28 december 09 12:46 Reageer (31) Wereld RSS

Demonstranten Iran vechten terug - regime gaat over tot massale arrestaties

Staatstelevisie meldt 15 doden bij demonstraties … medewerkers oppositieleider Mousavi opgepakt

Het regime in Iran lijkt verder in het nauw te komen door niet aflatende protesten. Medewerkers van oppositieleider Mousavi zijn gearresteerd.

Het is wegens het ontbreken van buitenlandse media en onafhankelijke waarnemers lastig een precies beeld te krijgen van de situatie. Zaterdag werd er de hele dag gevochten tussen demonstranten en ordetroepen, de onrust duurde op zondag - een religieuze herdenkingsdag - voort. Volgens de staatstelevisie zijn er 15 doden gevallen, vijf demonstranten en tien leden van de ordetroepen.

 CNN meldt dat het regime gisteren en vandaag is overgegaan tot massale arrestaties waarbij honderden activisten zijn opgepakt.

Onder de arrestanten zou een voormalig minister van Buitenlandse Zaken van het religieuze regime zijn, de 78-jarige Ebrahim Yazdi, meldt de BBC. Volgens de correspondent van de BBC - die opereert vanuit Londen - volgt het regime met de arrestatie van sleutelfiguren in de oppositie hetzelfde scenario als in juni toen de protesten voor het eerst uitbraken.

"Een van Irans oppositieleiders heeft het Iraanse regime vanochtend gebrandmerkt als nog bruter dan het bewind van de sjah dat dertig jaar geleden door de islamitische revolutie omver werd geworpen," schrijft NRC Handelsblad. Volgens ooggetuigen zijn de slachtoffers met gerichte schoten op de protesterende menigte gedood.

 

cc foto: United4Iran

Laatste Reacties (31) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ferry van Maanen, ma 28 december 2009 22:48 Reageer op Ferry

    Ferry

    De sjah was niks , een despoot.
    Edoch de Ajatolahs zijn geen cent beter

  • Urco de Rufter, ma 28 december 2009 17:54 Reageer op Urco

    Urco

    Naar mijn idee is het uiterst ondemocratisch om je niet te kunnen schikken naar de wil van de meerderheid, zoals nu gebeurt in Iran. Stel je nu eens voor dat na verkiezingen in Nederland de aanhang van een verliezende partij de autoriteiten beschuldigt van grootschalige stembusfraude (een bijzonder rechts "complot-theorie-trekje") om daarna nog maandenlang tierend en vernielend door de straten te trekken. Dezelfde mensen die nu het geweld van de Iraanse raddraaiers verheerlijken, zouden in dat geval het hardst schreeuwen om keihard politie optreden.

  • - -, ma 28 december 2009 19:29 in reactie op Urco de Rufter Reageer op -

    -

    U spreekt over een democratisch bestel terwijl hier veel haken en ogen aan vastkleven. Zo zou het de zittende regime in ieder geval sieren als zij gewoon een hertelling zouden accepteren, of nog beter: nieuwe verkiezingen met onafhankelijk toezicht, van de VN bijvoorbeeld.

    Zo ontstaat er tenminste geen ruimte voor vergaande speculatie. Het gegeven dat de autoriteiten pertinent weigeren een gedegen onderzoek te doen naar de beschuldiging van fraude geeft in ieder geval te denken net zo goed als het 'verdwijnen' van politieke opponenten.

    Iran heeft vele obstakels te overwinnen voordat 'we' überhaupt kunnen spreken over eerlijke democratische verkiezingen. Het gegeven dat de staat bepaald wat wel en niet wordt uitgezonden wordt op de publieke zender en dat elke vorm van kritiek hard de kop wordt ingedrukt tekent in ieder geval een beeld van een 'democratische verkiezing' met de label 'farce' erop gedrukt.

  • Urco de Rufter, ma 28 december 2009 20:47 in reactie op - - Reageer op Urco

    Urco

    Om te beginnen wil ik melden dat er allang een hertelling is geweest, die de uitslag nogmaals heeft bevestigd. Uiteraard is Iran niet het toonbeeld van democratie, maar vergeleken met andere autoritaire landen in het Midden-Oosten nog een paradijs. De Westerse kritiek op de leiding van Iran is dan ook erg selectief, want wat te denken van Saoedie-Arabie, waar het benoemde (!) parlement slechts advies mag geven aan de Koning, die uiteindelijk overal zijn fiat aan moet geven of wat te denken van Egypte, waar een "volbloed democraat" (ahum...) als Mubarak na 28 jaar nog steeds moeiteloos alle verkiezingen wint? Maar ja, dat zijn uiteindelijk Westerse bondgenoten en derhalve worden deze gevrijwaard van elke kritiek.

  • Jac Schmidt, ma 28 december 2009 21:48 in reactie op Urco de Rufter Reageer op Jac

    Jac

    U kunt het nog bonter maken meneer Urco de Rufter. Ik zal u op weg helpen.
    De gehele situatie in Iran en trouwens in de hele arabische wereld is de schuld van het westen. Wij hebben die mensen zo opgestookt tegen een geweldig theocratisch democratisch regime dat het beste met zijn burgers voor heeft. Niet de koran of de profeet heeft de zaak daar op scherp gezet maar het goddeloze westen heeft daar moord en doodslag gebracht.
    Alle kwaad in Iran en overigens ook in de rest van de wereld heeft het westen op zijn conto, u kunt ervan op aan dat wanneer de strijders van allah het westen onderworpen hebben er een eeuwig durende vrede zal heersen in de wereld.
    Misschien kunt u nu verder gaan?

  • - -, ma 28 december 2009 22:58 in reactie op Urco de Rufter Reageer op -

    -

    Het hoogste wetgevende orgaan van Iran, de Raad van Hoeders had besloten om 10% van alle stemmen opnieuw te controleren, het behoeft geen betoog dat van een 'zinvolle' hertelling hier geen sprake kan zijn.
    Bovendien hadden de geestelijken als eis voor de oppositie dat de nieuwe uitslagen bij voorbaat moesten worden geaccepteerd, de protesten moesten subiet worden stopgezet en werd een mogelijkheid om het proces van de hertelling door 'onafhankelijke' derden te laten controleren van de hand gewezen.

    Misschien ligt het aan mij, maar daar hangt mijns inziens een luchtje aan en dat lijkt mij nogal eufemistisch gesteld.

    Dat de 'media' dan wel de 'westerse' politiek zich al dan niet hypocriet opstelt is een andere discussie. De bekende drogreden bij het bagatelliseren van bijvoorbeeld de voedselproblematiek in Ethiopië; in Soedan hebben mensen het 'nog' erger. Zo lust ik er ook wel een paar.

    Wat zich momenteel in verschillende steden van Iran voltrekt is op z'n zachtst gezegd zorgwekkend en dan denk ik in het belang van burgers die opkomen voor een meer hervormingsgezind politieke koers en die voor deze denkwijze hun leven riskeren. Deze mensen verdienen per definitie om gehoord te worden. Deportatie van deze protesterende burgers en het ontzeggen van elke vorm van rechtsbijstand is iets wat men streng zou moeten veroordelen.

  • Rick Denkers, di 29 december 2009 11:02 in reactie op Urco de Rufter Reageer op Rick

    Rick

    Urco, Stalin werd ook iedere keer 'democratisch' gekozen. Hetzelfde geldt voor Loekasjenko. Ook daar 'bewezen' de tellingen dat beide heren volstrekt democratisch met 99 procent van de stemmen gekozen waren.

    Daarnaast is het ronduit tegen de borst stuitend dat u Iran omschrijft als een 'paradijs' in vergelijking met andere Arabische landen. Iran is de uitvinder van het verhangen met een kraanwagen. Steniging komt er ook nog altijd voor. En een eigen mening hebben, zoals u hier het recht heeft om te ventileren, komt je meestal op een 'stevig' gesprek met een politieagent en een rubberen slang te staan. En als je vrouw bent, verkrachten ze je nog eerst even voordat ze je executeren. De heren Ayatollah's willen tenslotte niet in gewetensnood komen dat ze een maagd hebben geëxecuteerd, want dat mag niet van de koran...

    Ik kan me in het Midden- Oosten landen ook landen indenken die het stukken beter doen dan Iran. Door Iran met een land als Saoedi Arabië te vergelijken, vergelijkt u fundamentalistisch met fundamentalistisch...

  • Jager Verzamelaar, ma 28 december 2009 17:18 Reageer op Jager

    Jager

    Wat veel mensen vergeten is dat het hier niet bepaald een strijd tegen Iran als islamitische staat betreft alleen een ruzie om welke man die staat mag leiden.
    Daarbij is het ook geen totále opstand tegen ahmedinejad. Die heeft zeer veel aanhang onder de armeren en de plattelanders.

  • Thomas van Outheusden, ma 28 december 2009 17:10 Reageer op Thomas

    Thomas

    Ja leuk, Emmerthe.
    Heel fijn en vooral heel goed dat Israël potentiële rivalen van de kaart kan vegen. Heel leuk dat ze Gaza platgooien om macht te krijgen over de Gaza-gasvelden. Heel leuk, die moderne kolonisten.
    De reden dat menig islamitische staat Israël van de kaart wil vegen, is dat ze al bijna 2 eeuwen landjepik spelen en het leven van moslims aldaar kapot maken. Dus probeer je eens voor te stellen dat ons landje slachtoffer zou worden van zulke kolonisten. Die om de zoveel jaar een hele hups mensen naar hier stuurt, zodat ze over halve eeuw een meerderheid zijn. Dan vechten wij ze toch ook terug over de brug?

  • Meneer Dick, ma 28 december 2009 17:06 Reageer op Meneer

    Meneer

    Het is helaas jammer, dat het gepaard gaat met geweld, in dit geval tegen de eigen bevolking. Laten wij hopen, dat het uiteindelijk goed komt met Iran.

    Er is ook veel (dreigend) geweld en wapengekletter tussen landen. Wij hebben gemakkelijk praten (schrijven) vanuit ons "veilige" Nederland. Onze ouders herinneren ook het nodige. En nog langer geleden hebben onze voorouders ook een lange weg achter de rug gehad.

    Onze gedachten gaan in de eerste plaats naar de Iraanse bevolking, maar gezien vanuit de internationale spanningen is dit een "goede handenbinder" voor dat regime. Daar mogen wij blij om zijn en de Iraanse bevolking dankbaar voor zijn. Dit zal de dictators teveel bezig houden om ook in Jemen, Libanon, Palestina of waar dan ook enkel voor hun eigen belang nog verderf te zaaien.

    Er smeult nog steeds een vuurtje naar het Onmogelijke in de harten van de Palestijnen. Als dat smeulende vuurtje steeds maar aangewakkerd wordt door Iran en Van Agt (hij bedoelt het goed), laait het op tot een uitslaande brand. En wie zijn dan de kinderen van de rekening? Niet de ayatolla's of Van Agt.

    Blus dat smeulende vuurtje met een grote emmer met water. De Duitsers hopen niet meer (vurig) dat zij een gebied ter grootte van de helft van Polen terugkrijgen. Zelfs de radicaalste Duitse neo-nazi heeft zich daarbij neergelegd en prijst zich gelukkig met zij wel hebben overgehouden. Toen was n.b. één enkele man, Stalin die de landkaart van Oost-Europa hertekende. Hoe welvarend is Duitsland nu! De Palestijnen zijn veel misgelopen.

  • Rick Denkers, di 29 december 2009 11:16 in reactie op Meneer Dick Reageer op Rick

    Rick

    Meneer Dick,
    "Duitsers hopen niet meer (vurig) dat zij een gebied ter grootte van de helft van Polen terugkrijgen. Zelfs de radicaalste Duitse neo-nazi heeft zich daarbij neergelegd en prijst zich gelukkig met zij wel hebben overgehouden. Toen was n.b. één enkele man, Stalin die de landkaart van Oost-Europa hertekende. Hoe welvarend is Duitsland nu!"

    Ten eerste is het gebied waar u het over heeft al meer dan 800 jaar Duits geweest en nu slechts 60 jaar Pools. De voormalige inwoners van Pommeren, Oost-Pruisen en Silizië hebben nog altijd hun volksvertegenwoordigingen in ballingschap. De jaarlijkse bijeenkomsten worden massaal bezocht; ook door de tweede en de derde generatie. De 5 miljoen Duitsers die dit betreft hebben zich er niet bij neergelegd en zullen dat ook nooit doen.

    U praat hiermee een oorlogsmisdaad goed! Het etnisch zuiveren van gebieden was het hele eieren-eten in het voormalig Joegoslavië, weet u nog? Hoe was de reactie van Europa? Juist. Verontwaardiging en uiteindelijk militair ingrijpen. Conclusie: Europa leidt aan een selectieve vorm van geheugenverlies en meet met dubbele maten.

    Ten tweede het is verbijsterend om te lezen dat u stelt dat omdat Duitsland nu een welvarend land is, het kennelijk een verzachtende omstandigheid is. 'Kijk eens wat voor een voordelen het de Duitsers bracht'. Het verdrijven van mensen van hun geboortegrond is een oorlogsmisdaad. Zo is dat nota bene bepaald door de Verenigde Naties en onderschreven door Europa , de Vs en nog enige tientallen andere landen. De huidige welvaart van Duitsland heeft niets te maken met Stalin of de verschrikkingen die deze man over de wereld heeft uitgestort, maar simpelweg met het feit dat er vrede is geweest. Dat neemt niet weg dat het verdrijven van mensen een oorlogsmisdaad is en blijft - vrede of niet.

    Wat een verschrikkelijke gedachtenfouten maakt u hier en wat voor een onkubnde etaleert u hier. Ten eerste is het gebeid waar u het over heeft al meer dan 800 jaar Duits geweest en nu slechts 60 jaar Pools. De voormalige inowner van Pommeren, Oost-Pruisen en Silizie hebben nog altijud hun volksvertegenwoo

  • Meneer Dick, vr 01 januari 2010 01:42 in reactie op Rick Denkers Reageer op Meneer

    Meneer

    Je droomt als je denkt dat Duitsland dat gebied ooit terugkrijgt. Zogenaamde volksvertegenwoordigers in ballingschap hebben niets om het lijf. Ik praat het niet goed wat Stalin heeft gedaan; ik constateer enkel een feit.

    Waarom kon dat toen met Duitslaand gebeuren en is in Joegoslavië ingegrepen? Simpel: het is een kwestie van verschil in machtsverhoudingen toen en nu, geen geval selectieve geheugenverlies. Nogmaals, ik praat niets goed; ik constateer.

    Duitsland kon een welvarend land worden, omdat het zich had neergelegd bij de nieuwe grenzen. Door de koude oorlog was verzet zinloos en onmogelijk. Moest de NAVO een kernoorlog beginnen om die gebieden terug te veroveren? Duitsland heeft geen energie, kapitaal en levens verspild aan een onmogelijke oorlog en kon zich concentreren op de heropbouw.

    Bij de oorlogen in Joegoslavië was geen macht die opgewassen was tegen ingrijpen. Er zijn nog maar weinig Serven, die al hun energie, kapitaal en levens verspillen aan een illussie. Vrijwel alle Serven hebben zich ook neergelegd bij de nieuwe grenzen. Zij zullen verstandig zijn om aan hun econimie te werken.

    Met mijn link met Duitsland wil ik aangeven, dat de al 70 jaar durende oorlog in het M.O. voor de Palestijnen één grote verspilling van energie, kapitaal en levens is, voor henzelf en door henzelf. Elke dag dat zij doorgaan met strijd, levert voor henzelf steeds per saldo een groter verlies op dat totaal niets oplevert. Zijn Palestijnen lemmingen?

  • Emmerthe Spaay, ma 28 december 2009 16:30 Reageer op Emmerthe

    Emmerthe

    Elk misdadige regime gaat uiteindelijk ten onder. Of wat er voor in de plaats terug komt beter is voor de bevolking blijkt pas na verloop van tijd. In het geval van Iran kan het nauwelijks slechter.
    Het is maar goed dat Israel zo sterk is dat het in geval van dreiging met kernwapens ze van de kaart kan vegen, want zo lang dit Iran (samen met andere schurkenstaten) Israel de zee in wil jagen is alleen een superieur leger de beste remedie.
    Laten we hopen dat de huidige slachtoffers niet voor niets zijn gestorven.

  • Jager Verzamelaar, ma 28 december 2009 16:46 in reactie op Emmerthe Spaay Reageer op Jager

    Jager

    Ach weer een slachtoffer van propaganda
    Iran wil Israel niet de zee in drijven.
    Dat is dikke onzin.
    En van die kernwapens van Israel.
    Dat is pas een schurkenstaat.

  • Emmerthe Spaay, ma 28 december 2009 17:16 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Emmerthe

    Emmerthe

    Ja "mijnheer" Veldman, onderstaand zijn harde feiten en geen
    sprookjes, die U blijkbaar gelooft:

    Een belangrijk kenmerk van de Iraanse buitenlandse politiek is de anti-westerse toon. Aan de ene kant verklaart Iran westerse technologie nodig te hebben, maar tegelijkertijd is het (officieel) afkerig van de westerse invloed in de wereld. De regering van Iran roept andere niet-westerse landen op het land hierin te volgen.

    Speciale aandachtspunten zijn de Verenigde Staten en Israël. De VS wordt door Iraanse anti-westerse hardliners de Grote Sjaitan (niet te verwarren met de christelijke Satan) genoemd. Er worden regelmatig massabijeenkomsten belegd waarin slogans als "Dood aan Amerika" worden aangeheven, onder symbolische verbranding van Amerikaanse en Israëlische vlaggen. Iran erkent het bestaansrecht van Israël niet en steunt actief Hezbollah, een Libanese sjiitische groepering die gewelddadig verzet biedt aan Israël.

    De westerse bezorgdheid over dit vijandigheidsbetoon werd in oktober 2005 sterk aangewakkerd toen president Ahmadinejad in een toespraak stelde dat "Israël van de kaart geveegd dient te worden". Israëls premier Ariel Sharon deed daarop een oproep om Iran uit de Verenigde Naties te zetten. Een door zijn land bijeengeroepen spoedzitting van de Veiligheidsraad leverde een veroordeling door alle 15 leden van Ahmadinejads uitspraken op. Iran bleef echter wel lid van de VN. In december van dat jaar veroorzaakte de Iraanse president opnieuw opschudding, door tegenover televisiestation Al-Alam de holocaust impliciet te ontkennen en te verklaren dat de Joodse staat naar Europa verplaatst zou moeten worden; dit laatste overigens wel als goedmaking voor diezelfde holocaust. Kort daarna maakte hij de ontkenning van de Holocaust explicieter, door in een toespraak de vernietiging van zes miljoen joden in de Tweede Wereldoorlog een "mythe" te noemen. Wederom reageerden veel landen geschokt.

    Meneer Veldman mag dit onzin vinden, maar dat zegt meer over zijn kennis of beter het gebrek daaraan.

  • Jan Stroomer, wo 30 december 2009 09:28 in reactie op Emmerthe Spaay Reageer op Jan

    Jan

    Het lijkt mij dat het Iran geheel vrij staat een grondige aversie tegen 'het Westen' te hebben. Of het Iran vrij staat voor een 'regime change' in Israël te pleiten (toch een tikje xenocratisch) is een tweede, maar als hetzelfde Westen 'regime changes' met geweld bewerkstelligt in Irak en Afghanistan, wordt het afkeuren van dat pleidooi door dat Westen op zijn best toch lichtelijk hypocriet.

    En nee, Achmedinnejad lijkt me geen aardige man.
    Moussavi overigens ook niet. Het komt mij nogal mediagericht oglocratisch over.

  • Meneer Dick, ma 28 december 2009 17:21 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Meneer

    Meneer

    Zouden de Iraanse raketten nauwkeurig genoeg zijn precies alleen Israël te raken? Zullen de Palestijnen vragen om de nauwkeurigheid te testen? De helft komt in de Middellandse Zee terecht, de andere helft op de Westbank. We weten hoe smal Israël is tussen Westbank en de zee.

  • Pim Jansen, ma 28 december 2009 15:53 Reageer op Pim

    Pim

    Fantastisch dat internet tegenwoordig deze gebeurtenissen tot ver over de landsgrenzen kan verspreiden. Beelden die opgenomen zijn met een telefoon komen binnen een uur op youtube beschikbaar voor iedereen. Iedereen is journalist, iedereen is publicist. Het verzengende licht van waarheid, vrijheid en democratie schijnt onverbiddelijk op elk duister en verborgen hoekje. De nachtmerrie voor elk totalitair regime. Lang leve het Iraanse volk dat zich dapper weert tegen oppressie. Moge het Iraanse volk snel haar terecht opgeeiste zelfbeschikkingsrecht toekomen!

  • Jager Verzamelaar, ma 28 december 2009 16:10 in reactie op Pim Jansen Reageer op Jager

    Jager

    ja fanatstisch dat we dus wél informatie krijgen over een land dat het westen niet mag
    maar dat we geen informatie krijgen over de landen waar notabene onze eigen militairen en journalisten zitten

    beetje dubbel niet?

  • Pim Jansen, di 29 december 2009 15:34 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Pim

    Pim

    Bedoel je dat over afghanistan niks te vinden is op het web?

  • Ton evertsen, ma 28 december 2009 16:47 in reactie op Pim Jansen Reageer op Ton

    Ton

    wel weer jammer dat het regime met behulp van door het westen geleverde centrales precies kan zien wie wat twittert etc

  • Marcel LeCram, ma 28 december 2009 15:52 Reageer op Marcel

    Marcel

    Voor mij is nog erg onduidelijk waar de demonstranten voor staan. We vinden het met z'n allen leuk als het oude regime omver geworpen wordt, maar het is nog onduidelijk wat daar dan voor in de plaats komt. Ik zou er niet direct vanuit gaan dat dit democratischer of minder theocratisch is dan het huidige regime.

  • Prins Pils, ma 28 december 2009 16:33 in reactie op Marcel LeCram Reageer op Prins

    Prins

    Marcel,

    Veel ondemocratischer en theocratischer dan onder het huidige regime lijkt me nauwelijks mogelijk. In Iran is sprake van een schijndemocratie: het parlement mag overal over praten, maar besluiten moeten dan nog wel goedgekeurd worden door de Raad van Geestelijke Hoeders. Bestaande uit de Supreme Ayatollah and Friends, en gesteund door het leger. En die parlementaire besluiten worden net zo makkelijk in de prullenmand gegooid als een boodschappenlijstje.

  • Marcel LeCram, ma 28 december 2009 17:16 in reactie op Prins Pils Reageer op Marcel

    Marcel

    Dat is bekend, maar willen de 'leiders' van deze demonstratie iets dat wezenlijk anders is? Begrijp me niet verkeerd, ik hoop het van harte, maar hoe kom ik daar achter?

  • Hugo Gündel, di 29 december 2009 00:21 in reactie op Marcel LeCram Reageer op Hugo

    Hugo

    Daar komt u achter door er een jaar of 20 te gaan wonen. Na die jaren weet u nog niet alles maar in ieder geval meer dan de onzin die de doorsnee Nederlandse biertafelstrateeg uitkraamt.

  • Prins Pils, di 29 december 2009 04:35 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Prins

    Prins

    Hugo,

    Als je mij bedoelt met "de doorsnee Nederlandse biertafelstrateeg" dan lees ik graag hoe/waar ik onzin uitkraam in mijn bovenstaande bericht.

  • Hugo Gündel, di 29 december 2009 10:46 in reactie op Prins Pils Reageer op Hugo

    Hugo

    Nee .. ik bedoelde u niet maar de bekvechtende figuren die zichzelf profileren als de grote kenners van Israel en Palestina zonder er ooit geweest te zijn.

  • Ton evertsen, ma 28 december 2009 15:23 Reageer op Ton

    Ton

    het enige wat een doorbraak kan veroorzaken is als het leger de basish van de straat verjaagd.

  • Joop Schouten, ma 28 december 2009 13:55 Reageer op Joop

    Joop

    Vreselijk!

    De demonstranten zijn de echte vrijheidsstrijders.
    Ik hoop dat ze genoeg mensen op de been weten te brengen en blijven doorzetten.

    De theocratische dictators hebben zo veel te verliezen dat ze geen andere keuze hebben dan dit staatsgeweld.

    Misschien dat regeringsgezinden (waaronder opportunistische) overstappen.
    Als deze opportunisten na een eventuele machtswisseling de macht maar niet naar zich toetrekken zoals vele andere revoluties lieten zien.
    Want dan zijn de martelaren alsnog voor niets gestorven.

    Ik vraag me af wat ik zou doen in zo'n situatie.
    Zou ik dan ook zo dapper kunnen zijn?

    Aan alle democratisch gezinde Iraniërs: Veel sterkte.

    Ik blijf het volgen.

  • Flipje Tiel, ma 28 december 2009 16:24 in reactie op Joop Schouten Reageer op Flipje

    Flipje

    Inderdaad, dappere mensen! Ik hoop dat deze revolutie een vreedzaam einde heeft, maar dat is nu nog moeilijk voor te stellen!

    Het zou toch mooi zijn als president Ahmadinejad en ayatola Khamenei zouden besluiten om nieuwe democratische verkiezingen te houden. En dat ze een grondwetswijziging mogelijk zouden maken zodat alle macht in handen van democratische instituties kan komen.

    Maar ze hebben teveel misdaden begaan om afstand te kunnen doen van de macht. Ik ben bang dat er eerst nog heel veel broers en zussen van Neda vermoord zullen worden voordat Iran de democratie krijgt die het verdient.

  • Censuur Joop, ma 28 december 2009 17:40 in reactie op Flipje Tiel Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "Ik ben bang dat er eerst nog heel veel broers en zussen van Neda vermoord zullen worden voordat Iran de democratie krijgt die het verdient."

    Daar ben ik ook bang voor.
    Maar het is gunstig dat het volk zich roert. Een morrend volk is de ondergang van elk regiem, al kan het nog heel wat jaartjes duren.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel