31 december 10 11:36 Reageer (45) Wereld RSS

Amerikaanse wapens maken Irakezen genetisch ziek

Iraakse doktoren hebben het over een epidemie van abnormale afwijkingen bij pasgeborenen

Giftige Amerikaanse wapens die gebruikt werden bij gevechten in de Iraakse stad Fallujah in 2004 hebben de bevolking ziek gemaakt. Doktoren constateren steeds meer ernstige en onverklaarbare afwijkingen bij pasgeborenen.

The Guardian schrijft dat afwijkingen bij pasgeborenen in Fallujah elf keer vaker voorkomen dan normaal. De Britse krant baseert zich op een onderzoek dat volgende week verschijnt in de International Journal of Environmental Research and Public Health.

Het onderzoek nam 55 families onder de loep bij wie tussen mei en augustus van dit jaar erg misvormde kinderen werden voortgebracht. Daaruit bleek dat in mei 15 procent van 547 baby’s ernstige geboorte afwijkingen hadden. In dezelfde periode werd een verhoogd aantal abortussen uitgevoerd. 11 procent van de baby's die voor de 30ste week geboren werden overleefden het niet en 14 procent van de zwangerschappen mislukte in de eerste drie maanden.

Bij vrouwen in Fallujah werd een verhoogd aantal metalen zoals verarmd uranium en dioxines in het bloed gevonden. Vooral bij zwangere vrouwen. Metalen kunnen de regulatie en stabilisatie van het gen verstoren waardoor misvormingen kunnen ontstaan. Dat verklaart het aantal ernstige misvormingen en onverklaarbare gevallen van kanker, zenuw-, hart-, en botafwijkingen bij jonge kinderen.

De onderzoekers spreken over een epidemie van abnormale afwijkingen bij pasgeborenen. De wereldgezondheidsorganisatie is in juli 2010 begonnen aan een 18 maanden durend onderzoek naar de verbanden tussen de chemische stoffen die zich de Amerikaanse wapens bevonden en de gezondheidsproblemen in Irak.

The Guardian: Research links rise in Falluja birth defects and cancers to US assault
NRC: Verhoogd aantal geboorteafwijkingen in Irak mogelijk door Amerikaanse wapens
cc-foto: NewsHour

Laatste Reacties (45) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • arjan doorgeest, ma 03 januari 2011 00:01 Reageer op arjan

    arjan

    Eén bescheiden preciesering: met name Amerikaanse tankgranaten zijn tegenwoordig uitgerust met een kop van verarmd uranium om beter door de huid van vijandelijke tanks heen te kunnen dringen.
    De verliescijfers van Amerikaanse en voormalige Sovjet-tanks in de Golfoorlogen zijn onrustbarend geweest: waar de VS slechts enkele tanks hebben verloren - één of twee, uit mijn hoofd zeggende - zijn werkelijk honderden oud-oostblokkers als karton doorzeefd.

    Door de nieuwe wapens van Amerikaanse makelij zijn 1000den of zelfs 10.000den VS-veteranen even ziek geworden als burgers en (ex)-militairen aan Irakese zijde.
    Kortom: oorlog voeren blijft een buitengewoon macaber tijdverdrijf, waar nog lang de zeer wrange vruchten van geplukt worden - aan beide zijden van het front...

  • Mostafa Mouktafi, zo 02 januari 2011 22:31 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De nieuwe gemaakt wapens moeten ergens getest worden, logish.
    De kopers en de verkopers voor de TV-beelden zitten lekker dingen te drinken, terwijl nieuwe wapens ergens op de hoofden van kinderen en vrouwen vallen: ''Hé! zegt Sultan Salah, kijk! die is lekker, hij doodt en knalt een zooitjes mensen binnen 1 second en tegelijk en laat ook een geurtje achter hem''
    De heer Bóem, de verkoper: ''Ja jongen! je hebt nog niets gezien! nog ééntje?!''
    Sultan Salah: ''Ja! doe meteen een dubbel.''
    De heer Bóem"Maar je moet wel wakker blijven, want zo meteen gaan wij een VN volle tent bombarderen om test 3 te doen''
    De Sukltan Salah: ''Yeeees!! gelijk kappen gelijk monieken!''.

  • Rik Meter, zo 02 januari 2011 20:37 Reageer op Rik

    Rik

    Inderdaad oud nieuws. Ik zou liever zien dat iemand eens schrijft over de directe gevolgen van de strijd in Fallujah. Op het internet circuleren bijvoorbeeld veel verklaringen door zowel journalisten als ex-militairen over het gebruik van wit-fosfor en brandbommen in bevolkte gebieden. ABC heeft daarnaast in 2010 een reportage over Iraq uitgegeven, die erop duidt dat het aantal burgerslachtoffers veel hoger is dan wordt geweerd.

  • Jaap Aap, za 01 januari 2011 02:17 Reageer op Jaap

    Jaap

    Oud, oud, oud nieuws. Maar de normale media willen hier niet te veel over schrijven. En waarschijnlijk wilde bijna niemand het eigenlijk lezen. Gelukkig heeft Nederland wel gemiddeld een halve euro aan Serious Request geschonken, welterusten!

  • NL 4NL, za 01 januari 2011 14:46 in reactie op Jaap Aap Reageer op NL

    NL

    ***{Oud, oud, oud nieuws. Maar de normale media willen hier niet te veel over schrijven. En waarschijnlijk wilde bijna niemand het eigenlijk lezen. Gelukkig heeft Nederland wel gemiddeld een halve euro aan Serious Request geschonken, welterusten!}***

    En om alles in de juiste proportie's van belangrijkheid te plaatsen gaf de Nederlander gemiddeld 5 euro uit aan vuurwerk.

  • bert bartels, vr 31 december 2010 14:18 Reageer op bert

    bert

    Russische, Chinese, Tsjechische enzovoorts wapenen maken genetisch gezond

  • Eric Jan Taapken, vr 31 december 2010 16:02 in reactie op bert bartels Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    De Christelijke naastenliefde van het Amerikaanse leger, mooi he in deze tijd!
    De Irakese bevolking moet zeker volgens u nog dank je wel zeggen?

  • willem brinkman, vr 31 december 2010 17:15 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op willem

    willem

    Christen zijn in Irak is nog gevaarlijker dan de wapens.

  • Eric Jan Taapken, vr 31 december 2010 18:42 in reactie op willem brinkman Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ja, minderheden hebben het altijd zwaar gehad in dit land, maar je gaat niet in op mijn kritiek en woorden, ik behoor niet tot een zuil zoals toch nog steeds gebruikelijk is in Nederland, ben dus niet van de EO,NCRV,KRO of VPRO of Vara maar gewoon onafhankelijk en de burgers van Irak verdienen toch een net zo fijn leventje als de Christelijke Nederlanders of Amerikanen of niet, of ben je alleen geinteresseerd in de Christelijke Irakezen, hoe vind je dat de Moslim Palestijnen behandeld worden door de Joodse Staat om eens een ander voorbeeld te noemen, vind je dat zij goed om gaan met hun Moslim Palestijnen?
    Indien je selectief verontwaardigd bent dan haak ik af bij je statements, graag een antwoord!

  • willem brinkman, vr 31 december 2010 21:51 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op willem

    willem

    Tja, politiek is een middel voor mensen om de te top bereiken, om hun moverende redenen. Vaak zeggen ze dat het is om de wereld te verbeteren maar ach, we weten wel beter.

    Als voorbeeld: jij zegt "hoe vind je dat de Moslim Palestijnen behandeld worden door de Joodse Staat om eens een ander voorbeeld te noemen, vind je dat zij goed om gaan met hun Moslim Palestijnen?"

    Ik lees in WikiLeaks: Fatah Wilde Aanval Van Israel Op Hamas.

    Mijn conclusie: alles is door en door verrot en hoop op betere tijden heb ik niet. De politieke leiders, wat ze ook beweren, neem ik met een korreltje zout.

  • Eric Jan Taapken, vr 31 december 2010 23:23 in reactie op willem brinkman Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ik ben in tegenstelling tot U positief ook betekend dat niet dat ik niet realistisch ben, een groot verschil, ik schrijf in mijn vrije tijd brieven voor Amnesty Vlaanderen en ondanks dat ik soms niet tegen de doodstraf ben en geen lid van Amnesty schrijf ik elke maand brieven die ik van hun site afpluk, ik ben de mening toe gedaan dat ik liever iets doe aan het leed en voel mij er goed bij, de Belgische site is minder pro Israel dan de Nederlandse tak van Amnesty maar dat neemt niet weg dat ik wel pro Israel ben maar ook voor een Palestijnse Staat snapt u, ik pas niet in een hokje want ik blijf onafhankelijk en daarom wil ik dus ook geen lid worden van Amnesty maar vind dit wel een goede organisatie net als Greenpeace maar ook daar ben ik geen lid van, ben een vrije vogel die zelf beslist, ik wens U een mooi 2011 en beter dan het jaar wat ik nu heb meegemaakt prive dat kan ik u verzekeren!

  • Ibrahim (Mazdak) Qizilbash, za 01 januari 2011 15:41 in reactie op willem brinkman Reageer op Ibrahim (Mazdak)

    Ibrahim (Mazdak)

    willem brinkman: "Christen zijn in Irak is nog gevaarlijker dan de wapens"

    Eric Jan Taapken: "Ja, minderheden hebben het altijd zwaar gehad in dit land"

    Christenen hadden het onder het bewind van Saddam en de nationalistisch, socialistische seculiere Ba'ath partij altijd vrij goed gehad hoor. Bijna een bevoorrechtte positie zelfs. De Ba'ath partij is opgericht door een christen, Michel Aflaq. Saddam's rechterhand, Tariq Aziz, was bijvoorbeeld ook een christen. Hij was, als minister buitenlandse zaken, de belangrijkste man na Saddam.
    Saddam was een dictator die onderdrukkend was tegenover zijn politieke tegenstanders, voornamelijk koerden en sjiieten, maar je moet wel bij de feiten blijven. Onder Saddam was Irak gewoon seculier, hadden christenen en vrouwen het vele malen beter dan dat ze het nu onder Amerikaans gezag hebben en was er gratis medische zorg voor iedereen. Zolang je meemarcheerde met Saddam had je het lang zo slecht niet, vergeleken met de andere islamitische buurlanden.

    Christen zijn in Irak onder Amerikaans bewind daarentegen is ontzettend gevaarlijk. Dankzij de VS heeft de extremistische islam zich in Irak gevestigd en heeft de bevolking zich tegen elkaar gekeerd. Je kunt je afvragen wat er beter is geworden na de bezetting van Irak door de VS. Op alle punten is het volgens mij slechter geworden. Meer doden, meer martelingen, meer geweld, meer onderlinge strijd bevolking, vernietigde infrastructuur, gratis medische zorg van Saddam afgeschaft, vrouwenemancipatie verslechterd, gedecentraliseerd gezag, herinvoering middeleeuws feodale stammensysteem enz enz.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ba%27ath_Party

    http://en.wikipedia.org/wiki/Michel_Aflaq

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tariq_Aziz

  • willem brinkman, za 01 januari 2011 20:05 in reactie op Ibrahim (Mazdak) Qizilbash Reageer op willem

    willem

    Ach Masdak, nu zijn er onder de Koptische christenen in Egypte weer tientallen doden gevallen door een bomaanslag van moslims. Ook in Indonesie vinden er veel van dit soort aanslagen plaats. Ook de schuld van Amerika?

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 14:08 in reactie op willem brinkman Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Ach Masdak, nu zijn er onder de Koptische christenen in Egypte weer tientallen doden gevallen door een bomaanslag van moslims]----

    Wel even bij het onderwerp blijven, net had je het nog over Irak. Misschien moet je eerst gewoon erkennen dat je het fout had, en dan je switchen van onderwerp verklaren, want anders wordt het wel een erg hap/snap discussie, die eigenlijk nergens over gaat.

  • Ibrahim (Mazdak) Qizilbash, zo 02 januari 2011 19:05 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Ibrahim (Mazdak)

    Ibrahim (Mazdak)

    Ik vond het niet eens waard om hier op te reageren. Als hij de feiten onder zijn neus gedrukt krijgt, verandert hij het onderwerp gewoon en doet dan in het wilde weg een nieuwe beschuldiging. Hoe kun je zo dan een zinnige discussie voeren?

    Dat er in Egypte aanslagen worden gepleegd, betekent trouwens niet dat de Egyptische regering daar verantwoordelijk voor is. Traditioneel stemmen de kopten juist massaal op de heersende partij, de NPD, van Mubarak. Dit om een tegenkracht te bieden aan de grote minderheid van islamitische partijen zoals onder andere de Muslim Brotherhood. Als er in London bijvoorbeeld een aanslag gepleegd wordt door moslim extremisten, beschuldigen we dan ook de Britse regering?

    Het is gewoon een feit dat Midden Oosterse christenen, gezamenlijk met de verlichtte seculiere moslims, hun toevlucht zoeken in seculiere Arabisch (nationaal) socialistische partijen. In Palestina bijvoorbeeld is de PFLP (partij van Leila Khaled) opgericht door de christen George Habash. Ook de Ba'ath partij is opgericht door een christen. In de andere seculiere nationaal socialistische partijen zijn christenen ook sterk vertegenwoordigd. Dit is op zich een goede ontwikkeling als stap naar een democratische seculiere staat waarin christenen, moslims en andere volken in vrede leven.

    Het probleem zit hem in het nalatenschap van de koloniale tijd, toen landen naar de wensen van de Europese mogendheden zijn verdeeld in plaats van naar etnische of religieuze identiteit. Hierdoor hebben we nu te maken met verschillende etnische en religieuze groeperingen in 1 land die onderling strijd voeren. Voeg daar tribale structuren, onwennigheid aan democratie, corrumperende werking van macht aan toe en het resultaat zijn landen met regeringen zoals die van Saddam en Mubarak.

    Dit betekent echter niet dat we deze landen zomaar mogen binnenvallen en de positieve zaken die daar WEL tot stand zijn gebracht weer teniet mogen doen. De VS heeft Irak bijna een eeuw terug in de tijd gebracht naar de tijd waarin stamhoofden en religieuze leiders de macht hadden. Middeleeuws feodale systeem, maar dan met mobiele telefoons en Jeeps. Het zal zeker een aantal decennia duren voordat Irak weer terug is tot het niveau van voor de Amerikaanse bezetting. Het was het in ieder geval zeker niet waard om een miljoen onschuldige slachtoffers te maken en nog een aantal miljoenen te vergiftigen met radioactief munitie om vervolgens te eindigen met een situatie die slechter is als voorheen. De seculiere regeringen van Syrië, Irak en Egypte waren ondanks hun fouten volgens mij altijd nog vele malen beter dan de islamitische regeringen van Saoedi Arabië en andere Golf staten waar de VS goede betrekkingen mee heeft.

  • Peet Van Velzen, vr 31 december 2010 18:13 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Peet

    Peet

    ..[ De Christelijke naastenliefde van het Amerikaanse leger, mooi he in deze tijd! De Irakese bevolking moet zeker volgens u nog dank je wel zeggen? ]..
    De legers van de Arabische landen deden helemaal niets terwijl Saddam zijn eigen bevolking aan het uitroeien was. Oa chemische aanvallen in Koerdistan, weet u nog?
    De Koerden zijn bijzonder blij.

  • Rouane Rabbit, zo 02 januari 2011 14:11 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[De legers van de Arabische landen deden helemaal niets terwijl Saddam zijn eigen bevolking aan het uitroeien was. Oa chemische aanvallen in Koerdistan, weet u nog?]---

    Nee, dat klopt, en misschien weet je ook nog met wiens steun en wapens de aanvallen op de Koerden en Sjiieten plaats vonden.
    Met welke wapens werden de meer dan 1 miljoen slachtoffers in de oorlog tegen Iran veroorzaakt?
    Waarom wisten de Amerikanen zo zeker van die massavernietigingswapens waarvoor de tweede golfoorlog is begonnen? En waarom zijn ze nooit gevonden?

    Interessante vragen, nietwaar?

  • willem brinkman, zo 02 januari 2011 17:08 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op willem

    willem

    ieder discussie met jou wordt op deze wijze" hap-snap"

  • Eric Jan Taapken, zo 02 januari 2011 14:33 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Peet,
    veel van de geleverde spullen voor die chemische aanvallen kwamen van het Vrije Westen dus wie heeft er nou boter op zijn hoofd?!

  • , za 01 januari 2011 12:45 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op

    Ach, Eric Ja, dat valt gewoon onder * collateral damage* :--(((

    Voorts wens ik ook jou het allerbeste voor dit aanstormend jaar!

  • Eric Jan Taapken, za 01 januari 2011 18:05 in reactie op Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ik jou ook hoor, dat de ruimdenkenden maar wat meer ruimte mogen krijgen zeg maar he!

  • , vr 31 december 2010 16:02 in reactie op bert bartels Reageer op

    Maar voor zover ik weet zijn die niet in Irak ingezet.

  • hans detorenkraai, vr 31 december 2010 13:44 Reageer op hans

    hans

    Tja oorlog, doet me even denken aan Vietnam had de USA een middeltje dat ontbladerde, het beruchte Agent Orange. Zelfde resultaten. Oorlog is wreed en alle gevolgen zijn idem dito.

  • Sylvia Stuurman, vr 31 december 2010 13:38 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Een goedkope manier om van kernafval af te komen, en dan ook nog onder de valse voorwendselen dat het zou gaan om "weapons of mass destruction" van Irak.

    Cynischer is bijna onmogelijk :-(

  • Said Bougeluk, vr 31 december 2010 13:21 Reageer op Said

    Said

    Inderdaad oud nieuws. Na de oorlog van 91/92 zijn ook `onverklaarbare afwijkingen' bij pasgeborenen
    geconstateerd. Zoooooooo onverklaarbaar waren en zijn het niet.
    VS hebben niet alleen oud bekende wapens gebruikt. Maar ook nieuwe systeem, die pas in Irak goed getest zijn. De vraag is of VS zelf alle gevolgen van het gebruik van hun wapens kenden

  • Peet Van Velzen, vr 31 december 2010 13:18 Reageer op Peet

    Peet

    De kop klopt niet helemaal. Er wordt onderzoek gedaan naar de verbanden tussen de chemische stoffen die zich de Amerikaanse wapens bevonden en de gezondheidsproblemen in Irak.
    De uitkomst staat (zoals bij elk goed onderzoek) nog niet vast.

  • hr. arryo, vr 31 december 2010 13:45 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op hr.

    hr.

    O, zit dat zo?

  • YggY ..., vr 31 december 2010 15:03 in reactie op hr. arryo Reageer op YggY

    YggY

    de denk- en beleef wereld van sommigen zal altijd een groot raadsel blijven.

    Maar de VS mag dat allemaal want ze hebben ons tenslotte bevrijd

    Proest.

  • Peet Van Velzen, vr 31 december 2010 15:32 in reactie op hr. arryo Reageer op Peet

    Peet

    Ja, zo zit het. In het artikel staat het zelfs: " De wereldgezondheidsorganisatie is in juli 2010 begonnen aan een 18 maanden durend onderzoek naar de verbanden tussen de chemische stoffen die zich de Amerikaanse wapens bevonden en de gezondheidsproblemen in Irak."
    Dit betekend dus dat eind 2011, begin 2012 we pas meer kunnen zeggen.

  • hr. arryo, vr 31 december 2010 16:47 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op hr.

    hr.

    Heb je hier wat aan?
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Verarmd_uranium

  • Anja Lodewijks, vr 31 december 2010 14:24 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Anja

    Anja

    Tuurlijk, stel je voor dat ze toegeven die ongekende mafketels. Er zijn al heel veel jaren filmpjes in omloop op you tube over de gevolgen ervan. http://www.youtube.com/watch?v=wbM1W1xUSAw

  • Roelf Turksema, vr 31 december 2010 15:11 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Roelf

    Roelf

    Dat klopt helemaal niet, dat stond al vast voor ze er aan begonnen.
    Net als Uraan zijn Thorium, eigenlijk alle metalen die radioactief zijn zwaar giftig en niet meer uit het milieu te verwijderen. And they didn't care. Ze zijn er op gewezen door soldaten vakbonden, universitair onderzoek, ze wisten het zelf ook donders goed, tactiek van de verschroeide aarde. Het is bv ook nooit wetenschappelijk onderzocht aan hoeveel centiliter water een mens verdrinkt. Dat is ook niet interessant, belangrijk is het verschil, wil je iemand helpen dan geef je hem een glas water, wil je iemand doden dan houd je zijn kop onder water. De Amerikanen hebben de Iraki's nooit willen helpen.
    Degenen die het bevel gegeven hebben om die wapens te gebruiken moeten voor het oorlogstribunaal, misdaad moet gestraft.
    De Amerikanen hebben talloze wetten van Genève overtreden.
    Er moet een VN resolutie komen die dat veroordeelt.

  • Eric Jan Taapken, vr 31 december 2010 16:23 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    De Israelische soldaten hebben ook dingen uitgeprobeerd bij de bombardementen in Gaza en in Libanon, wikileaks kan misschien nog wat belangrijks naar buiten brengen, wens je een mooi 2011 toe, het afgelopen jaar is voor mij genoeg verdrietig geweest dus kan het alleen maar beter worden!

  • Roelf Turksema, vr 31 december 2010 13:01 Reageer op Roelf

    Roelf

    Heel oud nieuws, schandalig oud. Zuid-Irak is vergiftigd onder een deken van uranium atomen, zwaar gif en niet meer te verwijderen.
    Uw pensioenfonds steunt ze financieel, Nederland de 4rd grootste investeerder in datzelfde US en we doen er zelf aan mee.

    1.6 miljoen doden, 500.000duizend kinderen en meer dan 50.000 mismaakte nieuwgeborenen. Geen stroom. Geen gas. Geen telefoon.
    Geen werk. Alle geld weg. Geen transport. Geen toekomst.
    Alle olie wordt het land uit gestolen. Een regering die betaald wordt door ons, niet gekozen door de man op straat.

    Freedom and Democracy....tuurlijk......een gelukkig nieuwjaar?

  • El Che, vr 31 december 2010 16:31 in reactie op Roelf Turksema Reageer op El

    El

    Het was al duidelijk bij de eerste golfoorlog. Toen werden ook al opvallend veel amerikaanse soldaten ziek ten gevolge van verarmd uranium verwerkt in amerikaanse munitie. Waarom wordt er verarmd uranium verwerkt in munitie? Is dit een manier om afval te verwerken?
    Misdaad tegen de menselijkheid!

  • Roelf Turksema, vr 31 december 2010 17:56 in reactie op El Che Reageer op Roelf

    Roelf

    Helaas is het simpeler, het soortelijk gewicht van Uraan is hoger dan dat van staal, smeltpunt ligt hoger en het is veel harder. Een granaat gemaakt van een mix van arm Uranium draagt dus verder, dringt met meer kracht door een pantser en draagt verder door beton.
    Het wordt ook gebruikt als balans gewicht in de vliegtuig en olie industrie.
    Dat je afgewerkt Uranium daarvoor kunt gebruiken is een bijkomend voordeel, niet het hoofddoel. Althans, ik ga daar vanuit, anders zou het betekenen dat bepaalde Amerikanen willens en wetens een complete bevolking vergiftigd en nog generaties lang verdriet doet doordat er meer dan 10 maal zoveel mismaakte kinderen worden geboren. Ik kan niet geloven dat iemand dat op zijn geweten wil hebben.
    Robert Fisk beschrijft de gevolgen van die munitie voor de bevolking van Irak, als je het leest moet je van sterke huize komen om niet in woede of tranen uit te barsten.

  • joost joost, vr 31 december 2010 12:30 Reageer op joost

    joost

    Toch zijn de ouders van een zwaar gehandicapt kind vast blij dat ze van hun dictator zijn bevrijd en dat Irak zich voortaan wel netjes houdt aan de VN resoluties.

  • Joop Schouten, vr 31 december 2010 12:58 in reactie op joost joost Reageer op Joop

    Joop

    ...Ik denk het niet Joost (...).

  • Said Bougeluk, vr 31 december 2010 13:07 in reactie op joost joost Reageer op Said

    Said

    `Toch zijn de ouders van een zwaar gehandicapt kind vast blij dat ze van hun dictator zijn bevrijd en dat Irak zich voortaan wel netjes houdt aan de VN resoluties'.
    Ik ga vanuit dat deze onzin sarcastisch bedoeld is

  • Inter Bella, zo 02 januari 2011 21:40 in reactie op Said Bougeluk Reageer op Inter

    Inter

    Saddam was in inderdaad een toffe gozer (...).

  • Reinaert de Vos, vr 31 december 2010 12:21 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Het is een publiek geheim dat de VS verarmd uranium in hun munitie stopten. Ik ben benieuwd of de morele verontwaardiging hier bij de regering groot zal zijn. Ik heb zo' n idee van niet.

  • Cor Edelenbosch, vr 31 december 2010 12:05 Reageer op Cor

    Cor

    Al jarenlang gebruikt de VS verarmd uranium in hun munitie. Door divers onderzoek is gebleken, "dat dit afwijkingen bij pasgeborenen veroozaakt." Toch blijven de Amerikanen ontkennen: dat ze dit soort misdadige middelen gebruiken.

  • willem brinkman, vr 31 december 2010 12:20 in reactie op Cor Edelenbosch Reageer op willem

    willem

    Niet alleen de VS, iedereen gebruikt dat tuig. Makkelijk om alleen de VS te noemen

  • Cor Edelenbosch, vr 31 december 2010 12:59 in reactie op willem brinkman Reageer op Cor

    Cor

    Ja, ik ben het roerend met je eens dat ook andere landen verarmd uranium gebruiken. Maar dit artikel ging over, "giftige Amerikaanse wapens."

  • Jan B, vr 31 december 2010 12:54 in reactie op Cor Edelenbosch Reageer op Jan

    Jan

    Het wordt niet ontkend. De VS geeft openlijk toe dat ze verarmd uranium in munitie gebruiken. Het zou bovendien niet extreem gevaarlijk zijn. Persoonlijk heb ik echter het vermoeden dat het verarmd uranium dat de VS gebruiken niet echt "schoon" is: waarschijnlijk wordt er gewoon met kernafval geschoten waar nog sporen van gevaarlijke splijtingsproducten in zitten.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel