15 februari 12 11:19 Reageer (28) Wereld RSS

Apple geeft toe: arbeidsomstandigheden niet oké

Steve Jobs hield omstandigheden waaronder iPhone's, iPads en iPods gemaakt worden liever onder de pet... Onder druk van mensenrechtenorganisaties komt er nu onafhankelijk onderzoek...

Elektronicafabrikant Apple geeft voor het eerst openlijk toe dat er problemen zijn met de arbeidsomstandigheden in fabrieken van haar Chinese toeleveranciers. Na toenemende druk van belangengroeperingen en klanten laat Apple onafhankelijk onderzoek uitvoeren in de fabrieken waar haar producten in elkaar worden gezet.

De Fair Labour Association (FLA) is direct begonnen met het onderzoek. Binnen een maand hoopt de FLA met resultaten te komen.

Vooral het Chinese bedrijf Foxconn, dat meer dan een miljoen werknemers heeft, moet het daarbij ontgelden. Het bedrijf, dat onder meer telefoons en computers in elkaar zet voor HP, Samsung en Motorola, neemt ook het gros van de assemblage van miljoenen iPhones en iPads voor zijn rekening.

In 2010 werd het bedrijf voor het eerst publiekelijk in verlegenheid gebracht door een aantal zelfmoorden onder werknemers. Bij twee explosies in fabrieken in 2011 kwam een aantal werknemers om het leven en raakten bijna tweehonderd van hen gewond. Bij een andere fabriek, van toeleverancier Wintek, werden 137 werknemers ziek na het gebruik van een zeer giftig schoonmaakmiddel.

Steve Jobs Ook de wisseling van de wacht aan de top van Apple een verschil te hebben gemaakt. Uit een artikel van The New York Times over de misstanden bij Apple's toeleveranciers, blijkt dat de inmiddels overleden oprichter Steve Jobs zijn ogen liever sloot voor de problemen bij zijn toeleveranciers.

In 2010, toen uit eigen onderzoek van Apple bleek dat ook bij de top van het bedrijf al jaren duidelijk was dat meer dan de helft van de toeleveranciers jaarlijks de regels overtrad, zei Jobs op een conferentie voor technologiebedrijven: 'Ik denk dat Apple de standaard zet voor de hele industrie, misschien wel voor alle bedrijven, waar het gaat om arbeidsomstandigheden in fabrieken van toeleveranciers. Ik bedoel, je gaat naar zo'n plek en je weet dat het een fabriek is, maar jeetje zeg, ze hebben er restaurants, filmtheaters, ziekenhuizen en zwembaden. Ik vind dat niet gek voor een fabriek.' Dat de werknemers noodgedwongen in de fabriek moeten wonen en dat er dus een soort stad ontstaat, zei hij er niet bij.

Volkskrant: Apple geeft voor het eerst toe: toch misstanden in China

Foto-cc: Techbuzz

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (28) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Florian Lichti, wo 15 februari 2012 23:39 Reageer op Florian

    Florian

    U bent hopelijk ook gestopt met winkelen bij Blokker, Action, Aldi, Xenos?
    Die verkopen namelijk nog veel meer Chinese rommel!

  • Marc Schouten, do 16 februari 2012 11:46 in reactie op Florian Lichti Reageer op Marc

    Marc

    Hou je toch maar weer lekker in stand :)

  • mandarijn fruitvlieg, di 21 februari 2012 19:46 in reactie op Florian Lichti Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Hey Darren.

  • Frits Demeyer, wo 15 februari 2012 22:37 Reageer op Frits

    Frits

    Nou ik koop geen Apple als ze hun arbeiders zo behandelen. Ik neem aan dat andere "arbeiders" mij hierin steunen?

  • Wendy B, wo 15 februari 2012 19:47 Reageer op Wendy

    Wendy

    Als Apple 60% winst maakt op hun producten is dat de winst die bovenop de winstmarges van allerlei andere betrokken bedrijven komt. Want naast Apple verdient nog een hele reeks bedrijven geld aan die producten: distributeurs, toeleveranciers, transporteurs, groothandels en natuurlijk de banken. Allemaal bedrijven die feitelijk niets toevoegen aan het product maar er wel aan verdienen.
    Vandaar ook dat het een sprookje is dat produceren in de lagelonenlanden goedkoop is, voor dat geld kun je makkelijk rendabel produceren in het westen. Maaja, dan lopen veel bedrijven hun winsten mis.
    Het resultaat is dat van een product misschien nog maar 5% de echte productkosten zijn, de rest is feitelijk allemaal winst.
    Producten verkopen met zulke absurde winstmarges is onmogelijk vol te houden, vandaar dat westerse producten 'te duur' zijn geworden. Op een open, vrije markt zou Apple allang van de markt geveegd zijn, vandaar dat tech-bedrijven de concurrentie gewoon wettelijk laten verbieden via patent en copyrightrechtzaken.
    En de heren managers, zeker ook in Nederland, weten niets beters te verzinnen dan nog maar wat verder te bezuinigen op de overgebleven 5% en bezuinigen daarmee uiteindelijk de echte economische waarde van het bedrijf kapot.
    Als je geen productie en kwaliteit meer hebt valt er niks meer te verkopen, hoeveel duurbetaalde managers, marketeers en consultants je er ook op los laat.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 20:43 in reactie op Wendy B Reageer op Joe

    Joe

    'Het resultaat is dat van een product misschien nog maar 5% de echte productkosten zijn,'

    Dat getal is onzin want het hangt helemaal af van wat voor een product het is. Bij bijv een middenklasse auto bestaat de dealeradviesprijs uit ca 40-50% productiekosten en de winst voor de fabrikant is op het totaal maar een paar procent, de rest is R&D, marketing, overhead en dealer marge. Bij electronica zijn die productiekosten relatief lager maar om 5% te halen moet je doorgaans in andere branches zijn zoals bijv. kleding, parfum etc.

  • Wendy B, wo 15 februari 2012 21:03 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Wendy

    Wendy

    Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel met 'winstmarge'.
    60% winstmarge vind ik nogal riant, maar ik beweer niet dat alle westerse bedrijven zulke winsten maken.
    Waar het om gaat is dat op het moment dat een product van de lopende band rolt exact hetzelfde product is wat uiteindelijk bij de consument thuis ligt. Alles wat je er verder nog aan uitgeeft voegt helemaal niets meer toe aan het product zelf.
    Boeren verdienen nauwelijks nog aan de verkoop van groenten doordat de prijs zo laag is die ze er voor krijgen. Tegelijkertijd zijn de consumentenprijzen voor verse groenten explosief gestegen de laatste 10 jaar. Ergens onderweg van de boer naar het schap in de supermarkt 'verdwijnt' er dus heel veel geld.
    Tot in de jaren '60 leverden Nederlandse fabrikanten vaak direct aan de detailhandel. Dat is dus erg goedkoop omdat je dan alleen de winstmarge van de fabrikant en van de winkelier hebt.
    Adidas gaat in India schoenen produceren en die lokaal verkopen voor $1,- per paar. In het westen verkoopt Adidas in feite hetzelfde product voor minimaal het 100-voudige.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 21:35 in reactie op Wendy B Reageer op Joe

    Joe

    Ik begreep je prima maar had het over de 5% die je noemde en ben het met je eens dat de marges soms idioot zijn. Ik denk echter dat je het niet zomaar op een hoop kan schuiven, een pak melk is geen auto, de businessmodellen waarop die bedrijven gebaseerd zijn, zijn totaal anders dus het is appels met peren vergelijken.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 21:42 in reactie op Wendy B Reageer op Joe

    Joe

    PS Ik ben redelijk op de hoogte van productieprijzen in het Verre Oosten en een paar Adidas sportschoen inkopen voor 1$ lijkt mij tamelijk onmogelijk.

  • Pieter Pan, wo 15 februari 2012 22:33 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Pieter

    Pieter

    Joe, een levis spijkerbroek kost een eurootje af fabriek.. Het is dus zeer goed mogelijk dat dit soort prijzen worden gerekend.

    De zogenaamde waardetoevoeging binnen de bedrijfskolom is grotesk.

    De overheid verdient er ook dik aan hoor, want die heffen iedere keer dat een produkt iets verderop schuift in de kolom btw..

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 23:00 in reactie op Pieter Pan Reageer op Joe

    Joe

    Weet ik maar sportschoenen zijn echt wat duurder vanwege de materialen, gereedschappen etc.

    Overigens ben ik het wel met jullie eens dat die marges soms idioot zijn en marketing heeft wat mij betreft veel teveel de overhand genomen maar waar ik me als ingewijde een beetje aan erger is de simplificatie die ik in dit soort discussies vaak tegenkom. Apple is juist een bedrijf wat itt veel anderen regelmatig met echte innovaties komt, neemt daarmee elke keer risico's en vervolgens is het aan de klant om te bepalen of ze er zoveel geld voor over hebben.

  • Bernard A. Tikker, wo 15 februari 2012 19:23 Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    Ik kan de iPad3 zonder schuldgevoelens bestellen; zojuist gelezen op Reuters.com:

    "Working conditions at Chinese manufacturing plants where Apple Inc's iPads and iPhones are made are far better than those at garment factories or other facilities elsewhere in the country, according to the head of a non-profit agency investigating the plants."

    Al zullen sommige doemdenkers hier dit door een onafhankelijk bureau opgestelde rapport graag in twijfel trekken.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 19:03 Reageer op Joe

    Joe

    Ik wordt een beetje moe van die Apple verhalen omdat ik als frequente China ganger weet dat de arbeidsomstandigheden waaronder veel producten die je bij de discounters zoals Blokker, Action etc vindt worden geproduceerd nog veel erger zijn. Daarnaast is die controle veelal een wassen neus omdat Chinese bedrijven erg veel onderhands uitbesteden waardoor de arbeidsomstandigheden nauwelijks zijn te controleren, zelfs al zet je er een Westerling ter plekke neer. Dit nog even los van lokale overheid in China die vaak niet meewerkt en zo door en door corrupt is dat er nauwelijks een afspraak mee te maken is.

  • Isis Maät, wo 15 februari 2012 17:49 Reageer op Isis

    Isis

    http://www.vn.nl/Archief/Buitenland/Artikel-Buitenland/De-zombies-van-Foxconn.htm

  • Rodny Da Silva, wo 15 februari 2012 13:24 Reageer op Rodny

    Rodny

    Ook al zouden de arbeidsomstandigheden enigzins verbeteren, op het niveau van het westen zal het nooit komen. Ik vind het hypocriet van de westerse wereld om iets te verlangen van een bedrijf als Apple wat we zelf in de hand hebben gewerkt. We willen een goedkope betaalbare telefoon ( zijn nu al behoorlijk prijzig). Een goedkope telefoon en produceren in de westerse wereld gaan niet samen. Lage lonen landen bestaan in mijn ogen niet. Moderne slavernij landen wel. zo willen wij goekoop vlees maar geen megastallen. Het tovertijdperk is al tig jaren voorbij.

  • Eline W, wo 15 februari 2012 16:37 in reactie op Rodny Da Silva Reageer op Eline

    Eline

    Apple heeft veel hogere winstmarges dan de concurrenten, daar moeten echt wel betere arbeidsomstandigheden in passen.

    Gelijke hardware zonder Apple logo is soms meer dan 100 Euro goedkoper.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 20:54 in reactie op Eline W Reageer op Joe

    Joe

    'Gelijke hardware zonder Apple logo is soms meer dan 100 Euro goedkoper.'

    Tja het ontwerp om die hardware heen ziet er bij Apple dan meestal ook wel wat beter uit, werkt vaak net wat lekkerder en daarnaast krijg je er bij hun redelijk geniale interfaces bij.

  • Sylvia Stuurman, wo 15 februari 2012 21:08 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Nee hoor...
    De Asus Zenbook ziet er beter uit dan de MacBook Air en werkt veel lekkerder.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 21:49 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Joe

    Joe

    Ja dat mag dan ook wel want die is nog duurder :p

  • Eline W, wo 15 februari 2012 21:39 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Eline

    Eline

    Daar ben ik het niet mee eens.

    Mijn SGSII doet alles wat een Iphone 4S kan steller, en kan daarnaast dingen (zoals MKV's afspelen) die je een Iphone niet hoeft te vragen, die spelen namelijk alleen door Apple voorgekookte video. En hij was destijds meer dan 100 euro goedkoper.

    Ik wacht voordat ik een tablet aanschaf nog eventjes op de Transformer Prime TF700T.

    En kijk hoe ze zichzelf voor gek gaan zetten met die Ipad 3 schermresolutie. Je kan blijven verdubbelen wat je wilt, maar het is nog steeds 4:3 dus totaal ongeschikt voor films. Met 16:9 FullHD kan je meer, en daar zijn de pixels ook zo klein dat je ze niet van elkaar kan onderscheiden. Maar de consument zal er met ogen open in tuinen, dit is ondertussen te vergelijken met de megapixelrace. Stop zo veel mogelijk pixels in een sensor, en hoe slecht die sensor ook is, mensen zullen denken dat ze een goede camera hebben.

    Die patentzooi bewijst overigens dat ze zo bang zijn voor de concurrentie dat ze alleen nog denken te kunnen winnen door de concurrentie te verbieden.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 22:10 in reactie op Eline W Reageer op Joe

    Joe

    Krijgen we nou weer die discussie? Wie heeft de meeste van die archetypes nou nog alweer uitgevonden? Het grootste deel van die uitvindingen komt bij Apple vandaan waarop de rest vervolgens steevast inhaakt. De windows interface is al jaren een Apple kloon, als je een iPad gewend bent is een galaxy of hoe ze ook heten altijd ongeveer hetzelfde maar net niet zo lekker etc. Natuurlijk, het heeft allemaal te maken met perceptie maar dat Apple geld vraagt voor R&D en een beetje tracht te voorkomen dat de concurrentie acuut maar haar ideeen aan de haal gaat lijkt me logisch want R&D kost klauwen met geld wat ooit moet worden terugverdiend.

  • Pieter Pan, wo 15 februari 2012 22:37 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Pieter

    Pieter

    apple boekte ZES miljard winst in het afgelopen kwartaal. Die kosten hebben ze er dan wel toch wel uitgehaald denk ik..

  • Eline W, do 16 februari 2012 08:02 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Eline

    Eline

    Apple doet heel veel zaken op de meest simpele manier. Ook te zien aan dat gedoe over vormgeving, verwachten ze dat andere driehoekige telefoons gaan maken ofzo?

    Zo ook dat gedoe over dat 4x4 icon fris, dat kan toch gewoon niet anders. Ja, WP7 laat zien dat het anders kan maar daar is niet mee te werken.

    Apple vraagt op iedere scheet patent aan, en het systeem zit zo in elkaar at ze dat krijgen totdat een rechter het ongeldig verklaard.

    Als je een telefoon niet mag unlocken door met je vinger over het scherm te glijden, hoe moet je een telefoon zonder knop dan unlocken? Of mag alleen Apple producten zonder fysieke knoppen maken.

    Daarbij kan je op ieder android apparaat de interface kiezen die je wilt en er in principe zelf een maken. Zo gebruik ik op mijn SGSII een launger die meer weg heeft van vanilla android omdat ik dat gewent ben, en mijn weg door 131 applicaties niet kan vinden zonder alfabetisch menu.

    Zodra ik een ipad in handen heb heb ik problemen met de interface. Daarbij kunnen sommige apparaten gewoon hardwarematig meer. Apple zou er goed aan doen te innoveren in plaats van op triviale zaken de concurrentie proberen te verbieden.

  • Joe Speedboot, do 16 februari 2012 10:13 in reactie op Eline W Reageer op Joe

    Joe

    Eline zoals ik al eerder schreef die discussie is tamelijk zinloos omdat het vooral met weinig objectieve persoonlijke perceptie heeft te maken. Psychologisch feit is dat zodra mensen een product kopen dat product gaan lopen ophemelen dus de koper van een BMW vind zijn auto de meest perfecte en gaat andere merken lopen afkraken en de Audi, Mercedes etc koper doet precies hetzelfde met zijn/haar merk.

    Eén ding ben ik echter niet met je eens, die Koreanen zijn naast Chinezen de ergste copycats ter wereld. Kijk door je oogharen naar de nieuwste Kia's en je zal tot de conclusie komen dat het gejat is van BMW, Samsung vs Apple, idem. Koreanen zijn net zoals vroeger Japanners, slechte ontwerpers, maar ze kunnen wel goed verfijnen en dus nemen ze graag succesvolle Westerse producten als uitgangspunt.

    Mbt die patentwetgeving ben ik het trouwens wel deels met je eens, wat mij betreft zou het allemaal simpeler mogen en waar ik erg voor ben is een veel kortere maximale houdbaarheid van 2 tot 5 jaar. Op die manier heb je even de kans om R&D terug te verdienen en wordt je extra gemotiveerd om door te ontwikkelen.

  • Joe Speedboot, do 16 februari 2012 10:22 in reactie op Eline W Reageer op Joe

    Joe

    'dat kan toch gewoon niet anders.'

    Als ervaren productontwikkelaar durf ik te wedden dat het anders en nog beter kan alleen kost dat tig manjaren onderzoekswerk. Telefoons, computers etc zullen allemaal door blijven evolueren zoals auto's dat na 100 jaar ook nog doen.

  • Florian Lichti, wo 15 februari 2012 17:10 in reactie op Rodny Da Silva Reageer op Florian

    Florian

    Apple maakt 60% marge op hun producten: het kan dus zeker wel goedkoper hoor! :-)

    Door die gigantische marges (en daarmee winsten) is Apple gegroeid tot 1 van de allergrootste bedrijven ter wereld!
    Dat alles toch wel over de ruggen van die Chinese arbeiders ben ik bang....ik geloof in kapitalisme maar die mensen moeten wel normaal/menselijk behandeld worden: dat mag duidelijk zijn.

  • Joaquim Campesino, wo 15 februari 2012 12:26 Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Bedrijven als Apple zijn het echte probleem van onze economische train wreck. De huidige crisis is gewoon een symptoom van de echte problemen die het monopoly kapitalisme heeft veroorzaakt:
    www.focusweb.org/content/wall-street-excess-and-main-street-distress-apple-connection
    De enige weg vooruit heeft geen plaatst voor goedkope plastic rommel die aan de andere kant van de wereld gemaakt worden door mensen die zo worden uitgeknepen dat ze massaal zelfmoord plegen. Op het moment is dat echter de enige vorm van economische groei die onze elite zich kan voorstellen.

  • Pieter Pan, wo 15 februari 2012 12:48 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Pieter

    Pieter

    U heeft gelijk. Rijk zijn/worden en fatsoen gaan nou eenmaal niet samen..

    Overigens vindt Apple dat de prijs van haar tablets niet omlaag hoeven..

    Dat zou gemeen zijn t.o.v. de investeerders..

    Leve de Oostenrijkse school der economie!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel