17 december 11 18:45 Reageer (34) Wereld RSS

Belgisch plan: houdbaarheidsdatum op elektronica

Omdat elektronica steeds sneller kapot gaat, moeten fabrikanten er een datum op zetten tot wanneer het apparaat het in ieder geval nog wèl doet...

Het is de groene partijen in België een doorn in het oog dat elektronische apparatuur steeds minder lang mee gaan. Daarom willen ze dat fabrikanten een houdbaarheidsdatum op hun tv's of stofzuigers zetten. Daarop staat dan tot welke datum het apparaat gegarandeerd mee gaat.


"Fabrikanten ontwerpen hun toestellen, soms zelfs bewust zo dat ze niet lang meegaan", zegt Meyrem Almaci van Groen! in Het Laatste Nieuws. 

Fabrikanten zouden verplicht moeten worden om een verwachte houdbaarheidsdatum op hun toestellen te plakken.


"Door de verwachte levensduur weer te geven kan de consument bewust kiezen voor een goedkopere gsm die twee jaar meegaat of een duurder exemplaar dat pas na vijf jaar de geest geeft." 

De Morgen: Groen! wil houdbaarheidsdatum op elektrotoestellen


Zo lang je computer het nog niet over de datum is: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (34) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Klungel de Eerste, ma 19 december 2011 11:29 Reageer op Klungel

    Klungel

    Ik zeg: Doen!

  • Nieuw!: Veldman, zo 18 december 2011 15:57 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Geen houdbaarheidsdatum maar de verplicht 20 jaar garantie !

  • Nieuw!: Veldman, ma 19 december 2011 09:02 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    anders staat er gewoon op houdbaar tot volgende week

    en kun je met veel geld meer garantie kopen

    net als nu het geval is

    gewoon eisen stellen
    dit is een onzinidee

  • Semolina Pilchard, zo 18 december 2011 15:23 Reageer op Semolina

    Semolina

    Weet u wat nog betere is? Producten weer zo duurzaam maken als voorheen. Mijn JBL-boxen uit 1980 spelen nog altijd perfect.

  • , zo 18 december 2011 16:05 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op

    Mijn Bose-boxen en mijn B & O apparatuur uit de tachtiger jaren werkt nog prima......niets mis mee.

    Ik zou me zorgen gaan maken wanneer ik die voor andere kwaliteit zou moeten inruilen.

  • Semolina Pilchard, ma 19 december 2011 12:09 in reactie op Reageer op Semolina

    Semolina

    Inderdaad, houd vast aan uw spullen van B&O uit de jaren tachtig! Van Bose ben ik niet zo'n fan, maar dat is meer omdat ik een JBL-afficionado ben. Kreeg de JBL's een jaar of vijftien geleden van mijn schoonvader. 'Made in USA, 1980' , valt er onder de stofkappen te lezen. Een warm geluid dat die speakers afleveren, 'k wil nooit meer iets anders.

  • Eline W, zo 18 december 2011 11:26 Reageer op Eline

    Eline

    http://twk.rs/njg2

    Juist, na een of twee jaar moet je blijkbaar nu al je harde schijf vervangen.

  • - drammer -, zo 18 december 2011 12:06 in reactie op Eline W Reageer op - drammer

    - drammer

    Ik zou zeggen, doe dat maar dan maar heel rap....

  • Eline W, zo 18 december 2011 13:38 in reactie op - drammer - Reageer op Eline

    Eline

    Waarom zou ik? weet je hoe duur die dingen na die overstromingen zijn. Daarbij ga ik er niet vanuit dat mijn twee identieke schijven allebei op hetzelfde moment ermee ophouden.

  • - drammer -, zo 18 december 2011 14:48 in reactie op Eline W Reageer op - drammer

    - drammer

    Volgens nij valt het kwartje niet....

  • Eline W, zo 18 december 2011 15:03 in reactie op - drammer - Reageer op Eline

    Eline

    Ik had er vertrouwen in dat u dat niet bedoelde.

  • Zeer Voornaam, zo 18 december 2011 10:01 Reageer op Zeer

    Ja klinkt leuk, maar dan?
    Vervangen als het toch kapot gaat?

    Heet dat dan niet gewoon garantie periode?

  • Michel Reiziger, za 17 december 2011 23:31 Reageer op Michel

    Michel

    Dit is enigszins al een tijd in gebruik in China...daar wordt het echter niet specifiek als gebruiksdatum vermeld, maar door de Chinese overheid als recycle datum. aangegeven De datum wordt trouwens alleen aangegeven als aantal jaren.

    Dit wordt weergegeven in een symbool, wat in China overigens verplicht is, voor alle duurzame electronische producten.

    Het symbool bestaat uit een onderbroken circle met een getal erin. Meestal is dat 5, of 10. Dat getal heeft dan betrekking op het aantal jaren waar men van uit moet gaan dat het mee moet gaan/voordat het recycled wordt.

  • Dik Brix, za 17 december 2011 22:29 Reageer op Dik

    Dik

    Goed idee van die Belgen.

    Maar om het hier dan over wasmachines te hebben als het over elektronica gaat, is een beetje sterk vind ik. Hoewel een houdbaarheidsdatum ook daar geen slecht idee is, zij het dan dat het bij dit soort producten puur over 'robuustheid' gaat.

    Bij elektronica als computers en laptops etc, gaat het ook over een houdbaarheidsdatum die te maken heeft met de snelle ontwikkeling van software, spelletjes, e.d.
    Een PC moet daardoor steeds sneller voldoen aan hogere systeemeisen, omdat het die ontwikkeling niet kan bijhouden in de oude configuratie en ook niet meer op te waarderen is.
    Daar houden fabrikanten vervolgens rekening mee, door er van uit te gaan dat de huidige PC over 4-5 jaar niet meer voldoet en daar de kwaliteit op aan te passen. Daar zijn zij idd in doorgeslagen.
    Vandaar dat oudere PC's veel langer meegaan denk ik, omdat die ontwikkeling toen niet was voorzien.

  • Rob Geurtsen, za 17 december 2011 20:53 Reageer op Rob

    Rob

    Fabrikanten ontwerpen hun toestellen, soms zelfs bewust zo dat ze niet lang meegaan", zegt Meyrem Almaci van Groen! in Het Laatste Nieuws.

    Ja nou en... is dat onbekend of zo. Fabrikanten produceren hun produkten dusdanig dat consumenten net tevreden genoeg zijn op de vraagprijs te betalen.

    De voedingswaarden en kwaliteit van Albert Heijn eigen merk producten staat voortdurend onder druk. In de schocolade hagel zit tegenwoordig minder cacao dan een jaar of zeven geleden.
    Zolang de consument zijn eigen 'ervaring' betrouwbaar vindt en als een Cruijffiaans orakel prijst, kunnen fabrikanten goud verdienen aan de grenzeloze Cruijffiaanse domheid die consumenten met hem delen.

  • Dik Brix, za 17 december 2011 22:31 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Dik

    Dik

    Praat me niet over de toename van de AH eigen merk producten, dat is echt een verslechtering.

  • dr. Bob, za 17 december 2011 20:32 Reageer op dr.

    dr.

    De Engelsen hebben daar een mooi woord voor: Built in Obsolescense.
    Ik hoorde die uitdrukking voor het eerst van mijn (wijlen) Engelse vriendin, een jaar of 25 geleden.
    Komisch dat die mevrouw Almaci van "Groen" (?) net doet alsof de verderfelijke grootkapitalisten dat een paar jaar geleden hebben uitgevonden en dat zij die gruwel verleden week heeft ontdekt.
    " Built in obsolescense " is niet alleen zo gewoon als wittebrood maar zelfs essentieel in onze consumptie maatschappij.
    Stel je voor dat alles maar duurzaam is gemaakt ? Waar blijf je dan met je groei economie ?
    Het leuke is ook dat- bijvoorbeeld- een dure Duitse zogenaamde kwaliteits wasmachine die 5 maal zo duur is dan een Italiaanse "flut" machine, een ietsje langer meegaat (als je mazzel hebt), maar dat je een wasmachine van dat zelfde Duitse merk die dateerd van de tijd vóór de "built in obsolescense", echt dood moet slaan want anders draait ie over dertig jaar nog.
    Dat schiet natuurlijk niet op voor de wasmachineboer.
    Ik heb een Japanse stofzuiger van 25 jaar oud. Toen was het idee van built in obsolescense zeker nog niet doorgedrongen bij de firma Matsushita (Panasonic), want dat ding zuigt nog steeds de tegels uit de straat (bij wijze van spreken). Daar hebben die Japanners veel spijt van gekregen denk ik.
    Stel je voor dat alles met de degelijkheid van een vliegtuig gebouwd wordt. Dan is het gauw afgelopen met de beursjongens, de banken en de mode politie.
    Het zou ook de redding van de planeet zijn, maar da's geen prioriteit.

  • Jan B, zo 18 december 2011 11:55 in reactie op dr. Bob Reageer op Jan

    Jan

    Daar hebben die Japanners veel spijt van gekregen denk ik.

    Integendeel, "made in Japan" was in die tijd een inofficieel kwaliteitslogo waarmee men de wereldmarkt heeft weten te veroveren (net zoals "made in Germany" een eeuw daarvoor). Je kocht in die tijd japans omdat je inderdaad een stofzuiger wilde hebben die ook na 25 jaar nog als een razende tekeer ging.

  • hr. arryo, zo 18 december 2011 12:57 in reactie op dr. Bob Reageer op hr.

    hr.

    Story of stuff: Planned Obsolescence, Perceived Obsolescence
    http://www.youtube.com/watch?v=N2KLyYKJGk0

  • Jan B, za 17 december 2011 20:14 Reageer op Jan

    Jan

    Volstrekt onzinnig. De levensduur van apparatuur hangt oa van de wijze en intensiteit van gebruik af. Bovendien is veel apparatuur made in China al kapot als het uit de verpakking komt.

  • Nieuw!: Veldman, zo 18 december 2011 15:59 in reactie op Jan B Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    kijk jij maar even naar de linkjes van winston

  • hr. arryo, za 17 december 2011 19:57 Reageer op hr.

    hr.

    Snelle veroudering van producten is al lang één van de belangrijkste ontwerpcriteria. Zonder versnelde veroudering van die producten zou onze op de kapitalistische productiewijze gebaseerde economie al veel eerder in een crisis zijn geraakt (iets dat overigens regelmatig voorkomt ... maar alleen in de praktijk ... in theorie: onmogelijk).

  • Eline W, za 17 december 2011 19:52 Reageer op Eline

    Eline

    Ik vraag me overigens af of het wel waar is dat elektronica steeds minder lang mee gaat. Er is namelijk sprake van een soort natuurlijke selectie onder oude spullen. Voor iedere oude tv waarvan iedereen roept dat ze zo lang mee gaan zijn er heel veel kapot gegaan en vergeten.

  • Jan B, zo 18 december 2011 11:50 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Jawel. Als je alleen al ziet hoe fragiel bijvoorbeeld de bewegende onderdelen van een hedendaagse printer zijn in vergelijking met oudere printers van pakweg 20 jaar geleden dan kun je niet anders oordelen dat de hedendaagse exemplaren inderdaad minder duurzaam zijn. Ook de behuizingen zijn slapper wat funeste gevolgen kan hebben voor de contactering van printplaten en componenten (soldeer wordt nauwelijks nog gebruikt). Ik heb thuis in 10 jaar tijd 2 printers versleten die slechts spaarzaam werden gebruikt. Maar goed, wat wil je met dumpprijzen van nog geen 60 euro.

  • Eline W, zo 18 december 2011 13:31 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Een goede oplossing is dan ook het niet kopen van goedkoop zooi. Mijn Eizo monitor heeft 5 jaar garantie en koste meer dan de gemiddelde gebruiker aan een pc uit geeft, tevens geeft dit ding echt kleuren weer (dus niet door middel van dithering en frame rate control zoals de goedkope troep doet) en heeft hij ook nog eens een veel grotere kijkhoek. (PVA paneel in plaast van TN, IPS was me toch iets te duur).

    En zo moet je uit aanpakken, aan dingen die niet snel verouderen moet je gewoon veel geld uitgeven.

    Ik heb nog wel een voorbeeld: Netwerkaparatuur, we hadden thuis nog een extra 5 poorts switch nodig, dus mijn vader koopt de goedkoopste troep. Na ongeveer 5 minuten begon het te stinken te te oververhitten en functioneerde het ding alleen nog als je er een flinke klap op gaf. Vervangend ding gekregen dat ongeveer hetzelfde gedrag vertoonde. Professionele Netgear switch gekocht voor een paar tientjes meer (toegegeven, stijging van ongeveer 500%) en alles werkt perfect en stinkt niet meer naar gesmolten plastic, omdat het het professionele ding van metaal gemaakt is.

    En zo kan ik nog wel even door gaan.

    Vroeger toen de producten zogenaamd nog beter waren waren ze waarschijnlijk ook veel duurder. Je moet dan ook niet oude producten vergelijken met nieuwe goedkope producten, maar met producten uit ongeveer dezelfde prijsklasse (voor zover dat door ontwikkeling van technologie mogelijk is).

  • Winston V., zo 18 december 2011 14:53 in reactie op Eline W Reageer op Winston

    Winston

    Heel leuk Eline dat jouw apparatuur lang meegaat. En inderdaad: goedkoop is vaak duurkoop. Dat neemt echter geheel niet weg dat planned obsolesence een *kernonderdeel* van de winsteconomie is. Zonder zou er geen economische groei zijn, maar wel groei van de mensheid...

    De uitvinder van de kroonkurk sprak deze onvergetelijke en gretig opgevolgde woorden: "Als je rijk wilt worden moet je iets uitvinden wat de mensen weggooien." Een van zijn werknemers bracht dit onmiddelijk in de praktijk: King Camp Gillette van de scheermesjes...

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroonkurk

    http://nl.wikipedia.org/wiki/King_Camp_Gillette

    En die printers... Daar zit tegenwoordig gewoon een tellertje in. Na een x aantal pagina's houd hij gewoon op te werken, defect of niet... Kijk maar (uitzending Terzake "Geplande slijtage"):

    http://vimeo.com/32977078

  • Nieuw!: Veldman, zo 18 december 2011 15:58 in reactie op Winston V. Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    En weet je wat ook ze erg is ; ze maken dingen ook zo dat je ze niet zelf kan repareren en dat een ander dat ook niet kan doen voor een normaal bedrag .
    Dat is een bewuste keuze

  • hr. arryo, za 17 december 2011 19:48 Reageer op hr.

    hr.

    Strak plan!
    Doen!
    Zo snel mogelijk!

  • drs Zen, za 17 december 2011 21:07 in reactie op hr. arryo Reageer op drs

    drs

    Zou ook bij politieke partijen moeten. De houdbaarheidsdatum vermelden, bedoel ik.

    De PVV was al bedorven voordat het in de politieke schappen kwam. Het echte product was al sinds 1945 niet meer verkrijgbaar. Janmaat bleek een slechte salesmanager, dus lukte het hem ook niet. Met de Tegenpartij ging dat beter, maar die kwam door een mislukte staatsgreep voortijdig aan een eind. De PVV doet het nu nog alleen goed bij politieke voedselbanken.

  • - drammer -, zo 18 december 2011 13:09 in reactie op drs Zen Reageer op - drammer

    - drammer

    Dat kun je van de Pvda niet zeggen, de politieke voedselbanken houden schijnbaar niet van poedels en met name "bedrijdspoedels" zijn niet in trek. Ook zijn SP klonen minder geliefd, en figuren met een zwaar gronings accent of die de vergeelde salonsocialist uithangen. Maar er moet een voorzitter komen, hoe dan ook, roeien met de riemen die voorhanden zijn?

    Het is "het" probleem om weer in trek te komen bij de politieke voedselbanken, Henk en Ingrid laten zich niet meer voor de gek houden en kiezen voor de juiste partij. De PVV, groeit als kool.

    Net als de SP en D66 die het laatste stukje levensvatbaarheid uit de Pvda blazen.

  • drs Zen, zo 18 december 2011 14:24 in reactie op - drammer - Reageer op drs

    drs

    'De PVV, groeit als kool.'
    Zegt niks, plofkippen groeien ook als kool. De PVV is de plofkip onder de politieke partijen.
    http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=ddqps9NR5ZA&feature=endscreen

  • - drammer -, zo 18 december 2011 14:49 in reactie op drs Zen Reageer op - drammer

    - drammer

    Hoe wou je dan de Pvda duiden?
    Succes!

  • drs Zen, zo 18 december 2011 15:05 in reactie op - drammer - Reageer op drs

    drs

    Als Job geen thee gehad heeft, kun je maar beter uitkijken :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=YaZWx7fViWQ&feature=related

  • , zo 18 december 2011 15:00 in reactie op drs Zen Reageer op

    Kees, volgens de onderzoeken groeit de pvv in elk geval N I E T als kool.
    Integendeel.
    Maak je verder niet druk.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel