-
Ik vernam zo'n 15 jaar geleden dat de Iraanse overheid informateurs (spionnen) naar Nederland stuurde om Iraanse asielzoekers te bespioneren.
Ik neem aan dat verenigingen van Iraanse studenten ook geïnfiltreerd zijn.
Verder zou het mij verbazen als veel Iraniërs specifiek in kernenergie geïnteresseerd zijn, maar ik vermoed dat sommige universiteiten alle Iraanse studenten weigeren omdat er soms iets over het atoommodel van Bohr (uit de jaren '30) verteld wordt.
-
Nederland is vooral gespecialiseerd in vreedzame toepassingen van kernenergie, zoals isotopen voor medische behandeling.
Ik denk dat Iran veel verder met die aspecten van kernenergie die hun interesseren is dan Nederland.
Ondanks een achterlijk rechtsstelsel is Iran, technisch gezien, geen achterlijk land. Op gebied van snelle kweekreactoren kunnen de Iraanse studenten echter beter in Frankrijk of de UK studeren.
-
"Ahmedinejad wordt doorgaans voorgesteld als een soort dictator"
Ik zou erom lachen als het niet zo triest is. Iran is een keiharde dictatuur. Make no mistake about it!!!
-
---[Iran is een keiharde dictatuur.]---
Dat is moeilijk hard te maken, want er is een grote oppositie tegen het bewind. Mensen die de straat opgaan met gevaar voor eigen leven. Ik zou die mensen niet graag schofferen, ook niet postuum.
-
Piet de Geus, wo 08 september 2010 00:30
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Piet
"Mensen die de straat opgaan met gevaar voor eigen leven."
Is dat niet precies hoe het eraan toe gaat in een keiharde dictatuur?
-
Nee, Iran is een geweldig land en de organisatie van het geloof aldaar is een zegen voor de bevolking... Tjonge jonge jonge, af en toe valt mijn mond open als ik de reacties op Joop lees. Je kunt zaken ook kapot nuanceren.
-
IK ben daar toch iets bedachtzamer, hoewel dat in ons huidige politieke klimaat toch niet lekker zal vallen. Ja, we hebben demonstraties gezien ten tijde van de verkiezingen. Maar we hebben ook kunnen horen via zeer betrouwbare verslaggevers ter plaatse zoals van de BBC dat de kans toch redelijk groot is dat meneer Ahmedinejad wel degelijk meer stemmen heeft gekregen dan zijn tegenstander. Het verschil zou vooral liggen in het relatief conservatievere platteland van Iran.
IN dat opzicht vraag ik me toch wel af wat ons eigen begrip van democratie nu eigenlijk wel is. Horen verkiezingen zo plaats te vinden dat de bevolking van het platteland eigenlijk niet zo heel erg meetelt? Of zijn mensen alleen democratisch verkozen indien ze een "moderne politiek" voorstaan?
Ahmedinejad wordt doorgaans voorgesteld als een soort dictator. Maar als je de verkiezingen van die man vergelijkt met bijvoorbeeld de verkiezingen die binnenkort weer in Egypte zullen plaatsvinden dan zul je geen noemenswaardig verschil zien. In beide landen wordt door de overheid forse druk uitgeoefend op media en locale leiders om er zo zeker mogelijk van te zijn dat hun huidige machthebber ook hun nieuwgekozen machthebber zal zijn. Toch wordt Mubarak die al enkele decennia zo heerst vrijwel nooit met dezelfde bewoordingen omschreven als Ahmedinejad. Is dat eerlijk?
Tot slot dit: het proberen een regime omver te werpen of verkiezingen de manipuleren middels straatgeweld en twittertjes is nu ook niet echt een toonbeeld van hoe het idealiter in een land zou moeten gaan. In elk geval heeft het geen enkele democratische legitimatie. Ook in Amsterdam, West-Berlijn of Parijs zijn rond 1966-'68 vergelijkbare scenes op straat geweest maar geen enkel weldenkend mens heeft toen voorgesteld dat de opstandelingen een bijzonder recht zouden hebben om 's lands gekozen bestuurders maar te vervangen, iets wat je wel tussen de regels doorleest als men over Iran spreekt.
-
Prins Pils, di 07 september 2010 22:18
in reactie op uitgeschreven uitgeschreven
Reageer op Prins
+++ Maar we hebben ook kunnen horen via zeer betrouwbare verslaggevers ter plaatse zoals van de BBC dat de kans toch redelijk groot is dat meneer Ahmedinejad wel degelijk meer stemmen heeft gekregen dan zijn tegenstander. +++
>>> Zelfs als dat zo is, blijft de Iraanse democratie een schijndemocratie. Dat komt door de Raad van de Geestelijke Hoeders, die alles wat door het parlement is aangenomen weer kan afwijzen. Zonder dat die Raad zelf democratisch gekozen wordt.
-
Arne Appelmelk, di 07 september 2010 22:24
in reactie op uitgeschreven uitgeschreven
Reageer op Arne
Democratie is de sluitsteen van een natie. Eerst moet er een deugdelijk juridisch systeem en fatsoenlijk functionerend ambtelijk apparaat gevormd worden en een redelijk draaiende economie. Dat houdt overigens niet in dat deze naties dan al door en door fatsoenlijk zijn. Maar de leidende elite moet er "aan toe" zijn, al dan niet onder druk van de maatschappij
Dit geldt voor de ontstaansgeschiedenis van alle huidige levensvatbare democratieën. Ik ken geen een die vanuit het niets is gevormd en daarna houdbaar bleek.
Iran is ondanks één van de rijkste culturele geschiedenissen (ja, ik meen het) te verrot door een religieuze stroming en traditioneel verankerde corruptie om een fatsoenlijke democratische sluitsteen te kunnen dragen. Democratie is de slagroom op de taart.
-
IK heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je dat in zeker zo erge mate kunt zeggen van de machthebbers van zeg Saoedi-Arabië. En wellicht van verreweg de meeste landen in die regio. Maar uit politiek opportunisme concentreren we ons uitsluitend op Iran.
-
Maatregelen om o.a. Iraanse studenten onder de loep te houden is jammergenoeg noodzakelijk na de verschrikkelijke fout met de Pakistaan Khan, waardoor via Nederland atoomwapens in handen van landen is gekomen waarvoor wereldwijd vrees is. De bestaande atoommachten geven al genoeg reden tot zorg.
Overigens is spionage en infiltratie via studenten door dit soort landen niet onwaarschijnlijk en ook een reden om te moeten screenen.
Dat is verschrikkelijk vervelend voor deze studenten maar mits gelet wordt op verdere onnodige hinder zullen velen van hen, zeker als ze het regime van herkomst ook als vijand ervaren, dit minstens zo noodzakelijk vinden.
Sommigen hier halen dan Wilders als extra dreiging erbij. Het zal voor de studenten inderdaad met strengere toelatingseisen niet beter op worden. Maar niets is zeker. Ik denk dat Wilders deze studenten, zeker als zij een basis van verzet vormen, ook het liefst niet meer zou willen hinderen dan noodzakelijk. Wilders zelf is getrouwd met een Hongaarse allochtoonse en collega Madlener met een Kroatische. Xenofobie is wat anders dan islambestrijder zijn. Hij zegt zelfs niet tegen Moslims an sich te zijn. Laat hem dat dan maar bewijzen in deze.
In een reactie hieronder wordt Wilders erger genoemd dan Ahmedinejad. Dat soort schrille kreten zijn niet zeldzaam hier. Degene die de Zionisten en hun staat van de aardbodem wil vegen en de eigen bevolking terroriseert minder erg dan degene die een stop wil op immigratie van moslims en criminelen (geen zaken als te hard rijden of zo) met een dubbel paspoort wil terugsturen (dus niet stenigen of zo). Geen van beide zijn een lijf- of doodstraf te noemen.
Het valt me steeds vaker op dat in linkse kringen het vernietigen van Israël en bedreigen van Joden buiten Israël b.v. in Nederland weliswaar veroordeeld wordt maar als sentiment ook wel begrijpelijk gevonden. Israël vraagt er wegens de behandeling van Palestijnen toch zelf om? Vreemd dat men dan negeert dat de meeste Moslims door andere Moslims worden vermoord of geterroriseerd (zelfs in eigen subgroepen). En dat het helemaal niet logisch is dat landen met een Moslimbevolking solidair zijn met andere Moslimbevolkingen waar dan ook. Want dan is het toch ook ethisch juist dat Christenen alleen Christenen (ook van andere stromingen) steunen en hun vijanden bestrijden?
En vergeet niet: Toen de Palestijnen naar Jordanië vluchtten werden ze daar als nooit tevoren wreed behandeld door hun "broeders". En de door VN erkende onrechtmatige bezetting van Palestijnse gebieden? Een grote misstand. Maar "It takes two to tango". Palestijnse leiding en "bevriende" regimes hebben grote belangen bij voortbestaan van deze bezetting. Arafat heeft steeds gezegd dat als hij echt vrede zou proberen te bereiken hij van een kogel oid van zijn broeders het meest te vrezen had. Overigens waarom zo weinig aandacht bij links voor bijvoorbeeld de bezette Westelijke Sahara door onze vrienden in Marokko? De VN-resoluties hierover zijn overeenkomstig. De "dreiging" van Wilders met WOII en jodenvervolging in verband brengen wordt zo wel heel onkies. Velen hier verkiezen degenen die dat laatste wel opnieuw wensen.
-
Nog even voor de duidelijkheid: Ik beschouw regimes en sommige overheden (zoals de Israëlische) als misdadig. Zeker die dat uit relgieuze of politiek utopische motieven dat doen. Nooit volken.
-
Als een Iraanse na afstuderen haar naaste familie wil laten overkomen voor een weekje om de promotie bij te wonen, krijgen ze hun inreisvisum van de Nederlandse ambassade slechts enkele dagen van te voren, hoewel zeer tijdig aangevraagd. De derde dag van hun bezoek moeten ze zich, volstrekt zinloos, melden bij de vreemdelingenpolitie om hun paspoort te laten zien. Dat heet gastvrij, en dan is onze Grote Blond Leider nog niet eens schaduwpremier. Kun je zien wat deze Iraniërs nog te wachten staat onder Rutte I. "Nederland kennisland voor buitenlanders", heet het dan waarschijnlijk in de peptalk bij onze nieuwe premier voor alle Nederlanders.
-
+++ Delft kweekvijver van Iraanse activisten +++
>>> Daar ben ik trots op.
+++ We willen het systeem niet omverwerpen, maar we willen gehoord worden. +++
>>> Als dat betekent dat niet het hele Iraanse systeem omver zou moeten, zou ik het daar mee eens zijn, want Iran kent een gedeeltelijke democratie. Maar als het betekent dat men de oppermachtige Raad van Geestelijke Hoeders intact wil laten, die van de gedeeltelijke democratie een totale schijndemocratie maakt, zou ik het verzet een slappe hap vinden.
-
In de ideale wereld van Wilders dienen die studenten onmiddellijk uitgezet te worden, want ze zijn afkomstig uit een moslimland.
-
Rob Heusdens, wo 08 september 2010 10:39
in reactie op wltr biesbosch
Reageer op Rob
Jazeker. En de Pakistaanse vluchtelingen laten we verzuipen. Geheel in lijn met het gedachten goed van Geert.
't is dan ook niet raar dat dat extermisten oplevert.
-
Maar wie hier achter zit wordt niet vermeld.
Die zijn gewoon schaapjes, begeleid door de onzichbaren.
Ik vind wilders nog erger dan Ahmadinajade.
-
Prins Pils, di 07 september 2010 20:41
in reactie op Mostafa Mouktafi
Reageer op Prins
+++ Maar wie hier achter zit wordt niet vermeld.
Die zijn gewoon schaapjes, begeleid door de onzichbaren. +++
>>> Geen onzin uitkramen die je niet waar kunt maken. Dan doe je net als Wilders. En je wou toch niet zeggen dat je je stelt achter de Raad van Geestelijke Hoeders, die van de gedeeltelijke democratie in Iran (weer) een totale schijndemocratie maakt??
-
Grappig ...wordt dus hier ze van alles verboden en dan zeuren over hun thuisland.
En wij natuurlijk juichen want we lezen in de krant dat Iran het Grote Kwaad is .
-
Frans Hotel, di 07 september 2010 17:11
in reactie op Jager Verzamelaar
Reageer op Frans
Jij vindt ze dus zeurpieten en Iran eigenlijk helemaal geen slechte regering hebben?
-
lang verhaal;
kort samengevat Iranbashen heeft een zwaar politieke lading die ten koste kan gaan van de gewone burger in Iran. Dat hebben we gezien in Irak. Deze studenten zie ik als een speelbal in een vies spelletje . Dat hebben ze zelf ook niet door.
-
Doe hier iets aan man, wees niet te trost dat Nederland een democratie is, kijk naar Wilders en zijn discrimineerde uitspraken.
Of liever kijk je naar de anderen?
-
Hugo Gündel, di 07 september 2010 20:21
in reactie op Mostafa Mouktafi
Reageer op Hugo
Beter af en toe een discriminerende uitspraak in plaats van een touw om je nek omdat je de buurman spontaan een zoen hebt gegeven.
-
Peter Volta, di 07 september 2010 20:40
in reactie op Mostafa Mouktafi
Reageer op Peter
Beste Mostafa,
Het staat je vrij naar Iran te vertrekken en eigener beweging eens een kijkje te nemen in de Evin gevangenis. Of je er ooit weer uit komt is dan weer een andere vraag. De vergelijking die je maakt is een absurditeit. Nog dichter bij huis: probeer voor de grap in Marokko eens de Marokkaanse koning te belediging. Wat er daarna volgt zal ook geen feest zijn.
-
Guantanamo Bay, Abu Ghraib geheime gevangenissen...ect..zijn dat de symbolen van de beschaafde westerse democratie? waar je trots op moet zijn?, over mensenrechten gesproken. Nederland is duizend keer beter dan alle moslim landen, maar geen paradijs voor mensenrechten.Nederland was wel ooit een land die anderen de les gaf in mensenrechten en democratie, zeker weten en dat weet iedereen.
Ahmadinejad is een drama voor Iran, maar sommige mensen hier, inclusief de auteur, praten of wij hier in Nederland barsten van de democratie en mensenrechten.
Als Marokkaan zie ik geen verschil tussen Ahmadinejad en Wilders.
Ahmadinejad onderdrukt en beledigt joden en burgers die niet op hem lijken en Wilders wil de moslims deporteren en door de knie laten schieten door militairen dat soort dingen...ook angstig dan de touw van ahmadinejad.
-
Democratie of dictatuur!?!?
In Iran had U deze tekst niet eens durven schrijven. De veiligheidsdienst zou binnen de kortste keren voor uw deur staan.
Trots...geen idee...iets voor Madam Verdonk. Maar wel zeer gelukkig dat ik hier geboren ben en niet in een dictatuur.
-
Dan moet Wilders wegjagen, hij beledigd 1 miljoen Nederlandse moslims, ook mag niet van de wet. Het artikel 137c van de Grondwet zegt luid en duidelijk: ''Een individu die groep mensen beledigd is een misdrijf en dus strafbaar''
Jij bent gelukkig hier, prima, maar stel dat je een moslim of Marokkaan was geweest, laat staan moslims én Marokkaan.Wat zou je inhemelsnaam had gedacht en gevoeld?!
Wat vind jij hier van?
-
Ik ben gelukkig gezegend met een klein ego en een groot relativeringsvermogen dus ik ben niet zo gevoelig voor een belediging.
Maar een ieder die zich beledigd voelt kan hier naar de rechter gaan en rekenen op een redelijk eerlijk proces.
Jij bent ook hier en kan dus ook je mening geven, protesteren, je informeren, voor of tegen zijn, vrij je stem uitbrengen, de straat opgaan en de politie beschouwen als een beschermer van de rechtsstaat en niet als een vijand. Je telefoon wordt niet afgeluisterd, je buurman zal je niet aangeven bij de politie omdat je iets tegen een Nederlandse politicus hebt. Allemaal zaken die een stuk minder vanzelfsprekend zijn in een dictatuur.
Jij bent het niet eens met Wilders en ik ook niet. De man is dom en trekt de verkeerde conclusies. Het gevaar zit echter niet in Wilders maar in de 1,5 miljoen slecht geïnformeerde Nederlanders die denken dat Wilders iets zinnigs zegt. Daar kan ik helaas niets aan veranderen.
Ik kan enkel de moslim of Marokkaan die zich door Wilders beledigd voelt adviseren om de man niet zo serieus te nemen. Het leven is te kort om je door Wilders van de wijs te laten brengen. Er zijn wel engere mensen op deze planeet om je druk over te maken.
-
---[Maar een ieder die zich beledigd voelt kan hier naar de rechter gaan en rekenen op een redelijk eerlijk proces.]---
Ik weet niet of er een rechtbank te vinden is die in belediging reden vindt om een zaak op te starten.
-
Ik ook niet.
-
M Q, wo 08 september 2010 13:00
in reactie op Charles Aznavour
Reageer op M
"Jij bent ook hier en kan dus ook je mening geven, protesteren, je informeren, voor of tegen zijn, vrij je stem uitbrengen, de straat opgaan en de politie beschouwen als een beschermer van de rechtsstaat en niet als een vijand. Je telefoon wordt niet afgeluisterd, je buurman zal je niet aangeven bij de politie omdat je iets tegen een Nederlandse politicus hebt. Allemaal zaken die een stuk minder vanzelfsprekend zijn in een dictatuur"
Ik zeg niet dat Nederland een dictatuur is maar we beginnen wel langzaam die richting af te glijden. Probeer maar eens vrij je mening te geven in de media over de Bilderberg groep of je te informeren wat onze regeringsleiders bespreken op de Bilderberg vergaderingen. Zul je zien hoe keihard je wordt aangepakt en de rest van je leven lastig gevallen wordt.
De straat opgaan is ook niet altijd mogelijk en vaak gebruikt de politie geweld terwijl het vreedzame demonstraties zijn. De politie beschermt meer de belangen van de elite dan die van alle burgers.
Je telefoon wordt trouwens wel afgetapt en die informatie wordt zelfs doorgespeeld naar andere landen. Kliklijnen worden gestimuleerd zodat iedereen zijn buurman kan bespioneren en verklikken. Er werd zelfs reclame gemaakt waarbij je een Midden-Oosters ogende man zag met de tekst erbij dat het TOCH wel een terrorist kon zijn. Dat je bij twijfel contact moest opnemen met de terrorisme meldpunt.
-
'Als Marokkaan zie ik geen verschil tussen Ahmadinejad en Wilders.'
Dan zou ik mijn ogen maar eens openen. Dood door steniging wegens overspel? Ophanging wegens homoseksualiteit? Marteling en verkrachting in gevangenissen? Maar goed, sleep jij lekker de 'knieschot-uitspraak' van Wilders erbij. Een domme uitspraak versus moorden, nee werkelijk een vergelijking die stand houdt.
Verder valt me het jijbakken nu wel heel erg op. Wat doet Wilders eigenlijk in deze discussie? En vuurwapens in de VS? Belachelijk.
-
Deporteren van de moslims uit Europa....schieten door de knie....
-
Rob Heusdens, wo 08 september 2010 10:40
in reactie op Peter Volta
Reageer op Rob
In Nederland mag je de koniging ook niet beledigen.
-
Ook joden en homo's niet, zeer terecht.
-
In Iran is het blijkbaar niet meer te doen om je te verzetten, vrijheid van meningsuiting of zou Wilders hier ook weer een tegenstander voor zijn?!