ton

    Ton

    maar je vergeet dat wat jij palestina noemt voor een deel gewoon israel is geheel legaal volgens vn resolutie etc

    je vergeet ook dat de omliggende landen vanaf dag 1 aangevallen hebben en dat na de aanval defensieve diepte kweken de beste verdediging is. Je vergeet ook dat zowel libanon als syrie nog steeds op voet van oorlog met israel staan .

    hoop dingen om even te vergeten

  • Rouane Rabbit, di 16 maart 2010 00:49 in reactie op Ton evertsen Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Je vergeet ook dat zowel libanon als syrie nog steeds op voet van oorlog met israel staan .]-

    Vind je het gek, als Israël Beiroet grootschalig bombardeert om twee soldaten terug te krijgen (wat ook nog eens een keer niet lukte)

    -[hoop dingen om even te vergeten ]-

    Er zijn enkele miljoenen Palestijnen die achter een muur worden gestopt. Het ontbreekt hun aan iedere mogelijkheid om zorg, goed onderwijs, economie, cultuur op te bouwen. Ze worden gemarginaliseerd. Hun land wordt geroofd, en als ze klagen voor een rechtbank laten de poortwachters in de muur hun de rechtbank niet bereiken.

    Iedereen weet wat er aan de hand is. En iedereen weet dat zolang dit aan de hand is vrede in het Midden Oosten ver weg is. Zo simpel is het ook nog een keer.

  • Thayli - Rah, ma 15 maart 2010 19:57 Reageer op Thayli

    Thayli

    Zo werkt dat nu eenmaal in de wereld: je begint een oorlog, verliest en dat heeft consequenties; zoals de annexatie van Jeruzalem. Al een hele poos de hoofdstad van Israel!

    Als de Arabieren al het door hen geannexeerde land terug zouden moeten geven bleef er maar een klein stuk woestijn rond Mekka en Medina over, dus waar maken we ons (selectief) druk over?

  • Prins Pils, ma 15 maart 2010 21:26 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Prins

    Prins

    Aan wie moeten de Arabieren dat dan teruggeven? Aan de woestijnratten? En het feit dat Jeruzalem al een hele tijd de hoofdstad van Israël is zegt niets. De Russen heersten ongeveer net zo lang over het Oostblok, en toch wilden we allemaal dat ze zouden vertrekken. Verder is Oost-Jeruzalem internationaal nooit erkend als (deel van) de Israëlische hoofdstad. Je kletst dus als een zionist.

  • Mostafa Mouktafi, ma 15 maart 2010 21:41 in reactie op Prins Pils Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Toch hebben de Arabieren het makkelijk, zij laten de westerse wereld zelf graven op hun grond, olie naar boven brengen en dan vangen ze geld van de gravers.
    Dus, het westen graaft in de grond op zoek naar geld(olie) en geven dat geld aan de Arabieren, is dat niet lachen.
    Het westen moet wel hard werken voor zijn centjes.
    Waneer gaan de Arabieren werken, dat weet nog niemand.

  • Roelf Turksema, ma 15 maart 2010 19:51 Reageer op Roelf

    Roelf

    En vervolgens leidt dit geniale idee van de Zionisten tot het feit dat anderen geheel Israël (eigenlijk Palestina maar dankzij onze hulp nog steeds stevig in handen van voornamelijk voormalig Oosteuropese en te rijke Amerikaanse mensen die denken dat ze net een beetje meer rechten hebben dan anderen) dreigen te verbouwen. Etc,etc.
    Voor wie zit hier winst in?

  • Kees Gelijkhebber, ma 15 maart 2010 21:37 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Kees

    Kees

    Zeg het maar, alle Joden weg uit Israel of bedoel je dat niet? Het conflict tussen Israel en de Palestijnen is onoplosbaar. De Joden willen uiteindelijk alle Arabieren aan de overkant van de Jordaan. De Palestijnen zien alle Joden het liefst in de Middelandse zee. Dit klinkt hard maar het is helaas de waarheid. Israel vindt dat het als enige Joodse staat in de wereld het recht heeft om ervoor te zorgen dat het land ook Joods blijft. Er zijn grote demografische verschillen. De Joodse bevolking heeft te maken met een daling van het geboortecijfer; dat van de Arabieren blijft hoog. Zonder ingrijpen zal Israel binnen 50 jaar een Arabisch land zijn. We kunnen er politiek correct om heen kletsen maar dit zijn de feiten.

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 15:59 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Frederik

    Frederik

    ...''Zeg het maar, alle Joden weg uit Israel of bedoel je dat niet? Het conflict tussen Israel en de Palestijnen is onoplosbaar''...

    Israel moet gewoon weg uit alle bezette gebieden, en dan komt het goed.

  • Roelf Turksema, do 18 maart 2010 02:13 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Roelf

    Roelf

    Zeg jij het maar, alle Palestijnen uitroeien? Politiek correct my ass.
    Nogmaals, diefstal mag niet beloont, moord moet bestraft. Die 1600 huizen naar de Palestijnen en om te beginnen de muur weg, Chinese VN troepen tussen de joden en Palestijnen, gefinancierd door koewiet als straf voor hun moord op en uitzetting van Palestijen na de inval van Irak in Koeweit. En Saudie kan ook een steentje bijdragen.
    Zelfbestuur, open havens en vliegveld en vrije vestiging van Palestijnen in heel Israël. En de eerste de beste kolonist die met een wapen in de hand aangetroffen word standrechtelijk excecuteren en zijn huis en die van de buren opblazen. Af en toe een joods kind neermaaien die met een steentje in de hand loopt. Gelijke monnikken, gelijke kappen.
    Klinkt grof? Het gebeurt iedere dag ergens op de wereld, alleen niet met kolonisten.

  • Roelf Turksema, do 18 maart 2010 02:19 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Roelf

    Roelf

    @ Dick: ''Ik bewonder de tomeloze energie die jij hier in steekt.

    Het verandert geheel niets in de Amerikaanse politiek.
    Het verandert geheel niets in de Nederlandse politiek.
    Het verandert geheel niets in de publieke opinie. ''

    Jouw energie verandert veel in de politiek....... not.
    Israël moet zich aan afspraken houden, onvoorwaardelijk.
    Misdaad moet gestraft, in een vrije wereld moet je je vrij kunnen vestigen, in een democratische wereld moet je een keuze hebben.
    Israël houd de Palestijnen gevangen en heeft ze van alles beroofd.
    Wie dat niet ziet is blind en wie dat steunt is medeplichtig aan kinder- en volkerenmoord, simpel. Geen gedraai, actie.

  • Han van der Horst, ma 15 maart 2010 19:02 Reageer op Han

    Han

    Reken maar dat Israel doorzet. Jeruzalem behoort namelijk niet tot de bezette gebieden, maar is na de zesdaagse oorlog geannexeerd en tot hoofdstad van Israel uitgeroepen. Met de bouw van die huizen wordt dat nog eens onderstreept. De minister die erachter zit, Gilad Erdan, is een jonge Draufgänger van de nationalistische Likud-partij die zich openlijk kritisch had uitgelaten over de beslissing van zijn eigen regering om de bouw van woningen op de Westbank wel voorlopig op te schorten. Hij gaf toestemming tot de nieuwbouw in Oost-Jeruzalem juist tijdens het bezoek van de Amerikaanse vicepresident Joe Biden aan Israel om een voldongen feit te scheppen dat in de hele wereld aandacht zou trekken.

    Wees maar blij, dat je niet van je baas de opdracht hebt gekregen om het vredesproces in het Midden-Oosten vlot te trekken. Want dat wordt niks.

  • Roelf Turksema, ma 15 maart 2010 19:55 in reactie op Han van der Horst Reageer op Roelf

    Roelf

    Niet te bang, met een beetje goede wil kan er heel wat bereikt worden. Slecht gedrag mag nimmer beloond, koste wat het kost.
    Zal ik Jerusalem om te beginnen eens tot mijn hoofdstad uitroepen....mooie boel zou dat worden.

  • Prins Pils, ma 15 maart 2010 21:56 in reactie op Han van der Horst Reageer op Prins

    Prins

    "Want dat wordt niks."

    We hadden een goed begin kunnen maken door een verlengd verblijf in Afghanistan te koppelen aan echte druk van Amerikaanse zijde op Israël om nu eindelijk eens de betreffende VN-resoluties na te leven. Te beginnen met een stopzetten van alle bouwactiviteiten in de bezette en geannexeerde gebieden.

  • Een BeetjeNuanceGraag, ma 15 maart 2010 18:54 Reageer op Een

    Een

    Ja en Israel gaat nu alleen onderzoeken waarom het juist tijdens het bezoek van Biden bekend werd... Ja daar hebben de palestijnen wat aan.
    Het word hoog tijd dat de wereld israel eens zwaar onder druk gaat zetten met sancties. Israel denkt dat ze alles kunnen maken en ondertussen maar in de slachtoffer rol blijven kruipen.

  • Meneer Dick, ma 15 maart 2010 18:53 Reageer op Meneer

    Meneer

    De woningen worden niet op de West Bank gebouwd, maar bij Jeruzalem. Dit gebied is Israëlisch sinds de annexatie.

  • Roelf Turksema, ma 15 maart 2010 19:52 in reactie op Meneer Dick Reageer op Roelf

    Roelf

    Als de Russen iets annexeren heet dat diefstal en nu is het wél okay?

  • Gerwin van Eersel, ma 15 maart 2010 20:56 in reactie op Meneer Dick Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Iets preciezer graag. 't Gaat om Oost-Jeruzalem. Dat is de reden waarom er zo veel kritiek op is.

  • Prins Pils, ma 15 maart 2010 21:19 in reactie op Meneer Dick Reageer op Prins

    Prins

    Wat is dat nou voor een belachelijke verdediging? Dit gebied is Israëlisch sinds de annexatie? Dat is hetzelfde als zeggen dat Nederland feitelijk een Duitse provincie is, sinds '40.

  • Frederik van Leeuwen, di 16 maart 2010 15:53 in reactie op Meneer Dick Reageer op Frederik

    Frederik

    Dan moeten de Arabieren in het M-O maar Israel annexeren om zodoende recht te doen geschieden aan de Palestijnen.

  • Prins Pils, ma 15 maart 2010 18:23 Reageer op Prins

    Prins

    Zie je werk, Obama. Gewoon sancties aankondigen als Israël doorzet!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel