10 juni 12 20:27 Reageer (23) Wereld RSS

Linkse meerderheid in Frans parlement vrijwel zeker

Update: President Hollande kan door hem gevormde kabinet handhaven

De nieuwe Franse president, François Hollande, zal waarschijnlijk het door hem gevormde kabinet niet hoeven veranderen, zo meldt de Volkskrant. Links haalt vrijwel zeker een meerderheid bij de parlementsverkiezingen. De eerste ronde van deze verkiezingen is al gewonnen door het linkse blok. 46,8 procent van de stemmen ging naar de Franse Socialistische Partij en haar bondgenoten. 34,1 procent van de kiezers stemde op de conservatieve UMP of bondgenoten daarvan.

Update 17.30
De Volkskrant schrijft:

Hollande heeft meteen na zijn overwinning in de presidentsverkiezingen in mei een linkse regering gevormd met de Groenen (EELV-Partij Europa Ecologie/De Groenen) die twee ministersposten bekleden. De Groenen kunnen volgens peilingen rekenen op minstens 10 zetels en de PS op minimaal 283 zetels. Dus het treurigste scenario voor Hollandes regering volgens peilingen, 293 zetels, is nog altijd een meerderheid.

Eerder
De exit poll van France24 wees eerder 47,1 % van de stemmen toe aan linkse partijen, terwijl de UMP en zijn bondgenoten 35,4% van de stemmen zou halen. Het Front National staat volgens die exit poll op 13,4%. De opkomst was iets lager dan in 2007. Om 17 uur was 48,3% van de kiesgerechtigden gaan stemmen.

De Fransen kiezen de 577 leden van de Nationale Vergadering, de Franse Tweede Kamer. Frankrijk kent een districtenstelsel. Als blijkt dat in een district geen enkele kandidaat meer dan 50 procent van de stemmen heeft gekregen, volgt in die districten een tweede ronde op zondag 17 juni. Dat lijkt in de meeste districten het geval. Daaraan mogen kandidaten meedoen die meer dan 12,5 procent van de stemmen krijgen.

Zie hier de exit poll van France24 en hier een liveblog over de verkiezingen.

Laatste Reacties (23) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • mandarijn fruitvlieg, di 12 juni 2012 20:32 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Ginger Ted, ma 11 juni 2012 22:25 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Ginger

    De "werkelijkheid" echter waarover hier gerept wordt werkt niet, is niet, is slechts een product van de geest. Daar kun je alleen tegen beter weten in geloven, door je ogen ervoor te sluiten, dat het er nooit was, is, en zal komen. Als bij een droom kwijlend in je kussen tot je wakker wordt. Niets mis mee, zo'n droom, zolang je hem als onschuldig vermaak, niet te serieus neemt. Dan sta je op, verman je je, en gaat met frisse moed de confrontatie met de werkelijkheid aan die met die houding ook heel aangenaam kan zijn.
    __________________________________________________

    Interessante benadering!

    Toch denk ik dat er sprake is van een werkelijkheid in de betreffende zin. En nu even geen quotes, maar even mijn eigen gedachten.

    Ik gebruik een metafoor.
    realiteit/werkelijkheid in bubbels, noem het zeepbellen.
    De werkelijkheid die jij centraal stelt mijns inziens, is de zeepbel om jouw of mijn persoon heen. Deze zeepbel stelt jouw werkelijkheid voor (stel).

    Nu kom je in gesprek met iemand op straat terwijl je daar zo loopt met die zeepbel om je heen. (lopende in jouw werkelijkheid).

    De persoon die je tegen komt en mee in gesprek raakt, kwam ook aanlopen, maar dan in zijn of haar werkelijkheid (zijn/haar zeepbel)

    Op het moment dat je elkaar ziet, elkaar aan meent te willen spreken, kom je eigenlijk in een nieuw gevormde zeepbel (werkelijkheid) terecht. Namelijk doordat de zeepbellen elkaar raakte zijn zij samen gekomen tot 1 grotere zeepbel (een "grotere" werkelijkheid/realiteit).

    Hoe meer mensen samen komen en met elkaar hetzelfde aan het doen zijn, bespreken zijn of wat dan ook, hoe groter deze werkelijkheid/zeepbel door het samensmelten van al die individuele zeepbellen/werkelijkheden.

    Deze zeepbellen echter, of deze werkelijkheden....bevinden zich in een nog grotere werkelijkheid, die op zijn beurt weer ontmoetingen aan gaat met andere werkelijkheden....

    Punt is, uiteindelijk....hoever dan ook weg en onvoorstelbaar dan ook, is er slechts 1 werkelijkheid.

  • Jens Bos, di 12 juni 2012 00:08 Reageer op Jens

    Jens

    Nu de rest van Europa nog en, de democraten in de VS, dan eindelijk weer vooruitgang; Remmen op de druk van het geld (via de aanbodeconomie) op de mens, laat hem weer het eerste belang zijn.

    Enige antwoord...sociale politiek.

    Regulering van de -te- vrije markt (vooral voor het geld) moet de boodschap zijn, en, daar heeft Hollande terecht zijn zinnen op gezet!

    Werk is het enige antwoord op de Euro crisis, gewoon weer de producten die we hier kopen en die ons bedrijfsleven elders laat produceren weer uit Europa laten komen...inclusief de schone energie.... (a la Desertec).

    En wat betreft de Euro, inderdaad ervoor zorgen dat de profiteurs geen centje meer verdienen aan de crisis die zijn veroorzaakt hebben.

    Dus "laagrentig" voorschieten...of nog beter, het geld gewoon drukken, het moet immers een gate vullen dat ook met onecht geld gevuld is (fictieve winsten, "gemaakt" voor de crisis.

  • Peter Brand, ma 11 juni 2012 11:53 Reageer op Peter

    Peter

    Mooi, de Franse socialisten hebben inmiddels de pensioenleeftijd verlaagd naar 60 jaar. Het kan dus wel! Als het daar kan, kunnen wij dat ook ipv te verhogen naar 67. Konden wij hier maar op Franse socialisten stemmen.

  • Gerwin van Eersel, ma 11 juni 2012 18:17 in reactie op Peter Brand Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Of dat kan blijkt pas over jaren waneer de breedste band van de bevolkingspyramide 60 wordt en met pensioen gaat. Ik voorspel, het kan niet.

  • Ginger Ted, ma 11 juni 2012 18:53 in reactie op Peter Brand Reageer op Ginger

    Ginger

    Daar zullen ze in Frankrijk tegen zijn. Ze zijn, net als de andere zuidelijke Europese landen, Duitsland, Nederland, e.a. nodig om dat te kunnen bekostigen.

  • de REALITEIT ., di 12 juni 2012 09:10 in reactie op Peter Brand Reageer op de REALITEIT

    de REALITEIT

    Weer zo'n schreeuw van de leeuw.
    Naar 60 jaar, mits je 40 jaar effectief hebt gewerkt en premie hebt betaald.

  • Mostafa Mouktafi, ma 11 juni 2012 08:33 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Rechts zoenen links regeren!

  • het geweten, zo 10 juni 2012 22:57 Reageer op het

    het

    Links aan kop in Frankrijk....
    Zullen ze daar in Brussel met gejuich hebben ontvangen, en gelijk ff een bubbel flesje hebben geopend!
    Maar of de bevolking wel weet wat ze doet?????????????????????????????????

  • Michiel Online, zo 10 juni 2012 23:53 in reactie op het geweten Reageer op Michiel

    Michiel

    alsof ze dat hier weten met de immer stijgende werkeloosheid.

  • Jan de Boer, ma 11 juni 2012 06:48 in reactie op het geweten Reageer op Jan

    Jan

    "Maar of de bevolking wel weet wat ze doet?????"

    ????? Sinds Fortuijn en Wilders is het niet politiek correct om vraagtekens te zetten bij het kennis- en/of ontwikkelingsniveau van de kiezer.

  • Sylvia Stuurman, ma 11 juni 2012 07:37 in reactie op het geweten Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Links aan kop in Frankrijk....
    Zullen ze daar in Brussel met gejuich hebben ontvangen, en gelijk ff een bubbel flesje hebben geopend!]

    Jij dacht dat mensen als van Rompuy en Merkel (Merkel heeft binnen de EU nog steeds de meeste macht) links waren?
    Barosso is links, dat klopt, maar Ashton is dat bepaald niet.

    *Weet* je dat niet, of wil je gewoon jouw wereldbeeld niet laten verstoren door de werkelijkheid/

  • Tom Meijer, ma 11 juni 2012 09:33 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tom

    Tom

    "wil je gewoon jouw wereldbeeld niet laten verstoren door de werkelijkheid"

    Veel mensen kennen maar één werkelijkheid, en dat is die van henzelf. Komt meestal niet overeen met de realiteit maar dat wordt bewust of onbewust genegeerd. Het is erg veilig om je eigen werkelijkheid aan te houden, tot het echt klapt natuurlijk maar die mogelijkheid wordt weggestopt. Het resultaat is altijd iemand die continu gefrustreerd is door alle discrepanties.

  • Mostafa Mouktafi, ma 11 juni 2012 10:35 in reactie op Tom Meijer Reageer op Mostafa

    Mostafa

    ''Veel mensen kennen maar één werkelijkheid''
    Ja, deze mensen kunnen niets aan doen, want hun 50 procent hersenen-cellen zijn slapend en worden deze cellen actief als zijn op hun achterhoofd ooit gaan vallen. Dan wordt de hele hesenen actief en begint het hele hoofd hoog te koken. Dat zijn niet mijn woorden, maar de woorden van mijn analfabte lieve wijze oma

  • Sylvia Stuurman, ma 11 juni 2012 13:08 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sylvia

    Sylvia

    ;-)

  • Tom Meijer, ma 11 juni 2012 22:56 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tom

    Tom

    "lieve wijze oma"

    Fantastisch Mostafa!

  • D. Bunker, ma 11 juni 2012 19:49 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op D.

    D.

    De werkelijkheid bestaat niet.

  • mandarijn fruitvlieg, ma 11 juni 2012 20:29 in reactie op D. Bunker Reageer op mandarijn

    mandarijn

    D. Bunker, ma 11 juni 2012 19:49 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op D.

    De werkelijkheid bestaat niet.
    ___________________________________________________________
    Onzin!

    Iets is werkelijkheid wanneer je stopt te geloven dat het een werkelijkheid betreft is en het er nog steeds is.

    John Keats

  • D. Bunker, ma 11 juni 2012 21:55 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op D.

    D.

    Ik kan nu van alles gaan aanvullen met quotes van Epicurus maar laat ik het kort houden: feiten zijn echt, de werkelijkheid is niet meer dan een persoonlijke inkleuring van een verzameling feiten.

    "... onze zintuigen verschaffen ons het enige criterium voor de waarheid..."

    "...Over het niet met de zintuigen waarneembare moet de filosoof zich een theorie vormen die met het waarneembare niet in strijd zal blijken. Epicurus ontwikkelde de ‘genotsethiek’ van Aristippus (een van Socrates’ leerlingen) en combineerde deze met de atoomleer van Demokritos.
    De basis van de werkelijkheid wordt niet gevormd door de dingen die ontstaan en vergaan en evenmin door oppermatige elementen, maar door onzichtbare deeltjes (atomen), die, oneindig in getal en varierend in grootte, vorm en gewicht, zich met elkaar verbinden en weer uiteen gaan in een eeuwige beweging. Alles wordt herleid tot die (onzichtbare) kleine deeltjes, welke ‘zijn’ en niet tot niets kunnen verworden, en de lege ruimte. Al het andere is een combinatie van atomen. Atomen kunnen vorm geven aan een oneindig aantal werelden. Zelfs de ziel bestaat uit uiterst fijne atoompjes, daarom hoeft het heelal niet meer de beangstigende verblijfplaats te zijn die het voor veel mensen is.
    De atomen hebben, behalve vorm en grootte (als bij Demokritos), ook zwaarte en bewegen in hun oneindige hoeveelheid met dezelfde snelheid in gelijke richting door de oneindige ruimte. Binnen een ‘ding’ bewegen zij even snel als in de ruimte, maar over korte afstand heen en weer; hoe korter de afstand, hoe vaster de substantie. Uit eigen beweging kunnen zij echter van de gegeven richting afwijken, doordat er geen aantrekking is.
    Zo verklaart Epicurus hoe er combinaties kunnen ontstaan en ook hoe het levend wezen over vrije wil kan beschikken. Epicurus zou het atomisme tot grondslag van zijn filosofie maken. In 311 vestigde hij zich in Mytilene, waar hij zijn eerste leerlingen verzamelde.

    Ook gaat Epicurus uit van ‘gezond verstand’. Gezond verstand heeft meer waarde dan filosofie. De goede eigenschappen ontstaan namelijk tegelijk met prettig leven en prettig leven is er onlosmakelijk mee verbonden. Een prettig leven krijg je alleen maar door nuchter te redeneren..."

  • Tom Meijer, ma 11 juni 2012 22:55 in reactie op D. Bunker Reageer op Tom

    Tom

    "Ook gaat Epicurus uit van ‘gezond verstand’. Gezond verstand heeft meer waarde dan filosofie. De goede eigenschappen ontstaan namelijk tegelijk met prettig leven en prettig leven is er onlosmakelijk mee verbonden. Een prettig leven krijg je alleen maar door nuchter te redeneren..."

    Het zal je waarschijnlijk worst zijn maar door je verwijzingen naar Epicurus kan ik je ondanks tegenstellingen erg waarderen.

  • D. Bunker, di 12 juni 2012 07:36 in reactie op Tom Meijer Reageer op D.

    D.

    Natuurlijk is me dat geen worst, ik bespeur liever overeenkomsten dan tegenstellingen ;-)

  • Tom Meijer, di 12 juni 2012 09:14 in reactie op D. Bunker Reageer op Tom

    Tom

    Fijn te horen. Ik wordt de laatste tijd hier wat cynisch, moet ik voor oppassen. Je hebt gelijk.

  • mandarijn fruitvlieg, di 12 juni 2012 20:18 in reactie op D. Bunker Reageer op mandarijn

    mandarijn

    D. Bunker, ma 11 juni 2012 21:55 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op D.

    Ik kan nu van alles gaan aanvullen met quotes van Epicurus maar laat ik het kort houden: feiten zijn echt, de werkelijkheid is niet meer dan een persoonlijke inkleuring van een verzameling feiten.
    ________________________________________________________
    Beste D. Bunker

    Onze meningen staan loodrecht tegenover elkaar vaak, deze bijdrage echter, kan ik erg waarderen!

    Wat niet wil zeggen dat het helemaal eens ben (;

    Je haalt een interessante periode aan. De periode 500bc tot iets na 0 was inderdaad de periode van de natuurlijke filosofie. De periode waarin samenlevingsvormen "nog" ter discussie gesteld werden.
    Wetenschap werd bedreven middels o.a. observatie. Hoewel zij op dat moment met het wereldbeeld van toen middels toepassen van deze wetenschap grote indrukwekkende sprongen hebben gemaakt.....

    .....wil dat niet zeggen dat bijvoorbeeld, de theory dat alles uit dezelfde basiselementen bestaat, water, vuur, aarde en lucht met daarbij nog een ziel atoom voor intelligente levensvormen.....persistent is geweest tot in (en met) deze tijd en dan met name de betrekking op de werkelijkheid.

    Immers, sla jij je met een hamer op het hoofd, twijfel jij geen moment of deze echt was.....

  • Ginger Ted, ma 11 juni 2012 22:25 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Ginger

    Ginger

    De "werkelijkheid" echter waarover hier gerept wordt werkt niet, is niet, is slechts een product van de geest. Daar kun je alleen tegen beter weten in geloven, door je ogen ervoor te sluiten, dat het er nooit was, is, en zal komen. Als bij een droom kwijlend in je kussen tot je wakker wordt. Niets mis mee, zo'n droom, zolang je hem als onschuldig vermaak, niet te serieus neemt. Dan sta je op, verman je je, en gaat met frisse moed de confrontatie met de werkelijkheid aan die met die houding ook heel aangenaam kan zijn.

 

Reageren

Top 10 Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

wo 30 juli 2014

Even de kalifaatwasser aanzetten

Rob van Kan