-
De wens van Bos om premier te worden is te begrijpen omdat hij het PvdA ideaal, bescherming van het arme deel van de bevolking wil realiseren. Er is echter een ongeschreven wet, nml: jan met de korte achternaam betaalt. De rekening van de wereldwijde bankspeculaties die eigenlijk het resultaat zijn van het totale failliet van de VS, werden naar Europa, met hun bedreigende euro voor de dollar, getransporteerd. Bos zal in dit financiële gezondmakingsproces weinig van zijn ideaal kunnen waarmaken. Zo bekeken kan hij als toekomstig premier geen eer behalen voor zijn partij. In deze kabinetsperiode moest hij de banken redden, met als gevolg het verwijt, dat hij een gat in zijn hand heeft. Als hij in een nieuw kabinet niet kan deelnemen heeft het ook voordeel. Cruijff zei het al eens, elke nadeel heb se voordeel.
-
...''Bos zal in dit financiële gezondmakingsproces weinig van zijn ideaal kunnen waarmaken''...
Maar wel verdere afkalving van het sociale klimaat voorkomen.
-
Wim Verver, zo 07 maart 2010 22:25
in reactie op Frederik van Leeuwen
Reageer op Wim
De verdere afkalving van het sociale klimaat, is niet te voorkomen omdat de taal der cijfers voor zichzelf spreken. Bos zal hiervan de schuld in de schoenen geschoven worden.
-
Als Wouter Bos premier kan worden, dan ben ik in iedergeval dik tevreden!
-
ik te dik!
-
We zijn weer bezig met alleen de mannetjes. Ik hoop dat de PvdA eerst duidelijk laat zien waar ze voor staat en over welke punten wel of geen compromissen met andere partijen mogelijk zijn. In de afgelopen jaren heeft de PvdA teveel compromissen gesloten en teveel afgeweken van haar eigen idealen.
En mocht Bos de MP worden, dan moet hij afstand nemen van het partijleiderschap. De partijleider hoort in het parlement te zitten.
-
Zoooo, die kan Wouter Bos in z'n zak steken.
Verder nog wensen?
-
"De partijleider hoort in het parlement te zitten."
Niet per se, MP en partijleiderschap kunnen best samengaan. Maar hij moet niet 'gewoon' minister worden in een nieuw kabinet als de PvdA de MP niet kan leveren. Dat was een strategische fout, ofschoon ik mijn petje voor hem afneem voor de manier waarop hij de financiële crisis heeft aangepakt. Electoraal gezien heeft hij er vooralsnog helaas niet de waardering voor gekregen die hij verdient.
-
"Dat was een strategische fout..."
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat Bos door zijn ministerschap nu veel meer gezag heeft dan voorheen. Met name doordat de perceptie is dat ie competent was. Dat moet electoraal een paar zetels waard zijn, en gaat zich dus terugbetalen.
-
De politiek is geen Wiskunde, helaas, maar een handel in woorden.
Ze roepen eerst brand en moord, als ze in de regering zitten, gaan ze zogenaamd even praten. praten of handelen?
Elke partij heeft haar standpunten, waarom handelen? nog erger, er zijn politieke partijen die met hun principes kunnen handelen.
In Nederland noem ik het ''de politiek boerderij''
Mensen, de Burgers moeten van tevoren op een duidelijk beleid kunnen stemmen en niet stemmen op een partij die straks met andere partijen gaat handelen. Ik mis de logica en zeg stemmen hier heeft geen zin, nog erg, lachwekend.
Sorry, lieve Nederlanders.
-
Ik hoor alleen maar mannetjes.
Hoe zit het eigenlijk met ideologie? Doen we daar nog aan in de politiek?
-
Het mannetje waarover hier wordt gesproken draagt de ideologie van zijn partij uit, en wat mij betreft op een goede manier. :)
-
Leef jij in een mannetjes wereld? die bestaat ook, echt, zoals de vrouwtjes werld, want je hebt, kom hier bij me schat! en je hebt ook ''OPZIJ''' jij !
Sorry, ik moet hier heel even lachen.
En jij maar blijven zeiken.
Succes.
-
Ik denk dat Bos inderdaad de grootste wordt.
De SP zal volledig weggevaagd worden en een deel van het CDA (die weigert Wilders uit te sluiten) zal overlopen.
Ook konden we zien dat het trucje van Pechtold is uitgewerkt. Die rechtse clown heeft inmiddels al weer 10 virtuele zetels verloren aan Bos binnen 2 weken tijd en die tendens zet nog wel even voort.
Maar dan moet de PvdA formeren.
Een links kabinet kan niet
Paars dan ?
Bos (30 zetels) D'66 (13 zetels) Groen Links (12 zetels) VVD (20 zetels)
't zou kunnen
De VVD zit in een luxe positie.
Gaat de rechterflank van de VVD in zee met Groen Links ?
Een ander scenario is het monstrum
PVDA (30)-CDA (20)-VVD (20)-D'66
Of een rechts minderheidskabinet met gedoogsteun van Wilders.
Dat lijken me de enige 3 serieuze opties.
Wilders gaat nooit regeren, dan verliest ie zijn momentum.
-
Bos stelt me met zijn pretentie MP te worden wel teleur: als een ding duidelijk is dan wel dat erg veel kiezers meer dan genoeg hebben van de mannetjesmakerij en de obsessieve focus op de personen. Ook op Bos, misschien m.u.v. de oude rode garde, maar Nl is nu eenmaal niet overwegend links. En waar de roep om Leiderschap toe leidt, weten we na Almere inmiddels.
In een sterk verdeeld land met een aantal existentiële problemen (vergrijzing, verminderende produktiviteit, ontvolking, achterblijvend onderwijs en onderzoek, problematische immigratie van onrendabelen én emigratie bv. van hoogstopgeleiden) kunnen we ons geen eindeloos lange formatie en een wankele coalitie veroorloven.
Als er geen coalitie met een behoorlijke meerderheid en een kabinet van hoogstens 3 partijen te vormen is, moeten we het proberen met een minderheidskabinet. Wat mij betreft het liefst een links kabinet van PvdA, GrL, D66 met trouwe gedoogsteun van CU en SP. De voormannen- en vrouwen blijven als fractieleider in de Kamer en men kiest een MP die op enige afstand van de politiek staat: A. Rinnooi Kan, P. Winsemius, P. Schnabel, H. Wijffels of iemand anders van dit kaliber.
Maar de cynicus in mij ziet Geert Wilders aankomen.
-
Wat toonde dan de jaren onder Ruud Lubbers aan?
Het toonde aan - en dat is feitelijkheid - dat Ruud veelal het oog verloor op de teller/noemer-verhouding. Waardoor juist door 'zijn' bezuinigingen, veel minder belastinginkomsten binnen kwamen.
Het was en is o.a. Wouter Bos die ons dat nu keer op keer voorhield.
-
Het wordt tijd dat de diverse politieke partijen eens gaan nadenken over het wezen van een democratie. Democratie is niet dat de grootste partij ook de MP levert, dat is machtspolitiek en rechtstreeks afgeleid van de VS-democratie doctrine.
De helft plus 1 is de winnaar en "the winner takes it all".
-
2 - Mijn enthousiasme voor Bos als kandidaat premier kent niet zo heel veel grenzen. Ten tijden van economische crises, heb je een MP nodig die sociaal-economisch van wanten weet. De jaren onder Lubbers hebben dat aangetoond.
Het huidige CDA heeft leiders of leiders-in-spé rondlopen die Nederland op dit gebied veel te weinig hebben te bieden. Verhagen is een internationaal carièrediplomaat met weinig economische kennis, voor zover ik weet; Eurlings is nog enger dan Balkenende, wat op zich ook weer een prestatie is. (Een hyperambiteuze doordrammer die niet erg lijkt te kunnen luisteren) . De Jager vind ik een verademing, maar is nog te onbekend om de kar te gaan trekken.
Komen we dus uit bij Bos, die het waarschijnlijk wel kan, door zijn ervaring - sympathieke uitstraling ook - en samenbindend vermogen.
Eigenlijk had Bos allang premier van dit land moeten zijn. Hopen dat het deze keer gaat lukken.
-
Als Bos dat propaganda-videoclipje van de VVD, waarbij de VVD verwijst naar het gat in de hand van de PvdA, pareert met een cartoon. Een cartoon die onder dat gat in de hand de open monden van de captains of industry zet, de abn en ing, de bank van Scheringa, dan maakt hij een goede kans.
En dat Bos dus met handen gebonden is, al hih willen investeren in maatschappelijke noden en ontwikkelingswerk, stimuleren van bedrijvigheid, hij kan niet, want de schreeuwende monden van bonusjagers en banken, de directies van nutsbedrijven willen allemaal ons beslastinggeld.
-
Wouter Bos is een verstandig gentleman die niet reageert op goedkoop gedoe.
-
ron de boer, vr 05 maart 2010 12:57
in reactie op Monique Willems
Reageer op ron
Hij kan niet, want de schreeuwende monden van bonusjagers en banken, de directies van nutsbedrijven willen allemaal ONS beslastinggeld.
Nou, nou volgens mij zitten deze allemaal in het 52% tarief.
Bos zal een begrotingstekort moeten wegwerken (de steun van de banken ging niet uit de lopende begroting). Enerzijds veroorzaakt door doorlopende verplichtingen en verminderde belastinginkomsten.
Anderzijds door teruglopende economische groei waardoor het percentuele tekort toeneemt.
De banken hebben de crisis veroorzaakt, maar waren ook verantwoordelijk voor de bovengemiddelde groei de jaren daarvoor (met extra belastinginkomsten).
Dus eigenlijk moet nu bezuinigd worden op bovengemiddelde uitgaven ten tijde van bovengemiddelde groei.
-
De bovengemiddelde groei was dus je rijk rekenen. Een door te prikken ballon. De uitgaven waren het gevolg daarvan en dus boven je stand leven. Lijkt me redelijk om daarbij pas op de plaats te maken.
De arme 52% schijf mensen profiteren overigens wel een ietsie pietsie mbv de hypotheek aftrek. En aangezien ze vaak dicht bij het vuur zitten van de bedeling zorgen ze over het algemeen goed voor zichzelf. Meestal verdiscontieren ze hun tarief wel in de onderhandelingen.
Laatst vernam ik dat een Patrominium directeur zeer slim zijn salaris niet boven de voor de woningbouw geldende norm uit liet betalen. Hij schroefde zijn pensioen wat op. Met dergelijke keurigheid hebben we te maken. Nuts-bedrijven..
Ik ben ertegen om op de pof te leven. Dus de producten die met achteraf betaling als worsten worden voorgehouden mogen per direct worden afschaft. Hoeft de GKB wellicht minder cursussen "rondkomen kun je leren" te geven, scheelt ook weer belastinggeld.
Kortom: de begroting successievelijk sluitend krijgen, geld ook voor Bos. Maar de ingang van aanpak kan verschillen voor het te bereiken resultaat.
-
Even reageren op de reacties op mijn stukje van do 04 maart 2010 21:30
@Renée O, do 04 maart 2010 23:06
Ja, regenten. Is Wim Kok al geroyeerd als lid wegens het verkwanselen van de socialistische uitgangspunten van de partij? En anders wel vanwege zijn dubieuze rol bij ING, ten tijde van het verhogen van de bonus voor de topman met 583% (geen typefout)? En Herfkens, die is, na haar onterechte 'huursubsidie' van $280.000 toch zeker ook geen prominent lid van de PvdA meer? Dan is er nog meneer Möllenkamp, de Maserati-met-chauffeur-rijdende voorzitter van woningbouwvereniging Rochdale, die is toch zeker ook niet meer welkom bij de PvdA? Verder hebben we natuurlijk de dubieuze zaak rond het declaratiegedrag van burgemeester Wolfsen, en de manier waarop hij journalisten de mond probeerde te snoeren.
Zomaar vier voorbeelden van regenten in de negatieve zin van het woord, namelijk lieden die macht boven integriteit stellen, maar bij de PvdA nog steeds een warm thuis vinden. Bij de SP moeten ze dat soort lui niet. Die hebben nog principes (al zijn ze niet de mijne). Dus: utterly boring of niet, het is wel waar!
@Stanley Messi, vr 05 maart 2010 02:37
Mensen die totaal niet weten waar het over gaat, de gemeenteraadsverkiezingen, bijvoorbeeld omdat ze uitsluitend Arabisch spreken, stemmen PvdA. Zie Rotterdam-Zuid. Intellectuelen zie ik niet per definitie als bedreigend. Ronald Plasterk vind ik een zeer aimabele man. Met hem als premier zou ik wel kunnen leven, al zou ik 'm liever zien overstappen naar een andere partij (D'66 of VVD).
-
Precies wat ik al stelde, waarom alleen PvdA aan de schandpaal?
Wat vind je van het meedoen aan de onrechtmatige oorlog in Irak? Kabinet van CDA, VVD en LPF. Wat te zeggen van ex-burgemeester Leers, de handtastelijkheden van Lubbers, het oorlogsverleden van Aantjes, oei allemaal CDA. Eh... de contacten van CDA burgemeester Toine Gresel met een projectontwikkelaar, jeetje alweer CDA. Hoera, een paar VVD-ers, Nijpels en Zalm en de DSB, Hermans en Meavita... En zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Ik wil leden van de PvdA die wat op hun kerfstok hebben niet goedpraten, @Kees, maar ik begin de verdachtmakingen uitsluitend aan het adres van de PvdA gewoon een beetje beu te worden en word al helemaal moe van de term 'regenten'.
-
Bij regenten denk ik aan CDA en VVD.
-
"Wat vind je van het meedoen aan de onrechtmatige oorlog in Irak? Kabinet van CDA, VVD en LPF."
Dat klopt niet. Besluit werd genomen tijdens de demissionaire periode van B I, CDA/VVD. Dat hield dus in dat dat kabinet steun nodig had van oppositiepartijen omdat het een minderheid in de kamer had. Deze steun kreeg het kabinet van PvdA, D66, LPF, CU, SGP.
-
Lijkt mij ook logisch.
-
Toen enkele maanden geleden bij P & W aan Frits Bolkesteijn werd gevraagd naar zijn mening over de enorme electorale aanwas bij de PVV in de peilingen sprak hij de wijze woorden : " Ik denk dat dat iets is dat eenvoudigweg moet uitzieken ". Ik was en ben het daar volledig mee eens.
Wouter Bos hoeft alleen maar zichzelf te blijven en zijn huidige houding en koers aan te houden. Dan dienen zich in Juni vanzelf de volgende opties aan :
1. CDA wordt de grootste en gaat regeren met VVD en PVV, of alleen met VVD met gedoogsteun PVV. Maakt niet uit. In beide gevallen zal Balkenende 5 niet lang stand houden; De PVV zal al blunderend door de mand vallen en electoraal imploderen, analoog aan LPF vertoning in 2002. Eind 2010 /begin 2011 nieuwe verkiezingen na val kabinet Balk 5.
Rol Balkenende definitief uitgespeeld. Bos premier van een kabinet
PvdA/CDA (zonder JP !) / D66/ Groen Links. Okay, wat tijd verloren. Maar dat heb je met uitzieken
-
Als VVD'ert zou ik nog wel een combi met de PvdA en D66 zien zitten.
Bos mag natuurlijk altijd roepen dat hij premier van dit land wil worden, maar het zou van enige politesse getuigen om na de raadverkiezingen-afgang van zijn partij een bescheidener toon aan te slaan. Cést ca.
Hij deed me een beetje denken aan die Iraakse minster van Informatie... "I triple guarantee you, there are no American soldiers in Iraq". Hilarisch.
-
Just Lurking, vr 05 maart 2010 08:35
in reactie op Frank Straathoff
Reageer op Just
"...een bescheidener toon aan te slaan"
Hij heeft erbij gezegd 'als de partij de grootste wordt'. De grootste partij levert nu eenmaal in de regel de MP en hij is beschikbaar. Punt is alleen, dat die kans gewoon niet groot is.
-
Je hebt een punt, belangrijke nuance. Het was laat zal ik maar zeggen :-) Weet niet hoe het komt maar ik lig altijd overhoop met degene die hier de koppen/headers verzint. De wens is bij Joop vaker de vader van de gedachte...
"...Punt is alleen, dat die kans gewoon niet groot is [PvdA grootste]".
Dar ben ik nog niet zo van overtuigd. Maar dat is weer een hele andere discussie.
-
Die Irakees was hilarisch, maar de vergelijking goedkoop en belachelijk.
Hij deed me een beetje denken aan die Iraakse minster van Informatie... "I triple guarantee you, there are no American soldiers in Iraq". Hilarisch.
-
Niet al te serieus op ingaan zou ik zeggen Frederik. Voor mij was die Irakees exemplarisch voor onbescheidenheid. Op de rokende puinhopen van de raadsverkiezingen roepen dat je premier wilt worden. Affijn, ik heb eerder al aan Renée toegegeven dat ik daarbij een belangrijke nuance over het hoofd heb gezien.
-
Just Lurking, vr 05 maart 2010 13:36
in reactie op Frank Straathoff
Reageer op Just
Hartstikke sportief, @Frank. Zou hier vaker moeten gebeuren. :)
-
Uitstekend idee van Wouter Bos. De ideale kandidaat, verre te prefereren boven Dracula en Brekebeen.
Bos heeft er de ervaring voor, loopt reeds lang in Den Haag rond op hele zware posities; hij heeft er het verstand voor, de flair, de uitstraling. Kortom: de ideale kandidaat voor deze positie.
(En dit dan ook nog een keer gemeld door iemand die van huis uit niet direct op de PvdA stemt).
Paars 3 Plus - het lijkt wel de naam van een superieure brandstof - lijkt in de maak, en daar kan ons land heel veel plezier aan gaan beleven!
-
De arrogantie van Bos is aan de ene kant tenenkrullend.
Maar aan de andere kant
De spindokter heeft hem iets in het oor gefluisterd.
Wees brutaal
En wellicht ben ik het voor deze ene keer met deze spindokter eens.
MAAR !
Waar gaan we de stemmen vandaan halen ?
Ik heb geen enkele vertrouwen in Judas Pechtold meer.
Ik heb er wel fiducie in dat Bos veel stemmen kan terug winnen.
En dat ook Femke wel wat kan wegsnoepen van die rat.
De D'66 is op sociaal/economisch gebied wellicht nog asocialer dan de VVD.
Lekker Europa in (zonder voorwaarden), de vrije markt in 9zonder voorwaarden).
D'66 is een partij voor welgestelde yuppies die de kans hebben om mee te zweven in de internationale jetset.
Of denkt iemand werkelijk dat 'de nette man' ene donder geeft om de oudere in de verzorgingstehuizen of mijn oom en twee tantes die het steeds moeilijker krijgen in de echte 'gekkenhuizen'
Daarover hoorde je Agnes wel
Zij was de vaandeldragers
Maar Pechtold heb ik nog nooit over zorg en medemenselijkheid gehoord.
Wat gaat Dolk en Gifkelk preister Alexander doen aan de mensen die niet mee kunnen in deze maatschappij ?
Of wordt dat 'probleem' opgelost door meer geld te smijten in het container begrip 'onderwijs'
Wat gaat Pechtold doen om het leven van mijn oom en tantes beter te maken ?
Nope
Ze kunnen echt niet meer mee met de globalisering
Ze hebben verzorging nodig
Wat gaat de 'nette meneer' pechtold hier aan doen ??
-
Just Lurking, vr 05 maart 2010 08:43
in reactie op Jonathan Leguat
Reageer op Just
Wat is er toch tussen jou en D66, c.q. Pechtold, gebeurd, Jonathan. Het is een grote niet-aflatende vrij emotionele tirade tegen de partij en zijn voorman. Ik hoor je meer aanschoppen tegen D66 dan dat je je eigen partij promoot. Kortom, ziet hier meer achter? Teleurstelling?
Of... bezondig ik mij aan psychologie van de koude grond? ;-)
-
Er zijn er wel meer die het gladjanussen van Pechtold als politiek onethisch ervaren :-)
Het proberen politieke tegenstanders te beschadigen heeft Pechtold gemeen met Wilders en sommige SP-ers.
-
Just Lurking, vr 05 maart 2010 13:14
in reactie op Frederik van Leeuwen
Reageer op Just
Daar heb ik geen probleem mee, @Frederik, maar om daar in ieder berichtje op terug te komen, vind ik wat obsessief.
-
nederland is te uitgehold,om nog een ijskoude linkse leider te vinden om economische stabiliteit te kunnen brengen.
het bombamtische rechts gewetenloos hebzuchtig zooitje waardoor heel de westerse wereld die in crisis is geraakt ,onderleiders.
zal nu niet 123 opgelost kunnen worden door een volstrekt nieuwe leider die nu ergens vandaan moet komen uit ...vul maar in.
teneinde die groteske rommel van decenia op te lossen.
wie dat gelooft is ernstig naief.
-
Je bent nogal teleurgesteld geloof ik. Maar dat gaat wel weer over.
-
nee piet teleurgesteld is het verkeerde woord,en dekt de lading niet.
niet vandaag in elk geval.
tuurlijk heb je gelijk alles gaat inderdaad voorbij en over,zelfs jij en ik,
dat klopt.
-
Ach, dat jij en ik voorbij gaan lijkt me niet het grootste probleem van deze wereld.
-
SPers zijn van die kiese mensen, die nooit schelden en super redelijk en verdraagzaam zijn. Weet je nog, Opinius Media ??
Zij zijn ook absoluut niet horkerig of domelorig of wat voor andere fraaie benamingen ze ook verzinnen voor "andersdenkenden".
En zij zijn uiteraard ook de ENIGEN die "menselijk en sociaal" zijn.
Ach ja.....pfffff.
-
dommelorig schrijf je met 2 m 's
ik schrijf het maar even (niet omdat ik altijd foutloos schrijf) maar omdat ik vanavond dat woord uitvond.
-
Ellen, laat nou, ze weten niet beter.
Ik zit me hier helemaal het lazerus te relativeren, met weinig succes overigens. Ik word gek van dat niet aflatende gekakel, stomzinnig gepapagaai en opportunistische geblaat.
Bah, ik zit hier met mijn bek wijd open van verbazing. Wat is er gebeurd in Nederland? SP-ers die op Wilders stemmen, PvdA-ers die op Wilders stemmen. ROT MAAR OP, jullie mogen niet eens meer op de PvdA stemmen, jullie zijn het niet waard. Als je er niets van begrijpt hou je mond dan, of steek je vinger op : meneer wat is democratie?
Ellen HELP (!), hoe moet ik mijn dochter van 2, later uitleggen wat stadscommando's waren? Nou Fleur, het zit zo, er was eens een op een Bobtail gelijkende man die..........argh KANSLOOS. Het valt niet uit te leggen.
Gelukkig is Wouter Bos er nog. Alleen, was hij maar niet zo aardig, ethisch, integer.
Het is half '4 's-nachts en NOVA komt voor de 5e keer voorbij, jij slaapt natuurlijk allang, hoopvol gestemd dat alles nog goed komt!
Met Wouter Bos als Minister President.
Ik ga ook maar naar bed, gefrustreerd tot op het bot. Hmm, misschien ligt het wel aan een bepaald soort voedsel, nah ja laat ook maar.
Slaap lekker
-
Gewoon doorgaan met ademhalen, Stanley, er komen altijd weer betere tijden. De kruik gaat zolang te water tot hij breekt.
En vooral NOOIT de moed verliezen, daarmee speel je je tegenstanders in de kaart, die goed beschouwt weinig troeven in handen hebben.
Allemaal cliché 's, maar we MOETEN wel in deze "bittere" tijden !!
-
Heh, sorry Ellen, ik reageer op jouw commentaar, maar heb op de verkeerde geklikt, nl Opinius Media
-
Kees Maf, vr 05 maart 2010 11:06
in reactie op Opinius Media
Reageer op Kees
"het bombamtische rechts gewetenloos hebzuchtig zooitje waardoor heel de westerse wereld die in crisis is geraakt"
*zucht* De wortel van deze crisis is het verplicht verstrekken van hypotheken aan (met name zwarte) arme Amerikanen, die de lasten eigenlijk niet aankonden. Zoek maar eens uit of die verplichting van links of rechts kwam.
-
en trouwens heb ik het ook gehad met halsema,en haar temerige lang gerekte beschouwende zinnen achteraf op de rest..so easy to do,and smile.
-
tuurlijk jongen,..de stemmen krijg je nu uit de hoek van sp,..weet je wel die al die tijd solidair met je was in de debatten en vandaag,..juist ja.
heb het even helemaal gehad met de poppetjes net als agnes.
-
Natuurlijk hoop ik ook dat PVDA de grootste wordt. Wouter Bos heeft in het laatste kabinet zijn nek meermalen uitgestoken, wetende dat bepaalde zaken niet populair, maar wel heel nodig waren. Daar verdient hij alle respect en waardering voor.
Hij heeft moeten opboksen tegen veel onbegrip van zijn achterban en een oppositie vol cynisme, maar anderzijds moet iedereen beseffen dat, als je regeert je compromissen moet sluiten. En dat je niet alleen te maken hebt met je eigen land, maar met Europa en de hele wereldeconomie.
De crisis begon in Amerika. en is wereldwijd. En zelfs de beste min. van Financ. van een klein land kan die niet met zijn 2 blote handen tegenhouden.
Na alle shit die hij heeft moeten incasseren ( en zónder klagen) toont hij zich een des te waardiger staatsman.
Of het Premierschap zal lukken is een tweede. Hijzelf realiseert zich ook dat na het grote verlies, het moeilijk zal zijn het zeteltal weer volledig te herstellen. Maar het begin is er, dus er is hoop!!
-
Goed gezegd Ellen, ben het volledig met je eens. Het valt me ook op dat de opofferende rol van Bos niet of nauwelijks wordt belicht in de media.
-
Just Lurking, vr 05 maart 2010 09:48
in reactie op Ellen Stapraden
Reageer op Just
Ben het ook helemaal met je eens, Ellen. Bos, die het land bekwaam door een heel ernstige financiële crisis heeft geloodst, krijgt veel te weinig krediet (waarschijnlijk ook niet van mensen die uit hebberigheid bij Icesave hun geld hadden neergezet en alles vergoed krijgen).
Hoe dan ook, hij heeft al laten zien dat hij een goede crisismanager is, en dat kan van Balkenende niet worden gezegd.
-
...''Hoe dan ook, hij heeft al laten zien dat hij een goede crisismanager is''...
En de komende jaren is daaraan nog steeds heel veel behoefte, en daarom blijft Wouter Bos de man.
-
Just Lurking, vr 05 maart 2010 13:11
in reactie op Frederik van Leeuwen
Reageer op Just
Zo is het maar net, @Frederik. :D
-
Op deze site zullen er wel de nodige sympathisanten rondhangen, maar ik vind het ronduit onbegrijpelijk dat er nog mensen met meer dan één hersencel op de PvdA stemmen. De partij van de regenten. Van de afgeschudde ideologische veren. De partij van Kok, Melkert en Herfkens. De partij die één doel nastreeft: aan de macht komen of blijven.
-
Zjen Zen, do 04 maart 2010 22:07
in reactie op Kees Maf
Reageer op Zjen
Grow up. Die tijd is allang voorbij.
-
De tijd dat ze aan de macht zijn is inderdaad bijna voorbij.
-
Zjen Zen, do 04 maart 2010 23:14
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Zjen
Ja Ja, onze tovenaarsleerling doet weer voorspellingen.
-
en nu?
laat me raden ,.
nu komt vast jij!
-
"De partij van de regenten"
Dit heb ik vandaag al tig keer gelezen van allerlei Wilders na-wauwelaars die hier even komen buurten om hun ei achter te laten. How utterly boring!
Als ze nu eens zouden uitleggen waarom de PvdA een partij van regenten is, vanwaar die negatieve connotatie van een term die ooit een volstrekt respectabele betekenis had, dan zou ik er misschien iets mee kunnen.
Alsof de PvdA alleen geregeerd heeft de afgelopen jaren, en alleen het beleid heeft bepaald. Ik dacht dat CDA en VVD en zelfs D66 er ook een rol in hebben gespeeld. Maar zij zijn blijkbaar géén regenten. Legden ze maar eens uit waarom zíj niet. Maar dat kunnen ze niet, want de grote blonde roerganger legt dat ook niet uit, die roept alleen maar wat. :(
-
Die mensen met 1 hersencel die stemmen al op de PVV.
Dat gezemel over regenten, achterkamertjes en nieuwe en oude politiek. Intellectuelen worden vaak als bedreigend gezien. Het is net zoals met goochelaars, het is nooit leuk te moeten toegeven dat u het gewoon niet snapt.
-
Wat is er nou vreemd aan dat een lijsttrekker voor de tweede kamer vindt dat hij/zij premier moet worden als hij/zij de verkiezingen wint? Het is toch bijna nooit anders geweest in dit land?
Maar wel eerst even die verkiezingen winnen. Gisteren kreeg zijn partij al vast de meeste stemmen. Al schijnen we dat met z'n allen geheim proberen te houden.
-
ron de boer, vr 05 maart 2010 09:47
in reactie op Piet Knollema
Reageer op ron
Beste Piet,
Dan zal ik nog een paar geheimen verklappen:
het waren lokale verkiezingen.
de PVV deed niet mee
25% stemt op lokale partijen
Ik begrijp wel dat de PvdA ondanks het mega verlies in de winning mood is of dat in uitstraalt. Kiezers stemmen liever op winnaars. Kant heeft het relatief beter gedaan dan Bos. Maar zij speelt de verliezer en is het dus ook. Dat biedt extra kansen voor Bos en dat is de grootste winst voor hem: een imploderende SP.
-
663 zetels verlies
De PvdA is de grote verliezer
Is afgeslacht
En men spreekt van een grote overwinning.
Alsof je samen met Alice in Wonderland het konijnenholletje induikt !
(aan de andere kant ik zie nog steeds dat beeld van Fortuyn in die zwarte automobiel toen hij door leefbaar eruit werd geflikkerd : meneer ik verzeker U, Ik wordt minister President !"
Dus de wonderen zijn de wereld niet uit.
Wat wel zichtbaar was was de toenadering van Halsema en Pechtold.
En terwijl Pechtold vol minachting in het gezicht van Agnes spuugde hoorde ik geen poe of bah van de andere 'linkse ' partijen.
Bos gniffelde zelfs mee.
Het was een groteske vertoning.
Dat gezegd hebbende
Wie is de ideale mp van de huidige fractieleiders zou ik inderdaad kiezen voor een Bos of liever nog Halsema.
Maar dat dit giga-verlies wordt gevierd als een overwinning is bijna absurdistisch te noemen
Kant verloor licht en verdween.
Bos verlies 12 keer zoveel en spreekt van een overwinning.
-
Bos heeft nergens gesproken van een overwinning, maar van een licht herstel. Het verlies was minder groot dan verwacht, maar nog altijd veel te groot.
Verder heb ik Pechtold niet zien spugen naar Agnes Kant, hooguit haar met een gelaten lachje laten keffen. Geen van de anderen ontkwam trouwens aan dat voortdurend overheersende, keffende, storende interumperen van haar.
We zullen het er maar op houden dat ze overspannen was en zoals gewoonlijk bijna stikte in haar woede, waardoor discussie met haar niet of nauwelijks mogelijk is /was.
Overigens ben ik blij met de toenadering van Pechtold en Halsema, we zullen het toch van een linkse meerderheid moeten hebben, ook als de aanvullende partij CDA of VVD gaat worden.
Of SP mee gaat doen, hangt heel erg af van hun nieuwe leider en zijn/haar redelijkheid en bereidheid verantwoordelijkheid te dragen.
PVV is überhaupt nicht im Frage.
Maar heb ondanks alles toch een lichte hoop gevestigd op CDA met event. een nieuwe lijsttrekker, waardoor CDA en PVDA elkaar niet meer hoeven uit te sluiten. (Uiteraard NIET Verhagen, want dan kun je beter met Balkenende van doen hebben)
-
Just Lurking, vr 05 maart 2010 08:38
in reactie op Ellen Stapraden
Reageer op Just
Ben het met je eens, Ellen. Jonathan lijkt wel geobsedeerd door Pechtold, en volgens mij is de SP niet eens zijn partij! Een beetje OTT wat mij betreft.
Op naar de volgende verkiezingen! :D
-
De heer Bos als premier?
Dan ga ik zeker weten in het openbaar een halve uur op mijn kop gaan staan, gewoon proberen, in het midden van ons mooie plein hier, ik wil aan iedereer laten zien dat ik de gelukkigste man terwerld ben en niemand anders.
-
Dit schept in ieder geval duidelijkheid!
Ik hoop allen dat hij geen partijleider meer zal zijn. Die hoort m.i in de 2e Kamer
-
Jemig. Wat een tegengestelde berichten uit het het rooie kamp.
Nu weet de SP wie ze moeten kiezen. (...)
-
Rooie kamp? Welk?
Waarin iedereen alleen zijn eigen hachie (poppetjes) evengoed voor ogen hield.
-
Bekijk het als een vendiagram.
Het echt 'rode gedeelte' overlapt elkaar nog steeds.
Slechts de PvdA aanhangers met neoliberale voorkeur vallen daar buiten.
Het blijft een 'rooie familie'.
-
ron de boer, vr 05 maart 2010 09:42
in reactie op Joop Schouten
Reageer op ron
Het "echte rode" gedeelte van je Vendiagram is maximaal misschien 35% a 40% van het electoraat.
Wouter Bos valt daar in ieder geval buiten. Dat is namelijk een econoom en die weet dat "echt rood" beleid een ramp voor het land is.
-
Na zijn "overwinnings"toespraak van gisteren kon hij ook moeilijk anders.
Dat "zo links mogelijk" is vaag genoeg om ermee weg te komen, want in de praktijk zal dat gezien de vermoedelijke zetelverhouding iets worden als VVD, D66, GroenLinks en PvdA. De SP is sowieso onacceptabel: daar pak je de crisis niet mee aan (tenzij je de vrije markt wilt vervangen door een centraal geleide planeconomie), daar voer je geen buitenlandbeleid mee (Van Bommel of Meulenbelt op BZ?).
Maar of Bos eventueel premier wordt van zo'n pimpelpaars kabinet? Dan moet de PvdA eerst de grootste worden (is al twijfelachtig) en bovendien veel kerndepartementen inleveren: EZ of Financiën zit er dan echt niet in, want als de PvdA de premier al levert wordt het te onevenwichtig als je zo'n departement ook aan de uitdelers geeft.
-
"Dat "zo links mogelijk" is vaag genoeg om ermee weg te komen"
De realiteit is dat er nog veel kan verschuiven de komende maanden. Het is wat dat betreft verstandig om de kaarten nog even tegen de borst te houden. En niet met de PVV is zo logisch als wat. Het CDA sluit ze wel niet uit, maar in andere bewoordingen zeggen ze precies hetzelfde. Bij de formatie zullen alle partijen (muv de vvd) er alles aan doen om de PVV buiten de deur te houden.
Het zou een ramp zijn voor ons land als de PVV aan de macht komt. Rechts nederland heeft kennelijk niks geleerd van de LPF. Maar ons land is er economisch te slecht aan toe om deze klus aan roekeloze rechtse populisten over te laten!
-
Piet de Geus, vr 05 maart 2010 00:53
in reactie op Een BeetjeNuanceGraag
Reageer op Piet
"Bij de formatie zullen alle partijen (muv de vvd) er alles aan doen om de PVV buiten de deur te houden."
Ik moet zeggen dat ik onze christenvrienden meer wantrouw. Zij hebben hun wederopstanding tenslotte te danken aan het geflirt met de LPF.
Ik denk niet dat de VVD er zo happig op zal zijn om samen te werken met het koekoeksjong dat ze gebaard hebben. Maar ze kunnen er wel toe gedreven worden. Bijvoorbeeld als er met de PvdA economisch niet tot overeenstemming valt te komen omdat ze te hoog van de toren blazen. De PvdA heeft nogal de neiging om de hand te overspelen als ze vermoeden dat ze een machtspositie hebben. Vandaar dat de PvdA na een verkiezingsoverwinning doorgaans ook in de oppositie terecht is gekomen: zelfoverschatting.
-
...''"zo links MOGELIJK"
Dat is afhankelijk van de mate waarin zaken te doen is met andere linkse partijen, en uiteraard van het aantal zetels die de partijen gezamenlijk halen.
-
Is dit niet een beetje de goden verzoeken, Wouter? Anderzijds ben je er wel eerlijk over, en als je op de vraag ontkennend had geantwoord, had toch niemand je geloofd. :)
Hoe dan ook, mijn steun heb je.
-
Ook als de PvdA niet de grootste wordt, is Wouter Bos de enige gekwalificeerde kandidaat minister president.