05 mei 10 14:33 Reageer (93) Wereld RSS

Doden bij protesten in Griekenland

Demonstranten staken bank in brand, 3 mensen in de bank omgekomen

In Griekenland zijn bij grootscheepse demonstraties tegen de aangekondigde bezuinigingen zeker drie doden gevallen.

Dat meldt de NOS. Demonstranten staken een bankgebouw in brand, terwijl er nog mensen in het gebouw aanwezig waren. Drie van hen zouden zijn omgekomen en mogelijk zijn er nog mensen in het brandende gebouw aanwezig. Eerder moest de politie al traangas gebruiken om te voorkomen dat betogers het parlementsgebouw binnenvielen.

De demonstraties komen aan de vooravond van de stemming in het parlement over de bezuinigingsoperatie van 30 miljard, die de regering Papandreou heeft aangekondigd om in aanmerking te komen voor de leningen van het IMF en de EU-landen.

Laatste Reacties (93) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Isis Maät, do 06 mei 2010 16:31 Reageer op Isis

    Isis

    Onze overdadige spilzucht in het westen gaat ons een keer opbreken.

  • karuna waaijer, do 06 mei 2010 10:46 Reageer op karuna

    karuna

    Het zal hopelijk aan mij liggen, maar ik zie een rampscenario voor ogen met wat er nu in Europa met Griekenland, Spanje, Portugal en mogelijk ook nog Ierland gebeurt.

    Ik ga zeker niet zeggen dat ik het begrijp, maar dit gaat echt niet goed.
    Als dat zo doorgaat gaat in Europa het hele neoliberale systeem op zijn gat. Enerzijds moeten we daar misschien de vlag voor uitsteken voor anderzijds gaat het een geweldige impact hebben.
    Of gaat China ook Europa overeind houden?

    Kan iemand een paar geruststellende woorden spreken en roepen dat ik geweldig overdrijf?

  • Hans Laros, do 06 mei 2010 15:20 in reactie op karuna waaijer Reageer op Hans

    Hans

    Ik kan je jammer genoeg niet geruststellen.
    Het is trouwens niet alleen Europa dat problemen heeft met haar schulden, ook de VS en China zitten met hun oplopende staatsschuld.
    In het geval van China hebben de lokale overheden een gigantische schuld opgebouwd die zij maar moeilijk kunnen aflossen. Van China hoef je dus niet te verwachten dat deze Europa uit de crisis helpt.

  • Ernst Anepool, do 06 mei 2010 18:53 in reactie op karuna waaijer Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat kan ik, want de "schulden" van de landen in Europa, zijn nagenoeg allemaal aan europese beleggers. Het is niet van niks dat nederland er al decennia per jaar 10% nieuwe miljonairs bijkrijgt...

    Alleen vorig jaar was er een sterke teruggang van wel 12%, maar dit jaar is dat al weer weggestreken door de plotseling stijgende beurskoersen en olieprijs.

    [Quote]
    'Rijkdom
    Het aantal vermogende particulieren (mensen met ten minste 1 miljoen dollar aan eigen vermogen exclusief de waarde van hun huis of andere dure goederen) in de wereld nam toe met 8,3% tot 9,5 miljoen. De rijkdom van de miljonairs steeg met 11,4 procent tot 37,2 biljoen dollar.
    [/quote]

    Een biljoen is overigens 1000 miljard.

    De rijken bezitten dus samen 37.200.000.000.000 dollars *exlusief* hun vastgoed, dus geld wat op de bank staat of in waardepapieren zit.

    Zou je de woningen erbij trekken die vaak alleen al dik over het miljoen gaan word het beeld nog rooskleuriger.

    Hier een overzichtje van "het Grote Geld" dat in Nederland zit.
    http://tinyurl.com/het-grote-geld

    Als je dus alleen kijk naar de bovenste laag van 10% huishoudens, zie je dat die alleen al goed zijn voor 400 MILJARD, hoeveel moesten we ook alweer gaan bezuinigen?

    En waarom moet dan Jan de Arbeider daar aan meedragen, als het feitelijk makkelijk door die rijkste 10% zo uit de beurs geschud zou kunnen worden.

    Als dus slechts 10% van de huishoudens, slechts 10% van hun vermogen in de samenleving zouden steken, zouden zelfs de meest gruwelijke ramingen van de VVD, dat geld niet eens opmaken...

    En om het geheel in perspectief te plaatsen, Griekenland heeft "slechts" 110 Miljard nodig, dat is dus maar een KWART van wat die bovenlaag van 10% in Nederland alleen al bezit. Het zou de kranten en andere media sieren als ze dingen eens in perspectief zouden zetten.

    P.S. als je het vastgoed dat die 10% bezit meerekent word die 400 MILJARD opeens bijna 700 MILJARD. Nederland is puissant RIJK, alleen is die rijkdom een heel klein beetje scheef verdeeld...

    Er is een probleem, zeker, echter is dat met wat goede wil van de superrijken, die dat geld ook alleen maar dankzij het uitpersen van hun personeel hebben vergaard, zo op te lossen.

    Maar ja dan zijn er geen arme weerloze werkelozen meer om uit te knijpen, en aangezien de beleidsmakers nou net in die top 10% zijn te vinden, zullen ze daar zeker niet toe oproepen...

  • Hans Laros, do 06 mei 2010 19:41 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Hans

    Hans

    U denkt toch zeker niet dat het belasten van die top 10% een reële optie is die er ook echt gaat komen?
    Tuurlijk niet, het gewone ''volk'' (wat heb ik een hekel aan dat woord, maar dat terzijde) zal moeten dokken.

  • karuna waaijer, do 06 mei 2010 21:45 in reactie op Ernst Anepool Reageer op karuna

    karuna

    Hemel, dat het zó scheef zat wist ik niet, dank voor de info!!!

    Als je het opschrijft zoals je het nu opschrijft is het absurd.
    Vergeet je overigens nog de 60 miljard zwart geld of zit die in bij de 700 miljard?

    Maar jij zegt dus dat er een "paar" beleggers een stuk armer worden als het geheel ineen stort.
    Sorry, maar daar heb ik geen medelijden mee.

    Wat er helaas ook aan onderdoor gaat, volgens mij, zijn een aantal banken en die moeten wij dan weer overeind gaan houden.

    Pff, ik ben nog een beetje confuus van die bedragen en de idiote scheefstand. En dan ook nog klagen dat het zo moeilijk is in Nederland om rijk te worden. Geld maakt geld, het is volkomen belachelijk te zeggen dat iedereen gelijke kansen heeft.

  • J van Ginkel, do 06 mei 2010 23:46 in reactie op karuna waaijer Reageer op J

    J

    Voor wat het waard is, maar Groot Brittannië scoort slechter in de belangrijke categorieën dan alle landen die je noemt ...

  • harry harrysen, wo 05 mei 2010 22:46 Reageer op harry

    harry

    Breaking News: Dollar gered door Griekse anarchisten en 'linkse' reageerders op Joop.nl!

    Amerika lacht zich rot. Euro-Dollar: 1.28. Een week geleden was dat nog 1.34. Een half jaar geleden nog 1.51.

  • GJ Huisman, do 06 mei 2010 08:53 in reactie op harry harrysen Reageer op GJ

    GJ

    Amerika lacht zich rot? De dollar wordt duurder en duurder t.o.v. de euro dus de Amerikaanse exportpositie komt onder druk te staan.

  • Ton evertsen, do 06 mei 2010 08:55 in reactie op harry harrysen Reageer op Ton

    Ton

    waarom zouden de amerikanen er blij mee zijn een dure dollar maakt import goedkoper tov eigen producten.

  • harry harrysen, za 08 mei 2010 22:49 in reactie op Ton evertsen Reageer op harry

    harry

    Ja tuurlijk, daarom ook dat exporteurs in Zimbabwe recentelijk zo blij waren toen hun munteenheid instortte en stond op 1 US dollar voor 100.000.000.000 (honderd miljard) Zimbabwaanse dollars...

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 05 mei 2010 22:11 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Ik denk dat er heel veel te winnen is als we onze opgefokte anti-Europa houding eens lieten plaatsmaken voor een praktische benadering. We hebben nu eenmaal die gemeenschappelijke munt en daarbij hoort een beleid dat niet anders is dan dat van de Amerikaanse regering ten aanzien van de dollar.

    Ik ben onvoldoende economisch geschoold om invulling te geven aan wat ik hier zeg, maar ik weet intussen wel dat er in de VS rond de 15 staten zijn - Californië voorop - die in gelijke of nog ergere schulden zitten dan Griekenland. Toch loopt daar de dollar geen gevaar door wat individuele Amerikaanse staten doen.

    Het lijkt me dat we op bepaalde terreinen - en ik denk daarbij vooral aan financiën, buitenlandse zaken en defensie - niet om een federale Europese overheid heen kunnen als we als een Verenigd Europa willen kunnen blijven functioneren. Een situatie zoals nu rond Griekenland doet iedereen veel pijn en kan niet voortdurend blijven plaatsvinden. Een controlerende centrale overheid die niet toelaat dat individuele lidstaten de kluit bedonderen zoals Griekenland dat heeft gedaan is meer dan nodig.

    Wel opmerkelijk vind ik trouwens de manier waarop we met dit thema omgaan. De WDR heeft hier vorige week een uitgebreid programma aan gewijd waarin met name werd gezegd dat volgens EU regels een lidstaat niet meer dan 60% van haar jaarlijkse belastingopbrengsten in de schuld mocht staan. En toen volgde het lijstje:

    Griekenland stond bovenaan met maar liefst 135% schuld, Italië stond tot mijn niet geringe verbazing op 109%. Maar toen kwam de forse zelfbeschuldiging van de Duitsers: Terwijl Spanje niet eens zo slecht ervoor stond met 66% bleken de Duitsers zelf met ruim 78% schulden te zitten.

    Vandaar dat de vraag gesteld werd waarom we steeds over Spanje en Portugal spreken, terwijl Duitsland en Italië veel dieper in de schulden zitten? Volgens de deskundigen had het meer met de reputatie van de verschillende landen te maken dan met de werkelijke schuldsituatie. Er waren maar een stuk of vijf landen in het overzicht, dus ik kan U helaas niet vertellen waar Nederland in die lijst zou hebben gestaan.

  • Derek Groen, do 06 mei 2010 07:46 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Derek

    Derek

    Hoi Paul,

    Hier is een grafiek van de New York Times waar je vast wel wat mee kan!

    http://www.nytimes.com/interactive/2010/04/06/business/global/european-debt-map.html?ref=europe

  • Hjalmar Hoort, do 06 mei 2010 10:13 in reactie op Derek Groen Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Hm... zo te zien gaat Italie er hard vanaf. Apart dat het nu vooral om Spanje gaat. Bizar om te zien hoe de schuld evolutie sinds 2000 ontwikkeld. Volgens mij bijna alleen Belgie die het beter gaat doen (en die hebben 3/4 van de tijd niet eens een kabinet!).

    Gisteravond de hele avond in de kroeg erover gesproken.

    Wat ik apart vind: om roofkapitalisme tegen te gaan hebben we kapitalisten nodig. De VVD is vrijwel de enige partij die (iig vroeger onder zalm) het altijd had over reductie van de staatsschuld. De schuld reduceren is essentieel.

    Nu wordt ik hier vrij vaak neergezet als een neo-liberale engerd, terwijl ik juist een beetje een alu-hoedje ben. GS, EU, economic hitmen, etc. etc: ik vind het allemaal vrij eng om daar rekening mee te moeten houden. Om het systeem daadwerkelijk te veranderen zul je moeten beginnen met de staatschuld elimineren: alleen dan ben je verzekerd van autonomie.

  • Mende III, do 06 mei 2010 10:41 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Mende

    Mende

    "De schuld reduceren is essentieel."

    de complicatie is dat geld schuld is!

    "Om het systeem daadwerkelijk te veranderen zul je moeten beginnen met de staatschuld elimineren: alleen dan ben je verzekerd van autonomie."

    Je denkt binnen het systeem, autonomie is evenzo de mogelijkheid om te beslissen de schuld niet te betalen!

  • Hjalmar Hoort, do 06 mei 2010 12:29 in reactie op Mende III Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ja Ja Ja Ja.... ik heb zeitgeist addendum ook gezien.

    Wat is dan de oplossing, afschaffing van de geld economie? WO3, tien jaar totale chaos en massasterfte, en daarna een resource based economy? Dat werkt pas al je de mensheid laat besturen door een supercomputer. Ultralinks of Ultrarechts: mensheid is, de geschiedenis bekeken, ENORM slecht in zelfbestuur.

  • Heerlijk Helder Hoppe, do 06 mei 2010 12:50 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Een vrij praktische oplossing voor dergelijke problemen zou zijn:
    Zorgen dat de overheid geen cent meer leent, en alles wat het uitgeeft laat voortvloeien uit belasting.

    Dat is al een begin, maar het lijkt vrij moeilijk voor politici. De voordelen voor politici zijn groot, ze kunnen geld uitgeven, zonder de mensen daar direct voor te belasten; goede manier om mensen tevreden te houden, en de volgende verkiezingen veilig te stellen.

    Toen werd de centrale bank bedacht, en de meest sinistere manier van belasting heffen was geboren, de centrale bank maakt geld, koopt overheids schuldpapier. Resultaat: rijkere overheid, overheid heeft meer geld, geld in circulatie is minder waard.

    Daarom stel ik ook voor om na het stoppen van over het budget uitgeven, ook over te gaan op privaat geld, that is de geldproductie privatiseren, en daarmee het monopolie op het maken van geld weg te halen bij de centrale bank.

  • Hjalmar Hoort, do 06 mei 2010 13:20 in reactie op Heerlijk Helder Hoppe Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Dat is leuk, maar dan zul je echt eerst je bestaande schulden moeten afbouwen: die vormen nu immers de macht van het systeem. Anarchie roepen en burgeroorlog is een 'shortcut' maar mij de moeite van oorlog niet waard. Daarnaast: privatisering van de geldstroom lijkt me niet geheel een goed idee. Pas als je je schuld hebt afgelost kun je misschien ervoor zorgen dat overbudget gaan geen optie meer is.

  • Heerlijk Helder Hoppe, do 06 mei 2010 13:55 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Daar heb je helemaal gelijk in, de schulden zullen toch moeten afbetaald worden. Een manier om dit te doen is je valuta te laten inflaten en dan vervolgens je schulden afbetalen in de euros van verminderde waarde. Dit is natuurlijk niet echt een morele keuze, maar het is wat er gebeurt in landen die hun schulden echt neit meer kunnen afbetalen.
    Verder heb ik het neit over het privatiseren van geldstromen, maar van geldproductie. Voordeel hiervan is dat er geen enkele entiteit is die ''uit het niets'' nieuw geld kan creeren

  • Heerlijk Helder Hoppe, do 06 mei 2010 10:04 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Dat de Spanjolen en Portugezen de volgende op de lijst zijn terwijl duitsland etc meer schuld hebben heeft inderdaad voor een groot deel te maken met de slachte track-record die deze landen hebben met het implementeren van bezuinigingen.

    Als je een monetaire unie hebt, is het lastig om geen europees financieel beleid hebt, dan krijg je allerlei landen die van de ''sterke'' euro gebruik maken om hun schulden uit te bouwen tegen een lager rentepercentage. Voordat Griekenland in de europese monetaire unie zat, kon het geld lenen tegen 9-12%. Nadat het bij de unie was gekomen was dit nog maar +-3%. de Grieken rekenden zich rijk en leenden als beesten. Nu staat er veel schuld uit en is het percentage weer opgelopen tot +15%, en griekenland heeft weinig zin in een roll over van de oude leningen tegen dit percentage, en nu moeten wij dit dus dekken (tegen een idiote 5%).

    Nu hadden we het verdrag van maastricht, waarin stond dat de landen maar max 3% budgetoverschrijding mogen hebben, maar dit verdrag werd in overheidskringen praktisch genegeerd.

    Geld uitgeven zonder dat daartegenover ditecte belastingheffing staat is blijkbaar toch erg populair bij overheden. Moeilijk om mee te stoppen ivm electoraal gewin.

  • Arie de Kreij, wo 05 mei 2010 19:44 Reageer op Arie

    Arie

    Wat verschrikkelijk dat er 3 mensen zijn overleden terwijl een grote groep zijn zorgen en fustratie wilde delen met de rest van de samenleving. Ik moet denken aan de familieleden van de overledenen, aan de mensen die in hun direkte nabijheid waaren toen het gebeurde. Helaas zullen degenen die de sores veroorzaakt hebben zich niet schuldig, verantwoordelijk noch betrokken voelen.
    Jan in de straat is hier weer het slachtoffer, voor de grote bonzen is het alweer business as usual

  • Mende III, do 06 mei 2010 10:45 in reactie op Arie de Kreij Reageer op Mende

    Mende

    Vreselijk! Word je werkplek in de fik gestoken, terwijl je alleen maar bij de bank werkt vanwege het riante salaris en de 13e, 14e, 15e maand en winstdeling....Is dit niet het standaardverhaal dat wanneer je je in dienst stel van een ideologie if andere illussie er ook schaduwkanten bestaan die je kunnen treffen??

  • Heerlijk Helder Hoppe, do 06 mei 2010 10:55 in reactie op Mende III Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Het waren in griekenland de ambtenaren die een 13 en 14e maand kregen.
    Verder echt een walgelijke reactie van je, ga je schamen.

  • Tim van der Wart, wo 05 mei 2010 19:40 Reageer op Tim

    Tim

    Dit alles doet me denken aan een lied van Roger Waters...kunstenaars weten altijd de vinger op de pijnlijke plek te leggen.

    What God wants God gets God help us all

    God wants dollars
    God wants cents
    God wants pounds, shillings, and pence
    God wants guilders
    God wants Kroner
    God wants Swiss francs
    God wants French francs

    (Oui il veut des francs francais)

    God wants escudos
    God wants pesetas
    Don't send lira
    God don't want small potatoes
    God wants small towns
    God wants pain
    God wants clean up rock campaigns
    God wants windows
    God wants solutions
    God wants TV
    God wants contributions

    What God wants God gets God help us all

    God wants silver
    God wants gold
    God wants his secret
    Never to be told
    God wants gigolos
    God wants giraffes
    God wants politics
    God wants a good laugh

    What God wants God gets God help us all

    God wants friendship
    God wants fame
    God wants credit
    God wants blame
    God wants poverty
    God wants wealth
    God wants insurance
    God wants to cover himself

    What God wants God gets God help us all

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 05 mei 2010 22:41 in reactie op Tim van der Wart Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Vandaar dat God dood is. Pure overspannenheid leidde ertoe. :-)

  • Roland Bruynesteyn, wo 05 mei 2010 23:06 in reactie op Tim van der Wart Reageer op Roland

    Roland

    Briljant liedje van goede cd (en goede artiest).

    De massahysterie (stadion-geschreeuw) is vertegenwoordigd, net als in EU.

  • karuna waaijer, wo 05 mei 2010 19:25 Reageer op karuna

    karuna

    Het moet me van het hart dat ik eigenlijk echt niet begrijp hoe een compleet land er zó'n zooitje van kan maken.

    Enerzijds is het onbegrijpelijk dat een regering de corruptie (elite en begrotingstekort) zó uit de hand kan laten lopen. Anderzijds is het onbegrijpelijk dat een bevolking (inclusief economen, journalisten enz) zolang doet alsof het collectief dom is en niet ziet dat er iets niet goed gaat.

    Hoe kan dit?

  • Peter Volta, wo 05 mei 2010 19:48 in reactie op karuna waaijer Reageer op Peter

    Peter

    Klassiek geval van patronage, het kopen van stemmen middels het aanbieden en creeren van overheidsbaantjes en het paaien van kiezers met beloftes die nu eindelijk ingelost moeten worden, corruptie en het verzuim belastingfraude aan te pakken. The chicken finally comes home to roost. Mensen -dat geldt net zo goed voor de bezuinigingen die ons te wachten staan- willen gewoon de onaangename consequenties van hun handelen niet onder ogen zien en politici willen het ze niet inwrijven. Alleen de Mediterrane landen maken het wel heel bont.

  • vanessa s., wo 05 mei 2010 20:30 in reactie op karuna waaijer Reageer op vanessa

    vanessa

    Deze protesten tegen de 'elite' zijn al meer dan twee jaar gaande, dus verwijt ze niet dat het pas begint nu recent duidelijk wordt dat de (vorige) regering zoveel schulden heeft gemaakt. En dit is geen fout van een land, dit is een fundamentele weeffout in het Euro-pact die maakt dat de groten kunnen stelen wat ze willen en het ene land na het andere in de problemen gaat komen. Want geloof de smoesjes maar niet, als het echt alleen om Griekenland ging was er weinig aan de hand. Dit zit diep in de foutieve genen van de Euro.

  • Peter Volta, wo 05 mei 2010 22:06 in reactie op vanessa s. Reageer op Peter

    Peter

    Griekenland was allang een probleem voor de Euro was ingevoerd. Alleen redde men zich er vroeger nog een beetje uit door de drachme te devalueren. Heeft ook niks met 'de elite' te maken maar met het feit dat de Griekse regeringen zowat iedereen een overheidsbaan hebben ingeduwd en verder geen werk hebben gemaakt van het innen van belastingen. Mensen op hun 53e met pensioen laten gaan is ook nogal een kostbare aangelegenheid. Domweg een onhoudbaar model. Onder de drachme was de catharsis waarschijnlijk zelfs nog sneller gekomen, met de euro heeft men nog een tijdje de zaak kunnen verdoezelen.

  • uitgeschreven uitgeschreven, do 06 mei 2010 00:52 in reactie op vanessa s. Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Je hebt gelijk Vanessa, en van wat ik in Roemenië begrijp zijn daar ook heel veel EU steungelden linea recta in de zakken van corrupte politici en steenrijke mensen gevloeid. Maar wij zijn er zelf mede schuld aan, want in onze angst dat "Brussel" teveel macht krijgt zorgen we er tevens voor dat "Brussel' ook geen voldoende macht kan uitoefenen in landen die te corrupt zijn om zomaar geld aan te kunnen geven voor ongeacht welk op zich goede doel.

  • ron de boer, do 06 mei 2010 09:24 in reactie op karuna waaijer Reageer op ron

    ron

    Laat je geen zand in de ogen strooien, het "gewone" volk heeft ook jarenlang geprofiteerd van dit wanbeleid.

  • karuna waaijer, do 06 mei 2010 10:41 in reactie op ron de boer Reageer op karuna

    karuna

    Dank Ron, Vanessa, peter en misschien vergeet ik er nog een, voor jullie reactie.
    Ik vrees dat iedereen gelijk heeft, wat een bende.

  • S. Prozac, wo 05 mei 2010 19:17 Reageer op S.

    S.

    Het zou mooi zijn als de geboorteplaats van de westerse filosofie en politiek ook het startpunt van omverwerping van het bankenstelsel zou worden.

  • Peter Volta, wo 05 mei 2010 21:39 in reactie op S. Prozac Reageer op Peter

    Peter

    Dus jij gaat straks je gebruikte schoenen ruilen voor een brood ?

  • vanessa s., wo 05 mei 2010 19:16 Reageer op vanessa

    vanessa

    Leve de Grieken. Eindelijk een land in Europa dat het allemaal niet meer vreet. Het afwentelen van de grote schulden op mensen die er geen enkele verantwoordelijkheid voor hebben is in Nederland blijkbaar heel normaal, dus we moeten maar hopen dat de protesten in het buitenland de boel wakker schudden. Totdat we horen dat de centen teruggehaald moeten worden bij de mensen die ze ingepikt hebben, kunnen we niet anders doen dan deze protesten steunen.

  • Zjen Zen, wo 05 mei 2010 19:15 Reageer op Zjen

    Zjen

    Goldman Sachs bezit de wereld.
    En doet wat het wil.

  • Hans Laros, do 06 mei 2010 16:31 in reactie op Zjen Zen Reageer op Hans

    Hans

    Nou, nou, vergeet je alu-hoedje niet.

  • Tim Tim, wo 05 mei 2010 19:14 Reageer op Tim

    Tim

    Waar wordt nu precies tegen gedemonstreerd, waar het geld vandaan komt (IMF, EU) of door wie het uiteindelijk betaald gaat worden in eigen land (lage- tot middeninkomens onevenredig meer dan bij de hoge). Ik lees hier veel reacties dat het een soort staatsgreep van het IMF wordt en ik ben zelf ook huiverig over dit globale instituut waar we als wereldburgers niks over te zeggen hebben wie het aanstuurt. Maar voor zover ik het begrep heb zijn de EU en het IMF in dit geval slechts de tussenschakel zodat de rente niet 8 maar 3 procent is? Gezien de intense hoeveelheid geld die ze gaan creëren om de crisis in Europa op te lossen en de inflatie die dat met zich meebrengt is zo'n rente redelijk acceptabel.

  • Roelf Turksema, wo 05 mei 2010 19:06 Reageer op Roelf

    Roelf

    En U allen laat Goldman Sachs hier mee wegkomen? Opnieuw, als makke lammeren...
    De gewone Griek heeft groot gelijk, nooit van het zoet geprofiteerd en nu zeker overal voor opdraaien. Dit gaat niet over pensioenen en ambtenaren, dit heet plundering van Griekenland en ondermijning van de EU. Divide et imperat.
    Het is een moeilijk verhaal maar het gaat wederom om CDS-en en CDO's, geleverd door Goldman Sachs via de minister van Financiën die vroeger zelf bij GS heeft gewerkt. Het is in mijn ogen een wonder dat die man nog leeft. GS bied CDS-en en CDO's aan als een superdeal terwijl het tegelijkertijd zelf short gaat op dezelfde produkten, dat heet oplichting. De gewone Griek heeft er geen weet van, van eventuele winst zou het nooit geprofiteerd hebben maar, profit's capitalised, losse socialised.
    The bright side: euro wordt minder waard tegenover de dollar, meer export, meer banen dus hoger inkomen!
    Merkel doet een goede zet: een Europese krediet rating beoordeler oprichten, onafhankelijk van Amerika.
    Probeer er maar eens achter te komen hoeveel Amerika daadwerkelijk bijdraagt via het IMF, je zal nog verbaasd staan.

    Mischien kunnen we de schuld ook wel aan Iran geven......

  • ==Ellen ==, wo 05 mei 2010 19:36 in reactie op Roelf Turksema Reageer op ==Ellen

    "Merkel doet een goede zet: een Europese krediet rating beoordeler oprichten, onafhankelijk van Amerika."

    Is zeker goed nieuws! Werd ook tijd. Maar hoe zie jij de oplossing? Daar hoor ik niemand hier nl. over. Ik zeg 50% schuldsanering, en mocht dat niet genoeg zijn om de rente op de restschuld te betalen dan een lening van IMF en EU, maar dus beduidend lager dan wat nu het plan is. Maar zo verhinderen we het verder privatiseren van winsten en het socialiseren van verliezen. Speculanten en banken moeten maar eens merken dat ze zulke hoge rentes kregen omdat er nou eenmaal risico's aan zulke belegingen zitten. En die risico's merken ze nu dan. Het houdt een keer op.

  • Roelf Turksema, wo 05 mei 2010 22:40 in reactie op ==Ellen == Reageer op Roelf

    Roelf

    Niemand zou moeten kunnen speculeren op het minder waard worden van bezittingen. Short gaan moet verboden worden.
    En dan niet alleen op uitverkoren banken, short gaan zou in zijn geheel moeten worden verboden.
    Waarom zou iemand belang moeten hebben bij de ander zijn ondergang?
    Nog nooit heeft Bos of Wellink daar een afdoende en duidelijk antwoord op kunnen geven, alleen:''dat moeten we aan de markt overlaten", we weten onderhand waar dat toe leidt.
    De Europese bank mag alleen geld verstrekken aan Euro landen.
    Het IMF is bewezen corrupt en kan opgedoekt. Vraag de Argentijnen maar.
    Hedge funds moeten worden verboden. Daar zijn we met zijn allen tienduizenden banen aan verloren en het heeft ons miljarden gekost. Maar de lobby om ze in stand te houden is niet gering, de excusen zijn legio.
    Weet waar je op stemt, soms is een beetje links niet genoeg, dat hebben we de afgelopen jaren gezien.
    Probeer eens uit te zoeken hoeveel Irak en Afgahnistan gekost hebben, oorlog is altijd te duur en het geld gaat naar foute jongens.
    De meeste politici hebben ook werkelijk geen flauw idee hoe smerig de financiële markten in elkaar zitten.
    Wellink, nota bene, hoofd van het Bazel commitee en de Nederlandse bank treed nog steeds niet af, geen politicus die daar om vraagt.
    Zelfs als hij onschuldig was zou hij nog ontslag moeten nemen toch?

  • Hedwich Bonnema, do 06 mei 2010 01:28 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Hedwich

    Hedwich

    ja

  • Zjen Zen, wo 05 mei 2010 17:45 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://www.depers.nl/economie/476552/Barroso-waarschuwt-financieumlle-markten.htmlGepubliceerd: vandaag 17:36

    De Europese Commissie zal er alles aan doen om te voorkomen dat de financiële markten zich schuldig maken aan speculatie en onverantwoordelijk gedrag. Mocht het nodig zijn, dan zal ze snel met nieuwe regelgeving komen.

    Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie zei dat woensdag in het Europees Parlement. Dat debatteerde over de noodleningen van 80 miljard euro aan Griekenland, waarover de eurolanden vrijdagavond tijdens een top in Brussel de knoop doorhakken.

  • Peter Volta, wo 05 mei 2010 18:57 in reactie op Zjen Zen Reageer op Peter

    Peter

    Die financiele markten hebben wij hard nodig om het geld op te halen dat we doorlenen aan Griekenland. Barroso staat sowieso op dit moment volledig buitenspel. Er wordt op dit moment niets besloten buiten de directe invloed van de lidstaten zelf, en dan wel in het bijzonder Duitsland. De hele commissie staat al sinds de aanvang van de kredietcrisis op een zijspoor. Wie heeft het nu nog over het Stabiliteitspact ? Over de onwettigheid van een bail-out ?

  • Hans Redczus, wo 05 mei 2010 17:27 Reageer op Hans

    Hans

    Nu pas komen de tweede nationale onschuldige slachtoffers massaal in actie,het eerste was toch IJsland, en dit is nu toevallig Griekenland,het EU verhaal is maar een voorwendsel, maar had dus ook een ander land kunnen zijn als door de opiniemakers strategisch daarvoor zou zijn gekozen.
    Als de bewezen incompetente rating-agenturen hun onzinnigheden aan de pers prijs geven gaat de media ermee werken als of deze berichten te vertrouwen zijn, en tot wiens voordeel/nadeel?

    Zolang de werkelijke schuldigen van deze geldgeweld -crisis niet voor hun criminele zaken moeten boeten,zij horen toch de door hun veroorzaakte schulden zelf te betalen zoals elk andere schuldige dit toch ook volgens de wet behoort te doen,zolang zullen de onschuldigen die deze schulden feitelijk helemaal niet kunnen betalen op een gegeven moment in actie komen.

    Wie zich daarover verbaasd,die is..........!

    Een oude alom bekende menselijke wetmatigheid komt vroeg of laat aan de oppervlakte en die luidt: "wie niet horen wil moet voelen" en als de bestuurders niet hun verstand willen of kunnen gebruiken dan krijgen we zo vrees ik nog veel heftigere chaos.

  • Han van der Horst, wo 05 mei 2010 17:14 Reageer op Han

    Han

    In de jaren tachtig raakten heel wat ontwikkelingslanden in de financiële problemen en moesten een beroep doen op het IMF. Dat legde dan draconische bezuinigingen op en bovendien beval het een privatiseringsbeleid en een systeem van open grenzen en vrije handel. Dat bracht dan steevast grote groepen van de bevolking in de problemen. Opstand, revolutie en staatsgrepen kwamen dan ook regelmatig voor en in die tijd werd er vaak gegrapt dat het IMF veel succesvoller was in het ontketenen van revoluties dan Karl Marx, Lenin, Fidel en Che bij elkaar.

    Daaraan moet ik denken nu ik - net thuis van ons gemoedelijk lokaal bevrijdingsfeest - de computer aanzet. Het is nog niet afgelopen in Griekenland en deze actie zal ook niet voor rust zorgen op de financiële markten. Dit is een reden te meer voor speculanten om de euro verder te lijf te gaan.

    Dat is geen feestelijke gedachte. Bedenk wel: al je spaarcenten zijn in euro's en dit gelazerstraal brengt je pensioenfonds in nieuw gevaar.

    Hoop en bid dat dit geen bekende dag wordt in de geschiedenis van de eenentwintigste eeuw.

  • Ton evertsen, wo 05 mei 2010 17:45 in reactie op Han van der Horst Reageer op Ton

    Ton

    aan de andere kant zijn die landen door hun stevige fundament wel grotendeels aan de huidige crisis ontsnapt, alleen de afrikaanse olieproducenten hebben flink last van de crisis

  • Hans Laros, do 06 mei 2010 16:33 in reactie op Ton evertsen Reageer op Hans

    Hans

    Maar ten koste van wat?

  • M. de Lange, wo 05 mei 2010 17:13 Reageer op M.

    M.

    Demonstreren, het woord zegt het al, staat voor en masse je mening geven. Je onvrede laten blijken. Wat het NIET impliceert is roekeloosheid, intimidatie en moord. Op deze manier is het wel héél erg moeilijk begrip op te brengen voor Griekenland.
    Hopelijk ziet de Jager dit ook in. Nog éénmaal zo´n actie en exit Griekenland. De beweegredenen zijn begrijpelijk, de corruptie is om te huilen. Maar dat legitimeert nog altijd geen geweld en doodslag.

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 17:52 in reactie op M. de Lange Reageer op Jager

    Jager

    Het volk is in opstand gekomen tegen de staat, de eu en het IMF.
    Een opstand is geen demonstratie.

  • M. de Lange, wo 05 mei 2010 18:49 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op M.

    M.

    Aanvankelijk zou men staken, iets wat in de sfeer van het demonstratieve ligt. Staken is zeer zeker niet hetzelfde als een opstand.

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 19:54 in reactie op M. de Lange Reageer op Jager

    Jager

    Maar kan er zeer zeker een onderdeel van zijn .

  • Opinius Media, wo 05 mei 2010 17:12 Reageer op Opinius

    Opinius

    ik houd mijn hart vast,
    iets zegt mij dat dit het begin is van een europese (niet alleen griekse)burger opstand die zal komen, uit de recessie die zijn diepte punt nog lang niet heeft.
    Spanje zal volgen ,( is ook alpleite en wenst 50 miljard van de eu om dat op te vangen als lening) ,.de eu verdragen zullen aangesproken worden door alle aangesloten landen in de eu.
    Naar m.i. zal er een proces op gang komen waar vooral het westen zich zal moeten gaan bekennen naar de hebzucht van het kapitalisme en haar de verdwazing daaruit,wat gedragen is geworden door ons allen.
    Naar mijn mening is daar geen weg meer uit ,.alleen die van er dwars doorheén.
    Doorzien van geld en hebzucht verdwazing.
    als een pijnlijke "collectieve "geboorte".

  • Hans Redczus, wo 05 mei 2010 17:52 in reactie op Opinius Media Reageer op Hans

    Hans

    Spanje wenst geen 50 maar 230 miljard euro volgens het Handelsblatt.

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 18:36 in reactie op Opinius Media Reageer op Jager

    Jager

    Sluit ons eigen land niet uit.
    Die stoere mensen die nu de grieken uitmaken voor potverteerders wil ik nog wel eens horen over 'bezuinigingen' wanneer het hun treft.
    EU ontbinden. IMF er uit en een nieuw samenwerkingsverband op basis van wederzijdse steun en niet op basis van een speeltuin creëren voor rechtspersonen met een psychopathische persoonlijkheidsstoornis .

  • YggY ..., wo 05 mei 2010 17:10 Reageer op YggY

    YggY

    Wanneer je als bezuiniging de BTW met een paar procent verhoogt dan klinkt dat heel solidair maar in praktijk betekent het gewoon dat de mensen aan de onderkant van de samenleving onevenredig zwaar gepakt worden. Nou is dit wel een heel erg Europese gedachte, wanneer je geld nodig hebt dan pak je het weg bij de mensen die toch al weinig hebben.

    De mensen die toch al ruim in de slappe was zitten blijven zo buiten schot.

  • Johannes Zeilstra, wo 05 mei 2010 17:01 Reageer op Johannes

    Johannes

    Onzinnig geneuzel over Anarchisten, die trouwens democratischer zijn dan welke etatist dan ook.
    Het probleem ligt hier, als je per maand met 650 tot 800 euro netto thuiskomt, en de prijzen in je land zijn behoorlijk gelijk getrokken met die van de EU , waar moet je dan nog op bezuinigen.
    De werkeloosheid vooral in onder jongeren in Griekenland is enorm, vandaar het grote ambtenaren apparaat.
    Dat noemt men banen creeren.
    Ga daar het mes in zetten, en je schopt vele anderen een toekomst zonder enig perspectief in.
    Dit is pas het begin van de afbraak van Europa, Spanje volgt.
    En wie gaan deze bailout betalen, zuiver en alleen om het Bonapartistiche gedrocht Europa in stand te houden.
    Juist u en ik, machteloos onderworpen aan de grootste zwendel van de afgelopen eeuw, waarbij honderden miljarden aan publiek geld in de private sector (banken ) zijn gepompt, die nu weer op dezelfde manier bezig zijn.
    De economische doctrine van de afgelopen 30 jaar is failliet.
    Wen er nu maar eens aan.

  • , wo 05 mei 2010 17:25 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op

    Etatist, daar had ik nog nooit van gehoord. Nu ik weet wat die term inhoudt, zal ik hem voortaan als geuzennaam dragen. Etatisten aller landen, verenigt u! Opdat het de enige uitweg uit welke crisis dan ook is. En wat Europa zonder de Europese Unie wordt, dat hoeft u zich niet af te vragen. Dan gaan we, zeker in barre economische tijden, op den duur Joegoslavie achterna. Het is een stelsel met vele gebreken, dat is waar, maar zonder stelsel wordt Europa stuurloos en weerloos.

  • Johannes Zeilstra, wo 05 mei 2010 17:49 in reactie op Reageer op Johannes

    Johannes

    Met Europa worden miljarden mensen stuurloos en weerloos overgeleverd aan de schijneenheid van monetaristen en lobbyisten. Een nomenclatura van ontransparante technocraten. Als u etatist als geuzennaam wilt dragen, het zij u gegund, de geschiedenis heeft bewezen dat het altijd de staat is geweest die de grootste onderdrukker van de mens is geweest. Op een dag als vandaag denk ik liever aan vrijheid. Het eenheidsdenken berust op een illusie.

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 17:00 Reageer op Jager

    Jager

    Zeker niet iemand hier aanwezig die de moeite ooit genomen heeft zich te verdiepen in achtergronden?

  • Zjen Zen, wo 05 mei 2010 17:12 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Zjen

    Zjen

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Griekse_decemberrellen_van_2008

    Gaat het oa. hierover Veldman?

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 17:33 in reactie op Zjen Zen Reageer op Jager

    Jager

    Onder andere
    even een tijdlijntje voor de luie jopers
    http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2[art_id]=28428&cHash=4a60eacb67
    Maar het gaat natuurlijk allemaal veel dieper.
    Het griekse volk is keihard op zn grieks genomen
    oa door ons

  • ==Ellen ==, wo 05 mei 2010 17:57 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op ==Ellen

    "Het griekse volk is keihard op zn grieks genomen
    oa door ons"

    Hoezo door de ons? Wie bedoel je met ons? De Nederlandse belastingbetaler? Het lijkt me toch eerder andersom, ten minste dat dacht ik?

    Maar als jij meer weet over Griekenland, vertel het, ik verander graag van mening als ik nieuwe feiten weet. Er komt altijd zo weinig over Griekenland in de media, alleen de rellen, etc.

    En wat voor oplossingen zie je? Ik denk 50% schuldsanering (de speculanten betalen dan dus 50%), en de rest EU/IMF steun. Vervolgens kan Griekenland beter weer terugkeren naar de Drachme, maar dat moet dan helaas vrijwillig (hopelijk zijn ze dat van plan).

  • ron de boer, wo 05 mei 2010 16:56 Reageer op ron

    ron

    Griekenland is vergane glorie alleen willen ze het niet onder ogen zien.

  • Mark huls, wo 05 mei 2010 16:43 Reageer op Mark

    Mark

    Zou toch even wachten met geld overmaken tot we zeker weten dat de Grieken wel geholpen willen worden!

  • Peter Volta, wo 05 mei 2010 16:30 Reageer op Peter

    Peter

    In plaats van dat ze aan het werk gaan zijn ze ons geld aan het verzieken.

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 17:03 in reactie op Peter Volta Reageer op Jager

    Jager

    Ik sluit niet uit dat u binnenkort uw woede op een bank koestert.
    Werken zonder baan gaat een beetje lastig namelijk.

  • harry harrysen, wo 05 mei 2010 15:48 Reageer op harry

    harry

    Griekenland uit de EU, Turkije erin!!!

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 16:35 in reactie op harry harrysen Reageer op Jager

    Jager

    Nederland er uit.

  • Bos Hout, wo 05 mei 2010 15:42 Reageer op Bos

    Bos

    Het maakt het voor ons alleen maar makkelijker. Als de grieken niet willen bezuinigen, prima, want dan hoeven we ook geen hulp te sturen.

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 16:31 in reactie op Bos Hout Reageer op Jager

    Jager

    Die grieken willen die hulp niet .

  • Piet de Geus, wo 05 mei 2010 16:43 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Piet

    Piet

    Beetje malle reactie voor iemand die altijd de mond vol heeft over solidariteit en de rijken de crisis laten betalen. Een Griekse onderwijzer verdient ongeveer wat bij ons het minimum jeugdloon is, bij een gelijk prijsniveau. Zo gek is het toch niet dat zij vinden dat zij niet de eerst aangewezenen zijn om in te leveren?

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 17:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jager

    Jager

    Ze willen die hulp niet . Het IMF legt altijd aan dergelijke landen maatregelen op die mensen verder in de ellende brengen.
    Mensen die al zo weinig hebben (een leraar heeft tenminste nog een baan!) zouden nu nog verder geplukt moeten worden.
    De bevolking is daar woedend om alle door de EU opgelegde maatregelen sinds de toetreding tot de EU . Een kleine groep heeft daar van geprofiteerd en de overheid daar is twee partijen (families kun je beter zeggen) die om de beurt het stokje over nemen, de corruptie zeggen aan te pakken van de vorige overheid en dan vrolijk net zo corrupt zijn.
    Er zijn hier vast wel mensen die vaak naar dat land gingen om in het zonnetje fetakaas te eten de prijzen elk jaar zagen stijgen.
    Ons prijsniveau hadden die mensen eerst niet . Maar lonen stegen niet of niet genoeg en mensen werden werkeloos, afgestuurde mensen kwamen niet aan de bak en dat allemaal door de EU die neoliberale plunderkapitalsten toe stond zichzelf te verrijken .
    Om even terug te komen op het IMF
    Het IMF is geen liefdadigheidsorganisatie. Het IMF geeft geld in ruil voor het ontmantelen van industrie, landbouw en sociale vangnetten.
    Ze geven geld in ruil voor de uitlevering van je soevereiniteit aan grote bedrijven.
    Wat er nu gebeurt daar is niet nieuw trouwens .
    In bijvoorbeeld Argentinië hebben we dat ook gezien .

  • , wo 05 mei 2010 18:18 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Ze willen die hulp maar al te graag, maar dan zonder voorwaarden. En dat gaat natuurlijk niet. En die hulp krijgen ze eigenlijk al sinds de toetreding tot de EU. Er zijn gigantische bedragen richting Griekenland gegaan, en daarbij is vergeten dat het land bij de toetreding nog een erg naar binnen gericht, corrupt land was dat van vriendjespolitiek aan elkaar hing. En dus heb ik ook menige door de EU gefinancierde brede asfaltweg naar het plaatselijke kapelletje of klooster gezien, of een al na drie jaar verkruimelende boulevard met verroeste lantaarnpalen, terwijl de gewone weg tussen de twee nabijgelegen dorpen nog altijd vol met kuilen zat... We hebben zelf bijgedragen aan de zeepbeleconomie die Griekenland werd en als we er financieel bij inschieten, mogen we dus eigenlijk niet klagen. Het alternatief, de Zuid-Europese landen die buiten de EU waren gebleven, was waarschijnlijk trouwens nog veel erger geweest. Zeker in economisch slechtere tijden. Hou dat voor ogen als u de huidige situatie analyseert. En verder blijft Griekenland een heerlijk, trots en mooi land met mooie, trotse bewoners.
    Dat waren ze al toen het een achtergebleven, verarmde natie was, en als ze dat weer worden, zal dat in essentie niet veranderen. Grieken kunnen als de beste improviseren en overleven, in letterlijk elke situatie. Ti Orea ine Elladha!

  • Mende III, do 06 mei 2010 10:58 in reactie op Reageer op Mende

    Mende

    "Ze willen die hulp maar al te graag, maar dan zonder voorwaarden. En dat gaat natuurlijk niet"

    Noem het dan geen hulp, noem het dan op zijn best gebonden hulp oid. De oorspronkelijk betekenis van hulp is belangeloos verstrekte bijstand, dat impliceert de afwezigheid van gestelde voorwaarden...

  • Piet de Geus, wo 05 mei 2010 20:32 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Piet

    Piet

    Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt. Ze willen de hulp wel, maar niet de wurgvoorwaarden die eraan verbonden zijn. Als je dat inderdaad bedoelt zijn we het eens.

    Het is het aloude IMF-verhaal: hulp in ruil voor de totale overgave en de totale uitverkoop. In dit geval zou ik inderdaad zeggen: uitlevering aan het neo-liberalisme.

  • Sjouke Boonstra, wo 05 mei 2010 23:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op Sjouke

    Sjouke

    'Het is het aloude IMF-verhaal: hulp in ruil voor de totale overgave en de totale uitverkoop. In dit geval zou ik inderdaad zeggen: uitlevering aan het neo-liberalisme. '

    Ik had nooit gedacht dat ik dat nog eens tegen je zou zeggen, maar je hebt helemaal gelijk.

  • ron de boer, do 06 mei 2010 09:29 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op ron

    ron

    Als je als land elk jaar de helft verkoopt van wat je zelf koopt. Dat is toch niet vol te houden?
    Noem dat maar neo-liberlalisme om er iets aan te doen pof uitleveren aan het IMF. Ik noem het je verstand gebruiken.
    Griekenland leeft al jaren boven zijn stand en ze zijn met leugens de Euro binnengekomen. Alle Europese politici wisten dit. Die zijn schuldig aan het feit dat wij de Griekse rommel moeten helpen omruimen.

  • , wo 05 mei 2010 15:20 Reageer op

    Het was gewoon wachten op doden door de uiterst gewelddadige acties van anarchisten, die al vele jaren elke gelegenheid aangrijpen om dit soort ellende te veroorzaken in Griekenland. En het heeft helemaal niets te maken met de huidige sociale onrust in dat land, mochten linkse Nederlanders dat in al hun calvinistische wijsheid denken. De Grieken zelf gruwen in meerderheid ook van deze antidemocratische elementen die uiteraard weer hun kans grepen om de gerechtvaardigde protesten van Griekse burgers te bezoedelen.

  • Zjen Zen, wo 05 mei 2010 15:42 in reactie op Reageer op Zjen

    Zjen

    Hm, ik kan nergens vinden dat deze demonstranten gewelddadige anarchisten zouden zijn.
    Waar vind ik dat?

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 16:23 in reactie op Zjen Zen Reageer op Jager

    Jager

    Er is al een tijd een burgeroorlog gaande in Griekenland.
    De propaganda doet dat af als 'anarchistische relschoppertjes' en dat wordt nagepraat.
    De situatie daar ligt veel complexer.
    Ze steken daar al een paar jaar banken in de brand.

  • , wo 05 mei 2010 16:56 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Ze (anarchisten) steken inderdaad al jaren banken in brand. En auto's en winkels, en die plunderen ze ook met graagte. Heeft allemaal te maken met hun gewelddadige ideologie. Als je deze acties van een minieme minderheid een burgeroorlog noemt, begrijp je helemaal niets van Griekenland. Best mogelijk dat de protesten van democratische burgers op den duur ook een akelig karakter krijgen, maar daar is nu geen sprake van. Waarom wil men zo graag den klasschenstrijd zien in Griekenland. Het land is een stuk moderner dan jullie denken, het is geen relikwie uit de jaren zestig!

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 18:09 in reactie op Reageer op Jager

    Jager

    Nogmaals. Dat het een klein groepje relschoppers zou betreffen is onzin .

  • , wo 05 mei 2010 18:51 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Nee, het is geen groepje, maar een groep.
    Negeer die drie dode bankmedewerkers maar. Of was het hun eigen schuld, als medewerkers aan het neoliberale Kwaad? Ik krijg schoon genoeg van mensen die geweld en moord vergoeilijken als het past binnen hun geweldsideologie van achterhaalde klassenstrijd.

  • Jager Verzamelaar, wo 05 mei 2010 19:56 in reactie op Reageer op Jager

    Jager

    Achterhaald?
    Waarom vindt U dat achterhaald?

  • Piet Knollema, wo 05 mei 2010 21:26 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Piet

    Piet

    Ik heb begrepen dat het om en groep anarchisten gaat. En dat zou mij, gelet op de aard van de gebeurtenissen, niet verbazen.
    Helaas lijkt het er op dat drie mensen die vanmorgen de deur uit zijn gegaan om de kost voor zichzelf en mogelijk gezinnen te verdienen er de dupe van zijn geworden (inc. die gezinnen).

  • Hedwich Bonnema, do 06 mei 2010 01:22 in reactie op Reageer op Hedwich

    Hedwich

    Antidemocratische elementen? Of juist zeer democratische elementen ? Griekenland heeft in tegenstelling tot Nederland geen verdeel- en heerscultuur waardoor er een grotere eenheid is onder de bevolking. Ook zijn Grieken politiek zeer bewust verhitte discussie s zijn normaal onder deze bevolking. Ik heb daar twee jaar gewoond.

    In Frankrijk zijn in de voorsteden ook al van die antidemocratische elementen actief. Onze media zwijgen daar angstvallig over want door de verdeel en heers politiek die Frankrijk net als Nederland bezit is het niet ondenkbaar dat diezelfde onrust kan overslaan naar Nederland.

    En dan Spanje net onder het juk van Franco, moest het bij Europa de Basken in Bayonne werden verbannen naar Zuid Amerika een pijnlijk probleem voor Frankrijk welke de Basken juist gastvrij een onderdak bood tijdens het regime van Franco. Nog met de siesta en het stierenvechten moest Spanje bij Europa getrokken worden in het belang van? Daarna werd de ETA een terroristische groepering genoemd. De ETA kreeg gastvrij onderdak in heel Europa, onder de dictatuur van Franco was een aanslag op een kolonel een heroische daad verfilmd en op Nederlandse TV uitgezonden. Het is nauwelijks bekend dat de Basken voor Franco een eigen munt hadden.

    Het lukt de "democratie" misschien om de Grieken als werkvee voor de kapitalistische motor te spannen. Spanjaarden zullen weigeren deze relatief jonge democratie heeft economisch de minste banden met Europa economisch is het sterk verbonden aan Zuid en Midden Amerika. In de grote steden zijn de MacDonald's niet zo prominent aanwezig als in andere vergevorderde superkapitalistische landen.

    Al 15 jaar hetzelfde verhaal van het kapitalisme, inleveren voor baanbehoud werkelijk niemand neemt dat nog serieus, dat kan ook niet na die 15 jaar is er helemaal geen werk meer.
    Het is bijna hilarisch, de genialen welke vooral uitblonken in graaien en hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de crisis, zetten nu de koers uit voor de toekomst en na het plunderen van ons nationale erfgoed bedenken ze dat de verworvenheden van burgers soelaas kunnen bieden om op oude leest verder te kunnen.

    Bovendien: hoe zat dat ook alweer in Nederland toen met dat referendum over Europa?

  • Hank Williams, wo 05 mei 2010 15:14 Reageer op Hank

    Mensen willen niet bezuinigen. Ze zijn liever failliet.

  • Irma Noord, wo 05 mei 2010 15:50 in reactie op Hank Williams Reageer op Irma

    Irma

    Overheden willen altijd bezuinigen op mensen die al amper wat hebben, mensen hebben dan liever dat de rijken failliet gaan.

  • Roland Bruynesteyn, wo 05 mei 2010 16:03 in reactie op Irma Noord Reageer op Roland

    Roland

    Beetje goedkoop: overheden kunnen vooral bezuinigen op begrotingsposten (waar ze tenslotte wat over te zeggen hebben).

    Dat zijn dan vooral ambtenaren, inclusief aanpalende sectoren als zorg en onderwijs. Nu wil het geval dat juist deze sectoren in het verleden extreem gepamperd zijn door de Griekse overheid (vroeg met pensioen, hoog pensioen etc). Ook qua omvang scoort Griekenland genant, met een idioot grote collectieve sector. En vergis je niet, de meeste ambtenaren dragen niet bij aan het nationaal product, ze herverdelen. De kosten van het overheidsapparaat moeten in Griekenland dus door een relatief klein deel van de werkende bevolkign worden opgebracht.

    In Nederland kijken we nu voorzichtig naar de arbeidsrechtelijke situatie van ambtenaren in vergelijking met de markt; in Griekenland is dat veel dringender nodig.

    Ik snap de frustratie over het inleveren van 'verworven rechten' en natuurlijk is het niet Ioanni Modalos die heeft gelogen tegen de EU, maar het zou zou toch raar zijn als die verworven rechten in stand blijven terwijl de rest van de EU ten koste van eigen bevolking een ACHTERGESTELDE lening vertrekt.

  • Mende III, do 06 mei 2010 11:05 in reactie op Roland Bruynesteyn Reageer op Mende

    Mende

    je kunt nu wel doen alsof Griekenland ineens kapseist doordat er veel verworvenheden bestaan voor burgers, maar dan praat je krantenpropaganda na. Het is van belang te onderzoeken wat uit het nieuws blijft. In dit geval is de ellende daar ontstaan doordat de staatsschuld, gelijk als in NL, plots extreem is opgelopen (ook in NL ineens met meer dan 100 miljard) in combinatie met speculatie tegen Griekenland op de financiele markten waardoor de te betalen rente plots is geexplodeerd...

    Vergelijkt u het met uw aflopende hypotheekrente die u moet verlengen terwijl het rentepercentage dan plots 3 x zo hoog staat. Zeker weten dat u dan niet wilt horen dat u op te royale voet heeft geleefd of financieel infantiel bent. Richt uw aandacht op de financiele markten en de plundering en ellende die daar wordt gewenst vanwege de 'winsten'.

  • GJ Huisman, do 06 mei 2010 08:52 in reactie op Irma Noord Reageer op GJ

    GJ

    "Mensen hebben dan liever dat rijken failliet gaan"? Pardon? Spreek a.u.b. voor uzelf. Ik wil niemand failliet zien gaan en in ellende terechtkomen. Wil jij echt rijken (= ook mensen hoor) zien lijden?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel