03 november 11 16:21 Reageer (101) Kijknou RSS

De droomgevangenis van Fleur Agema

PVV-Kamerlid ontwierp als studente gevangenis, kunstenaar Jonas Staal heeft die nu gebouwd

PVV-Kamerlid Fleur Agema schreef ter afronding van haar opleiding aan de kunstacademie een scriptie over een nieuw model gevangenis. Kunstenaar Jonas Staal dook die scriptie op uit het archief en bouwde de gevangenis van Agema als maquette.

Van het project is een papieren boek verschenen dat ook gratis is te downloaden.

Uit het boek:

Deze publicatie is een introductie tot 'Gesloten Architectuur', het afstudeerproject uit 2004 van Fleur Agema, kamerlid van de Partij voor de Vrijheid. Haar project omvat een schets voor een nieuw gevangenismodel, dat zij ontwierp in het kader van haar masteropleiding architectuur aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht.

Beeldend kunstenaar Jonas Staal werkte Agema's studies uit tot een volwaardig model dat haar gedachtegoed voor het eerst op gedetailleerde wijze visualiseert, en daarmee nieuw inzicht biedt in haar denkbeelden. Staal werd in dit onderzoek bijgestaan door architecten en ontwerpers, wat resulteerde in diverse digitale tekeningen en een maquette.

Middels een inleiding geeft hij inzicht in Agema's ontwikkeling als architect en politica. Tevens onderzoekt hij in hoeverre haar architectonische werk van invloed is op het huidige regeringsbeleid, en daarmee de inrichting van onze samenleving.

Staal bouwde eerder een kopie van de inmiddels opgeheven Vrijdenkersruimte van de VVD. Hij schreef daarover op Joop.

Het boek is sinds vandaag verkrijgbaar bij uitgeverij Onomatopee, maar ook als pdf gratis te downloaden, de maquette is vanaf 17 november te zien in Extra City te Antwerpen en het theaterevent op 21 en 22 december in Frascati Amsterdam.


Laatste Reacties (101) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • clara legêne, za 12 november 2011 00:25 Reageer op clara

    clara

    Een wat late reactie, moest even tijd vinden om het project te lezen en te bekijken en erover na te denken.

    Fleur Agema was 28 jaar toen zij dit project uitvoerde. Ze was nog niet politiek actief en ook nog niet geconfronteerd met een ziekte die haar het werken als ontwerper onmogelijk zou maken, wat mij een persoonlijk drama lijkt. Het gevangenisproject gaat tot in extenso uit van de idee van de maakbare gevangene en een geconstrueerde omgeving die de gevangene moet dwingen de weg van het diepste duister naar het verlossende licht vrijwillig af te leggen.

    In die zin is de ontwerper Fleur Agema bepaald geen solist of unieke denker. De denkbeelden die zij als 28-jarige ontwikkelt over zin en onzin van detentie en resocialisering zijn niet nieuw en staan niet op zichzelf. De verbanden die Staal legt met huidige politieke denkbeelden van Teeven en de mogelijke invloed die Agema op het huidige politieke denken heeft vind ik dan ook speculatief. Staal zelf ook, geeft hij ergens in de tekst toe. Ook zonder dit project bestaan deze utopische denkbeelden over de maakbaarheid van de goede mens/burger en de vooroordelen over de slechte mens/burger. En niet alleen in de politiek, ook in de samenleving.

    Je kunt doen wat Staal (op een visueel erg mooie manier) heeft gedaan: het gevangenismodel gebruiken als projectie van het denken van Agema en dat te exponeren naar het denken van de huidige politiek van de PVV en via Teeven zelfs het gehele kabinet. Daarmee plaats je dit gevangenismodel in een ingeperkt kader, namelijk dat van de ultrarechtse politiek. Dat is gemakkelijk schieten en scoren voor zich links noemend Nederland. Je ziet dat aan de discussie hier, het gaat hoofdzakelijk over Agema zelf.

    Het gebouw van Agema heeft geen verleden en geen toekomst. Het staat er en is een veredelingsfabriek, het moet slechte binnenlandse producten verbeteren. Het stelt geen vragen over de geschiedenis en de toekomst van de mensen die er binnen gaan en weer uitkomen. Of over de samenleving waarin deze mensen opgroeien en terugkeren. Die vragen stelt het grote publiek zich doorgaans ook niet.

    Ik vraag me daarom af hoe relevant het is dat dit een project is van een vrouw die nu Kamerlid voor de PVV is. Of dat gegeven niet juist de brede discussie blokkeert die ik wel relevant en urgent vind: hoe kijken burgers tegen criminelen aan, in hoeverre is er in het denken over criminelen vandaag een vorm van dehumaniseren ingeslopen, wat is de zin en het doel van detineren, wat verwacht het grote publiek van detentie, wat is de zin van preventie, enzovoorts. Want het verleden en de toekomst van dit gevangenisproject stoppen niet bij Fleur Agema. Ik zou bijna zeggen: was het maar zo.

  • Semolina Pilchard, do 10 november 2011 15:24 Reageer op Semolina

    Semolina

    Maar Jonas Staal is verder niet geobsedeerd door de PVV.....

  • robert vd heide, do 10 november 2011 00:06 Reageer op robert

    robert

    proefdraaien dan maar ,,alle criminele fractieleden van de PVV hun gezamelijke honderden jaren straf uitzitten daar

    die brievenbuszeiker heeft in ieder geval een wasbak om in te pissen

  • Erik Timmerman, wo 09 november 2011 22:00 Reageer op Erik

    Erik

    Ik begrijp niet wat hier zo speciaal aan is. De opzet is een gevangenis die we allemaal kennen (vanuit de film en documentaires uiteraard...;-). Geldt trouwens voor de meeste hedendaagse architectuur: oude wijn in (hele lelijke en verstoken van elk gezond verstand met maar een doel: maximale opbrengst voor zeer matige kwaliteit) zakken, zo dat is eruit..!

  • Daantje Boonen, za 05 november 2011 00:21 Reageer op Daantje

    Daantje

    Ziet er goed uit, maar het is natuurlijk de vraag of dit een geheel correcte weergave is van Fleur Agema's ontwerpen.
    Overigens is ze blijkbaar wel erg ruimhartig met de indeling en het aantal bedden in de cellen bezig geweest.
    Per cel kunnen er toch echt een stuk of 3 bedden bij.

  • Freedom Waves, vr 04 november 2011 17:44 Reageer op Freedom

    Freedom

    Fleur heeft haar opdracht gewoon effe snel afgeraffeld.
    Fantasieloos en zonder enig idee van wat een gevangenisstraf is en doet met een mens en waartoe die straf dient.

    Na ja..geen research gedaan.

  • het geweten, vr 04 november 2011 22:32 in reactie op Freedom Waves Reageer op het

    het

    Wouw.............
    Is dat nou een bekentenis??????????
    Ben benieuwd.

  • , vr 04 november 2011 16:32 Reageer op

    update mijn gevangenis ontwerp
    http://i39.tinypic.com/ei0ehl.jpg

  • Paulien Smeets, vr 04 november 2011 15:46 Reageer op Paulien

    Paulien

    Wat schattig !!!!! Een DESIGN concentratiekamp voor slechte mensen.

  • Frank Verhoeven, vr 04 november 2011 14:58 Reageer op Frank

    Frank

    Nee, dan de stoel-ontwerpen van Fleur Agema - licht, vrolijk, om helemaal blij van te worden! Die zien tenminste niet uit als opgedroogde drollen, en zijn ook nog betaalbaar.

    http://www.house-of-design.nl/craftdesign/sept99/nl/agema.htm

  • Marjolein Stuijfbergen, vr 04 november 2011 15:09 in reactie op Frank Verhoeven Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Die rode stoel is echt leuk!! Maar betaalbaar zou ik 'm niet willen nemen. En zeker niet voor Henk en Ingrid, maar dat zal in dit geval de doelgroep ook niet zijn....

  • , vr 04 november 2011 15:56 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op

    Zeker, een leuke stoel.
    En hij zit voor geen meter, denk ik.;)

  • , vr 04 november 2011 15:24 in reactie op Frank Verhoeven Reageer op

    Een rode keutel ...tis maar wat je smaak is

  • , vr 04 november 2011 15:49 in reactie op Frank Verhoeven Reageer op

    Zo speciaal voor dit topic zelf een ontwerp gemaakt voor een gevangenis

    http://i44.tinypic.com/315lwgp.jpg

  • , vr 04 november 2011 16:02 in reactie op Reageer op

    was een algemene reactie en niet specifiek een op frank

  • Marq Pas, vr 04 november 2011 13:55 Reageer op Marq

    Marq

    "Beeldend kunstenaar Jonas Staal werkte Agema's studies uit..."
    ---
    En vervolgens gaat de meute dit model aan Agema toeschrijven?

    Zal ik ter illustratie die meute eens beschrijven?
    Vooringenomen mensen, die vanuit hun benauwde geesten en kwalijke denkbeelden zo afgestompt zijn dat ze niet eens het verschil meer kunnen aangeven tussen een origineel, en een geïnterpreteerd model ervan wat volledig uit verband gerukt is.
    Mensen die zó los staan van de fysieke werkelijkheid, dat hun beoordelingsvermogen verdwenen is, en een speelbal zijn geworden van hun eigen (groeps-)onderbuikgevoelens.

    Herken uzelf hier vooral niet in - het is slechts mijn model, en de echte schuld ligt uiteraard bij de meute, waartoe u hopelijk niet behoort.

  • Ernst Anepool, vr 04 november 2011 17:10 in reactie op Marq Pas Reageer op Ernst

    Ernst

    Grappig om je projectie zo te omschrijven :-)

  • het geweten, vr 04 november 2011 17:21 in reactie op Marq Pas Reageer op het

    het

    Hahahaha.....................
    Das een leukerd, en nou eens kijken of er meer met mij eens zijn.
    ;-)

  • , vr 04 november 2011 17:45 in reactie op het geweten Reageer op

    Ik vrees van niet.
    Maar als U er erg gelukkig mee bent vind ik dat uitstekend.

  • Ieder - eenwilvrijzijn, vr 04 november 2011 11:09 Reageer op Ieder

    Ieder

    Allemachtig...
    geen daglicht.. steriel.. prikkelloos.. alles op orde...

    De weerspiegeling van een donkere geest..

    One scary lady...

  • , vr 04 november 2011 13:14 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op

    volgens sommigen is dat 'zakelijk en modern'

  • Joe Speedboot, vr 04 november 2011 09:21 Reageer op Joe

    Joe

    Het ontwerpen van een gevangenis zou toch wel het laatste zijn waar ik op zou komen als ik nog op de academie zat. Veelzeggend dat Agema hiervoor kiest en het project laat zien dat Agema er bizarre ideeën op na houdt omtrent de maakbaarheid van mensen. Aan de andere kant vraag ik me af wat je als kunstenaar drijft om het afstudeerwerk van een matig getalenteerde ontwerper zo minutieus te gaan zitten uitwerken. Dit soort 3d images/modellen maak je nou niet bepaald op een middagje.

  • Reinaert de Vos, vr 04 november 2011 10:45 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ben ik niet met je eens. Een gevangenis is juist een enorm uitdagende keuze. Het weerspiegelt hoop, verwachting en mensbeeld. In het geval van Agema is het vooral kaal grijs beton met het onthouden van daglicht als permanente marteling. Mooie ruimtes om Lucassen en Hernandez in op te sluiten lijkt me.

  • Dehnus Nörder, vr 04 november 2011 11:22 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Eigenlijk wel wat vreemd ja. Ze heeft de meeste lessen uit het verleden inzake dit soort dingen volledig gemist. Kijk maar eens wat documentaires over oude gevangenissen in de VS en de lessen die ze daar uit geleerd hebben (en weer ontleerd in het huidige systeem wat velen een ramp vinden).

    Verder wat kleur is helemaal niet erg, in Noorwegen hebben ze zelfs kunst in de gevangenis :). Je moet toch een stabiele en normale omgeving hebben wil je mensen weer als stabiele normale mensen vrij laten na jaren van opsluiting. Orde en Regelmaat zijn nodig, maar ook een schone omgeving. Het hoeft geen Hilton te zijn, het blijft een straf natuurlijk, maar wat kleur mag toch echt wel.

  • Reinaert de Vos, vr 04 november 2011 14:08 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Mee eens. Kijk naar het Noorse gevangeniseiland Bastoy. Is ook een mooie documentaire over gemaakt.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bast%C3%B8y

  • Alex Alexander, vr 04 november 2011 09:03 Reageer op Alex

    Alex

    Ik zie niet in waarom een project zomaar heel Fleur Agema's gedachtegoed zou projecteren. Zeker als iemand anders het 'af' maakt.

    Ik heb helemaal niets met Fleur Agema maar ik vind dit een laag en slecht artikel, enkel bedoeld om Fleur Agema af te kraken. Daar is ook dat project voor bedoeld. Het is duidelijk dat de maker van dit project haar niet mag...

  • Rosa de Lange, vr 04 november 2011 12:58 in reactie op Alex Alexander Reageer op Rosa

    Rosa

    Leg eens uit. In dit artikel lees ik niet dat de kunstenaar een oordeel uitspreekt over haar gedachtegoed of haar werk. Hij legt verbanden en beeldt die uit. Ik denk overigens dat het leggen van deze verbanden gerechtvaardigd is.

    Het zijn de mensen die ermee geconfronteerd worden die een oordeel uitspreken. Uit uw reactie kan ik opmaken dat u negatief staat tegenover haar werk/gedachtegoed. U probeert u ervan af te maken door de kunstenaar hiervoor verantwoordelijk te stellen. Kunst kan soms nogal confronterend zijn, toch?

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 04 november 2011 08:53 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Mooi designgebouw zeg, kon zo doorgaan voor de nieuwe Apple Store. Zo voedt ze wel de geruchten dat gevangenissen luxe resorts zijn.

  • Hank Nozemans, vr 04 november 2011 08:31 Reageer op Hank

    Hank

    Ik heb het boek gedownload en moet zeggen dat het best een interessant concept is. Het ljkt mij dat het goed gedrag stimuleert. Verder lijkt me zo'n onderzoek naar de gedachtegangen van mevrouw Agema door middel van een maquette van haar werk meer iets voor Diederik Stapel.

  • Han van der Horst, vr 04 november 2011 08:19 Reageer op Han

    Han

    Ik raad iedereen aan het boek te downloaden en door te nemen. Lees ook de buitengewoon knappe analyse van het denken van Fleur Agema.

    Uit haar recente uitspraken wordt duidelijk dat ze niet meer zo gelooft in verbetering van gevangenen en alleen maar de meest onmenselijke van haar opsluitalternatieven wil handhaven.

    Het gevangenismodel van Fleur Agema is overigens een fascistisch utopia waarin mensen altijd onder totale controle werken.

    Verder blijkt zij een aanhanger van negentiende eeuwse ideeën over het verbeteren van gevangenen. Die moest je hard laten werken én eenzaam opsluiten zonder prikkels van buiten zodat zij tijd hadden om over hun zonden na te denken. Fleurtje is vergeten het bewust smakeloze eten er nog bij te voegen. De ervaring leerde dat de meeste gevangenen zo stapelkrankzinnig werden gemaakt.

    Als we beseffen dat Geert Wilders twee consiglieri heeft, Fleur Agema en Martin Bosma, dan moet dat toch tot grote zorg en veel waakzaamheid leiden.

    Download dat boek. Lees het. Laat het ook aan anderen lezen.

  • Bernie Whistler, vr 04 november 2011 06:54 Reageer op Bernie

    Bernie

    Is dit weer zo'n karakteristiek 1-cellig gedoe of stijgt de immer streng en hoekig kijkende Agema hier boven het PVV amoebe-denken uit?

  • Marjolein Stuijfbergen, vr 04 november 2011 05:19 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Mijn eerste indruk:

    het ontwerp is net zo rechtlijnig als de visie van de PVV, dus komt wel overeen zou je kunnen zeggen .....

    In hokjes denken :-))

  • , vr 04 november 2011 07:49 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op

    Rechtlijnig, en opvallend fantasieloos.
    Past helemaal bij onze Cruella.

  • Marjolein Stuijfbergen, vr 04 november 2011 08:20 in reactie op Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Ik heb ondertussen ook de download versie gelezen over de achtergrond van haar motivatie om tot een 4 fasen model gevangenis te komen.

    Aanbevelenswaardig om te lezen!!

  • , vr 04 november 2011 08:40 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op

    Een waardig opvolgster van Speer??

  • Marjolein Stuijfbergen, vr 04 november 2011 09:28 in reactie op Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Wat opvalt is dat ze op de stoel is gaan zitten van de gevangenisdirecteur, de reclassering, de psychiater en de dominee en met deze mix de crimineel/misdadiger wil motiveren zich te bekeren.

    Heeft hij of zij met goed gevolg de vier fasen doorgelopen zou hij/zij wellicht klaar zijn om weer te anticiperen in de maatschappij.

    Totaal gespeend van enig psychologisch inzicht of kennis dus. Om nog maar niet te spreken over het feit dat er geen duidelijkheid is voor welk delict de gevangene zijn straf moet zitten, en in welke fase hij of zij mag instromen.

    Bedenk dat de eerste fase gelijk staat aan de donkere kelders van de middeleeuwen, maar dan zonder martelwerktuig.

  • Jan Jansen, do 03 november 2011 22:22 Reageer op Jan

    Ik ben erg benieuwd naar mevrouw Agema's ontwerp voor een nieuw verpleeghuis voor ouderen.

  • El Che, do 03 november 2011 22:34 in reactie op Jan Jansen Reageer op El

    El

    het zelfde.

  • sjaak de intellectueel, do 03 november 2011 23:26 in reactie op El Che Reageer op sjaak

    sjaak

    lol:P

  • joost klaassen, do 03 november 2011 21:42 Reageer op joost

    joost

    Oude gevangenissen zijn mooi ; de Schie en Noordsingel in Rotterdam, Havenstraat in Amsterdam, de Koepel in Haarlem eventueel.

    Nieuwe gevangenissen zijn lelijk en eender. Ik was laatst in P.I. Almere en waande mij in P.I. Zoetermeer : volkomen tot in detail gelijk.

    Strenger straffen om het strenger straffen is overigens ronduit dom, minimumstraffen zelfs gruwelijk. Maar dat terzijde.

  • Jan B, do 03 november 2011 23:25 in reactie op joost klaassen Reageer op Jan

    Jan

    Ik was laatst in P.I. Almere en waande mij in P.I. Zoetermeer : volkomen tot in detail gelijk.

    Dit vraagt om uitleg.

  • dr. Bob, do 03 november 2011 21:29 Reageer op dr.

    dr.

    Zelfs het mooiste gebouw ter wereld zal er naargeestig uitzien als je het egaal onderzeeboot grijs schildert zonder enig licht. Laat staan een bajes.
    Ik vraag me af of vrouw Agema dat ook zo in haar ontwerp heeft beschreven. Ik denk eerder dat Staal geen vriend van Agema of de PVV is.

  • El Che, do 03 november 2011 21:15 Reageer op El

    El

    In welk kamertje gaat agema ze nu door de knieen schieten?

  • Censuur Joop, do 03 november 2011 20:39 Reageer op Censuur

    Censuur

    Die wc lijkt me niet lekker zitten en zelfs pijnlijk met die scherpe randen? Wat zou ze trouwens voor materiaal in gedachten hebben gehad. Het ziet er op de maquette nogal vreemd uit. Saai, donker, somber, introvert, kil, harteloos, dodelijk, als een doodskist van natuursteen. Maar het is niet echt, slechts een droombeeld van de rechterhand van Wilders.

    De architecturale stijl vind ik trouwens niet zo slecht. Afgepast, wiskundig, modern en zakelijk.

  • Jan B, do 03 november 2011 23:42 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jan

    Jan

    De architecturale stijl vind ik trouwens niet zo slecht. Afgepast, wiskundig, modern en zakelijk.

    Dat dacht ik in het begin heel even ook maar bij nader inzien is het toch maar fantasieloze lijnentrekkerij. Voor fraai afgepast en wiskundig ben je bijvoorbeeld beter af bij de Bossche School.

  • , vr 04 november 2011 12:33 in reactie op Jan B Reageer op

    modern er zakelijk
    dat is dus de vreselijkste architectuur die er bestaat

    onmenselijk noem ik dat .

    Ons land zit vol met deze mensonterende gebouwen.

    BAH

  • Jan B, do 03 november 2011 20:30 Reageer op Jan

    Jan

    Niet om het een of ander maar je moet toch een vrij zieke geest hebben om voor je afstudeerproject uitgerekend een gevangenis te ontwerpen. Fleur Agema is eng!

  • Klungel de Eerste, do 03 november 2011 20:09 Reageer op Klungel

    Klungel

    Hadden we in Nederland niet al een cellenoverschot??

  • Des Duivels, do 03 november 2011 20:53 in reactie op Klungel de Eerste Reageer op Des

    Des

    Slechts een overschot aan d66 rechters. De kmende jaren zullen er nog veel gevangenissen bij gebouwd moeten worden.

  • Michiel Online, do 03 november 2011 19:13 Reageer op Michiel

    Michiel

    ach...

  • Wendy B, do 03 november 2011 19:06 Reageer op Wendy

    Wendy

    Ah, ik geloof dat ik de bedoeling snap van die gefaseerde aanpak:
    Autochtone criminelen, die nogal vertegenwoordigt zijn in de PVV-achterban, kunnen hun tijd uitzitten in riante bungalows met leuke parkjes, terwijl bovenstaande afdeling bedoeld is voor politieke gevangenen van het regime.

  • Jim Davis, do 03 november 2011 18:20 Reageer op Jim

    Jim

    Geachte heer Staal, mocht u juridische hulp nodig hebben wegens uw auteursrechtinbreuk op het werk van Fleurtje, laat 't me weten!

  • YggY ..., do 03 november 2011 18:05 Reageer op YggY

    YggY

    Ik hoorde haar laatst op de radio in een vraaggesprek en toen viel me al op dat zee een heel donkere en inktzwarte kijk heeft op haar medemens, ik heb zelden mensen gehoord die zo vol haat zitten, behalve Wilders dan maar die is in zwartkijkerij sowieso al buitencategorie.


    Dit bouwwerk geeft wel aan hoe Agema in elkaar steekt als ook haar eigen frustratie dat ze privé maar geen relatie in stand kan houden.

    De visie van Agema, zwart donker met een klein stukje daglicht waarbij het meest positieve wel is dat ze de gevangenen een kussen gunt en dat is voor Agema al de ultieme uiting van menslievendheid.

  • , do 03 november 2011 18:22 in reactie op YggY ... Reageer op

    Wellicht is het een projectie van haar binnenste .

  • Joop Schouten, do 03 november 2011 17:55 Reageer op Joop

    Joop

    Asociaal kaal en koud ontwerp ...
    Het zegt veel over de bedenkster.

  • Neo NL, do 03 november 2011 19:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op Neo

    Neo

    Dat kan socialer, niet?

    4 of 5 sterren.

  • Zeer Voornaam, do 03 november 2011 20:12 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zeer

    Of over de functie.
    Wat een onzin om het ontwerp op de bedenker te projecteren.

    Het ontwerp van het wetje om mauro uit te zetten is gemaakt door Cohen, met uw logica is Cohen dus een xenofoob.

  • Ernst Anepool, vr 04 november 2011 11:51 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Ernst

    Ernst

    Eenieder tekent wat hij bedenkt, dus is dit wel degelijk een afspiegeling van haar gedachten, hoe je het ook wendt of keert, er mist iets aan de ziel van het arme kind, je vraagt je toch af waar het zo misgelopen is?

  • de heer Meijerink, do 03 november 2011 17:53 Reageer op de heer

    de heer

    Kijk, er zijn geen vangnetten de vleugels gemonteerd. Ze rekent dus op een snelle dood van de boeven door een sprongetje over de reling.

  • Ernst Anepool, do 03 november 2011 17:51 Reageer op Ernst

    Ernst

    Hij is de IJzeren Maagd vergeten die ze er als represaille sanctiemaatregel voor onwillige cliënten in had geprojecteerd.

  • Isis Maät, do 03 november 2011 17:43 Reageer op Isis

    Isis

    Zoals je kan verwachten van een PVV-er: Koud en kil.

  • Henk Dröge, do 03 november 2011 17:33 Reageer op Henk

    Henk

    Ik vind het wel een mooi ontwerp.

  • Peet Van Velzen, do 03 november 2011 17:30 Reageer op Peet

    Peet

    Ik mis de playstation en de tafeltennistafel.
    Verder is het een gevangenis waar je niet graag wil zitten. Maar ja, het is dan ook een gevangenis he?

  • - drammer -, do 03 november 2011 17:47 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op - drammer

    - drammer

    Peet je moet er wat dieper induiken, het gaat hier duidelijk om faseringen. Faseringen voor de gestraften, waarin steeds meer vrijheden komen en met als eindfase een samenleving met anderen. Men kan zich "omhoogwerken" door de tijd en gedrag, evenzo kan men zich "omlaagwerken" ook door gedrag/

  • El Che, do 03 november 2011 22:36 in reactie op - drammer - Reageer op El

    El

    Je kunt je omhoogwerken tot tweede kamerlid van de pvv.

  • YggY ..., do 03 november 2011 22:56 in reactie op El Che Reageer op YggY

    YggY

    Je kunt je omhoogwerken tot tweede kamerlid van de pvv.
    ===============

    In het geval van Mw.Agema zal het wel een kwestie zijn van jezelf liggende staande houden.

  • , vr 04 november 2011 07:37 in reactie op YggY ... Reageer op

    Wij noemen dat munt uit je kruis slaan.

  • Censuur Joop, do 03 november 2011 23:05 in reactie op El Che Reageer op Censuur

    Censuur

    "Je kunt je omhoogwerken tot tweede kamerlid van de pvv. "

    En dat is al het laagste, dus omlaagwerken is er niet bij.

  • , do 03 november 2011 17:57 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op

    In Nederland is naast de straf het ook de bedoeling dat mensen daarna weer in de maatschappij terugkeren.
    En dan is het de bedoeling dat deze mensen dus na hun straf niet weer een misdrijf plegen.
    Dit is bedoeld om mij en u te beschermen.
    Daarom heeft men in Nederland een humaan gevangenis beleid in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS waar mensen naar drie keer een klein vergrijp gepleegd te hebben in een gevangenis terecht komen waar er een zeer grote kans bestaat dat ze er crimineler en psychisch verknipt uitkomen.
    Hierdoor wordt de maatschappij aan grote risico's blootgesteld en ontstaat er een negatieve spiraal wat er in de VS in resulteert dat meer dan 1 op de 100 mensen daar in de gevangenis zit.
    Dat terwijl het een land is met grote criminaliteitsproblemen (de grootste in de westerse wereld) .

    Uw rechtvaardigheidsgevoel dat stoelt op het idee dat een mens niet hard genoeg gestraft kan worden voor een misdaad is daarmee in overeenstemming.
    Maar de Verenigde staten leren ons dat de maatschappij hier niet bij gebaat is.

  • Han van der Horst, do 03 november 2011 20:30 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Han

    Han

    Zit je zelf ook van zulke bouwwerken te dromen, Peet?

  • Peet Van Velzen, do 10 november 2011 13:14 in reactie op Han van der Horst Reageer op Peet

    Peet

    Ja.

  • Eline W, do 03 november 2011 17:28 Reageer op Eline

    Eline

    Ik heb het boek gedownload en even doorgekeken, en iets niet zo erg als hier staat. Ze heeft een gefaseerd gevangenismodel ontworpen waarbij mensen steeds een stapje hoger kunnen komen. De afbeeldingen die hier staan is de meest gesloten. Er is ook een gevangenis die een samenleving simuleert, waar mensen in appartementen leven.

    Toch kan ik me niet voorstellen dat iemand op een cel met alleen maar een bed en een wc ooit dusdanig gedrag kan vertonen dat hij meer vrijheden kan krijgen.

  • W.J. v/d Straat, do 03 november 2011 17:28 Reageer op W.J.

    W.J.

    Fleur Agema, gewild 'object' op mannensites als Mokkels.nl heeft vast ook passende bewaarder-kostuums in gedachten.....

  • Piet de Geus, do 03 november 2011 17:27 Reageer op Piet

    Piet

    "PVV-Kamerlid Fleur Agema schreef ter afronding van haar opleiding aan de kunstacademie een scriptie over een nieuw model gevangenis."

    Dat moet wel bij inHolland geweest zijn!

  • Meta Foor, do 03 november 2011 17:26 Reageer op Meta

    Meta

    ha fyn, we hebben weer wat met wilderisky .. was even stil na al die commotie over economie,m klimaat, emigratie
    maa, we zijn weer thuis

  • Han van der Horst, do 03 november 2011 20:31 in reactie op Meta Foor Reageer op Han

    Han

    In dat huis van Fleur?

  • Marta de Wit, do 03 november 2011 17:22 Reageer op Marta

    Marta

    Nou nou nou, hoe triest kunnen we worden. En dan doel ik op het artikel, niet op een studente die in het kader van haar afstudeeropdracht een voorzet doet.
    Een voorzet die nog niet af is, daarna door iemand anders wordt afgemaakt en vervolgens in de schoenen wordt geschoven van de persoon die enkel de opzet heeft gemaakt.
    Gefeliciteerd hoor, in het verleden graven van een politieke tegenstander en daar iets uit halen om deze persoon zwart te maken.

  • , vr 04 november 2011 09:20 in reactie op Marta de Wit Reageer op

    Je hebt gelijk. Dat mag alleen als het linksche mensen betreft.

  • L C, do 03 november 2011 17:21 Reageer op L

    L

    Precies zoals een gevangenis hoort te zijn. Dus geen quasi-hotel met internet, tv en alle gemakken die vrije mensen ook genieten.

  • Dehnus Nörder, vr 04 november 2011 11:51 in reactie op L C Reageer op Dehnus

    Dehnus

    En er onstabieler uitkomen dan ze er in gaan. Dat hebben ze in de 18e en 19e eeuw ook al gemerkt. Het moet een stabiele omgeving zijn met orde, regelmaat en veiligheid. Afstraffen van verkeerd gedrag maar ook mogelijkheden geven tot verbetering mocht iemand die willen pakken. (Zoals verplicht naar school en werk, maar extra lessen en/of werk aan bieden voor die wel interesse tonen). Het blijft een straf natuurlijk, maar je schiet er niks mee op als je psychopaten kweekt.

  • Edwin van Duijn, do 03 november 2011 17:16 Reageer op Edwin

    Edwin

    Mogen we ook de folterkamer even zien?

  • Jan Hooivork, do 03 november 2011 17:09 Reageer op Jan

    Jan

    Het ontwerp van de gevangenis komt mijns inziens overeen met de duistere hersenspinsels van deze mevrouw. Het biedt zodoende een inkijkje in haar donkere, benauwende fantasiewereld, van welke de donkere kamers nu tot uiting komen in een architectonisch ontwerp.

    Ben benieuwd wat voor kunst zij nog meer maakte.

  • jaap vos, do 03 november 2011 17:07 Reageer op jaap

    jaap

    het beeld is zoals extreem rechts/fascisme is, koud, kil, afstandelijk & zonder enig menselijk gevoel

  • Artois Arnhem, do 03 november 2011 17:02 Reageer op Artois

    Artois

    En is er een landingsplaats voor een bezemsteel?

  • , do 03 november 2011 17:45 in reactie op Artois Arnhem Reageer op

    Nee.
    Die bezemsteel nemen we Fleurtje gewoon af.

    Er zijn grenzen.

  • Artois Arnhem, do 03 november 2011 17:01 Reageer op Artois

    Artois

    Hoeveel moslims gaan er in?

  • Des Duivels, do 03 november 2011 17:10 in reactie op Artois Arnhem Reageer op Des

    Des

    1 miljoen

  • - drammer -, do 03 november 2011 17:43 in reactie op Des Duivels Reageer op - drammer

    - drammer

    In een jaar? Anders schiet het niet op.

  • YggY ..., do 03 november 2011 20:03 in reactie op Des Duivels Reageer op YggY

    YggY

    1 miljoen ?

    Ik wist niet dat er in het complex ook gaskamers zijn voorzien.

  • , do 03 november 2011 16:59 Reageer op

    Nou, Fleur, je bedje is gespreid...........
    En van de rappe nu!!
    Erin en er nooit meer uit!!

  • - drammer -, do 03 november 2011 17:44 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    En bevalt het?
    Vertel......

  • , vr 04 november 2011 07:50 in reactie op - drammer - Reageer op

    Zeg jij het maar.
    Jij kunt het weten.

  • - drammer -, vr 04 november 2011 12:35 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    De vraag ligt toch echt bij jou. (lol)

  • het geweten, do 03 november 2011 16:59 Reageer op het

    het

    Ziet er netjes uit hoor, daar zullen de slachtoffers der maatschappij heerlijk hun dagen, weken, maanden, jaren, de rest van hun leven slijten. ;-)

  • , do 03 november 2011 17:44 in reactie op het geweten Reageer op

    Ja.
    Ik zou zeggen, meld je aan!

  • Bernie Whistler, do 03 november 2011 16:58 Reageer op Bernie

    Bernie

    Ziet er streng, grauw en zeer knellend uit. Kortom, kopvoddenrukster Agema heeft een waar PVV-fähig opsluitmodel opgetekend voor de specifieke doelgroep van de xenofoben. Tuigoord...the inside model.

  • , do 03 november 2011 16:56 Reageer op

    Ik zie hier een typisch Amerikaanse gevangenis

  • Mary de France, do 03 november 2011 16:56 Reageer op Mary

    Mary

    Interessant maar ik zou hier toch iets meer over willen weten, zonder een heel boek erover te moeten lezen. Ik vind het ook wel veel eer voor Agema, hoewel ik besef dat zij een grote stem in de PVV heeft. Persoonlijk vind ik haar behoorlijk eng. En dit ziet er dito uit.

  • , do 03 november 2011 17:06 in reactie op Mary de France Reageer op

    Nee dit is gewoon een amerikaanse gevangenis .
    Fleur Agema is duidelijk van plan dat we mensen niet dienen terug te brengen in de maatschappij maar ze zoveel mogelijk moeten laten lijden .

    Dat is het Amerikaans model waar mensen vaak crimineler uit de gevangenis komen dan ze er in gaan .

    Voor de PVV niet vreemd gezien deze elke vorm van beschaving afwijst .

  • Han van der Horst, do 03 november 2011 20:32 in reactie op Mary de France Reageer op Han

    Han

    Ik ga dat boek wél lezen. Dit soort mensen maakt op het moment school. Ze hebben aanhang. We moeten ze kennen en doorzien.

  • Christiaan Huygens, do 03 november 2011 16:53 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Boeiend

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel