13 december 11 17:00 Reageer (89) Wereld RSS

Extreemrechtse activist doodt migranten in Florence

Twee doden, drie gewonde, schutter pleegt zelfmoord

Een 50-jarige rechtsextremist heeft in de Italiaanse stad Florence zonder enige aanleiding twee straatverkopers doodgeschoten en drie anderen verwondt. Tijdens een achtervolging door de politie deed de man een poging tot zelfmoord. Hij overleed in het ziekenhuis.

Het zou gaan om Gianluca Casseri, lid van de extreemrechtse groepering Casa Pound. De man had het gemunt op Senegalese straatverkopers. Videobeelden van na de aanslag.

Vorige maand rolde de Duitse politie een extreemrechtse bende op die verantwoordelijk blijkt voor een hele reeks moorden op migranten.

The Telegraph: Florence street vendors shot dead by lone gunman

Video: een Engels ondertitelde reportage over Casa Pound in Rome uit 2007

Laatste Reacties (89) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Gerard Lauwman, wo 14 december 2011 19:21 Reageer op Gerard

    Gerard

    De RTVE was ook duidelijk hoor:
    "Asesinatos racistas" (racistische moorden)

  • Nieuw!: Veldman, wo 14 december 2011 15:50 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ach weer zo'n Wildersvriendje

  • Mostafa Mouktafi, wo 14 december 2011 19:22 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De ene schiet met giftige woorden de andere met echte munitie.

  • Berthold Hohenlowe, wo 14 december 2011 19:33 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Berthold

    Berthold

    Krampachtig ...............

  • Nieuw!: Veldman, wo 14 december 2011 20:10 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Hoezo ?
    Wilders is toch de Osama voor extreem rechts in Europa?

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 15:12 Reageer op mohammed

    mohammed

    De pers zegt dat het een extremist is die de moorden pleegde. Over het motief is niet zoveel bekend. De dader heeft zelfmoord gepleegd.

    Maar wel zijn er enkele andere dingen bekend, en daar uit lijkt het wel dat de slachtoffers behalve een ander ras, vooral willekeurig waren.

    Het is zo dat hij op de ene markt 3 Senegalezen neerschoot waarvan 2 dood, in zijn auto vluchtte en op een andere markt 2 Senegalezen neerschoot, die het beiden overleefden.

    De man, Gianluca Casseri, was schrijver. Hij woonde in een dorpje vlak bij Florence, en was speciaal voor de killings naar de stad gegaan.

    De extreem rechtse organisatie waar hij bij aangesloten was, heet Casa Pound, en is een organisatie van meer intellectuele aard. De organisatie is vernoemd naar de dichter Ezra Pound die tijdens de oorlog voor Mussolini werkte en antisemitische teksten schreef.

    Vanwege het intellectuele literaire karakter van de groep voelen zich vooral intellectuelen tot de groep aangetrokken, zoals de moordenaar waarover we het hebben.

    Ook hebben ze connecties naar MP's en houden ze congressen over kinderachtige onderwerpen over ras en intelligentie, en dergelijke.

  • Flokker de Groot, di 13 december 2011 22:17 Reageer op Flokker

    Flokker

    In Luik is het een crimineel, hier is het ineens een extreemrechtse activist, noem hem ook gewoon crimineel dan?
    Er zijn hier ook mensen die Geert Wilders de schuld geven, nou sorry, maar wat heeft Geert Wilders hier in godsnaam mee te maken? Er is hier geen andere schuldige dan de schutter, die verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, ik zie hier geen reden om aan te nemen dat het een groep is die hier verantwoordelijk voor zou zijn, gewoon iemand die niet goed in zijn hoofd is.

  • Mees ., wo 14 december 2011 00:05 in reactie op Flokker de Groot Reageer op Mees

    Mees

    Wat heeft wat in Florence door een rechtsextremist is gedaan met Luik te maken?

    En verder...je zegt hiermee dus dat al die opmerkingen van ""de kogel kwam van links""...nergens op sloegen.
    De schutter is verantwoordelijk voor zijn eigen daden zeg je namelijk.

  • Bernie Whistler, wo 14 december 2011 08:20 in reactie op Flokker de Groot Reageer op Bernie

    Bernie

    Xenofoben als Wilders zaaien een zeer giftige wind en niet alleen in Nederland, maar Europabreed. Het planmatig schofferen, beledigen en criminaliseren van kleinere etnische groepen, van minderheden, creëert een hete sfeer waarin laaggeschedelde onderbuikers snappen dat die groepen hier niet horen. Dat het foute mensen zijn die weg moeten.

    Dat dit Ausradieren niet op de speellijst van Wilders cs. staat is helder: "wij roepen niet op tot geweld of moord," zo luidt immers steevast het adagium. Natuurlijk doen zij dat niet, maar zij leveren wél de voedingsbodem volgens planmatige fascistoïde modellen: je beukt je xenofobe boodschap onophoudelijk, structureel en onveranderd in op je achterban. Het feitelijke veldwerk voeren derden uit, zodat de architecten hun handen in de gebruikelijke onschuld wassen.

    Dat is precies het verwijt dat ik de haatzaaiers Wilders, Bosma, Breivik, Roberto Fiore, DeWinter, LePen, Nick Griffin ea. maak. Om het even bij Wilders te houden: hij heeft hier geen schone handen.

  • Mees ., wo 14 december 2011 13:50 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Mees

    Mees

    Helemaal met je eens Bernie!

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 09:31 in reactie op Flokker de Groot Reageer op mohammed

    mohammed

    "In Luik is het een crimineel, hier is het ineens een extreemrechtse activist, noem hem ook gewoon crimineel dan?"

    Beste Flokker,

    In Luik is het een gestoorde crimineel, en hier is het een gestoorde rechts-extremist. Het is nu eenmaal zo. Ik weet dat dat pijnlijk is voor extreem rechts, dat er dit soort elementen zijn. Ook in Duitsland, die arrestaties van mensen die moorden pleegden uit extreem rechtse overweging, en dan Breivik, als ongekroonde koning van rechts extremistisch terrorisme.

    Nee, dan voldoen die ouwe koeien van linkse terroristen niet meer. Kwalijk, weer een argument minder om de linksche kerk te demoniseren, want het komt in tienvoud terug.

    Ik heb het dan ook te doen met die extreem rechtsen die voor fatsoen zijn, en die met lede ogen moeten aanzien hoe misdadige elementen de idealen van de Hollandse Cultuur bezoedelen.

    Straks worden we nog verplicht om bami, kebab of macaroni te eten, door dat buitenslands gespuis. Het moet afgelopen zijn met die buitenlandse invloeden.

    Als ze dan toch de Nederlandse nationaliteit willen krijgen, dan zullen ze ook boerenkool met worst moeten eten. En wie dat niet wil die kan vertrekken.
    Zo houden wij onze verfijnde Nederlandse culinaire cultuur in stand tegen gespuis met een andere godsdienst, huidskleur of cultuur.

    Tja, en als er dan sommigen zijn, die van al die retoriek door het lint gaan, dan valt extreem rechts niets te verwijten.

    Hoezee.

  • Piet Monster, wo 14 december 2011 13:34 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    Maar was het ook niet zo dat je niet een hele bevolkingsgroep verantwoordelijk mag houden voor de daden van een paar extremisten? Het lijkt me een heel gezond principe, wat m.i voor alle zijden van het poltieke spectrum en alle religies en levensovertuigingen zou moeten gelden?
    In de schok over dit soort vernietigend geweld gaat de nuance vaak verloren.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 14:53 in reactie op Piet Monster Reageer op mohammed

    mohammed

    Klopt helemaal

  • , wo 14 december 2011 18:32 in reactie op Piet Monster Reageer op

    Kuch, ja, je hebt gelijk.
    Vandaar dat je niet alle moslims verantwoordelijk kunt houden voor de daden van enkelingen......




    Of ligt dat weer even anders?

  • Piet Monster, wo 14 december 2011 18:46 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Wat maakt dat je denkt die dat die uitgezonderd zijn?

  • , wo 14 december 2011 10:20 in reactie op Flokker de Groot Reageer op

    Klopt allebei. In Luik was het een crimineel die niet handelde vanuit een politieke overtuiging, in Florence was het een racist die w e l handelde vanuit een politieke overtuiging.
    Helemaal juist geformuleerd!
    Goed gedaan, jochie.

  • - drammer -, wo 14 december 2011 12:23 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    Hoe weet jij dat de man in Luik niet uit geloof of politieke motivatie zijn daden beging? Vertel.

    Deze man in Luik is met een soort zelfmoordmissie op pad gegaan om zoveel mogelijk mensen te treffen. Zwaar bewapend met oorlogsmateriaal. Heeft een dag van tevoren veel geld overgemaakt maar zijn vriendin. Thuis nog een vrouw vermoord. ( 123 gewonden en 5 dode mensen)

    Het blijft vreemd dat iemand die net "voorwaarlijk" is vrij gelaten over zoveel zware wapens kan beschikken. Ook zijn geoefendheid geeft te denken.

    Ook is het vreemd dat deze man eigenlijk nooit zijn eerdere straffen heeft uitgezeten, uitgesteld enz. enz. Het cordon sanitair schijnt in België goed te werken.

    Bagateliseren kan altijd nog, maar dat lijkt een domme politiek correcte actie.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 13:03 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    Gek eigenlijk, dat je een discussie over extreem rechtse moorden gebruikt om een moordzaak die geen enkele relatie hiermee heeft te bespreken.

    Wat vind je eigenlijk van die man uit Florence? Ik heb je daar niet over gehoord?

    "Hoe weet jij dat de man in Luik niet uit geloof of politieke motivatie zijn daden beging? Vertel."

    Er is geen enkele aanwijzing om dat aan te nemen. Reken maar dat er naar gezocht wordt.
    De man heeft nooit banden gehad met Islamitische organisaties van welke aard dan ook. Het was gewoon een boef, met een enorme hennepplantage, en een enorme wapenvoorraad.

    Die combinatie komt vaker voor, hennep en wapens.

    Nergens heeft hij een boodschap achtergelaten wat wijst op een politieke motivatie, niets wijst erop.

    "Het blijft vreemd dat iemand die net "voorwaarlijk" is vrij gelaten over zoveel zware wapens kan beschikken"

    Hij beschikte over twee wapens, een FAL en een pistool en drie granaten, maar dat is te veel, dat klopt. Maar het is niet heel veel.
    Het is wel bekend dat hij een criminele wapengek was, en hij zal heus wel weten waar wapens te koop zijn.

    Geen reden om aan te nemen dat het een Islamitisch extremist is.
    ---
    Nu weer ter zake, wat vind je van deze moorden in Florence?

  • daniella van den boomen, wo 14 december 2011 15:17 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op daniella

    daniella

    Is het inmiddels bekend dat het een FAL was maar geen Kalashnikow?

    Ik heb vroeger nog eens met de FAL mogen oefenen. Toen was het een halfwas scherpschuttters-geweer. Of vergis ik me in de naam? ti's al meer dan 30 jaar geleden.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 16:13 in reactie op daniella van den boomen Reageer op mohammed

    mohammed

    Ik heb het ook maar in de krant gelezen. De FAL wordt in Luik gemaakt.
    Er zijn een aantal varianten er op, qua lengte en bruikbaarheid.
    http://en.wikipedia.org/wiki/FN_FAL

    De meeste gewonden zijn door de handgranaten gevallen. Maar enkele mensen zijn aangeschoten, maar onder de aangeschoten mensen zitten de mensen die zijn overleden.

  • daniella van den boomen, wo 14 december 2011 17:19 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op daniella

    daniella

    En een variant kan vergeleken worden met de AK-47. De vergissing is dan gemakkelijk gemaakt natuurlijk. (door journalisten ed. bedoel ik)

    Het model waar ik mee geschoten heb staat er ook bij. Die met de grotere nauwkeurigheid.

    De paniek is groot na het exploderen van de granaten natuurlijk, sommige verstaren helemaal. Het zijn dan sitting ducks die gemakkelijk te raken zijn. Vandaar de zwaarder gewonden en dodelijke slachtoffers met schotwonden natuurlijk. Deze tacktiek wordt ook door het leger toegepast.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 13:31 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    "Ook is het vreemd dat deze man eigenlijk nooit zijn eerdere straffen heeft uitgezeten, uitgesteld enz. enz. "

    Dat is zeker vreemd. Dat zal de justitie zich moeten aantrekken, er is nog wel meer vreemd wat betreft justitie in België.

    "Het cordon sanitair schijnt in België goed te werken."

    Cordon sanitair heeft niets met deze zaak te maken.

    Het cordon sanitair is een politieke actie in Vlaanderen, tegen het Vlaams Belang.
    Daarnaast, zoals je weet is Luik in Wallonië.
    Overigens is de partij waarom het gaat al enige tijd geleden electoraal van de kaart geveegd.

    Wat vind je trouwens van de moordenaar van Florence, je bent in die discussie verzeild geraakt. Kennelijk heb je dat niet in de gaten?

  • Sylvia Stuurman, wo 14 december 2011 15:04 in reactie op - drammer - Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Hoe weet jij dat de man in Luik niet uit geloof of politieke motivatie zijn daden beging? ]

    "Police said Casseri, from the town of Pistoia in Tuscany, had links to a far-Right, anti-immigration movement called Casa Pound."
    Uit:
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/8953863/Florence-street-vendors-shot-dead-by-lone-gunman.html

  • Joop Schouten, wo 14 december 2011 10:26 in reactie op Flokker de Groot Reageer op Joop

    Joop

    Noem hem geestesziek. Dat is de enige juiste omschrijving.

  • Florian Lichti, wo 14 december 2011 10:36 in reactie op Flokker de Groot Reageer op Florian

    Florian

    Goede observatie: het enthousiasme spat er bijna vanaf bij de redactie (zo lijkt het!) dat het hier -naar verluid- een rechts extremist betreft.

    Ook driemaal bah.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 11:25 in reactie op Florian Lichti Reageer op drs

    drs

    Kun je me aangeven waaruit dat opspattende enthousiasme blijkt? Hieruit? 'Tijdens een achtervolging door de politie deed de man een poging tot zelfmoord. Hij overleed in het ziekenhuis.'

  • , wo 14 december 2011 12:46 in reactie op Florian Lichti Reageer op

    Is dat zo, Florian?
    Overheerst niet de gedachte dat het hier een gestoorde crimineel betreft??

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 13:06 in reactie op Florian Lichti Reageer op mohammed

    mohammed

    "het enthousiasme spat er bijna vanaf bij de redactie (zo lijkt het!)"

    Ik heb nog even gekeken, maar ik zag niks wat daar op lijkt, kun je het wat nauwkeuriger benoemen?

  • Piet Monster, wo 14 december 2011 14:34 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    Het is wel zo dat er direct en zonder voorbehoud vanuit gegaan wordt dat hij uit politieke motieven handelde. Dat de man lid was van een extreem-rechtse groepering en de slachtoffer Senegalese straatverkopers waren, bewijst nog geen extreem rechts motief, al ga ik hier echt niet beweren dat het er niet alle schijn van heeft. Maar anderzijds, sex en geld zijn onder alle mensen nog steeds de meest voorkomende motieven voor moord. Het is een dag na die moorden, en een dag na een moord is zelden het hele verhaal achter de gebeurtenis in al zijn facetten bekend. Dus er bestaat nog steeds een mogelijkheid dat het hier iets banaals menselijks als een ruzie over geld of een vrouw gaat. Die mogelijkheid laat het bericht zeker niet open, de conclusie wordt wel heel snel, en heel direct in de politieke hoek getrokken.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 17:10 in reactie op Piet Monster Reageer op mohammed

    mohammed

    Mijn reactie is verkeerd terecht gekomen, hij staat hierboven op 15:12

  • Gerard de Bruin, wo 14 december 2011 11:23 in reactie op Flokker de Groot Reageer op Gerard

    Gerard

    Het is in dit licht zeer opmerkelijk dat de aanslag in Luik van een enstig gestoorde 'allochtone' crimineel zeer uitgebreid in de Telegier (online) aan bod komt, maar dat er geen woord te vinden is over de bruine aanslag in Florence. Leest u dat goed: geen woord.
    Het is in deze nog altijd onbekommerd foute krant al geruime tijd usance om bruin geweld uit de kolommen te weren. Als het al eens helemaal niet anders kan, dan is het in ieder geval onmogelijk daar commentaar bij achter te laten (wat op zichzelf weer een groot aantal aanslagen op de Nederlandse taal scheelt. Gek toch dat al die nationlistische Henkjes en Ingridjes in het geheel niet kunnen spellen!).

  • Joe Speedboot, wo 14 december 2011 12:51 in reactie op Gerard de Bruin Reageer op Joe

    Joe

    'Leest u dat goed: geen woord. '

    Dat is niet waar maar ik ben met je eens dat het naar verhouding een wel erg minimaal artikeltje is. Zie: http://tinyurl.com/cxp8rau

  • Gerard de Bruin, wo 14 december 2011 14:16 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Gerard

    Gerard

    Ik had alleen de krant van vandaag geraadpleegd. Dit was van gisteren. Het is een open deur, maar de Telegier zal altijd vermelden als een 'link'se' bestuurder over de schreef gaat, bij een rechtse wordt diens politieke kleur verzwegen. Als een bestuurder wordt bedreigd - wat helaas regelmatig voorkomt- is alleen bij een rechtse bestuurder de politieke voorkeur relevant. Kortom: dit is geen krant, maar een politieke aanplakzuil.
    Allemaal futiel, geef ik toe. Iedereen weet dat en bovendien ontkent de baas van het vod het niet. Die is er zelfs trots op.

  • , do 15 december 2011 09:28 in reactie op Gerard de Bruin Reageer op

    Die allochtone crimineel in Luik, zoals jij hem noemt, was een in België geboren man met de Zwitserse nationaliteit.
    Allochtoon?
    Volgens de definitie van z.k.h. wilders himself dus niet.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 11:30 in reactie op Flokker de Groot Reageer op drs

    drs

    '...gewoon iemand die niet goed in zijn hoofd is...', wel toevallig dan dat hij twee straatverkopers uitkiest, die gekleurd zijn. Zit er blijkbaar toch een systeem in dat 'niet bij het hoofd zijn'.

  • Michiel Online, di 13 december 2011 20:58 Reageer op Michiel

    Michiel

    als je nu nog niet ziet wat hier gaande is dan heb je duidelijk stront in je ogen.

  • Michiel Online, di 13 december 2011 20:58 Reageer op Michiel

    Michiel

    bedankt geert, bedankt vvd en bedankt cda.

  • sjaak de intellectueel, di 13 december 2011 22:33 in reactie op Michiel Online Reageer op sjaak

    sjaak

    Tikkeltje overdreven reactie, alsof ze in Italie weten wie GW is.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 09:29 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op drs

    drs

    Je hebt helemaal gelijk. Het is natuurlijk niet GW's schuld, maar wel van zijn 'opa', ene Benito M.

  • Censuur Joop, wo 14 december 2011 19:56 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Censuur

    Censuur

    Natuurlijk weten ze wie Geert Wilders is. Denk je dat ze daar onder een steen leven?

  • Thayli - Rah, wo 14 december 2011 12:09 in reactie op Michiel Online Reageer op Thayli

    Thayli

    Waarvoor?

  • Jan de Boer, di 13 december 2011 20:21 Reageer op Jan

    Jan

    Het doet me denken aan de gebeurtenissen in Noorwegen met een zekere Anders Breivik.
    Weer een Breivik ?
    Duidelijk politiek gemotiveerd.
    De ideologie van de haat heeft weer zijn bijdrage geleverd.

    [n.a.v - Drammer - c.s. elders vandaag]

  • - drammer -, wo 14 december 2011 12:43 in reactie op Jan de Boer Reageer op - drammer

    - drammer

    De midadiger in luik.

    Gezien vanuit de bewapening van deze figuur en zijn geoefenheid met zwaar oorlogsmateriaal is een zekere terughoudenheid om de deze misdaad in Luik te bagateliseren gerechtvaardigd. 123 Gewonde mensen en 5 doden is niet niks.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 13:33 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    Verkeerde thread? Per ongeluk? Of gewoon aan het drammen?

    Het gaat hier om Italië.

  • - drammer -, wo 14 december 2011 17:12 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op - drammer

    - drammer

    Ik zou jou toch willen adviseren om de discussie wat beter te volgen. en vooral ook de bijdragen van anderen tot je te nemen. Vooral als er gerageerd in dit item op een eerder artikel.

    Als je goed leest, en dat zal nu wel lukken, dus daar geef ik dus antwoord op.
    Succes!

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 18:57 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    Er staan een aantal reacties hier van jou, sommige zijn weggehaald, die waren net als die zijn blijven staan, off topic. Deze dus ook.

    Wat vind je trouwens van die man in Florence, vraag ik je nu voor een vierde keer, en waarschijnlijk weer tevergeefs.

    Je zou bijna denken dat je dit topic haat, en daarom steeds over iets anders begint.

  • - drammer -, do 15 december 2011 11:08 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op - drammer

    - drammer

    Weggehaald? Waren weggehaald? Daar is mij niets van bekend. Dus zoals gewoonlijk klets je weer uit je nekharen.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, di 13 december 2011 19:45 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Zal ongetwijfeld met de haatpreken te maken hebben van de Lega Nord. "100.000 immigranten minder, wij zijn blank en christelijk". Ze gaan daar dus nog een stap verder dan Wilders.

    Of misschien niet en is Wilders gewoon veel geraffineerder. Ik denk dat veel PVV'ers in hun hart toch wel gevoelens koesteren in de richting van "Nederland is mooier zonder niet-Westerse mensen". Maar in tegenstelling tot Italië is hier niemand zo stom om dat hardop te zeggen, want dan graaf je je eigen graf. Misschien doen PVV'ers dan wel aan een eigen versie van "taqiya"; in je hart ben je extremist maar laat het niet teveel blijken.

  • Mees ., di 13 december 2011 23:56 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Mees

    Mees

    Wordt helemaal niet verstopt meer....er komen er steeds meer onder de tegels vandaan gekropen en ze zijn openlijk racistisch....maar ja,wat wil je,ze krijgen het goede voorbeeld als je naar de politici van dit kabinet en de gedoogconstructie kijkt en luistert .

    Leiders van rechts extremistische partijen in Italië laten zich ronduit fascistisch uit,Berlusconi heeft het goede voorbeeld gegeven en ze schamen zich niet eens meer voor de uitspraken....laatst was er op de tv een documentaire,de schrik slaat je om het hart als je hoort wat die allemaal roepen.
    En vele burgers geloven die verhalen en sommigen trekken hun eigen conclusies na het horen van die hetze en gaan in de aanval en maken gewoon mensen af.

  • Kapitan Laipose, di 13 december 2011 19:25 Reageer op Kapitan

    Kapitan

    Het gaat om een blanke verdachte dus het zal wel weer afgedaan worden als een incident. Immers blank, Europeaan dus een autonoom handelend individu waarvan we de daden niet door kunnen trekken naar een denkbeeldig grotere groep.

    Mochten we het toch door kunnen trekken naar een grotere groep dan kunnen we nog altijd de schuld geven aan de Senegalese krantenverkopers. Elke keer die provocaties van ze om zo openlijk op de Italiaanse straten kranten te verkopen. Ze pakken de banen af van echte Italianen. Op een keer is zo'n Italiaan het zat en dan draait er wel eens eentje door. Actie = Reactie. Heel erg voor de slachtoffers maar hier kon je op wachten.

  • Eline W, di 13 december 2011 19:00 Reageer op Eline

    Eline

    Het gaat goed met de wereld.

  • , wo 14 december 2011 12:59 in reactie op Eline W Reageer op

    Lieve Eline, dat is wat ik vanmorgen ook dacht............ik word het een beetje zat.
    Mensen schijnen knettergek geworden te zijn, en wat erger is, er zijn mensen die dat totaal geen probleem vinden.(jazeker, ook hier)

    Weet je, ik ben blij dat * het mijn tijd wel zal duren* (dat hoop ik tenminste) en ik ben ook blij dat mijn kinderen genoeg veerkracht hebben om de waanzin, die nu verbreid wordt door de pvv, met in het kielzog ervan de vvd en het cda, mentaal te weerstaan.

    Er komt een moment dat ik de boel de boel laat , en me uitsluitend nog bemoei met het welzijn van mijn geliefden.
    Onder het motto: Ze bekijken het maar.

  • Mees ., di 13 december 2011 18:56 Reageer op Mees

    Mees

    Griezels zijn het die rechtsextremisten...echte griezels....totaal geschift en doorgedraaid in hun hoofd...opgejut door populistische partijen.
    Ik stel die partijen verantwoordelijk voor de haat tegen buitenlanders....ze hitsen op en strooien met haat en staan zelf stiekem achter een boompje te loeren en te lachen als mensen elkaar af maken.
    Zij wassen hun handen in onschuld terwijl ze hoofdverantwoordelijk zijn.
    Zulke politici moet je ver van blijven....heel heel ver.
    VVD en CDA zijn nog wel het aller smerigst bezig door in zee te gaan met zo'n haatzaaier

  • Noud Aerts, di 13 december 2011 20:21 in reactie op Mees . Reageer op Noud

    Noud

    Mees .,

    "Griezels zijn het die rechtsextremisten...echte griezels....totaal geschift en doorgedraaid in hun hoofd...opgejut door populistische partijen."

    Nee, linkse extremisten, dat zijn lievertjes, opgejut door populistische partijen, zoals, SP, Linke, Grünen, enz.
    Je moet je begeven tussen gasten als de AFA of de anti-globalisten, dan heb je geluk.

    Elke religie of ideologie heeft zijn extremisten.

  • daniella van den boomen, wo 14 december 2011 12:16 in reactie op Noud Aerts Reageer op daniella

    daniella

    Het is nu eenmaal zo dat in het westen de touwtjes in handen zijn van rechtse politici en hun achterban. Als ze die touwtjes dan te strak aantrekken voor eigen gewin kan je natuurlijk een tegenreactie verwachten van het gepeupel.

    Tot nog toe zijn die uitgebleven en ge-organiseerd zijn ze nog niet maar dat is een kwestie van omstandigheden en tijd.

    Je kan ze niet op een hoop gooien, rechts-extremisme, religieuze fanatiekelingen en linkse verzetsbewegingen.

    Waar het bij rechts gaat om behoud van macht gaat het bij links om behoud van waardigheid en kwaliteit van leven. Een ander noemde het verzet van links tegen evil geweld, verbaal of fysiek, van rechts(extremisme) fascisme. Ik vraag me af waneer het bij dat figuur is misgegaan; zijn jeugd, gefalsificeerde geschiedenisboekjes, een enkele aanvaring met zijn gehate vijand, makkelijk te be-invloeden intelligentie of stuurloosheid mits ge-indoctrineeerd???

    Als je zo bekrompen denkt en bent kan je een gevaar gaan vormen voor anderen als je niet bijgestuurdt wordt. Deze nuancering in zijn belevingswereld moet aangebracht worden door degenen die de A4tjes-mentaliteit heeft verspreid. Drie keer raden wie dat dan zouden moeten zijn. Tip, dat zijn niet zijn denkbeeldige vijanden.

    En kom aub niet met verwijzingen naar het communisme of andere ideologisch afgedwaalden despoten. Die lariekoek hebben we al gehad.

  • Noud Aerts, wo 14 december 2011 19:52 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Noud

    Noud

    daniella van den boomen,

    "Het is nu eenmaal zo dat in het westen de touwtjes in handen zijn van rechtse politici en hun achterban. Als ze die touwtjes dan te strak aantrekken voor eigen gewin kan je natuurlijk een tegenreactie verwachten van het gepeupel."

    Valt daar ook de PvdA onder, de SPD en Grünen in Dld en de SPa in België, de Labor party van Brown?

    Vindt dit een onjuist argument.

    "Tot nog toe zijn die uitgebleven en ge-organiseerd zijn ze nog niet maar dat is een kwestie van omstandigheden en tijd."

    Als ik iets ongeorganiseerd vind, is het meestal de extreem rechter scene. De extreem-linkse scene is vaak heel goed georganiseerd, kijk naar de AFA, de krakers, ALF, Greenpeace/ milieudefensie, RAF, enz. enz.

    "Je kan ze niet op een hoop gooien, rechts-extremisme, religieuze fanatiekelingen en linkse verzetsbewegingen."

    Ik vind het allemaal gekken, die ze een n.ksch.t zouden mogen geven.
    Ik vind ook dat je heel subtiel hier neer zet, rechts-EXTREMISTEN en linkse VERZETSBEWEGINGEN. Wat een kolder, bij rechts praat je over extremisten en bij links over verzet. Linkse extremisten, zoals ik ze noem, zijn imo net zo gestoord en soms zelfs gestoorder dan rechts-extremisten. Het zijn imo alle 2 uitersten, die menen, dat ze met acties en geweld hun gelijk mogen halen.

    Er is maar 1 groep in een democratie die geweld mag gebruiken en dat is de politie en zeker geen politieke of religieuze groepering of aanhang.

    "Waar het bij rechts gaat om behoud van macht gaat het bij links om behoud van waardigheid en kwaliteit van leven."

    Hahahaahaha, sorry dat ik zo hard moest lachen, bij links gaat het niet om macht, hahahahahahaha. Ik moet lachen met tranen in mijn ogen, die vind ik echt erg leuk, omdat je het ook echt geloofd en meent.

    Sorry, dat ik hier zo hard om moet lachen, ik wil je echt niet beledigen,maar ik vind 'm goed. Hahahahaha.

    Voor mij probeert rechts het volk te manipuleren met geld/kapitaal en links probeert het volk te manipuleren met emotie/schuldcomplexen.

    "Een ander noemde het verzet van links tegen evil geweld, verbaal of fysiek, van rechts(extremisme) fascisme."

    Leuke zin, die mij werkelijk tegen de borst stuit, door te opperen dat verzet van rechts tegen links is extremisme en verzet van links tegen rechts is verzet. Verzet van rechts wordt gezien als fascisme, maar verzet van links tegen rechts is geen fascisme.

    Dit is uiters vreemd vind ik. Het ene verzet is heroisch en het andere verzet is extremistisch danwel fascistisch. Dan komt er maar 1 duidelijkheid naar boven imo en dat is, mensen zich ter linkerzijde van het spectrum een soort van übermenschen zien tov. mensen aan de rechterzijde van het spectrum.

    Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de Linksmensch? dan zou Wilders/Bosma gelijk hebben en ik denk juist niet dat de linksmensch zich meer ziet dan een ander, maar ik kan het fout hebben.

    Over indoctinatie gesproken, ik kan u een heel interessant boek aanbevelen, dat je gratis kunt lezen het heet Spiritologie.
    Wat daarin staat, daar geloof ik echt in en daar leef ik ook naar.
    Misschien interessant om eens naar te kijken, meer niet.

  • daniella van den boomen, do 15 december 2011 08:48 in reactie op Noud Aerts Reageer op daniella

    daniella

    ''Over indoctinatie gesproken, ik kan u een heel interessant boek aanbevelen, dat je gratis kunt lezen het heet Spiritologie.''

    Ik ben zo'n boek aan het schrijven. Verdiep je maar eens in deze materie dan praat je wel anders.

    De inspiraties bij de europees ge-organiseerde verenigde rechtsmenschen en extremisten die vertegenwoordigd en ondersteund worden door politieke partijen liggen op het gebied van ego-isme, nationalisme, polarisatie en superieure entiteits-gevoelens welke bevestigd moeten worden door onderdrukking met verbaal en fysiek geweld.
    Het kapitaal van rechtsconservatieve liberalen wordt aangewend om deze neo-liberale doelen te realiseren.

    Tegenover de macht staat het gewone volk dat met uitzondering van het rechts-aanhangende smaldeel geen macht en kapitaal heeft maar ook niet nastreeft. Enkel behoud van waardigheid, vrijheid en kwaliteit van leven zijn hun spirituele doelen. Torn je daar te veel aan dan komen ze in beweging. Maar daarvoor moeten ze dus uitgedaagd worden. First Blood.

  • bert bartels, wo 14 december 2011 00:16 in reactie op Mees . Reageer op bert

    bert

    Nou, als ik jouw reactie lees dan ben jij ook een griezel. Waarschijnlijk heb jij maar 1 afvoerputje waarin je alles weggooit en dat heet dan pvv. Moet toch wel shockerend zijn wanneer je er vanuit moet gaan dat binnen jouw kennissenkring waarschijnlijk ook een aantal mensen zijn die pvv stemmen, maar met wie je verder een prettig contact heb. Of heb je jezelf inmiddels zover geïsoleerd van de werkelijkheid dat je geen kennissen meer hebt.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 10:40 in reactie op bert bartels Reageer op drs

    drs

    SPELEN OP DE MAN
    Het valt me op dat je niet op Mees' reactie ingaat. Je speelt op de persoon. Nog niet zo lang geleden stond GW voor de rechter en die was duidelijk over de bijdrage van GW aan het maatschappelijke en politieke debat. http://www.pzc.nl/nieuws/algemeen/binnenland/8980069/Live%3A-uitspraak-in-zaak-Geert-Wilders.ece

    KWADE OPZET GW
    Een citaat uit het artikel. "Wilders toonde zich verheugd over het feit dat met deze rechterlijke uitspraak islamkritiek in Nederland mogelijk is gebleken. "Die kritiek is nodig”, vindt hij. Dat de rechtbank een aantal van zijn uitlatingen heeft gekwalificeerd als grof en denigrerend, deert Wilders niet. "Het was soms ook de bedoeling om grof en denigrerend te zijn. Dat moet kunnen. Je moet in het politiek debat kunnen zeggen wat je wil.”"

    CONCLUSIO
    Mees zet het dik aan, maar hij heeft zeer zeker een punt, vind ik. Door jarenlang opzettelijk 'grof en denigrerend' te zijn over moslims, schept GW een klimaat waarin haat jegens moslims welig kan tieren. Het doel heiligt de middelen, blijkbaar.

    Moet toch wel shockerend zijn wanneer je er vanuit moet gaan dat binnen jouw kennissenkring waarschijnlijk ook een aantal mensen zijn die vinden dat Geert Wilders opzettelijk 'grof en denigrerend' bezig is, maar met wie je verder een prettig contact heb. Of heb je jezelf inmiddels zover geïsoleerd van de werkelijkheid dat je geen kennissen meer hebt?
    http://www.youtube.com/watch?v=2hCgma_67ZQ&feature=related

  • - drammer -, wo 14 december 2011 12:35 in reactie op drs Zen Reageer op - drammer

    - drammer

    Kees wat wil je hier met jouw betoog "goedpraten" ? Dat een zwaar bewapende allochtoon 5 mensen dood schiet en er 123 verwond? Deze man met een "voorlopige" vrijlating kan direct aan zwaar oorlogsmateriaal komen en weet het ook nog goed te gebruiken. Aanvals handgranaten ( flash ) munitie voor een zwaar wapen. Zomaar, lag zeker bij het grof vuil van de PVV?????

    Zijn geoefendheid was voldoende om een eenzijdige en eenmans oorlog te voeren vlak bij een "kerstmarkt" in Luik.

    Natuurlijk is het de schuld van de PVV, dat deze gek "oorlogswapens" krijgt met de "bijbehorende" opleiding.

    Hoe politiek correct kun je zijn en hoe politiek correct wil je zijn.

    Of anders gezegd hoe ziende ben je blind en hoe horende doof...

  • drs Zen, wo 14 december 2011 13:51 in reactie op - drammer - Reageer op drs

    drs

    Ik ga me daar een paar moordpartijen goedpraten. Natuurlijk niet, ben je betoeterd. Ik noem net als een paar andere reageerders GW en vergelijkbare politici medeverantwoordelijk voor het politieke klimaat waarin dit soort wandaden steeds vaker de kop op steken.

    Ik zal de krant nog eens aanhalen, misschien daalt het dan in, herhaling wil nog wel eens helpen. "Wilders toonde zich verheugd over het feit dat met deze rechterlijke uitspraak islamkritiek in Nederland mogelijk is gebleken. "Die kritiek is nodig”, vindt hij. Dat de rechtbank een aantal van zijn uitlatingen heeft gekwalificeerd als grof en denigrerend, deert Wilders niet. "Het was soms ook de bedoeling om grof en denigrerend te zijn. Dat moet kunnen. Je moet in het politiek debat kunnen zeggen wat je wil.”"

    In een klimaat van haat slaan sommigen aan het molesteren en een enkeling aan het moorden, dat zult u toch niet verbazen. Ik zie niet in waarom GW wel zijn goddelijke gang mag gaan, terwijl er niet gezegd zou mogen worden dat hij hierdoor op zijn minst moreel verantwoordelijk is voor de gevolgen. Dat laatste verzwijgen zou pas politiek correct zijn. 'Of anders gezegd hoe ziende ben je blind en hoe horende doof...'

  • Censuur Joop, wo 14 december 2011 19:54 in reactie op Mees . Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik sta volkomen achter je reactie en vind dat je gelijk hebt.

  • de heer Meijerink, di 13 december 2011 18:53 Reageer op de heer

    de heer

    Helaas zullen dit soort pannenkoeken altijd blijven bestaan, wat je ook doet om het fenomeen de kop in te drukken! Ze hebben lang niet altijd een ideologie, al zijn die van beide uiterste zijden (links en rechts) even geschift en triggerhappy om 'hun zaak' kracht bij te zetten.

  • Sylvia Stuurman, di 13 december 2011 18:38 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Eerder deze week is er ook al een heel Roma-kamp verbrand in Italië, door mensen die waren opgehitst door een leugen over een verkrachting:
    http://www.nrcnext.nl/blog/2011/12/12/roma-kamp-in-as-na-seks/

    Het aanhoudende goedpraten van vreemdelingenhaat en discriminatie begint steeds meer slachtoffers te eisen :-(

  • Louis Break, di 13 december 2011 18:36 Reageer op Louis

    Louis

    Citaat Volkskrant: Hij "zou" lid zijn van de extreemrechtse organisatie CasaPound.
    Bij Joop is het direct een rechts-extremist. Laten wij nu eerst wachten op meer gegevens.

  • Sylvia Stuurman, di 13 december 2011 18:54 in reactie op Louis Break Reageer op Sylvia

    Sylvia

    "Police said Casseri, from the town of Pistoia in Tuscany, had links to a far-Right, anti-immigration movement called Casa Pound."
    Uit:
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/8953863/Florence-street-vendors-shot-dead-by-lone-gunman.html

    De Italiaanse politie valt voor jou onder "links"?

  • Thomas Luijben, di 13 december 2011 19:17 in reactie op Louis Break Reageer op Thomas

    Thomas

    Ja net zoals Geert Wilders meteen na de aanslagen in Noorwegen zijn gelijk trachtte te halen door al twitterend de moslims de schuld te geven. De sukkel.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 14:22 in reactie op Louis Break Reageer op drs

    drs

    In het uiterst linkse vod NRC staat. "Onze correspondent in Italië Bas Mesters spreekt van een daad van een racistische gek. Mesters:
    “In Florence heb je, zoals overal in Italië waar veel toeristen zijn, heel veel straatverkopers. Na de moordpartij verzamelden enkele honderden zich in het centrum van Florence. Ze zijn uiteraard verontwaardigd en spreken van racisme. Dat is overduidelijk natuurlijk, want de man, die lid is van een extreemrechtse organisatie, richtte bewust op de straatverkopers. Wat dat betreft was dit een daad van een racistische gek.”" Tot zover de Pravda.

    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/13/doden-bij-schietpartij-op-markt-in-florence/

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 18:23 Reageer op mohammed

    mohammed

    Het is onbegrijpelijk dat mensen vanwege een ideologie zelfmoord plegen na eerst een aantal mensen te vermoorden. Bij Moslims kun je nog zeggen dat ze in de hemel komen en 77 maagden krijgen (je zal er maar voor komen te staan), maar bij rechts-extremen?

    Er is geen hemelse beloning, helemaal niets. Het leven is op miezerige wijze afgelopen. Krankzinnig, een ander woord heb ik er niet voor.

    Misschien dat Drammer ook hier even zijn mening over wil geven, want dat interesseert me wel.

  • het geweten, di 13 december 2011 20:45 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op het

    het

    Het zijn 72 maagden. ;-)

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 09:32 in reactie op het geweten Reageer op mohammed

    mohammed

    Klopt, blij dat er nog iemand dat soort details weet.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 14:24 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op drs

    drs

    Het waren 72 druiven, had ik van een andere deskundoloog begrepen.

  • Jan B, di 13 december 2011 18:21 Reageer op Jan

    Jan

    Het begint het zo langzamerhand tijd te worden voor een keiharde repressie van extreem rechts.

  • Aert Willem d'Holbach, di 13 december 2011 18:10 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Vreselijk, dat extreemrechtse geteisem. Twee doden. Ik zit er helemaal niet mee dat de rotzak zelf ook om zeep is. Dat geldt overigens ook voor die gore schoft die vanmiddag drie doden op zijn geweten had in Luik. Die was weliswaar niet extreemrechts maar minstens even schofterig. Twee jonge jochies en een oudere vrouw vermoordt... vreselijk gewoon...

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 09:45 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op mohammed

    mohammed

    "Ik zit er helemaal niet mee dat de rotzak zelf ook om zeep is."

    Ik moet zeggen dat ik dat spijtig vind. Het lijkt mij interessant om langdurige gesprekken met dat soort mensen te houden, niet voor mij, maar voor onderzoekers.

    Als ze door de lagen van politieke clichés heen prikken, dan komt er iets anders te voorschijn, en dan is het interessant om te weten hoe dat heeft kunnen leiden tot dergelijke grove en onpersoonlijke geweldmisdrijven.

    Dit zijn geen gerichte moorden, die je pleegt tegen iemand die je kent, of vanuit een persoonlijk doel.

    Dit zijn moorden op anonieme mensen, die je niet of zeer oppervlakkig kent, waarmee je geen relatie hebt, en van wie je je waarschijnlijk niet eens het gezicht kunt herinneren achteraf. Moorden om huidskleur, religie of politieke overtuiging.

    Wat zit erachter? Politiek idealisme? Een verwrongen persoonlijkheid? Een combinatie, en zo ja, wat is dan de link tussen het een en het ander.

    Ik ben van mening dat op dit gebied nog veel te onderzoeken valt. Ik denk ook dat dergelijke onderzoeken heel belangrijk zijn om in de toekomst beter te kunnen anticiperen op ontwikkelingen bij personen of groepen die hier op lijken. Ik denk dat we nog lang niet alles hebben gehad van dit soort ellende.

    Dus, ja, ik zit er wel mee dat deze dader vandaag is omgekomen, en die in Luik ook. Hoewel die niet politiek gemotiveerd was, zijn er toch overeenkomsten. Namelijk het vermoorden van onbekenden. Het verschil tussen de twee is de mate van willekeur.

    De man in Luik ging willekeuriger te werk dan deze Italiaan die zijn potentiële slachtoffers uitzocht op basis van rechts-extremistische criteria zoals cultuur, religie, ras.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 14:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op drs

    drs

    Ik zie dat toch anders. Met zelfmoord komen de schoften er mijns inziens te gemakkelijk van af. Voor het gerecht slepen, en gewoon een jaar of 20, 30, of beter nog levenslang het cachot in.

    In vroeger tijden werden de lijken van dit soort lieden nog wel eens publiekelijk ten toon gesteld. Soms werden de lijken gevierendeeld e.d. Maar voor dat soort vermaak hebben wij tegenwoordig de commerciële televisie.

  • Mostafa Mouktafi, di 13 december 2011 17:58 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ach, het gaat daar om een incidentje!!

  • Bernie Whistler, di 13 december 2011 17:56 Reageer op Bernie

    Bernie

    Breivik, Gianluca Casseri, Hongaarse milities, Duitse neonazi's. Allemaal vergiftigd door rascisme en xenofoob gedachtegoed. Waar enge mannen als Wilders, Bosma, DeWinter intellectueel onderdak aan bieden.

    Wat zijn wij dan toch lekker politiek correct in West Europa, en pas als je de politiek hebt verlaten (zoals Paul Rosenmuller) kun je het rechtsextremisme en populisme aan de orde hebben, in kaart brengen en aanklagen.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, di 13 december 2011 19:48 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Mensen als Wilders, Le Pen en DeWinter zie ik als een net voorportaal van wat in werkelijkheid een verrot bouwsel is, dat 70 jaar geleden al gesloopt had moeten worden.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 12:19 in reactie op Bernie Whistler Reageer op drs

    drs

    '...intellectueel onderdak...', da's wel erg veel eer voor de lieden die u noemt.

  • Al Bundy, di 13 december 2011 17:54 Reageer op Al

    Al

    Extreemrechts ... ik ben benieuwd wie hier straks als eerste de link met Anders Breivik / Geert Wilders gaat leggen.

  • Jan B, di 13 december 2011 18:17 in reactie op Al Bundy Reageer op Jan

    Jan

    Ik niet. Maar die link is er wel.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, di 13 december 2011 19:51 in reactie op Al Bundy Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Lees de uitspraken van Wilders maar. "Niet-westerse allochtonen hebben recht om te trouwen, maar niet hier". Heel kort gezegd, we willen hier geen niet-Westerse allochtonen. Dat is in feite hetzelfde als wat extreemrechts vindt, minus eventuele schietpartijen.

    Staat in die uitgave met 100 uitspraken van Wilders die door de aanklagers werd ingevoerd bij zijn rechtszaak.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 20:15 in reactie op Al Bundy Reageer op mohammed

    mohammed

    "de link met Anders Breivik / Geert Wilders"

    Ik zie dat jij een link Anders Breivik / Geert Wilders legt door ze in een adem als enkelvoudige entiteit noemt.

  • El Che, di 13 december 2011 20:47 in reactie op Al Bundy Reageer op El

    El

    Dat doe jij toch al!

  • , wo 14 december 2011 10:21 in reactie op Al Bundy Reageer op

    Drie keer raaien wie die link als eerste legde............jijzelf.

  • drs Zen, wo 14 december 2011 13:54 in reactie op Reageer op drs

    drs

    LOL

  • Nieuw!: Veldman, wo 14 december 2011 20:12 in reactie op Al Bundy Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ik dus

    Gewoon logica
    Wilders is de primaire inspiratiebron van extreem rechts geweld in Europa .

    Voor de zoveelste keer komt de kogel van rechts en nog worden jullie niet wakker.

  • Piet Devries, di 13 december 2011 17:46 Reageer op Piet

    Piet

    Het begint er op te lijken dat het gedachtengoed van figuren als Wilders in Noorwegen, Duitsland, België, en Italië gedijt.

    'Zonder enige aanleiding', nog maar een week of zo geleden was er op een Nederlandse zender een reportage over de burgemeester van een Wilders achtige burgemeester van een Italiaanse stad.
    Onze vleespotten, naar mijn idee gebaseerd op VOC achtige toestanden, trekken aan.

    Voor goed begrip, anders dan Balkenende zie ik de VOC als rovers- en moordenaarsbende.
    Wie daaraan twijfelt, lees over de VOC genocide op de bewoners van de Banda Zee specerijen eilanden, voor het VOC monopolie op specerijen, toen peper per korrel werd verkocht.
    Om de prijs hoog te houden verbrandde de VOC regelmatig grote hoeveelheden peper.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel