10 maart 11 21:39 Reageer (79) Wereld RSS

[Update] Nederlandse militairen in Libië vrijgelaten

Verhagen: 'Ik had Libië om toestemming moeten vragen voor evacuatievlucht’

De drie Nederlandse militairen hebben ruim twaalf dagen vastgezeten in Libië. Een Grieks militair toestel heeft hen opgehaald uit Tripoli en brengt het nu naar Athene.

Update 17.30

Maxime Verhagen heeft erkend dat hij Libië eerst om toestemming had moeten vragen om de evacuatievlucht met een marine helikopter uit te voeren.

"Feitelijk is het zo dat toestemming gevraagd had moeten worden", zei vicepremier Maxime Verhagen vrijdag na de wekelijkse ministerraad, aldus Nu.nl. "Op het moment dat dat erkend wordt, kunt u dat opvatten als een excuus."

Update 8.30

Volgens premier Rutte heeft Nederland geen tegenprestatie hoeven leveren om de vrijlating van de Nederlanders te bewerkstelligen. Dankzij bemiddeling van onder andere Griekenland is het gelukt de Nederlanders vrij te krijgen.
De drie militairen werden overmeesterd toen ze bij Sirte een evacuatie-operatie wilden uitvoeren. De helikopter waarmee ze naar Libië zijn gevlogen zijn ze kwijt. De zoon van Khadaffi, Saif, zei bij de aankondiging van de vrijlating de helikopter te houden, meldt NOS.

Een vliegtuig van de Griekse luchtmacht is op weg naar Tripoli om de drie Nederlandse militairen uit Libië op te halen. Dat meldt de Volkskrant donderdagavond op basis van een bericht van het Griekse ministerie van Defensie.

Volgens vliegtuigspotters is vanuit Nederland een Fokker-50 van de Koninklijke Luchtmacht onderweg naar Athene, zo schrijft de Volkskrant. Het ministerie van Defensie wil daar echter niets over zeggen.

Een zoon van de Libische leider Muammar Khadaffi, Saif al-Islam, zei eerder op de donderdag tegen het Britse persbureau Reuters dat de drie militairen zouden worden overgedragen aan Griekse en Maltese bemiddelaars.

Lees meer bij de Volkskrant: Grieks vliegtuig haalt Nederlandse militairen op


Laatste Reacties (79) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Sylvia Stuurman, za 12 maart 2011 11:12 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Het is de Griekse onderhandelaar Dollis die ze heeft vrijgekregen.

    Het kan dus heel goed zo zijn dat Nederland geen concessies aan Libië heeft gedaan (behalve die helicopter dan, die toch ook wel het een en ander waard is), maar wel aan Griekenland.

    Ik hoop dat Tweede-Kamerleden op het idee komen om daar ook naar door te vragen.

    Verder blijkt Rutte hierin gelogen te hebben:
    Hij heeft beweerd dat hij de fractieleiders in de Tweede Kamer vertrouwelijk had ingelicht.
    De Rijksvoorlichtingsdienst heeft nu laten weten dat hij dat niet heeft gedaan.

  • Stan B., vr 11 maart 2011 23:10 Reageer op Stan

    Stan

    Dit verhaal gaat toch nog een staartje krijgen, wat mij betreft. Tot mijn genoegen heeft Verhagen nu toegegeven dat de "reddingsactie" volledig illegaal was: je kunt niet zomaar met een legerhelicopter het luchtruim van een land schenden.

    Een dag eerder heeft Rutte echter verklaard dat het voltallige kabinet met deze actie heeft ingestemd. Dus wat is hier aan de hand: roekeloos cowboy-gedrag? Vage miscommunicatie? Of worden we voorgelogen?

  • Mostafa Mouktafi, vr 11 maart 2011 18:26 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    lang leve de koningin.
    Rutte, Verhagen en de minister van BZ moeten hare majesteit openlijk bedanken, laat staan de drie militairen zelf.

  • , vr 11 maart 2011 19:01 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op

    Ach Mostafa je bent een laiverd.
    Maar de koningin heeft er echt geen bal mee van doen.

  • Mostafa Mouktafi, vr 11 maart 2011 19:38 in reactie op Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Volgens de blaffende poes wel, maar ik denk anders.

  • El Che, vr 11 maart 2011 14:02 Reageer op El

    El

    Even voor de verandering iets moois uit dit gebied:
    http://www.youtube.com/watch?v=C3lWwBslWqg

    I Dream of rain i dream of gardens in the desert sand.
    I Wake in Pain I Dream of Love as time runs through my hand.
    Sweet Desert Rose each of her veils,a secret promise.
    This Desert flower no sweet perfume ever tortured me more than this.
    Sweet Desert rose this memory of eden haunts us all.
    This Desert flower this rare perfume is a sweet intoxication of the fall....

  • Censuur Joop, vr 11 maart 2011 12:40 Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee, geen tegenprestatie...

    Ik heb nog nooit een minister president zo knullig zien en horen liegen. De lieve knaap heeft nog veel te leren. Lichaamstaal zegt vaak meer dan woorden.

    En de koningin heeft dan wel heel erg haar best moeten doen ik zo'n korte tijd. Holbach, overdrijf niet zo met je zogenaamde deskundigheid. De koningin heeft hier niets mee van doen gehad, daar was de diplomatieke tijd echt tekort voor en haar invloed te gering. Je lijkt op je Grote Roerganger. Beweert veel maar zegt niks.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 13:55 in reactie op Censuur Joop Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zeg, overdrijf eens niet zo met al die deskundigheden.

    1. U kunt niet zien dat iemand liegt (dus wat dat betreft liegt u)
    2. U weet niet wat de koningin voor rol gespeeld heeft (dus u liegt)

    Ik weet het ook niet. En dat geef ik dan ook ruimhartig aan door het over opties te hebben.

  • Private Eye, vr 11 maart 2011 12:40 Reageer op Private

    Private

    Deze mislukte actie heeft zeer grote internationale schade tot stand gebracht en de diplomatieke dienst zal veel moeten gaan repareren de komende periode.

    Bijvoorbeeld gisteren heeft Rosenthal voor de camera’s gezegd alleen actie tegen Libie te steunen via de VN. En daar gebeurt niets, omdat Rusland tegen is.

    Hij laat hiermee NATO en de NATO-bondgenoten VK en Frankrijk keihard vallen. Luister ook maar naar de opmerkingen van Rasmussen die niet erg blij is met de hele gang van zaken omtrent Nederland. NATO is voor Nederland belangrijker dan de VN, maar kennelijk worden nu alle principes overboord gegooid.

    Zowel binnen BuZa als Defensie worden nu vragen gesteld wie hier verantwoordelijkheid voor gaat nemen en dat is volledig terecht.

    Where does the buck stop?

  • Hugo Freutel, vr 11 maart 2011 11:42 Reageer op Hugo

    Hugo

    Kosten reddingsoperatie: tenminste de helicopter met inhoud.
    ( De zoon van Khadaffi, Saif, zei bij de aankondiging van de vrijlating de helikopter te houden, meldt NOS. )

  • Joop Schouten, vr 11 maart 2011 11:33 Reageer op Joop

    Joop

    Geen tegenprestatie?
    ...
    Liegen mag niet.

  • - -, vr 11 maart 2011 12:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op -

    -

    Ho ho, dat moet u eerst kunnen onderbouwen. Ik zal een premier niet zomaar voor leugenaar uitmaken zonder concreet bewijs.

    Wel ben ik van mening dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat deze gevangenen, nota bene beschuldigd van spionage, zomaar voor niks zijn vrijgelaten.

    Saillant, en tevens pijnlijk, detail wordt het als de in beslag genomen helikopter met ammunitie en geweren aan boord ingezet zouden worden tegen de rebellen in het land.

  • Joop Schouten, vr 11 maart 2011 13:10 in reactie op - - Reageer op Joop

    Joop

    Hoi Mic. Het woord 'tegenprestatie' is dubbelzinnig omdat het op verschillende wijze valt te interpreteren. Het kan iets tastbaars zijn maar het kan ook inhouden dat er beloftes en afspraken aan vast zitten (...). Deze zijn niet te controleren omdat Defensie niet alles kan en/of wil vertellen (...).
    De waarheid zal daarom nooit volledig aan het licht komen en daarom kan Rutte halve waarheden blijven verkondigen onder mom van geheimhoudingsplicht. En halve waarheden zijn leugens.
    ; )

  • A.G.M. Waelpoel, vr 11 maart 2011 13:14 in reactie op Joop Schouten Reageer op A.G.M.

    A.G.M.

    Was je erbij dan of ben je al zover dat alles dat van rechts komt onjuist is....

  • Joop Schouten, vr 11 maart 2011 13:54 in reactie op A.G.M. Waelpoel Reageer op Joop

    Joop

    Beste Waelpool. Met wat reduceren en deduceren valt een hoop te herleiden en als 'hoogstwaarschijnlijk juist' te classificeren.
    En ja, ik ben kritischer t.a.v. zogenaamd rechts dan zogenaamd links geworden. Deze houding is ontstaan door uitspraken te vergelijken met de feiten(...). Dit zou je zelf ook eens kunnen proberen.

  • Constant Degoutant, vr 11 maart 2011 11:31 Reageer op Constant

    Constant

    Prima dat Rutte zijn fout zo snel heeft kunnen rechtzetten, dat moet ik toegeven. Maar het zou waarschijnlijk wel de eerste keer in de geschiedenis zijn dat er geen tegenprestatie geleverd werd.

  • Hans van der Helm, vr 11 maart 2011 11:19 Reageer op Hans

    Hans

    Goed bericht voor de vrouw en mannen die nu weer terug zijn.
    Het had anders kunnen aflopen en ik meen te mogen veronderstellen dat dit een staartje is van het vliegtuigongeluk dat vorig jaar heeft plaatsgevonden.
    Het onderzoek naar het ongeluk en de waarschijnlijke schuld van de piloten is tot nog toe niet tot een goed einde gekomen waardoor de afhandeling van de schadevergoeding in een impasse zit.
    Wellicht heeft dat meegespeeld.
    De werkelijke achtergrond van de militaire operatie zal niet bekend worden, want als het te dichtbij komt van gezagsdragers en politiek wordt het gewoon geclassificeerd en hoort de buitenwereld er niet "veel" van.
    Een kleine groep uit de TK in de commissie "stiekem" zal wat inzage krijgen maar hebben de verplichting op zich genomen dit nooit naar buiten te brengen.
    Heel iets anders dan de "open" hoorzittingen die in de USA plaats vinden.
    Het is nu afwachten wat uit het debat in de TK komt, maar ik heb weinig hoop.
    Nogmaals ik ben blij dat de vrouw en mannen ongeschonden zijn teruggekeerd.
    De helikopter is zo oud dat ze hem best kunnen missen en nieuwe staan al te wachten.
    Bovendien had hij toch worden verkocht en had Khadaffi hem wellicht willen hebben, nu heeft hij hem toch, zonder te betalen ;-)))

  • YggY ..., vr 11 maart 2011 11:16 Reageer op YggY

    YggY

    Volgens premier Rutte heeft Nederland geen tegenprestatie hoeven leveren om de vrijlating van de Nederlanders te bewerkstelligen.
    ===========

    Natuurlijk niet en varkens kunnen vliegen.

  • , vr 11 maart 2011 11:27 in reactie op YggY ... Reageer op

    Khadaffi is een gevaarlijke idioot, maar hij zal inderdaad niet zo achterlijk zijn geweest die drie zonder meer vrij te laten.
    Ik heb alleen de indruk dat dit de eerste doofpotaffaire van Bruin gaat worden.
    Dat is al snel, vind je ook niet?
    What next?

  • Jaap Breekpunt, vr 11 maart 2011 11:49 in reactie op Reageer op Jaap

    Jaap

    [Ik heb alleen de indruk dat dit de eerste doofpotaffaire van Bruin gaat worden.]
    U bent veel te mild voor dit kabinet (als het die naam al mag hebben).

    Er is al veel meer smerigs diep in de doofput terecht gekomen.

  • Jaap Breekpunt, vr 11 maart 2011 12:20 in reactie op Jaap Breekpunt Reageer op Jaap

    Jaap

    Inderdaad, zo diep in de doofpot dat ze het een doofput zijn gaan noemen.

  • , vr 11 maart 2011 12:30 in reactie op Jaap Breekpunt Reageer op

    Jaap, je bent denk ik de eerste hier die mij te mild vindt voor dit bruine kabinet.
    Op zich een aardig compliment.
    Maar ik en mild voor rutte & co?

    ;;--))

    Het moet aan het weer liggen.

  • Henk-Jan Mielke, vr 11 maart 2011 12:33 in reactie op Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Als dit de eerste doofpotaffaire wordt dan valt het allemaal nog wel mee met het kabinet Rutte I.

  • Marcel van der Vijver, vr 11 maart 2011 12:43 in reactie op Reageer op Marcel

    Marcel

    Zelfs dit onderwerp wordt weer aangewend om "Bruin 1" af te fikken.

    U had ook kunnen zeggen: wat fijn voor de betrokkenen en de familie dat deze veilig en wel terug zijn.

    Maar nee, dat is natuurlijk niet het belangrijkste.

  • , vr 11 maart 2011 15:21 in reactie op Marcel van der Vijver Reageer op

    Ja, vanzelf.
    Want wie anders heeft de boel in het honderd laten lopen?

  • Henk-Jan Mielke, vr 11 maart 2011 10:47 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Dat die helikopter achterblijft is natuurlijk wel een vorm van betaling in natura. Maar nu de soldaatjes vrij zijn kunnen alsnog de tegoeden van Khadaffi c.s. in Nederland bevroren worden, met een flinke naheffing er overheen het is tenslotte crisis...

  • x x, vr 11 maart 2011 11:40 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op x

    x

    Heli was al verkocht aan Libie. Maar door wapenembargo mocht dat niet meer. Daarom is de oplossing met de zogenaamde actie om nederlanders op te pikken bedacht.

  • Jaap Breekpunt, vr 11 maart 2011 10:26 Reageer op Jaap

    Jaap

    Tegenvaller voor de NAVO. Nu moeten ze opnieuw een poging doen om een aantal (liefst vrouwelijke) militaire in handen te laten vallen van Libië om daarmee militair ingrijpen te reachtvaardigen.

  • karuna waaijer, vr 11 maart 2011 10:25 Reageer op karuna

    karuna

    Ik ben natuurlijk heel blij dat de militairen vrij zijn.

    Maar het is wel verbazingwekkend als er geen enkele tegenprestatie voor gevraagd is. Dat kan eigenlijk gewoon niet.
    Dus:
    -Heeft Khadaffi geld in Portugal of Griekenland?
    -Griekenland en Portugal zijn bij mijn weten lid van de NAVO, dus heeft Khadaffi een tegenprestatie gevraagd van deze landen in NAVO verband? Misschien ten aanzien van de no-fly zone?
    -Is dit een verdeel en heers methode binnen de EU/NAVO? Maar ten aanzien van wat dan?
    -Probeert Khadaffi toch een Europees land als uitwijkmogelijkheid te vinden?
    -Denkt Khadaffi dat hij zo goodwill kweekt in Europa? Lijkt me zelfs voor een idioot als Khadaffi (lees: Saif, want die trekt volgens meer aan de touwtjes) een rare gedachtegang. Saif sprak over: "Als eerste stap", of zoiets. Wat betekent dit?

    Alles bij elkaar gaan we volgens mij de gevolgen van deze actie nog zien.
    Maar fijn voor de militairen nogmaals dat ze vrij zijn.

  • Stan B., vr 11 maart 2011 10:44 in reactie op karuna waaijer Reageer op Stan

    Stan

    Zo moeilijk te begrijpen is het echt niet. Kadhafi heeft er geen belang bij zijn toch al beroerde imago nog verder te verpesten; bovendien heeft hij nu wel wat anders aan zijn hoofd dan gezeur over een paar Nederlandse indringers. En die mogen wel in hun handen knijpen dat het zo goed voor ze afloopt. Gelukkig gaat het ook in de rest van Libië weer de goede kant op, en wordt rust en orde hersteld.

  • Ernst Anepool, vr 11 maart 2011 11:28 in reactie op karuna waaijer Reageer op Ernst

    Ernst

    Er hoeft geen tegenprestatie geleverd te worden, omdat het een voorgekookt *nederlands* plan is geweest, door de situatie is er een EU embargo op wapenleveranties, dat zat Rutte in de weg, kan ie namelijk geen clusterbommetjes leveren aan Khadaffi.

    En Khadaffi heeft die juist zo hard nodig nu ie zijn volk wil ontdoen van de Moslimpopulatie... *Daar* werkt de VVD graag aan mee, dus hebben ze een slim plan bedacht naar aanleiding van de SAS embargo by-pass die Engeland bedacht had.
    (want wie gelooft er nou dat er een SAS eenheid gevangen is genomen door 1 herder met een khalasnikov?)


    Dus Nederland heeft vlug ook een Helikopter gestuurd om te laten "gijzelen" door de handelspartner, om zo onder het Embargo uit te komen, want nu kan Uri "Geller" Rosenthal bij Barosso aankloppen met een zielig verhaal,; "Als we die wapens nu niet leveren, dan gaat ie ze martelen met plaatjes van Gheb Khaled"


    En heel Nederland weet nu sinds het bezoek van onze Ambasadrice voor de ongebreidelde wapenhandel Beatrix naar Quatar hoe diep we dankzij haar Pappie in de dubieuze doorvoer zitten...


    Want het blijft toch vreemd dat ik haast niet geloof wat ik gevonden in de antwoorden aan de Kamer van Uri Rosenthal naar aanleiding van vragen van kamerlid El Fassed over het rapport wapenexport vergunningen naar noord afrika (Kamerstuk 2011ZO2908)

    http://tinyurl.com/Wapenexport-Libie-stijgt


    Kijk vooral ook even naar de Wapenexport richting Marokko, waar die twee Fregatten ad 550 miljoen bijzitten die nota bene gedeeltelijk met geld van OS (ontwikkelingssamenwerking) gefinancierd zijn !

    wilt u er meer over lezen www.exportcontrole.ez.nl
    (als die na dit bericht nog te bereiken is tenminste...)

    Kortom het klinkt bijna alsof ik hier sprookjes van duizend en een nacht zit te typen, echter heb ik mijn info uit officiele Kamerstukken...

  • Jan Wijn, vr 11 maart 2011 10:11 Reageer op Jan

    Jan

    Wat zijn de kosten voor Nederland geworden door het onbenullig handelen van dit kabinet? Die onbezonnen actie van Rutte was toch bedoeld als verkiezingspropaganda voor de VVD: laat de VVD dan ook de kosten betalen.

  • - -, vr 11 maart 2011 09:33 Reageer op -

    -

    "Volgens premier Rutte heeft Nederland geen tegenprestatie hoeven leveren om de vrijlating van de Nederlanders te bewerkstelligen."

    Dit lijkt mij discutabel. Het is immers niet onredelijk om aan te nemen dat het regime van Khadaffi, die deze militairen betichte van spionage, deze militairen vrijliet gewoon omdat Griekenland hierom vroeg. Dat lijkt mij uiterst naïef.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 09:50 in reactie op - - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U als socialist zou toch moeten begrijpen dat sommige handelingen altruïstische handelingen zijn, gebaren van goede wil, zonder dat daar iets tegenover moet staan?

  • karuna waaijer, vr 11 maart 2011 09:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op karuna

    karuna

    [altruïstische handelingen ]

    Van Khadaffi?
    Lijkt mij een nogal naïeve gedachte.

  • Michiel Online, vr 11 maart 2011 10:34 in reactie op karuna waaijer Reageer op Michiel

    Michiel

    "Van Khadaffi?
    Lijkt mij een nogal naïeve gedachte."

    Even wat speculatie :)

    Een gestoorde man is ontoerekeningsvatbaar. Als je goed kijkt naar de nieuwsberichten, gaat hij van dag tot dag over in veranderende woorden. Hij is zo nerveus als de pest en probeert zijn boeltje daar omhoog te houden. Nu dat het Westen een duidelijk nee heeft gezegd tegen Khadaffi, kan hij niet anders dan instemmen omdat hij weet dat hij het midden oosten niet mee heeft gekregen met zijn terroristen verhaaltje en dat het Westen zich tegen hem heeft gekeerd.

    Hem is beloofd door de Libische Raad dat hij niet vervolgd gaat worden, wat betekent dat hij vrijuit naar een ander land kan om zich daarop te storten, wat hij waarschijnlijk nu ook in gedachten heeft. Mocht hij de Nederlandse gevangenen niet vrijlaten dan kan dat betekenen dat Nederland c.q. het Westen actie gaat ondernemen.

    Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat die 4 fregatschepen het hem deden, met de gedachte dat het Nederland niks uitmaakt wat hij doet, "dat we dus niet tegen het midden oosten zijn". Maar...het gaat vrijwel niet om Nederland, we zijn een klein landje met een grote mond maar niet veel in vergelijking met Engeland, Frankrijk, de VS.

    Het lijkt me te makkelijk om te zeggen dat je Nederland niet kan vertrouwen op dit punt. Over het algeheel wel, gezien klimaatverandering, olie en wapenhandel. Daar zit hem de kneep bij ons.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 10:47 in reactie op karuna waaijer Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Kadaffi is een socialist dus het lijkt me niet uitgesloten.

  • El Che, vr 11 maart 2011 22:47 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op El

    El

    Als u vindt dat Kadaffi een socialist is, mag ik u een pvv-er noemen of een SP-er of een PvdA-er. Want wanneer u ondanks dat u beter weet en goed op de hoogte bent over wat een socialist is en welke theorien Kaadaffi nastreeft, dit toch stoïcijns blijft volhouden, zuiver en alleen om sommige mensen te choqueren, mag ik u, volgens uw eigen attitude benoemen zoals ik zelf wens.

  • - -, vr 11 maart 2011 10:03 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op -

    -

    U als gerenommeerd expert in de diplomatie op mondiaal niveau zou toch moeten weten dat er belangen meespelen bij onderhandelingen zoals bij het vrijlaten van gevangen genomen militairen?

    Ik dicht u vanzelfsprekend geen naïviteit toe.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 12:55 in reactie op - - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een belang kan ook zijn dat hij zo snel mogelijk van die drie handenbindertjes af is.

    Natuurlijk is aan heel veel menselijk handelen een eigenbelang verbonden, al is dat alleen maar het krijgen van een goed gevoel (hoera, ik ben lief want ik heb een daklozenkrant gekocht). De vraag is in deze hoe groot het belang was van Kadaffi: heel klein (weg met die 3 militairen want ze zitten me in de weg) of heel groot (doe mij 4 fregatten, 3000 clusterbommen (speciaal voor Anepool) en politiek asiel in NL).

    Naïef zou het zijn om mogelijkheden uit te sluiten. Nog naïever is het om te veronderstellen dat er wel een groot belang moet zijn omdat de MP zegt dat dat niet zo is. Maar verder had u vast wel door dat mijn initiële opmerking een beetje schertsend bedoeld was toch?

  • - -, vr 11 maart 2011 13:19 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op -

    -

    Aert schreef: "Een belang kan ook zijn dat hij zo snel mogelijk van die drie handenbindertjes af is."

    Want?

    Aert schreef: "Naïef zou het zijn om mogelijkheden uit te sluiten. Nog naïever is het om te veronderstellen dat er wel een groot belang moet zijn omdat de MP zegt dat dat niet zo is. Maar verder had u vast wel door dat mijn initiële opmerking een beetje schertsend bedoeld was toch? "

    Aert, het is en blijft allemaal speculatief. Dat ik het uiterst onwaarschijnlijk acht dat deze drie militairen na een beschuldiging van spionagepraktijken, geen geringe beschuldiging, opeens worden vrijgelaten in ruil voor niks is net zo goed speculatief.
    En juist om speculaties tegen te gaan lijkt het mij een goede zaak om dit te laten onderzoeken.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 16:45 in reactie op - - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een beschuldiging van spionagepraktijken moet je natuurlijk wel hard kunnen maken.

  • - -, vr 11 maart 2011 19:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op -

    -

    Aert schreef: "Een beschuldiging van spionagepraktijken moet je natuurlijk wel hard kunnen maken. "

    Ik deel niet altijd uw mening maar ik moet toegeven u heeft een goed gevoel voor humor. Ik moest oprecht lachen om deze opmerking.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 13 maart 2011 15:29 in reactie op - - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat is daar lachwekkend aan?

    Je kunt iemand verdenken van, beschuldigen van, laten vervolgen voor en bestraffen wegens... Naar nu gebleken is, zijn ze niet beschuldigd van spionage dus het is gebleven bij een verdenking.

  • Jaap Breekpunt, vr 11 maart 2011 10:21 in reactie op - - Reageer op Jaap

    Jaap

    Wellicht verwacht Libië iets terug te krijgen wat Nederland niet heeft aangeboden. Goodwill binnen de internationale gemeenschap bijvoorbeeld.

    Of er daadwerkelijk niets is aangeboden valt waarschijnlijk lastig na te gaan.

  • - -, vr 11 maart 2011 10:38 in reactie op Jaap Breekpunt Reageer op -

    -

    Jaap schreef: "Wellicht verwacht Libië iets terug te krijgen wat Nederland niet heeft aangeboden. Goodwill binnen de internationale gemeenschap bijvoorbeeld."

    Dat zou inderdaad kunnen.

    Jaap schreef: "Of er daadwerkelijk niets is aangeboden valt waarschijnlijk lastig na te gaan. "

    Daar heeft u zeker een punt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Opening van zaken geven is mijns inziens wenselijk. Voor de goede orde, ik wil niet dit kabinet betichten van onjuist handelen maar juist om speculaties tegen te gaan is het wel van belang dat hier duidelijkheid over komt.

  • Erik ., vr 11 maart 2011 09:23 Reageer op Erik

    Erik

    Daadlrachtig en sterk optreden van de Nederlandse diplomatie

  • - -, vr 11 maart 2011 10:04 in reactie op Erik . Reageer op -

    -

    Vergeet de Grieken niet.

  • Bernie Whistler, vr 11 maart 2011 09:19 Reageer op Bernie

    Bernie

    Ok dan, defensie heeft in ruil voor de wentelwiek haar personeel terug. Goed werk. Nu graag terug naar orde van de dag. Ik werd de overdosis mediale belangstelling eigenlijk spuug- en spuugzat.

  • , vr 11 maart 2011 08:34 Reageer op

    En nu maar afwachten of we ooit te horen krijgen welke imp ze op dit avontuur heeft gestuurd.

  • Dr.Prof. van Wapenhoven, vr 11 maart 2011 05:57 Reageer op Dr.Prof.

    Dr.Prof.

    Gelukkig! Vrij! Nu snel weer naar huis, daar wacht moeders met erwtensoep en een deken om bij te komen. Dan kunnen jullie op je gemak het spannende avontuur vertellen met vlekje de poes die ook komt kijken om kopjes te geven. En jullie moeten beloven nooit en nooit meer dat soort gevaarlijke dingen te doen hoor!

  • Private Eye, vr 11 maart 2011 00:20 Reageer op Private

    Private

    Eens kijken of de TK doorbijt.

    Vragen die gesteld dienen te worden na terugkomst van de militairen:
    - wie was betrokken bij de beslissing voor de reddingsoperatie?
    - waarom kwam het nieuws pas naar buiten op donderdag en niet eerder?
    - wist de Telegraaf journalist eerder van deze mislukte actie dan donderdag en waarom en door wie werd de berrichtgeving tegen gehouden? Wat is de tegen prestatie voor de Telegraaf en was Hans Hilen als voormalig journalist hierbij betrokken?
    - .Rosenthal is gespecialiseerd in in risicomanagement. Had hij een risico-analyse eop los gelaten of waren er andere beweegredenen om dat niet te doen?
    - was er tussen zondag en donderdag reeds intensief concat met Libie en is er verzocht vanuit Den Haag om het nieuws te vertragen?
    - moet NL nu een tegen prestatie leveren en welke zijn dat?
    - where does the buck stop?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 07:58 in reactie op Private Eye Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja, vooral die laatste vraag! Dat zal ze leren!

  • Alex Alexander, vr 11 maart 2011 08:38 in reactie op Private Eye Reageer op Alex

    Alex

    Allemaal heel leuk en aardig die vragen, waarschijnlijk ook bedoeld voor jou om het kabinet hopelijk in negatief daglicht te zetten zodat het om kan vallen of een minister kan opstappen.

    Dat begrijp ik wel, die vragen moeten inderdaad beantwoord worden, en zijn ze dusdanig negatief van aard dan moeten daar consequenties aan zitten ja.

    Maaar.... jij vergeet de allerbelangrijkste vraag van allemaal:

    Wat is er mis gegaan?

    Dat zou de hoofdvraag moeten zijn, maja... die vind je wellicht minder interresant omdat die meer toespitst op de militairen dan op de politiek.

  • Private Eye, vr 11 maart 2011 09:21 in reactie op Alex Alexander Reageer op Private

    Private

    Misschien is het je ontgaan, maar door deze actie heeft Nederland internationaal veel schade opgelopen en heeft Nederland water bij de wijn moeten doen om te kunnen onderhandelen met de duivel. Dat verdient meer aandacht dan je lief is.

    Verder gaat het hier om accountability en je reputatie terugwinnen.

    Zelfs William Hague, de Engelse minister van buitenlandse zaken, ligt nu onder vuur voor de mislukte SAS actie en binnen zijn eigen partij wordt zijn aftreden geeist.

    Ja, de vragen zijn misschien negatief, maar bij Watergate waren het uiteindelijk twee journalisten die Nixon ten val brachten en niet de House of Representatives of Congres. Niet omdat ze dat wilden, maar omdat ze op zoek waren naar de waarheid en hun werk goed deden.

    Ook hier stinkt het en misschien is je de uitdrukking 'Does it pass the smelltest?' bekend.

    Gewoon verantwoordelijkheid nemen indien er fouten gemaakt zijn. En niet weer opmerkingen maken van 'Met de kennis van...' of 'We gaan het grondig onderzoeken...' of 'Naar onze beste inschatting..'.

    Als het motto van het kabinet is 'Orde op zaken', dan moeten je niet alleen 'talk the talk, but also walk the walk' doen.

    Praatjes vullen namelijk geen gaatjes.

  • Matthias Justin, vr 11 maart 2011 09:56 in reactie op Private Eye Reageer op Matthias

    Matthias

    U heeft helemaal gelijk. Maar binnen dit gedoogcabinet zal echt niemand aftreden. Ze zitten veel te lekker.

  • , vr 11 maart 2011 11:04 in reactie op Matthias Justin Reageer op

    Met dit kabinet weet je dat het wel onder het vloerkleed in het torentje zal worden geveegd.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 09:56 in reactie op Private Eye Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...door deze actie heeft Nederland internationaal veel schade opgelopen en heeft Nederland water bij de wijn moeten doen om te kunnen onderhandelen met de duivel..."

    Kunt u dat onderbouwen? Wat is de internationale schade? Welk water heeft NL bij de wijn moeten doen?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 10:12 in reactie op Alex Alexander Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Vraag 1: wat ging er mis?
    Vraag 2: wat doen we om dat een volgende keer te voorkomen?

    ;-)

    Dan ben je pas ontwikkelingsgericht bezig.

  • - -, vr 11 maart 2011 10:45 in reactie op Alex Alexander Reageer op -

    -

    Alex schreef: "Wat is er mis gegaan?

    Dat zou de hoofdvraag moeten zijn, maja... die vind je wellicht minder interresant omdat die meer toespitst op de militairen dan op de politiek. "

    U heeft hier een halve punt.

    Het accorderen van zo'n militaire operatie heeft juist te maken met politiek. Het is de premier die moet instemmen met zo'n plan, een eenvoudige jaknikkende generaal is niet voldoende.
    Voorts is het ook een politieke kwestie omdat het simpelweg politieke consequenties heeft.

    Daarnaast, uw halve punt, is er ook sprake van een militaire actie die voor militairen onderling als leerles ervaren kan worden. Vragen zoals: "waar ging het mis", en "hoe doen we het beter in het vervolg" komen daarbij aan bod. Maar zelfs dan sluit dit niet uit dat politiek hierbij betrokken wordt, bijvoorbeeld als zou blijken dat de verantwoordelijke militairen deze missie als ongewenst hadden aangeduid maar door politieke druk toch hebben uitgevoerd.

    Mijns inziens zijn beide invalshoeken even relevant.

  • YggY ..., vr 11 maart 2011 00:10 Reageer op YggY

    YggY

    Als die drie militairen vrijkomen dan hebben ze alle geluk van de wereld want Libië had ze met gemak op kunnen hangen zonder dat iemand daar commentaar op had kunnen hebben.

  • Joop Schouten, do 10 maart 2011 22:50 Reageer op Joop

    Joop

    Goed bericht. Ze zouden nu binnen een half opstijgen en terugkeren.
    Wat fijn voor de gevangenen en familie als dit allemaal goed afloopt.
    ...
    Dankzij 'verse connecties' en goed contact.
    ...
    Radeloze Rosenthal, Kille Hillen en Onderstutte Rutte komen er goed mee weg (...).
    Tot ze volgende week vragen beantwoord moeten worden.
    ...

  • Joop Schouten, do 10 maart 2011 23:22 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Tot volgende week vragen beantwoord moeten worden.

    . . .

  • Aert Willem d'Holbach, do 10 maart 2011 23:49 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een idioot kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden...

  • Joop Schouten, vr 11 maart 2011 09:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    Wijze mensen zijn eerlijk.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 10:11 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ongetwijfeld, ik kan dat alleen maar bevestigen.

    Maar dat wil niet zeggen dat wijze mensen overal een antwoord op weten (let wel: weten).

  • Frans Hotel, do 10 maart 2011 22:20 Reageer op Frans

    Frans

    Jammer dat Libië deze regering ter wille is. Had liever gezien dat onze regering nog dieper door het stof had gemoeten.

  • Home Quest, do 10 maart 2011 23:08 in reactie op Frans Hotel Reageer op Home

    Home

    Ach zolang u niet vast zit, is alles toegestaan is het niet? Triest

  • Aert Willem d'Holbach, do 10 maart 2011 22:12 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Toch handig, zo'n bezoek aan Oman.

  • , vr 11 maart 2011 09:37 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ghadaffi zag de Majesteit in Oman rondwandelen en schrok zich te barsten, dacht je?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 10:10 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Neen, dat heb ik al eerder toegelicht. Zoek in het archief maar even naar het artikel over het omstreden bezoek aan Oman. zoekwoorden: omstreden, oman.

  • , vr 11 maart 2011 11:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Dus jij gelooft serieus dat Ghadaffi zich op dit moment, in deze situatie ook maar iets gelegen laat liggen aan de Arabische Liga?? Dan was hij al lang opgehouden met het uitmoorden van de eigen bevolking.............

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 12:58 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Tja...

    Er kan een moment komen waarop Kadaffi via via wil proberen om Libië te verlaten. Dat deurtje naar via via zou nu wel eens op een kiertje kunnen staan. Toch op zijn minst in de beleving van Kadaffi.

    U weet wel: wie goed doet, goed ontmoet.

    Regeren is vooruitzien maar niet meer regeren is nog meer vooruitzien.

  • , vr 11 maart 2011 13:16 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ik meen begrepen te hebben dat hij onder geen enkele voorwaarde van plan was Libië te verlaten, en zou doorvechten tot zijn eventuele dood.??
    Volgende vraag, niet om het een of ander, maar de diverse geheime diensten MI5 en CIA, hebben die geen mannetjes daar om Ghadaffi daar een* helpende hand *bij toe te steken?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 11 maart 2011 13:59 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik zou niet weten wat de geheime diensten daar zouden kunnen uitspoken.

    Veel dictators hebben altijd gezegd dat ze tot de laatste snik zouden blijven maar de geschiedenis leert dat er altijd weer snuiters bijzijn die eieren voor hun geld kiezen. Dus: niets is zeker, en zelfs dat niet.

  • , vr 11 maart 2011 19:04 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Dan ben je infantiel.
    De CIA heeft al aardig wat tegenstanders weggewerkt.

    Even nadenken............Midden Amerika.
    Nog even nadenken................Zuid Amerika

  • Henk-Jan Mielke, vr 11 maart 2011 23:36 in reactie op Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Dat zegt toch nog niks over een eventuele aanwezigheid in Libië? Met communisten uit de weg te ruimen in Zuid- en Midden-Amerika heeft de CIA haar strepen wel verdiend ja, maar in Libië? Normaal gesproken hebben ze een sokpop klaarstaan, hoe moet dat in een land verdeeld langs stamlijnen? Ik denk dat de Libische situatie te ingewikkeld is en dat er nog geen nieuwe leider is opgestaan die het zou kunnen overnemen en die een eventueel steuntje in de rug van de CIA wel kan gebruiken.

  • , za 12 maart 2011 09:08 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op

    Dictators en moordenaars in het zadel helpen en houden, bedoel je?
    Daar is de CIA idd. erg goed in.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 13 maart 2011 15:30 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Liever infantiel dan dag in dag uit met een aluminium hoedje op het hoofdje door het leven gaan.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel