do 02 september 2010
Journaal: 'nu harde reset van formatie' En dan control alt delete?
Maandagochtend vroeg is in Athene de journalist en weblogger Sokratis Giolias (37) door drie onbekenden vermoord. Giolias was directeur van een landelijk radiostation en mede-oprichter van Troktiko, een open weblog dat veel onthullingen deed.
De journalist ontving een telefoontje dat iemand zijn auto aan het stelen was. Toen hij de voordeur opende werd hij door drie mannen doodgeschoten.
Het door Giollas opgezette Troktiko (bekijk hier de automatisch in het Nederlands vertaalde site) is volgens New Europe de populairste nieuwsbron van Griekenland. Er werd onthullend materiaal geplaatst, veelal over corruptie praktijken. Kort voor de moord begon het weblog video's te plaatsen die inzicht zouden geven in ongeoorloofde banden tussen een plaatselijke ondernemer en de politie.
Giollas werkte vaak samen met de bekende maar omstreden onderzoeksjournalist Makis Triandafylopoulos.
New Europe: Troktiko alleged founder Sokratis Giolias gunned down in cold blood
Update 17:45 Nederlandse media melden op gezag van het ANP dat de politie 'linkse terroristen' verdenkt van de aanslag. In de Britse media werd eerder juist het tegenovergestelde beweerd: 'De politie vermoedt niet dat de aanslag is uitgevoerd door een van de linkse guerrilla groeperingen,' schrijft de BBC. Volgens de site Greek Reporter behoren de bij de aanslag gebruikte wapens toe aan een groepering die bekend staat als 'Sexta Protesters'. Deze hebben eerder verantwoordelijkheid opgeėist voor de moord op een politieman die in het kader van een beschermingsprogramma een getuige bewaakte.
Extreem-links vermoordt soms extreem-links, kijk maar naar de zaak Sčvčke. Een persoonlijke vete tegen een linkse achtergrond.
Waarom moet er meteen zo driftig naar rechts dan wel links worden gewezen? Blijkbaar is het te vroeg om ook maar iets te zeggen over de achtergrond van deze moord, anders werden de beweringen wel door feiten ondersteund. Het zou eenieder dan ook sieren niet in het wilde weg te gaan wijzen met alleen hen eigen mening en vooroordelen in het achterhoofd.
Tevens; curieus dat er wel een update is met een verwijzing naar het BBC nieuwsbericht, maar geen update over het feit dat de BBC het nieuwsbericht nogal heeft aangepast.
Er staat in die update toch echt alleen maar dat de politie eerst niet en toen wel 'linkse terroristen' aanwees als verdachten. In andere berichten wordt de weblogger trouwens zelf ook als links neergezet.
De 'linkse' militanten in Griekenland zijn nogal divers. Een deel heeft zulke nauwe banden met criminelen dat het met links weinig te maken heeft en de vraag rijst of het label niet gewoon een truc van rechts is. Dat is vaker het geval met terroristische groepen. Zo bleken de Rode Brigades in Italiė wel erg door de geheime dienst gestuurd te worden.
Wat allemaal nog maar eens aantoont dat geweld niets oplost, hoezeer het vroeger ook geromantiseerd werd.
Een beetje triest dat Joop.nl gewoon de feiten keihard verdraait, om zo maar niet de mensen te laten denken dat linkse groeperingen achter de moordpartij zitten. In het artikel van de BBC, die hier als bronvermelding aangegeven staat, staat nergens het geciteerde stuk uit het Joop artikel. Wel staat er meerdere malen precies het tegenover gestelde:
Joop citaat: 'De politie vermoedt niet dat de aanslag is uitgevoerd door een van de linkse guerrilla groeperingen,'
Uit het daarvoor gebruikte BBC artikel:
"A Greek investigative journalist has been shot dead outside his home in Athens in an attack linked by police to leftist militants. "
"Police said ballistics tests tied the killers' guns to previous attacks by the Sect of Revolutionaries. " = linkse organisatie.
Zou degene die dit artikel heeft geschreven misschien uit kunnen leggen hoe hij/zij uit deze citaten de conclusie kan trekken dat de politie niet het vermoeden heeft dat er linkse organisaties achter de moord zitten?
[Reactie redactie Joop: Van feiten verdraaien is geen sprake. Het BBC artikel is later gewijzigd (check update tijd). Er staat - nu - nog wel: "They had initially discounted the idea that leftist militants might have killed Mr Giolias." Oftewel: De politie sloot eerder linkse militanten uit als verdachten.]
[Reactie redactie Joop: Van feiten verdraaien is geen sprake. Het BBC artikel is later gewijzigd (check update tijd). Er staat - nu - nog wel: "They had initially discounted the idea that leftist militants might have killed Mr Giolias." Oftewel: De politie sloot eerder linkse militanten uit als verdachten.]
Ja wacht even, de update van het BBC artikel is gedaan op 16:39 GMT (dus 17:39 Nederlandse tijd). Jullie update is van 17:45. Het citaat wat jullie aanhalen stond dus op dat moment niet meer op de BBC site, toch laten jullie het hier staan. Waarom? Wat is er mis met een nieuwe update? Het bericht zoals het er nu staat ("De politie vermoedt niet dat de aanslag is uitgevoerd door een van de linkse guerrilla groeperingen,' schrijft de BBC") is dan misschien niet verdraait, maar is nu wel feitelijk onjuist.
Ook ik heb vol verbazing de toevoeging op deze site gezien waarin de BBC wordt geciteerd dat de kogel niet van links kwam (inmiddels herroepen, hier nog steeds niet)
Toen ik dit bericht voor het eerste hoorde was het een triest bericht en eerste instantie niet nagedacht over de daders. Wat maakt het uit of de daders van links of rechts komen.
Ik vraag me werkelijk af waarom één zin uit het persbericht over de daders eruit wordt gelicht en in andere media wordt gezocht of er mogelijk nog een ander dader theorie is.
Het antwoord is waarschijnlijk dat de redactie en ook vele regeerders op deze site een dermate zwart / wit (lees links / rechts) wereldbeeld hebben dat ze sommige feiten niet willen horen.
Behoorlijk ridicuul gezien de linkse geschiedenis, China, Rusland, Volkert van der G. Tegelijkertijd gevaarlijk als je geen enkele kritische houding kan innemen tegen bepaalde groeperingen.
Of er verschil zit tussen links en rechts is discutabel, van beide zijden kunnen we moorden / dictatoriale regimes opgenoemd worden.
We zullen ten alle tijden kritisch naar beide zijden moeten kijken. Doet me denken aan de vele Nederlanders die maar achter de DDR bleven staan destijds.
Ik vraag me af waarom iedereen zo graag wil weten * van welke kant* die kogel kwam??
Dient dat enig doel?
Behalve dan misschien dat er links-bashers zullen zijn die met hun enigszins verwrongen geest dit gegeven zullen aangrijpen om "linkse"mensen in Nederland te attaqueren.
Datzelfde malle verschijnsel deed zich voor bij de moord op Fortuyn.
*De kogel kwam van links*.
Mis.
De kogel kwam van een dolgedraaide anti-bont activist, die wild reageerde op het feit dat Fortuyn , rechtgeaarde modefat als hij was, voor de bontindustrie was.
Antibont-activisten zijn niet per definitie links, noch rechts, en ze zijn ook niet allemaal dolgedraaid.
(Je kunt de Kinderen voor Kinderen ook niet allemaal potentiėle moordenaars noemen omdat ze een liedje zongen over een "tweedehands-jas").
Maar goed, generaliseren is een zo langzaamaan ingesleten gewoonte hier op Joop.
Beste Red Cat,
Ik had hetzelfde idee als jij. Dat was ook de kern van mijn reactie. Wat doet het ertoe van welke kant de kogel kwam. In het persbericht was hier zoals ik eerder schreef maar 1 zin aan gewijd.
Het is de redactie van hier die er een issue van maakt door deze zin los te trekken en de BBC er bij moet halen om maar vooral niet zomaar aan te nemen dat de kogel van links kwam.
Het heeft dus niets met Links bashen te maken, maar wel met een krampachtige reactie van Joop om de dader herkomst te nuanceren.
Het past niet in de links slachtoffer rol te kruipen, maar nogmaals wees kritisch op een ieder !!!
Links betekent kritisch. Zoals Sokratis was.
Het is dus logischer te denken dat hij door tegenstanders uit rechtse kringen is vermoord.
Misschien moet ik ook maar eens gaan nadenken over een 'alias'.
Je gaat er in deze 'logica' blijkbaar vanuit dat mensen die kritisch zijn nooit mensen vermoorden. Als je geen kritiek hebt, heb je niets te zeuren, en geen reden om iemand om politieke redenen om te leggen. Daarom zou je eerder van iemand met sterke kritiek verwachten dat hij gemotiveerd is politieke tegenstanders uit de weg te ruimen. Ik denk zelfs dat Socrates het zelf was, was hij ook niet Grieks? ;)
Hmm ik lees dat deze man Socratis heet, die zal het dus niet hebben gedaan. Dacht dat je het over SocratEs had, de andere Griek.
Links is niet meer of minder kritisch dan rechts.
Wat een onzin om jezelf deze gedachte toe te wijzen op basis van je eigen voorkeur.
Ik ben ook links maar heb dan in ieder geval niet het superieure gevoel dat ik beter ben dan iemand die anders denk.
En als links dan volgens jou zo kritisch is waarom worden alle comments dan gescreend voordat ze hier op de site komen?
Ik hoop trouwens dat deze er ook doorheen komt;-)
"Misschien moet ik ook maar eens gaan nadenken over een 'alias'."
Was je dan van plan om corruptieschandalen te onthullen en banden tussen ondernemers en politie?
Ik ben erg kritisch op Athropogenic Global Warming, Westers socialisme en ant-fascistische groeperingen, ben ik nu ook links?
Nee hoor, Joop. Links betekent niet kritisch. Links betekent: het is okay om je argumenten met geweld kracht bij te zetten als woorden niet helpen. Stond laatst nog een overzichts-artikel over in HP/dT, links-activistisch geweld sinds de jaren zeventig. Makro-branden, Kedichem, krakersrellen, Pim Fortuyn. Letterlijk een "rode" draad door de Nederlandse recente geschiedenis.
[Quote]Links betekent: het is okay om je argumenten met geweld kracht bij te zetten als woorden niet helpen. Stond laatst nog een overzichts-artikel over in HP/dT, links-activistisch geweld sinds de jaren zeventig. Makro-branden, Kedichem, krakersrellen, Pim Fortuyn.[Unquote]
O, dan betekent 'rechts' dus zeker dat je niet als 'activist' maar als 'gelegitimeerde' grootmacht andere mensen je wil mag opdringen en vermoorden in het kader van bijvoorbeeld de 'democratie' om je ideeen kracht bij te zetten als 'woorden niet helpen'? Zie Afghanistan, zie Irak en ga zo maar even door, een nog veeeel langere lijst sinds de jaren zeventig die je noemt... (en ruim daarvoor)
Wat een totale onzin om oorlogen als Irak en Afghanistan af te doen als links rechts. Rechts in jou geval.
Misschien is je geheugen niet meer zo lekker maar het was Al Gore, de man waar links als een blind schaap achteraan loopt, die heeft gezegd dat in Irak mass distruction weapons liggen verborgen.
Het was de speech die Bush aanviel omdat Bush weigerde Irak binenn te vallen.
Nou hou ik er totaal niet van om alles in dit links rechts uit te leggen maar als je erover begint moet je wel je feiten kennen.
En was het niet Bill Clinton die opdracht tot een van de Irak aanvallen gaf?
Hier wat linkjes om de speeches te bekijken.
Erg leerzaam.
http://www.youtube.com/watch?v=9JE48XHKG64
http://www.youtube.com/watch?v=ENAV_UoIfgc&feature=related
Er bestaat nou eenmaal rechts en linksextremisme.......
In wezen staan ze dictatuur voor
Wat ze gemeen hebben is dat ze zich aan de uiterste linker of rechterzijde van het politieke spectrum bevinden.Ze raken elkaar.
"Sommige politicologen zien het politieke spectrum als een hoefijzervorm, waarbij extreemrechts en extreem links elkaar naderen. Raakvlakken bestaan voornamelijk uit de sterke rol die beide stromingen toekennen aan de overheid, de afkeer van kapitalisme en imperialisme, maar tegenwoordig zijn er ook partijen die extreemrechts genoemd worden, die juist het kapitalisme omhelzen. Met extreemrechts wordt dan ook niet rechts in economische zin bedoeld, maar in sociale zin. Libertariėrs bijvoorbeeld zijn economisch gezien uiterst rechts, aangezien ze een vrijemarkteconomie zonder enige belemmering voorstaan, maar worden doorgaans toch niet tot extreemrechts gerekend, omdat zij een afkeer hebben voor een sterke overheid en een voorkeur voor grote persoonlijke vrijheid."
Zijn al deze posts een grap? Denkt links werkelijk dat iemand van links zoiets niet kan doen? Zeg me dat het niet waar is..... Was Volkert geen links radicaal? Links en rechts zijn even goed of fout beste mensen. Wie dat niet doorziet denkt griezelig beperkt.
= 'De politie vermoedt niet dat de aanslag is uitgevoerd door een van de linkse guerrilla groeperingen,' schrijft de BBC. =
Ik heb de link gevolgd en vind bovenstaande bewering nergens terug in het geciteerde artikel.
Wel staat er dit:
A Greek investigative journalist has been shot dead outside his home in Athens in an attack linked by police to leftist militants.
Als mijn Engels mij niet in de steek laat is dit nu precies het tegenovergestelde van wat de er volgens de redactie van JOOP staat.
Overigens staat de aangehaalde terreur groep Sexta Protesters (door de BBC sect of revolutionaries genoemd maar aka Rebel Sect) bekend als een linkse terreur groep die al in juni 2009 aangekondigd heeft dat na de door hun vermoorde politieman ook journalisten doelwit zijn.
http://partisan-news.blogspot.com/2009/06/return-of-sect-of-revolutionaries.html
= Als je de werkelijke inhoudelijke waarde van links en rechts aanhoud, kan links niet corrupt zijn, =
Ja zo praat je natuurlijk alles rechts wat krom is.
Leuke woordspeling!
Helaas heeft de realiteit het tegendeel bewezen.
@ Hans Willems, ma 19 juli 2010 21:25
Ik citeer in het eerste deel van mijn reactie Ernst Anepool, ma 19 juli 2010 22:47. Ik deel zijn mening niet.
@Ernst Anepool, ma 19 juli 2010 22:47
Als je de definitie van links en rechts zo maakt dat links alleen goed (sociaal) is en rechts alleen asociaal (slecht), dan is het wel erg makkelijk om gewoon alle criminele activiteiten op de wereld, ook al worden ze gepleegd door socialisten, communisten, anti-globalisten of anti-fascisten, gewoon maar weg te zetten als niet sociaal, en dus niet links. De regering heeft blijkbaar alle redenen om aan te nemen dat er een linkse organisatie achter deze moord zat, twee zijn hiervan verdacht beide zijn linkse groeperingen.
Tijdens de rellen in Griekenland heb ik menig knulletje met een zakdoek voor zijn gezicht en met een zwarte trui met Antifa logo zien slopen, vernielen, stenen en molotov cocktails gooien. Links is niet altijd lief en sociaal, door hun gedrevenheid en bevlogenheid gaat het er vaak nogal ruig aan toe.
Dat de politie gelijk naar Links wijst is niet verwonderlijk, dat wijzen ze immers altijd, maar wie de geschiedenis van Griekenland kent zal dat niet verwonderen...
Geschiedenislesje?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolonelsregime
"dat wijzen ze immers altijd"
Ze; is dat de Griekse politie, de Nederlandse politie, de politie in het algemeen, de Grieken in het algemeen.... Waar heb je het nou over Ernst? Je argument(en) komen zo niet overtuigend over.
Verdiep je in de situatie van griekenland, dan zou je het snappen, ik geef nota bene een verhelderende link over de situatie daar.
Ik hoef immers niet geloofwaardig over te komen,ik geef slechts feiten, op basis daarvan kan iedereen zijn eigen conclusies trekken, het gaat mij er niet om dat wie dan ook in mij gaat geloven, daar zijn genoeg sektes voor als je in iemand wil gaan geloven...
Ik wil de mensen slechts het een en ander aan feiten die ze kennelijk niet kennen onder ogen brengen.
Maar je mag best tegen mijn persoon aanschoppen hoor, als je daar gelukkig van word, doe ik ook op die manier nog maatschappelijk nuttig werk :-ž
Ik vind het al vreemd dat je dit zegt.
Ik hoop in ieder geval dat iedereen die zich links noemt afstand neemt van extreem links!
Want dat heeft geen ene moer met links te maken. Net zoals extreem rechts niets met rechts te maken heeft.
Dus voel je ook niet in je kruis getast Ernst als het om een extreem linkse groep gaat.
Links is over het algemeen niet zo bevriend met corrupte lieden.
Goh. Waar baseer je dat op?
Ervaring
Dan stel ik vast dat u niet in China, Rusland of Cuba woont.
Ik zou het niet durven om PASOK in verband te brengen met corruptie, vriendjespolitiek en belastingontduiking. Daaraan doet links nu eenmaal niet.
Nee, 'die van links' zijn allemaal heiligen....
Ook onder zich links noemend koren zit kaf!
Vooral daar waar links veel in de melk te brokkelen heeft trekt het vaak verkeerde lieden aan.
Laten we er dan alsjeblieft voor zorgen dat links zo min mogelijk macht krijgt!
Voor rechts geldt ook in dit geval helaas geen uitzondering. In tegendeel, daar is men er meestal minder gevoelig voor en geldt het vaak zelfs als een aanbeveling.
Piet, en waar is dat??
Daar heb jij ongetwijfeld een mening over.
griekenland heeft een lange geschiedenis van links geweld ook post regime dus dat men naar die kant kijkt is niet zo vreemd
ook in het democratische griekenland wordt nog steeds terreur gepleegd
@jan b
"De journalist in kwestie stond namelijk ook op het punt een omvangrijk corruptieonderzoek te publiceren. "is corruptie dan perse rechts?
Als je de werkelijke inhoudelijke waarde van links en rechts aanhoud, kan links niet corrupt zijn, corruptie is namelijk nimmer sociaal, het is namelijk "ten eigen voordeel"
[quote]
Corruptie is het symptoom van een slechte economische situatie, een slechte regering of een slecht ondernemingsbeleid. Het gaat ten koste van de arme of eerlijke mensen en is gunstig voor criminelen. Het beschadigt één van de fundamenten van de democratie en de openbare orde, namelijk dat iedereen dezelfde rechten heeft. Corruptie leidt tot privileges aan degene die betaalt en onthoudt deze aan degene die niet betaalt.
[/quote]
Over het algemeen gaat het om geldelijk gewin, in principe hoort geld niet de hoogste waarde te zijn bij links (bos en kok zijn in mijn ogen dus ook beslist niet links...) je ziet corruptie dus helaas voornamelijk bij politici die uit het bedrijfsleven komen.
Maar dat wil niet zeggen dat corruptie alleen aan rechts is voorbehouden, helaas zie je ook bij linkse partijen dat er altijd wel moreel zwakke broeders zijn die de verleiding van het grote geld niet aankunnen,zelfs binnen de SP bleken er op geld belustte types tussen te zitten, die niet begrepen dat de SP de publieke zaak dient en je niet voor het geld in de bankjes moet gaan zitten...
Wat een onzin.
De grootste corruptie schandalen zie in socialistische of communistische landen Ernst.
Ik wil je niet afvallen door links aan te vallen maar je bent echt volledige onzin aan het verkondigen.
Door de feiten niet onder ogen te zien zal links nooit groeien tot iets volwassens.
Juist wat jij doet is al corrupt. De andere kant opkijken en de negatieve feiten ontkennen en dan maar rechts de schuld te geven.
Corruptie associeer je niet direct met kringen die sympathiseren met extreem links of omgekeerd.
Dan moet je wel volledig zijn en niet een kleine periode uit de geschiedenis eruit lichten die toevallig jouw versie van de waarheid ondersteunt. Als we naar de meer recente geschiedenis kijken, dan zien we dat Griekenland eigenlijk een soort Walhalla is voor de meeste Joop-lezers. Er bestaat nauwelijks iets anders dan wat we hier in Nederland "links" zouden noemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de huidige zetelverdeling in het parlement en je weet ook meteen waar die gigantische staatsschuld en extreme verzorgingsstaat vandaan komen. http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_Parliament
Aldus de BBC: "A Greek investigative journalist has been shot dead outside his home in Athens in an attack linked by police to leftist militants."
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-10684185
Sexta Protesters IS een extreem links beweging...
Wat dan?
Past wel bij:
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/wellicht_heeft_ad_bos_zijn_lesje_geleerd/
Zouden de mensen die zo massaal de straat op gingen om te protesteren tegen wat langer werken hier ook zo verontwaardigsd over zijn?
Verder maakt het niet zoveel uit wat de politieke overtuiging is van de daders. Niemand wil met deze mensen geassocieerd worden.
nee want bos is net zoveel dader als klokkenluider
De griekse politie zoekt de daders in extreem linkse kringen. Dat zou kunnen, zolang het tegendeel niet bewezen is. Maar wie gelooft dit soort snelle conclusies zonder hard bewijs? De journalist in kwestie stond namelijk ook op het punt een omvangrijk corruptieonderzoek te publiceren.
De rechtsen hier geloven het klakkeloos zonder hard bewijs.
U schrijft linkshandig?
Op den duur komt hier wellicht nog dikke stront van. Op een gegeven moment kan de nu al al niet zo beste stemming onder de bevolking in Griekenland het kookpunt bereiken en dan klapt de zaak daar. Het zijn dit soort tragische gebeurtenissen die de zaak aardig die kant op kunnen stuwen of op een gegeven moment de laatste druppel kunnen te zijn.
Treurig nieuws. Russische toestand in Griekenland. Hopelijk zullen de daders gepakt worden.
Update: Onverkorte versie interview met Nova Noodoproep van Cees Veerman ondertekend door zestig CDA'ers in NRC Verzet tegen formatie veel breder dan 'oude garde'
7522 x bekeken Korte Scan
Reageer (646) Politiek Twitter
Paniek bij rechts groot, Telegraaf doet noodoproep: Ab, geef ons een kans! Klink wilde na verkiezingen fractieleider worden 'serieuze minderheid' in fractie heeft onoverkomelijke bezwaren tegen PVC-coalitie Belgische krant De Standaard: 'Droom van Wilders voorbij'
6592 x bekeken Korte Scan
Reageer (510) Politiek Twitter
Job Cohen Of dit kabinet Wilders echt tot stand komt valt nog te bezien. Voor het CDA ligt dit allemaal het moeilijkst, getuige het debat in die partij.
4908 x bekeken Korte Scan
Reageer (255) Politiek Twitter
Update 2/9 08:15: Ab Klink wordt als onderhandelaar vervangen door Ank Bijleveld ... PVC onderhandelingen om 12.00 hervat
4703 x bekeken Korte Scan
Reageer (516) Politiek Twitter
Update: CDA-voorzitter is aangeslagen: 'Stop met brieven schrijven!' ... 'Prominenten weggezet als 'net kleine kinderen' Middenkader uit de provincies blijft Verhagen trouw
4072 x bekeken Korte Scan
Reageer (302) Politiek Twitter
Peter Kee Voor Ab Klink, Kathleen Ferrier en Ad Koppejan worden het straks bange uren
3836 x bekeken Korte Scan
Reageer (94) Politiek Twitter
Francisco van Jole De voorstanders in het CDA van een PVV-coalitie gaan al meer op Wilders lijken dan ze zelf beseffen
3585 x bekeken Korte Scan
Reageer (126) Politiek Twitter
'Het verbieden van de moskee in New York is een cadeautje voor ons'
2806 x bekeken Korte Scan
Reageer (106) Wereld Twitter
SPD-lid brengt boek uit over 'dreigende ondergang Duitse volk'
2526 x bekeken Korte Scan
Reageer (183) Wereld Twitter
Wilders speelt z'n 'gouwe ouwe' af op Australische tv, met het bekende effect
2518 x bekeken Korte Scan
Reageer (164) Politiek Twitter