15 december 11 18:27 Reageer (44) Wereld RSS

Frankrijk: dienstplicht als alternatief voor gevangenisstraf

Vanaf 2012 kunnen jonge Franse delinquenten tien maanden het leger in

In Frankrijk geldt vanaf februari 2012, bij wijze van test, een militaire dienstplicht voor jonge criminelen. Het wetsvoorstel, ingediend door de conservatieve regeringspartij UMP van president Nicolas Sarkozy, heeft donderdag in het parlement een meerderheid gehaald.

Wie op jonge leeftijd in Frankrijk het criminele pad verkiest, zal in de toekomst niet gelijk achter slot en grendel komen. Het Franse parlement heeft een wetsvoorstel van het UMP goedgekeurd waardoor jongeren vanaf zestien jaar, bij wijze van proef, gemiddeld tien maanden in militaire dienstplicht moeten.

De oppositie noemde het voorstel overbodig en stelt dat UMP de wet slechts heeft voorgesteld vanwege de naderende presidentsverkiezingen.

Le Parisien: L'encadrement militaire des mineurs délinquants adopté
De Volkskrant: 'Militaire dienstplicht' voor jonge Franse criminelen

cc-foto: seneweb

Een leuk alternatief: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (44) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ernst Anepool, vr 16 december 2011 17:56 Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat is niet nieuw, dat is gewoon terug naar de tijd van het Vreemdelingen Legioen, daar gingen alle onhandelbare jochies standaard heen om er een "man" van te maken...

    Zelfs Laurel & Hardy wisten dat al :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=DPkviMZtn5s

  • Truus Beek, vr 16 december 2011 10:59 Reageer op Truus

    Truus

    Kent Engeland al tientallen jaren

  • drs Zen, vr 16 december 2011 14:22 in reactie op Truus Beek Reageer op drs

    drs

    Draaideurcriminelen gaan het leger in en komen als professionele killers voor de 'Patrie' er uit. Ze worden er ook nog echte mannen. Mooi loopbaanperspectief dus.

  • Co Stuifbergen, vr 16 december 2011 10:24 Reageer op Co

    Co

    Zoals Hans Nozemans meldde, gaat het hier om een "service civile", ("burgerdienst"), weliswaar begeleid door het leger, maar niet een militaire dienst.

    Op zich lijkt mij goed dat jongeren een alternatief voor de gevangenis krijgen, maar ik vind raar dat het leger dat dan moet verzorgen. (Daar zitten de militairen zelf ook niet op te wachten).

  • Frenck Mahon, vr 16 december 2011 09:27 Reageer op Frenck

    Frenck

    Goed plan, ik denk dat een jeugdige zondaar meer kans op verandering heeft in het leger dan in de gevangenis.
    Natuurlijk kun je jezelf afvragen of een crimineel schietles moet krijgen maar hetzelfde kan gezegd worden over het "onderwijs" in de gevangenis.
    Beter zou het zijn om deze jongens in een keukenbrigade onder te brengen waar hun tucht en discipline bij gebracht kan worden.

  • Piet Devries, vr 16 december 2011 09:09 Reageer op Piet

    Piet

    Niets bijzonders, het Franse vreemdelingenlegioen stelde geen vragen.
    Wie de diensttijd daar overleefde werd automatisch Frans staatsburger.

  • Mostafa Mouktafi, do 15 december 2011 20:47 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Juist een crimineel of ex crimineel moet nooit de uniform van de staat gaan dragen.

  • mohammed dareisalaam, do 15 december 2011 21:35 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op mohammed

    mohammed

    Het is eigenlijk een oude traditie, dat criminelen hun schuld aan de maatschappij konden vereffenen door soldaat te worden.

    Maar goed is het niet, inderdaad, je krijgt een leger van schorriemorrie

  • Mostafa Mouktafi, do 15 december 2011 22:35 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Dan mag je ook die bende in Colombia, waar een Nederlandse vrouw in dienst is, niet meer terroristen en bendes noemen!
    Maar gewoon een uit de hand gelopen brigade ergens in de bossen van Colombia. Ik hoorde en las ergens dat men daar ook verder kan groeien tot met generaal of generaal major, de Nederlandse vrouw heeft al geschoten tot comandant van iets.

  • Joop Schouten, do 15 december 2011 23:14 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Joop

    Joop

    'je krijgt een leger van schorriemorrie '

    Ja, je kunt beter gedood worden door een keurige VVD-er.
    Vind je ook niet Mohammed ?

  • mohammed dareisalaam, do 15 december 2011 23:55 in reactie op Joop Schouten Reageer op mohammed

    mohammed

    Ik merk dat jij het verschil niet weet tussen een leger dat opgebouwd is uit crimineel schorriemorrie, en een leger dat bestaat als een goed betaald beroepsleger.

    Ik zal je zeggen dat je het verschil binnen 3 seconden begrijpt als je ermee in aanraking komt.

  • Piet de Geus, vr 16 december 2011 02:33 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    "Het is eigenlijk een oude traditie, dat criminelen hun schuld aan de maatschappij konden vereffenen door soldaat te worden."

    Met name Frankrijk heeft met het Vreemdelingenlegioen een lange traditie op dat gebied.

  • Michiel Online, do 15 december 2011 21:42 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Michiel

    Michiel

    "Juist een crimineel of ex crimineel moet nooit de uniform van de staat gaan dragen."

    wie wel?

  • Joop Schouten, vr 16 december 2011 00:02 in reactie op Michiel Online Reageer op Joop

    Joop

    Niemand.

  • het geweten, do 15 december 2011 22:39 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op het

    het

    ??
    Kijk maar naar o.a. naar de Politie.
    De Politie is de afspiegeling van de maatschappij.
    Punt.

  • Huub Geluk, vr 16 december 2011 08:03 in reactie op het geweten Reageer op Huub

    Huub

    Inderdaad. Het merendeel van de politieagenten is ook schorriemorrie. Komma!

  • Hank Nozemans, do 15 december 2011 20:14 Reageer op Hank

    Hank

    Het wordt een 'service citoyen' dus ze worden niet voor het echte leger getraind. Ze worden door militairen en jeugdwerkers begeleid. het gaat dus vooral om het bijbrengen van discipline en respect.

    Daar komt bij dat het franse gevangeniswezen met een bezettingsgraad zit van 114 %, dus dit soort projecten komen goed van pas.

    Een win win situatie lijkt mij.

  • Joop Schouten, do 15 december 2011 19:42 Reageer op Joop

    Joop

    Tja, .... beide optisch kost de gemeenschap een berg geld.
    Zoals Zjen al schreef hou je er 'kanonnenvlees' aan over.

    Ik denk dat een vriendelijkere samenleving een hoop criminaliteit (dus onkosten) kan voorkomen, maar hier wenst 'het establishment' niet in te investeren.

  • Pieter Verschuren, do 15 december 2011 20:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Pieter

    Pieter

    Helemaal met je eens. Maar vriendelijkheid begint bij jezelf (heb je vijand lief.....). Hoop dat je posts vanaf nu dan ook een stuk vriendelijker worden.

  • Joop Schouten, do 15 december 2011 20:56 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Joop

    Joop

    Ik zal mijn best doen.

    ...

    ... En ik zag weer een taalfout 'optisch' moet uiteraard 'opties' zijn. Godsgloeiendgdvrdmmmm.

    Sorry.

  • Henk De Bree, vr 16 december 2011 17:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op Henk

    Henk

    Ben ik niet met je eens. Wat ik nu merk is dat dat zij, ok niet allemaal, tegenwoordig moeilijk een opdracht gewoon kunnen accepteren en alles moet maar bespreekbaar zijn. Als of alles een democratie is. Wat ik van de dienstplicht in ieder geval geleerd heb is dat je met een groep mensen die je niet kiest, samen toch naar een eindresultaat moet werken. En dat je soms dingen moet doen omdat dat gewoon moet, dat moet soms ook op je werk. Iets wat je niet leuk vind maar toch moet doen.

    Ik zeg niet dat de militaire kant je beter maakt maar een stuk dicipline of samenwerken met anders denkenden is juist wel iets wat de dienstplicht velen heeft bijgebracht.

  • Mazdak Qizilbash, vr 16 december 2011 18:39 in reactie op Henk De Bree Reageer op Mazdak

    Mazdak

    Als het je werk is om bij Chef Francois in de keuken uien te snijden dan is het een andere "je moet het gewoon doen, het is je werk" als dat een militair een huis moet opblazen waar mogelijk onschuldige burgers inzitten of het vuur moet openen op een groep mensen waarvan hij niet zeker weet of ze vuurwapens in hun handen hebben of videocamera's.

  • Henk De Bree, za 17 december 2011 00:45 in reactie op Mazdak Qizilbash Reageer op Henk

    Henk

    En nu ik je reactie nog een keer lees denk ik, ga eens iets doen voor anderen ipv praten vanachter een veilige internet verbinding.

    Ik ben in 1992 in noord irak geweest, ik was naief en dacht een bijdrage te kunnen leveren, veilig onder bescherming van de Mariniers. Maar honger en oorlog maken mensen zo dat ze anders reageren dan mensen hier in Nederland.

    Heb je wel eens onder vuur gelegen, voor een ander? En heb je je dan wel eens afgevraagd of jouw reactie dan ook nog zo zou zijn?

    Als je echt zoiets mee maakt zul je, ja je hebt gelijk dat dat niet hoort, rare dingen doen. Namelijk eerste levensbehoefte of bescherming. En als je dan onder vuur ligt en je collega's bestookt worden vanuit een locatie verderop en je krijgt de opdracht om daarop vuur uit te brengen, dan is dat een heeeeeel legitieme en begrijpelijke reactie dat je dan vuur uit brengt op een doel waarvan je niet zeker weet of er daadwerkelijk wel vuur vanaf kwam.

    Dat zijn alleen reacties van mensen die nooit iets gedaan hebben en makkelijk l.llen van een veilige locatie.

    Jij bent iemand die alle militairen in Srebrenica over een kam scheert dat ze allemaal een groep moslims hebben over gedragen. Maar als je daar staat en een politiek besluit geeft je geen mandaat, en een aantal linkse partijen hebben je weggestuurd met ander materieel dan nodig omdat het anders een te agressieve uitstraling zou geven, dan zul je toch anders reageren.

    Zelfs de meest anti geweld aanhanger zal onder dergelijke omstandigheden toch vuren op een doel waarvan men vermoed dat het een bedreiging vormt.

    En nogmaals, een militaire opdracht die geen enkele meerwaarde heeft hoef je niet uit te voeren, sterker nog mag je niet uitvoeren omdat je dan idd achteraf wel degelijk verantwoordelijk bent voor je daden.

    Dat is een van de redenen waarom de dienstplicht afschaffing ook slecht is. Toentertijd hadden we een hoger moreel en ethisch en geschoold leger dan nu.

  • patrick faas, do 15 december 2011 19:24 Reageer op patrick

    patrick

    "cette nouvelle possibilité permettra aux mineurs de quitter le cercle vicieux de la délinquance pour rejoindre le cercle vertueux de la vie en société."

    Mensen die jointjes roken zijn delinquent en om ze deugdelijk te maken worden ze omgeschoold tot moordmachines. Dat zal de veiligheid op de straten van Parijs niet verhogen. Wat een raar idee. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of jongeren vrijwillig kunnen kiezen voor dit alternatief. Zo niet, dan moeten garanties gegeven worden dat bestraften niet ingezet mogen worden als kanonnenvlees of in conflictsituaties waar ze gevaar lopen, want dan zou zo'n straf potentieel gelijk staan aan de doodsstraf. Bestraften mogen van de straat gehouden worden en heropvoedende cursussen krijgen in deugdelijkheid, maar moeten, vanwege hun onvrijheid, wel veilig bewaard worden.

  • Hank Nozemans, do 15 december 2011 21:18 in reactie op patrick faas Reageer op Hank

    Hank

    Het antwoord bevindt zich in hetzelfde artikel:
    "cette loi prévoit, pour les mineurs délinquants de plus de 16 ans, un service «citoyen» d'une durée de 6 à 12 mois au sein d'un Etablissement public d'insertion de la Défense (Epide)"

  • patrick faas, do 15 december 2011 22:18 in reactie op Hank Nozemans Reageer op patrick

    patrick

    Ah ja gevonden in een link: "En leur laissant le choix entre le service ou la prison." OK, zolang ze de keus hebben.

  • Joop de Jong, do 15 december 2011 19:19 Reageer op Joop

    Joop

    Staat er een oorlogje aan te komen?

  • het geweten, do 15 december 2011 22:37 in reactie op Joop de Jong Reageer op het

    het

    Oorlog?
    Wel onze overheid riep: als we de Euro niet invoeren dan komt er oorlog.
    Nu is het: als de Euro valt komt er oorlog.
    Kan je vertellen er komt oorlog, wanneer?
    Kwestie van tijd, en zolang den mensch over de aardbol leeft zal er altijd oorlog zijn.

  • Sylvia Stuurman, do 15 december 2011 19:19 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Een gratis opleiding schieten.

    Wat wil een crimineel nog meer ;-)

  • Centurio Veritas, do 15 december 2011 23:22 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Centurio

    Centurio

    Is een crimineel per definitie vuurwapengevaarlijk?

    Buiten dat, het leger is er niet om mensen te leren schieten. Er zijn wel meer eigenschappen toe te dichten aan een krijgsmacht: bijbrengen van orde, discipline, teamspirit, samenwerken, doorzettingsvermogen, nederigheid, enz, enz.

    Had je nooit bedacht zeker.

  • Sylvia Stuurman, vr 16 december 2011 09:39 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Is een crimineel per definitie vuurwapengevaarlijk? ]

    Dat hangt er van af hoe goed hij met vuurwapens om kan gaan en hoe gemakkelijk hij aan wapens kan komen.

    Daar draagt het plan van Sarkozy in "positieve" zin aan bij...

  • Centurio Veritas, vr 16 december 2011 19:54 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Centurio

    Centurio

    Met dat antwoord probeer je te ontkomen aan de conclusie dat je gewoon een domme stelling poneert.

    Natuurlijk hangt dat af van de crimineel voor wie dat relevant is. Maar hoe groot is dat percentage onder alle criminelen? (En gaat jouw stelling dus op...)

  • Han van der Horst, do 15 december 2011 18:54 Reageer op Han

    Han

    Mooi is dat. Leren ze nog raak schieten ook. En discipline. En voor elkaar door het vuur gaan maar elke tegenstander geen kans geven.

    Precies wat je nodig hebt in een goed geoliede criminele organisatie.

  • Mazdak Qizilbash, do 15 december 2011 20:29 in reactie op Han van der Horst Reageer op Mazdak

    Mazdak

    Precies, we kunnen overal op de wereld nog dagelijks de vruchten plukken van goed opgeleidde ex-militairen uit het Oost blok. Dat zijn de meest geharde, professionele criminelen die er zijn. Goed idee om dan jongens, die bij voorbaat al hebben bewezen een criminele aanleg te hebben, dezelfde militaire vaardigheden en discipline bij te brengen.

    Na het ongetwijfeld smetteloos functioneren tijdens hun dienstplicht, zullen deze ex-militairen zich na de dienstplicht vast ook bezig houden met maatschappelijk betrokken functies zoals het onderdak en een zinvolle dagbesteding verschaffen aan weggelopen tienermeisjes, de hard benodigde medische middelen verschaffen aan verslaafden en het herverdelen van de rijkdommen tussen rijk en arm door voor een zacht prijsje ook de armeren in onze samenleving de gelukkige eigenaren te maken van precies dezelfde (let op, precies dezelfde) goederen als de rijkeren ook bezitten.

  • Zjen Zen, do 15 december 2011 18:52 Reageer op Zjen

    Zjen

    Zo is weer eens aangetoond dat het leger en hun training het equivalent is van gevangenisstraf.

    Kies maar.

    Alleen jonge mannen zijn geschikt hiervoor.
    Kanonnenvlees of achter de tralies.

  • Mark Sinops, do 15 december 2011 18:41 Reageer op Mark

    Mark

    Zodat alleen de fine fleur van de natie onder de wapens komt.

  • Pieter Verschuren, do 15 december 2011 18:41 Reageer op Pieter

    Pieter

    Wat een sympathieke oplossing. Beter in dienst dan in de cel, lijkt me.

  • , do 15 december 2011 18:36 Reageer op

    Lekker integer stelletje gajes, dan, dat Franse leger.

  • Zjen Zen, do 15 december 2011 18:53 in reactie op Reageer op Zjen

    Zjen

    you've got mail.

  • Jan B, do 15 december 2011 19:06 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Niks nieuws hoor. Ze hebben hier in Frankrijk al meer dan honderd jaar ervaring mee (Legion Etrangere). Onder het motto "hoe meer gajes hoe beter" werkt dat inderdaad uitstekend.

  • R van brummelen, do 15 december 2011 20:47 in reactie op Jan B Reageer op R

    R

    het is dan nog maar de vraag wat erger is.. werken met criminelen zoals de fransen, of kinderen recruteren als nederland.

  • Jan B, do 15 december 2011 22:43 in reactie op R van brummelen Reageer op Jan

    Jan

    Daar heb je een punt.

  • Nieuw!: Veldman, do 15 december 2011 21:28 in reactie op Jan B Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    [ Tegenwoordig wordt de achtergrond van sollicitanten gecontroleerd bij Interpol en Europol.]
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Vreemdelingenlegioen

  • Jan B, do 15 december 2011 22:42 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Jan

    Jan

    Dat was vroeger in ieder geval heel anders. Maar ik neem aan dat je gelijk hebt. De selectie voor het vreemdelingenlegioen is tegenwoordig trouwens bijzonder streng. Niet alleen de achtergrond maar ook iemands motivatie en psychische gesteldheid worden zwaar omder de loep genomen. In de recruteringsbureaus doet men ironisch genoeg alle mogelijke moeite om mensen juist uit het hoofd te praten om dienst te nemen. Alleen een zeer selecte groep die zich extreem gemotiveerd toont en die men geschikt acht mag door. Ik ken een verhaal uit mijn min of meer directe omgeving van iemand die het Legioen helemaal zag zitten. Hij kwam echter niet verder dan een gesprek op het recruteringsbureau en was in een mum weer thuis.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel