08 juli 11 16:25 Reageer (150) Politiek RSS

Zijlstra zegt sorry

Staatsecretaris heeft spijt van omstreden btw-verhoging voor kunst: 'Het is niet de meest voldragen maatregel in het regeerakkoord'

Halbe Zijlstra, staatssecretaris van Cultuur en verantwoordelijk voor de wraakbezuinigingen op de 'linkse hobby', kampt met voortschrijdend inzicht. De man die er prat op gaat dat hij geen verstand heeft van de materie waarover hij moet regeren zegt nu in een interview met NRC Handelsblad dat de verhoging van de btw op podiumkunsten en kunstvoorwerpen de geloofwaardigheid van de cultuurbezuinigingen van het kabinet heeft aangetast. Zijlstra wilde de btw-verhoging wel afzeggen, maar er was geen alternatieve financiële dekking voor de 100 miljoen die het zal opleveren. En wat moet, dat moet.

Het kabinet wil dat de cultuursector meer ondernemerschap toont. Het 'subsidie-infuus moet er af' en kunst- en cultuur ondernemers moeten initiatief tonen om een manier te vinden om het zelf te rooien.

In tegenstrijd hiermee is de verhoging van de btw op podiumkunsten, van 6 naar 19 procent. Door de hogere prijzen zullen minder bezoekers getrokken worden, zo is de verwachting, en bemoeilijk het kabinet het ondernemerschap van kunstenaars. Zijlstra geeft in een interview in NRC Handelsblad toe dat het doordrukken van de btw-verhoging niet zijn slimste zet is geweest.

NRC:

Zijlstra: "De lage btw was een tijdelijke maatregel. Maar laat ik eerlijk zijn: de btw-verhoging heeft mij niet geholpen…"

NRC: "…om uw verhaal geloofwaardig te maken."

Zijlstra: "Exact. Ik snap heel goed dat er in de sector met scepsis naar is gekeken."

De staatssecretaris zegt dat hij het wel anders had willen doen, maar er kon geen overeenstemming gevonden worden voor een andere financiële dekking.

Zijlstra wordt verweten de verhoging van de btw door te hebben gevoerd omdat het kabinet en gedoogpartner PVV rancune koesteren tegen de kunsten.

Het btw-tarief op kaarten voor het voetbal, het circus en de bioscoop blijft wel gelijk.

NRC: Zijlstra betreurt hogere btw op podiumkunsten

‘Gezellig was het niet. Nodig wel’ (alleen abonnees)


Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (150) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Semolina Pilchard, wo 13 juli 2011 23:47 Reageer op Semolina

    Semolina

    Zijlstra zou beter de WWIK afschaffen. Dat ding creëert kanslozen.

  • Ernst Anepool, wo 13 juli 2011 09:27 Reageer op Ernst

    Ernst

    [Wat een onzin dat dit 'in tegenstrijd' hiermee is. Andere ondernemers hebben ook met 19% te maken. Dat met uitzondering van ondernemers die in eerste levensbehoefte voorzien, maar daar kunnen we kunst toch moeilijk onder laten vallen.]

    Dan besef je niet hoe belangrijk de musische vorming is voor een gezonde geest, het is niet van niks dat het de taak van de staat is om de kunsten te bevorderen, het staat nota bene zelfs in art 21 van de Grondwet.


    Het valt dus inderdaad volgens de Grondwet zelfs, onder de essentiële levensbehoeften.

  • Prive Prive, zo 10 juli 2011 12:07 Reageer op Prive

    Prive

    "Het 'subsidie-infuus moet er af' en kunst- en cultuur ondernemers moeten initiatief tonen om een manier te vinden om het zelf te rooien.

    In tegenstrijd hiermee is de verhoging van de btw op podiumkunsten, van 6 naar 19 procent."

    Wat een onzin dat dit 'in tegenstrijd' hiermee is. Andere ondernemers hebben ook met 19% te maken. Dat met uitzondering van ondernemers die in eerste levensbehoefte voorzien, maar daar kunnen we kunst toch moeilijk onder laten vallen.

    Overigens kan ik uit het artikel nergens halen dat hij er egt spijt van heeft. Het heeft hem alleen niet geholpen. Echter elke bezuinigende maatregel kent zijn tegenstanders en zal je op die manier dus niet helpen. De hele kunstsector zou zich moeten schamen dat ze hier over klagen. Ze hebben al een hele tijd het niet eerlijke (tegenover andere ondernemers) belastingvoordeel van 6 procent en er gaat nog steeds enorm veel subsidie naar toe (landelijk en lokaal samen ongeveer 1,7 / 1,8 miljard). Als je dan vervolgens ook nog eens ziet wat ermee gedaan wordt is het pure verspilling. Van mij mogen ze de totale subsidie op 'kunst' weg halen. Oude kunst bewaren, monumenten restaureren enz daar mag nog wel geld heen gaan maar de rest gewoon afschaffen. Als we dat met alle overbodige subsidies doen dan kunnen we alle de schuld eerst afbetalen, dan een buffer opbouwen en daarna de belastingen flink verlagen. Helaas denkt de linkse politieke stroming dat je altijd maar geld moet blijven lenen om allerlei subsidies te kunnen financieren om ze de mensen naar jou idee te kunnen vormen.

    "Het btw-tarief op kaarten voor het voetbal, het circus en de bioscoop blijft wel gelijk."
    Dat is natuurlijk wel onzin, die zouden ook gewoon omhoog moeten gaan. We zullen dan vast en zeker gaan horen dat bioscoopkaartjes dan zo duur gaan worden maar dan moeten de bioscopen toch echt eerst eens bij zichzelf gaan kijken. In het buitenland zijn de bioscopen vaak een stuk luxer en de kaartjes een stuk goedkoper.

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 13:07 in reactie op Prive Prive Reageer op Oog

    Oog

    " Overigens kan ik uit het artikel nergens halen dat hij er egt spijt van heeft.
    "

    Je bedoelt dit artikel?

    "Zijlstra betreurt hogere btw op podiumkunsten"
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/08/zijlstra-in-nrc-spijt-van-hogere-btw-kunstsector/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication

    Je bedoelt met "egt spijt" dat hij spijt voorwendt, maar het niet echt heeft?
    Dat is precies wat veel bijdrages hieronder ook zeggen. Ik vind het niet zo interessant of hij echt spijt heeft of spijt veinst.

  • Thisis thekees, zo 10 juli 2011 09:18 Reageer op Thisis

    Thisis

    Heel dapper. Alleen nu moet hij het nog bewijzen. Het is niet te laat om de btw maatregel terug te draaien.

  • modeste petrowitsch, zo 10 juli 2011 06:42 Reageer op modeste

    modeste

    Zo hij heeft sorry gezegd .
    Zijn alle kunstknuppels nu tevreden ?
    Kunnen we ons nu misschien druk maken over alles wat mensen in hun privéleven treft zoals PGB ,eigenrisico GGZ en niet te vergeten het verlengen van de wachtperiode voor de TBU (teruggave bijzondere uitgaven.
    Het in stand houden van de Hypocriet rente aftrek ,met als bonus de bijna afschaffing van de overdrachtsbelasting.
    Goh was de VVD niet iets met vastgoed jongens ?
    Zo wie zo begrijp ik niet waarom iedereen alleen maar opkomt voor zijn en haar eigen achtertuinprobleem en niet naar een demonstratie van elk ander slachtoffer van dit daadkrachtig samenleving verkrachtende kabinet toekomt.
    hoe kan het zijn dat iedereen in de media zoveel meer tijd besteed aan de kunsten en zo weinig aan de zwaksten van onze maatschappij ?

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 13:10 in reactie op modeste petrowitsch Reageer op Oog

    Oog

    " hoe kan het zijn dat iedereen in de media zoveel meer tijd besteed aan de kunsten en zo weinig aan de zwaksten van onze maatschappij ? "

    Dan moet je de media van afgelopen maanden toch nog maar eens goed lezen, beluisteren. Google maar eens op de PGB's, bijvoorbeeld, daarvoor is meer aandacht dan voor de kunst-BTW.

    Maar aandacht voor het een is niet strijdig met aandacht voor het ander.
    Kortom, proef ik hier enig Calimero-gehalte?

  • modeste petrowitsch, zo 10 juli 2011 16:46 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op modeste

    modeste

    Je moest maar weten dat het mij allemaal niets kan schelen , ik maak me druk schrijf een stukkie en dan ga ik me planten water geven .
    Maar ik vind de aandacht niet goed verdeeld .

  • Albert Hofmann, za 09 juli 2011 21:41 Reageer op Albert

    Albert

    Ik weet voldoende dekking voor de kunsten, we gaan het de JSF dekking noemen...******* achterlijk land, wel zo'n nutteloos ***** aanschaffen maar op de kunsten enorm gaan bezuinigen.

  • Inter Bella, zo 10 juli 2011 00:26 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Inter

    Inter

    Ik zie de JSF als kunst, mooie investering in kunst, of niet?

  • El Che, zo 10 juli 2011 13:47 in reactie op Inter Bella Reageer op El

    El

    Nog meer kunst voor "jou niveau".
    http://www.degrotespeelgoedwinkel.nl/ssc3-55-115/bekende-merken/ravensburger/schilderen-op-nummer.html?gclid=CNS4xdrZ9qkCFYJI3godCycYbw

  • Inter Bella, zo 10 juli 2011 17:59 in reactie op El Che Reageer op Inter

    Inter

    ---[Nog meer kunst voor "jou niveau".]---

    Het feit dat je 'jouw' niet eens correct kunt spellen zegt veel over het door jou aangehaalde argument.

    Ach, kunst was toch al nooit iets voor de massa. Misschien maar goed ook.

  • El Che, zo 10 juli 2011 21:24 in reactie op Inter Bella Reageer op El

    El

    Ik hoor liever bij de massa, dan bij snobs, zoals jij. Dus bedankt voor het compliment.

  • Albert Hofmann, za 09 juli 2011 21:38 Reageer op Albert

    Albert

    Sorry...wir haben es nicht gewust...

  • Jan-Peter Scheffer, za 09 juli 2011 21:33 Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    "[...] kampt met voortschrijdend inzicht", is nu zo'n uitdrukking waar ik zeer van geniet. Er is dus toch nog hoop voor sommige liberfoben.

  • Michiel Online, za 09 juli 2011 18:14 Reageer op Michiel

    Michiel

    Sorry dat ik zo'n vreselijke man ben.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, zo 17 juli 2011 19:50 in reactie op Michiel Online Reageer op Fred

    Fred

    Het is u vergeven.

  • 'Klaas Jeltsma, za 09 juli 2011 15:05 Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    In andere woorden: allerlei sectoren* hebben een sterkere lobby in den Haag dan cultuur (of onderwijs).

    * wapenindustrie, farmaceutisch, banken enz enz waar kan je nog meer met een scheet 100 miljoen wegschrapen? Nou ja van die sector zitten er meer lobbyisten dan van cultuur.

  • Joop Schouten, za 09 juli 2011 14:12 Reageer op Joop

    Joop

    Nu de economie - op een paar georchestreerde oplevingen na - weer achteruitholt is er ook geen geld om de cultuursector te ondersteunen in hun 'ondernemerschap'.

  • Isis Maät, za 09 juli 2011 14:00 Reageer op Isis

    Isis

    Geen plaatjes of beelden, maar héééééél veelzeggend:

    http://www.fonos.nl/sites/default/files/audio/166/C00000016625-0002-0001.swf

  • Gerard Bakker, za 09 juli 2011 13:40 Reageer op Gerard

    Gerard

    Nou, ik zie hem helemaal geen excuses maken. Dat is JOOP-interpretatie. En terecht ook, overigens. Het principe van een laag btw-tarief is dat dit alleen zou moeten gelden voor eerste levensbehoeften. Voedsel dus. Kunst/cultuur hoort daar gewoon niet bij. Eventuele subsidieverstrekking zou niet door laag btw-percentage moeten, maar op andere manieren, die geen concurrentievervalsing veroorzaken. Zo zit er op bioskaartjes een laag btw-tarief. Onbegrijpelijk: eventuele hierdoor ontstane winst gaat direct in de zakken van Pathé. Wil je echt de filmindustrie stimuleren, dan moet je die industrie helpen.

  • kees van eck, za 09 juli 2011 19:41 in reactie op Gerard Bakker Reageer op kees

    kees

    Onzin. 6% tarief geldt ook voor:

    verkoop en verhuur van boeken, dagbladen en tijdschriften, van akantiewoningen en kampeerplaatsen, voor kappers, kleding-, schoen- en fietsherstel, voor het schilderen en stukadoren van woningen ouder dan 2 jaar, voor schoonmaakwerkzaamheden binnen woningen
    et cetera!!

  • Ruud Wiemer, za 09 juli 2011 12:51 Reageer op Ruud

    Ruud

    Halbe Zijlstra is ook nog gewoon een lafaard. Hij durft niet te zeggen dat wilders al de alternatieve dekkingen in de prullenbak heeft gegooid. Want ze waren er wel degelijk maar ze pasten niet in het straatje van de pvv. Nee, de kunstensector moet en zal de nek worden omgedraaid! Dit en alleen omdat de pvv niets heeft met kunst, wat een achterlijk zooitje is deze regering.

  • El Che, za 09 juli 2011 18:57 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op El

    El

    Typerend van fascisten is dat ze niets op hebben met kunst. Vaak begrijpen ze kunst niet en wat fascisten niet begrijpen is voor hen een bedreiging. Dus dat moet weg.

  • Inter Bella, zo 10 juli 2011 01:29 in reactie op El Che Reageer op Inter

    Inter

    Onder communisten, zoals Stalin, werd kunst juist sterk gesubsidieerd.

  • , zo 10 juli 2011 10:46 in reactie op Inter Bella Reageer op

    Heb je daar een linkje bij?
    Of was dat wat men noemt * kunst in opdracht en ten dienste van* het regime?

  • Lot Lievaart, zo 10 juli 2011 12:59 in reactie op Reageer op Lot

    Lot

    Chatte, hij heeft gewoon gelijk, de kunst werd in Rusland enorm gesubsidieerd en wij hebben daar van geprofiteerd, omdat we nu nog steeds teren op een Russische generatie gevluchte musici die onze kinderen hebben onderwezen op een niveau dat als uniek kan worden gezien (Liberman, Hirschhorn, Ferschtman, Grubert etc. allemaal Russische joden (zie de Duitse namen))

    De bekendste componisten uit de communistische tijd zijn nu ondertussen ook de meest gespeelde "modernen" ter wereld. (Prokoviev, Shostakovitch).

    Dat deze geniën intellectueel onderdrukt werden is niet te ontkennen. Kunst was namelijk een belangrijk werktuig in Stalins handen.

    De truc van dit kabinet is dat het gebruik maakt van de publieke desinteresse in kunst, om er SELECTIEF in te snijden, wat aangeeft dat de snijders wel degelijk geïnteresseerd zijn in kunst. Ze willen haar alleen naar hun hand zetten!

    Wat velen niet beseffen is dat de wens naar rolmodellen die steven naar vrije expressie en leven voor dat recht, zelfs als eigen comfort en kwaliteit van leven er onder lijden, juist nu heel heftig is.

    Dat recht niet meer als staat financieren leidt alleen maar tot het tegenovergestelde van wat wordt beoogd: de kunstenaar wordt weer martelaar.

    Dat komt mooi uit want het volk blijkt juist zelfdestructieve helden te willen hebben; misschien te verklaren als een pervers soort fetisjisme van de verwende burger, een zucht naar betekenis.

    Amy Winehouse is een diep triest voorbeeld van iemand die zich met dat principe heeft vereenzelvigd. Als je er over nadenkt, Wilders ook!

  • , zo 10 juli 2011 17:35 in reactie op Lot Lievaart Reageer op

    Ja, allemaal gevlucht voor het regime/
    Oh, dat zou je kunnen zien als een vorm van stimuleren!! ;=((

  • Inter Bella, zo 10 juli 2011 13:03 in reactie op Reageer op Inter

    Inter

    Het fungeerde als propaganda. Heb jij nooit opgelet tijdens geschiedenis op de middelbare school?


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Stalinisme#Kunst

  • El Che, zo 10 juli 2011 14:11 in reactie op Inter Bella Reageer op El

    El

    Stalin was geen communist, noch socialist. Hij was een dictator, een machtswellusteling, gericht op eigen succes, een soort bosma dus. Hij misbruikte het communisme, wat door Lenin geprobeerd was, om een dictatuur te vestigen.

  • El Che, zo 10 juli 2011 14:33 in reactie op El Che Reageer op El

    El

    En je weet hoe Lenin aan zijn einde gekomen is?

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, zo 17 juli 2011 19:53 in reactie op El Che Reageer op Fred

    Fred

    Stalin is en was de perfecte socialist.

    Het doel was groter dan het individu.

    Zure waarheid ik weet het.

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 13:13 in reactie op Inter Bella Reageer op Oog

    Oog

    " Onder communisten, zoals Stalin, werd kunst juist sterk gesubsidieerd. "

    Alleen geselecteerde kunst die politiek welgevallig was. Dus ook gecensureerd.
    En of de subsidie werkelijk zo hoog was?
    Want kunst werd ook als decadent beschouwd, en moest ten dienste van het land zijn.

    De meeste kunstenaars kregen onder Stalin helemaal geen subsidie.

  • El Che, zo 10 juli 2011 14:06 in reactie op Inter Bella Reageer op El

    El

    Moet ik je nog herinneren aan de boekverbranding in Berlijn, van boeken, die de fascisten als een bedreiging zagen.
    Wilders zou dit het liefst willen herhalen met de Koran en met andere boeken die hem niet wel gevallig zijn.

  • A.G.M. Waelpoel, za 09 juli 2011 11:57 Reageer op A.G.M.

    A.G.M.

    Iemand de strop om de nek hangen en "sorry" zeggen. Voorbeeld van dit soort beulen? Hillen, Zijlstra etc.

  • Christiaan Huygens, za 09 juli 2011 10:00 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Ja, Zoolstra, je kunt altijd nog ontslag nemen. Dan toon je je een vent. Nu niet. Nu ben je meer een misselijkmakende huilebalk.

  • Oog van de Kraai, za 09 juli 2011 12:04 in reactie op Christiaan Huygens Reageer op Oog

    Oog

    Hij kan ook de maatregel terug proberen te draaien.

  • Louis Break, za 09 juli 2011 09:54 Reageer op Louis

    Louis

    Heb Kok nog nooit sorry horen zeggen dat hij het "kwartje" niet heeft afgeschaft, terwijl hij dit wel had beloofd bij de invoering.

  • Oog van de Kraai, za 09 juli 2011 12:06 in reactie op Louis Break Reageer op Oog

    Oog

    " Heb Kok nog nooit sorry horen zeggen dat hij het "kwartje" niet heeft afgeschaft,
    "

    Al die regeringen (inclusief deze) die het afschaffen van het kwartje van Kok als populistisch lokkertje hadden hebben het ook nagelaten.

    Dus ik denk dat je je verwijt meer in alle regeringen na Kok moet zoeken dan bij Kok zelf, want dat laatste is wel erg oninteressant inmiddels.

  • , za 09 juli 2011 14:34 in reactie op Louis Break Reageer op

    De hele Balkenende-kliek heeft dat * kwartje * niet terugggedraaid.
    En ik ga er zo maar van uit dat deze door jou zo geliefde en gewenste regering dat ook niet gaat doen.
    Waarvan akte.

  • Aert Willem d'Holbach, za 09 juli 2011 17:42 in reactie op Louis Break Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat is één, maar ook: "sorry mensen, ik heb me altijd verzet tegen mensen die tonnen verdienen maar nu ik zelf de kans krijg, laat ik die natuurlijk niet liggen".

  • Oog van de Kraai, za 09 juli 2011 22:02 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Oog

    Oog

    En Aert, hoe ver moet je gaan om deze half-draaiende VVD-er uit de wind te houden?

    Deze VVD-er, Halbe Zijlstra, die een maatregel doorvoert, behoorlijke maatschappelijke druk negerend, en dan zegt dat de maatregel niet goed is maar geen stappen neemt om hem ongedaan te maken.

    Laten we het maar over Kok hebben, misschien dat er een paar linkschmenschen de draad oppakken?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 10 juli 2011 09:10 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Halbe Zijlstra die zegt dat de maatregel niet goed is...

    Waar zegt hij dat dan? Halbe zegt dat de BTW-verlaging een tijdelijke maatregel was, die nu terug gedraaid is en dat achteraf bekeken het terugdraaien van die tijdelijke maatregel de schatkist (nog) niet heeft opgeleverd wat daarvan verwacht werd.

    Letterlijk zegt Halbe: "Het is niet de meest voldragen maatregel in het regeerakkoord."

    Heeft u ook het volledige artikel in NRC gelezen? Of vindt u een samenvatting van een samenvatting voldoende om een genuanceerd beeld te krijgen en een oordeel te vormen?

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 12:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Oog

    Oog

    Je bedoelt dit artikel?

    Zijlstra betreurt hogere btw op podiumkunsten

    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/08/zijlstra-in-nrc-spijt-van-hogere-btw-kunstsector/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication

    Dat heb ik gelezen.

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 12:59 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Oog

    Oog

    Tijdelijke BTW verlaging
    Toenmalig minister Zalm stelde daarbij als voorwaarde dat deze effecten zouden worden geëvalueerd. Dat is in 2008 gebeurd en minister Plasterk heeft de positieve resultaten van deze evaluatie mede namens het ministerie van Financiën aan de 2e kamer gestuurd. Daarmee was de verlaging definitief.

    Dus er was al jaren geen sprake meer van een tijdelijke verlaging.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 10 juli 2011 13:05 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Heeft u dan ook de laatste regel gelezen?

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 13:14 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Oog

    Oog

    Halbe zit ernaast, de BTW verlaging was geen tijdelijke maatregel. Dus als reden om het af te schaffen is dat argument ondeugdelijk.

  • , zo 10 juli 2011 10:53 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op

    Dat doet Aert door, zoals gewoonlijk, in een reflex met het vingertje naar een ander te wijzen.

  • Erwin Papilaja, zo 10 juli 2011 14:25 in reactie op Louis Break Reageer op Erwin

    Erwin

    ik ben helemaal geen fan van die afschuwelijke willem kok,ik beschouw hem als een liberale mol,verantwordelijk voor de sloop van de pvda. maar waar ik helemaal ziek van word,is dat eewige gezeik over een of ander kwartje dat we terug zouden moeten krijgen.

  • Alfons Dekker, za 09 juli 2011 09:10 Reageer op Alfons

    Alfons

    Wat moet, dat moet. .........

    Waar doet me dat toch aan denken?????

  • Aert Willem d'Holbach, zo 10 juli 2011 10:35 in reactie op Alfons Dekker Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Aan het uitvoeren van het regeeraccoord?

  • Censuur Joop, zo 10 juli 2011 13:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    "Aan het uitvoeren van het regeeraccoord? "

    Welk regeerakkoord?

  • Phoenix van Milete, za 09 juli 2011 08:02 Reageer op Phoenix

    Phoenix

    Weer een voordeel van rechtse politici in het algemeen, die geven nog eens een fout toe. Dat zie je politici van de linkse kerk niet zo snel doen,
    die zijn meestal zo vervult van zichzelf en hun grote gelijk dat zelfreflectie meestal niet mogelijk is.

    Het toegegeven van Zijlstra over de BTW verhoging doet verder trouwens niets af aan de visie die zit achter het verlagen van de kunst subsidies.

  • Oog van de Kraai, za 09 juli 2011 12:08 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Oog

    Oog

    " Weer een voordeel van rechtse politici in het algemeen, die geven nog eens een fout toe. Dat zie je politici van de linkse kerk niet zo snel doen,
    "

    Het is niet zo nuttig als je een fout toegeeft maar er dan niets mee doet.

    Overigens geloof ik, in tegenstelling tot jou, dat het toegeven van fouten eerder een karakter-kwestie is dan een kwestie van politieke kleur.

    Maar het is duidelijk dat je even nodig hebt om links te bashen. Geneer je niet, iedereen heeft wel wat.

  • Phoenix van Milete, za 09 juli 2011 07:48 Reageer op Phoenix

    Phoenix

    Het is wel triest dat links dit maar "wraakbezuinigingen" blijven noemen.

    Zoiets doen kinderen omdat ze nog niet hebben leren argumenteren.
    Echter, het gaat hier op een totaal andere visie op een gezonde kunst en cultuur sector, niet om wraak.

    Juist uit liefde voor de kunst vind ik dat ze onafhankelijk moet zijn van staats subsidies en politiek, en 1 iedere die denkt dat staats subsidies nodig zijn om de kunst sector goed te houden heeft geen enkele verstand van hoe kunst ontstaat. Staatssubsidies hebben de kunst inderdaad gedegradeerd tot een soort "hobby" en iedereen heeft het "recht" om "kunstenaar" te zijn, want niemand is beter dan de ander heet het in het vernauwde gelijkheidsdenken van links.

  • Oog van de Kraai, za 09 juli 2011 12:18 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Oog

    Oog

    " Het is wel triest dat links dit maar "wraakbezuinigingen" blijven noemen.
    "

    Waarom, dat is hoe het gepresenteerd wordt. Veel bezuinigingen worden gekozen omdat het "linkse hobby's" zijn. Wilders cum suis onderbouwt het heel vaak op deze manier.
    Dan zijn het toch wraakbezuinigingen?

    Het Wilders clubje is sowieso een clubje dat uit rancuneuze Calimero's bestaan, dat is de toonaangevende emotie in die club.

    Misschien valt het jou niet op, maar voor veel mensen, inclusief mij, is het overduidelijk.

    " Staatssubsidies hebben de kunst inderdaad gedegradeerd tot een soort "hobby" en iedereen heeft het "recht..
    "

    Duidelijk is dat jij er niet zoveel verstand van hebt, het spijt me dit te moeten constateren.

    De meeste kunst, allerlei soorten, wordt gesubsidieerd, wereldwijd gebeurt dat.

    Jaap van Zweden, niet echt een hobbyist, zou ik zo zeggen, zonder subsidie hadden wij nooit van die man gehoord. André Rieu, een commercieel succes, zonder subsidie had je niet geweten wie het was.

    Het geldt ook voor de meeste buitenlandse kunstenaars. Zoek maar eens op. Denk je dat Pavarotti het conservatorium had kunnen betalen als er geen subsidie was? Denk je dat Pavarotti bij een opera-gezelschap had gekund als er geen subsidie was voor dat operagezelschap ?

    Misschien even zijn levensverhaal lezen:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Luciano_Pavarotti#Earlier_life_and_musical_training

    Misschien dat je dan nu je belachelijk standpunt dat subsidie tot hobbyisme leidt kunt laten varen. Misschien dat jij net als Zijlstra in staat bent om een vergissing toe te geven.

    Ik ben benieuwd.

  • Nico ., za 09 juli 2011 13:05 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Nico

    Nico

    maar voor veel mensen, inclusief mij, is het overduidelijk.

    -----------------------------------------


    Mooi.

  • Joris Driepinter, za 09 juli 2011 12:45 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Joris

    Joris

    --Echter, het gaat hier op een totaal andere visie op een gezonde kunst en cultuur sector, niet om wraak¬¬--

    En daarom beloon je de onafhankelijke ondernemers in de markt eerst met maatregels die o.a. de personeelskosten omhoog jaagt en vervolgens met een belastingverhoging.
    Knappe jongen die dat uit kan leggen als een positieve impuls voor de zelfredzaamheid van die ondernemers.

  • Jager Verzamelaar, za 09 juli 2011 04:57 Reageer op Jager

    Jager

    http://www.youtube.com/watch?v=O8N8xBKMbTE

  • Marjolein Stuijfbergen, za 09 juli 2011 11:11 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Leuk nummer!!

    Ik zou hem alleen geen leugenaar noemen maar een fantast. Een storyteller...

    Maar de term leugenaar in de context tot Dhr. Zijlstra staat als een paal!!!

  • Jager Verzamelaar, za 09 juli 2011 12:55 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Jager

    Jager

    in dit lied komt het verhaal fantast juist naar voren

  • Marjolein Stuijfbergen, za 09 juli 2011 14:08 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Klopt!!!

  • Jan van Rongen, za 09 juli 2011 03:02 Reageer op Jan

    Jan

    Het was alleen maar een omtrekkende beweging.

    [citaat]
    NRC: Het kabinet verhoogt de btw op podiumkunsten. Dat is in strijd met uw pleidooi voor ondernemerschap. En dat het niet geldt voor circus en voetbal bevestigt het beeld dat het kabinet de kunsten pakt.
    HZ: „De lage btw was een tijdelijke maatregel. Maar laat ik eerlijk zijn: de btw-verhoging heeft mij niet geholpen…”
    NRC: …om uw verhaal geloofwaardig te maken.

    Tja, maar hij gaat dus niet in op het verschil met voetbal en circus, waarvoor die "tijdelijke maatregel" nog steeds geldig is. De halfzachte smoes die daarna volgt dat de coalitie geen ander dekking kon vinden is uiterst treurig, en zal over 50 jaar, als de archieven open gaan, een forseleugen blijken te zijn geweest.

  • Marjolein Stuijfbergen, za 09 juli 2011 11:19 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""De halfzachte smoes die daarna volgt dat de coalitie geen ander dekking kon vinden is uiterst treurig, en zal over 50 jaar, als de archieven open gaan, een forseleugen blijken te zijn geweest.""

    Niet alleen ten aanzien van de BTW verhoging; Nederland staat sowieso onder invloed van misleiding!!

    Er is weinig oprechts aan Rechts....

    Maar zoals er momenteel mondiaal heel wat beerputten worden opengetrokken, is dat voor dit kabinet ook een kwestie van tijd.

    Daarop hoeven we geen 50 jaar te wachten.....

  • Contra Sinister, zo 10 juli 2011 01:56 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Contra

    Contra

    Vertel, welke beerputten gaan er voor dit kabinet volgens jou binnenkort open getrokken worden? Ben benieuwd...

  • Piet de Geus, za 09 juli 2011 00:25 Reageer op Piet

    Piet

    Las vandaag een leuke karakterisering van Halbe Zijlstra: een hobbyslager die denkt dat hij chirurg is.

  • Dalia Dalia, vr 08 juli 2011 23:55 Reageer op Dalia

    Dalia

    Sorry Halbe,
    Dit is zeker niet voldoende.

    Men kan niet een regeerakkoord maken op een bepaald moment in tijd.
    En dan later, in een ander moment in tijd. wanneer het inzicht veranderd is, zeggen sorry maar we kunnen iets niet meer veranderen, want afspraak is afspraak.
    Immers elke dag in de toekomst wordt vormgegeven door duizend en 1 variabelen die continu veranderen.
    Dus plannen en verwachtingen moeten altijd herijkt worden naar het veranderde inzicht.

    Ik zie het al zo voor me.
    Bij onderhandelingen tussen Verhagen, Rutte en Wilders is de sfeer goed, wijntje erbij, alle jeugd verhalen en jongens dromen komen op tafel.
    Zoiets als de 3 jofele kleine kleuters die op een hek zaten.
    Echter deze 3 kleine kleuters kijken door een mentale, en zeer beperkte bril, naar de wereld.
    Plus alle onbewust opgebouwde frustraties worden omgezet in plannen en maatregelen.

    Natuurlijk is het goed om dingen te herzien, te observeren, te herijken of te reorganiseren.
    Maar om dit nu te doen dmv een tunnel-visie bril en met pure rancune voor cultuur en natuur, is legendarisch triest voor de geschiedenisbeoken van de Staat Nederlanden.

    Koud is de gure wind, kil is het holle hart.
    De 3 kleine kleuters op het sympathieke hekje zijn veranderd van jofele kids tot mentale, koude en angstige beleidsmakers......

  • R. Hood, vr 08 juli 2011 23:36 Reageer op R.

    R.

    Spijt is de dekmantel voor wat er wordt gedacht onder deze tegenstrijdige ideologie die heerst. Bezuinigen betekent ook precies het omgekeerde, kapitaal vergaren (graaien) Alles wat een politici (links, rechts of midden doet er niet toe) zegt altijd honderdtachtig graden omdraaien om het echte antwoord te horen.

  • Vincent Gerdsen, vr 08 juli 2011 23:27 Reageer op Vincent

    Vincent

    Als je als tweede minister niet het overzicht hebt bij een bezuiniging van 200 miljoen dat er ook nog een btw verhoging komt met 100 miljoen dan leef je wel erg bij de dag en ben je onbekwaam te noemen. Bij het inboeken van de 200 miljoen wist hij natuurlijk dat de 100 miljoen ook nog op het bordje bij komt voor deze sector. De BTW verhoging is gewoon een belastingverhoging voor een sector waar gemakkelijk te halen valt. Het respect voor deze sector is door het volkse voetbal achterban van VVD en PVV zeer laag te noemen. Van de PVV ers kan ik het nog een beetje begrijpen, je kan ze het niet zo kwalijk nemen gezien hun a culturele aard en snackbar kwaliteit. Toch van de VVD zou je toch meer verwachten maar blijkbaar zijn die ook al onder het minimale cultuurgevoel gekomen.
    De VVD begint een copy te worden van de PVV, ze zouden mooi kunnen fuseren.

  • de heer Meijerink, vr 08 juli 2011 22:53 Reageer op de heer

    de heer

    Charme offensief?

  • Jo Wekker, vr 08 juli 2011 22:02 Reageer op Jo

    Jo

    Het wordt tijd dat die hele kunstsector zichzelf gaat bedruipen in plaats van aan het staatsinfuus te blijven liggen. Ik ben dan ook voor afschaffen van iedere subsisie voor deze graaiende kunsthandjes.

  • Marc Kaptijn, za 09 juli 2011 17:25 in reactie op Jo Wekker Reageer op Marc

    Marc

    Jajaja, die drogredenering hebben we nu wel gehoord... Alles om te voorkomen dat bijvoorbeeld de villasubsidie in stand blijft toch? Die arme grijpgrage handjes van bonusslurpende mensen met kapitale woningen wil je natuurlijk niet teleurstellen he? Dit onrechts kabinet heeft het heel goed begrepen... rijke mensen moet je niet teleurstellen want die kunnen je breken, dus pak vooral de weerlozen he?

  • Jo Wekker, za 09 juli 2011 21:01 in reactie op Marc Kaptijn Reageer op Jo

    Jo

    dus pak vooral de weerlozen he?
    =========
    Kom nou deze kunstenaars vreten alleen maar uit de staatsruif terwijl ze niets preseteren.

  • YggY ..., za 09 juli 2011 21:21 in reactie op Jo Wekker Reageer op YggY

    YggY

    De overdrachtsbelasting wordt verlaagd van 6% naar 2% om het spaarpotje van de eigen huisbezitters te spekken.

    Over vreten uit de staatsruif gesproken.

  • Oog van de Kraai, za 09 juli 2011 22:39 in reactie op Jo Wekker Reageer op Oog

    Oog

    " Kom nou deze kunstenaars vreten alleen maar uit de staatsruif terwijl ze niets preseteren.
    "

    In alle beroepsgroepen heb je mensen die hard werken en mensen die bijna niet presteren. Dat zal bij kunstenaars ook zo zijn.

    Persoonlijk ken ik kunstenaars, operazangers, die 4 tot 6 opera's per jaar instuderen. Niet alleen een boek aan Italiaanse tekst, maar ook de muziek, de choreografie en het samenspel met andere spelers en orkest.
    Dat is fenomenaal, slechts heel weinig mensen halen een dergelijk prestatieniveau.

  • Jo Wekker, zo 10 juli 2011 09:50 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Jo

    Jo

    Je hoort mij niet zeggen dat zij wellicht niet hard werken. Laat al die mensen die kunstenaars een warm hard toedichten, gewoon meer betalen voor deze producten. Laat die kunstenaars daaruit hun salaris krijgen in plaats vanuit allerlei subsidies. Gesubsidieerde kunst is in een tijd dat op alles bezuinigd wordt, de ouderen en zieken van dit land worden keihard aangepakt door alle bezuinigingen, niet meer terecht en niet te verkopen. En natuurlijk zijn er kunstenaars die een salaris zelf verdienen, die hoor je ook niet en die klagen niet. Nee het zijn vooral die figuren die maandelijks hun hand ophouden en een verkapte sociale uitkering krijgen onder het mom van kunstenaar.
    Ik ben dan ook een groot voorstander van het afschaffen van dit soort subsidies en dan niet een paar honderd miljoen bezuinigen maar de volledige subsidie. Weg ermee.

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 12:43 in reactie op Jo Wekker Reageer op Oog

    Oog

    " Laat al die mensen die kunstenaars een warm hard toedichten, gewoon meer betalen voor deze producten.
    "

    Zoals ik net uitlegde, bepaalde kunst is zo duur dat het ophoudt te bestaan indien er geen overheid achter staat. Dat werkt overal ter wereld zo. De overheid moet keuzen maken, of ze wil meedoen in de wereld van topkunst, Nederland wil trots zijn op onze coryfeeën, die zonder uitzondering, dankzij subsidie hun niveau bereikt hebben. Onze wereldvermaarde zangers en zangeressen, violisten, pianisten, dirigenten.

    Geen enkele van hun is zonder subsidie groot geworden.

    Zij zijn ons visite-kaartje op het wereldtoneel. Op concerten van Jaap van Zweden zit de Koningin en de top van het bedrijfsleven en politiek. Onder het mom van kunst genieten worden waardevolle contacten gelegd, contacten met Nederland.

    Voetballen daarentegen, dat kan ook niet bestaan zonder overheidssubsidie, ook veel verborgen subsidies.

    Voetbal dat een veelvoud kost aan de maatschappij en wekelijks onschuldige slachtoffers maakt, zelfs mensen op zondag die hun huis niet uit durven.
    Ik las het verhaal van een vrouw die langs een supporters-route woont, haar auto is meermalen beschadigd, spiegels afgebroken, onder toeziend oog van de begeleidende politie, en een keer zelfs haar woonkamer ruit gesneuveld. Ze draait altijd zelf voor de kosten op en zit op zondagmiddag als een zielig vogeltje met de rolluiken dicht.

    En dan de fanaten die over een WK in Nederland durven te praten en het vanzelfsprekend vinden dat de belastingbetaler ervoor opdraait.

    Als we de kosten van voetbal gaan verhalen op het supporterspubliek, dan zullen ze fors moeten bij betalen. Ze houden van hun club, en betalen ervoor, of niet. Aan hun de keuze.

    Ze gaan dan betalen voor de politie-ondersteuning die ze nodig hebben, de schade betalen die supporters-circuits aanrichten door plundering, vernieling van OV, en beschadigen van auto's?

    Ze gaan dan betalen voor de multi-miljoenen steun aan de clubs, die voor een deel naar aankoop van spelers gaan, het is gewoon geld met bakken over de grens smijten.

    Vooral voetballiefhebbers zouden in staat moeten zijn de kosten van hun liefhebberij zelf te dragen, ze zijn immers met veel meer.

  • Peet Van Velzen, vr 08 juli 2011 21:51 Reageer op Peet

    Peet

    Wel menselijk van dhr Zijlstra. Eerlijk en menselijk.

  • Turritopsis ., za 09 juli 2011 01:21 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Turritopsis

    Turritopsis

    laf en gratuit

  • L. Cinq, vr 08 juli 2011 21:50 Reageer op L.

    L.

    Dikke krokodillentranen?

  • Klaas Kok, vr 08 juli 2011 21:21 Reageer op Klaas

    Klaas

    Waar precies zegt hij sorry?

    juist, niet dus....

    6% is voor de eerste levensbehoefte, dus niet voor kunst....

  • Zeer Voornaam, vr 08 juli 2011 21:02 Reageer op Zeer

    Tja er zijn natuurlijk wel een paar dikke rijke vvd kunsthandelaren die zich nu flink genaait voelen door hun eigen partij. Even stroop smeren zodat ze wel vvd blijven stemmen.

  • Contra Sinister, vr 08 juli 2011 20:55 Reageer op Contra

    Contra

    De citaten zijn mij iets te dubbelzinnig om de werkelijke mening van Zijlstra te onwaren. Zou niet de eerste linkse journalist zijn die uitspraken en feitjes duidt naar een vooringenomen mening/dogma. Eerst hele artikel lezen (ben geen NRC abbonnee) dan pas oordelen.

  • Michiel Online, vr 08 juli 2011 20:48 Reageer op Michiel

    Michiel

    Sorry zeggen en dan vervolgens dit:

    "Zijlstra wilde de btw-verhoging wel afzeggen, maar er was geen alternatieve financiële dekking voor de 100 miljoen die het zal opleveren. En wat moet, dat moet."

    Dat is de grootste bullshit leugen.

  • Jac Schmidt, vr 08 juli 2011 20:58 in reactie op Michiel Online Reageer op Jac

    Jac

    Deze culturele slager is net een rituele slager, eerst snijden en dan een gebedje voor het beestje doen.

  • kees kortekaas, vr 08 juli 2011 21:26 in reactie op Michiel Online Reageer op kees

    kees

    hij zegt ook helemaal geen sorry, dat heeft de schrijver van dit artikel verzonnen...

  • Ine Sessink, zo 10 juli 2011 15:26 in reactie op Michiel Online Reageer op Ine

    Ine

    Inderdaad. Er waren drie alternatieven vanuit de oppositie. Maar zoals met bijna alle moties van de oppositie zullen ze wel weggestemd zijn met 76 stemmen door VVD, CDA en PVV, de helft plus één. Met de andere helft min één wordt totaal geen rekening gehouden.

  • MR Sellew, vr 08 juli 2011 20:45 Reageer op MR

    MR

    bezint eer ge begint

  • kees van eck, vr 08 juli 2011 20:36 Reageer op kees

    kees

    Ja. Hoe reken je uit dat een btw-verhoging 100 miljoen oplevert? Dan WEET je kennelijk hoeveel MINDER kaartjes verkoopt. Natte vingerwerk?

  • Marjolein Stuijfbergen, vr 08 juli 2011 20:05 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    We zullen de komende tijd zien of zijn excuses of 'sorry' terecht gevoeld is of dat het onderdeel uitmaakt van een misleidend beleid.

    Hij is de volgende na dhr. Hillen.

    Met alle respect, maar na zoveel protest en verdriet voor de betrokkenen twijfel ik aan de oprechtheid, maar mocht het een oprecht beleefde emotie zijn, dan zal zich dat in de toekomst in zijn beleid terug gezien moeten worden.

    Eerst nadenken dan pas doen!!!

    Maar....nee, sorry,..... dit is te makkelijk!!! Als iemand spijt heeft dan is dat pas na inzicht in de gevolgen; die hadden voor hem, in zijn positie, op voorhand duidelijk moeten zijn!!!

    Worden we nu voor de gek gehouden???????????

  • Semolina Pilchard, vr 08 juli 2011 19:57 Reageer op Semolina

    Semolina

    Wat een gezever over rancune en wraak. De cultuursector moet gewoon inleveren, zoals de zorg, welzijn, onderwijs, defensie, eigenlijk zoals iedereen. En met ínleveren' bedoel ik: een stukje teruggeven van de uit de hand gelopen hoeveelheid subsidie die ze ontving.

  • kees van eck, vr 08 juli 2011 20:45 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op kees

    kees

    Cultuur wil ook graag 'gewoon' inleveren, maar levert substantieel meer in (200 miljoen op een begroting van 900 = > 20%) dan de door u opgesomde terreinen.

    Dus helemaal eens: bezuinig GEWOON op cultuur, zoals op alle andere overheidssubsidies. Je zou ook een paar JSF's minder kunnen kopen of degene die je indirect verantwoordelijk kunt houden voor deze crisis laten meebetalen... maaja, dat zal wel weer erg links zijn...:)

    Ik kan er nog altijd niet bij dat u en ik met een gewone baan (vooralsnog) NIETS merken van de crisis, maar dat de rekening bij kwetsbaren wordt gelegd. Moreel lijkt me dat nauwelijks verdedigbaar...

  • Piet de Geus, vr 08 juli 2011 22:20 in reactie op kees van eck Reageer op Piet

    Piet

    "Je zou ook een paar JSF's minder kunnen kopen"

    Maar dat gaat toch ten koste van de cultuur! Heb je enig idee waar die gevechtsvliegtuigen uiteindelijk terechtkomen?

    http://www.youtube.com/watch?v=hOAgiJHaS0U

  • Zeer Voornaam, vr 08 juli 2011 20:58 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Zeer

    ?????
    Waneer wordt de HRA afgeschaft zegt u?

  • Jo Wekker, vr 08 juli 2011 22:06 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Jo

    Jo

    Waneer wordt de HRA afgeschaft zegt u?
    =====
    dat heeft niets met subsidie te maken. Ieder euro die terugkomt aan HRA heeft de persoon eerst zelf aan belasting moeten betalen. Dat is het verschil, bij subsidie houd je je hand op en krijg je geld dat je niet betaald hebt, bij HRA is dat anders. Overigens heb je een punt om de huursubsidies af te schaffen omdat dit direct geld is dat terugkomt.

  • Jack Segbars, vr 08 juli 2011 22:20 in reactie op Jo Wekker Reageer op Jack

    Jack

    Prdon?

  • Ine Sessink, za 09 juli 2011 00:51 in reactie op Jo Wekker Reageer op Ine

    Ine

    Iedereen die belasting betaalt betaalt mee aan de HRA, de grootste kostenpost. Minstens 10 miljard waarvan 80% naar de duurste huizen gaat.

  • Social Darwinist, za 09 juli 2011 08:48 in reactie op Jo Wekker Reageer op Social

    Social

    Dus mensen met een huursubsidie betalen volgens u geen belasting? Ik zie op mijn loonstrook toch wat staan wat er op zijn zachts gezegd op lijkt.

  • kees van eck, za 09 juli 2011 11:09 in reactie op Jo Wekker Reageer op kees

    kees

    Infrastructuur kost geld, asfalt, rails, musea, voetbalstadions en levert geld op, vooral indirect... De gemeenschap Nederland blijft het land van Ajax, Rembrandt en Van Gogh. Daar mag je best wat gemeenschapsgeld in inversteren.

  • hans groen, za 09 juli 2011 17:49 in reactie op Jo Wekker Reageer op hans

    hans

    "dat heeft niets met subsidie te maken. Ieder euro die terugkomt aan HRA heeft de persoon eerst zelf aan belasting moeten betalen."

    Nee dat is niet juist. Je krijgt een vermindering op het rentedeel dat je betaalt over je uitstaande schuld.

    Als je een consumenten lening afsluit dan betaal je het reguliere markttarief voor die lening. Deze schommelt rond de 6% ongeveer, afhankelijk van het bedrag, looptijd lening en looptijd renteperiode.

    Bij een hypothecaire lening geldt het zelfde principe, alleen staat je huis als onderpand tegenover de lening. Contractueel is dat wel een andere constructie, maar het leenprincipe blijft gelijk.

    Op de uitstaande lening rust een rentedeel. Ook afhankelijk van looptijd, renteperiode, aflossingsvorm etc. Het rentedeel dat je betaalt, kan je afhankelijk van de belastingschijf waarin je valt, deels aftrekken. Daarmee valt je rentelast lager uit dan tov een consumentenkrediet.
    Dus hypothecair €100.000,- lenen is bij een gelijke rentestand, dus goedkoper dan het gelijke bedrag als consumentenkrediet.

    Er is dus wel degelijk sprake van subsidie door de overheid

  • Oog van de Kraai, za 09 juli 2011 22:06 in reactie op Jo Wekker Reageer op Oog

    Oog

    " Ieder euro die terugkomt aan HRA heeft de persoon eerst zelf aan belasting moeten betalen.
    "

    Nee, dat is niet zo, de HRA wordt deels opgebracht door mensen die geen huis bezitten. Als de HRA niet zou bestaan zou in het totaal 5% minder inkomstenbelasting hoeven te worden opgebracht.

    Het is dus wel degelijk subsidie.

    Er bestaan wel meer subsidies die via de inkomstenbelasting gaan.

  • , zo 10 juli 2011 11:21 in reactie op Jo Wekker Reageer op

    O.
    Dus anderen die geen HRA krijgen omdat ze huren betalen géén belastingen??

  • Aert Willem d'Holbach, zo 10 juli 2011 12:04 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    In ieder geval geen eigenwoningforfait (wet Inkomstenbelasting 2001).

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 12:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Oog

    Oog

    Eigenwoningforfait is 0,55% van de WOZ waarde van betreffende woning (tot een miljoen) uit 2001 onder Gerrit Zalm ontstaan. Boven de 1 miljoen wordt het 1.05%

    Afschaffen als de HRA ook wordt afgeschaft, ben ik voorstander van (maar dan wel langzaam afbouwen, om de markt niet te verstoren).

    De HRA bedraagt vaak veel meer dan deze 0,55%, ook meer dan de 1,05%, meestal een veelvoud.
    Dat geldt zeker bij al die constructies die de aftrek maximaliseren tot einde looptijd.

  • El Che, zo 10 juli 2011 13:51 in reactie op Jo Wekker Reageer op El

    El

    Waarom moet ik, via de belastingen betalen voor de rente van villa's? Leg mij dat eens uit? En leg mij dan ook eens uit waarom dit dan geen subsidie is?

  • Dehnus Nörder, vr 08 juli 2011 19:55 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Het is ook echt een Ras VVDer he.. trappen naar beneden likken naar boven en iemand anders heeft het altijd gedaan.

  • Dehnus Nörder, vr 08 juli 2011 19:53 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Zijlstra:"Sorry dat ik jullie valse hoop gaf met 19 procent... dat was een foutje. Het moet 21 Procent zijn... foutje... sorry maar Voetbal gaat naar 4 procent leuk he! :)"

  • Censuur Joop, vr 08 juli 2011 19:51 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ach gut, heeft dit kabinet ook al last van de sorry-cultuur? Berouw komt na de zonde, stumper. En je wint er geen zieltje extra mee. Evenmin je partijtje.

  • Hugo Freutel, vr 08 juli 2011 18:45 Reageer op Hugo

    Hugo

    VVD de partij voor alle ondernemers? Nee allang niet meer.
    "Sorry" is helaas geen betaalmiddel.
    Ondergetekende is creatief ondernemer sinds 1992.

  • kees kortekaas, vr 08 juli 2011 18:35 Reageer op kees

    kees

    In welke zin zegt halbe precies sorry?
    Volgens mij is dat gewoon de tekst van de niet bepaald subjectieve schrijver?

  • Zeer Voornaam, vr 08 juli 2011 22:55 in reactie op kees kortekaas Reageer op Zeer

    Zucht...
    Dit draadje gaat over cultuur, dus ronald giphart zal u wel niets zeggen.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronald_Giphart

  • kees kortekaas, za 09 juli 2011 14:48 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op kees

    kees

    Jahoor, dat zegt me wel wat, maar hij heet toch Halbe, niet Phileine?

  • Ben Joosten, vr 08 juli 2011 18:32 Reageer op Ben

    Ben

    Ja... net als de vader die na afloop van het pak rammel verzucht: "zoon, het doet mij nog meer pijn dan het jou doet."

  • Hein van Leeuwen, vr 08 juli 2011 19:10 in reactie op Ben Joosten Reageer op Hein

    Hein

    Het meest gehoorde excuus van misbruikers, verkrachters en ander gespuis: "jij maakt dat ik sla"

  • Een BeetjeNuanceGraag, vr 08 juli 2011 18:25 Reageer op Een

    Een

    Guttegut wat een sneu figuur! Als of we dat zelf niet konden bedenken dat deze maatregel volslagen stompzinnig is en in tegenspraak met wat dit vingerlikkabinet wil bereiken.
    En dan een beetje achteraf gaan lopen miauwen. Ja maar Gekke Geert wilde niet meewerken... Wees dan een vent en lever je portefeuille in!

  • Reinaert de Vos, vr 08 juli 2011 17:42 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Het wordt steeds schrijnender. Hij moet wel omdat de PVV het wil en hij durft het niet eens te zeggen. Echt een sneu typje.

  • Des Duivels, vr 08 juli 2011 18:10 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Des

    Des

    Nee, Halbe Zijlstra had beter naar Geert moeten luisteren. Alle linkse hobby's worden momenteel belast met Laag BTW terwijl de rechtse hobby's met HOOG BTW worden belast.

    Hier zit een oud Hollands gezegde in. Wat gij niet wilt dat u geschiedt..

    Maar aan de andere kant kan ik Halbe wel begrijpen, hij moet ook een aantal linkschristenen tevreden houden.

    Berouw tonen is heel christelijk... hahaha!

  • Reinaert de Vos, vr 08 juli 2011 20:58 in reactie op Des Duivels Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Huh? WTF! Beetje van het padje af?
    De bios blijft gewoon 6 procent, of het circus? Zijn dat dan linkse hobbies? Ga dat maar eens uitleggen aan Henk en Ingrid. En veel opera- en theatervoorstellingen worden juist veelvuldig bezocht door VVD-ers.
    Best moeilijk, logisch nadenken.

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 13:02 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Oog

    Oog

    " Alle linkse hobby's worden momenteel belast met Laag BTW terwijl de rechtse hobby's met HOOG BTW worden belast.
    "

    De wereld onderverdelen in linkse en rechtse hobby's is een kunstmatige scheiding die wijst op rancune. Kunt is links noch rechts.

    Want is nu de Nachtwacht links of rechts? Of het Van Goghmuseum? Of de Opera, of Shakespeare.

    Dit soort populistisch onderscheid is bedoeld om zwakzinnigen te lijmen, maar heeft met het onderwerp waarover het gaat niets te maken.

  • Dik Brix, vr 08 juli 2011 17:41 Reageer op Dik

    Dik

    Conform beleid van dit kabinet:
    Eerst hakken, dan misschien stukjes plakken, en daarna zoete broodjes bakken. Sorry, maar we laten het zo. Wat moet dat moet.

    Dat is geen sorry, dat is arrogantie.

  • Des Duivels, vr 08 juli 2011 17:21 Reageer op Des

    Des

    Voor de mensen die denken dat de PVV niets om cultuur geven. Onze driekleur zal weldra fier boven elk Nederlands schoolplein wapperen. Cultuur en nog gratis ook.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/10162538/___NL-vlag_op_elke_school___.html?p=17,1

  • Anja Lodewijks, vr 08 juli 2011 17:34 in reactie op Des Duivels Reageer op Anja

    Anja

    Een Amerikaanse toerist vraagt een voorbijganger naar de betekenis van de kleuren van de Nederlandse vlag. "Dat heeft alles te maken met de belastingen," krijgt hij te horen, "als we de aanslag in de bus krijgen worden we rood van woede en wanneer we het te betalen bedrag lezen trekken we wit weg om ons vervolgens blauw te betalen."
    De Amerikaan antwoordt: "Bij ons is dat ongeveer het zelfde, alleen zien wij er nog sterretjes bij

  • Des Duivels, vr 08 juli 2011 17:50 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Des

    Des

    Dank u.. hij is geestig :))

  • Marjolein Stuijfbergen, vr 08 juli 2011 20:47 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Hij is echt leuk!!!

  • YggY ..., vr 08 juli 2011 18:28 in reactie op Des Duivels Reageer op YggY

    YggY

    Bedankt voor de info want ik lees helaas niet alle kranten dus een groot gedeelte van de PVV-waanzin gaat aan mij voorbij.

    Dus bedankt voor dit artikel, wederom een reden, nummer 30981, om de PVV absoluut niet serieus te nemen.

  • Ine Sessink, vr 08 juli 2011 19:50 in reactie op YggY ... Reageer op Ine

    Ine

    Dit is dan ook een voorstel van een pvver, Harm Beertema. Het argument is: Het moet voor jonge allochtonen klip en klaar zijn: dit is nou de Nederlandse cultuur.
    Dit heeft niets met cultuur te maken maar alles met nationalisme.

  • Jo Wekker, vr 08 juli 2011 22:32 in reactie op Ine Sessink Reageer op Jo

    Jo

    Dit heeft niets met cultuur te maken maar alles met nationalisme.
    ============
    Wat is daar verkeerd aan?

  • Babette van Dijk, za 09 juli 2011 10:38 in reactie op Jo Wekker Reageer op Babette

    Babette

    "Wat is daar verkeerd aan?"

    Alles. Het getuigt van een klein denkraam, kleingeestigheid, en provinciaal, achter de dijk denkend... De wereld is (gelukkig) groter dan Nederland alleen...

  • Jo Wekker, zo 10 juli 2011 10:05 in reactie op Babette van Dijk Reageer op Jo

    Jo

    Met nationalisme is helemaal niets mis. Verdiep je eens in het begrip en je zult zien dat zolang je de uitersten niet aanhangt (links of rechts) het een prima politieke ideologie is. Nationalisme wordt altijd negatief in het daglicht gebracht door voorbeelden zoals de nazi tijd het nationaalsocialisme of de linkse vorm het anarcho-nationalisme.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationalisme

  • Oog van de Kraai, za 09 juli 2011 22:55 in reactie op Jo Wekker Reageer op Oog

    Oog

    " PVV-Kamerlid Harm Beertema wil dat de Nederlandse vlag op iedere school komt te hangen om allochtone leerlingen beter in te wijden in de onze cultuur.
    "
    " Dit heeft niets met cultuur te maken maar alles met nationalisme.
    Wat is daar verkeerd aan?
    "

    Om een vlag cultuur te noemen is wel heel erg raar, het is een symbool van een land. Bij cultuur denk je eerder creativiteit, aan kunst, toneel, dat soort dingen, niet aan een vlag. Een vlag hijsen is niet creatief.

    Wat er verkeerd is aan nationalisme? Het is niets zeggend, het slaat nergens op. Chauvinisme is goed, houden van je land, van de gewoonten van je land.

    Maar nationalisme gaat heel erg uit van de formele standaard, alsof je land automatisch goed is, de staat boven het gevoel stellen, een fundamentele individuele existentiële angst die opgelost moet worden door een vlag te aanbidden en een volkslied uit je hoofd te leren.

    Nationalisten zeggen rare dingen, zo noemen ze de landsvlag cultuur en vinden dat die vereerd moet worden. Een beetje kinderachtig eigenlijk.

    Maar ja, het komt van de PVV, van Beertema. Kijk, als hij, ervaren in het onderwijs nu eens De Mos zou aanpakken met zijn gelogen CV uit het onderwijs. Eerst je eigen huis schoonmaken, en dan anderen bekritiseren. Dan zou het nog ergens op slaan.

    Nee, die PVV-fractie geeft niet echt veel redenen om fier op hun te zijn. Dan kan je nog zoveel vlaggen ophangen als je wil, een strontschuit, zoals de PVV-fractie blijft een strontschuit

  • Zeer Voornaam, vr 08 juli 2011 21:01 in reactie op Des Duivels Reageer op Zeer

    "Voor de mensen die denken dat de PVV niets om cultuur geven. Onze driekleur zal weldra fier boven elk Nederlands schoolplein wapperen. Cultuur en nog gratis ook."

    Gratis? Een gratis vlag? Die zichzelf ophijst en voor donker neerlaat?
    En driekleur? Oranje wit blauw was het toch uit dat rampje van de pvv?

  • , vr 08 juli 2011 17:12 Reageer op

    Halbe, jochie, dáár trappen we niet meer in.

  • Anja Lodewijks, vr 08 juli 2011 16:57 Reageer op Anja

    Anja

    Het kabinet houdt weinig geloofwaardigs meer over en dat ruim binnen het eerste jaar.

  • L. Cinq, vr 08 juli 2011 16:57 Reageer op L.

    L.

    De zuur-tax
    Oogst gezeur.
    Bruin gebakken
    Zoete koekjes.
    Nog nooit zo
    Zout gegeten.

  • Gerard Bakker, vr 08 juli 2011 16:56 Reageer op Gerard

    Gerard

    Wat een onzin. Is juist een goede maatregel. Zijlstra zou de gesubsidieerde btw-verlaging voor andere kunst/cultuursectoren (bioscoop, boeken) juist gelijk naar het hoge percentage moeten trekken om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

  • Dik Brix, vr 08 juli 2011 17:46 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Dik

    Dik

    Behalve voor voetbal natuurlijk, want dat kost te veel stemmen?

  • Lalex Serra, vr 08 juli 2011 16:55 Reageer op Lalex

    Lalex

    "De staatssecretaris zegt dat hij het wel anders had willen doen, maar er kon geen overeenstemming gevonden worden voor een andere financiële dekking. "

    Als ik me goed kan herinneren wou Wilders de alternatieven niet eens zien, gewoonin de prullenbak gooien! Er was wel een andere financiële dekking maar het was wel "rancune koesteren tegen de kunsten"

  • Eline W, vr 08 juli 2011 16:52 Reageer op Eline

    Eline

    Ik denk dat Halbe Zijlstra (of Hakblijl Zijlstra of Halve Zoolstra) wel ergere dingen op zijn naam heeft staan dan de verhoging van btw op kunst.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 10 juli 2011 09:11 in reactie op Eline W Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U bedoelt zeker: "dan het terugdraaien van de tijdelijke BTW-verlaging op de kunst, zoals al was overeengekomen in het regeeraccoord".

  • Oog van de Kraai, zo 10 juli 2011 12:58 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Oog

    Oog

    Terugdraaien BTW verlaging is effectief een BTW verhoging. Semantische spelletjes om het kabinet in een gunstig daglicht te zetten.

    De tijdelijke BTW verlaging is op verzoek aan de maatregel toegevoerd door Zalm in 2008 geëvalueerd en definitief geworden.

    De btw verlaging op Kunst & Cultuur is eind jaren negentig (onder minister Zalm) tot stand gekomen omdat daarmee een aantal knelpunten in de culturele sector rond arbeidstijdenwet en pensioenvoorzieningen van ouderen kon worden opgelost. Toenmalig minister Zalm stelde daarbij als voorwaarde dat deze effecten zouden worden geëvalueerd. Dat is in 2008 gebeurd en minister Plasterk heeft de positieve resultaten van deze evaluatie mede namens het ministerie van Financiën aan de 2e kamer gestuurd. Daarmee was de verlaging definitief. Verhoging op zo korte termijn wijst niet op een betrouwbare overheid. Een juridische aanpak van deze maatregel kan worden overwogen.

  • N N, vr 08 juli 2011 16:52 Reageer op N

    N

    "En wat moet, dat moet."

    Dat noem je dus framing en spinning in marketing en PR termen. Het moet helemaal niet.

  • Joop Schouten, vr 08 juli 2011 16:49 Reageer op Joop

    Joop

    Achterafgelul van een loopjongen.

  • Jan B, vr 08 juli 2011 17:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan

    Jan

    Juist.

  • Joe Speedboot, vr 08 juli 2011 18:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joe

    Joe

    precies!

  • Isis Maät, vr 08 juli 2011 16:48 Reageer op Isis

    Isis

    Geneuzel.
    Als je een vent bent: doe er wat aan!!!!!!

  • , vr 08 juli 2011 16:40 Reageer op

    Ach heden.
    Hier word ik dus even niet goed van.

  • Lex Goodies, za 09 juli 2011 22:51 in reactie op Reageer op Lex

    Lex

    Nou ik knap er wel van op :)

    Hoe meer spijtoptanten in de samenwerking met Geert Wilders hoe liever

    Lx

  • , zo 10 juli 2011 10:47 in reactie op Lex Goodies Reageer op

    Allemaal leuk en wel, maar het blijft gezwatel voor de etalage.
    Want écht ruzie maken met die gek durven ze niet.

  • Lot Lievaart, zo 10 juli 2011 13:01 in reactie op Reageer op Lot

    Lot

    Nog erger, het is gewoon gecalculeerde oplichting. De handlanger wast zijn handen in onschuld.

  • Ine Sessink, zo 10 juli 2011 15:27 in reactie op Lot Lievaart Reageer op Ine

    Ine

    Hij zit officieel niet in het kabinet, dus hij hoeft geen verantwoording af te leggen. Maar ondertussen bepaalt hij wel het beleid.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel