15 februari 10 14:22 Reageer (21) Kijknou RSS

Bioscopen weigeren Alice in Wonderland

Boycot vanwege te vroeg geplande dvd-release

Europese en Amerikaanse bioscopen zullen de nieuwste Disney-film, Alice in Wonderland, niet vertonen uit onvrede met Disneys releasebeleid. De film zal ook niet in Nederland te zien zijn.

Dit heeft een woordvoerder van bioscopenexploitant Pathé vanochtend bevestigd in onder meer NRC. Alice in Wonderland, een 3D-film van regisseur Tim Burton, zou over twee weken wereldwijd in premiere gaan. 

De film dreigt de bioscopen niet te gaan halen, nu distributeur Disney heeft aangekondigd de film al in juni op dvd uit te brengen. Dat druist in tegen internationale afspraken die de bioscoop- en de dvd-branche met elkaar hebben gemaakt: er moet meer dan vier maanden zitten tussen bioscoop- en dvd-release, zodat bioscopen voldoende tijd hebben om de film aan te bieden.

 

Laatste Reacties (21) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Mina Veldman, di 16 februari 2010 10:01 Reageer op Mina

    Mina

    Disney is lekker recalcitrant, kan ik wel waarderen. :-) En ik ga deze film hoe dan ook zien!

  • uitgeschreven uitgeschreven, di 16 februari 2010 00:10 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Misschien is dat zo slecht nog niet. De beelden uit die film die we vanavond op tv zagen leken me perfect geschikt om de kleintjes de stuipen op het lijf te jagen. Een soort horror show voor de kleintjes? Mogen zelfs kinderfilms niets liefs en vertederends meer hebben?

  • Ton evertsen, di 16 februari 2010 09:16 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Ton

    Ton

    het is geen kinderfilm tenminste niet voor hele kleine kinderen hij is PG in de vs, al is dat deels ook vanwege een rokende kat

    Bovendien denk ik dat deze beter aansluit op het verhaal dan de oude versie (die je gewoon voor je kinderen op dvd kan huren of kopen btw)

  • uitgeschreven uitgeschreven, di 16 februari 2010 16:18 in reactie op Ton evertsen Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Dat verbaast me. Ik heb tot dusver altijd gehoord dat het een boek was dat heel specifiek voor kinderen is geschreven. Volgens sommige bronnen was de schrijver Lewis Carol zelfs een beetje te dol op kinderen. Dat het een verhaal voor volwassenen zou zijn, hoor ik hier voor het eerst. Maar indien zo, dan heb je gelijk.

  • Jager Verzamelaar, ma 15 februari 2010 20:45 Reageer op Jager

    Jager

    Het mooie er van is dat ik als ik zou willen waarschijnlijk hem wel in de bios kan gaan zien gezien er een alternatief klein zaaltje in de buurt is die vast wel de primeur wil hebben >:D

  • Zeer Voornaam, ma 15 februari 2010 20:19 Reageer op Zeer

    Tja, en als Disney nu eens geen films meer aan de bioscopen verhuurd, waar gaan ze dan van leven? Live voetbal in de bios?

    Prima actie van Disney om alles in 1 keer te releasen. Ik snap niet wat die bioscopen hebben te klagen. Muziek band geven al jaren eerst een cd uit en dan de Tour. Daarbij ook nog eens met leuke voorproefjes op de radio. Een optreden is nu eenmaal iets anders dan de cd. Maar blijkbaar vinden bioscopen hun product gelijkwaardig aan een dvdtje thuis, vreemd. Voor Disney komt er nu ook nog eens bij dat de bootleg niet zo snel op internet komt, je kunt nu immers ook niet meer stiekem de film opnemen in de bios.

  • Censuur Joop, ma 15 februari 2010 16:08 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ach, ik ging toch al nooit naar die smerige bioscoopzalen, waar je op de popcorn en viezigheid van een ander zit en waar je je blauw betaald voor een flesje water en waar altijd wel een naarling m/v, j/o, vervelend zit te wezen.

    En dan koop ik ook mijn DVD's pas als ze al flink in prijs zijn gezakt. Ik heb geduld en hoef iets niet direct te zien omdat de hele wereld dat wel wil. En anders heb ik nog wel ergens een kind of broer waar ik de DVD van kan lenen. ;D

  • Jager Verzamelaar, ma 15 februari 2010 17:18 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jager

    Jager

    Jij moet echt eens gaan verhuizen :-)
    Ik zit vaak in een zaal waar honderden mensen inpassen met 7 man ofzoiets op maandag voor slechts 5,-
    En drankjes neem ik zelf wel mee.

  • Censuur Joop, ma 15 februari 2010 18:59 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Censuur

    Censuur

    Is er nog een huisje vrij bij jou in de buurt. ;)

  • Christiaan Lustig, ma 15 februari 2010 15:49 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    @ Kingfisher XL
    "Als iets een flutfilm is wordt 't echt niet beter door het in 3D te doen."

    Helemaal mee eens. Net zoals alle Nederlandse tv-netten in HD: leuk, maar de programma's worden er niet vanzelf beter van.

  • Ton evertsen, ma 15 februari 2010 16:47 in reactie op Christiaan Lustig Reageer op Ton

    Ton

    Zeker niet als de NOS de kluit belazert door gewoon SD uit te zenden.

    Ach, zat net even te kijken: Avatar 3D Imax, ruim 14 euro. Pok.

  • Kingfisher XL, ma 15 februari 2010 15:21 Reageer op Kingfisher

    Hoewel ik het wel leuk vind dat Disney es een keer niet zijn zin krijgt, is 't inderdaad een onzinnige en domme actie.
    Hebben ze de meest ingewikkelde toeren uitgehaald om een 3 dimensionale film te maken (waar overigens geen meter film aan te pas is gekomen. Veredelde, omgebouwde HD video truukendozen werden gebruikt), en dan krijgt de Nederlandse "film fan" niet eens de kans om het product in 3D te zien !
    Hadden ze net zo goed niet al die moeite hoeven te doen.
    Dat de gemiddelde bioscoopbezoeker dat niet weet of snapt is nog tot daar aan toe, maar de bios exploitanten zouden toch beter moeten weten. Gewoon een kwestie van het publiek duidelijk maken dat, als ze de film echt in 3D willen zien, ze dan toch heus naar het theater zullen moeten.
    Maar ja, dat kost geld. (aan reclame campagnes e.d.).
    Verder hoop ik persoonlijk dat het hele 3D fenomeen, dat al vele malen eerder is geprobeert, weer een kort leven beschoren zal zijn.
    Als iets een flutfilm is wordt 't echt niet beter door het in 3D te doen. "Alice" is als verhaal natuurlijk wel een briljant gegeven, geschreven door een buitengewoon (prettig) gestoord persoon.
    Ben alleen bang voor Disney vertrutting.

  • Bart 34, ma 15 februari 2010 16:02 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Bart

    Bart

    Dat zal wel meevallen, denk ik, die vertrutting, daar is Tim Burton vermoedelijk te eigenzinnig voor.
    Als het zoetsappig is, is het bij hem altijd met een randje.

  • Ton evertsen, ma 15 februari 2010 14:50 Reageer op Ton

    Ton

    apart maar ook gevaarlijk immers je gaat zo een markt creëren voor verhuur en koop, immers het segment 1x zien is voldoende zal nu ook richting die markt gaan.

    Overigens zijn die afspraken meer een herenakkoord, dwz de studio's hebben het altijd zo gedaan, idem met vertoning op pay/gewone tv. maar ook daar veranderen de tijden

    gewoon tegelijk aanbieden dan kan wie de film in de bios wil zien naar de bios en wie hem thuis wil zien de bluray (neem aan dat de dvd oninteressant wordt) kopen

  • Zingende Zaag, ma 15 februari 2010 14:48 Reageer op Zingende

    Zingende

    Als het al nieuws is, dat een film niét in Nederland uitkomt, dan heb ik er ook nog wel een: ik ga géén film maken over het leven van ... ehhh ... eigenlijk iedereen.
    Het wordt hoog tijd mevrouw Brard aan de redactie van Joop toe te voegen.

  • Paradox !, ma 15 februari 2010 14:36 Reageer op Paradox

    Paradox

    Het filmhuis dan maar?

  • W. van Waas, ma 15 februari 2010 14:35 Reageer op W.

    W.

    Erg onzinnige actie... Bioscopen moeten inderdaad de Exclusieve premiere krijgen maar door de 3D techniek in deze versie hebben ze toch al voordeel. Mensen die dit niet kunnen zien of hoofdpijn krijgen kunnen naar een 2D bios. Maar als zij het niet laten zien kunnen de 3D fans het niet eens in 3D zien. TV's zijn in NL nog niet leverbaar voor 3D. 3 Maanden is zat voor een bios om iedereen die m wil zien eens langs te hebben.. Kortere speelduur vollere zalen en minder zinloos... Denk eens terug aan MJ This is It? was exclusief en draaide maar 2 weken daarna nog een keer 2 weken erachter en na een maand had elke fan m gezien...

  • Ton evertsen, ma 15 februari 2010 15:31 in reactie op W. van Waas Reageer op Ton

    Ton

    waarom eigenlijk, het is toch de maker (of zijn maatschappij) die bepaald wat deze met zijn film doet, niet de (vaak) monopolistische bioscopketens

  • Rouane Rabbit, ma 15 februari 2010 16:17 in reactie op Ton evertsen Reageer op Rouane

    Rouane

    ....en het is vervolgens de bioscoopketen die zelf mag bepalen of ze de film vertoont.

  • Ton evertsen, ma 15 februari 2010 19:54 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Ton

    Ton

    misschien maar pathe heeft in nederland zoveel macht

    we praten hier over een bioscoopketen die andere distributiekanalen wil beinvloeden

  • Rouane Rabbit, di 16 februari 2010 00:06 in reactie op Ton evertsen Reageer op Rouane

    Rouane

    Het gaat over afspraken tussen marktpartijen. We zullen wel zien welke positie ze zich t.o.v. elkaar kunnen veroorloven.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel