26 juni 11 15:00 Reageer (67) Wereld RSS

Exit Afghanistan

België halveert troepenmacht, weg uit Kunduz … Sarkozy roept honderden troepen terug … Andere landen houden de onwinbare oorlog ook voor gezien

In navolging van de Amerikanen die begonnen zijn zich terug te trekken uit Afghanistan, reduceren nu ook andere landen in hoog tempo hun militaire deelname aan de onwinbare oorlog.

De Belgen trekken zich vooral terug uit de hoofdstad Kaboel. Volgens de Belgische minister van Defensie is de klus daar geklaard. Nederlandse media melden dat de Belgen in Kunduz blijven maar het Franse persbureau AFP meldt dat ook daar troepen worden teruggetrokken.

De Franse president Sarkozy kondigde vrijdag aan dat zijn land nog voor het einde van het jaar honderden manschappen terug zal roepen. Polen heeft al eerder gezegd taken te zullen verschuiven van vechten naar trainen. Italië, Duitsland en Canada hadden al eerder aangekondigd hun troepen te verminderen. De aankondigingen zijn een direct gevolg van de Amerikaanse plannen de troepenmacht in Afghanistan drastisch te verminderen. Het wekt geen verbazing dat de andere landen dan ook niet willen blijven, schrijft de Wall Street Journal. Aleen de Britten blijven nog op volle sterkte maar volgens de krant is het slechts een kwestie van tijd voordat Cameron zijn beleid zal herzien.

Vorig jaar viel het Nederlandse kabinet over het voortzetten van de militaire aanwezigheid in Afghanistan. Het CDA wilde daar koste wat kost aan vasthouden, de PvdA niet. Het huidige kabinet stuurt een trainingsmissie naar Kunduz.


foto: MoD


Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (67) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hugo Freutel, do 30 juni 2011 22:57 Reageer op Hugo

    Hugo

    Wie wil weten hoe groot de lobby van het militair-industrieel-congres-complex vanuit de USA is, kijk naar dit filmje van 2 minuten van een ingewijde US politiek adviseur Robert Reich - Military Industrial Congressional Complex http://www.youtube.com/watch?v=MJ_1VtFQZJs&NR=1
    War is big business.

  • Sylvia Stuurman, ma 27 juni 2011 18:31 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Lees net in de NRC: de opkomst van de "arbiki".

    Getrained door de Amerikanen om te vechten tegen de Taliban, en nu getransformeerd tot maffia.

    Sterker dan de politie.

    De politietraining moet dus plaatsvinden met niet alleen de Taliban, maar ook met een door de VS getrainde maffia in de omgeving.

    Goh, wat zal dat veel opleveren...

  • robert vd heide, ma 27 juni 2011 12:40 Reageer op robert

    robert

    net als met de afschaffing vd slavernij ,, gaat nederland nog even door als de rest al is opgehouden
    met dank aan groen links ,,bedankt mevrouw sap

  • Truus Beek, ma 27 juni 2011 09:02 Reageer op Truus

    Truus

    Ik denk dat de Taliban over 5 jaar ons laat zien hoe je een volk in de tang moet houden. In Irak zal over enige jaren Sadrh ons laten zien hoe het echt moet.

    Laten we afspreken dat we als westerse landen dit nooit meer doen ook niet zo iets als in libie Maar als er dan bij bosjes slachtoffers vallen laat de huidige kritcasters dan op dat moment noet gelijk naar het westen wijzen.

  • Erwin Soup, ma 27 juni 2011 11:10 in reactie op Truus Beek Reageer op Erwin

    Erwin

    --Ik denk dat de Taliban over 5 jaar ons laat zien hoe je een volk in de tang moet houden. In Irak zal over enige jaren Sadrh ons laten zien hoe het echt moet. --

    Laat je toch geen angsten aanpraten.

  • Gracchus Babeuf, ma 27 juni 2011 11:29 in reactie op Truus Beek Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Misschien moet de Taliban net als de anti-moslimfundi's van de PVV hier in Nederland gewoon de regering van Afghanistan gaan gedogen. En moet je eens zien welk succes de PVV voor zijn aanhang scoort.

  • Herman AS, ma 27 juni 2011 08:20 Reageer op Herman

    Herman

    We maken ons hier met z'n allen druk over de "onmenselijke" situatie die er zich misschien wel voor gaat doen in Afghanistan als we ons uit die niet te winnen "oorlog" terugtrekken, maar we moeten wel alles in het juiste perspectief zien.
    De drugsoorlog in Mexico kost dagelijks meer doden dan de oorlog in Afghanistan en in de Verenigde Staten van Amerika worden per jaar meer dan 10.000 mensen vermoord.
    Waarom maken we ons zo druk over Afghanistan maar hebben we geen oog voor het leed wat dagelijks over ons wordt uitgestort in onze eigen wereld.
    Dit onzalige kabinet blijft wel geld uitgeven aan een zgn. politietraining en andere (oorlogs)ongein zoals de geldslurper JSF, terwijl ze haar eigen burgers met het grootste gemak als tweederangs wegzet.
    Leve de democratie !

  • Timo het Ruimteaapje, ma 27 juni 2011 08:16 Reageer op Timo

    Timo

    Gelukkig mogen door Nederlanders getrainde politieagenten binnenkort gaan controleren of de Taliban bomauto's niet dubbel parkeert.

  • R. Hood, ma 27 juni 2011 01:20 Reageer op R.

    R.

    Exit Afghanistan, Entree Libie.

  • harry harrysen, ma 27 juni 2011 00:18 Reageer op harry

    harry

    Onwinbare oorlog...ach, werd ook gezegd in 2005 van Irak...
    Irak mag dan nog altijd geen vakantieland zijn, maar de oorlog is daar anno 2010 wel degelijk gewonnen door Amerikanen en hun Irakese bondgenoten - deel shia, Koerden en deel sunni...
    Vlak Amerika niet uit. Over bin laden werd ook altijd geegd: Oh, die gast zullen ze nooit vinden...
    In tegenstelling tot Europa is Amerika uiterst serieus als het gaat om haar nationale belangen/veiligheid...

  • Bernie Whistler, ma 27 juni 2011 09:06 in reactie op harry harrysen Reageer op Bernie

    Bernie

    Irak gewonnen door de VS Harry? Hangt er toch stevig vanaf welke criteria je erbij sleept en wat je onder winnen verstaat. Ik denk dat de VS opnieuw bakzeil hebben gehaald en dat zij er tenslotte maar het beste van hebben gemaakt (superlatieven als "surge" inzetten enzo) om er met opgeheven hoofd van door te kunnen gaan. Zoals ook nu weer gebeurt in Afghanistan.

    Zo goed zijn die VS'ers ook weer niet in het winnen van oorlogen.

    Wel ironisch dat de hondstrouwe Rutte met zijn dienders nog vuistdiep in het Afghaanse zit om Obama met zijn Atlantische zienswijzen te bevredigen, terwijl de rest er nu haastig tussenuit knijpt wegens onwinbare oorlog. Over weggegooid geld in een bodemloze put gesproken. Kijk 's goed naar je collega's Halbe: dit is nu pas echte kunst. Waar trouwens niet eens op bezuinigd wordt.

  • Hugo Freutel, ma 27 juni 2011 09:26 in reactie op harry harrysen Reageer op Hugo

    Hugo

    "In tegenstelling tot Europa is Amerika uiterst serieus als het gaat om haar nationale belangen/veiligheid..."

    Tegen welke kosten Harry?
    De tijd zal leren of de Iraki's de amerikanen als bevrijders zullen zien.
    Of meer goodwill of haat is gezaaid jegens het Westen, valt nog te bezien. Hetzelfde geldt voor Afghanistan.
    Het interne geweld is nog niet gekeerd, de amerikanen zijn nog niet allemaal weg.

  • Peer JaWel, ma 27 juni 2011 12:57 in reactie op harry harrysen Reageer op Peer

    Peer

    Waar heb jij je informatie vandaan? Irak gewonnen?
    De Vietnamoorlog is zeker ook gewonnen door de Amerikanen?

    Er zijn er inderdaad die dat serieus denken.

  • Zingende Zaag, zo 26 juni 2011 23:11 Reageer op Zingende

    Zingende

    Misschien is dit het moment om de Afghanen op te vrolijken met de OV-chip kaart? Dat verzacht het afscheid wat.

  • Erwin Soup, ma 27 juni 2011 07:54 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Erwin

    Erwin

    Breng de PVV nou niet op een idee.

  • Johannes Zeilstra, zo 26 juni 2011 23:00 Reageer op Johannes

    Johannes

    Nogmaals... de wereld is niet maakbaar.
    Het is totale waanzin geweest om daar naar toe te gaan, er te blijven, en het voort te zetten.
    Ja het is verschrikkelijk wat er met die arme vrouwen gebeurd, en met die arme mensen.
    Maar dat is ook zo in Saudie Arabie, in Rusland, in China, in Tibet, in Ivoorkust... enz.
    Het is altijd zo geweest, en het zal altijd zo blijven.
    Immers het zijn mensen, net zoals wij.

  • Jager Verzamelaar, ma 27 juni 2011 09:25 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Jager

    Jager

    mensen vermoorden is nooit echt effectief voor vrouwenrechten en dergelijke

    Dat weet iedereen behalve jolande sap

  • soet man, zo 26 juni 2011 21:47 Reageer op soet

    soet

    Diep droevig dieptepunt....

    http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-13919946

    Laten wij hopen dat enig Joop activist ook eens ander nieuws leest en zijn ogen opent. Ik ben geen voorstander voor deze missie maar laat de gematigde islam maar eens wat van zich horen.

  • Albert Hofmann, zo 26 juni 2011 22:25 in reactie op soet man Reageer op Albert

    Albert

    Wat is dat gematigde islam? zoiets las de gematigde katholieken, of de gematigde jehova's, of de gematigde Ongelovigen?

  • soet man, zo 26 juni 2011 23:40 in reactie op Albert Hofmann Reageer op soet

    soet

    Ik ben gematigd atheïst. Ik dood niet voor mijn overtuiging en zal zeker van geen levend wezen vragen zich op te offeren voor mijn overtuiging.

    Ik ben van overtuigd dat een mensen leven meer waard is dan welke vorm van geloof of levensovertuiging. Vandaar dat ik veel problemen heb met de huidige linkse gedachtegoed die dit soort problemen verdoezeld. Ik val mijn linkse overtuiging niet af maar ben het niet eens met de instelling van sommige die zich "links" noemen.

    Graag zou ik dan ook zien dat er aandacht komt voor zuid Soedan en Thailand waar gruweldaden worden begaan. Waarom dat niet gebeurd?

    Nee een bericht over een boot naar ... ja dan kan je afvragen waarom?
    Ik ben opgegroeid met de dreiging van de koude oorlog. Maar dit is werkelijk. Jaarlijks worden er meer mensen gedood in deze godsdienst oorlog dan de gehele koude oorlog ooit heeft voorgebracht. Inclusief de Vietnam en Korea oorlog.

  • Albert Hofmann, ma 27 juni 2011 10:07 in reactie op soet man Reageer op Albert

    Albert

    Hi soetman....waar ligt dan de grens tussen gematigd en niet gematigd?

    Ik zie mijzelf als humanist...en doe een beetje aan hobby boeddhisme (dat betekent dat ik mijn schoonvader in Osaka meehelp bij een klein beetje onderhoud in de temple en een beetje meehelp met activiteiten enzo) Ben ik dan een gelovig mens, ben ik dan een gematigd boeddhist, of een gematigd humanist? Mijn schoonvader zou het verder worst wezen, hij maakt graag gebruik van mijn hulp (hij is al niet zo jong.)

    Het gaat pas fout als mensen gaan bepalen hoe je geloof (of geen geloof) moet gaan belijden of moet interpreteren.

  • R. Hood, ma 27 juni 2011 01:29 in reactie op soet man Reageer op R.

    R.

    In een wanhopige situatie gaan mensen de ergste dingen doen, in 1970 was Afghanistan nog een vakantieland. Wie hebben de Taliban warlords gefinanciert en van wapens voorzien en daardoor er een puinhoop van gemaakt? Volg de geldstromen dan kom je erachter waar dat geld vandaan komt en ook wie de wapens leveren. Dit beeld zie je door heel de Aranische wereld, de financiers en de wapenleveranciers zijn de stuwende kracht achter al deze geworden dictaturen met elk een warlord (Saddam, Mubarak, Ghadaffi, Achmedinejad doen/deden allemaal hetzelfde, heersen over het volk)

  • Sylvia Stuurman, ma 27 juni 2011 07:49 in reactie op soet man Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Wat zou je er tegen willen doen.
    Oorlog voeren? Een politiemissie?
    Dacht je echt dat dat zou werken?

    Er is niemand die van zo'n bericht zegt dat het prima is dat het gebeurt, werkelijk niemand.
    Waar verschil van mening over is, is hoe je te werk moet gaan om zoiets te voorkomen.

    Dat oorlog niet werkt is nu wel bewezen.

    Diplomatie, en heel voorzichtig hulp bieden aan waar initiatieven tot verbetering zijn in eigen land, dat is het enige dat mogelijk iets zou kunnen doen.
    Daar draagt zo'n "politiemissie" bepaald niet aan bij.

  • soet man, ma 27 juni 2011 09:08 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op soet

    soet

    Ja maar Sylvia denk jij nu echt dat jou nobele instelling zal worden overgenomen door mensen die meisjes met bommen een markt op sturen?
    Mensen die een 9 jarig jongetje onthoofden omdat hij boeddhist is?

    Een oorlog is nooit een oplossing maar het gebroken geweertje hebben de 6miljoen joden ook niet geholpen. Wij hebben het hier over een etnische/religieuze oorlog.

    De enige manier is dat de "vredige" islam hier in het verweer komt. Zolang dat niet gebeurd zal de situatie snel uit de hand gaan lopen.
    Dus een verlichting zou geen kwaad kunnen binnen de islam.

  • Sylvia Stuurman, ma 27 juni 2011 09:40 in reactie op soet man Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Ja maar Sylvia denk jij nu echt dat jou nobele instelling zal worden overgenomen door mensen die meisjes met bommen een markt op sturen?]

    Hoor je mij dat zeggen?

    Wat ik zeg is dat oorlog niet werkt. Dat is in mijn ogen nu wel bewezen.

    Jij gelooft blijkbaar zo heilig in oorlog dat je je ogen sluit voor de werkelijkheid. Daar kan ik verder weinig aan doen.

  • soet man, ma 27 juni 2011 10:26 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op soet

    soet

    Nee ik geloof niet in oorlog zoals ik een mijn vorige post ook opschrijf.
    Jammer dat je niet luistert(leest) naar anderen.
    Alleen ben ik geen voorstander van het gebroken geweer houding omdat dat meer mensen levens kost.

    Blinde fanatisme kan je alleen van binnen uit bestrijden. Dus een oorlog heeft geen zin.

    Alleen de gematigde islam (als die bestaat) kan dit oplossen. Alleen hebben wij nog geen tekens gezien vaan een Islam die in het verweer komt tegen het extreme geweld over de gehele wereld in de naam van die Islam.

    Ja wat dan... andere wang toe keren? Ja die filosofie is hier in het westen wel gangbaar maar ik ben bang dat het in die cultuur door een andere profeet niet werd verkondigd.

  • Hugo Freutel, ma 27 juni 2011 09:33 in reactie op soet man Reageer op Hugo

    Hugo

    Er zijn vele droevige dieptepunten in een oorlog die beide zijden treffen en de pers niet halen......
    Wat te denken van al de burgerongelukken die onbemande US drones teweeg brengen?

  • Bert Deepool, zo 26 juni 2011 21:00 Reageer op Bert

    Bert

    Wegwezen uit die zandbak. Laat die mensen aub zelf uitmaken wat ze met het land willen. Willen ze haatbaarden, dan mogen ze van mij haatbaarden, willen ze democratie, dan mogen ze democratie. Afghanistan is van de Afghanen.

  • sjaak de intellectueel, zo 26 juni 2011 21:59 in reactie op Bert Deepool Reageer op sjaak

    sjaak

    Wat een domme opmerking.

  • Albert Hofmann, ma 27 juni 2011 00:03 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Albert

    Albert

    Sjaak...als 'intellectueel' had ik je hoger ingeschat...maar dat heb ik wel vaker zo met mensen die doen aan zelfbenoemng...

    YggY 0-0 zegt het een beetje op een Henk en Ingrid manier, maar hij heeft in principe wel gelijk. Het merendeel van de mesnen die in het gebied wonen wat wij aanduiden als Afghanistan willen geen westerse inmenging. Democratie; zelfde rechten voor man en vrouw, westerse waarden en normen zien zij als een inbreuk.

    Het ergste is nog dat westerlingen het gebied Afghanistan nog steeds zien als 1 land, het d.m.v. een corrupt door het westen gesteund centraal gezag (merendeels Popalzai Pashtun) laten besturen vanuit Kabul. Als je weet hoe de Afghaanse regering in elkaar zit welke toezeggingen er aan stammen en clans zijn gedaan om leiders toe te laten tot de centrale regering, zegt het al genoeg dat er eigenlijk losstaand van het geweld nog geen vorderingen hebben plaatsgevonden.

    Een Afghaanse kennis zei ooit eens tegen me, als ze Helmand helemaal hadden platgegooid in het begin had de taliban (kleine letter!) het nog knap moelijk gehad. de kosten van recrutering, aankoop van wapens en propaganda wordt vrijwel helemaal betaald uit de opium handel, Helmand en Kandahar zijn de basis van de opium handel, het is algemeen bekend onder 'Afghanen' dat de broer van de president een grote rol speelt in de drugshandel in het zuiden van het gebied Afghanistan.

  • sjaak de intellectueel, ma 27 juni 2011 11:11 in reactie op Albert Hofmann Reageer op sjaak

    sjaak

    U heeft geen flauw idee wat u nu corrigeert. Ten eerste reageerde ik helemaal niet op yggy, dus ik snap uw argumentatie niet en ten tweede weet ik zeker wel hoe de situatie in Afghanistan inelkaar zit en heb ik geen ongevraagde uitleg nodig over de geschiedenis van Afghanistan of de huidige situatie van u. Ik insinueer enkel dat mensen die denken dat de taliban de meerderheid van de afghaanse bevolking representeert geen idee hebben hoe complex de situatie daar in elkaar zit. Als iemand suggereert dat Afghanen het maar zelf moeten uitzoeken en dat ze WILLEN dat de taliban alle macht heeft, vergist die persoon in kwestie zich schromelijk.

  • Albert Hofmann, ma 27 juni 2011 14:33 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Albert

    Albert

    U schrijft taliban al met kleine letters, dus u gaat vooruit (weet u trouwens waarom taliban met kleine letters geschreven wordt?)

    Ten tweede, om de taliban te begrijpen, moet u iets meer begrijpen van de geschiedenis van het gebied Afghanistan, de geschiedenis van de diverse stammen van met name die in de zuidelijke gebieden (door ons aangeduid als provincies..alsof je de zuidelijke gebieden kan bestempelen als provincies met ene 'beperkt' zelf bestuur...)

    Ik zal het u kort proberen uit te leggen, de taliban zit diep geworteld in de Afghaanse samenleving. Je kan dus niet zeggen, we gooien de taliban uit het gebied Afghanistan, zou je dat oden zal je hele stammen en clans uit vooral het zuiden van Afghanistan moeten verwijderen.

    Om het niet ingewikkelder te maken voro mensen die er weinig van weten, gooien we alle verzetsgroepen (ja, de taliban is een verzets org.) maar op 1 hoop en noemen het...taliban (lekker makkelijk)
    Er zijn echer meer dan 100 facties binnen de taliban, met eigen leiders (vaak stameldiers) eigen structuur, eigen ideologie en eigen grenzen, die lopen bijv. door het aangrenzende Pakistan (de stammen hebben weinig op met de atlas grenzen ooit gemaakt door de Engelsen.)

    De oorlog tegen de taliban (om het maar gemakshalve op 1 hoop te blijven gooien) is niets meer en minder dan een stammenstrijd, voornamelijk tussen de noordelijke stammen, en die uit het zuiden. Dat bestaat al jaren, al ver voor de Russische invasie, dit zal niet of nauwelijks veranderen, wat de toekomst ook zal brengen.

    Het grote verschil wat het vertrek uit Afghanistan zal brengen is een verslechterde situatie in Pakistan, daar zal het hoe dan ook binnen een paar jaar goed misgaan.

    nog excuses voor de verkeerde naam...

  • Meta Foor, zo 26 juni 2011 20:55 Reageer op Meta

    Meta

    . het wordt tijd om met de pet rond te gaan ...

  • Hugo Freutel, zo 26 juni 2011 19:32 Reageer op Hugo

    Hugo

    Het geld is op. Schijnveiligheid per saldo, zoals van tevoren viel te verwachten van Atlantische speculanten in oorlogsvoering.
    Het lijkt de kredietcrisis wel. Complexe produkt: platgooien en opbouwen in corrupt land, teveel ketenrisico's, mistige verantwoording, geen paal en perk aan inzet en doelen op kosten van de gemeenschap.

  • Alex Alexander, zo 26 juni 2011 17:50 Reageer op Alex

    Alex

    Logisch dat we allemaal terugtrekken.
    Wel jammer dat er nog steeds van zo'n onmenselijke dingen gebeuren in dat land... een 8 jarig meisje met bommen in een rugzak laten ontploffen... veel van die mensen daar zijn totaal niet menselijk blijkt maar weer...

  • hans mandemakers, zo 26 juni 2011 16:49 Reageer op hans

    hans

    Nee , de PvdA wilde wel een politiemissie, en toen weer niet en toen....

  • Rob Geurtsen, zo 26 juni 2011 18:01 in reactie op hans mandemakers Reageer op Rob

    Rob

    Onzin. Er mocht geen militair karakter aan de politie missie zitten. Punt uit.
    Er was niets geen draaien bij, hoogstens voor degene die denken in termen van politiemissie en niet in de manier waarop je dat organiseert.

  • Des Duivels, zo 26 juni 2011 19:13 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Des

    Des

    Woordspelletjes Rob. Politie en militairen in Afghanistan hebben nagenoeg dezelfde taken en nagenoeg bevoegdheden. De PvdA draait d.m.v. woordspelletjes. Ik trap daar niet in.

  • Reinaert de Vos, zo 26 juni 2011 22:25 in reactie op Des Duivels Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ben dat voor de verandering eens met je eens.

  • Rob Geurtsen, ma 27 juni 2011 04:21 in reactie op Des Duivels Reageer op Rob

    Rob

    In Afghanistan is dat wellicht hetzelfde, maar dat was niet he argument.. het gaat om militaire inzet van ons in en land dat daar niets mee wil.. civiele inzet is van een heel andere orde... dat is waar het argument over ging en wat jij blijkbaar niet wil erkennen.

    Het gaat erom of je met civiele middelen wilt bijdragen of dan helemaal niet (de manier waarop je hulp organiseert). En in tweede instantie geldt jouw argument dat Afghanistan niet bereid of wellicht niet in staat zal zijn gezag zonder militair achtig geweld af te dwingen.

    Wat mij was de discussie al gelopen toe het kabinet viel, maar de politieke eilheid van Sappie maakte dat het thema weer actueel was... niet welke ambitie van de PvdA dan ook.

  • , ma 27 juni 2011 09:43 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op

    Voor diegenen die graag willen zien dat de PvdA draait( lieden als Verhagen, de Vries en Balkenende bv.), draait de partij ook.
    Desnoods lopen ze er snel rondjes omheen.

  • , ma 27 juni 2011 08:01 in reactie op hans mandemakers Reageer op

    Pardon, je verwart de PvdA met GL.
    Makkelijk hé?
    Zo'n aambeeld dat klaarstaat en waar je op kunt slaan, ook al is dat volslagen onterecht.

  • hans mandemakers, ma 27 juni 2011 09:18 in reactie op Reageer op hans

    hans

    "Met de PvdA valt te praten over een Nederlandse politiemissie in Afghanistan, ook als er 250 militairen mee moeten om de agenten te beschermen. Dat zegt PvdA-lijsttrekker Cohen zondagavond in het tv-programma 'Oog in Oog' van de KRO."........... ja , ik heb weer helemaal is zeg........LOL

  • , ma 27 juni 2011 09:44 in reactie op hans mandemakers Reageer op

    En waar draait de PvdA dan?
    Je kunt er voor of tegen zijn maar het verhaal is eenduidig.
    HIHIHI.

  • hans mandemakers, ma 27 juni 2011 11:23 in reactie op Reageer op hans

    hans

    volgens mij gaat er nu een politiemissie met militaire bescherming , toch? Waarom onze job dan toch tegen was is me een raadsel.....of het moet zijn dat er druk vanuit de achterban kwam , zoals bij de onverdoofde slacht want dan snap ik het wel...

  • YggY ..., zo 26 juni 2011 16:45 Reageer op YggY

    YggY

    Ik heb hier op Joop, in het verleden, weleens beweerd dat het enige wat de Taliban hoeft te doen is zich terugtrekken in de holen van het grottencomplex, een kopje thee te drinken de wapens goed in de olie houden.

    Na verloop van tijd zou het land Afghanistan ze weer op een zilveren presenteerblaadje aangeboden worden.

    En dat gebeurt dus binnen afzienbare tijd.

  • sjaak de intellectueel, zo 26 juni 2011 18:10 in reactie op YggY ... Reageer op sjaak

    sjaak

    Dus uw conclusie is dat we nooit Afghanistan hadden moeten binnenvallen, of heeft u nog andere suggesties wat we moeten/hadden moeten doen???

  • Frank En Vrij, zo 26 juni 2011 20:54 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Frank

    Frank

    Ik ben bang dat Yggy gelijk heeft.

    Na Vietnam en Afghanistan 1979 hadden ze toch beter moeten weten. Wat ze wel hadden moeten doen weet ik niet, maar het klopt weer eens dat je zonder exit strategie niet naar binnen moet gaan, zie ook Irak.

    Ik heb medelijden met de bevolking en vrees een bijltjesdag van de Taliban.

  • Peter Storm, zo 26 juni 2011 23:12 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Peter

    Peter

    Wat mij betreft had Afghanistan inderdaan nooit binnengvallen mogen worden. Hoe erder alle Westerse trepen daar weg zijn, hoe beter. De Westerse troepen zijn niet aangesteld om wereldwijd 'beschaving' te gaan brengen. En juist de AANwezigheid van Westerse troepen geeft de Taliban een soort van krediet als vrijheidsstrijders, wat het helemaal niet zijn. Taliban dwarsbomen? Pak ze dat krediet af, en get the hell out of there.

  • , ma 27 juni 2011 09:44 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op

    Klopt, dat hadden we nooit, nee, nooit moeten doen.

  • Albert Hofmann, ma 27 juni 2011 10:18 in reactie op YggY ... Reageer op Albert

    Albert

    taliban is met een kleine letter...voor de rest een prima conclusie, het zou heel goed mogelijk zijn dan Karzai een rol gaat spelen binnen de taliban als de ongelovigen het land hebben verlaten, dat deed hij vroeger ook al.
    Hij heeft het vorig jaar al meerdere malen aangegeven dat hij de taliban weer zal dienen.

    Ik ben eigenlijk meer geinteresseerd of de leiders/initiatiefnemers van dit westers georienteerde expeditie leger nog worden vervolgd voor de invasie en bezetting?

    Obama heeft zichzelf, en ook Bush al enigszins afgeschermd met het uitschakelen van Bin Laden (al jaren geleden 'dood' was alleen nog niet uitgeschakeld). Het excuus voor de nvasie en tevens het excuus van terugtrekking was de dood van Osama.

    We hoeven trouwens niet lang te wachten op de volgende oorlog, Pakistan, binnen 3 jaar.

  • Henk Daalder, zo 26 juni 2011 16:39 Reageer op Henk

    Henk

    Zo zie je maar weer dat de politie trainings missie een goede keus was.
    Zonder buitenlandse soldaten zal de nood aan politie nog hoger worden, in elke denkbare vorm

    Dus hoe en waarmee politie mensen opgeleid worden, doet er niet toe, als ze maar aangevuld blijven worden.

  • Gerwin van Eersel, zo 26 juni 2011 21:00 in reactie op Henk Daalder Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Jammer alleen dat er in Afganistan geen functionerende politie kan bestaan.

  • dr. Bob, zo 26 juni 2011 16:26 Reageer op dr.

    dr.

    Hè hè, 't zal is tijd worden. Zet gewoon het hele land op de wereld erfgoed lijst ! Het zou een antropologisch paradijs kunnen worden waar wetenschappelijke teams (tegen een forse vergoeding uiteraard), de levende stammencultuur kunnen bestuderen die in onze kontrijen al honderden jaren verdwenen is !
    Het land volhangen met webcams, zoiets als ze bij "vroege vogels" doen met de steenuiltjes enzo.
    Belangstellenden zouden dan tegen betaling kunnen inloggen.
    "Doe vacanties" organiseren : met je camouflage-tentje en je telescoop de natives "ervaren". The sky 's the limit !

  • sjaak de intellectueel, zo 26 juni 2011 16:22 Reageer op sjaak

    sjaak

    Zo en nu moet ik zeker ook nog geloven dat die zogenaamde ''war on terror'' heeft geholpen omdat Osama bin laden nu dood is??? Misschien begint de olie op te raken in Afghanistan en besluiten zoveel landen maar weer eens weg te trekken.

  • Mister Statement, zo 26 juni 2011 15:53 Reageer op Mister

    Mister

    Het huidige kabinet loopt achter de feiten aan, elk feit.

  • Gewoon Rechts, zo 26 juni 2011 17:57 in reactie op Mister Statement Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Wel gesteund door, GL, PVDA EN D66

  • Rob Geurtsen, zo 26 juni 2011 15:47 Reageer op Rob

    Rob

    Ach ja... het CDA en Verhagen - de arme domme blinde achter Amerika aanlopende flapdrollen. Weer blijkt dat ze zich gedroegen als domme blinde pionnen.

    Vooruitziende, strategische visie en goed beheer van onze (toen overbelaste) militaire macht blijkt beter in handen van PvdA.
    Elk weldenkend mens had dit kunnen weten of wist dat eigenlijk wel.

    Behalve als er politieke reden waren of bij adviseurs en/of commentatoren (zoals b.v. Boekestijn) om in een goed blaadje terecht te komen... ja bij wie... want als ze na hadden gedacht...

    maar helaas de rechtse rakker likken hun vingers af, zoals Rutte zei, en van nadenken kan er nauwelijks sprake zijn als je wellustig en verlekkerd je vingers en lippen staat af te likken...

    Ik ben nog steeds verbaasd hoe ik een diep geworteld respect voor liberalisme in nederland in twee jaar tijd ben kwijt geraakt.

  • Rolandus Paulussen, zo 26 juni 2011 17:02 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Rolandus

    Rolandus

    Goed beheer van onze militaire macht blijkt beter in handen van de PvdA.....proest

  • Rob Geurtsen, zo 26 juni 2011 17:59 in reactie op Rolandus Paulussen Reageer op Rob

    Rob

    wel beste Rolandus, de dame van de PVdA die defensie woordvoerder is heeft ten tijde van het kunduz debat al aangegeven waar het achterstallig onderhoud zit, hoeveel mensen er overbelast waren, etc.

    Zoals ook de militairen eerder hadden aangegeven, de rek is er uit...

  • Jan B, zo 26 juni 2011 15:45 Reageer op Jan

    Jan

    En Poetin en Medvedev zien het tevreden aan. Na al die jaren is het nu voor iedereen duidelijk: het lag niet aan de Russen.

  • Winston V., zo 26 juni 2011 17:09 in reactie op Jan B Reageer op Winston

    Winston

    Zo had ik het nog niet eens bekeken... Maar ja, je hebt gelijk. Toch een fijne "I told you so" ook al is het wat laat.

  • Jan B, zo 26 juni 2011 15:42 Reageer op Jan

    Jan

    En de Nederlanders gaan er het drukke verkeer dat het gevolg is van die massale terugtrekking regelen.

  • , zo 26 juni 2011 16:04 in reactie op Jan B Reageer op

    Delen desnoods, in geval van voordringen enzo, bekeuringen uit.

  • , zo 26 juni 2011 15:37 Reageer op

    Het ultieme moment dus om daar Nederlanders naar toe te sturen::+(((((

  • Jager Verzamelaar, zo 26 juni 2011 15:36 Reageer op Jager

    Jager

    En Jolande Sap zit daar straks in dr eentje te emanciperen?

  • Doctor Andus, ma 27 juni 2011 01:02 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Doctor

    Doctor

    Gelukkig heeft zij dan haar duracellmaatje nog!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel