05 juni 11 16:05 Reageer (48) Wereld RSS

Hamas sluit grens Gaza-Egypte

Blokkade hersteld vanwege drie dagen van verwarring en gebrek aan coördinatie met de Egyptische overheid

De grensovergang tussen de Gazastrook en Egypte, bij Rafah, is weer gesloten. Egypte sloot zaterdag zonder aankondiging de grens, naar eigen zeggen in verband met bouwwerkzaamheden, wat leidde tot hevige verwarring bij de Palestijnen. Dat schrijft de Israëlische krant Haaretz. Hoewel Egypte de grens weer heeft geopend, heeft Hamas na onlusten bij de grens besloten de grens gesloten te houden.

Zaterdag sloot Egypte de grensovergang zonder aankondiging. Honderdtachtig Palestijnen in bussen konden daardoor de overgang niet maken. Na uren wachten bij de poorten liep het uit de hand en forceerden een aantal passagiers de grensovergang open. Daaropvolgend sloot Hamas zelf de grens.

Egypte heeft de grensovergang op 28 mei geopend. Rafah was de enige uitweg voor Palestijnen uit Gaza. Volgens Hamas zou Egypte echter slechts een beperkt aantal mensen toestemming geven uit Gaza te vertrekken. Terugkeren naar Gaza is volgens Hamas zelfs onmogelijk.

De Palestijnen zijn inmiddels weer in gesprek met Egypte om de grens weer te openen.

Haaretz: Gaza's Hamas rulers close Egypt border crossing over lack of coordination
cc-foto: Nicole Salazar

Laatste Reacties (48) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Lodewijk Langeweg, ma 06 juni 2011 13:08 Reageer op Lodewijk

    Lodewijk

    Ik zie dat er weer voorafgaande geschiedenis bij wordt betrokken.
    Dit is de website in het Nederlands met de meest uitgebreide en gebalanceerde info over de Israël-Palestina geschiedenis:
    http://www.israel-palestina.info/

  • Pot Blok, ma 06 juni 2011 12:18 Reageer op Pot

    Pot

    Als Obama (zoals hij had beloofd) en de EU (zoals toegezegd) hier niet tussen springen, wordt deze veenbrand alleen maar erger en op een gegeven moment onomkeerbaar.

    Tip voor de palestijnen: vindt een oliebron of een gasbel (de slogan voor hamas ligt voor de hand)

  • Bert Deepool, ma 06 juni 2011 11:18 Reageer op Bert

    Bert

    ipv altijd Israel te veroordelen zou ik ook graag dit soort berichten op Joop.nl lezen : http://reformsyria.org/syrian-opposition/rps-statement-concerning-the-assad-stompers-of-the-golan-heights

    Helaas past dit niet in het plaatje van de gemene Jood, die de schuld is van alles. Ik geef toe, het is een andere grens, maar niet minder belangrijk. Ik heb al vaker gezegd, dat de verschrikkelijke leiders in de omliggende landen er van alles aan doen om de aandacht af te leiden van de echte problemen. De problemen in eigen land en niet de problemen m.b.t het geweld wat Israel af en toe (en af toe misschien ook buitensporig) toepast. Maar al dit "geweld" van Israel staat in schril contrat met het geweld van de barbaarse leiders in de landen rondom de enige democratie in de regio. Ik zeg lang leve Israel.

  • Ernst Anepool, ma 06 juni 2011 11:59 in reactie op Bert Deepool Reageer op Ernst

    Ernst

    "Af en Toe" !?!

    Er is iedere week een aantal doden te betreuren door buitensporig geweld van de IDF, al sinds 198 toen het nog

    http://www.historama.com/online-resources/idf-israel-defense-forces-tzahal/idf_israel_defense_forces_foundations.html De geschiedenis van het IDF (Israeli Defence Force)

    [quote]
    who, collectively, were known as the Jewish Battalions or also as the Jewish Legion. The Legion fought in the Palestine campaign of 1917-1918, and with the unit's disbandment in 1919, remnants of the force were dispersed in a few directions: some joined the HaShomer of the settlements, others formed ad-hoc defence units, like the 'Jerusalem Self-Defence Corps', and others - particularly from the 40th Battalion - formed the 'First Judean Battalion' in the framework of the British Army, in 1919. Though it falls outside the framework of this essay, Jews with wartime combat experience also came to Eretz Israel from the Ottoman, Austrian, German and Russian armies - among others.
    [/quote]

    En uiterard kun je nu gaan zeggen dat dit buiten de discussie valt, echter vind ik het uitermate belangrijk dat je een realistisch beeld krijgt van de aanloop van de tweede wereldoorlog, want dan zie je pas de gruwelijke parallellen, want de PLO is niet veel meer dan een *antwoord* op de gruwelen van het IDF.

    Zoek maar eens op Irgun Lehi Stern, daar is Hamas niets bij, het opzettelijk en gruwelijk mishandelen van de burgerbevolking van palestina om zo de britten onder druk te zetten...

    Ze hebben zelfs vooraanstaande politici vermoord:
    Lord Moyne en Count Folke Bernadotte...

    Maar vreemd genoeg zijn al dat soort moordpartijen door de Israelies, plotsklaps vergeten, terwijl het ook vandaag de dag gewoon doorgaat, heeft de westerse wereld daar oogkleppen voor :-(

  • Bert Deepool, ma 06 juni 2011 12:17 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Bert

    Bert

    yep en de onlusten in de omliggende landen is ook allemaal de schuld van het IDF?

  • Truus Beek, ma 06 juni 2011 15:16 in reactie op Bert Deepool Reageer op Truus

    Truus

    Wie zou je anders de schuld van moeten geven

  • Ernst Anepool, ma 06 juni 2011 12:11 in reactie op Bert Deepool Reageer op Ernst

    Ernst

    Hier een stukje over de Lehi Stern group:

    [quote]
    8. When did the massacre occur?

    The massacre occurred in three phases: the "hot blood" massacre, the "warm blood" massacre (the main massacre), and the "cold blood" massacre. The first occurred during the initial fighting; the second occurred after the village resistance was defeated, and the third occurred after captured villagers were paraded in Jerusalem.

    9. How quickly did the Irgun and Lehi capture the village?

    Actually they did not capture Deir Yassin. Their attack was so badly executed that the villagers drove them off important high ground, forced the Irgun to retreat, and forced the whole attack to stop after they had seized a portion of the village east of the main square. A Haganah unit first used machine gun fire to cover the Irgun retreat, and also to block villagers and other help from coming back to Deir Yassin from Ein Kerem where many had fled. The Irgun and Lehi were so untrained and uncoordinated that they began throwing grenades without removing the pins and many could not operate their guns. They suffered 36 wounded and four killed. It is possible many of their casualties were caused by their own people or by the Haganah. Finally about 10:00 a.m., a unit of Palmach (the elite forces of the Haganah) arrived with a mortar and fired at the mukhtar�s house where a few Arab men had taken up a strong position. These elite troops quickly drove the Arabs out and moved through the village to silence all further resistance.
    [/quote]


    Maar inplaats van steeds maar weer te roepen dat "De Anderen" ook fout zijn, zou je beter eens naar Desmond Tutu luisteren:

    "In our struggle for justice and peace in South Africa we had to learn to speak-and listen to-hard truths.

    Our experience should encourage all who strive for justice and peace in the Holy Land.

    My visits to the Holy Land remind me so much of South Africa: apartheid is back, complete with the 'Separation Wall' and bantustans. History, it seems, repeats itself.

    Yet, if peace could come to South Africa, surely it can come also to the Holy Land.
    [/quote]


    Ontkennen dat de IDF het grootste deel van het probleem is, is een Gotspe !

  • Bert Deepool, ma 06 juni 2011 14:07 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Bert

    Bert

    zo leeft een ieder in zijn eigen wereld. Jij, ik en samen komen we er nooit uit.

  • Mostafa Mouktafi, ma 06 juni 2011 11:17 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Hamas is bang dat Egyptische spionnen die met Israel en Mubarak hebben gewerkt Gaza binnen komen.

  • Bert Deepool, ma 06 juni 2011 11:28 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Bert

    Bert

    En weer die gemene Jood in jouw ogen. Mostafa aub, doe me een lol en stop eens met die haat.

  • Marc 's Mening in de Marge, ma 06 juni 2011 11:54 in reactie op Bert Deepool Reageer op Marc

    Marc

    En weer de hele wereld die tegen Israël is. Doe me een lol en stop eens met dat slachtoffergedrag.

  • Inter Bella, ma 06 juni 2011 12:37 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Inter

    Inter

    ---[En weer de hele wereld die tegen Israël is. ]----

    Neen, het gaat in deze om Mustufa.

  • Marc 's Mening in de Marge, ma 06 juni 2011 13:02 in reactie op Inter Bella Reageer op Marc

    Marc

    Nee het gaat om Bert die zijn haat op Mostafa projecteert. Ik zie niets hatelijks in wat Mostafa zegt.

  • Mostafa Mouktafi, ma 06 juni 2011 18:49 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Daarom dat soort mensen noemen het beledigen van moslims een meningsuiting en nu in een gewone mening haat zien??
    Welkom in Nederland van 21 eeuw, kop zonder kip noem ik het.
    Trouwens, erg bedankt voor het begrip.

  • Mostafa Mouktafi, ma 06 juni 2011 12:25 in reactie op Bert Deepool Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Jij zei het vaak zelf: ''Israel en joden zijn twee apart dingen''
    Ben je nu ineens van mening veranderd?

  • Bert Deepool, ma 06 juni 2011 12:49 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Bert

    Bert

    Help me even wanneer ik dit zei??

  • Mostafa Mouktafi, ma 06 juni 2011 19:01 in reactie op Bert Deepool Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nee.

  • Lodewijk Langeweg, ma 06 juni 2011 10:55 Reageer op Lodewijk

    Lodewijk

    PS:
    Het is te begrijpen dat er Palestijnse ook moeders en vaders zijn die hun kinderen liever niet opofferen aan de "Heilige Oorlog", en daarom dankbaar gebruik zouden maken van een open grensovergang naar Egypte:

    "Hamas PM Ismail Haniya: We Are a Nation of Jihad and Martyrdom":
    http://www.youtube.com/watch?v=WhEITYPle1k&feature=related

  • Lodewijk Langeweg, ma 06 juni 2011 10:36 Reageer op Lodewijk

    Lodewijk

    Het zier er naar uit dat Hamas druk heeft uitgeoefend op Egypte, met behulp van de Moslim Broederschap. Maar aangezien niet iedereen in het Egyptische leger -dat nu de macht in handen heeft- het eens is met de ideologie van Hamas en de Broederschap, laten die hun invloed ook gelden.

    Het zou een ramp zijn voor Hamas als de grens volledig open ging voor de Palestijnen. Er zijn veel Palestijnen tegenstanders gemaakt door het wrede optreden van Hamas tegen hen -denk aan de vervolging van Fatah leden- en opstand is ondenkbaar. Dus zouden heel veel Palestijnen vluchten naar minder repressieve oorden.

    Een voorbeeld:

    "VIDEO - Inspired by the recent uprisings in Tunisia and Egypt, a Facebook group called "The Revolution of Honor -- Gaza" has called for a "day of rage" next Friday to protest against the Hamas government which rules the coastal enclave.

    The group has grown to some 10,000 members just three days after it was launched.":
    http://www.youtube.com/watch?v=q0QCScIPLlI

  • Ernst Anepool, ma 06 juni 2011 11:12 in reactie op Lodewijk Langeweg Reageer op Ernst

    Ernst

    Ehm, hou het liever even bij de werkelijkheid wil je, want wat je nu ten beste geeft is zo uit de koker van Ronny Naftaniel gecopieerd :-(

    Lees het bericht en je ziet dat het juist Egypte is die de "deportatie" veroorzaakt, door mensen wel uit het concentratiekamp Gaza te laten, maar niet meer terug naar hun familie...

    Dat is dus eerder Pro-Israel beleid, dan Pro-Arabier beleid...

    Was ook niet anders te verwachten, want in Egypte blijkt de-facto nauwelijks iets veranderd, de onderliggende door het Westen geïnstrueerde apparatsjiks trekken nog steeds aan de touwtjes :-(

  • Lodewijk Langeweg, ma 06 juni 2011 11:42 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Lodewijk

    Lodewijk

    Zoals ik zei, er is ook een groep binnen het Egyptische leger dat niet eens is met de ideologie van Hamas en de Moslim Broederschap. Die groep is dus niet-anti Israël.

    Dit is nog een bestaand effect van de toenmalige toenadering van Anwar Sadat die op vliegtuig naar Israël stapte om een vredesverdrag met dat land af te sluiten. Waarvoor hij vermoord werd door leden van de Moslim Broederschap.

    Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die aanhangers waren van Sadat die dat nog steeds niet lekker zit.

    Deze hele affaire is een strijd tussen voor- en tegenstanders van de Jihad en "Alle Joden moeten gedood worden in Israël" ideologie.

    Onze meningsuiting op dit opinieforum heeft daar geen invloed op. Eigenlijk dus slechts een medium om wat stoom af te blazen... hetgeen ook oplucht, welke mening men ook toegedaan is.

    Ik ga er verder niet over discussiëren. Heb wel wat anders te doen nu. Maar gaat u er rustig mee verder.

  • Ernst Anepool, ma 06 juni 2011 11:54 in reactie op Lodewijk Langeweg Reageer op Ernst

    Ernst

    Je bevestigt nu *precies* wat ik zei, namelijk dat het een Pro-Israel gebbetje is van de Egyptische machthebbers, dat Pro-Israleische leger...

    "hihihi laten we ze eruit maar niet terug, eens kijken wat er dan gebeurt, maken ze vast ruzie en kunnen we hun de schuld geven"

    Doet me sterk aan de actie van de AIVD denken waarbij een MOL van de AIVD de groepen aanzet tot terrorisme om zo de maatschappelijke waarde van kritische groepen teniet te doen... :-(

  • Lodewijk Langeweg, ma 06 juni 2011 12:14 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Lodewijk

    Lodewijk

    Ik ben pro-Joden en Palestijnen. Het zijn allemaal mensen, net als u en ik. Vaders, moeders, kinderen, en alleenstaanden.
    Dat er machtswellustelingen zijn die mensen tegen elkaar opstoken om elkaar te vermoorden -en zelfs zichzelf en hun kinderen- is duidelijk.

    Het zou fijn zijn als mensen geen gehoor meer zouden geven aan die machtswellustelingen, en enkel in hun hart te rade zouden gaan.

    Komt nog...

  • Lodewijk Langeweg, ma 06 juni 2011 12:47 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Lodewijk

    Lodewijk

    Als laatste nog dit:

    Het énige dat echte vrede zal brengen tussen alle mensen is een mentaliteitsverandering. Die is zich reeds op kleine schaal aan het voltrekkende via de ontwikkeling van een totaal ander beustzijn.

    Deze ontwikkeling vindt plaats in mensen met volkomen andere achtergronden:

    Een Moslima, Elaheh Roozdar:
    http://www.nevernothere.com/ellie-roozdar

    Een Jodin, Liza Hyde (Unmani):
    http://www.nevernothere.com/unmani

    Een Rasta Man, Anthony Paul Moo-Young (Mooji):
    http://www.nevernothere.com/mooji

    En zo staan er al zo'n 130 mensen op dezelfde website die allemaal een ervaring hebben gehad -of nog beleven- die hen in een verlichtte staat van bewustzijn heeft gebracht. En elke week komen er nieuwe bij.

    Dit is de ware oplossing. Er is geen andere. Al het andere is al eeuwen geprobeerd en heeft gefaald.

  • Alex Mulder, ma 06 juni 2011 00:43 Reageer op Alex

    Alex

    Belangrijk is dat Egypte slechts beperkt doorgang toestaat/toestond; dat 'humanitarian aid' via Israel moet gaan, hetgeen een lachertje maakt van de openheid van de Rafah doorgang.
    In dat geval is het "sluiten" door Hamas meer een soort protest van Hamas.
    De Palestijnen voeren momenteel overleg met de Egyptische regering om Rafah heropend te krijgen. De Palestijnen sloten zelf de terminal na drie dagen van "verwarring en gebrek aan coördinatie" met de Egyptische overheid. Een Egyptische veiligheidsbron had eerder gezegd dat de grensovergang was gesloten om bouwwerken aan de post te beëindigen. Daarna kondigde de Egyptische overheid de heropening van Rafah aan, maar dan alleen voor voetgangers. Hamas-functionarissen stelden evenwel vast dat enkel toelating was gegeven voor het verlaten van de enclave, niet om er naar terug te keren. (belga/sg)

  • Peet Van Velzen, zo 05 juni 2011 21:16 Reageer op Peet

    Peet

    Ik heb wel echt te doen met de mensen die daar wonen.
    Ongeacht wie wat veroorzaakt heeft: deze mensen hebben het niet gemakkelijk.

  • Piet de Geus, zo 05 juni 2011 20:10 Reageer op Piet

    Piet

    Hoe lang zal het duren voordat Hamas een Berlijnse muur rond de heilstaat Gaza bouwt?

  • raymond van leeuwen, zo 05 juni 2011 19:48 Reageer op raymond

    raymond

    Geeft dit niet duidelijk aan dat Hamas het ook niet goed voor heeft met de Palestijnse bevolking.

  • - balorig -, zo 05 juni 2011 19:02 Reageer op -

    -

    Geen probleem,

    De bevolking vlucht uit dit gebied. Daarom, net als in de Oostbloklanden, moet de grens dicht.

    Pure vlucht van de bevolking voor de Islam. en de onderdrukking daarvan.

  • Tealc of Shulak, zo 05 juni 2011 23:42 in reactie op - balorig - Reageer op Tealc

    Tealc

    ----Pure vlucht van de bevolking voor de Islam. en de onderdrukking daarvan.-----


    Volgens mij zeg jij het verkeerd.Je bedoeld eerder Israëlische onderdrukking.

  • Marc Schouten, ma 06 juni 2011 00:42 in reactie op - balorig - Reageer op Marc

    Marc

    Als ik jouw redenering goed begrijp, waar ik niet zeker van ben kan je ook stellen dat in WOII de joodse mensen vluchtten uit de concentratiekampen om bevrijd te zijn van het joodse onderdrukking van de mensen in die kampen?

  • - balorig -, ma 06 juni 2011 08:57 in reactie op Marc Schouten Reageer op -

    -

    Tja,

    als je de organisatie van de Kampen goed bestudeert, hanteerden de Duitsters een beleid dat Joodse mensen de leiding hadden over de gevangenen. Neem hier als voorbeeld Westerbork.

    Maar in Gaza worden de mensen onderdrukt door de Islam en door gewapende en makkelijk uit de heup vurende eigen mensen.

    Vrouwen en kinderen worden onderdrukt, het geloof de Islam als enig wettige overtuiging,het is dus logisch dat de bevolking een veilig heenkomen zoekt. De Hamas ziet de strook leeglopen en Koning spelen over een leeg stukje land is niet leuk.

    Je kunt dit vergelijken met de Oost Duitse toestanden, alleen de "wende" heeft Hamas even uitgesteld, door de grens weer dicht te gooien.

  • Des Duivels, zo 05 juni 2011 17:26 Reageer op Des

    Des

    Kan iemand dit duiden voor me? Ik begrijp er zolangzamerhand niets meer van..

  • zorba de griek, zo 05 juni 2011 19:21 in reactie op Des Duivels Reageer op zorba

    zorba

    --- Kan iemand dit duiden voor me? Ik begrijp er zolangzamerhand niets meer van..---

    In dit artikel staat te lezen dat op 28 mei de grens is opengegaan. En 1 dag later doet het Palestina-Kommittee een persbericht de deur uit waarin staat :

    Het hoofddoel van Freedom Flotilla 2 is het op vreedzame wijze doorbreken van de illegale blokkade om zo de weg te plaveien voor de opheffing hiervan.

    http://www.palestina-komitee.nl/upload/UserFiles/File/110529%20PERSBERICHT%20Opvarenden%20Freedom%20Flotilla%202%20pakken%20goederen%20in%20voor%20Gaza.pdf

    Dan kan je twee dingen doen. Of je stuurt een rectificatie uit namens het Palestina Komittee omdat je een blokkade wil doorbreken die er helemaal niet meer is en cancelt vervolgens het Freedom Flotilla.

    Of je vindt dat een beetje lullig voor al die linksmenschen van het Palestina-Komittee en je stelt als Hamas alsnog eenzijdig een blokkade in zodat het Freedom Flotilla II weer een blokkade heeft om te doorbreken.

  • Marc Schouten, ma 06 juni 2011 00:47 in reactie op zorba de griek Reageer op Marc

    Marc

    Ja, dat is een manier zoals je het kan zien. Niet er overtuigend trouwens.

  • Peet Van Velzen, zo 05 juni 2011 20:04 in reactie op Des Duivels Reageer op Peet

    Peet

    Ik begrijp er ook niets meer van. Ik denk wel dat het plaatje van Israel als bad guy en Hamas als good guy wat bijgesteld moet worden.

  • Marc 's Mening in de Marge, zo 05 juni 2011 21:33 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Marc

    Marc

    Dat is geen plaatje wat bijgesteld hoeft te worden, dat plaatje wordt namelijk niet gebruikt (behalve door Israëlapologisten die al hun critici met de reli-fascisten van van Hamas willen associëren) Het gaat om de gewone Palestijn.

  • Truus Beek, ma 06 juni 2011 09:14 in reactie op Des Duivels Reageer op Truus

    Truus

    Mensen zijn onderdrukking van Hamas en Israel zat en zoeken hun heil elders. Misschien, indien mogelijk, naar de westerse jordaan oever. Hamas ziet bevolking uit heilstaat vertrekken en dat kan natuurlijk ook niet

    Zal mij benieuwen hoe de Vrienden van Hams zullen reagerenb als Hamas een "muur" gaat bouwen

  • Krokodil Gena, zo 05 juni 2011 17:26 Reageer op Krokodil

    Krokodil

    Waarom sluit hamas de grens voor landgenoten die palestina in willen? Dat begrijp ik niet. Ik vertrouw hamas niet

  • Aert Willem d'Holbach, zo 05 juni 2011 16:21 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wie sloot nu de grensovergang, Hamas of Egypte?

  • sjaak de intellectueel, zo 05 juni 2011 16:29 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op sjaak

    sjaak

    Alle 2.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 05 juni 2011 16:57 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als ik het goed heb, is er het volgende gebeurd:
    1. Egypte opent grens
    2. Egypte sluit grens
    3. Reizigers openen grens
    4. Egypte opent grens
    5. Hamas sluit grens
    6. Hamas vraagt Egypte grens te openen.

    Dat laatste terwijl Egypte de grens net weer geopend had en Hamas hem juist weer gesloten had. Ik zou er niet intrappen als ik Egypte was. Stap 4, 5 en 6 kunnen eindeloos herhaald worden.

  • Rob Geurtsen, zo 05 juni 2011 17:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Aert, je bent te intelligent voor dit soort redenaties. Lees de internationale kranten even en je weet dat het anders in elkaar zit.

    Gij zijt een goed gelovige - wat dat betreft is er blijkbaar weinig verschil tuyssen SGP-stemmers en VVD-fielen.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 05 juni 2011 21:25 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik probeerde vooral het absurdistische aan te stippen. Hoe zit dat nu met Egypte en de Palestijnen? Zijn het vrienden of vijanden? Wil Egypte (nieuw regime of niet, ook daar zou u nog wel eens bedrogen uit kunnen komen) de Palestijnen nu wel of niet helpen?

    Israël speelt in dit vraagstuk totaal geen rol.

  • Rob Geurtsen, zo 05 juni 2011 17:27 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Lekker hè zo'n vraag stellen. Terwijl je weet dat het bericht koren op de molen van Israël propaganda is.

    Doet er niet toe. Het feit dat het een ongeregelde illegale zooi is doet er toe. Maar geef de (nieuwe) Egyptenaren de tijd en de ruimte, en er komt meer oriëntatie op juridische rechtvaardigheid.

    En het lijkt mij ook niet uitgesloten dat juridisch geldende afspraken getoetst zullen worden aan mensenrechten verdragen.

    Vooralsnog blijft het echter een inhumaan gerotzooi.

  • Ton evertsen, zo 05 juni 2011 18:11 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Ton

    Ton

    denk je niet dat hamas gewoon teveel verdient aan de smokkel om de grens permanent open te hebben?

  • Krokodil Gena, zo 05 juni 2011 21:48 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Krokodil

    Krokodil

    Daar gaat het niet om Rob het gaat er om in dit artikel dat Hamas de grenzen sluit vanuit egypte en dat vind ik heel verontrustend. Want dat zou betekenen dat Hamas ook niet denkt wat voor gevolgen dat heeft voor hun eigen bevolking en dat heeft niks te maken met israeische propaganda zoals jij zegt.

  • Marq Pas, zo 05 juni 2011 16:18 Reageer op Marq

    Marq

    " Hamas sluit grens Gaza-Egypte "

    Ja, maar wanneer spelen ze nu tegen Ajax?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven