09 oktober 10 10:01 Reageer (41) Politiek RSS

ND: 'Yudhoyono gelastte staatsbezoek af vanwege Wilders'

De Indonesische president annuleerde zijn staatsbezoek niet alleen vanwege het kort geding

President Susilo Bambang Yudhoyono annuleerde afgelopen week zijn reis naar Nederland. Media berichtten dat de Indonesische president niet naar Nederland kwam vanwege een kort geding, dat de Zuid-Molukse regering in ballingschap had aangespannen. In het kort geding werd geëist dat Yudhoyono gearresteerd zou worden als hij Nederland in zou komen. Nu blijkt dat de voornaamste reden van het annuleren niet het kort geding is, maar Geert Wilders.

Het Nederlands Dagblad meldt dat Yudhoyono problemen heeft met de anti-islam standpunten van Geert Wilders. Bovendien gaat Wilders met de PVV een rol spelen in het kabinet.

Dinsdag verklaarde D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven al dat het afzeggen van het staatsbezoek hoogstwaarschijnlijk iets met de PVV te maken had. "Het zou zeer goed kunnen dat het nieuwe kabinet zijn schaduw vooruit werpt. De samenwerking met de PVV is lastig uit te leggen in het buitenland. Wij begrijpen wat gedoogsteun inhoudt, maar in andere landen zien ze dat de PVV gewoon een kabinet mogelijk maakt."

Toen de Indonesische ambassadeur Habini zich onlangs kritisch uit liet over Wilders kreeg hij een standje van demissionair minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen.

Nederlands Dagblad: 'Yudhoyono annuleerde om Wilders'

Trouw: 'President Yudhoyono kwam niet vanwege Wilders'

Laatste Reacties (41) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ronald Hendriks, ma 11 oktober 2010 01:43 Reageer op Ronald

    Ronald

    Nogmaals de afzegging heeft helemaal niets met de nieuwe regering of GW te maken. Men reageert hier alleen op geruchten en controleert verder niet.
    Zie bv dit artikel in Trouw: http://bit.ly/9lRzjk

    Het ging alleen om de aktie van de RMS, maar blijkbaar wil men maar al te graag horen dat het om GW gaat.

  • Janssen zelf, zo 10 oktober 2010 16:45 Reageer op Janssen

    Janssen

    Dinsdag verklaarde D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven al dat het afzeggen van het staatsbezoek hoogstwaarschijnlijk iets met de PVV te maken had. "Het zou zeer goed kunnen dat het nieuwe kabinet zijn schaduw vooruit werpt. De samenwerking met de PVV is lastig uit te leggen in het buitenland. Wij begrijpen wat gedoogsteun inhoudt, maar in andere landen zien ze dat de PVV gewoon een kabinet mogelijk maakt."

    Juist... Beetje jammer dat zulke hooggeplaatste personen in de Indonesische regering niet snappen wat gedoogsteun inhoudt. Ik kan me dat trouwens bijna niet voorstellen. En 24 uur van te voren de reis af zeggen, omdat het een totale verrassing is dat Wilders het komende kabinet gaat gedogen. Lijkt me ook een beetje kort dag.

    Maar goed, jammer dat een partij als D'66 zich uit met insinuaties als deze, maar geheel onverwacht komt dat nou ook weer niet.

  • Lok Rup, zo 10 oktober 2010 05:50 Reageer op Lok

    Lok

    Ja dat was van meet af aan ook mijn inschatting.
    In "politiek" Indonesia weet men immers genoegzaam dat de RMS een verloren optie is.

    Maar "besmetting" met het Wilders-virus had SBY in binnen- en buitenland (de moslimnaties) kunnen schaden.
    De Indonesische president is daar zeer alert op.

    En de belofte van immuniteit door een minister BuZa die zo nauw aanleunde tegen GW was ook niet echt een geruststelling.
    In de internationale politiek is beeldvorming nou eenmaal niet te verontachtzamen.

    Ik meldde dit destijds ook al op Trouw online.
    Ik schat ook in, zeker met dit kabinet, dat het om afstel gaat.
    Jaren goed voorbereidend werk van onze topdiplomaat (en arabist) Nikolaos van Dam is daarmee naar de kl.ten.
    Ik woon al geruime tijd in Indonesie.

  • Jo Wekker, za 09 oktober 2010 20:54 Reageer op Jo

    Jo

    Wat een onzin excuus dat Widers de reden is.
    Dit land is een schande als het gaat om mensenrechten. Ik geef de Molukkers groot gelijk dat zij zich verzetten tegen dit land. Dat zij actie voeren is legitiem. Alleen is dat in het verleden niet goed gedaan en zijn vele onschuldige slachtoffers gevallen. Dat ziet de gemeenschap zelf ook.
    Direct stoppen met alle steun vanuit NL aan dit land. Dat zij ooit een kolonie waren is geschiedenis en verplicht ons niet nog meer geld in dit corrupte land te stoppen.

  • Rouane Rabbit, zo 10 oktober 2010 00:39 in reactie op Jo Wekker Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Direct stoppen met alle steun vanuit NL aan dit land. Dat zij ooit een kolonie waren is geschiedenis en verplicht ons niet nog meer geld in dit corrupte land te stoppen. ]---

    Dit land is de twintigste economie wereldwijd. Daarbij heeft dit land speciale historische banden met Nederland, en ook familiebanden, cultureel.

    Nederland zou een speciale relatie met Indonesië kunnen hebben, een bevoorrechte relatie, waar Nederland veel geld mee zou kunnen verdienen.

    Maar dat gaat niet gebeuren. Dit wordt ons door de neus geboord door de RMS en door Wilders.

  • Rouane Rabbit, zo 10 oktober 2010 00:47 in reactie op Jo Wekker Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Direct stoppen met alle steun vanuit NL aan dit land.]---

    Nederland geeft 60 miljoen structurele ontwikkelingshulp aan Indonesische projecten, de projecten behelzen
    - goed bestuur (waaronder organisatie overheid en democratisering)
    - de verbetering van het investeringsklimaat
    - onderwijs
    - water/milieu

    Welke van deze projecten vind jij schadelijk en moeten gestopt worden?

  • Jeffry M Pondaag, zo 10 oktober 2010 10:24 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Jeffry M

    Jeffry M

    wat krijgen de hollanders terug drie keer zoveel

  • Constant Degoutant, zo 10 oktober 2010 13:32 in reactie op Jo Wekker Reageer op Constant

    Constant

    "Dit land is een schande als het gaat om mensenrechten."

    Dat hebben ze waarschijnlijk van de Hollanders geleerd.

  • Zeer Voornaam, za 09 oktober 2010 20:24 Reageer op Zeer

    Kan Nellie Kroes nog wel?
    Volgens haar leiden we absoluut geen imago schaden.
    Of bedoelt ze dan toch dat we geen schade leiden bij haar eigen vrindjes?

  • emma de voogt, za 09 oktober 2010 18:09 Reageer op emma

    emma

    gooi toch niet alles op wilders aub.

  • Arne Appelmelk, za 09 oktober 2010 15:46 Reageer op Arne

    Arne

    Hopen een aantal op deze thread echt dat een gepikeerde despoot, die moeite heeft met zaken, voortkomend uit onze vrijheid en democratie die hem onwelgevallig zijn, een linkse held kan worden?

  • Han van der Horst, za 09 oktober 2010 18:18 in reactie op Arne Appelmelk Reageer op Han

    Han

    Die man is geen despoot maar een democratisch gekozen president.

  • Joshua Lambada, za 09 oktober 2010 15:18 Reageer op Joshua

    Joshua

    Hoe jammer en treurig ook, maar ik hoop dat meerdere staatshoofden hem zullen volgen.

  • Ronald Hendriks, za 09 oktober 2010 15:15 Reageer op Ronald

    Ronald

    Zelfs op deze site voor hoger opgeleidden neemt niemand de moeite om na te gaan wat er nu eigenlijk precies gebeurd is in werkelijkheid en reageert men slechts vanuit de eigen vooringenomenheid.

  • Erik van Erne, za 09 oktober 2010 15:05 Reageer op Erik

    Erik

    Wie volgt. Nederland wordt een banenerepubliek met politici die anderen schofferen.

  • Mostafa Mouktafi, za 09 oktober 2010 15:01 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Als zo doorgaat, kunnen Rutte en Verhagen straks geen Buitenlandse hand meer te vinden om te schudden.
    Hoeps! naar de volgende afzegging.

  • YggY ..., za 09 oktober 2010 14:47 Reageer op YggY

    YggY

    ND: 'Yudhoyono gelastte staatsbezoek af vanwege Wilders'
    ===============
    Goed initiatief en dat maar vele leiders hem mogen volgen.

  • Jef van Leeuwen, za 09 oktober 2010 13:33 Reageer op Jef

    Jef

    Deze man (Yudhoyono) moet zich niet bemoeien met ons democratisch bestel,net zoals Pronk dat ook niet mocht met de hunne.

  • Rouane Rabbit, za 09 oktober 2010 13:57 in reactie op Jef van Leeuwen Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Deze man (Yudhoyono) moet zich niet bemoeien met ons democratisch bestel]---

    Hij bemoeit zich niet, hij trekt de conclusies voor hemzelf en zijn land. Dat is volkomen legitiem.

  • Jef van Leeuwen, za 09 oktober 2010 14:38 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Jef

    Jef

    Ik ben er niet rouwig om,maar hij moet dan wel consequent zijn en ontwikkelingsgeld ook niet meer aanvaarden.Maar als ik eerlijk moet zijn denk ik dat meneer het in zijn broek deed voor rellen in Den Haag van de RMS.

  • Ronald Hendriks, za 09 oktober 2010 14:20 in reactie op Jef van Leeuwen Reageer op Ronald

    Ronald

    De heer Yudhoyono heeft zich helemaal niet uitgesproken over ons democratisch bestel. Dat wordt alleen maar gesuggereerd in dit artikel.

  • Jager Verzamelaar, za 09 oktober 2010 12:09 Reageer op Jager

    Jager

    "maar in andere landen zien ze dat de PVV gewoon een kabinet mogelijk maakt."
    Niet alleen in andere landen ; hier zien de meeste mensen dat ook zo .
    Ze zijn heus niet dom die Indonesiërs; die kennen ons goed.

  • Han van der Horst, za 09 oktober 2010 12:08 Reageer op Han

    Han

    Ik heb een aantal links gemaakt naar artikelen over deze affaire op de Engelstalige pagina's van het dagblad Kompas en op die van de Jakarta Post. Lees in ieder geval de laatste link. Hier schrijft een woordvoerder van het Indonesische Ministerie van Buitenlandse Zaken.

    http://english.kompas.com/read/2010/10/07/08335029/Should.Netherlands.Learn.A.Lesson.from.SBY.

    http://english.kompas.com/read/2010/10/07/08071337/Netherlands.Regretted.Yudhoyono.s.Baseless.Decision

    http://www.thejakartapost.com/news/2010/10/05/dutch-politician-trial-hate-speech-charges.html

    http://www.thejakartapost.com/news/2010/10/04/dutch-politician-trial-hate-speech-charges.html

    http://www.thejakartapost.com/news/2010/10/08/letter-dutch-fantasy.html

    http://www.thejakartapost.com/news/2010/10/08/president-sby-continues-criticizing-dutch-court.html

    http://www.thejakartapost.com/news/2010/10/08/indonesianetherlands-let-past-rest-and-move.html

  • Nico ., za 09 oktober 2010 12:25 in reactie op Han van der Horst Reageer op Nico

    Nico

    Duidelijk verhaal in die link, maar geen woord over Wilders dus.

  • Peet Van Velzen, za 09 oktober 2010 12:28 in reactie op Han van der Horst Reageer op Peet

    Peet

    Dank voor de links Han.
    Inderdaad: het gaat alleen over de aanklacht wegens mensenrechtenschendingen tegen Yudhoyono.
    Mevrouw Stientje van Veldhoven zou deze links ook eens moeten lezen ipv wat te suggereren.

  • Horkie Bongers, za 09 oktober 2010 13:57 in reactie op Han van der Horst Reageer op Horkie

    Horkie

    Dat laatste artikel is wel zeker een voorlichterspraatje.

    Het geeft een valse voorstelling van zaken als het zegt dat de bewoners van de hele archipel bij de oprichting van het land trouw zwoeren aan het hogere doel van een verenigd Indonesië. Dat is pure geschiedvervalsing. Het ontwijkt verder de kwestie van de eisen tot zelfbeschikking onder het gebruikelijke argument dat Indonesië een ontwikkelingsland is, en dat dus ontwikkeling de voorrang heeft.

    Het viel te verwachten dat de Indonesische president iets zou doen. Een land van 200 miljoen inwoners laat zijn ambassadeur niet de oren wassen door een populist uit een land van 16 miljoen. Het was een kleine aantasting van de status van land en president. Er moest dus een tegenactie komen. Afzegging van het bezoek zou buiten proportie zijn geweest, totdat ook nog eens het kort geding opdook.

  • Mostafa Mouktafi, za 09 oktober 2010 11:55 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Die snapt de taal van Wilders!

  • Peet Van Velzen, za 09 oktober 2010 11:13 Reageer op Peet

    Peet

    Aha, als D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven dit suggereert ("het zou best kunnen zijn dat") dan is het natuurlijk zo.

  • Huub Philippens, za 09 oktober 2010 12:17 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Huub

    Huub

    Aha, als Joop-PVVfiel-Peet suggereert dat het niet zo is, dan is het natuurlijk niet zo.

  • Ronald Hendriks, za 09 oktober 2010 11:05 Reageer op Ronald

    Ronald

    In het artikel in de Jakarta Post wordt met geen woord gerept over GW. Ook in andere media in Indonesia is de afgelopen woord met geen enkel woord gerept over GW of de PVV.
    De enige reden voor het afzeggen van de trip die genoemd is, is het kort geding van de RMS.
    Dit artikel is derhalve uiterst speculatief en op los zand gebouwd. Vooral de kop boven het artikel slaat helemaal nergens op, alsof het om een vastgesteld feit gaat.

  • Nico ., za 09 oktober 2010 10:43 Reageer op Nico

    Nico

    "Het zou zeer goed kunnen"

    ==========================================================


    Natuurlijk zou "het zou zeer goed kunnen" zijn dat, maar of het zo is weet geen mens, althans ik lees nergens keiharde bewijzen.
    Stientje van Veldhoven weet dat donders goed maar loopt in de voetsporen van Alexander Pechtold lekker mee te kwaken.

  • leo schmit, za 09 oktober 2010 10:41 Reageer op leo

    leo

    President Yudhoyono heeft groot gelijk.

  • Zjen Zen, za 09 oktober 2010 10:34 Reageer op Zjen

    Zjen

    Het kort geding, waarin geëist werd dat Yudhoyono gearresteerd werd als hij in Nederland zou komen, zou slechts 'de stok om de hond mee te slaan' zijn geweest. De echte reden was dat de Indonesische president problemen heeft met de anti-islam standpunten van Geert Wilders en de rol die de PVV gaat spelen in het nieuwe kabinet.

  • Inter Bella, za 09 oktober 2010 10:24 Reageer op Inter

    Inter

    Tja, ik begrijp dat het begrip 'democratie' niet één kant op werkt, en zeker dat dit moeilijk voor dit soort lieden te realiseren is.

  • Jager Verzamelaar, za 09 oktober 2010 12:24 in reactie op Inter Bella Reageer op Jager

    Jager

    Hoezo?
    Je mag toch zelf weten als volksvertegenwoordiger met welke landen je zaken doet.
    Ik zou ook geen zaken met Nederland willen doen in zijn positie.
    Zeker niet na de orenwas opmerking van Wilders en meerdere schofferingen aan Indonesië.

  • Zingende Zaag, za 09 oktober 2010 10:22 Reageer op Zingende

    Zingende

    De heer Balkenende heeft op de radio toegelicht dat het proces tegen de president de reden was van afzegging. De rest is stemmingmakerij van teleurgestelde politici en anderen.

  • Constant Degoutant, za 09 oktober 2010 10:20 Reageer op Constant

    Constant

    Was te verwachten natuurlijk. Als de bakker op de hoek mij uitscheldt ga ik gewoon naar een andere bakker. Net zoals Yudhoyono.

  • harry harrysen, za 09 oktober 2010 10:53 in reactie op Constant Degoutant Reageer op harry

    harry

    Kort en krachtig, maar inderdaad waar.

  • Pieter Pan, za 09 oktober 2010 11:00 in reactie op Constant Degoutant Reageer op Pieter

    Pieter

    Ook als het brood van de scheldende bakker lekkerder en goedkoper is?

  • Han van der Horst, za 09 oktober 2010 12:11 in reactie op Pieter Pan Reageer op Han

    Han

    Ja, want je laat je niet uitschelden en beledigen. Dat accepteer je alleen maar van je drugsdealer als je inmiddels verslaafd genoeg bent.

  • Peet Van Velzen, za 09 oktober 2010 11:42 in reactie op Constant Degoutant Reageer op Peet

    Peet

    Als de bakker op de hoek jou op gaat pakken wegens mensenrechtenschendingen tegen Molukkers dan ga je inderdaad wel ergens anders een broodje kopen.
    Yudhoyono heeft gewoon geen schoon geweten. Anders zou hij wel durven te komen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel