23 augustus 11 13:54 Reageer (79) Kijknou RSS

Amsterdammers zijn niet aardig

Experiment toont aan wat rest van Nederland al vermoedde

De stad gaat graag prat op vrijdenkersmentailteit en tolerantie. Maar hoe reageren die vrije, tolerante Amsterdammers in de praktijk op onalledaagse verzoeken van mensen die het duidelijk minder getroffen hebben in de maatschappij?

De Regenbooggroep, een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor mensen met sociale of financiële problemen, dak- en thuislozen, verslaafden en mensen met psychiatrische klachten, schrijft:

Eind juni zijn 4 (ex)daklozen, (ex)verslaafden, mensen die in armoede leven en/of psychische problemen hebben, undercover gegaan op zoek naar Aardige Amsterdammers. Gewapend met een verborgen camera zijn ze op jacht gegaan naar stadsgenoten die gewoon aardig voor ze waren. En die waren nog best moeilijk te vinden.

Op de site van de Regenboogroep staan meer filmpjes.

Wees aardig: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (79) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Willa Fludo, za 03 september 2011 23:59 Reageer op Willa

    Willa

    Geboren en getogen Amsterdammer. Je leert je lessen in de jaren dat je er opgroeid. Veel mensen bij elkaar en het risico van desinteresse (wie kent zijn buren twee huizen verder?), zakkenrollerij en agressieve reacties. Kijk maar naar een te vol muizenhok, op een gegeven moment wordt het oorlog. Opgevoed in een gezin wat niet te beroerd was mensen in nood te helpen. Maar geldvragers kopen in 80 % drugs of drank. Ik pik ze er zo uit. En zelf ondervonden:
    Een armoedige vrouw - zittend op de grond en bedelend- wordt aan het eind van de dag opgehaald in een limousine. Wat ik soms doe als ik niet het drank/drugsgedoe zie maar iemand die hulp lijkt nodig te hebben is gewoon wat te eten te kopen. Maar ook weer het grootste gedeelte van dit soort individuen wuiven je weg. Harde pecunia en niets anders. Als je in hun ogen te weinig geld geeft wordt je uitgescholen en komen ze agressief achter je aan. Koop je het daklozenkrantje dan staat er een verhaal in dat er een project mislukt is met daklozen die konden werken en konden worden geholpen maar daar waren ze te beroerd voor. Haha, wat moet ik nog met dat krantje, hou toch op. En bij de vraag aan zo'n geldvrager of ie niet een uitkering krijgt was het antwoord: ja, maar dat is zo snel op (met een fles drank in de handen, he). Als ik iemand zie die echt hulp nodig heeft en in staat is tot een normale reactie dan ben ik er maar helaas wordt je door de wol gewassen en op een gegeven moment heel voorzichtig. Er lopen nou eenmaal door de stad veel gestoorden die in buitenplaatsen allang zouden zijn geplaatst in een of ander huis.

  • Joop Schouten, wo 24 augustus 2011 16:24 Reageer op Joop

    Joop

    http://www.youtube.com/watch?v=MPqrew25Qv8

  • Hein van Leeuwen, wo 24 augustus 2011 14:27 Reageer op Hein

    Hein

    De vraag is of de categorie die het onderzoek heeft gedaan wel maatgevend is voor het definieren van "aardig zijn". Ik vind dat daklozen, verslaafden etc. hulp mogen krijgen en als het kan geholpen mogen worden om weer een rol op te pakken in de maatschappij. Whatever, dat hoeft nog niet te betekenen dat ik lastig gevallen wil worden met bedelverhalen of wat dies meer zij.

  • Theo Joubert, wo 24 augustus 2011 11:18 Reageer op Theo

    Theo

    Ik heb me aangewend om elke keer als zo'n type mij aanspreekt met : "mag ik u wat vragen?" te antwoorden: "jawel, als het maar niet om geld is.".
    Dat is dan meteen einde gesprek.

  • Piet de Geus, wo 24 augustus 2011 11:28 in reactie op Theo Joubert Reageer op Piet

    Piet

    "Ik heb me aangewend om elke keer als zo'n type mij aanspreekt met : "mag ik u wat vragen?" te antwoorden: "jawel, als het maar niet om geld is."."

    Ik zeg altijd: vooruit, een vraag dan. En die heb je zojuist gesteld.

  • vanessa s., wo 24 augustus 2011 10:59 Reageer op vanessa

    vanessa

    Wat nu in de grachtengordel woont zijn platte reactionaire Zeeuwen en Achterhoekers die zich met veel moeite een namaak Amsterdams accent aanleren. Ze hebben niets, maar dan ook niets te maken met de vrijdenkers die er ooit in de jaren 60 de boventoon voerden. Amsterdam bestaat niet meer.

  • Stijn van Achter, wo 24 augustus 2011 11:48 in reactie op vanessa s. Reageer op Stijn

    Stijn

    Amsterdam is door de eeuwen heen altijd bevolkt geweest door mensen die van buitenaf naar de stad trokken. En ja, die mensen praten dan inderdaad anders. Zo staat op wikipedia:
    "Na de afsluiting van de Schelde in 1585, vestigden veel stedelingen uit de Zuidelijke Nederlanden zich voornamelijk in Amsterdam, Middelburg, Leiden en Haarlem. In Amsterdam en Middelburg sprak een derde van de bevolking in die tijd met een Antwerpse tongval."

  • Wim van Delft, di 23 augustus 2011 21:37 Reageer op Wim

    Wim

    Belachelijk onderzoek en niet serieus te nemen.
    Volgens dit onderzoek is een Amsterdammer niet aardig als die niet ingaat op willekeurig indiscreet of vunzig voorstel.
    Hoe is het mogelijk dat deze onzin publiciteit haalt.

  • Dennis Mollis, di 23 augustus 2011 22:21 in reactie op Wim van Delft Reageer op Dennis

    Dennis

    “Volgens dit onderzoek is een Amsterdammer niet aardig als die niet ingaat op willekeurig indiscreet of vunzig voorstel.
    Hoe is het mogelijk dat deze onzin publiciteit haalt.”

    Allereerst gaat het hier om een experiment en willekeurig, indiscreet en vunzig, om in jouw terminologie te blijven, is het mijns inziens compleet ridicule voorstel om de koran te verbieden als oplossing voor serieuze maatschappelijke problemen.

  • Frank Schutte, di 23 augustus 2011 21:10 Reageer op Frank

    Frank

    Amsterdammers, ik heb er geen één gezien, of gaan we de Yuppie's die in onze stad zijn neergestreken geen Yuppie's meer noemen maar Amsterdammers, Ja dan zijn de Amsterdammers inderdaad niet aardig voor mensen die om hulp of aandacht vragen.

  • Piet de Geus, wo 24 augustus 2011 02:54 in reactie op Frank Schutte Reageer op Piet

    Piet

    "Amsterdammers, ik heb er geen één gezien"

    Het lijkt erop dat Amsterdammers volgens jouw definitie alleen in de achterstandswijken van Almere, Lelystad en Purmerend voorkomen en allemaal PVV stemmen.

  • Eric Zwarts, di 23 augustus 2011 19:57 Reageer op Eric

    Eric

    Als ik de hele dag wauzen zie rondlopen heb ik ook niet de behoefte om ze te knuffelen... voor je het weet ben je je portemonee kwijt....

    Het is intriest dat er zoveel psychiatrisch gestoorden op straat rondlopen, maar je ontwikkeld toch een gezond stukje achterdocht, ook buiten Amsterdam... heeft niets met onaardig te maken, maar wel met zelfbescherming.

  • Linkse Moslim Knuffelaar, di 23 augustus 2011 19:21 Reageer op Linkse

    Linkse

    nee amsterdammers zijn geen aardige mensen gemiddeld
    dat weet iedereen buiten die stad

    al zijn er geheime plekken waar de mensen wél aardig zijn

    betondorp ben ik helemaal fan van .

    U weet wel waar johan cruyff vandaan komt en waar gerard reve opgroeide en het vervloekte in zijn vieze boekjes

    amsterdam is een trieste stad ; een stad zonder centrum
    geen zichzelf respecterende amsterdammer beschouwt de binnenstad als van hen ;

    dat is voor toeristen en rare yuppen

    doe mij maar betonbos; daar groeten de mensen elkaar en drinkt de autochtoon gebroederlijk naast de allochtoon

    in de binnenstad overduidelijk krijgt die zwerver een knuffel van een provinciale dame die op bezoek is

    en ik ben vast ook onaardig want ik knuffel niet spontaan mensen die er om vragen
    tenzij het moslims zijn natuurlijk
    je bent moslimknuffelaar of je bent het niet

  • Dennis Mollis, di 23 augustus 2011 19:14 Reageer op Dennis

    Dennis

    "De Regenbooggroep, een vrijwilligersorganisatie"

    Ter correctie, er werkt ook een behoorlijk aantal beroepskrachten in loondienst bij De Regenbooggroep.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 19:41 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Piet

    Piet

    Ja, er werken beroepskrachten maar de christenen zoeken vrijwilligers dus dan is het handiger om dat maar niet te vermelden.

  • Dennis Mollis, di 23 augustus 2011 20:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Dennis

    Dennis

    “christenen zoeken vrijwilligers” ?

  • Dennis Mollis, di 23 augustus 2011 21:23 in reactie op Piet de Geus Reageer op Dennis

    Dennis

    Bijna alle sociaal maatschappelijke instellingen in Nederland vinden hun oorsprong in de charitas en zoals bij zoveel van die organisaties speelt ook hier de religieuze identiteit geen rol van betekenis meer.

  • N N, di 23 augustus 2011 16:40 Reageer op N

    N

    Amsterdammers zijn veelal de Amerikanen van Nederland: erg op zichzelf gefocussed en ze hebben veelal geen idee wat zich in de rest van Nederland afspeelt. Vaak ook nog arrogant.

  • Joe Speedboot, di 23 augustus 2011 18:50 in reactie op N N Reageer op Joe

    Joe

    Om alle (stompzinnige) vooroordelen nog maar even extra te bevestigen, bijgaand voor alle provincialen* de kaart van Nederland volgens Amsterdammers.

    http://www.hetkanwel.net/2009/11/05/de-kaart-van-nederland-volgens-amsterdammers/

    *) provincialen = Amsterdamse verzamelnaam voor iedereen die buiten de ring A10 woont.

  • Piet de Geus, wo 24 augustus 2011 00:15 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Piet

    Piet

    "provincialen = Amsterdamse verzamelnaam voor iedereen die buiten de ring A10 woont."

    Jij bent wel erg rekkelijk. Zullen we het maar gewoon bij de binnenring houden?

  • Joe Speedboot, wo 24 augustus 2011 08:59 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    Foutje..

  • Arendo Van Verviers, di 23 augustus 2011 16:27 Reageer op Arendo

    Arendo

    "De stad gaat graag prat op vrijdenkersmentailteit en tolerantie". Dat is ook precies wat je ziet op het filmpje: de malloot mag zijn/haar gang gaan en wordt gedoogd; niet bijvoorbeeld uitgescholden of tegengewerkt. Soms zelfs geholpen: 'daar is de lift', voor de mevrouw die om onduidelijke reden de roltrap niet wil nemen.
    Ik ben geen Amsterdammer en woon er niet, by the way.
    Maar dit is dus geen onderzoek, het is flut.

  • Hein van Leeuwen, di 23 augustus 2011 17:37 in reactie op Arendo Van Verviers Reageer op Hein

    Hein

    Ik deel jouw visie hierop, scheelt weer een uitgebreide reactie:)

  • , di 23 augustus 2011 17:51 in reactie op Arendo Van Verviers Reageer op

    Als je er niet woont, waar lul je dan over en waarom heb je er een oordeel over?

  • Hein van Leeuwen, di 23 augustus 2011 21:29 in reactie op Reageer op Hein

    Hein

    Omdat Amsterdam niet alleen van de Amsterdammers is...

  • Dennis Mollis, di 23 augustus 2011 19:26 in reactie op Arendo Van Verviers Reageer op Dennis

    Dennis

    Dit is geen onderzoek maar een experiment.

  • Rob Geurtsen, di 23 augustus 2011 16:12 Reageer op Rob

    Rob

    Het is wel lastig. De laatste maanden heb ik regelmatig eenzamen, verloederde zwerver(s)(innen) geholpen. Ze vroegen om iets... na afloop bleek driekwart van het verhaal onzin en leugen. Misschien moet ik leren door de leugen en het gedraai heen te kijken...

    Maar jemig wat is het lastig, je moet echt effe erbij stil staan, het gesprek van langer dan een paar minuten aangaan, da's niet zo gemakkelijk. De werelden verschillen zo veel - het levenstempo verschilt...

    -- het is en blijft wel een probleem.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 17:54 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet

    Piet

    "Ze vroegen om iets... na afloop bleek driekwart van het verhaal onzin en leugen."

    Laat me raden... ze vroegen 2 euro voor de apotheek met een zielig verhaal over een ziek kindje?

  • Semolina Pilchard, di 23 augustus 2011 19:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Semolina

    Semolina

    En ze werd aan het einde van de dag opgehaald in een Mercedes....

  • , wo 24 augustus 2011 17:30 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Er is een oplossing, hoor, Piet.
    Wanneer iemand me aanbaggert om geld voor een maaltijd stel ik voor dat hij met me meegaat om een maaltijd te nuttigen.Of een koffie, waar hij dan ook om vraagt.
    En jawel, dat doet ie dan niet.
    Zelfde geldt voor moeders met zieke kindjes en behoefte aan medicijnen.
    Gewoon aanbieden even mee te lopen naar de apotheek.

    Maar ja, aan de andere kant, laat zo'n mafkees zijn biertje.!

    Zijn die paar Euro's nou zo'n probleem!!

  • Piet de Geus, wo 24 augustus 2011 19:38 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Zelfde geldt voor moeders met zieke kindjes en behoefte aan medicijnen."

    Nee, dat zijn geen moeders. Het zijn mannelijke junks die die smoes gebruiken. Jaar na jaar na jaar, rond exact hetzelfde kruispunt.

    "Zijn die paar Euro's nou zo'n probleem!!"

    Als ik iemands verslaving wil financieren dan neem ik zelf wel contact op.

  • Semolina Pilchard, di 23 augustus 2011 15:48 Reageer op Semolina

    Semolina

    In de stad, zelfs een provinciestad, staat al jaren op elke hoek van de straat een malloot. Bij wijze van spreken. Als ik het centrum in ga, word ik om de havenklap aangesproken door bedelaars, straatkrantverkopers, goede doelenmevrouwen met klembord. Ga weg! Ik wil gewoon rustig wat spullen halen.

  • Michiel Online, di 23 augustus 2011 17:33 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Michiel

    Michiel

    snap je de sfeer waarin je nu begint te zitten?

  • R. Rokvok, di 23 augustus 2011 15:38 Reageer op R.

    R.

    60 jaar PvdA in de hoofdstad heeft dit dus gebracht. Bravo!

  • Hein van Leeuwen, wo 24 augustus 2011 14:21 in reactie op R. Rokvok Reageer op Hein

    Hein

    En u denkt dat de rechtse partijen hierin verandering kunnen brengen?

  • Peter Edens, di 23 augustus 2011 15:36 Reageer op Peter

    Peter

    Amsterdam is het (geconcentreerde) product van onze "wereldse" samenleving en politiek; net als andere grote steden in ons moderne westen. De burgers worden hierdoor uitelkaar gedreven. Tolerantie enz. vindt je tegenwoordig méér op het platteland; daar waar men nog niet zo ingeblikt is door de ieder-voor-zich-politiek van onze moderne democratiën. ...Niets nieuws eigenlijk...

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 23 augustus 2011 17:44 in reactie op Peter Edens Reageer op Fred

    Fred

    Amsterdam is geen grote stad.

    Niet eens een stad eigenlijk, eerder het dorp Mokum.

  • W.J. v/d Straat, di 23 augustus 2011 18:14 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op W.J.

    W.J.

    Mocht je willen:

    Amsterdam is bekender dan heel Nederland bij elkaar en reeds in 1969 "The magic centre of the World".

    Sorry hoor, maar wij vinden het altijd leuk om dat nog even in te wrijven, wat ook zo gemakkelijk gaat, omdat het waar is....

  • Klaas Blondeman, di 23 augustus 2011 19:16 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Klaas

    Klaas

    Wat heeft het 1 met het andere te maken? Er zijn wel meer bekende dorpen in de wereld. Mokum is inderdaad een dorp. Aantrekkelijk voor toeristen vanwege de platte drugs en seks cultuur. Wees er maar trots op.

  • Klaas Blondeman, di 23 augustus 2011 19:21 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Klaas

    Klaas

    http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2011/08/ernstig_zieke_vrouw_bruut_bero.html

    The magic centre of the world!

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 23 augustus 2011 20:31 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Fred

    Fred

    Amsterdam bekend? Ja, in Noord-Holland inderdaad.

    Rotterdam is door de Haven internationaal bekender.

    Maar goed, geniet maar van de stad met de eeuwige bouwputten.

  • Joe Speedboot, di 23 augustus 2011 21:03 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Joe

    Joe

    Re: Rotterdam is door de Haven internationaal bekender.

    Je hebt of weinig gereisd of alleen maar havens gezien.

  • W.J. v/d Straat, di 23 augustus 2011 22:59 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op W.J.

    W.J.

    En “Hap” zegt de dorpeling (= in Nederland alles buiten Amsterdam), die zodoende het gelijk van de Amsterdammer vanzelf bewijst…..

  • Dennis Mollis, di 23 augustus 2011 20:10 in reactie op Peter Edens Reageer op Dennis

    Dennis

    “Amsterdam is het (geconcentreerde) product van onze "wereldse" samenleving en politiek;”

    “Tolerantie enz. vindt je tegenwoordig méér op het platteland;”

    Dit zijn leuke uitspraken voor de bühne want het gaat hier om een subjectieve weergave van jou ervaringen.
    Als je die zinnen nou begint met “Ik vind of Mijn mening is”, dan zou het al veel schelen.

  • Joe Speedboot, di 23 augustus 2011 21:24 in reactie op Peter Edens Reageer op Joe

    Joe

    Re: Tolerantie enz. vindt je tegenwoordig méér op het platteland

    Het hoge percentage PPV stemmers op het platteland t.o.v. Amsterdam spreekt je stelling nogal tegen.

  • Jos Pennings, di 23 augustus 2011 15:23 Reageer op Jos

    Jos

    Ja joh, lekker generaliseren.
    Dit soort "onderzoeken"en hun uitkomst zijn erg plat.
    Doet denken aan stammenstrijd in de prehistorie.
    De Amsterdammer bestaat niet, net zo min als De Turk, De Antilliaan De Lutjebroeker.
    Ga iets zinvols met je tijd doen!

  • Tom Meijer, di 23 augustus 2011 15:21 Reageer op Tom

    Tom

    Pure flauwekul.
    Zonder vergelijking met andere plaatsen zegt dit geen ene moer.

    (een voormalig Amsterdammer)

  • Linkse Moslim Knuffelaar, di 23 augustus 2011 19:32 in reactie op Tom Meijer Reageer op Linkse

    Linkse

    nou nou nou

    is het nu nodig gelijk zo onaardig te doen?

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 15:11 Reageer op Piet

    Piet

    Mensen benaderen met malligheid alsof je op een vrijgezellenfeestje bent, deelneemt aan de introductiedagen van het corps of totaal doorgesnoven bent en dan nog verwachten dat je aardig wordt bejegend? Die lui van de Regenboog zijn niet wijs. Die 44 "aardige" mensen evenmin.

  • R. Rokvok, di 23 augustus 2011 15:40 in reactie op Piet de Geus Reageer op R.

    R.

    De bijstandsmoeder had wel wat meer begrip mogen ontvangen. Maarja, de 24-uurs economie roept...

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 17:56 in reactie op R. Rokvok Reageer op Piet

    Piet

    "De bijstandsmoeder had wel wat meer begrip mogen ontvangen"

    Waarom?

  • R. Rokvok, di 23 augustus 2011 19:25 in reactie op Piet de Geus Reageer op R.

    R.

    De overige drie komen met absurde verzoeken aanzetten:
    - Een kaartspelletje doen
    - Lippenstift op doen
    - Een knuffel geven

    Heeft vrij weinig te maken met aardig doen of niet.

    De bijstandsmevrouw geeft daarentegen keurig aan ergens een fobie voor te hebben en of iemand bereid is om haar te helpen deze fobie in de openbare ruimte te neutraliseren.
    Mij lijkt me dit een opportune vraag. Een bevestigend antwoord zou bovendien passen in het rechtse mantra om niet altijd te kijken naar de overheid (voor een uitkering of allerlei aanpassingen voor gehandicapten) maar naar de medeburger om je te helpen. Oftewel: help deze mevrouw de trap op.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 19:45 in reactie op R. Rokvok Reageer op Piet

    Piet

    "De bijstandsmevrouw geeft daarentegen keurig aan ergens een fobie voor te hebben"

    Dat ze bijstandsmoeder is staat niet op haar voorhoofd. Er is een lift die ze kan gebruiken. Voor het overwinnen van een fobie kan ze zich wenden tot professionele hulpverleners: met een willekeurige passant de roltrap op gaan is daar geen alternatief voor.

  • R. Rokvok, wo 24 augustus 2011 13:18 in reactie op Piet de Geus Reageer op R.

    R.

    "Dat ze bijstandsmoeder is staat niet op haar voorhoofd."
    Dat doet er niet zoveel toe.

    "Er is een lift die ze kan gebruiken."
    Met dank aan de overheid die hier regels voor heeft gesteld. Wat als die lift er niet zou zijn geweest? Die mevrouw maar ook hautain negeren?

    "Voor het overwinnen van een fobie kan ze zich wenden tot professionele hulpverleners"
    Die haarzelf en/of de overheid geld kosten. Wat er misschien niet is.

    "met een willekeurige passant de roltrap op gaan is daar geen alternatief voor."
    Jawel, dat heet liefdadigheid en naastenliefde in een tijd dat de overheid een stap terug doet.

    U tamboereert steeds op de 'eigen verantwoordelijkheid' en het afbreken van de overheid. Liefdadigheid de medemenselijkheid zou in dit gat moeten springen. Bijvoorbeeld wanneer de PGB wordt afgeschaft, daarvan zei u: "we moeten niet alles professionaliseren". Maar zoals zo vaak bij liberalen geldt het beroep op medemenselijkheid en hulpvaardigheid niet voor henzelf.

  • Henk Johan Faber, di 23 augustus 2011 15:03 Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Kaarten of knuffelen met een vreemde, tja dat doe ik ook niet. Beetje erg vreemd verzoek. Maar goed om dit in je achterhoofd te houden hoe jezelf reageert op zo'n situatie.

  • Marq Pas, di 23 augustus 2011 14:57 Reageer op Marq

    Marq

    "Amsterdammers zijn niet aardig"
    ---
    Ook als gemiddeld, lichtgetint, ongehandicapt, nietdakloos, nietstraatarme Nederlander is dat al duidelijk waarneembaar.

    Opgemerkt moet echter worden dat 'de Amsterdammer' er gemiddeld gesproken wel verdomd goede redenen voor heeft relatief onaardig te zijn.
    Als je de hoeveelheid beproevingen die 'de Amsterdammer' per dag in zijn natuurlijke habitat te verwerken krijgt meerekent, zijn het absolute dótjes.

  • Joaquim Campesino, di 23 augustus 2011 16:53 in reactie op Marq Pas Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Zoals wat? Ik maak nooit "beproevingen" in mijn dagelijkse leven mee. Wat doen wij Amsterdammers u dan aan als wij onaardig tegen u zijn? Daar kunnen toch zeker geen excuses voor zijn zoals "beproevingen".

  • Marq Pas, di 23 augustus 2011 19:11 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Marq

    Marq

    "Wat doen wij Amsterdammers u dan aan"
    ---
    Ik ben na 15 jaar zelf Amsterdammer te zijn geweest naar de beschaafde wereld vertrokken, en het bevalt werkelijk uitstekend.
    Je wordt vriendelijk en beleefd te woord gestaan, je fiets wordt gestolen noch gesloopt noch verwijderd, met een auto kun je ongedeukt rijden én parkeren, je hoeft geen inbrekers uit je huis te slaan, en je wordt niet voortdurend door iedereen uitgescholden voor andermans misdragingen terwijl je door het straatvuil baggert.

    Ik vergeet vast nog wat zaken als onbereikbaarheid, regeltjesbergen en een volslagen incompetente en graaiende ambtenarij, maar ik wil hier niet al te negatief overkomen natuurlijk.

    Verder is het een tiptop stad, en ik wens u er alle geluk.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 19:46 in reactie op Marq Pas Reageer op Piet

    Piet

    "Ik ben na 15 jaar zelf Amsterdammer te zijn geweest naar de beschaafde wereld vertrokken"

    Je bedoelt dat je na 15 jaar als boer door Amsterdam te hebben gebanjerd terug bent gegaan naar de provincie.

  • Marq Pas, di 23 augustus 2011 21:59 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marq

    Marq

    Nee, ik ben naar de beschaving vertokken.
    Dat schreef ik ook, zoals de oplettende lezertjes zelf al konden zien.

    Maar voor u doe ik het nogmaals.
    Niet iedereen is even snel mee, tenslotte.

  • Frank Schutte, di 23 augustus 2011 22:34 in reactie op Marq Pas Reageer op Frank

    Frank

    Beste Marq Pas,
    Nou ik vindt het dan knap dat U op uw 15de levensjaar al zelfstandig heeft besloten om uit Amsterdam te gaan vertrekken, en het U is gelukt om ergens anders te gaan wonen.

  • Dennis Mollis, di 23 augustus 2011 23:35 in reactie op Marq Pas Reageer op Dennis

    Dennis

    “Nee, ik ben naar de beschaving vertokken.“

    Oprecht blij voor jou maar voor veel anderen is Amsterdam een mooie en prettige stad om te leven.
    Amsterdammers, is mijn ervaring, zijn over het algemeen aardige niet wereldvreemde lieden, en wellicht mede daardoor, tolerant zijn tegen mensen die er “anders” uitzien.

  • Joe Speedboot, di 23 augustus 2011 23:05 in reactie op Marq Pas Reageer op Joe

    Joe

    re: Ik vergeet vast nog wat zaken als onbereikbaarheid, regeltjesbergen en een volslagen incompetente en graaiende ambtenarij, maar ik wil hier niet al te negatief overkomen

    Valt allemaal wel mee, sterker, juist als ik weer eens in een provinciestad rondrij denk ik regelmatig: 'ik zou willen dat ze overal zo goed nadenken over architectuur, infrastructuur etc als in Amsterdam.
    Al die eenvormige stadscentra, troosteloze architectuur, slecht afgestemde stoplichten in de provincie. In Amsterdam heb je daar een stuk minder last van.

  • Marq Pas, wo 24 augustus 2011 16:13 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Marq

    Marq

    Tja, de zaken die ik opnoemde heb ik zelf aan de hand gehad, en in vergelijking met de beschaafde wereld is het daar bar slecht geregeld.
    Ik schreef overigens nergens dat ieder stadje of dorpje beter is dan Amsterdam. Daar is ook veel verziekte rommel bij.
    Maar goed, het gaf slechts mijn persoonlijke visie weer, en afgezien van een bliksembezoek aan het concertgebouw kom ik er nooit meer.
    Schiphol is tegenwoordig ook heerlijk te vermijden. Iedereen blij.

    Om Amsterdam aan te duiden als superieur aan provincies, is natuurlijk volstrekt belachelijk.
    Wie gelooft dat men in Amsterdam gemiddeld toleranter is, loopt 40 jaar achter. Maar het was een leuke mythe.

  • Klaas Blondeman, di 23 augustus 2011 14:54 Reageer op Klaas

    Klaas

    Amsterdammers, het botste volkje ter wereld. En Amsterdamse fietsers zijn nog een graadje erger. Tuig is het.

  • Eline W, di 23 augustus 2011 14:52 Reageer op Eline

    Eline

    Uhm, hebben ze dit ook in andere steden geprobeerd en vergeleken?

  • Ton Kloppenborg, di 23 augustus 2011 14:44 Reageer op Ton

    Ton

    Niemand kan zich beter wensen...
    dan geen Amsterdammer te zijn...

  • , di 23 augustus 2011 17:52 in reactie op Ton Kloppenborg Reageer op

    Houen zo.
    Wegblijven.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 24 augustus 2011 15:09 in reactie op Ton Kloppenborg Reageer op Fred

    Fred

    Terug geven aan de zee dan maar?

  • Marcus Mark, di 23 augustus 2011 14:38 Reageer op Marcus

    Marcus

    heb t idee dat dit soort reacties echt niet typisch amsterdams zijn...

    de enige reden waarom dit soort mensen mij normaliter aanspreken is: geld. ik hou dan ook altijd kort en zeg al bij voorbaat: nee. ik ben geen bank en zeker geen maatschappelijk werker dus laat me aub met rust.

    ik betaal daarnaast genoeg belasting voor fit soort onrendabelen (vara woord, niet t mijne). en me dunkt dat een bijstandsmoeder met 8 (!!!) kinderen echt de laatste is die moet gaan zitten zeuren over anderen in de maatschappij...

  • Joaquim Campesino, di 23 augustus 2011 14:31 Reageer op Joaquim

    Joaquim

    25 van de 144 Amsterdammers gingen in op de rare verzoeken van deze onfortuinlijke mensen. Graag eerst een vergelijkend onderzoek in andere steden voordat we over de Amsterdammer oordelen. Amsterdammers zijn over het algemeen volgens mij best aardig. Gewoon een beetje arrogant.

  • Pieter Verschuren, di 23 augustus 2011 14:22 Reageer op Pieter

    Pieter

    dat is meer dan 1 op de 6 Amsterdammers die positief reageren op een vreemde vraag van een zwerver of van iemand met psychische stoornissen. Dat vind ik een heel erg goede score. Probeer dat eens in de provincie of in een andere grote stad. Volgens mij moet de conclusie juist zijn dat Amsterdammers heel erg aardig zijn.

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 14:13 Reageer op Daniël

    Daniël

    Het mag natuurlijk geen verrassing heten dat progressieven vooral in hun eigen belang handelen. Een groot aantal progressieven staan een betere wereld voor omwille van het eigen 'goede' gevoel.

    In de eigen kringen wordt flink tegen elkaar op geboden voor wat betreft het aantal goede daden. Dit fenomeen heet ook wel salonsocialisme.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 15:12 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Piet

    Piet

    Als je zo'n grote mond hebt, kun je vast wel even melden wanneer jij voor het laatst een dakloze hebt geknuffeld.

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 16:18 in reactie op Piet de Geus Reageer op Daniël

    Daniël

    De crux is dan ook dat ik mij nooit als knuffelaar van daklozen heb geprofileerd. Dit in tegenstelling tot menig progressief Amsterdammer.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 17:57 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Piet

    Piet

    Dan kom ik blijkbaar nooit progressieve Amsterdammers tegen, want ik ken er geen een die zich als daklozenknuffelaar profileert. Of je kletst maar wat natuurlijk.

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 21:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op Daniël

    Daniël

    U komt geen overtuigd progressief daklozenknuffelaar tegen? Dan zijn progressieven wel ernstig verhard de laatste tijd! Maar ja, de samenleving maakt dan ook een ruk naar rechts hé, zelfs in die hoek...

  • Joe Speedboot, di 23 augustus 2011 23:11 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Joe

    Joe

    Re: Dan zijn progressieven wel ernstig verhard de laatste tijd

    Nee, ze waren altijd al zo. u heeft zich kennelijk een beetje mee laten slepen in de hype dat links naïef zou zijn. Naïevelingen kom je overal tegen, de pvv is er voor die mensen op rechts.

  • anton groeneveld, di 23 augustus 2011 14:07 Reageer op anton

    anton

    ach gut ....

    gelikt .... toch ....

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel