03 januari 11 13:41 Reageer (91) Wereld RSS

EU wil uitleg van Hongarije over omstreden mediawet

De nieuwe mediawet in Hongarije staat toe dat journalisten die niet 'objectief' zijn of tegen de moraal ingaan, vervolgd mogen worden

Hongarije die net voor een half jaar voorzitter is geworden van de EU, is door de commissie opgeroepen opheldering te geven over de net in werking getreden mediawet. Vanaf 1 januari 2011 kunnen journalisten in Hongarije een boete krijgen wanneer zij het algemeen belang aantasten, de openbare orde en de moraal verstoren of partijdige informatie publiceren.

Europees Commissaris Neelie Kroes (VVD) is vice-voorzitter van de commissie. Ze wil binnen enkele dagen antwoord van Hongarije. Ze vreest dat de toezichthouder op de media in Hongarije niet onafhankelijk is. Ook zijn de begrippen van de mediawet onduidelijk gedefinieerd. Trouw schrijft dat buitenlandse journalisten ook door de Hongaarse mediawet vervolgd kunnen worden.

In Hongarije is veel protest tegen de nieuwe mediawet. De Standaard meldt dat twee Hongaarse kranten en één Duitse krant hebben protestleuzen verspreiden en blanke pagina's in hun krant afdrukken. Ze menen dat de nieuwe wet iedereen met een afwijkende mening zal 'temmen, bestraffen en uiteindelijk zelfs zal ruïneren'.

De centrumlinkse Hongaarse krant Népszabadság schreef op haar voorpagina de zin: 'Persvrijheid bestaat niet meer in Hongarije', die vervolgens in alle talen van de Europese Unie werd herhaald. De linkse krant Die Tageszeiting uit Berlijn nam die leuze op haar voorpagina over.

De Hongaarse regering heeft maandag een verklaring opgesteld waarin staat dat zij de persvrijheid nog altijd hoog in het vaandel heeft staan en er niet op uit is de oppositie de mond te snoeren, schrijft het AD.

De Standaard: 'Persvrijheid bestaat niet meer in Hongarije'
Trouw: EU eist opheldering Hongaarse mediawet

AD: Hongarije weerspreekt kritiek op mediawet

Laatste Reacties (91) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Pierre Laroi, wo 05 januari 2011 01:02 Reageer op Pierre

    Pierre

    Het begint er hier ook op te lijken.
    Heel wat politici zouden linkse hobby's willen verbieden, denk ik weleens. Ze zijn namelijk maar lastig. Ze protesteren tegen zelfverrijking, ze leggen de motieven bloot waarmee rechts het land met angst bezaait.
    Wij van links denken beter te weten. We hebben een grondwet, en een doortimmerd systeem.
    Maar toch. Veel commentaar hier op Joop geeft me te denken.
    Het grote geld heeft de media al bijna in handen.
    Ik ben blij dat we zo'n kikkerlandje zijn. Zelfs met al die binnenkort aan te schaffen Stright Fighters stellen we niks voor.
    Godzijdank, zei de a-theïst.
    We sturen doodgewoon een puber-meisje dat geen woord afghaans spreekt naar het land waar haar ouders geboren zijn.
    Met een zwemdiploma onder de armen.
    Een kwestie van principes. Hadden haar ouders maar eerder moeten vertrekken in plaats van zich aan een strohalm vastklampen.
    Nederland is a-sociaal aan het worden.

  • Tomas Jansma, di 04 januari 2011 14:11 Reageer op Tomas

    Tomas

    Hongarije loopt voor op ons lees ik, aan de andere kant heeft Hongarije altijd extremistische (fascistische) uitwassen gekend (eg.zoek op Hongarije en WO2).

    Wat denkt u, is Europa te vroeg geweest om landen als Hongarije tot de EU toe te laten? http://ow.ly/3xVSD

  • vanessa s., ma 03 januari 2011 18:17 Reageer op vanessa

    vanessa

    Vriend Viktor Orban is een mutant van Wilders en Fortuyn: en ook hij foetert tegen de linkse media en heeft de overgrote meerderheid van de Hongaren onder een soort van hypnose. Zoals hier de PVV-er zonder te onderbreken te kunnen worden eindeloos kan foeteren tegen de ''machthebbers'', kun je nu een forse meerderheid van Boedapest een enkele vraag stellen en geconfronteerd worden met een niet aflatende litanie aan gekanker tegen 'links', de 'oude communisten', maar ook 'het westen', de pers, de EU, Amerika, en wat je maar wil. In Hongarije is echter inmiddels meer aan de hand: Orban speelt ook de kaart van de Groothongaarse gedachte: het terugkrijgen van in 1918 verloren gebieden aan Servie, Oekraine, Slowakije en vooral Roemenie. En daarover moet gebalanceerd worden gepubliceerd door de Hongaarse pers. Want de vijandsgedachte als speelkaart die we zo goed uit 1939 kennen, wordt hier keihard gespeeld: het eerste richten zich de pijlen op Slowakije, de kleinste van de genoemde landen. Als je Wilders een etter vindt, of Fortuyn een demagoog, best. Maar Orban is al een paar pasjes verder. Wie nu een gewone Hongaar over Slowakije vraagt krijgt een opeenvolging van wandaden van dat land te horen, die nauwelijks realistisch is maar niet te stoppen. Pure vijandigheid. Als U het mij vraagt, is Hongarije onder hypnose van iemand die we in populistisch Europa van de de laatste 15 jaar nog niet zijn tegengekomen. Een paar decennia eerder wel. Bewezen is hiermee wel dat Europees populisme niets met de Islam te maken heeft, want je moet in Hongarije een moslim met een lampje zoeken.

  • N N, di 04 januari 2011 10:16 in reactie op vanessa s. Reageer op N

    N

    "Vriend Viktor Orban is een mutant van Wilders en Fortuyn: en ook hij foetert tegen de linkse media en heeft de overgrote meerderheid van de Hongaren onder een soort van hypnose. Zoals hier de PVV-er zonder te onderbreken te kunnen worden eindeloos kan foeteren tegen de ''machthebbers'', kun je nu een forse meerderheid van Boedapest een enkele vraag stellen en geconfronteerd worden met een niet aflatende litanie aan gekanker tegen 'links', de 'oude communisten', maar ook 'het westen', de pers, de EU, Amerika, en wat je maar wil."

    Orban heeft in zijn gefoeter tegen links meer recht van spreken dan Wilders. Hongarije gaat sinds het einde van WO2 gebukt onder communisme en later socialisme. De socialisten zijn vaak dezelfde mensen die vroeger in de communistische partij zaten. Ik spreek de daden van Orban niet goed, maar na 70 jaar communisme/socialisme is het land zo gecorrumpeerd dat ik wel snap waarom Orban dit allemaal doet.

  • Victor Viool, ma 03 januari 2011 17:54 Reageer op Victor

    Victor

    Hoop nu maar dat de Europese elite genoeg ballen heeft om Hongarije stevig aan te pakken, wat zonder mitsen en maren betekent dat dit land met deze beperkingen op het Vrije Woord, geen toekomst heeft in de EU.
    Als ik in een EU moet leven, met democratieën die steeds meer op Venezuela gaan lijken, dan zeg ik zij eruit, of wij eruit.

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 16:02 Reageer op Jager

    Jager

    nogmaals; wat is het probleem?

    Dat kranten geen leugens mogen schrijven zoals in Nederland????

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 16:32 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Des

    Des

    Daar komt het wel op neer ja. Er mogen eenvoudigweg geen leugens meer in de media komen.

    De druppel voor de Hongaren was dat er in 2009 tijdens een demonstratie tegen het communistisch/socialistisch kabinet een aantal mensen zijn doodgeschoten. De media heeft er niets over bericht.

    Deze wet sluit dergelijke misstanden uit!

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 16:38 in reactie op Des Duivels Reageer op Jager

    Jager

    dus een prima wet als ik jou moet begrijpen?

    wat is dan precies het probleem?

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 16:47 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Des

    Des

    Als je de wet erop naleest is het een prima wet. Als je alleen leest dat er geen persvrijheid is (verbod op leugens) dan gaat het knagen.

    Mensen willen graag koppensnellen en zodoende snel een mening vormen die hen ( links nederland in dit geval) goed uitkomt.

  • Han van der Horst, di 04 januari 2011 00:26 in reactie op Des Duivels Reageer op Han

    Han

    Hm, Des Duivels, als je inderdaad een doorsnee PVV-aanhanger bent en geen extremist en als dit je reactie is op de persbreidel in Hongarije, dat het je namelijk wel een aardig idee lijkt als de overheid aangeeft wat leugens zijn en wat niet, dan moeten wij democraten inderdaad op gaan passen.

  • Des Duivels, di 04 januari 2011 21:08 in reactie op Han van der Horst Reageer op Des

    Des

    Han, ik ben geen aanhanger van welke partij of politicus dan ook. Zodra een politieke partij of politicus enige vorm van macht krijgt zijn ze namelijk niet meer te vertrouwen.

    De nieuwe Hongaarse mediawet kan goed of slecht uitpakken. Het oldboys network moet even aangepakt worden.

    Een andere effectieve maatregel van Orban Viktor is om een 98% belasting te heffen op de riante bonussen de afscheidnemende socialistische politici elkander voor het verlaten van het pluche hebben toebedeeld. In plaats daarvan komt er een forse belastingverlaging.

    Meer dan 2/3 van de Hongaren zien de toekomst weer positief in. Laten we de wet niet veroordelen voordat de Hongaren er zelf over geoordeeld hebben.

    Slechter kan het in ieder geval niet worden na 54 jaar communisme en socialisme.

  • Hein van Leeuwen, di 04 januari 2011 08:18 in reactie op Des Duivels Reageer op Hein

    Hein

    Zoals altijd gaat het er om wie kan uitmaken wat een leugen is en wat niet. Als de overheid/politiek daarvoor als enige kan optreden, is er sprake van een beperking van de persvrijheid, hoe je de munt ook draait.

    Het maakt niet uit of je links of rechts bent, in een democratie kan dat niet. Des Duivels mag graag provoceren, tenslotte zijn alle ambtenaren volgens hem lid van de PvdA, maar ook hij leeft bij het feit dat hij mag roepen wat hij wil. Een site als deze zou in Hongaarse omstandigheden snel het loodje leggen.

  • YggY ..., di 04 januari 2011 11:00 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op YggY

    YggY

    Zoals altijd gaat het er om wie kan uitmaken wat een leugen is en wat niet.
    ===================

    En dat niet alleen maar deze wet kent een toepassing met steeds verschillende delinquenten. Bij een rechts regime zijn de linkse journalisten aan de beurt en bij een links regime de rechtse journalisten. Het is hetzelfde beleid wat de PVV ook nastreeft, wat trouwens ook de plotselinge aanwezigheid van des duivels verklaart, namelijk het kunnen verwijderen van onwelgevallige mensen, in dit geval journalisten.

    Een wet moet heel erg zwart-wit zijn, grijs is verboden. In een wet moet staan wat goed is of fout en dit moet ook geduid kunnen worden naar de overtreders toe, dat kan deze wet niet.

    Deze Hongaarse wet is gebaseerd op volledige willekeur en op de machthebbers van een bepaald moment in de tijd.

    Maar ik vind het aan de andere kant wel weer geruststellend dat een dergelijke wet in een land als Nederland met de Nederlandse grondwet en andere wetgeving en met de Nederlandse rechtsspraak absoluut onmogelijk zou zijn om uit te voeren.

    In dit verband lijkt me trouwens wel dat de macht en kracht van de Europese Unie zal moeten blijken want bij handhaving van deze wet moet je je toch serieus gaan afvragen wat de toegevoegde waarde van Hongarije binnen de EU is.

    Want binnen moderne maatschappijen kunnen dit soort wetten echt niet, het is regelrechte censuur en druist in tegen iedere vorm van transparantie en openheid.

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 16:44 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ----[De druppel voor de Hongaren was dat er in 2009 tijdens een demonstratie tegen het communistisch/socialistisch kabinet een aantal mensen zijn doodgeschoten.]---

    Gek dat de vrije markt dit probleem niet oplost. Willen de mensen wel geïnformeerd worden?

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 16:57 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Jager

    Jager

    ja dat willen mensen ; niet voor niks dat een groeiende groep mensen probeert op internet te zoeken naar informatie met alle positieve en negatieve gevolgen .

    De pers laat het domweg afweten .

    Ik heb nu bijvoorbeeld een duurder abonnement op televisie omdat ik dan Al Jazeera kan ontvangen die naar mijn obeservatie hun best doen nieuws te brengen ipv de onzin die je ziet op het journaal of CNN

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 17:04 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Rouane

    Rouane

    Mijn vraag ging over Hongarije, woon jij in Hongarije?

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 17:17 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Jager

    Jager

    Nee,

    U draait er omheen

    Ik stel dat mensen in het algemeen ongeacht waar ze vandaan komen de behoefte hebben geïnformeerd te worden.

    Kijk eens in de spiegel en u ziet zo'n figuur ;)

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 17:56 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Des

    Des

    minimaal 2x per jaar..

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 21:04 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ik heb al enige tijd besloten om jou niet te geloven, destijds met goede reden, ik zie geen enkele reden om dat beleid te veranderen, dus hou je oncontroleerbare privémededelingen maar bij je, ze zijn irrelevant in deze discussie.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 17:03 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Des

    Des

    U kent het gezegde, wiens woord men spreekt........

    Rechtse massamedia kregen in hongarije eenvoudigweg geen kans. Onderwijs was evenals in NL links georienteerd en om een baan in de journalistiek te krijgen moest je ook links zijn of je voordoen als links.

    Hetzelfde is nu aan de gang in NL. Langzaam worden de linkse instituten 9 media, overheid, onderwijs, rechtelijke macht afgebroken en vervangen door meer rechtse en realistische dienders.

    Over 50 jaar zijn de burgers het weer zat en dan komt er weer links beleid.

    U kunt zich de komende 50 jaar echt de moeite besparen om naar het stemlokaal te gaan. Het is het mechanisme van de democratie!

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 17:16 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[U kunt zich de komende 50 jaar echt de moeite besparen om naar het stemlokaal te gaan. Het is het mechanisme van de democratie! ]----

    Dank je wel dat je thuis blijft, ik denk er anders over.

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 17:21 in reactie op Des Duivels Reageer op Jager

    Jager

    U hebt gelijk maar gaat er van uit dat de crisis ons niet gaat raken .

    Dat gaat wel degelijk gebeuren .
    Juich maar niet te vroeg .

    Zeker met dit kabinet die zelfs van rechtse economie geen kaas heeft gegegen.

    Het basisprincipe van een liberale economie is dat er consumenten zijn.

    Dat heeft dit kabinet niet begrepen.

    Elke econoom kan je vertellen dat je van kale kippen niet kan plukken .

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 17:37 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Des

    Des

    Ohh, de crisis gaat ons wel degelijk raken. maar de kunst is om als kabinet zijnde er voor te zorgen dat de crisis het meeste neerkomt bij de mensen die niet op jouw partij(en) gestemd hebben.

    De grote kunst is om dit op politiek correcte wijze te verantwoorden. het begint bij het afnemen van de macht en financien van de tegenpartij. Daarna komt de media aan de beurt, de ambtenarij en de rechtelijke macht.

    ondertussen werpt de PVV zich op als de nieuwe PVDA en we kunnen spreken over een ordinaire rechtse machtsgreep, maar wel binnen de democratische mogelijkheden!

    Het oude links, de PVDa, GL en SP staan echt voor minimaal 50 jaar buiten spel. Dit is uiteraard bewust mogelijk gemaakt door de georganiseerde bankencrisis. Maar ja, zo ver wil niemand denken natuurlijk.... Ying en Yang!

  • YggY ..., ma 03 januari 2011 17:51 in reactie op Des Duivels Reageer op YggY

    YggY

    Maar ja, zo ver wil niemand denken natuurlijk.... Ying en Yang!
    ===============

    Als u shopt in bepaalde begrippen toch even wat research doen

    Yin en Yang.

    Het nadeel met de regering van nu in dit land is dat er teveel Yin of teveel Yang is, er is geen balans en kan dus ook niet lang leven.

    De balans moet weer terug, Yin en Yang dus.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 18:30 in reactie op YggY ... Reageer op Des

    Des

    De balans is doorgeslagen naar links de afgelopen 50 jaar Yggy, en dat moet weer rechtgezet worden. We gaan in Europa langzaam maar zeker terug naar de tijd van voor het multiculturalisme.

    Multiculturalisten en de vertegenwoordigende partijen worden langzaam maar zeker financieel en sociaal buitengesloten.

    Na Obama krijgen we een extreem rechtse VS regering die de oorlog aan S.A en irak verklaart. China en Rusland stemmen in want hekel aan islam en ook olie nodig.

    En onder leiding van Rutte 2 wandelen we weer keurig een andere oorlog in. C'est la vie zeggen ze in hongarije!

    En dit alles mogelijk gemaakt door de fictieve en kundig georkestreerde financiele/economische crisis.

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 18:48 in reactie op Des Duivels Reageer op Jager

    Jager

    Links heeft zeer weinig geregeerd

    Als linkse stemmer heeft mijn partij (vroeger stemde ik wel eens uit naiviteit) nooit gewonnnen en nooit geregeerd (ik kreeg trouwens pas stemrecht toen kok de PvdA rechts maakte)

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 19:04 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Des

    Des

    Het gaat om de invloed en niet wie er in de regering zit. De invloed van de PVDA was zelfs zo groot dat je linkse CDA-ers en linkse VVd-ers had. Eenieder die tegen de multicul was werd sociaal en financieel uitgesloten. Die invloed blijft net zo lang het holocaust syndroom nog werkt, de media meewerkt en er geen blijvende economische neergang is.

    Het tegenovergestelde is nu aan de gang in NL.

  • , di 04 januari 2011 09:52 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Er is nooit echt een linkse regering geweest, des duivels.
    Het was ofwel een centrum-regering, of een rechtse regering, maar écht links is naar mijn weten geen enkele regering tot nu toe geweest.
    Of je moet Paars links hebben gevonden.........nou dat was Paars beslist niet.

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 18:46 in reactie op Des Duivels Reageer op Jager

    Jager

    U zit er naast.

    Alleen al uw stelling dat de VVD zou opkomen voor hun kiezers.
    Dat doen ze juist niet
    Er is geen percentage in dit land directeur van een multinational dat hen ook maar aan 1 zetel kan helpen .

    En zelfs voor die groep ziet het er niet rooskleurig uit.
    Tenslotte heeft een bedrijf behoefte aan mensen die hun geld willen geven voor produkten of diensten. Die groep slinkt bij de VVD.

    De VVD voert gewoon een dom beleid of je nu links of rechts zijn.
    Ze maken alleen wél amerikaanse leugenspotjes bij hun campagne en dat werkte. Daarbij is de VVD altijd netjes in het beantwoorden van emails - iets dat je niet kan zeggen van GroenLinks (na een tot drie maanden) of de PvdA (zelden tot nooit) en de PVV (nooit) .

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 19:16 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Des

    Des

    De VVd opereert juist heel slim. kijk, iedereen moet bezuinigen, ook de VVd-ers. Maar het gaat erom dat je duidelijk kan maken aan je achterban dat er meer bezuinigd wordt op PVDA=ers. Samen met het CDA en PVV wordt er gerekend en bekeken hoe de bezuinigingen uit moeten pakken. Hoe vriendjes uit het bedrijfsleven en invloedrijke clubjes kunnen profiteren. Ambtenaren stappen gewoon over naar het CDA, PVV of VVd.

    U denkt nog te veel in ideologien. Mensen stemmen in eerste instantie naar hun portemonnaie.

    Het huidige kabinet bevoordeelt de werkende mens en benadeelt de niet werkende mens. Dit werkt rechtsstemmen in de hand. In economisch voorspoedige tijden is men eerder geneigd om links te stemmen om het geweten te sussen.

    Nederlanders hebben 50 jaar hun geweten gesust om de komende 50 jaar realistisch te kunnen zijn.

  • Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 19:35 in reactie op Des Duivels Reageer op Hein

    Hein

    Wij prijzen ons gelukkig dat er maar 1,5 miljoen zijn die zo denken als U. U prijst zich gelukkig dat u ook een mening mag hebben. In Hongarije mag dat nu niet meer in de krant. Bij ons nog wel, dat is het verschil.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 20:19 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Des

    Des

    Mijnheer van Leeuwen,

    Er is niemand die zo denkt als mijn persoon. Ieder mens is uniek. Het leuke van de nieuwe Hongaarse mediawet is dat alles gezegd kan worden zolang het maar geen leugens zijn.

    Een anti Wilders hetze zoals vakkundig door bepaalde mediamannetjes wordt geregiseerd is daar uit den boze. Kortom, Europa loopt achter in deze!

  • Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 22:12 in reactie op Des Duivels Reageer op Hein

    Hein

    In de aanhef die u gebruikt , moet de v met een hoofdletter. Helaas bent u geen unicum in uw mening, dat is jammer maar overkoombaar.

    Wilders heeft geen last van een hetze omdat die er niet is. Integendeel, de pers draagt hem op handen, altijd goed voor een relletje of een mooie one-liner, en het staat in de krant of komt op tv. Het is nog veel erger: zijn fractie bestaat voor ruim 20% uit mensen die in min of meerdere mate in opspraak zijn gekomen omdat hij heeft verzuimd een zorgvuldige selectie toe te passen.

    En dit is de man die een kabinet in de lucht houdt? Een man die zijn eigen partijprogramma gebruikt als WC papier als het zo uitkomt?

    Doet u mij maar een teiltje

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 19:38 in reactie op Des Duivels Reageer op Jager

    Jager

    u stemt met uw portemonnee

    Ik stem niet omdat er geen partij is die mij kan vertegenwoordigen

    naja ik ben lid van de piratenpartij omdat die min of meer tegen een politiestaat is waar SP tot PVV voor zijn (de laatste wat meer dan de eerste) maar ik stem niet op die partij omdat ik weiger mijn paspoort te laten zien in een stemhok .
    Pricipekwestie

    Maar ik weet genoeg van de wereld dat veel mensen niet stemmen op hun geld maar met hun hart.

    En zowiezo
    het is heel egoistisch om te stemmen voor het geluk van een ander.
    Als de mensen om je heen het goed hebben dan is de kans vrij groot dat jij het ook goed hebt en vice-versa

    Maar de VVD is niet de partij die je moet hebben als je puur en alleen aan jezelf denkt en je centjes

    De VVD is economische zelfmoord. Ze gaan uit van een principe dat als je mensen geld geeft die al geld hebben dat ze dan anderen in dienst nemen die het dan ook goed hebben.

    En die mensen nemen voor dat geld chinezen aan in China want die zijn goedkoper en kunnen daar van de regering kanker krijgen wegens 'soepelere regelgeving'

    De VVD maakt Nederland arm.
    EN het erge is niet om anderen te helpen ; om een paar idioten te helpen die niks anders doen met geld als verkwanselen ; vroeger noemde je dat klaplopers nu heten dat geslaagde mensen .

    En dat weet u best want u bent in staat te lezen en te schrijven .

    Mijn kat weet dat soort dingen niet want die is kat en dat heeft zo zijn nadelen .
    Mijn kat is echter wel een groot kenner van Griekse filosofie en klassieke muziek in de tijd van de barok, maar goed ...mijn kat heeft nog geen stemrecht :(

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 22:23 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Des

    Des

    Persoonlijk geloof ik niet in democratie, maar iets beters is er niet. Links of rechts, genaaid wordt je toch. De Piratenpartij is inderdaad een goede keuze. Ik zal het eens in overweging nemen.

  • Han van der Horst, di 04 januari 2011 00:46 in reactie op Des Duivels Reageer op Han

    Han

    Als dit de waarheid is, zoals Orban die graag ziet, dan lijkt die sterk op staalhard liegen.

    Hier zijn wat feiten over de Hongaarse media. Op de televisie zijn SBS en RTL belangrijk. Het kan natuurlijk zijn dat Orban zo extremistisch is dat hij deze bedrijven tot links rekent, maar normale mensen doen dat niet.

    Een zeer belangrijke rol in de Hongaarse printmedia wordt gespeeld door het Zwitserse bedrijf Ringier en ik kan jullie verzekeren, jongens en meisjes, dat is réchts . Hetzelfde geldt voor Axel Springer en CO, een andere grote speler, in Duitsland bekend met Bild..
    Bron: http://www.ejc.net/media_landscape/article/hungary/

    Als je de karakteristieken van de Hongaarse pers bekijkt, bijvoorbeeld hier http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Newspapers_published_in_Hungary,
    Dan merk je dat er een aardige variatie is en dat er gewoon wel heel wat rechtse kranten zijn.

    Toch

  • Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 17:32 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    het gros van de mensen wilt oh oh cherso en een boterham op de plank. Kijk naar de kijkcijfers. Engagement, hoor en wederhoor, diepgaande informatie is een afnemende markt, hoe jammer dat ook is

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 17:39 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Des

    Des

    Inderdaad, eenvoudig leven. Werk, gezin en zo nu en dan een vertiertje.

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 21:01 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Deze wet sluit dergelijke misstanden uit! ]---

    Het vrije woord wordt uitgesloten, want in ogen van fascisten is het vrije woord een misstand.

  • Victor Viool, ma 03 januari 2011 18:10 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Victor

    Victor

    Als staten de Vrijheid van Meningsuiting gaan beperken,
    worden deze wetten altijd gebruikt om mensen te vervolgen die een mening uiten die de dominante groep niet wil horen.

  • Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 19:01 in reactie op Victor Viool Reageer op Jager

    Jager

    Smaad is strafbaar ook in de journalistiek.
    Maar gezien dat tegenwoordig gewoon grote bedrijven zijn is een paar centjes voor smaad en een rectificatie van drie regels domweg bedrijfsrisico.
    En smaad gaat om personen .
    Als ik schrijf in de volkskrant dat de economie van mooiemeisjeskije het slecht doet omdat ze niet de amerikaantjesdans doen terwijl het daar waanzinnig goed gaat dan lieg ik.
    En ondertussen zit jij met het idee in je hoofd dat het niet slim is niet de amerikaantjesdans te doen .
    Vervolgens ga jij dan CDA stemmen want die kennen die dans als geen ander.
    Daarbij wil je niet weten hoeveel berichten van de Telegraaf ik als amateurtje op internet heb weten te ontkrachten door even de feiten te zoeken .
    Dat is echt een krant van leugens. Zo bruin bakt zelfs de Volkskrant ze niet (die overigens aan een flinke inhaalslag aan het werken is -> zelfde leugens , andere taal)

  • Victor Viool, ma 03 januari 2011 21:27 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Victor

    Victor

    Vervolging voor smaad, hoeft geen beperking van de Vrijheid van Meningsuiting te zijn.
    Ik zou iemand kunnen beschuldigen van diefstal, plagiaat, of wat dan ook.
    Dat mag, echter alleen als ik kan aantonen dat het zo is,
    zo niet dan is dat smaad, en kan ik daarvoor vervolgd worden,
    gewoon omdat ik dan een persoon groot onrecht heb aangedaan.
    Kan ik het wel aantonen, maar wordt toch vervolgd, dan is dat een beperking van het Vrije Woord.

  • Johannes Zeilstra, ma 03 januari 2011 19:16 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Johannes

    Johannes

    Kranten schrijven altijd leugens, of anders gezegd, opinies die tegemoet komen aan diegenen die het meeste geld geinvesteerd hebben in het bedrijf waar die krant uit voort komt.
    Een onafhankelijke pers bestaat niet.
    Dus of het nu leugens zijn van Orban, of van ex communisten, lood om oud ijzer.
    Verder is het tamelijk frappant dat mensen er hier op vertrouwen dat de EU wel zal ingrijpen.
    De EU die kosten nog moeite heeft bespaard om de pers te beinvloeden om het Europees verdrag er door te krijgen.
    Maar geef het volk Oh Oh Cherso, Maxima met kindjes, een held die inbrekers zijn huis uit slaat, en de kwetsuur aan het linkerbeen van een voetballer, en de rest is peanuts.
    Het canaille mens.....

  • cor mol, di 04 januari 2011 10:11 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op cor

    cor

    In Nederland mogen kranten best leugens schrijven. Kijkt u maar naar de opiniepagina van de Volkskrant van de heer Rutenfrans:

    `De geschokte reacties op de Hongaarse perswet zijn niet terecht. Die wet is bedoeld om de enorme mediamacht van oud-communisten een halt toe te roepen.`

    aldus de volkskrant, die in zijn kolommen deze hongaarse regering een zegen laat noemen: http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/7489/Hongaarse_regering_is_zegen_voor_het_volk

  • Isis Maät, ma 03 januari 2011 15:06 Reageer op Isis

    Isis

    Hongarije, een eng landje aan het worden http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article3038980.ece/Rechts_grote_winnaar_verkiezingen_Hongarije.html

    en dat geldt voor meer Oosteuropese landen.
    http://www.mo.be/artikel/extreemrechts-rukt-op-oost-europa-analyse

  • Aert Willem d'Holbach, ma 03 januari 2011 15:53 in reactie op Isis Maät Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Gelukkig ging het er daar een stuk beter aan toe toen alles nog onder de communistische knoet functioneerde.

  • Isis Maät, ma 03 januari 2011 16:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Isis

    Isis

    Wat zijn de mensen in deze landen, op een enkele na, en de wereld ermee opgeschoten?
    Volgens mij helemaal niets.

  • Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 16:18 in reactie op Isis Maät Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 16:47 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Rouane

    Rouane

    Wat is de functie van het sarcasme op deze plaats? Dat het niet erg is omdat het onder de communisten ook al zo was? Of dat de vrije markt de problemen ook niet oplost?

    Jij snapt dat het sarcasme is, Leg eens uit hoezo?

  • Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 17:07 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ik constateer slechts wat. Jij trekt de conclusies. Ik pretendeer verder niets, dat vul jij wel in voor me: handig, je houdt de conversatie helemaal in je eentje gaande. Het kan natuurlijk ook makkelijk zo zijn dat Aert het niet sarcastisch bedoelde, moet je aan hem vragen.

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 21:06 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Het kan natuurlijk ook makkelijk zo zijn dat Aert het niet sarcastisch bedoelde]---

    Dan stelt die constatering van jou niet zoveel voor, dat je er zo snel op terugkomt, iets om rekening mee te houden als je weer denkt wat te constateren.

    Was je er ook op terug gekomen als ik er niet op doorgevraagd had?

    Ik denk dus dat mijn opmerking wel degelijk zinvol was.

  • Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 21:23 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Misschien moet je het aan Aert vragen in plaats van nog meer conclusies te trekken?

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 23:57 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik heb het alleen over jou en wat jij ventileerde naar aanleiding van Aert, ik heb het niet over Aert zelf.

  • Isis Maät, ma 03 januari 2011 17:09 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Isis

    Isis

    Met sarcasme heeft dit helemaal niets te maken, wel realiteit:

    dezelfde corrupte politici die de dienst uitmaken;
    de armoede is na 20 jaar zogenaamde democratie gebleven;
    in veel Oosteuropese landen wordt de journalistiek aan banden gelegd en journalisten worden vermoord;
    Rusland is weer gewoon een dictatuur geworden;
    de wereld is qua vrede in jaren niet zo instabiel geweest.

  • Arie Roos, ma 03 januari 2011 16:49 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Arie

    Arie

    [Gelukkig ging het er daar een stuk beter aan toe toen alles nog onder de communistische knoet functioneerde. ]

    Dat is inderdaad nogal ironisch; je zou zeggen, dat na een paar decennia totalitair bewind de Hongaren wel zouden weten waarom persvrijheid belangrijk is. Maar ze zijn kennelijk erg kort van memorie.

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 17:05 in reactie op Arie Roos Reageer op Rouane

    Rouane

    Wie herinnert zich de rol van Hongarije in de oorlog nog?

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongarije#Na_de_Eerste_Wereldoorlog

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 17:24 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Des

    Des

    Erg eenzijdig belicht Rouane. Tot 2 maal toe heeft de hongaarse regering omwille van het groot hongaars rijk een verkeerde beslissing genomen waar de bevolking het niet mee eens was.

    Je kunt het vergelijken met een nederland dat ook haar overzeese gebieden en invloed wilde behouden.

    Soms gokt men op het verkeerde paard. Hongaren hebben geleerd om nooit meer op paarden te wedden...

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 21:09 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Tot 2 maal toe heeft de hongaarse regering omwille van het groot hongaars rijk een verkeerde beslissing genomen waar de bevolking het niet mee eens was.]---

    De bevolking was het er niet mee eens? De trouwste volgelingen van de nazi's woonden in Hongarije en de Oekraïne. Zeg maar dat 2/3 van de Hongaren achter de Duitsers aanliep, daarna achter de Russen, en nu achter de neo-fascisten die de persvrijheid verbieden. Het laatste getal heb ik van jou.
    We kunnen gerust stellen dat de Hongaren op het punt staan zich voor de derde keer te vergissen, binnen 100 jaar is dat veel, maar niet uitzonderlijk veel.

  • Han van der Horst, di 04 januari 2011 01:40 in reactie op Arie Roos Reageer op Han

    Han

    Ze hebben ook een heel lange traditie van gewelddadig rechts. Google maar eens op admiraal Horty. Of de Pijlkruisers. Of Gömbös.

  • YggY ..., ma 03 januari 2011 15:04 Reageer op YggY

    YggY

    dat journalisten die niet 'objectief' zijn of tegen de moraal ingaan, vervolgd mogen worden
    =================

    Dit is dus willekeur die door welk regime dan ook gebruikt kan worden, want een linkse regering kent een andere moraal dan een rechtse regering, wat nu al blijkt uit onze Nederlandse regering die zo'n beetje alles wat haar niet zint wil verbieden.

    Aan de andere kant is het ook nog een keer zo dat objectieve journalistiek niet bestaat, objectief als in onafhankelijk bestaat ook al niet.

    Ergo, met dit artikel kan iedere regime diegene oppakken die ze willen want zowel objectief als tegen de moraal in zijn ruim interpreteerbaar.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 03 januari 2011 15:20 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Kunt u enkele voorbeelden noemen van wat deze regering wil verbieden? Drie voorbeelden volstaat maar ik hoor er liever vijf.

  • YggY ..., ma 03 januari 2011 16:51 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY

    YggY

    Ik hoef u niet uit te leggen wat de zittende regering wil gaan verbieden, de diverse proefballonnetjes hebben ons de laatste maanden al bereikt er is echter maar één probleem het heeft nog niet geleid tot daadwerkelijke verboden.

    Men wacht daar wijselijk mee tot na de Staten-verkiezingen.

    Daarom zei ik in mijn bijdrage ook wil en niet gaat.

    Maar daar ging het ook niet om alhoewel u in dit verband weer reageert als de rode lap inclusief de stier, het ging hier om willekeurige maatregelen om onwelgevallige journalisten de mond te snoeren.

    Zeg maar datgene wat de PVV in dit land wil, ik kom u dus tegemoet in deze.

  • Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 15:26 in reactie op YggY ... Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Is wel weer een beetje een gotspe om dit om te buigen naar rechts/links in Nederland. Het is notabene een VVDer die Hongarije aan de tand voelt.

    Kinderachtig.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 03 januari 2011 15:50 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik denk dat YggY het bijzonder moeilijk heeft met het toegeven dat dit de erfenis is van decennia lang communistisch denken. Met kan zich dan wel ineens democraat noemen, het onderdrukken zit er nog verdomd goed in daar in Hongarije.

  • YggY ..., ma 03 januari 2011 16:58 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY

    YggY

    Ik denk dat YggY het bijzonder moeilijk heeft met het toegeven dat dit de erfenis is van decennia lang communistisch denken.
    ===============

    U en met u zeer velen geven dagelijks weer blijk geen enkel idee te hebben wat communisme of socialisme inhoudt. Dat is trouwens ook weer niet zo heel vreemd want met het verdedigen van de zittende regering en dat afdoen als een democratisch model heeft u ook geen flauw idee van wat democratie inhoudt.

    Democratie heeft namelijk niets van doen met meerderheid van de helft plus 1.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 03 januari 2011 17:09 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het is maar net welke definitie je belangrijk vindt. Voor mij is er geen een heldere definitie maar de meerderheid van stemmen speelt in mijn definitie van een representatieve democratie wel een bijzonder grote rol. Dat u anders denkt over een meerderheid van stemmen, dat is uw zaak. Maar ja, dat hou je toch. U vindt bijvoorbeeld de "democratische" opbouw van de SP weer fantastisch terwijl ik dat welhaast dictatoriaal noem.

  • YggY ..., ma 03 januari 2011 17:16 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY

    YggY

    Uw opmerking over de SP doe ik weer af als een ad hominem

    Dus wel even bij het onderwerp blijven graag.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 16:35 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Des

    Des

    Inderdaad, het is een schande dat de VVd zich niet afdoende laat informeren en af gaat op wat de communisten en socialisten melden.

    Er dient geen misleidende informatie in de massamedia en op de PO gebracht te worden. Dit is gewoon een natuurwet!

  • Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 17:44 in reactie op Des Duivels Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    volgens mij laat de VVD zich prima informeren. Persvrijheid zorgt ervoor dat je jezelf correct kunt laten informeren. Als je die afschaft, dan kun je er dus niet meer van uit gaan dat je correcte informatie krijgt.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 18:39 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Des

    Des

    Persvrijheid is goed, maar het bewust verspreiden van leugenvanwege politiek gewin dient toch echt strafbaar te worden gesteld. Stel je eens voor dat ze in nederland democratisch gekozen politieke partijen bewust een nationaal socialistisch stempel op willen drukken. Dat zouden wij toch ook niet willen?

  • Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 20:25 in reactie op Des Duivels Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Als het leugens zijn heb je een gang naar de rechter wegens smaad. Daarom is de rechterlijke macht onafhankelijk van de wetgevende, zodat die dit niet tegen kan gaan.

    Voor wat betreft linkse of rechtse media: mits uit eigen middelen geproduceerd, vind ik het allemaal prima. Anarcho communisten of neo facisten: zolang ze het maar lekker zelf betalen.

    Kritiek op de overheid strafbaar maken lijkt me nooit een oplossing. en de betreffende wetgeving faciliteert dat.

    Je zou toch zeggen dat een BEETJE overheid zichzelf kan verdedigen tegen simplistische semi communistische leugens. Blijkbaar hebben ze een verbod nodig, ergo, misschien kunnen ze toch de zaak niet als onwaarheid bewijzen....

  • Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 22:18 in reactie op Des Duivels Reageer op Hein

    Hein

    Heb je de Telegraaf wel eens gelezen?

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 14:05 Reageer op Rouane

    Rouane

    Ze komen er niet mee weg, dat is wat ik ervan denk. De journalisten en de EU zal ze tot de orde roepen, desnoods via de rechter.

    Binnen enkele dagen is het slikken, voor de Hongaarse regering.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 14:39 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Des

    Des

    het zit wat genuanceerder in elkaar moet u weten. Deze mediawet heeft als enige doel het laatste machtsmiddel van de communisten/socialisten te breken. Door deze wet wordt het verboden om nog langer propaganda en zelfs leugens via de media te verspreiden. Net als u was ik behoorlijk ontdaan door dit bericht. Navraag bij Hongaarse vrienden deed echter een ander beeld ontstaan. De hongaren zijn de linkse partijen en leugenachtige media meer dan zat. Met ruim 2/3 meerderheid zijn de communisten/socialisten weggestemd.

    De Hongaren willen het zo!

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 03 januari 2011 15:00 in reactie op Des Duivels Reageer op Fred

    Fred

    Dus als ik u goed begrijp zijn totalitaire methoden (staatscensuur) terecht zolang ze maar tegen de vijand (communisten/socialisten) gebruikt worden?

    Nee, sorry niet mijn principe. Ik heb liever 100 maal een leugen dan 1 maal censuur.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 15:23 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Des

    Des

    Meer dan 2/3 van de Hongaren zijn het niet met u eens. Zij hebben onder het communistisch/socialistisch juk moeten leven. Beetje makkelijk om aan de zijlijn te toeteren.

    Reken maar dat Viktor Orban door de Hongaren in de gaten wordt gehouden. Als hij zich van de zelfde praktijken bedient als de communisten/socialisten dan is het over 3,5 jaar weer over!

    Voordeel van de twijfel geven is in dit geval het beste.

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 15:04 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[De hongaren zijn de linkse partijen en leugenachtige media meer dan zat.]---

    Censuur blijft censuur en is wettelijk verboden binnen de EU.

    ---[De Hongaren willen het zo! ]---

    Behalve die Hongaren die anders willen.

    Ze moeten hun problemen oplossen op een manier die binnen de EU regels passen, en anders maar even buiten de EU gaan vertoeven totdat ze hun land op orde hebben.

    Dit soort precedenten zijn zeer ongewenst en zouden bij zwakheid zeer gevaarlijke jurisprudentie opleveren.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 15:19 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Des

    Des

    Ik ben het met u eens. Echter de Hongaren vertrouwen de massamedia na de socialistische/communistische dictuur zowiezo al niet meer. Er is daar zo'n rancune ontstaan tegen alles wat maar naar communisme of socialisme ruikt.

    Uiteraard zal het overwegende linkse journaille piepen..

    Het is een beetje boontje komt om zijn loontje verhaal. Hongarije heeft nog een lange weg te gaan.

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 15:39 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Echter de Hongaren vertrouwen de massamedia na de socialistische/communistische dictuur zowiezo al niet meer.]---

    Er rust een mooie taak voor hun om de problemen uit het verleden op te ruimen. met andere woorden, wat mij betreft, ze zoeken het maar uit binnen de kaders van de regelingen van de EU, en anders gaan ze uit de EU.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 15:58 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Des

    Des

    Ach, denkt u dat de Hongaren het communistisch/socialistisch regime om willen ruilen voor de EUSSR. Ze spelen het spelletje gewoon mee, maar gaan NU zeker niet instappen.

    De EU is een failliet piramidespel geworden. Daar stappen alleen onwetenden nog in. Het zijn trotse mensen, trots op hun eigen cultuur en ze kunnen hun eigen boontjes wel doppen. Zeker met de alsmaar stijgende prijzen voor grondstoffen.

    Oh ja, dankzij Wilders hebben de Hongaren in hun grondwet op laten nemen dat de Christelijke cultuur leidend is.

  • Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 16:07 in reactie op Des Duivels Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    1 cultuur leidend maken lijkt me onmogelijk, cultuur is namelijk continu in verandering. Hoe denk je dat die cultuur ooit gristelijk is geworden?

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 16:37 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Des

    Des

    Tja, daar vraagt u me wat. Maar ja, de Hongaren zien wat er in de rest van Europa gebeurt en zeggen bij voorbaat al nee tegen islamitische invloeden. Kunt u het hen kwalijk nemen?

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 17:03 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Kunt u het hen kwalijk nemen? ]_--

    Volgens jou zijn alle Hongaren hetzelfde, en jij bent naar eigen zeggen een kenner, want je hebt Hongaarse vrienden, en volgens jou kunnen ze genoemd worden onder "De Hongaren" en ze voldoen aan de beschrijving die jij van ze geeft.

    Ik denk dat het dan een onzindelijk volk is dat tegen persvrijheid is, dat tegen de vrije markt is, waar Europa zo snel mogelijk van af moet zien te komen, tot dat ze expliciet aangeven veranderd te zijn.

    Ik heb een Hongaarse buurman die is gelukkig heel anders, maar het zal dan wel niet voor niks zijn dat hij weg is gegaan daar. Wat denk jij, Des Duivels, ons neo-fascistje.

    Ik ben blij dat jij ook op deze lijst zit, dan weten we tenminste wat er leeft. Persvrijheid, Ha, dat is voor Dummy's, echte fascisten hebben daar geen behoefte aan, toch, Duivels?

  • Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 22:16 in reactie op Des Duivels Reageer op Hein

    Hein

    Ach, een paar 100 jaar geleden hebben ze hier ook geprobeerd het protestantisme tegen te houden, het werkte toen niet, en het zal ook nu niet werken. Lang leve de scheiding tussen kerk en staat!

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 16:49 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ----[Ze spelen het spelletje gewoon mee, maar gaan NU zeker niet instappen.]---

    Voor mij hoeven ze niet, maar ik geloof dat jij een beetje leidt onder grootheidswaanzin. Je zegt enkele vrienden te hebben geraadpleegd en vervolgens bombardeer je jezelf tot exclusief kenner van Hongarije en van wat de Hongaren willen.

    Kijk, we hebben gewoon te maken met een falende rechtse regering die geen haar beter is dan de communisten, en daar heb jij het erg moeilijk mee.

    Dat is inmiddels wel duidelijk geworden.

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 16:58 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Oh ja, dankzij Wilders hebben de Hongaren in hun grondwet op laten nemen dat de Christelijke cultuur leidend is. ]----

    Ahh, kijk, daar is het al, het W-Woord, het aapje, de Partij van de VRIJHEID zit erachter.

    Wilders is met een Hongaarse getrouwd, de kaarten beginnen op hun plaats te vallen. Als ik me goed herinner was Krisztina Marfai/Arib politiek actief in Hongarije, heeft zij trouwens haar dubbele paspoort al ingeleverd?

    Ik denk al, wat is Des Duivels begaan met die neo-fascisten in Hongarije, maar nu snap ik het.

  • YggY ..., ma 03 januari 2011 17:27 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op YggY

    YggY

    Ik denk al, wat is Des Duivels begaan met die neo-fascisten in Hongarije, maar nu snap ik het.
    ====================

    Nou dit keer deed je er wel erg lang over om daar achter te komen, ik had er dit keer maar twee boodschappen voor nodig.

  • Des Duivels, ma 03 januari 2011 17:51 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Des

    Des

    Fidesz kunt u vergelijken met D66 en VVd. Er zit niets extreems aan. Wellicht bent u in de war met Jobbik. De huidige regering in hongarije is gelijk onze VVd/Cda regering.

    Houdt hongarije in de gaten want de mechanismen lopen daar voor op ons. Bedrijven die handel via PVDA ambtenaren binnen krijgen kunnen maar beter op zoek gaan naar VVD/CDa en zelfs PVV vrienden.

  • Rouane Rabbit, ma 03 januari 2011 21:12 in reactie op Des Duivels Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Fidesz kunt u vergelijken met D66 en VVd. Er zit niets extreems aan. ]---

    Behalve dan dat D66 en de VVD er niet over peinzen om de pers het zwijgen op te leggen.

    Censuur dient altijd om iets te verbergen en om het volk het zwijgen op te leggen, dat moet je in de gaten houden. Dat is de enige reden ervan. Wat zal de Hongaarse regering willen verbergen?

    Als twee derde van de Hongaarse bevolking de regering steunt, zoals jij zegt, dan is censuur niet nodig.

  • Han van der Horst, di 04 januari 2011 01:47 in reactie op Des Duivels Reageer op Han

    Han

    Gelukkig is dat niet waar. Anders hadden wij in Nederland een gevaarlijk naar het totalitarisme neigend regime.

  • Censuur Joop, ma 03 januari 2011 13:57 Reageer op Censuur

    Censuur

    O, Hongarije, de schande. Ben je 1956 vergeten?

    http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Hungarian_Revolution_of_1956

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel