03 juni 11 19:00 Reageer (50) Kijknou RSS

Weekendfilm: Debtocracy

Een heel andere kijk op de Griekse crisis

De Grieken hebben schulden omdat ze lui zijn, wordt ons verteld. Deze documentaire van de journalisten Katerina Kitidi en Aris Hadjistefanou laat zien dat er ook een andere verklaring kan zijn. Ze vergelijken de Griekse crisis met die van andere landen, met name in Latijns-Amerika waar ook hele staten door schulden aan de rand van de afgrond belandden. Wie heeft dat veroorzaakt en wie moet er voor betalen?

Debtocracy kwam begin mei op internet uit en trok alleen al in de eerste week een half miljoen kijkers. De film is gefinancierd met donaties van het publiek en de makers hebben de film onder een Creative Commons licentie uitgebracht, wat wil zeggen dat de film vrij is te bekijken en te gebruiken.

Officiele site

Zie je geen ondertitels of kijk je via iPad, bekijk dan deze versie

Laatste Reacties (50) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Martino Campos, ma 06 juni 2011 12:44 Reageer op Martino

    Martino

    Tsja, maar toch is het niet mijn schuld en moeten ze het daar maar zelf op de rit zien te krijgen. Er is al geld genoeg heengegaan. Heel hypocriet om nu zielig te gaan zitten doen terwijl de welvaart die er nu is mede betaald is door ons.
    Haal de monumenten uit Griekenland eens weg en wat blijft er dan over van dat land.... er komt geen kennis vandaan, niets, alles is uit een ver verleden.
    En dan moeten wij solidair zijn. Kijk, als het nu echte armoede was dan valt er nog wat voor te zeggen.
    Solidair met een samenleving gebaseerd op belastingontduiking en externe subsidies, mooi niet!
    En geen filmpje gaat daar wat aan veranderen.
    Liever wat hulp naar landen die echt hulp nodig hebben dan naar een welvaartsstaat bedoeld om de import van dure auto's te sponsoren, de bouw van villa's, nieuwe snelwegen en de bouw van een (dit hou je toch helemaal niet voor mogelijk!!) Formule 1 circuit!

  • Mijn Mening, ma 06 juni 2011 13:51 in reactie op Martino Campos Reageer op Mijn

    Mijn

    Ha Martino

    wat ik zie in de docu is dat het niet per definitie gaat om slechte karaktereigenschappen van de mens, de Griek in dit geval, maar dat er wezenlijke gebreken in het economisch/politieke systeem zitten. En de docu belicht in het bijzonder hoe de media/popi-politiek een krakend economische/politiek systeem ondersteunt, door in de media de (andere) mens de schuld te geven als het systeem hapert.

    Voor mij was een eye-opener hoeveel geld de Griekse staat (niet de burger) uitgegeven heeft aan defensiemateriaal, gekocht bij Europese bedrijven, terwijl de EU (!) daarvoor het geld geleend heeft. Je kunt erover twisten of zo een systeem moreel is, maar het feit dat een dergelijke constructie door politici in de media gecoverd/verklaard wordt door de "luie Griekse" burger met z'n formule 1 circuit, gaat er bij mij niet (meer) in.

    Het systeem faalt, niet de mensen.

  • Mijn Mening, ma 06 juni 2011 11:32 Reageer op Mijn

    Mijn

    Verfrissend om door het standaard media beeld van Griekenland heen te kijken. Tegelijkertijd schept de docu weer een ander (ook weer geladen) beeld.

    Al doorbladerend en surfend stuitte ik op deze tekst: (engels, Bernard Poolman):
    "Gangs are Pre-Programmed – you´re Pre-Programmed to respond to particular Key-Phrases, Key-Ideas – which will group people together, within which they will chose a gang-leader and they would experience a feeling of Power (..) if you do not speak the Keywords to a gang-member, you are not seen as part of the gang and you are immediately attacked by all the gang-members, it is like an automated response."

    Mijn experiment: in hoeverre zijn media bezig met Keyword-speak. Wat fragmenten uit de media van afgelopen week:

    #1: "de kosten van ... rijzen de pan uit ... onhoudbaar .. bezuinigen"

    #2: "smerige gewelddadige kloodtzakjes ... lieden .. die meenden"

    #3: "Dit soort kinderen .. ze zoeken .. De aanvoerder van dit zootje ..."

    #4 "Schorrimorrie .. achterlijk .. schandalig"

    Herken jij de gangs aan de keywords?
    Uhh.. zitten we gewoon in een Pavlov-society?!

    ç-:

  • Mijn Mening, ma 06 juni 2011 08:17 Reageer op Mijn

    Mijn

    Schitterend!

    "Odious debt"

    Wij hebben de kosten voor de Joint Strike Fighter, Animal Cops, Khunduz.

    Dat is niet mijn 'schuld', vriend :-)

  • Mijn Mening, ma 06 juni 2011 07:58 Reageer op Mijn

    Mijn

    Interessant dat de luiheid bij de 'ander' (in dit geval de Griek) wordt gelegd, terwijl de (intellectuele) luiheid bij de vertegenwoordigers van het neoliberale systeem ligt. Begint voor mij steeds helderder te worden dat het neoliberale systeem in slaap gesukkeld is door de comfort die de vertegenwoordigers ervan genieten.

    Gelukkig hebben we in NL de SGP nu in de regering, die zal ongetwijfeld het neoliberale systeem confronteren met haar eigen zonde van luiheid *proest*

  • N N, zo 05 juni 2011 23:04 Reageer op N

    N

    Ook een aanrader over de financiële 'crisis' of beter gezegd fraude is de documentaire: Inside Job

  • Marc Schouten, zo 05 juni 2011 21:58 Reageer op Marc

    Marc

    Op dit moment wordt er weer gedemonstreerd in Griekenland:
    Live steaming..

    http://www.dailymotion.com/video/xizz04_live-streaming-sintagma-square-aganaktismenoi-polites_news

  • Marc Schouten, za 04 juni 2011 19:13 Reageer op Marc

    Marc

    Let´s Solon!!!!

  • Joop Schouten, zo 05 juni 2011 19:48 in reactie op Marc Schouten Reageer op Joop

    Joop

    : )
    Let´s Solonize...

  • Marc Schouten, zo 05 juni 2011 21:31 in reactie op Joop Schouten Reageer op Marc

    Marc

    hèhèhè, right!!!

    De Engelse term schoot me niet zo snel te binnen.

    ¡¡¡"Dale Correa, Rafa"!!!

  • simon lagroht, za 04 juni 2011 15:37 Reageer op simon

    simon

    hmm, daar herken ik toch even een echte ouderwetse marxist in die film...

    http://www.youtube.com/watch?v=YtyZY9sKv2w&feature=related

    ...natuurlijk weet hij wel hoe marxisme echt moet worden toegepast...

  • Johannes Zeilstra, za 04 juni 2011 16:10 in reactie op simon lagroht Reageer op Johannes

    Johannes

    Gelukkig is het Marxisme verleden tijd, en mogen we ons nu laven aan een schuldenlast die generaties mee gaat.

  • Sylvia Stuurman, za 04 juni 2011 13:44 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Eigenlijk wordt het belasting innen overgeheveld van de staat naar de banken: mensen kunnen niet eens wonen zonder schulden aan te gaan, en banken zijn als pushers bij gemeenten langsgegaan om ze over te halen om bezit van burgers te verhypothekiseren..

    Alleen is het idee van de staat dat die de belasting gebruikt om van alles voor het algemeen belang te doen, terwijl de belasting bij banken in de zakken van de graaiers belandt...

  • José Sijstermans, vr 03 juni 2011 22:49 Reageer op José

    José

    Prima documentaire, al word ik er, net als Zjen, kotsmisselijk en boos van. Sommige dingen wennen (gelukkig) nooit.

  • Winston V., za 04 juni 2011 11:45 in reactie op José Sijstermans Reageer op Winston

    Winston

    Ja, ik ook :-( Maar oud nieuws is het wel allemaal... Johannes Zeilstra vat het goed samen:

    "De gehele mensheid tot slaven gereduceerd om een economisch en financieel systeem."

    Dat is er aan de hand. Misselijkmakend.

  • Zjen Zen, za 04 juni 2011 12:01 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    Dat systeem wordt gevormd door het militair-industriële complex,internationale investeerders/banken , pharma industrie en voedselmagnaten.
    We hangen.En het went niet.

  • José Sijstermans, za 04 juni 2011 13:21 in reactie op Winston V. Reageer op José

    José

    Daarom vind ik het concept "odious debt" en het verzet dat zich rond dat thema concentreert interessant. Want daar is de financiële wereld echt bang voor.

  • Zjen Zen, za 04 juni 2011 13:28 in reactie op José Sijstermans Reageer op Zjen

    Zjen

    In international law, odious debt is a legal theory which holds that the national debt incurred by a regime for purposes that do not serve the best interests of the nation, such as wars of aggression, should not be enforceable. Such debts are thus considered by this doctrine to be personal debts of the regime that [are] incurred [by]them and not debts of the state.

  • José Sijstermans, za 04 juni 2011 13:56 in reactie op Zjen Zen Reageer op José

    José

    Dit had ik ook gelezen en daarom vind ik het zo interessant. Dit is iets anders dan een petitie of spandoek. Ik ben geen jurist, en weet niet wat er wel en niet onder valt, maar het zet wel aan tot dromen....

  • Johannes Zeilstra, vr 03 juni 2011 21:50 Reageer op Johannes

    Johannes

    Goed dat Joop deze film aanprijst, een kleine waarschuwing voor al die lieden die ook hier het sociale stelsel willen afbreken om maar vooral gemaakte schulden af te lossen aan banken die we zelf gered hebben.
    Ik ga me vanavond eens verdiepen in Argentinie, en wat daar gebeurd is.
    Dit verhaal, van Griekenland, van Spanje, en van al die landen die in de wurggreep van het IMF zitten moet doorverteld worden.
    Doorverteld worden aan al die napraters die de mainstream media geloven.
    Wanneer zien wij een helikopter op het Binnenhof die ook onze neoliberale politici van de afgelopen 20 jaar naar hun hotel in exile vervoert.
    Want immers, wie zijn er belangrijker, die schuldeisers, of je eigen bevolking?

  • Zjen Zen, vr 03 juni 2011 22:02 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Zjen

    Zjen

    ----Want immers, wie zijn er belangrijker, die schuldeisers, of je eigen bevolking? ----

    Er is niks mis met een bonafide schuldeiser maar het gaat hier om corrupte politici en criminelen. IMF en WB en ECB en ...en....en...

  • Johannes Zeilstra, vr 03 juni 2011 23:43 in reactie op Zjen Zen Reageer op Johannes

    Johannes

    Daar ging het onderwerp toch over?

  • Zjen Zen, za 04 juni 2011 08:01 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Zjen

    Zjen

    Ja, natuurlijk :)

  • Jager Verzamelaar, za 04 juni 2011 00:55 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Jager

    Jager

    http://www.boublog.nl/11/05/2009/de-economische-crash-van-argentinie-2001/
    http://www.boublog.nl/15/05/2009/argentinie-the-take/

    Argentinië (roep ik al maanden) is dat wat we moeten weten hier in europa

  • dr. Bob, vr 03 juni 2011 20:13 Reageer op dr.

    dr.

    Gisteravond een relaas van zo'n multi gevulde Griekse scheepvaart magnaat op de buis gezien, dat verduidelijkt meteen een hoop.
    Zelf heb ik enkele jaren mogen verkeren met de dochter van een Griekse media magnaat, zelfde laken een pak. Geteisem, tuig van de richel met vriendjes tot in de hoogste kringen.
    Als "gewone" Griek kun je werken en belasting betalen tot je groen ziet, de poen verdwijnt in slechts een paar zakken.
    Niet alleen ondervind de "gewone" Griek tengevolge van die praktijken nu alle dagelijkse ellende, hij mag als toegift ook nog es al dat gestolen geld ophoesten. De magnaat heeft daar geen tijd voor, die moet cruisen op z'n 200 ft jacht.
    Geen wonder dat de "gewone" Griek een peu boos is.

  • Alex Mulder, vr 03 juni 2011 20:08 Reageer op Alex

    Alex

    Prima documentaire niet ?
    Gefeliciteerd trouwens wanneer U die helemaal uitgezien hebt.
    Dat doet niet iedereen meer tegenwoordig.

    De les kort samengevat (het gaat niet alleen over Griekenland) :
    In een vrije markteconomie waarin de EEG is veranderd sinds de EU, komt uiteindelijk al het bezit in handen van een paar.
    De rest heeft nog slechts schulden en is dus in slavernij gedompeld (al heet dat niet zo, maar dat is maar een naam).

    Dat zie je het eerst bij de zwakste groepen :
    minderheden, ontwikkelingslanden en ja, Zuid-Europese landen.
    Maar vergis je niet hoor, uiteindelijk komt ook onze beurt.
    - http://sp.nl/9n1c9h
    In de USA heeft 50% nu al meer schulden dan ze binnen een werkend leven kunnen afbetalen en dat staat ons hier ook te wachten.

    Willen we dat ? Nee ?
    Dan moeten we ons niet tegen elkaar laten uitspelen (Islam, Grieken, Ieren) maar gezamenlijk die Elite wippen, de Banken weer onder parlementaire controle (van de EU) brengen en het geld terughalen waar het heen gesjoemeld is.
    Desnoods met arrestatiebevelen of een vloot (voor als ze zich op belastingparadijzen zijn gaan verstoppen)
    Maar er is hoop : http://sp.nl/9n1cuw

  • Michiel Online, vr 03 juni 2011 21:11 in reactie op Alex Mulder Reageer op Michiel

    Michiel

    "gezamenlijk die Elite wippen"

    juist!

  • Joop Schouten, vr 03 juni 2011 21:56 in reactie op Michiel Online Reageer op Joop

    Joop

    Geen probleem toch? We leven in een democratie (...).

    Wippen die hap.

  • N N, zo 05 juni 2011 21:52 in reactie op Alex Mulder Reageer op N

    N

    Juist de SP zal ons helpen. Met de brief van Roemer aan, volgens zijn eigen woorden, 'Beste bankiers' en de toestemming die o.a. de SP gaf om de banken te redden zonder strikte en verplichte regels voor het toekomstig handelen.

    De situatie in Nederland is als volgt. De banken verhogen de kosten voor hun diensten en producten waarvoor de burgers betalen. De burgers, wij dus betalen dubbel. We redden de banken met ons geld en betalen ook weer de schulden via de verhoogde prijzen.

  • Marc Schouten, vr 03 juni 2011 20:00 Reageer op Marc

    Marc

    Met verschillende subs te zien in:

    http://www.debtocracy.gr/indexen.html

  • Zjen Zen, vr 03 juni 2011 19:27 Reageer op Zjen

    Zjen

    Via youtube kan ik de ondertiteling wel aanklikken.

  • Zjen Zen, vr 03 juni 2011 19:25 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik versta geen Grieks, Aj!

  • Rob van Koot, vr 03 juni 2011 19:17 Reageer op Rob

    Rob

    De ene verklaring hoeft de andere niet uit te sluiten. Een vals dilemma noemen we dat. En de makers zijn helaas Grieks. Ook hier moeten de bron dus niet vergeten. Een eigen waarheid is snel gemaakt.

  • B Man, vr 03 juni 2011 19:40 in reactie op Rob van Koot Reageer op B

    B

    Heb jij de film in 17 minuten gekeken????

  • Johannes Zeilstra, vr 03 juni 2011 19:47 in reactie op Rob van Koot Reageer op Johannes

    Johannes

    Er zijn 2 manieren om een volk te onderwerpen.
    Geweld en schuld.
    De 2de manier is vooral in de beschaafdere landen populair.
    Shockdoctrine.
    Eerst Zuidamerika, toen Afika, daarna Rusland, toen Azie, en nu Europa.
    The road to serfdom uit een andere hoek bekeken.
    De gehele mensheid tot slaven gereduceerd om een economisch en financieel systeem.
    Ik denk alleen dat de Grieken en Spanjaarden het dus niet gaan pikken.
    Zeker niet nu het IMF en de EU hun willen dwingen voor een habbekrats al hun staatseigendommen te gaan privatiseren.
    Er komt revolutie aan.

  • Alex Mulder, vr 03 juni 2011 21:47 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Alex

    Alex

    "Er komt revolutie aan. "
    Ai !
    *kijkt snel achter de bank*
    Waar heb ik nou die rooie vlag weer gelaten...
    Oh maar dit is ook heel mooi !
    Uitprinten en uitknippen...
    - http://2.bp.blogspot.com/-hQ0J8QEBSp8/TVYHmng-yqI/AAAAAAAABAU/KE18Vr8iz8s/s1600/neulx5.jpg

  • Marc Schouten, vr 03 juni 2011 19:50 in reactie op Rob van Koot Reageer op Marc

    Marc

    Ja hoor, je hebt helemaal gelijk, ... vanaf jouw kant van de schutting.

  • Zjen Zen, vr 03 juni 2011 20:17 in reactie op Rob van Koot Reageer op Zjen

    Zjen

    Kijk eerst even..vanaf 37 minuten...en dan minimaal 20 minuten kijken.

  • Zjen Zen, vr 03 juni 2011 20:43 in reactie op Rob van Koot Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik ben bijna aan het einde en ik word alweer bijna misselijk van woede.

    We zijn in Nederland echt gauw aan de beurt.
    Met Rutte als zetbaas gaat het Goldman Sachs weer lukken. ook hier.

    Premier van alle Nederlander, Rot Op Man!

  • Zjen Zen, vr 03 juni 2011 21:07 in reactie op Zjen Zen Reageer op Zjen

    Zjen

    Dit was geen reactie op Rob.

  • Marc Schouten, vr 03 juni 2011 21:28 in reactie op Zjen Zen Reageer op Marc

    Marc

    Good morning, welcome to crisis...

    ;)

  • Zjen Zen, vr 03 juni 2011 22:03 in reactie op Marc Schouten Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik wist het al maar ik zak steeds dieper weg in die stront.

  • , za 04 juni 2011 09:03 in reactie op Zjen Zen Reageer op

    Nederland zakt steeds verder weg in de stront, Zjen.
    Daarbij enthousiast geholpen door kwik, kwek en kwak :
    rutte, verhagen en wilders.

  • Roelf Turksema, vr 03 juni 2011 21:54 in reactie op Zjen Zen Reageer op Roelf

    Roelf

    Ik dacht dat ik ook in deze zaak duidelijk genoeg was geweest: het is niet de schuld van ''de Grieken'', er zit veel meer achter. Vreemd dat Amerika bijvoorbeeld Philips kan aanklagen in Amerika voor honderden miljoenen voor een smeergeld affaire in Polen(!) en de Griekse jeugd zou hun hele leven moeten betalen voor manipulaties van Goldman Sachs. Die zijn niet aan te pakken zolang de lobby in Brussel ongestoord zijn gang kan gaan. Het is geen Europese Unie meer, het is de Europese Unie van de VS.
    De reden dat in Spanje en Griekenland relatief veel jeugd bij de opstanden betrokken is, is ook de informatie op het internet. Op de main stream media die ook bij ons de boel verkleurd vind je niets over een Goldman Sachs, how come?

  • Jager Verzamelaar, za 04 juni 2011 00:56 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Jager

    Jager

    retorische vragen zijn leuk

    maar voor de grieken zijn lui roepers hier kun je het beter even uitleggen

  • Roelf Turksema, za 04 juni 2011 21:23 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Roelf

    Roelf

    Deze meneer legt het wel duidelijk uit, van een Amerikaanse investors site geplukt: http://www.youtube.com/watch?v=YUkNnQE-9B4

    Griekenland is slechts onderdeeltje van het grotere gebeuren, elke euro naar Griekenland levert de USA 1$ op, we helpen echt niet onszelf of de Grieken. Vroeger was het Argentinië, Brazilië, nu Griekenland, over een jaar of twee Litouwen, Rusland is mislukt, Zuid Korea moet ook uitkijken.

  • Marc Schouten, zo 05 juni 2011 21:42 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Marc

    Marc

    Zoals de man zegt bij de oplossing; opstand of slaaf worden.

    Mooi interview, bedankt :)

  • Winston V., zo 05 juni 2011 21:54 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Winston

    Winston

    Ik sluit me aan bij Marc: het was erg verfrissend om dit interview te zien. Tnx Roelf :-)

  • Jager Verzamelaar, za 04 juni 2011 01:00 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Jager

    Jager

    volgens mij helpt het wel als er ondertitels bij zitten voor mensen die geen grieks en frans spreken

    http://www.youtube.com/watch?v=qKpxPo-lInk

  • Marc Schouten, zo 05 juni 2011 21:45 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Marc

    Marc

    Op de officiële site zitten er subs bij in verschillende talen. onder cc als je met de cursor over de video gaat.

    http://www.debtocracy.gr/indexen.html

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel