17 augustus 11 15:29 Reageer (95) Wereld RSS

'Britse rechters leggen absurd hoge straffen op'

Volgens verschillende activisten en advocaten slaan Britse rechters door met het straffen van deelnemers van de rellen

Britse rechters slaan door. Dat vinden verschillende activisten advocaten. De rechters zouden te hoge straffen opleggen aan mensen die verdacht worden van deelname aan de rellen van vorige week. Twee mannen kregen woensdag een straf van vier jaar opgelegd voor het oproepen tot rellen op Facebook.

Premier David Cameron en andere politici hebben opgeroepen tot stevige straffen. Nu deze ook daadwerkelijk worden opgelegd protesteren diverse activisten en advocaten. De straffen zouden absurd hoog zijn. 

Andrew Nielson, die campagne voert voor hervorming van het Britse strafrecht vindt het 'begrijpelijk' dat de rechters de rellen als verzwarende omstandigheid beschouwen, waardoor een hardere aanpak gerechtvaardigd is. Nielson stelt dat, hoewel hij dit begrijpelijk vindt, dit er wel toe heeft geleid dat rechters slecht onderbouwde vonnissen hebben geleverd, waardoor deze in hoger beroep gemakkelijk zullen sneuvelen. 

De Volkskrant: 'Absurde straffen' voor reloproepen op Facebook

cc-foto: West McGowen

Laatste Reacties (95) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • rene adriaans, do 18 augustus 2011 10:21 Reageer op rene

    rene

    Misschien is 4 jaar erg veel maar ik denk dat de maat vol is. Er wordt natuurlijk ook de boodschap gegeven dat je niet weg kunt komen met een paar maanden voorwaardelijk en zo misschien bij een volgende gelegenheid wéér in de fout gaat. Of dit genoeg afschrikt is natuurlijk de vraag en natuurlijk kan zo'n straf niets veranderen aan de vaak barre sociale omstandigheden waarin veel jongeren zich bevinden en waar ze zonder steun en hogere kansen op een beter bestaan nooit uit zullen komen. Precies als hun ouders want ik ben er zeker van dat armoede erfelijk is. Je moet als jongere tegenwoordig wel héél sterk in je schoenen staan om niet ten prooi te vallen aan cynisme maar wat daar in die arbeiderswijken gebeurd is valt op geen enkele manier goed te praten of te rechtvaardigen. Waar is het idealisme gebleven van de jaren '60, '70 en '80 toen de onderklasse tenminste solidair met elkaar was. Waar is het historisch bewustzijn onder veel van deze jongeren? Ik weet dat het oud en grijs klinkt maar ik probeer me voor te stellen hoe het voelt wanneer je geen enkel houvast hebt of moreel referentiekader. Dat is de samenleving en de politiek aan te wrijven en in zekere zin creëert het haar eigen monsters door de onderklasse te verwaarlozen en het recht ontneemt op een redelijk gelukkig bestaan.

  • anton groeneveld, do 18 augustus 2011 08:51 Reageer op anton

    anton

    het blijven geesteijk onvolwassen ondergeschikten die in de waan verkeren om de leef tijd van anderen te kunnen bepalen als gevolg van verslavingen en maken het alleen maar van kwaad tot erger met behulp van hulpverlening - advocatuur - tegen beter weten in en de gevestigde orde is derhalve dan ook als vanouds te doen gebruikelijk als het er op aan komt veel te laf om hen gelijkwaardig te behandelen

  • jose van leeuwen, do 18 augustus 2011 06:57 Reageer op jose

    jose

    Nu de politici die flink hebben gesjoemeld met declaraties en met leugens rondom de oorlog in Irak en Afghanistan.

  • Censuur Joop, do 18 augustus 2011 00:13 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ze kunnen wat mij betreft in dit geval niet hard en hoog genoeg straffen.

    Het was gewoon terrorisme en plunderen en dat moet je hard aanpakken en nooit voor buigen!

  • Joop Schouten, do 18 augustus 2011 00:11 Reageer op Joop

    Joop

    'Kaste rechtspraak.'

  • Antonie van Arnhem, wo 17 augustus 2011 22:53 Reageer op Antonie

    Antonie

    Wat mij opvalt is dat sommige 'linkse' reageerders het eigenlijk ook nog op nemen voor de Britse relschoppers.
    Dit zegt ook alweer voldoende!

  • Michel Reiziger, wo 17 augustus 2011 23:58 in reactie op Antonie van Arnhem Reageer op Michel

    Michel

    Wat mij opvalt is dat sommige 'rechtse' reageerders dondersgoed weten dat de oorzaken van de rellen niet alleen bij bende tuig ligt maar ook een diepere sociale achtergrond heeft. Cameron probeert dit zoveel mogelijk naar de achtergrond te verdrijven, maar daar zal hij nog wel aan herinnerd worden.

    Alleen lange gevangenisstraffen werken niet, dat is al zo vaak gebleken. Gevangenisstraffen met verplichte sociale straffen wel.
    Laat het looting scum maar 's avonds opsluiten en overdag werken, buiten, parken schoonhouden etc: liefst met een rood fluorescerend hesje aan waarop staat "I'm a disgrace for the society."

  • Tim Tim, do 18 augustus 2011 07:00 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Tim

    Tim

    Dat ligt er natuurlijk aan wat je als doel ziet van een gevangenisstraf. Als het de dader moet corrigeren in zijn toekomstige gedrag dan werkt inderdaad voor geen meter. Als het moet voorkomen dat slachtoffers zelf voor rechter gaan spelen, hen een gevoel van rechtvaardiging geeft en dat mensen in de toekomst wel 2x nadenken voordat ze tot zoiets oproepen via Facebook, dan hebben dit soort enorm hoge straffen zeker wel zin.

  • Censuur Joop, do 18 augustus 2011 12:06 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Censuur

    Censuur

    De plunderingen en rellen waren voornamelijk plunderingen en rellen om de kick! Zoek er verder niets achter, want de dood van een man werd slechts aangegrepen door een stel vandalen en criminelen om hun walgelijke slag te slaan.

    Het zou fijn zijn als links en rechts het in deze discussie even een beetje zuiver zouden houden!

  • Michel Reiziger, do 18 augustus 2011 14:50 in reactie op Censuur Joop Reageer op Michel

    Michel

    De 'kick' jongeren was maar een heel klein percentage. Die uitzonderingen van die 'kickers' werden breed uitgemeten in de Engelse (schandaal) pers: dat rijke meisje, die leraar en dat meisje wat een beetje Olympisch freelance werk doet (deed...) Merendeel van de jongeren waren gewoon ordinaire lage sociale klasse plunderaars al dan niet in groepsverband, die geen werk hebben, nauwelijks opleiding en totaal geen toekomst perspectief. Als je werk hebt, een toekomst doe je daar niet aan mee, met wat uitzonderingen daargelaten.

    Ik hoop dat ze dat looting scum hard zullen straffen, maar zoals het de bedoeling is ze lange gevangenisstraffen te geven, dat lost niks op aan de sociale problematiek. Laat ze in dat gedeelte van de maatschappij werken waar ze boel ook hebben vernield en gejat.

  • Jan Hooivork, wo 17 augustus 2011 22:11 Reageer op Jan

    Jan

    Leten we niet vergeten dat een feodale staat wel frustraties oplevert.

    Daarnaast denk ik dat het afbranden van het paleis niet echt haalbaar is. Hetzelfde geld - dunkt me - voor andere zwaarbewaakte gebieden.

    Het justitiele apparaat in Engeland blijkt niet echt te differentieren inzake het 'vervolgen' van de relschoppers. Gewoon 'a vulgar display of power' zoals je dat zou kunnen noemen.

    Openbaar maken van namen dat noemt men: privacyschending. Mensen onnemen van hun rechten - crimineel of niet - gaat tot nog grotere excessen dan dit leiden.

    Vreemd dat stelselmatig stelen van het volk niet als misdaad wordt beschouwd. Dat mag, want dat is goed voor 'de markt'.

  • mandarijn fruitvlieg, wo 17 augustus 2011 22:01 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Ze hadden ook niet moeten zeggen: Kom, laten we rellen schoppen.
    Beter had geweest: Het beleid zou je toch bijna aanzetten tot rel schoppen.

    (Althans, voor een enkeling werkt dat prima...zie Denemarken)

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 22:15 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Denemarken? Wat is daar gebeurd dan?

  • mandarijn fruitvlieg, wo 17 augustus 2011 22:49 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Aert,

    Je kan vele landen invullen.
    Noorwegen had ook gepast. Misschien zelfs wel beter, gezien de werkelijke actie die ermee gepaard ging, dit in tegenstelling tot de angstzaaierij m.b.t Denemarken( geen aanslag wel enkele verdenkingen )

    Maar goed, dat is alweer een jaar geleden, en volgens de actuele verhoudingen moeten we geschiedenis vervalsen danwel plat slaan met dood doenende gezegdes. Je weet wel, oude koeien enzo.

  • Reinaert de Vos, wo 17 augustus 2011 20:47 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Dit is zo gestoord daar past alleen maar zwijgen. Hypercorrectie.

  • Rob Geurtsen, wo 17 augustus 2011 19:52 Reageer op Rob

    Rob

    Mooi voorbeeld voor PVV.

    In engeland is dit wel een beetje traditie, als ze nog een kolonie hadden zouden ze die gasten er naartoe hebben verbannen.

    Jammer voor deze rechters, PVV-ers en andere zielepoten die geloven in straffen en repressie, dat de oordelen in hoger beroep waarschijnljk van tafel gaan. Uitsluitend de tekst is niet voldoende. Ja kan in het openbaar van alles roepen maar dat is nog niet hetzelfde als 'aanzetten tot'.

  • zorba de griek, wo 17 augustus 2011 20:58 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op zorba

    zorba

    --- dat de oordelen in hoger beroep waarschijnljk van tafel gaan---

    Er zijn allerlei achterdeuren ingebouwd in de wet om bij dit soort extreem zware verstoringen van de openbare orde afwijkend te kunnen straffen. Dus het is volkomen legaal dat de straffen veel en veel hoger zijn dan normaal.

    Er zal echt wel links en rechts een gevalletje sneuvelen in hoger beroep, maar ik zou er rekening mee houden als ik jou was dat de bulk gewoon overeind blijft.

    Dus ga eens met een jurist praten zou ik zeggen, dan helpt die je wel uit je droom.

  • robert vd heide, wo 17 augustus 2011 18:37 Reageer op robert

    robert

    prima , gewoon naar zwaarte van de daden straffen

    ook wel naar de sociale misstanden kijken daarna ,,maar zoals de wilders boys breivik goedpraten wil ik het hier niet voor de relschoppers opnemen
    als ze downingstreet 10 of buckingham palace hadden aangepakt was dat mischien anders
    maar nu zijn andere burgers de dupe geworden en hadden de rellen en oorzaken qua motief waarschijnlijk wel met elkaar te maken ,maar ik ga na het griekenland debat ook niet hier de huizen in de buurt in de fik steken ,,en het dorp in angst houden voor een kleine week .

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 18:19 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Eerst slaan de relschoppers door, nu zijn de rechters aan de beurt. Dan staat alles weer gelijk.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 19:00 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jager

    Jager

    Nee eerst slaat jouw geliefde rechts door

    laten we bij het begin beginnen

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 21:54 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Geliefd rechts? Wie zegt dat? Er is nog helemaal niet bekend wat voor gajes er aan de basis stond van die rellen maar u weet net zo goed als ik dat links daar ook wat van kan.

  • Sankwee Wu, wo 17 augustus 2011 18:07 Reageer op Sankwee

    Sankwee

    Volgens de Volkskrant kreeg een man die met een capuchon op en een vuilniszak in zijn hand richting rellen liep, een straf van een half jaar.

    De Engelsen hebben geen wetboek van strafrecht, dus kunnen voortdurend variëren in hun strafbaarstelling. Ik hoop niet dat hier het lopen in de richting van een rel met volledige hoofdbedekking en een tas in de hand strafbaar wordt. Een pizzakoerier of dhl-motorrijder voldoet al aan de delictsomschrijving.


    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/7304/Rellen-in-Engeland/article/detail/2846559/2011/08/12/Zware-straffen-voor-plunderaars-Engeland.dhtml

  • Andy P, wo 17 augustus 2011 17:50 Reageer op Andy

    Andy

    Wat deze laag beschaafden niet begrijpen is dat ze een land hebben ontwricht. Dit staat eigenlijk gelijk aan hoogverraad. Daar horen nog veel zwaardere straffen aan te hangen.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 17 augustus 2011 22:29 in reactie op Andy P Reageer op Fred

    Fred

    Laagbeschaafden, mooie vondst en zo waar!

  • anton groeneveld, wo 17 augustus 2011 17:27 Reageer op anton

    anton

    oproepen tot rellen is in strijd met het recht en derhalve een misdaad tegen de mensheid

    the day will approaching when all the human beings of this world will have adopted one universal language - to be able to understand each other - and one common - sense - script .... when this is achieved, to whatsoever city they may journey, it shall be as if they were entering their own home ....

  • anton groeneveld, wo 17 augustus 2011 17:20 Reageer op anton

    anton

    britse rechters leggen GEEN absurd hoge straffen op

    dit heet : een koekje van eigen deeg krijgen en een POEP laten ruiken

    bezint eer ge begint : dus achteraf geen eindeloos en oeverloos en zouteloos gezeik meer

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 17:56 in reactie op anton groeneveld Reageer op Jager

    Jager

    Nee dit heet klassenjustitie

    en afschaffen trias politica

    je hebt niet eens door dat op deze manier ook jouw rechten gevaar lopen

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 18:21 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hoezo klassenjustitie? De miljonairsdochter wordt ook bestraft hoor.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 19:00 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jager

    Jager

    Let maar op

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 21:56 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Koffiedik?

  • Freedom Waves, wo 17 augustus 2011 19:03 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Freedom

    Freedom

    Krijgt zij ook 4 jaar?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 21:57 in reactie op Freedom Waves Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik heb geen idee, ik ben geen rechter.

  • Freedom Waves, do 18 augustus 2011 11:18 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Freedom

    Freedom

    Van de straf die zij gaat krijgen..als ze die krijgt, kun je straks aflezen of het om klassenjustitie gaat aert. Je sprak dus voor je de feiten kende.

  • robert vd heide, wo 17 augustus 2011 18:49 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op robert

    robert

    kom op jager zo ken ik je niet ,,dit staat gelijk aan breivik goedpraten

    als ze het lagerhuis hadden platgebrand was het een ander verhaal ,,maar nu gewoon onschuldigen gepakt

    heb zelf terreur van een coke gebruikende buurman meegemaakt waar 4 keer in de week de glaszetter langskwam voor een nieuwe voorruit ,,en 3 maanden onder constante bedreiging geleefd omdat elk moment een steen door mijn ruit kon vliegen ,,en nog erger .
    kon niet meer veilig voelen thuis ,,en mijnheer belde snachts overal aan omdat ie paraanoide was .en als die dacht dat je de politie had gebeld ,ook al was dat niet ,was je zn doel
    aan het eind stak die in 1 weekend 2 keer zn huis in de fik ,en de politie zei alleen ,,niet meer doen hoor.
    toen heb ik een nieuwe woning geeist ,en een paar maanden zonder betalen huren,wat ook is gegeven door de woningbouw
    was mn eer te na om hun laksheid te belonen ,en vond dat zij het dan zo maar moedten voelen

    ik begrijp dus hoe de londenaren zich moeten hebben gevoeld

    leef ook op minimum ,dus begrijp ook de sociale misstand in londen
    maar straffen mag best hoor,,in het uiterste geval als het ooit nodig is gaan wij ook naar den haag om onze woede op het binnenhof te bekoelen ,,zeker niet de grootegriet of 3 gezusters in de fik steken ;-)
    (dat zijn cafes in groningen ,voor de niet groningers)

  • zorba de griek, wo 17 augustus 2011 18:50 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op zorba

    zorba

    Er zit een patroon in uw geraaskal.

    Rechter Jagert Verzamelaart : Verdient u meer dan modaal?
    Verdachte : Nee.
    Rechter Jagert Verzamelaart : Vrijspraak!

    Rechter Jagert Verzamelaart : Verdient u meer dan modaal?
    Verdachte : Ja.
    Rechter Jagert Verzamelaart : Op legale wijze?
    Verdachte : Nee.
    Rechter Jagert Verzamelaart : Vrijspraak!

    Rechter Jagert Verzamelaart : Verdient u meer dan modaal?
    Verdachte : Ja.
    Rechter Jagert Verzamelaart : Op legale wijze?
    Verdachte : Ja.
    Rechter Jagert Verzamelaart : 25 jaar water brood.

  • zorba de griek, wo 17 augustus 2011 20:09 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op zorba

    zorba

    --- Nee dit heet klassenjustitie ---

    Mother who shopped her own Olympic ambassador daughter after riots weeps as she's locked up

    The mother of a former Olympic ambassador who turned in her daughter after she claimed she saw her on television during the London riots left court in tears today after seeing her sent down to the cells.
    Chelsea Ives, 18, will not appear again at Highbury Corner Magistrates' Court until September 7 when the case will be committed to the crown court - meaning she will have to spend at least 21 more days in custody.
    Ives, of Leytonstone, east London, is a former Waltham Forest Council youth Olympic ambassador, and has denied charges of violent disorder, burglary at Vodafone and Phones4U stores and causing damage to a police car.

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2027024/Mother-Olympic-ambassador-accused-rioting-weeps-shes-led-cells.html#ixzz1VJJrLWGP

    Doorverwezen worden naar Crown Court duidt niet op voorwaardelijke taakstraffen, integendeel. De Crown Court is er juist om de hoofdprijzen uit te delen als het om straffen gaat.

    Je kan dit dus moeilijk klassenjustitie noemen. Ik zou zeggen, gooi het in dit geval gewoon op rassenjustitie.

  • Henk Johan Faber, wo 17 augustus 2011 17:14 Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    "Twee mannen kregen woensdag een straf van vier jaar opgelegd voor het oproepen tot rellen op Facebook."
    Ik las dit in de krant en dacht direct GB heeft er over vier jaar twee criminelen erbij. Gevangenis leven doet meer kwaad dan goed.

  • zorba de griek, wo 17 augustus 2011 20:00 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op zorba

    zorba

    --- Ik las dit in de krant en dacht direct GB heeft er over vier jaar twee criminelen erbij. Gevangenis leven doet meer kwaad dan goed.---

    En ik dacht criminelen zijn niet debiel of zo. Criminelen maken rationele afwegingen.

    En dus zullen er aan de andere kant tienduizenden wannebe criminelen zich in de toekomst even achter oren krabben voor ze weer de halve stad plunderen.

    Voor het eerst in hun leven hebben die ontdekt dat het ook nog mogelijk is dat je voor zware misdrijven een straf kunt krijgen en je niet altijd maar met 1 telefoontje naar je sosjale advocaat wordt vrijgelaten.

    Dat moet toch een enorme shock zijn voor die lui, die weten echt niet wat ze meemaken. Een misdrijf plegen en straf krijgen, dat is echt compleet nieuw voor die lui.

    Dus laten we eerst maar eens even afwachten wat er de komende jaren gebeurd. Want die lulverhalen dat straffen niet helpt kennen we nu wel.
    Niet straffen helpt al helemaal niet.

  • Piet de Geus, wo 17 augustus 2011 16:39 Reageer op Piet

    Piet

    Activisten? Waarvoor werd er dan actie gevoerd?

  • Tim de Boer, wo 17 augustus 2011 17:04 in reactie op Piet de Geus Reageer op Tim

    Tim

    Duidelijk, voor gratis TV's enzo...

  • Michel Reiziger, wo 17 augustus 2011 17:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Michel

    Michel

    Activisten is inderdaad een absoluut foute benaming voor rondtrekkende rellende, brandstichtende en vooral stelend tuig.

  • Michel Reiziger, wo 17 augustus 2011 17:49 in reactie op Piet de Geus Reageer op Michel

    Michel

    Destalnietemin wil ik er nog wel even aan toevoegen dat diefstal op grote schaal en het vernietigen van kapitaal (digitale cijfers) en het vernielen van sociale/prive eigendommen (spaar en pensioentegoeden) op alle niveaus van de samenleving gebeurd, de manier is alleen wat anders.

  • zorba de griek, wo 17 augustus 2011 16:22 Reageer op zorba

    zorba

    Ik sta volledig achter de advocaten en de activisten.

    Laten ze een facebook-pagina openen met de foto's, namen en adressen van al die activisten en advocaten, dan kan het publiek hen bloemen en taarten sturen als dank voor het feit dat ze pal staan voor de "mensenrechten" van zware criminelen.

    Het is echt een grof schandaal dat gangs van zware criminele nietsnutten het recht wordt ontnomen het land in totale anarchie te storten.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 17:14 in reactie op zorba de griek Reageer op Jager

    Jager

    [En de eigen rol van de media in dit alles mag niet worden verwaarloosd. Men mag dan veel beweren over het "vreedzame protest" dat aan de gebeurtenissen in Tottenham was voorafgegaan, de media zouden dat verhaal gewoon niet hebben gepubliceerd als alles wat er gebeurde slechts een wake voor een politiebureau zou zijn geweest. Want politiegeweld en protesten daartegen gebeuren voortdurend. Pas wanneer de andere kant reageert met geweld (op legitieme doelen of niet) vinden de media het nodig om daar iets mee te doen.

    Dan moet je dus niet schrikken als er mensen die leven van armoede en geweld eindelijk tot de oorlog zijn overgegaan. Je moet ook niet schrikken als mensen plasma-tv’s gaan plunderen waarmee je een paar maanden huur kunt betalen en boeken op de planken laten die ze niet kunnen verkopen. Voor veel mensen is dit de enige vorm van economische herverdeling die ze in de komende jaren zullen krijgen als hun vruchteloze zoektocht naar een baan zo blijft doorgaan.

    Veel ophef is er gemaakt van het feit dat de relschoppers "hun eigen wijken" aanvielen. Maar rellen vinden niet plaats binnen een sociaal vacuüm. Rellen in de jaren tachtig hadden de neiging om op een meer gerichte manier te worden gevoerd; je pakte geen onschuldige mensen en concentreerde je op doelen die meer de onderdrukking van de klasse en etnische afkomst symboliseerden: politie, politiebureaus, en winkels. Wat is er sinds de jaren tachtig gebeurd? De elkaar opvolgende regeringen hebben veel moeite gedaan om elke vorm van solidariteits- en identiteitsbesef van de arbeidersklasse te vernietigen. Is het dan enigszins te verwonderen dat deze relschoppers zich tegen andere mensen van onze klasse keren?]

    BRON:
    http://www.globalinfo.nl/Achtergrond/reactie-solfed-op-de-rellen-in-londen.html

  • zorba de griek, wo 17 augustus 2011 19:49 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op zorba

    zorba

    --- Dan moet je dus niet schrikken als er mensen die leven van armoede en geweld eindelijk tot de oorlog zijn overgegaan. ---

    Precies. En als je oorlog met de overheid wil, dan kan je oorlog krijgen. De overheid schaalt dan gewoon op. Zoals altijd.

    Het alternatief is een paar gangsta-rapperts in Downingstreet 10 die de lakens uitdelen. Of totale anarchie waarbij we 6000 jaar terug gaan in de tijd en mensen in hun levensonderhoud moeten voorzien met jagen en verzamelen.

    De Britten hebben de democratie verdedigd met hun levens tegen de Nazis, die trouwens net als u ook heilig overtuigd waren van hun eigen gelijk.

    En dus verdedigen ze diezelfde democratie nu tegen zware criminelen en hun leger van sosjale atfokaten.

    Kortom, niet huilie huilie doen als je zelf de oorlog verklaart en vervolgens wordt weggevaagd.

    Get real.*

    * In uw specifieke geval is dit natuurlijk puur hypothetisch bedoeld.

  • anton groeneveld, wo 17 augustus 2011 20:07 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op anton

    anton

    af en toe schrijf jij naar je schraal verstand hebt

  • Frans Akkermans, do 18 augustus 2011 14:44 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Frans

    Frans

    Waarom dit citaat dan ook niet verstrekt uit diezelfde bron:
    " Maar als revolutionairen, kunnen we geen aanvallen op de werkende mensen, dus op onschuldigen goedpraten. Het afbranden van winkels met woningen erboven, van het vervoer voor mensen naar hun werk, straatroof en dergelijke zijn een aanval op onszelf en daartegen moeten we ons even sterk verzetten als tegen elke andere maatregel van de bezuinigingspolitiek van de regering, tegen prijsopdrijvende huisbazen, tegen bazen die arbeiders willen bestelen. Vanavond en voor zo lang als het duurt, horen de mensen met elkaar te verbinden om zich te verdedigen als dergelijk geweld onze huizen en wijken bedreigt."

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 17 augustus 2011 17:15 in reactie op zorba de griek Reageer op Fred

    Fred

    Inderdaad, vooral de familie van de gedode burgers zullen hun dank en respect willen betuigen aan deze advocaten en hun cliënten.

    Sterker ik pleit voor een nationale feestdag en een medaille voor deze helden dit moedwillig het kapitalisme bestreden door brandstichting, plundering en geweld.

    [/Sarcasme modus.]

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 18:59 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Jager

    Jager

    De familie van de gedode burger zijn ook het slachtoffer van de Britse staat

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 17 augustus 2011 19:37 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Fred

    Fred

    Nee deze zijn het slachtoffers van mensen zoals u.

    Frustatie, afgunst en een gebrek aan ethiek heeft geleid tot de dood van deze mensen.

    Het feit dat u dit schorem verdedigt, sterker nog dit tuig probeert vrij te pleiten maakt u inderdaad tot 1 van hun gelijken.

  • anton groeneveld, wo 17 augustus 2011 20:03 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op anton

    anton

    gelukkig ben jij het slachtoffer van jouw infantilisme

  • anton groeneveld, do 18 augustus 2011 08:54 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op anton

    anton

    4 mei dodenherdenking

    zijn al niet meer op een hand te tellen

    is dit een uitzondering is die de regel bevestigd

  • Florian Lichti, wo 17 augustus 2011 18:51 in reactie op zorba de griek Reageer op Florian

    Florian

    Mee eens!
    Het is een schande dat je zware straffen uitdeelt aan mensen die onschuldige voorbijgangers beroven en mensen van hun scooter schoppen!
    Om over alle diefstal en brandstichting nog maar te zwijgen!

    Er kan tegenwoordig ook niets meer en je word al opgesloten!
    Arme actievoerders!

  • N N, wo 17 augustus 2011 16:14 Reageer op N

    N

    Wat deze 2 gedaan hebben is oproepen tot geweld. Je moet een kijken hoeveel mensen Wilders willen opsluiten voor aanzetten tot geweld (wat hij overigens nooit gedaan heeft).

  • Freedom Waves, wo 17 augustus 2011 16:13 Reageer op Freedom

    Freedom

    Deze specifieke oproepen hebben niet *NIET* geleid tot rellen.

    4 jaar gevangenis hiervoor is volstrekt absurd. *Absurd*

  • The Boy Wonder, wo 17 augustus 2011 16:23 in reactie op Freedom Waves Reageer op The Boy

    The Boy

    Dat het heel erg lang is ben ik met je eens. Dat het absurd is, nee dat vind ik niet.

    Als jij op een moment dat het halve land in brand staat en er al doden zijn gevallen oproept tot nog meer geweld dan hoor je gewoon een tijdje achter slot en grendel. Dat er uit deze oproep, door de knullige timing, geen nieuwe rellen zijn ontstaan klopt. Anders hadden ze hem wat mij betreft 6 jaar achter de tralies mogen duwen.

    Dit waren georganiseerde rooftochten. Niet gericht tegen het systeem, niet om een statement te maken, puur uit eigen gewin om goedkoop (lees: gratis) de nieuwste sneakers en electronica in te slaan, gestolen van particuliere ondernemers die hun brood willen verdienen op eerlijke wijze en ook belasting betalen.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 16:32 in reactie op Freedom Waves Reageer op Jager

    Jager

    nee een politiekogel in een vader van 4 kinderen was de oorzaak

  • zorba de griek, wo 17 augustus 2011 17:38 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op zorba

    zorba

    --- een vader van 4 kinderen ----

    Biography

    Duggan, also known as "Starrish Mark",[5][32] was an alleged drug dealer[16] and member of North London's "Star Gang",[33] an offshoot of the Tottenham Mandem gang.[34] The Telegraph has cited unnamed police sources claiming that Duggan was a "well known gangster"[3] and a "major player and well known to the police in Tottenham".[35] It has also been reported that Duggan was a nephew of deceased Manchester gangland boss Desmond Noonan during Noonan's second marriage.[36]
    Operation Trident had Duggan under surveillance "amid fears" he was planning to avenge the death of his cousin Kelvin Easton,[37][9] who was stabbed to death outside an East London bar in March 2011.[38] Duggan is reported to have become "increasingly paranoid"[5][32] as a consequence of his cousin's violent death. The Telegraph claims that Duggan was bound to avenge the death by the "street code"[39] of a gang of which he was allegedly a member.
    Duggan's family denounced the allegations against Duggan as "disinformation", claiming that he was "not a gang member and he had no criminal record".[27]
    Some two weeks after Duggan's death it emerged that his fiancée Semone Wilson had been arrested in June by the Met's Operation Trident after a large quantity of cocaine had allegedly been found at her home. She was questioned on suspicion of possession of drugs with intent to supply and subsequently released on police bail until September.[40]

    http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Mark_Duggan

  • Tim Tim, wo 17 augustus 2011 17:39 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Tim

    Tim

    Dan hadden ze op het politiebureau lekker de ruiten moeten ingooien, niet bij burgers en de middenstand.

  • Nihilist #1375, wo 17 augustus 2011 17:43 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Nihilist

    Nihilist

    De 'brave huisvader' had dan wel de politie eerst beschoten vanuit een rijdende wagen....

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 18:36 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Jager

    Jager

    Nee dat bleek een smoes te zijn van de politie

    het verhaal dat jij vertelde stond in alle kranten
    het verhaal dat het niet zo was stond in geen kranten (in Nederland)

    gelukkig hebben we de alternatieve media voor het echte nieuws tegenwoordig waardoor je niet iedereen maar van alles wijs kunt maken

  • Nihilist #1375, do 18 augustus 2011 00:33 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Dan kun je vast even een linkje sturen van die 'betrouwbare' bronnen van u.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 17:28 in reactie op Freedom Waves Reageer op Jager

    Jager

    Nee de druppel was dat de politie een vader doodschoot; voor de zoveelste keer .

    Daarna een vreedzaam protest bij het politiebureau waar een meisje (zou met stenen gegooid hebben???) in elkaar gerost werd door een aantal van die agenten en toen barstte de bom.
    En dat die bom geen lokaal iets was maar een nationaal probleem bleek wel uit de besmettelijkheid . 10.000-den (wellicht 100.000den?) aan het rellen

    Dat moet zeer diep zitten
    Dit kan, gezien de repressie die nu het gevolg is, alleen maar erger worden.

  • Freedom Waves, wo 17 augustus 2011 17:43 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Freedom

    Freedom

    Ik ken het verloop en de aanleiding tot de gewelddadige rellen Jager. Ik heb het goed bijgehouden.

    Het gewelddadig en amoreel jatten van de politieke en financiële top van het land geeft gewoon het goede voorbeeld. Die komen er WEL mee weg.
    Geen 4 jaar gevangenisstraf. O nee.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 18:34 in reactie op Freedom Waves Reageer op Jager

    Jager

    dat is inderdaad ook hetgeen dat die mensen ook zien

    wat de pers ons ook niet vertellen wil is dat deze mensen al niks hadden en hetgeen dat ze nog wel hadden recentelijk door het britse bruin ook is afgenomen

    ik voorspel; als het geld dat nu is buitgemaakt is op is dan komen er opnieuw rellen

    Met een paar TV's kun je wel een maand of twee vooruit qua huur en eten .

    Is niet veel voor nodig weer de vlam in de pan te laten slaan;
    Wat onderdrukkers van opstanden altijd denken is ; "zo keihard aanpakken en er is weer rust" . Het komt altijd (soms jaren later) weer terug en meestal erger dan de eerste keer.

    Als de Britse regering niks wil veranderen aan de omstandigheden van deze mensen zijn ze hun eigen graf aan het graven.
    Niet alleen daar. Overal .
    Denk maar niet dat de Egyptenaren tevreden worden met Westerse-marionetten-dictatuur.2

    Wil je orde in je land met je wanorde aanpakken .
    Wat de de uitvoerende, wetgevende en rechterlijk macht in Engeland doen is Chaos creëren.

    Gister Griekenland, vandaag Engeland, morgen ......

    Elites denken dat ze er mee weg komen
    Dacht tsaar nicholas ook dacht lodewijk de zestiende ook

    Waarom draconische maatregelen van de britse regering:
    ze doen het in hun broek!

    Wat van belang is voor ons in Nederland is dat we zien wie werkelijk de mensen zijn die plunderen en rellen

    Van de pers moet je het in ieder geval niet hebben

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 17 augustus 2011 19:39 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Fred

    Fred

    "Waarom draconische maatregelen van de britse regering:"

    Dit is niet draconisch, bij verre niet.

    De volgende keer mag komen de waterkannonen en rubber kogels direct en met mijn zegen escaleren ze het tot de SAS aan toe.

  • dr. Bob, wo 17 augustus 2011 16:05 Reageer op dr.

    dr.

    "Activisten" ? Ik hoorde vorige week nog op het nieuws dat de BBC moest ophouden om plunderend, kwaadaardig geteisem "activisten" en "strijders" te noemen. Maar nou lees ik het in dit artikel wéér.

  • The Boy Wonder, wo 17 augustus 2011 16:00 Reageer op The Boy

    The Boy

    Aan de ene kant begrijp ik dat de rechters voorbeelden willen stellen en een signaal af willen geven. Dat juich ik alleen maar toe eerlijk gezegd. Ik leef ook niet in de illusie dat de relschoppers een ideologische strijd aan het voeren waren, die illusie is volgens mij ook moeilijk in stand te houden wanneer je beelden ziet van mensen die met 2 flatscreens onder hun arm een brandend winkelpand verlaten.

    Wat uiteraard niet goed te praten is is dat er slecht onderbouwde vonnissen worden uitgesproken en is dan ook te hopen dat deze zullen sneuvelen in een hoger beroep.

    Een zware straf voor een ieder die zich misdragen heeft juich ik alleen maar toe.

  • Evert van Vliet, wo 17 augustus 2011 16:12 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Evert

    Evert

    "Een zware straf voor een ieder die zich misdragen heeft juich ik alleen maar toe."

    Alleen een 'beetje' jammer dat er geen wetgeving in plaats om om de gelegaliseerde misdaad met harde hand aan te pakken.

    Ik zie dat verband met wandelende tv's dus wel...twee maten en meten maar.

  • The Boy Wonder, wo 17 augustus 2011 16:26 in reactie op Evert van Vliet Reageer op The Boy

    The Boy

    [Alleen een 'beetje' jammer dat er geen wetgeving in plaats om om de gelegaliseerde misdaad met harde hand aan te pakken.]

    Dat is jammer, dat ben ik met je eens. Maar dat geeft je geen vrijbrief om je onschuldige medeburgers aan te vallen, te beroven, hun woning in brand te steken en hun winkel te beroven.

    Two wrongs don't make one right.

  • Evert van Vliet, do 18 augustus 2011 14:02 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Evert

    Evert

    Dat hoor je mij dan ook niet verkondigen.

  • N N, wo 17 augustus 2011 18:32 in reactie op Evert van Vliet Reageer op N

    N

    "Alleen een 'beetje' jammer dat er geen wetgeving in plaats om om de gelegaliseerde misdaad met harde hand aan te pakken."

    Gelegaliseerde misdaad is een contradictio in terminis.

  • Evert van Vliet, do 18 augustus 2011 14:08 in reactie op N N Reageer op Evert

    Evert

    Kun je nagaan hoe de wet (al generaties her) in elkaar is geknutseld.

    Ergo, je leeft je leven op aanwijzingen van reeds lang overledenen waarvan het nageslacht op kan teren.

    Dat het 'andere' nageslacht bij zichzelf gaat denken; 'krijg de tering' is niet geheel bij toeval.

  • Richard K, wo 17 augustus 2011 15:57 Reageer op Richard

    Richard

    Hebben die zogenaamde activisten en advocaten ook zo van zich laten horen toen het reltuig bezig was met vernielen, stelen, plunderen, brandstichten en mishandelen? Toen zwegen zij ook in alle talen. Die rellen waren absoluut niet vanuit één of ander idealisme maar puur en alleen om rotzooi te schoppen en te kunnen stelen.

    Die zware maatregelen steun ik van harte.

  • Tim de Boer, wo 17 augustus 2011 15:47 Reageer op Tim

    Tim

    Te hoge straffen? Moet je dat in Nederland eens proberen, het land met de strengste straffen in Europa.
    Oh nee, wacht...

  • Doctor Andus, wo 17 augustus 2011 15:44 Reageer op Doctor

    Doctor

    Hoezo absurd??
    Hebben die lui de beelden van die rellen wel eens goed bekeken?
    Terecht dat er zo gestraft wordt. Dan laat men het de volgende keer wel uit zijn hoofd.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 15:52 in reactie op Doctor Andus Reageer op Jager

    Jager

    nee mensen krijgen straffen voor een facebookpagina, die ze een dag later weg halen met excuses, die bedoeld zijn voor plegers van roofovervallen

    Dit is zuivere repressie van het ergste soort waarbij de rechters terug gaan naar de tijd van de spaanse inquisitie
    Dit is geen rechtsspraak dit is een schande

    De ongelijkheid in Engeland is loopt duidelijk de spuigaten uit

    Zoals deze meneer in een twintig minuten durende tirade ook wel weet duidelijk te maken :

    http://www.youtube.com/watch?v=ldFWC1pxBsQ&feature=player_embedded
    http://www.youtube.com/watch?v=3l0bkOj1Dr0&feature=player_embedded

    Maar jij luistert liever naar die griezels!

  • The Boy Wonder, wo 17 augustus 2011 16:02 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op The Boy

    The Boy

    [nee mensen krijgen straffen voor een facebookpagina, die ze een dag later weg halen met excuses, die bedoeld zijn voor plegers van roofovervallen]

    Vergeet er niet bij te vertellen dat dat een facebookpagina was die opriep tot nog meer rellen. En dat was op het moment dat de omvang van de rellen en de dodelijke slachtoffers al bekend waren.

    Oproepen tot dergelijk geweld, ook als je het een dag later verwijdert, mag van mij bestraft worden. Vier jaar is misschien wat aan de lange kant, maar een zware straf is zeker op zijn plaats. Zeker in het licht van de omvang van de rellen.

  • Evert van Vliet, wo 17 augustus 2011 16:20 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Evert

    Evert

    Nee, zonder oproep elders aan het roven slaan is wel normaal zullen 'we' maar denken?

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 17:05 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Jager

    Jager

    Wet moet voor iedereen gelijk zijn .
    Daar is dus geen sprake van
    Daar gaat het om!

    Sommigen zijn gelijker als anderen . Als dat door dringt bij de mensen die minder gelijk zij is dat aanzetten tot criminaliteit . Want wanneer het recht niet voor jou geldt wat heeft het dan voor zin om je aan de wet te houden.
    Iets dat trouwens precies een van de oorzaken van deze rellen was. De politie produceerde per maand een dode in hun cellen, auto's of op straat en nooit werd er een agent vervolgd of ontslagen

    Dat was de aanvang van de rellen . Maar dat heeft de pers er effectief uitgeramd bij het tv-kijkend Nederland ; hier legden ze liever de nadruk op de negatieve uitwassen.

    Walgelijk

  • Ieder - eenwilvrijzijn, wo 17 augustus 2011 16:45 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Ieder

    Ieder

    " - Zoals deze meneer in een twintig minuten durende tirade ook wel weet duidelijk te maken - "

    Heb jij de video's helemaal uitgekeken en goed geluisterd naar deze meneer Jager ?

    Ik vind bepaalde dingen die hij zegt laat ik het voorzichtig uitdrukken erg jammer
    en hoe hij het zegt zeker ook niet bevorderlijk voor wederzijds begrip :•(

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 17:24 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Jager

    Jager

    Dat komt:
    "i'm living it"
    Hij zit er midden in .
    Jij zit op je luie bank "schande, schande" te roepen zonder ook maar enige besef hoe die mensen het hebben daar
    Omdat de pers graag over Flatscreen-TV's wil lullen (alsof er nog andere tv's te koop zijn)

    Het beeld van verwende kinderen die nog steeds niet genoeg hebben.
    Maar dat is de realiteit helemaal niet .
    En wie een beetje verder wil kijken dan zijn neus lang is (iets wat iedereen zou moeten doen die een oordeel wil vellen) weet dat dat absoluut niet waar is .

  • Ieder - eenwilvrijzijn, wo 17 augustus 2011 18:11 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Ieder

    Ieder

    " - Dat komt:
    "i'm living it"
    Hij zit er midden in .
    Jij zit op je luie bank "schande, schande" te roepen zonder ook maar enige besef hoe die mensen het hebben daar - "

    Je slaat de plank volledig mis...

    Ten eerste... I've lived it !
    en ik kan je verzekeren.. veel erger en zwaarder dan wat deze Geboren Brit vertelt over wat hij heeft meegemaakt .. meemaakt !

    Waarom ga je er je er vanuit dat omdat iemand het niet geheel met je eens is.. die persoon dus wel niet zal weten waar ze over heeft ?

    Het tegengestelde is vaak het geval..
    Have you lived it ?
    Are you living it ?

    Juist omdat ik er in heb gezeten en nog regelmatig in verkeer weet ik waar ik het over heb.

    Het zijn vaak mensen die zelf een uitsluitend witte vrienden- kennissenkring hebben die hard roepen dat zij weten hoe het is.

    Hoe ziet jouw kring eruit ?
    Waar komt jouw ervaring vandaan ?

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 19:08 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Jager

    Jager

    Ik hoor nergens bij
    zo overleef ik al jaren tussen jullie gekken dat zich beschaafd noemt

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 18:22 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik heb verder gekeken dan mijn neus lang is. Het is wél waar.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 19:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jager

    Jager

    Ja pinokkio

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 17 augustus 2011 19:42 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Fred

    Fred

    "Ik zit met mijn lui reet op de bank "schande, schande" te roepen zonder ook maar enige besef hoe anderen mij onderhouden en geef een grote bek toe"

    Even uw citaat van de waarheid voorzien!

    There fixed that for ya!

  • anton groeneveld, wo 17 augustus 2011 17:45 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op anton

    anton

    don't read the comments ....

    http://www.youtube.com/watch?v=3QpgSkEnCRo&feature=related

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 18:22 in reactie op anton groeneveld Reageer op Jager

    Jager

    ze woont in "one of the safer neighbourhouds of london"

    nee tuurlijk snapt ze er geen flikker van

    domme naieve tuthola

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 19:18 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als je op 7,5 uur reizen (via A27, Calais, A20/M20, Bromley) van London woont, snap je er dan wel een flikker van?

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 20:15 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jager

    Jager

    Ik denk dat het geen verschil maakt welke afstand
    10 minuten of 24 uur afstand

    het zijn anderen werelden

  • Aert Willem d'Holbach, wo 17 augustus 2011 21:54 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als het niets uitmaakt dan snapt u er dus ook geen flikker van.

    Het zijn andere werelden.

  • anton groeneveld, do 18 augustus 2011 08:56 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op anton

    anton

    jij bent wereldvreemd .... dat is wel duidelijk

  • Jager Verzamelaar, wo 17 augustus 2011 15:44 Reageer op Jager

    Jager

    En zo krijg je nog meer ellende
    De mensen in de arme wijken zien dat ze voor de zoveelste keer anders behandeld worden als anderen

    Dit gaat de vervreemding en de woede slechts voeden.

    De rechterlijke macht in heel Europa is kennelijk een verlengstuk geworden van de politiek .

    Dus vaarwel trias politica zoveel is al duidelijk
    Zowel in Nederland als bij onze buren.

  • anton groeneveld, do 18 augustus 2011 08:55 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op anton

    anton

    arme wijken ....

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel