19 juli 11 21:49 Reageer (19) Wereld RSS

Conservatieve mediabazen ontkennen verantwoordelijkheid afluisteren

En natuurlijk: 'Ja maar anderen deden het ook!'

Rupert Murdoch en zijn gevolg verschenen vandaag in het Britse Lagerhuis (Tweede Kamer) om verhoord te worden over het geruchtmakende afluisterschandaal dat zijn almachtige mediabedrijf News Corp op de grondvesten doet schudden.

NRC Handelsblad schrijft over het verhoor van Rebekah Broooks, oud-hoofdredacteur van News of the World en een van de hoofdverdachten:

Brooks erkende dat News of the World in haar tijd als hoofdredacteur gebruik maakte van privédetectives, maar zegt dat ze nooit toestemming heeft gegeven voor de afluisterpraktijken. Ook zei Brooks dat de kranten van uitgeverij News International, zoals News of the World en The Sun, bij haar weten nooit politieagenten betaald hebben in ruil voor informatie. Ze kent ook geen gevallen waarin zulke betalingen zijn verhinderd.

Ook Murdoch zelf ontkent iedere verantwoordelijkheid. De hele top van het bedrijf lijdt volgens het parlement aan 'collectief geheugenverlies'. Murdoch denkt ook niet aan opstappen. Hij geeft vooralsnog anderen de schuld en ziet zichzelf als 'de meest geschikte persoon om de rotzooi op te ruimen'.

cc-foto: David Shankbone

Laatste Reacties (19) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • robert vd heide, do 21 juli 2011 17:37 Reageer op robert

    robert

    die dode medewerker blijft intrigerend
    wie had er belang bij ? afrekening murdoch ? ,doofpot britse geheime dienst,overheid ?
    c.i.a. ?
    politie wist meteen te zeggen dat het niet verdacht was

    jon stewart had een leuke aflevering deze week over het hack schandaal
    http://www.thedailyshow.com/full-episodes/tue-july-19-2011-pervez-musharraf

    ook een geniaal interview met musharaf

  • Roelf Turksema, wo 20 juli 2011 18:43 Reageer op Roelf

    Roelf

    Wedden dat geen enkele aanklager op het idee komt de banden met bepaalde ''Financiële dienstverleners'' zoals bepaalde Hedge funds en ''zakenbanken'' aan te kaarten?

    Nu we toch bezig zijn....

  • dr. Bob, wo 20 juli 2011 16:37 Reageer op dr.

    dr.

    Ja lekker stel. Toch wel vreemd, Murdoch is één van de grootste megalomane, onverzadigbare graaiers ter Wereld en nou zie ik dat ie geboren is op 11 Maart ! Van het merk Vissen dus.
    Vissen zijn nooit rijk, heel aardig, on-bazige alpha types en hebben altijd pech !
    Dan zal ie wel gelogen hebben over z'n geboorte datum want de sterren liegen nooit. Toch ?

  • N N, wo 20 juli 2011 15:35 Reageer op N

    N

    "Where a media that supposed to check political abuse is part of the politcal abuse"

    Documentaire: Orwell Rolls in His Grave - http://www.youtube.com/watch?v=g_lYGyIaK80

    Ook zeer aan te raden:

    Documentaire: Manufacturing Consent - http://video.google.com/videoplay?docid=-5631882395226827730

  • Rolandus Paulussen, wo 20 juli 2011 09:22 Reageer op Rolandus

    Rolandus

    Haha, dat conservatieve in de titel maakt de kop voor mij een beetje hilarisch. Als straks iemand van linkse signatuur (zelfbenoemd progressief) iets fout doet, staat dan groot in de kop op Joop: progressieve politicus .....?

  • , wo 20 juli 2011 10:17 in reactie op Rolandus Paulussen Reageer op

    Misschien niet op Joop, maar wel in alle kranten...........

  • Dehnus Nörder, wo 20 juli 2011 10:26 in reactie op Rolandus Paulussen Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ja, want Links is Progressief en Rechts IS Conservatief. Dat heeft te maken met oude Franse Revolutie begrippen. De conservatieven zaten aan de rechter kant en de Progressieven aan de Linkerkant. Verder is dat geen waarde oordeel, want Conservatief word vaak negatief opgevat, maar een feit. Er zijn genoeg Conservatieve stromingen binnen het Socialisme bijvoorbeeld net als er Progressieve stromingen binnen het Kapitalisme zitten.

    Dat hier in Nederland we Conservatief, Rechts, Progressief en Links op aparte schalen zetten om onze partijen te mappen is gewoon raar. Wat je beter kan doen is kijken naar hoeveel staatscontrole en of je wilt vasthouden oude oplossingen (Conservatief) of juist nieuwe dingen wilt proberen (Progressief) om een probleem op te lossen.

    In dat opzicht is de SP zelfs rechts te noemen, omdat het in sommige opzichten een hele conservatieve partij is (niet in alle). Daarom zit ik me ook dood te ergeren aan dat constante Links vs Rechts gezeik waar wij ons in NL schuldig aan maken. Van beide kanten, maar vooral door groepen als de PVV en GroenLinks, word dit electoraal gebruikt als een zondebok.

    Ik zou het dus zeker toejuichen als Joop inplaats van "Linkse partij" en "Rechtse Partij".. Progressief en Conservatief als benoeming gaat gebruiken. Want niet alles wat "Electoraal Links" in NL doet is echt Links of Progressief, verre van zelfs. Net zoals niet alles Progressief goed is (hoewel je wel vooruit wilt en altijd maar achteruit kijken naar die bumperklever is ook niet veilig autorijden ;)) is ook niet alles Conservatief goed. :).

  • El Che, wo 20 juli 2011 11:39 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op El

    El

    "Progressieve stromingen binnen het Kapitalisme zitten"

    Noem er eens een?

  • R. Rokvok, wo 20 juli 2011 08:35 Reageer op R.

    R.

    Een erg ongeloofwaardig relaas. Vooral van mevrouw Brooks die al eerder in 2003 toe gaf politie-ambtenaren te betalen:
    http://www.guardian.co.uk/media/2003/mar/12/sun.pressandpublishing

    En nu zou ze van niks geweten hebben?

    Wat toevallig toch dat politici niet door durven te vragen op antwoorden in het straatje van "ich habe es nicht gewusst".

  • Bernie Whistler, wo 20 juli 2011 08:31 Reageer op Bernie

    Bernie

    De ultieme consequentie van het willen bezitten van een wereldwijd netwerk aan media is dat je de controle verliest op wat individuele takken uitspoken. Zo gaat dat nu eenmaal in zo'n megaconstructie, maar het maakt de eigenaren die dit monster hebben gecreëerd natuurlijk niet minder verantwoordelijk. Juist niet.

    Ik trek de betrouwbaarheid van de uitspraken in deze van de Murdochs (ich hab' es nicht gewußt) op zijn zachtst gesteld in twijfel. Zoals Berlusconi premier werd om zijn (bedrijfs)kapitaal middels door hem aan te passen wetten veilig te stellen, breidde de ultrarechtse neocon Murdoch zijn imperium uit om zo politieke invloed uit te kunnen oefenen in de UK, VS en Australië.

    Als deze boeven (Brooks, de Murdochs etc) het zo goed voor hadden met de wereld en de vrije en onafhankelijke nieuwsgaring, had men zonder twijfel een veel beter controleapparaat in het leven geroepen. Dan was het Murdoch-imperium trouwens ook nooit tot een zo logge en gevaarlijke machine uitgegroeid.

  • Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 23:21 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik snap die toevoeging "conservatief" nog niet helemaal. Misschien kan de stagiaire dat even toelichten? Is het fenomeen mediamagnaat tegenwoordig aan een politieke stroming gekoppeld?

  • Kees de Werker, di 19 juli 2011 23:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kees

    Kees

    Het valt me wel vaker op dat u dingen plots niet begrijpt als ze niet in uw straatje passen. Terwijl het me toch zo logisch lijkt: Murdoch is conservatief en conservatieven hameren bij anderen altijd op 'verantwoordelijkheid'. Spitse kop dus.
    Dat bent u toch zelf ook wel? Spits?

  • Joop Schouten, di 19 juli 2011 23:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    Ja.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 20 juli 2011 06:40 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Mooi.

  • Joaquim Campesino, wo 20 juli 2011 09:34 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Hij is de baas van Fox news. Conservatief en politiek genoeg toch?

  • N N, wo 20 juli 2011 14:05 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op N

    N

    Fox zou ik extreem-rechts noemen en niet zozeer (klassiek) conservatief.

  • El Che, di 19 juli 2011 23:46 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op El

    El

    Lijkt me logisch. Het gaat tenslotte over conservatieve mediabazen. En conservatieve mediabazen zijn conservatief.
    Kranten zijn van oudsher gekoppeld aan een politieke stroming. Dat was vroeger en dat is nu nog, ook al suggeren sommige media wat anders.

  • Zeer Voornaam, wo 20 juli 2011 00:10 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    Komt van conserven/conserveren. Niet modern willen worden. Heeft niets met politieke stroming te maken. Ook al zijn er heel wat conserven in de politiek. Vooral zij met veel geld van onbepaalde oorsprong houden erg van conserveren, behouden.

  • Michiel Online, wo 20 juli 2011 00:55 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Michiel

    Michiel

    "Vooral zij met veel geld van onbepaalde oorsprong houden erg van conserveren, behouden."

    de angst van het loslaten past er beter bij denk ik.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel