-
1. Het artikel gaat over moord op een agent. De dader verliest dan zijn recht en nationaliteit en terecht
2. Waarom willen wij dat soort mensen (moordenaars) eigenlijk in Europa hebben?
3. Ik zie geen goede redenen om tegen dit voorstel te zijn.
-
Heel simpel, omdat in een beschaafd land er geen verschil kan zijn tussen de straf voor moord door een Fransman of door een Algerijn.
In een beschaafd land wordt bij straffen nl geen verschil gemaakt naar vul maar in: herkomst, huidskleur, geslacht, joodse achtergrond?
Bovendien, maar dat kan velen kennelijk helemaal niets schelen bestaan er afspraken tussen landen over gelijke rechten en alles wat daarmede samenhangt. Dat noemt men verdragen.
Ook Frankrijk heeft die verdragen getekend.
Je afspraak nakomen is ook een zaak van beschaving.
Het zou allemaal anders zijn indien je de regeling ook zou toepassen op een van oorsprong Fransman: hij wordt veroordeeld voor moord op een politieambtenaar (ook dat komt wel eens voor...); hem wordt de Franse nationaliteit afgenomen; hij wordt na het uitzitten van de straf uitgezet naar??????
Wat als de veroordeelde achteraf onschuldig blijkt? Gebeurt meer dan eens.
Los van dit alles, zoals ik op dit item eerder aangaf, het hele verhaal is juridische onzin en zal nimmer effectief ten uitvoer worden gebracht.
Kretologie van een president in het nauw.
-
jan pietersen, vr 01 oktober 2010 13:29
in reactie op Etienne de Calva
Reageer op jan
[-Je afspraak nakomen is ook een zaak van beschaving.-]
Zelfs een moord kan daar niks aan veranderen?
-
De regeling (als onderdeel van de in de maak zijnde Loi sur l' Immigration) houdt in dat iemand, die korter de 10 jaar de Franse nationaliteit bezit, die nationaliteit verliest indien hij in die periode wordt veroordeeld wegens moord op een gendarme, politieman of magistraat.
Kortom, de crimineel wordt na het uitzitten van zijn straf de grens overgezet, dus op z'n vroegst over zo'n 15 jaar.
Artikel 1 van de Grondwet stelt dat alle Fransen gelijk moeten worden behandeld, dus de regeling zal - zelfs als die door de Sénat wordt aangenomen - niet standhouden.
Sarkozy is jurist en weet dat hij met deze regeling de burgers belazert. Idem dito de verantwoordelijke minister (Besson).
Tekenend is dat links zoals te verwachten moord en brand schreeuwt. Maar in plaats van in de assemblée tegen te stemmen bleef links weg. Van de 577 stemgerechtigde gedeputeerde stemden er 133, waarvan 57 tegen.
De commentaren van het Franse publiek zijn juichend.
Conclusie:
Symboolpolitiek van een president, die het vertrouwen geniet van nog maar een kwart van de Fransen.
Links is even xenofoob als rechts, maar gilt wat voor de vorm in plaats van in het parlement tegen te stemmen.
Dit item is leerzaam om te zien hoe politiek in de praktijk werkt.
-
Peter Edens, zo 03 oktober 2010 15:50
in reactie op Etienne de Calva
Reageer op Peter
Geachte Etienne, dank voor je hele goeie bijdrage, en het klopt allemaal.
Op papier althans. Sarkozy probeert met harde hand iets te forceren dat de politiek men al menig jaren (in F. en in NL) probeert op een slappe, vrijblijvende manier.
Iemand die door het (voormalige) gastland is ontvangen, heeft behalve rechten ook plichten, en het minimum is toch wel het respecteren van de heersende cultuur in het land waar je je leven wilt maken.
Is men willens/wetens onwillig , (netjes uitgedrukt!) heeft men dus niets te zoeken in dit gastland.
-
prima. ik ben zelf buitenlander in Frankrijk.
en het heeft niets ...met rechts of links ...! te maken om van de "geimporteerde" burgers respect te verlangen voor de cultuur, en autoriteiten van het land dat hen een plek geeft.
Mensen die willens/wetens dit alles een schop willen geven horen niet in het betreffende land thuis.
Heel normaal, niets bijzonders, elk land zou dit moeten doen.
-
Respect voor degenen die de problemen een keer durven aan te aanpakken, in plaats van oogkleppen op en "discriminatie!" roepen bij alle aanpak van anders gekleurden.
-
Het is discriminatie wanneer je die 'anders gekleurden' anders behandelt dan een 'blanke'. Dat hoort niet. Maar dat is wel wat dreigt te gebeuren in Frankrijk.
-
Die Fransen weten hoe het moet vive la france!
-
Rouane Rabbit, do 30 september 2010 19:11
in reactie op Baruch de Spinoza
Reageer op Rouane
Baruch Spinoza ook.
Hij was slachtoffer van het decreet van Alhambra door het katholieke koningspaar Ferdinand II van Aragón en Isabella I van Castilië afgekondigd, waarmee het jodendom (en de islam) verboden werd in Spanje.
Deze gebeurtenis was beslissend voor zijn leven.
Zijn filosofisch tractaat geeft een van de eerste logische analyses van de Bijbel en geeft argumenten voor godsdienstvrijheid en tolerantie. Spinoza sluit dit boek af met een prijzende beschouwing over de vrijheid die Amsterdam haar burgers biedt.
-
Het is een symbolische maatregel in de context van problemen oplossen.
De grote problemen heersen immers al jaren in de banlieues.
Weten we nog wat Sarkozy beloofde toen hij presidentskandidaat was?
-------------------
Deze wet geldt voor mensen die minder dan tien jaar in Frankrijk wonen en die zwaar geweld hebben gepleegd tegen een veiligheidsfunctionaris.
Gedacht wordt aan de onlusten van Roma tegen de politie toen een ongewapende inbreker door de politie werd doodgeschoten.
--------------------
Sarkozy hoopt dat als de Fransen zien wat hij met de Roma doet de Fransen helpt vergeten dat de grote steden nog steeds brandhaarden zijn, en dat ook zullen blijven.
Want om de problemen in de grote steden op te lossen is wat meer nodig. Het gaat daar om duizenden gemarginaliseerde mensen die je of moet opsluiten, of scholing en een baan moet bezorgen.
Beide zaken kosten miljarden, dus het is beter dat de banlieues aan het infuus blijven, en hopen dat het niet al te erg uit de hand loopt.
Dat is natuurlijk een illusie, want het gaat wel uit de hand lopen, maar het zal Sarkozy's zijn tijd nog wel duren, althans, dat hoopt hij.
Na Sarkozy de zondvloed
-
Vrijheid , gelijkheid en broederschap....
Als je langer dan tien jaar in frankrijk woont welteverstaan..
-
Weinig mis mee. Mensen die in een ander land willen gaan wonen en zich laten neutraliseren, maar die achteraf gewoon geweld en verderf zaaien, behoor je niet te belonen met een verblijf, maar met uitzetten.
-
Mee eens. Ik mag hopen dat Rutte1 hier een voorbeeld aan neemt.
-
Jan Tergouw, vr 01 oktober 2010 12:12
in reactie op Jurgen Habermas
Reageer op Jan
Mee eens. Ik mag hopen dat Rutte1 hier een voorbeeld aan neemt.
=================================================================
Heel Europa, hoop ik!
-
Die dien je een verblijf in de gevangenis te geven, hetzelfde als wat men zou doen met een autochtoon.
-
Heel goed, nu nog in Nederland.
Kijk met steeds meer bewondering naar Frankrijk, daar begrijpen ze het tenminste
-
Vive la France!
-
Nico ., do 30 september 2010 17:11
in reactie op Jan Groothuizen
Reageer op Nico
Die zullen inderdaad niet wakker liggen van de "maatregelen" die de EU denkt te kunnen nemen, laat die Fransen hun gang maar gaan.
-
Prima maatregel van Frankrijk. Grutjes, waarom doen deze tendensen nu overal in Europa opgeld, vragen linksmensen zich af. In hun ogen zijn we allen racisten, niet nadenkende over de werkelijke achtergrond van de opkomst van anti-islampartijen en strenge immigratiewetten. Misschien omdat het kookpunt is bereikt?
-
En dan krijgt NL een bruin kabinet, worden we nog rechts ingehaald..
-
Prima voorstel. Met je handen af van overheidsdienaars, of anders wegwezen.
-
Pieter Pan, do 30 september 2010 18:40
in reactie op Gewoon Rechts
Reageer op Pieter
Is een ambtenaar van economische zaken ook een dienaar van de staat?
-
Nu is het wachten op door de Gendarmerie uitgelokte rellen om daarna allerlei genaturaliseerde mensen het land uit te kieperen.
Netjes en legaal overheidsgeweld.
-
Nico ., do 30 september 2010 16:57
in reactie op Zjen Zen
Reageer op Nico
"Nu is het wachten op door de Gendarmerie uitgelokte rellen om daarna allerlei genaturaliseerde mensen het land uit te kieperen"
============================================================
het glas is bij u altijd half leeg blijkbaar.
-
Zjen Zen, do 30 september 2010 17:04
in reactie op Nico .
Reageer op Zjen
Ik weet op grond van de historie hoe dat werkt Billy.
Geef de overheid meer ruimte voor geweld en die ruimte zal benut worden.
-
Nico ., do 30 september 2010 17:09
in reactie op Zjen Zen
Reageer op Nico
"Ik weet op grond van de historie hoe dat werkt Billy"
========================================================
O vertel eens hoe dat werkt en waar je dat vaker hebt gezien.
-
Zjen heeft boeken gelezen...
-
Nico ., do 30 september 2010 17:19
in reactie op Rob van Koot
Reageer op Nico
Ik heb het in de gaten ja, blijkbaar erg achterdochtig geworden daar door.
-
Ik ben het helemaal met je eens Zjen, de staat moet kort gehouden worden. En ook klein wat mij betreft.
-
Nico ., do 30 september 2010 17:33
in reactie op Flipje Tiel
Reageer op Nico
" En ook klein wat mij betreft"
===================================================
Dat is nou precies wat die Fransen gaan doen, hoe meer tuig ze verwijderen hoe kleiner het apparaat word wat hier onzinnige tijd aan moet besteden,helemaal goed wat mij betreft.
-
Vic Tief, do 30 september 2010 17:49
in reactie op Flipje Tiel
Reageer op Vic
"kort en klein"
Daar hadden ze vroeger de guillotine voor. Dát waren nog eens tijden!
-
Zo is dat! En dat schijnen mensen maar moeilijk te kunnen bevatten.