20 juni 11 19:18 Reageer (77) Kijknou RSS

De smaak van betaalde seks

Stel je hebt dagelijks met 10 mensen seks om in je levensonderhoud te voorzien

De European Women’s Lobby wil een einde maken aan prostitutie door de maatschappelijke aanvaardbaarheid ervan ter discussie te stellen. Prostitutie drijft volgens hen op de achterstelling van vrouwen. Dat willen ze met een spotje in tal van Europese talen duidelijk maken. Hier de Nederlandstalige versie.

De EWL is ook gestart met een online petitie waarmee ondertekenaars hun afkeuring over prostitutie kunnen uitspreken en toezeggen de politiek tot actie te manen.

Laatste Reacties (77) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Florian Lichti, di 21 juni 2011 23:14 Reageer op Florian

    Florian

    Ik geloof wel degelijk in vrijwillige prostitutie!
    Vrouwen de macht geven om WEL prostituee te kunnen zijn is net zo goed een vorm van emancipatie en empowerment.

    Te makkelijk om altijd alles te maar willen verbieden.

    Geef vrouwen het recht EN de keuze om te doen met hun leven wat zij willen!

  • Henk Johan Faber, di 21 juni 2011 20:28 Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Oudste beroep van de wereld afschaffen?
    Gedwongen prostitutie of bijverdienen is een wereld van verschil. Als we prostitutie gaan verbieden gaat het niet weg dat is zeker.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 22:08 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Als we prostitutie gaan verbieden gaat het niet weg dat is zeker.=
    Vast en heel zeker.
    Elke crimineel hangt de vlag uit want de gouden tijden breken weer voor ze aan!

  • Dik Brix, di 21 juni 2011 20:01 Reageer op Dik

    Dik

    Beetje flauw filmpje, dat weer op de lijn van de drooglegging in de VS zit. (Excuseer de figuurlijke overeenkomst). Of de drugsoorlog. Dat werkt dus niet.

    Maar waar ze wel mooi de vinger op leggen is het aantal klanten.

    Ik denk dat er wel degelijk veel vrouwen/mannen zijn die uit oogpunt van makkelijk geld verdienen uit vrije wil aan prostitutie beginnen.
    Dat die mensen al per definitie een gevoelsmatige beperking moeten hebben doet daar niets aan af.

    En dan als meestal jonge vrouw het idee hebben dat een paar rijke klanten, met een paar honderd euro per wip en een leuke avond makkelijk verdiend is. Een enkeling zal dat lukken.
    Maar de prostitutietop die dat lukt, met als absolute top de prostituee die door een sheik, op bezoek in Den Haag, door zijn privé-jet uit Parijs wordt opgehaald, is zeer schaars.

    En dan blijkt dat prostitutie een hard beroep is, dat het niet zo veel betaalt als ze dachten en dat je dan inderdaad aan de onderkant van de prostitutiemarkt op 10 klanten per dag kan uitkomen.
    Dat mag je dan hopen, want als je daar bent aanbeland betalen die engerds heel weinig.
    Met 10 klanten per dag is er niets meer over van dat makkelijk geld verdienen.
    Dan is het een noodzaak geworden, een stramien waar je niet meer uit komt.
    Net als drugsverslaving.

    Dat geeft het filmpje wel mooi aan.
    Legalisatie, regulering en bescherming is dus altijd nodig.

  • Opinius Media, di 21 juni 2011 13:14 Reageer op Opinius

    Opinius

    Ps In elke ,maar dan ook elke relatie van welke aard ook is het aspect "macht" aanwezig.
    altijd.
    Zinvol is dat te onderkennen,en te kijken ......
    goed kijken.

    voor dat men waar naar toe ook ,..wijst.

  • YggY ..., di 21 juni 2011 15:40 in reactie op Opinius Media Reageer op YggY

    YggY

    Ps In elke ,maar dan ook elke relatie van welke aard ook is het aspect "macht" aanwezig.
    ================

    Daarom houd ik mij ook verre van iedere vorm van een "relatie".

    Daar is nog nooit iemand beter van geworden.

  • - balorig -, di 21 juni 2011 19:55 in reactie op YggY ... Reageer op -

    -

    Totale eenzaamheid dus.

    Dat verklaart een hoop.

  • YggY ..., wo 22 juni 2011 00:08 in reactie op - balorig - Reageer op YggY

    YggY

    U verwart eenzaamheid met alleenstaand.

    Dat is voor u trouwens geen vreemd gedrag want u verwart normaliter de gekste dingen met elkaar.

  • Ernst Anepool, di 21 juni 2011 15:54 in reactie op Opinius Media Reageer op Ernst

    Ernst

    Ehm, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gatsen?


    Want je gaat nu wel helemaal uit van je eigen instelling, en niet van feitelijkheden, je kunt ook een prima relatie hebben op basis van wederzijdse onafhankeijkheid, als je die zucht naar macht zou durven laten varen...

  • Frank Klaassen, di 21 juni 2011 12:36 Reageer op Frank

    Frank

    Publieke vrouwen houden de economie in stand, hoeveel rechters, ambtenaren en politici zijn niet gefeteerd met een avondje Yab-Yum.

  • Mostafa Mouktafi, di 21 juni 2011 14:14 in reactie op Frank Klaassen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Als jij een dochter had had u niet zo geblaft, wel had u andere praatjes en principes.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 15:13 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Wat nou dochters, echt seksistisch!
    Zonen kunnen zich ook prostitueren hoor!

  • Mostafa Mouktafi, di 21 juni 2011 15:36 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik ben van kop tot met absoluut niet eens.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 16:00 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Ik ben van kop tot met absoluut niet eens.=
    Die vrijheid heb je niet.
    Ze kunnen het namelijk niet alleen, ze doen het ook!
    In grote getale al duizenden jaren.
    Het is zelfs een feit dat in de oudheid alleen mannen zich prostitueerden!
    Kun je lezen in het beroemde boek van H.J. Dover over de homo's in het klassieke Griekenland!

  • Gerwin van Eersel, di 21 juni 2011 16:14 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Hoezo niet, er bestaan toch echt mannelijke prostituees, die mannen zijn zeker ook van iemand zoon. Daar kun je het toch niet mee oneens zijn?

  • jaap vos, di 21 juni 2011 14:52 in reactie op Frank Klaassen Reageer op jaap

    jaap

    en hoerenlopers houden heel vaak vrouwen- / mensenhandel in stand !! Je bent als hoerenloper daar ook mede verantwoordelijk voor ! Daarnaast staat hoerenlopen mijns inziens gelijk aan geen respect voor vrouwen hebben of de sociale skills/kunst missen om op een gewone manier uberhaupt een relatie met een vrouw aan te gaan.......

  • Mostafa Mouktafi, di 21 juni 2011 11:43 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Stelletje hoerenlopers.

  • Mario Frieswijk, di 21 juni 2011 10:27 Reageer op Mario

    Mario

    Alle pogingen de afgelopen millennia om prostitutie te verbieden zijn jammerlijk gefaald. Er is geen enkele aanleiding om te denken dat dit filmpje gaat doen wat in duizenden jaren geschiedenis nooit gelukt is.

    De European Women’s Lobby is dus haar tijd aan het verdoen.

  • Sylvia Stuurman, di 21 juni 2011 15:52 in reactie op Mario Frieswijk Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Alle pogingen de afgelopen millennia om prostitutie te verbieden zijn jammerlijk gefaald. ]

    Je moet ook niet prostitutie verbieden (dan straf je de slachtoffers omdat ze slachtoffer zijn), maar pooierschap, en hoerenloperij.

    In Zweden is dat gebeurd, en daar is nauwelijks meer sprake van vrouwenhandel. In tegenstelling tot Nederland, dat het walhalla is voor vrouwenhandelaren.

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 21 juni 2011 17:52 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Berthold

    Berthold

    Om dezelfde redenen dat Zweden zich in het buitenland tot aan de oren vol laten lopen met drank gaan zij ook buiten de Zweedse grens naar de hoeren. Maak voor de grap eens een tripje naar Gdynia (Polen, Gdansk) om het gedrag van Zweden, die eerst van de Ferry afrollen en daarna over de Poolse dames, te aanschouwen. Zweden heeft niets opgelost, hooguit een probleem verplaatst.

  • Opinius Media, di 21 juni 2011 08:35 Reageer op Opinius

    Opinius

    mij verbaasd dat velen vooral het filmpje onsmakelijk vinden.
    waar de "reguliere "rol is omgedraaid.

    een doordenker op alle fronten.
    het wijst daarmee naar de pijnlijke kern en oorsprong.
    Een aantekening lijkt mij wel op zijn plaats
    want er is gedwongen en vrijwillige prostitutie.

    PS ook het loverboy circuit opereert in dit beroep zowel als zelfstandige alswel in " de gedwongen georganiseerde" conjunctuur .
    teken daarbij aan dat 75% ver slaaf (d )is /van/aan verdovende middelen.
    en ieder weet dat het niet alleen een kantiaans etisch vraagstuk (meer) is.
    Het ligt m.i. complexer als dat het fimpje enkel wil laten zien.
    anders gezegd : het ligt dieper als de catagorische imperatieve, .
    waar het filmpje enkel naar wil wijzen.

  • Hein van Leeuwen, di 21 juni 2011 11:46 in reactie op Opinius Media Reageer op Hein

    Hein

    Ook vrijwillige prostitutie is onaanvaardbaar.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 12:10 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Wat mensen vrijwillig met elkaar uitspoken mogen ze volgens onze wetgeving zelf weten zolang ze zich maar aan de wet houden, m.a.w. het is totaal aanvaardbaar je te prostitueren!

  • Opinius Media, di 21 juni 2011 12:54 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Opinius

    Opinius

    tja,..en ook dat, ligt m.i. complexer als u denkt m.b.t. daar zo stellig in te zijn.
    het zou te ver voeren hier in etisch en psychologisch zin daar over breed verder uit te wijden.
    ach,en hoe bitter
    maar

    menige prostituee is van mening:
    menige vrouw in de "fatsoenlijke gehuwde wip "
    verkoopt zich vaker -meer dat ik.

    wie ben ik om dat op mijn beurt weer op ongedetailleerde wijze in stelligheid tegen te spreken ?

  • Michiel Online, di 21 juni 2011 00:57 Reageer op Michiel

    Michiel

    Snappen ze dan niet dat de hele prostituele wereld vastzit aan de mafia, aan oorlogen, aan alle andere misdaden. En nog meer aan het idee van vrijen zoals Mostafa aangaf.

    Snappen ze dan niet dat je alles beetje bij beetje moet terugdringen op gelijke schaal.

    Ach wat zonde...

  • simon lagroht, di 21 juni 2011 00:21 Reageer op simon

    simon

    Ik vind dit niet echt een spotje dat werkt om prostitutie 'aan de kaak te stellen' ofzo. Het wordt een beetje gepresenteerd als een routinematig bezigheid met vervelende kanten, zoals werken in de mijnen of de slachterij. Als je echt iets wilt doen moet je het wat breder trekken op het vlak van een gebrek aan andere mogelijkheden wat mensen drijft (plus oplossingen), of de eventuele dwang die er aan ten grondslag kan ligt.

  • Mostafa Mouktafi, ma 20 juni 2011 22:45 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Sommige Nederlanders moete één keer proberen het verschil tussen seksen en vrijen te zien en goed te begrijpen.
    Een ding is zeker: Het gemenschap tussen man en vrouw is een natuurlijk gratis genot en moet gratis zijn, geld hier maakt het genot kapot.

  • Marjolein Stuijfbergen, ma 20 juni 2011 22:21 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    inderdaad een ontzettend onsmakelijk filmpje!!!

    Wat met dit filmpje ook gelukt is, is het feit dat prostitutie niets met romantiek te maken heeft...

    Vrouwenhandel? Afschuwelijk en moet net als verkrachting als een oorlogsdaad gezien worden en ook naar die maatstaf worden bestraft!!

    Maar 't leven zonder prostitutie is een Utopie.. Ik heb respect en blijf respect houden voor de (vrijwillige) prostituee; ze maakt een heleboel mannen gelukkig die bv geen partner hebben, of een partner die geen behoefte meer heeft aan seks. ( maar ook getrouwde mannen die het nog wel doen met hun vrouw)

    En als vrouw moeten we niet de illusie hebben dat mannen hun driften inhouden als er geen prostitutie zou bestaan; wel ben ik van mening dat je de man moet wijzen op de kwetsbaarheid van meisjes en vrouwen die gedwongen worden... zolang de klant zich daarvoor afsluit blijven de verdiensten nog altijd te aantrekkelijk om de handel in vrouwen te voorkomen...

    De enige die dat kunnen voorkomen is de man, de klant.... wees alert en niet bang bij twijfel aangifte te doen...

    Als klant ben je medeplichting aan vrouwenhandel indien de vrouw of het meisje gedwongen wordt tot prostitutie...

  • Sylvia Stuurman, di 21 juni 2011 10:05 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Maar 't leven zonder prostitutie is een Utopie.. Ik heb respect en blijf respect houden voor de (vrijwillige) prostituee; ze maakt een heleboel mannen gelukkig die bv geen partner hebben, of een partner die geen behoefte meer heeft aan seks. ( maar ook getrouwde mannen die het nog wel doen met hun vrouw)]

    Dat een wereld zonder prostitutie een utopie is, is geen reden om het maatschappelijk te steunen, zoals in Nederland gebeurt.

    Een wereld zonder diefstal, zonder moord, zonder corruptie, is ook een utopie.
    Toch zijn die zaken bij wet verboden.

    Zo kun je ook prima pooierschap en hoerenlopen bij wet verbieden.
    In 99 van de 100 gevallen maken die tenslotte misbruik van vrouwen die gedwongen zijn, met geweld of financieel, of door hun verslaving, of door hun verleden waardoor ze zichzelf als waardeloos zijn gaan zien. En dat ene geval beseft later vaak ook nog dat ze eigenlijk in een van die categorieën viel.

  • Marjolein Stuijfbergen, di 21 juni 2011 11:07 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""Een wereld zonder diefstal, zonder moord, zonder corruptie, is ook een utopie.
    Toch zijn die zaken bij wet verboden""

    Ik kan een heel eind met je redenatie meegaan, maar vrijwillige prostitutie op één lijn zetten als een criminele activiteit is onterecht.

    Daarmee win je de strijd ook niet tegen de criminele tendensen binnen de prostitutie. Legaliseren en voortdurend toezicht, en de man of de klant laten inzien dat hij medeplichtig is aan vrouwenhandel en criminele activiteiten binnen de onvrijwillige prostitutie als hij zijn ogen daarvoor sluit, dit lijken mijn inziens de enige opties. Maar zal geen garantie bieden dat het zich helemaal oplost en prostitutie vanuit dit gegeven helemaal uitbannen zal ook nooit lukken!! Dat heeft de praktijk al uitgewezen!!

  • Sylvia Stuurman, di 21 juni 2011 15:53 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [vrijwillige prostitutie ]

    is een contradictie in terminis.
    Dat illustreert dit filmpje mooi.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 16:31 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =vrijwillige prostitutie is een contradictie (het is contradictio!) in terminis.=
    Helemaal niet. Lees er toch eerst eens een boek over voordat je dwaasheden gaat verkondigen.
    Prostitutie is zelfs begonnen als volkomen vrijwillige activiteit!
    In de oudheid, toen niemand om prostituees verlegen zat omdat iedereen zich toen aan zijn eigen slaven kon vergrijpen!
    Waarom dan toch prostituees?
    Omdat men graag indruk op anderen wilde maken door met de mooiste en dus duurste jongen te pronken!
    Overigens was prostitutie ook toen al verboden, leert ons een proces voor de Atheense rechtbank in 346 voor Christus (2357 jaar geleden dus), waarbij het gaat om mannelijke prostitutie, de enige vorm die toen bestond. Duidelijk blijkt daarbij dat de jonge man die zich prostitueert dat volkomen vrijwillig doet om extra luxe en dat hij niet de enige is!

  • Opinius Media, di 21 juni 2011 13:35 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Opinius

    Opinius

    citaat : "En dat ene geval beseft later vaak ook nog dat ze eigenlijk in een van die categorieën viel. "

    tegen de tijd dat het ene "geval" zich dat realiseert,en wérkelijk beseft !..heeft het met het perse gaan van dát besef ook haar eigen "therapeutische" (ver)werking gedaan .

    lieve groet

  • Jan Peters, ma 20 juni 2011 22:01 Reageer op Jan

    Jan

    Dit komt vooral hard aan bij D66 die altijd hebben gestreden voor het feit om prostitutie tot een ‘normaal’ beroep om te vormen. Sinds de afschaffing van het bordeel verbod tiert de illegale prostitutie (met alle zaken als vrouwenhandel en andere ellende er bij) als nooit te voren. Prostitutie is van alle tijden maar zal zich altijd afspelen in de schermerzone van het menselijk bestaan. Zo werkt het nu eenmaal. Niet alle menselijke gedragingen zijn rationeel te verklaren. Ja, ik geloof wel in ‘stofje’ van Oudkerk. De overheid moet het formeel verbieden. Niet om het uit te bannen maar te alle tijden de handen vrij te hebben om te treden waar misstanden of overlast aan de orde is.

  • Piet de Geus, di 21 juni 2011 02:45 in reactie op Jan Peters Reageer op Piet

    Piet

    "Dit komt vooral hard aan bij D66 die altijd hebben gestreden voor het feit om prostitutie tot een ‘normaal’ beroep om te vormen."

    Het omvormen van prostitutie tot een normaal beroep, geeft alleen maar meer handvatten om misbruik en wantoestanden aan te pakken. Dus wat is nou precies je probleem?

  • Jager Verzamelaar, ma 20 juni 2011 21:17 Reageer op Jager

    Jager

    10 x per dag seks en dan ook nog betaald krijgen lijkt me een prachtbaan

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 21 juni 2011 01:34 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Berthold

    Berthold

    U maakt mij niet wijs van een euro per dag rond te kunnen komen.

  • Inter Bella, ma 20 juni 2011 21:14 Reageer op Inter

    Inter

    Ik heb ook een hekel aan tentamen leren, moet ook.

  • Inter Bella, ma 20 juni 2011 22:30 in reactie op Inter Bella Reageer op Inter

    Inter

    Bij nader inzien, excuses. Ging er min of meer vanuit dat hij niet geplaatst zou worden^^

  • Piet Daalemmer, di 21 juni 2011 16:17 in reactie op Inter Bella Reageer op Piet

    Piet

    Hmm..

  • Inter Bella, di 21 juni 2011 19:48 in reactie op Piet Daalemmer Reageer op Inter

    Inter

    Jaja, ik weet het. Zwakke knieën etc.. :-) Succes met sociaal zekerheidsrecht!

  • xxxxx xxxxxxx, ma 20 juni 2011 20:56 Reageer op xxxxx

    xxxxx

    Ik kanhet toch niet laten... Ok dus ik zls man sex op de manier zoals in het spotje is weergeven 10X per dag. Hmmmm......denk .... denk...Ik zou het natuurlijk van huis uit en bijvoorkeur zwart doen.En.... dus...voor 50euro. Dat is 10*50+500euro perdag *7= 3500euro in de week *4= 14000 in de maand *12= 168000,- euro in het jaar.... Voor ongeveer 4 uur per dag(20 min per klant) werken.
    Offuh orderpicken 8 uur per dag voor 9euro bruto....hmmmm....als het een realistische optie was zou je toch gaan denken... Hoe vaak over je nek gaan is anderhalve ton per jaar je waard?

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 21 juni 2011 01:41 in reactie op xxxxx xxxxxxx Reageer op Berthold

    Berthold

    Volgen mij weet u het antwoord al.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 20 juni 2011 20:37 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Europa: hoofddoek is teken van vrouwenonderdrukking
    Moslims: prostitutie is teken van vrouwenonderdrukking

  • Martino Campos, ma 20 juni 2011 21:15 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Martino

    Martino

    En wat zeg jij nu?

    Dat ik als Europeaan prostitutie geen vrouwenonderdrukking vind maar een moslim die geen Europeaan is wel????

    Kul.. is dat.

    Op dat soort one.. excusez, two-liners zitten we te wachten...

  • Sylvia Stuurman, ma 20 juni 2011 20:16 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Geweldig, ik ben hier erg blij mee.

    En wie blijft beweren dat er toch ook een heel klein percentage prostituees is die het vrijwillig doet:

    Zijn jullie ook voor het instandhouden van slavernij, als er mensen bestaan die zich vrijwillig tot slaaf zouden maken?

    Tenslotte: de manier om aan te geven dat prostitutie maatschappelijk niet aanvaardbaar is, is niet om prostitutie strafbaar te stellen, maar om pooierschap en hoerenlopen strafbaar te maken.

  • Hendrik Jansen, ma 20 juni 2011 20:36 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Hendrik

    Hendrik

    Blijkbaar ontgaat u dat er toch behoorlijk wat vrouwen zijn die het lekker zelf regelen en geen pooier nodig hebben. Wat te denken van allerlei sites waar het net geen gebrek aan heeft, waar u zo een afspraak met een dame kan regelen.

    Ongetwijfeld zit er een kern van waarheid in de werkelijkheid die u schetst, toch denk ik dat het niet zo zwart is als u probeert te doen voorkomen.

  • Hendrik Jansen, ma 20 juni 2011 20:39 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Hendrik

    Hendrik

    En om uw vraag te beantwoorden.

    Ja dan zou voor het in stand houden van de slavernij zijn.
    Wellicht is het u tot op heden ontgaan maar er is een hele seksuele stroming genaamd BDSM waarbinnen er ook een substroming (phun intended) is waarin het Dom en Sub wezen een belangrijke rol speelt. Hier vind u mensen die zich als slaaf ten opzichte van de meester gedragen. En dit gaat in sommige gevallen dusdanig ver dat deze mensen geen regulier leven meer kunnen leiden zoals u en ik.

    Oftewel, er zitten meer facetten aan de diamant dan alleen de uwe. :)

  • Sylvia Stuurman, ma 20 juni 2011 21:20 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Ja dan zou voor het in stand houden van de slavernij zijn.]

    Er *zijn* zat mensen die een leven als slaaf vrijwillig aanvaarden, om hun kinderen een kans te bieden, bijvoorbeeld.

    Ik heb, behalve jou, gelukkig nog nooit iemand een pleidooi horen houden voor het legaliseren van slavernij.

  • Semolina Pilchard, ma 20 juni 2011 20:51 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Semolina

    Semolina

    '(...)de manier om aan te geven dat prostitutie maatschappelijk niet aanvaardbaar is'

    Waarom is dat niet aanvaardbaar? Als een vrouw haar diensten aanbiedt en ik er gebruik van wil maken, spreken we gewoon over een zakelijke transactie. En jazeker, er zijn talloze vrouwen die vrijwillig als prostitué werken.

    'Zijn jullie ook voor het instandhouden van slavernij, als er mensen bestaan die zich vrijwillig tot slaaf zouden maken?'

    Als mensen graag slaaf willen zijn, is er geen sprake van dwang en derhalve niet van een misdrijf.

  • Sylvia Stuurman, ma 20 juni 2011 21:27 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [n jazeker, er zijn talloze vrouwen die vrijwillig als prostitué werken.]

    Minder dan 10%.
    En de mate van vrijwilligheid valt van die 10% moeilijk vast te stellen: hoe vrijwillig is prostitutie van een meisje dat als kind mibruikt is?

    Is prostitutie vrijwillig, achteraf gezien, als iemand van die 10% er uit stapt, en er op terugkijkt met spijt en wrok?

    Ben je ook voor het legaliseren van proeven op mensen met dodelijke afloop tegen betaling? Ook daar kun je mensen voor vinden die dat vrijwillig doen, tenslotte.

  • Tsjeard Aidoo, ma 20 juni 2011 21:49 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Geweldig die tunnelvisie.
    Nooit gehoord van mannen die zich prostitueren?
    Het voor geld met andere mannen doen?
    Is het grote taboe hier, maar het zijn er toch echt heel veel.
    Doen het niet omdat ze gedwongen worden maar omdat het een makkelijke manier is om aan geld te komen.

  • Tsjeard Aidoo, ma 20 juni 2011 22:16 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Prostitutie is maatschappelijk aanvaardbaar in veel culturen zowel in het heden als in het verleden. Ook bij ons is het een gewoon beroep waar belasting over betaald wordt en kun je gewoon in alle openbaarheid een bordeel bezoeken, dus waar heb je het over!
    Heel veel mensen prostitueren zich vrijwillig, om wille van het geld.
    Bij slavernij denkt men tegenwoordig alleen aan de racistische vorm.
    Neem eens geschiedenisles. Er zijn ook vormen waarbij de slaven beter af zijn dan de vrije mensen, dus theoretisch inderdaad prima als mensen vrijwillig voor slavernij opteren. De slavernij tiert zelfs welig momenteel. Er leven meer mensen in slavernij dan ooit tevoren. Wat verschrikkelijk is, want dat zijn echt geen vrijwilligers.
    Hoerenlopen moet je niet strafbaar stellen, dat maakt het voor de hoeren alleen maar moeilijker en voor de pooiers winstgevender.
    Je moet de pooiers aanpakken, wat het alleen lukt door adekwate overheidscontrole van de bordelen.

  • Rob Geurtsen, di 21 juni 2011 00:13 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Rob

    Rob

    Sylvia,

    gezien de reacties hebben anderen ook iets met jouw verhaal, reactie. wat mij betreft heb je gelijk. Maar niet vanwege die pooier, etc...

    Het gaat niet om de pooier, het geweld of wat dan ook...
    maar om prostitutie...

    jouw vergelijking met vrijheid van het individu om iets wel of niet te kiezen... krijgt een keuze jouw goedkeuring afhankelijk van de motivatie...? Vrijwillig voor slavernij, uit nood, kan niet, uit luxe wel...?
    Nee, ga maar eens naar de hele dure besloten clubs... ???

    Ik ben niet zo gelovig dat ik in vrije wil en keuze geloof... ik denk dat we als maatschappij gewoon zeggen dit wel en dat niet...

    Strijd tegen prostitutie zoals de EU die nu voorstaat, wel onder druk van christen democraten, is wat mij betreft hartstikke goed.
    Ik zal nooit vergeten de leegheid en 'pijn' die ik in de koppetjes zag de eerste keer dat ik met een vriendin over de Wallen liep... mijn redding, om nooit verleid te worden. Ik heb jonge meiden er (net) niet in verzeild zien raken... tranen trekkend en zwaar.

    Met onze omgang met dieren en (oorlogs) geweld is prostitutie één van die heel grote, niet sociaal economische, vraagstukken van ethiek en fatsoen in onze wereld.

  • Piet de Geus, di 21 juni 2011 03:32 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Piet

    Piet

    "wie blijft beweren dat er toch ook een heel klein percentage prostituees is die het vrijwillig doet"

    Het ligt volgens mij iets gecompliceerder. Hoe groot is de kans dat je er vrijwillig aan begint en dat het ook vrijwillig blijft? En dan doel ik niet op de afhankelijkheid van de inkomsten maar op de kans om het criminele circuit ingezogen te worden. Je kunt wel vrijwillig beginnen maar er is een enorm risico dat zich vroeg of laat "beschermers" opwerpen.

    Vergelijk het met andere illegale activiteiten als de teelt van hennep. Je kunt daar vrijwillig mee beginnen, maar op een gegeven moment krijgen de grote jongens je in de gaten en dan is er algauw niets meer over van die vrijwilligheid.

    Door de teelt te legaliseren kun je zaken transparant maken, waardoor de onderwereld minder kans heeft om er greep op te krijgen. Hetzelfde geldt voor prostitutie: hoe meer openheid, des te geringer de kans op misbruik. Al is het maar doordat legalisering gepaard gaat met allerlei voorwaarden (en de controle daarop) die in voorkomende gevallen even zovele handvatten zijn om misbruik aan te pakken.

  • Eline W, di 21 juni 2011 08:26 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline

    Eline

    En daar sta ik nou weer wel volledig achter. Daarom slaat in mijn ogen deze campagne de plak volledig mis. Shockkeren gaat geen mensen helpen, informatie geven wel.

  • Hendrik Jansen, ma 20 juni 2011 20:12 Reageer op Hendrik

    Hendrik

    Dat is toch fijn he, dat European Women’s Lobby even gaat bepalen wat een vrouw al dan niet moet willen. Zoals pink pink al aangeeft, gedwongen prostitutie is ronduit iets om tegen te zijn. Vrijwillige prostitutie is, nou ja, een dergelijke campagne roept bij mij de drang op om ongenuanceerd te zijn dus, vrijwillige prostitutie moet zoveel mogelijk aangemoedigd worden. ;)

    Overigens sterkt zoiets als dit mij in mijn denken dat wij geen vrijheden hebben ( zoals bijv de vrijheid tot zelfbeschikking) maar enkel tijdelijke privileges. Die bij voorkeur op willekeurige momenten ingetrokken worden.

    zucht.

  • Rob Geurtsen, di 21 juni 2011 00:19 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op Rob

    Rob

    Beste Hendrik, je hebt de waarhjeid van liberalisme piekfijn verwoord:

    "wij (hebben) geen vrijheden (...) ( zoals bijv de vrijheid tot zelfbeschikking) maar enkel tijdelijke privileges. Die bij voorkeur op willekeurige momenten ingetrokken worden."

    Kijk naar onze regeringen, ongeacht de politieke kleur... dat is de macht van de manier waarop wij onze maatschappij organiseren. Ben je tegen die organisatie staat de AIVD op de stoep, vraag het de communisten, vraag het de Jihadisten, vraag het voorvechters voor dierenrechten...

    Je zin is een onvergetelijke werkelijkheid van onze wereld... warin we sociale wezens zijn... moeten zijn om te overleven...


    Daarom is die ongebreidelde vrije keuze, die liberale illusie, dat SGP-achtige geloof, ook zo ontzettend dom, en vooral ...

    kortzichtig.

  • Florian Lichti, di 21 juni 2011 23:16 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op Florian

    Florian

    ------------Overigens sterkt zoiets als dit mij in mijn denken dat wij geen vrijheden hebben ( zoals bijv de vrijheid tot zelfbeschikking) maar enkel tijdelijke privileges. Die bij voorkeur op willekeurige momenten ingetrokken worden. -----------------

    Geweldige formulering.
    Waar bemoeit de overheid zich mee?
    We zouden toch baas moeten zijn over ons eigen leven EN zelfbeschikking moeten hebben?

    De werkelijkheid is anders......

  • Mostafa Mouktafi, ma 20 juni 2011 20:09 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De vrouwen zijn altijd het slachtoffer van een slechte economische beleid.

  • Reinaert de Vos, ma 20 juni 2011 20:01 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Beetje over 'the top' dit. Deze meneer zegt in de voice-over dat hij bij de eerste keer seks met een vreemde al misselijk zou worden als het bedoeld zou zijn om in zijn onderhoud te worden voorzien. En dat het geweld is. Maar hier is verder geen dwang zichtbaar. Zou de discussie zich dan niet moeten toespitsen op dwang? Een studente die 'bijklust' hoeft dat bijvoorbeeld toch niet te doen als ze dat niet wil? Dat lijkt me anders worden als het gaat om verslaafden of prostituees waar mensenrechten worden geschonden zoals dat in veel gevallen op tippelzones en op de wallen gebeurd.

  • Gerard Lauwman, ma 20 juni 2011 20:47 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Gerard

    Gerard

    > ...een studente die bijklust..

    Bestaan die?
    Mijn indruk is dat dat een door mannenfantasie gevoede leugen is.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 12:01 in reactie op Gerard Lauwman Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Het is hier wel een volstrekt taboe, maar er zijn ook mannen die zich prostitueren voor andere mannen. Da deden ze ook al ver voor onze jaartelling!

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 21 juni 2011 15:49 in reactie op Gerard Lauwman Reageer op Fred

    Fred

    Nee hoor, in Rotterdam kent men in de hogere kringen Zoë Vialet.

    Zij begon als studenten haar eigen escortbureau, kijk dat is pas een meid die op haar toekomst is voorbereid! ;)

  • Eline W, ma 20 juni 2011 19:59 Reageer op Eline

    Eline

    Aan gedwongen prostitutie moet natuurlijk zo snel mogelijk zoveel mogelijk gedaan worden. Maar dat is niet in alle gevallen het geval. Soms moet je ook individuele gevallen respecteren.

    Kijk bijvoorbeeld naar het meisje in deze aflevering:
    http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1086537-ik-heb-betaalde-seks
    Ik zie daar geen enkele vorm van dwang, en ik zou niet zien waarom mensen zoals zei zo eens spotje nodig hebben. Ze doet het toch echt zelf.

    Voor mensen die eruit willen komen moet hulp zijn, en mensen moeten er niet gedwongen in terecht komen. Maar ik zie niet in waarom mensen die er zelf voor kiezen dit soort spotjes nodig hebben. Een campagne om signalen van gedwongen prostitutie te herkennen is waarschijnlijk effectiever.

    En ik vind het eigenlijk ook een behoorlijk onsmakelijk filmpje.

  • Zjen Zen, ma 20 juni 2011 19:54 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ken jij een prostitué die het zelf wil dan?
    Mag ik zijn nummer hebben dan?

  • Hjalmar Hoort, ma 20 juni 2011 20:16 in reactie op Zjen Zen Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Google even gigolo, meer dan genoeg hij-en die willen.

  • Rob Geurtsen, di 21 juni 2011 00:14 in reactie op Zjen Zen Reageer op Rob

    Rob

    Zjen, natuurlijk zijn die er... mucho... ook bij uitzonderingen... maak je geen zorgen :-)))

  • Zjen Zen, di 21 juni 2011 11:58 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Zjen

    Zjen

    @Rob,
    Ik geloof niet in vrijwillige prostitutie. Noch voor mannen, noch voor vrouwen.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 12:02 in reactie op Zjen Zen Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Daarom is geloven ook zo achterlijk!
    Welk geloof ook, het heeft nooit iets uitstaande met de werkelijkheid!

  • Opinius Media, di 21 juni 2011 13:19 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Opinius

    Opinius

    wedden als jij dadelijk moet schijten dat je naar de wc op de gang loopt.
    omdat jij GELOOFT dat die daar te vinden is.
    voor hetzelfde geld ontploft ie net op dat moment van jouw gassen.
    jij moet ook zelf niet zoveel geloven joh.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 11:59 in reactie op Zjen Zen Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Jahoor, ikzelf bijv.
    Als je maar genoeg betaald laat ik me wel bevredigen door jou!

  • Zjen Zen, di 21 juni 2011 12:25 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Zjen

    Zjen

    Moeilijk he? Mij met rust laten/

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 13:53 in reactie op Zjen Zen Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Met wat jij uitkraamt wel ja!
    Ik doe mijn best maar soms maak je het gewoon te bont en moet ik tegengif spuien. Echt niet bedoelt voor jou dus reageer er a.u.b. niet op want dan moet ik weer een reactie geven die wel voor jou bedoeld is.

    Wat verwacht je dan eigenlijk als je gaat vragen om een prostituee die niet gedwongen wordt en dan ook nog ijskoud zegt dat niet te zullen geloven! Kijk eens over de grenzen van je eigen benepen christelijk cultuurtje heen en je zult zien dat het in andere culturen barst van de vrijwillige prostitutie, mensen die ook nog in hoog aanzien staan omdat ze zich opofferen voor het algemeen welzijn!

  • Zjen Zen, di 21 juni 2011 14:02 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik heb de overtuiging dat jij onoverkomelijke moeite hebt met mijn autonomie.

  • Tsjeard Aidoo, di 21 juni 2011 15:14 in reactie op Zjen Zen Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Kun je autorijden dan, knap hoor!

  • Pink Pink, ma 20 juni 2011 19:47 Reageer op Pink

    Pink

    Ik ben van mening dat een prostitué die zelf wil het gewoon moet doen. Gedwongen prostitutie ben ik tegen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel