13 januari 10 14:29 Reageer (60) Politiek RSS

Balkenende gaat met Kamer confrontatie aan over Irak

Update: Balkenende: Dit is geen tijd voor crisis... Brief aan de Kamer: Kabinet aanvaardt kritiek Davids op mandaat... PvdA-fractievoorzitter Hamer: premier deed commissie dinsdag geen recht, daarom nu een nieuwe verklaring

De Tweede Kamer houdt een debat over de teleurstellende reactie die premier Balkenende gisteren gaf op het Irak-rapport van de commissie-Davids. In Den Haag wordt rekening gehouden met een kabinetscrisis.

Het debat is aangevraagd door D66, GroenLinks en VVD. D66-leider Alexander Pechtold legt in een video-boodschap uit wat hem niet zint aan de verdediging van de minister-president.

"Premier Balkenende gaf gisteren een verklaring waarin hij grasduinde in de conclusies. Dat wat hem uitkwam, pakte hij. Dat wat hem verweten werd, dat was maar een mening. Een mening van de voormalig hoogste rechter in dit land."

Het debatverzoek kreeg unaniem steun, zo meldt de Volkskrant, maar de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie wilden wel eerst een brief krijgen van het kabinet. Pechtold vond dat een goed idee, maar wilde daar naast de handtekening van Balkenende ook die van beide vice-premiers zien. Zij moeten ook bij het debat aanwezig zijn. GroenLinks eiste wel dat de brief niet tot uitstel van het debat zou leiden. Het CDA sloot zich daarbij aan. Het is nog niet duidelijk hoe laat het debat is.

Ondertussen voeren Balkenende en zijn vice-premiers Bos (PvdA) en Routvoet (ChristenUnie) moeizaam overleg. Volgens ingewijden zouden er 'complicaties' zijn tijdens de onderhandelingen, die rond de lunch werden opgeschort.

Voorafgaand aan het topoverleg zei PvdA-leider Bos dat er veel onduidelijkheid is. ‘Daar gaan we nu een eind aan maken.’

Naar verluidt was de premier bereid een nieuwe verklaring af te leggen, maar weerhield de CDA-top hem daarvan. Balkenende zou nadrukkelijker willen erkennen dat uit het rapport lessen worden getrokken, maar hij wilde niet de kritiek terugnemen die hij had op de conclusie van Davids over het ontbreken van een volkenrechtelijk mandaat voor de inval.

Update 16:13 Bewindslieden van de PvdA kwamen vanmiddag na het overleg op het Torentje bij een op het ministerie van Financiën. Mogelijk is er ook nog een vergadering van de de voltallige ministerraad, maar daar is nog geen besluit overgenomen. Aangezien CDA en PvdA het nog steeds oneens zijn over de reactie van het kabinet wordt in Den Haag rekening gehouden met een kabinetscrisis, meldt NRC.

Update 17:00 PvdA-staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken) is vervroegd teruggekomen van een werkbezoek aan Spanje om aan te schuiven in het 'bewindsliedenoverleg'.

Update 17:13 Het Kamerdebat wordt mogelijk uitgesteld, meldt de Volkskrant. Als het kabinet niet voor 18:00 uur een toelichting aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, dan wil Kamervoorzitter Gerdi Verbeet (PvdA) het debat uitstellen tot donderdag. Het is echter de vraag of de Kamerleden met dat uitstel akkoord gaan.

Update 19:30 De oppositie wil dat het kabinet om 20.30 uur een brief naar de Tweede Kamer stuurt over de uitlatingen van premier Jan Peter Balkenende over het Irakrapport en dat daarna het debat om 21.00 uur begint. Ook zonder brief wil de oppositie een debat.

Update 20:45 De Tweede Kamer geeft het kabinet nog tot woensdagavond 21.30 uur om met een brief over de ontstane situatie te komen.

Update 21:30 Het kabinet heeft een brief gestuurd aan de Tweede Kamer over de ontstane situatie sinds de publicatie van het kritische Irak-rapport. De Kamer zal daarom woensdagavond nog een debat houden. Dat begint waarschijnlijk rond 22.15 uur.

Update 22:25 Het kabinet aanvaardt "met de kennis van nu" dat voor de Amerikaanse inval in Irak in 2003 "een adequater volkenrechtelijk mandaat nodig zou zijn geweest". Dat schrijft premier Jan Peter Balkenende in een brief aan de Tweede Kamer. Dinsdag zei de premier nog dat er onder deskundigen altijd discussie is geweest over het mandaat en dat volgens hem een nieuwe VN-resolutie voor de inval wenselijk maar niet noodzakelijk was. De commissie-Davids stelde echter dat een adequaat volkenrechtelijk mandaat ontbrak. Balkenende geeft in zijn brief ook aan dat het kabinet het rapport van de commissie-Davids leidend zal laten zijn "bij een kritische terugblik op het verleden en het trekken van lessen voor de toekomst".

Update 22:35 "Dit is geen tijd om een crisis te hebben", dat stelde premier Jan Peter Balkenende na afloop van het beraad met de vicepremiers.

Bij binnenkomst in het gebouw van de Tweede Kamer liet hij kort daarna nog weten: "Ik heb een goed gevoel bij hoe we hierover hebben gesproken". Fractievoorzitter Hamer van de PvdA verwacht niet dat het kabinet gaat vallen: "Het rapport is nu weer uit de prullebak."

Update 23:40 PvdA-fractievoorzitter Hamer: "Eerste deel van persconferentie van Balkenende over rapport Davids was afgestemd met PvdA-bewindslieden, tweede deel, met vragen van pers, niet. De premier deed de commissie Davids dinsdag geen recht, daarom is er nu een nieuw standpunt van het kabinet over volkenrechtelijk mandaat."

Lees ook: 'Heeft U iets fout gedaan?'

Laatste Reacties (60) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Urco de Rufter, do 14 januari 2010 14:39 Reageer op Urco

    Urco

    Met de kennis die de kiezer nu heeft over het functioneren van Balkenende, hadden velen niet op hem gestemd.

  • Frederik van Leeuwen, do 14 januari 2010 01:59 Reageer op Frederik

    Frederik

    Vanmiddag was er nog een optimist die Bos als nieuwe premier zag. Wie was die optimist ook al weer?
    Pechtold wordt onze man, let op.

  • Frederik van Leeuwen, do 14 januari 2010 01:40 Reageer op Frederik

    Frederik

    Bos is nu superzwak en valt zijn fraktie-voorzitter af ten faveure van Balkenende. Of is dit een hogere taktiek, om straks Balkenende nog harder te laten vallen?

  • Han van der Horst, do 14 januari 2010 01:22 Reageer op Han

    Han

    Toch knap gedaan van Balkenende. De brief waarmee de PvdA accoord gaat, is inhoudsloos en verschilt niet wezenlijk van wat de premier gisteren op zijn persconferentie beweerde. We lezen dat het rapport van de commissie Davids leidend zal zijn bij de nadere besprekingen wat niet veel meer betekent dan dat ze het hoofdstuk voor hoofdstuk en misschien conclusie voor conclusie zullen behandelen, maar niet dat ze de inhoud accepteren. En er wordt beweerd, dat het in 2002 kennelijk niet helemaal volgens het volkenrecht is gegaan, maar toen was iedereen er oprecht van overtuigd dat het anders lag. De huidige conclusie is een vorm van wijsheid achteraf. Dat is alles.
    En daarmee laat de PvdA zich het bos in sturen. Opnieuw toont de partij zich de zwakste, de meest inhoudsloze, de meest aan het pluche gebakkene. Althans zo zal het kiesvolk het debat van hedenavond opvatten.
    Zo heeft de premier van het standje dat Davids en de zijnen hem gaf, meteen een mooie actie beschadiging PvdA gemaakt. Levert het behalve al die ergernis toch nog wat op!

  • Love Joy, do 14 januari 2010 01:21 Reageer op Love

    Love

    Het is volbracht. Vak-K kan blijven. Zij zijn de immer standvastige Mariëtte Hamer eeuwige dank verschuldigd. Volgende halte: Uruzgan...

  • agnes van buuren, do 14 januari 2010 01:01 Reageer op agnes

    agnes

    wat ik gisteren heb gezegd blijf ik bij ik heb(commisie davids) nu met de coaltie een andere brief opgesteld voor in de kamer! dat zegt hij net tegen Agnes Kant (voor jullie dus)

    jan peter balkenende liegt de burgers ons dus gewoon voor.
    jan peter balkenende is een leugenaar.

    de dichter des vaderlands heeft dus wel degelijk gelijk.

  • Harry Moentezool, do 14 januari 2010 00:57 Reageer op Harry

    Harry

    Het volgende lijkt mij toch wel van belang in de weging van de brief die nu bij de Tweede Kamer ligt.
    In haar brief stelt het Kabinet namelijk:
    'In het licht van deze ontwikkelingen en met de kennis van nu aanvaardt het kabinet dat voor een dergelijk optreden een adequater volkenrechtelijk mandaat nodig zou zijn geweest.'
    Het lijkt mij echter dat dit nog immer haaks staat op het rapport Davids, terwijl deze nu tot leidend verklaard is in het verdere debat. Wanneer ik het vooralsnog goed begrepen heb gaat het rapport toch werkelijk expliciet over de situatie van destijds. En als zodanig probeert het rapport het volkenrechtelijk mandaat ook in de toenmalige context (in de breedste zin naar ik aanneem) te plaatsen.
    Ik ben werkelijk héél erg benieuwd hoe Davids deze formulering zoals weergegeven in de brief zal interpreteren.
    Of kan iemand hier mij verlichten?

  • Frederik van Leeuwen, do 14 januari 2010 00:55 Reageer op Frederik

    Frederik

    Pechtold scoort ten koste van CDA en PvdA.
    Bos laat het gebeuren omdat hij JPB te C. de ruimte geeft.
    Het is zo tenenkrommend.

  • Censuur Joop, do 14 januari 2010 00:55 Reageer op Censuur

    Censuur

    Balkenende: "Dit is geen tijd voor crisis". "Ik heb een goed gevoel" [...]

    Dat was het dan.


    Hoe kan het toch dat hij zich overal onderuit lult...
    de engerling.

  • Frederik van Leeuwen, do 14 januari 2010 00:50 Reageer op Frederik

    Frederik

    Balkenende gaat op dezelfde wijze door waar hij gisteren is geeindigd.
    Met instemming van de andere eden van het kabinet, dus ook Bos!

  • Hugo Gündel, do 14 januari 2010 00:29 Reageer op Hugo

    Hugo

    ............ De hongerige gieren zweven, onder het uitstoten van krassende geluiden, in grote formaties boven het gewonde dier.

  • S. Hidding, wo 13 januari 2010 23:32 Reageer op S.

    S.

    ...dit debat is weer een typerend voorbeeld van de inhoudsloze politiek die vandaag de dag wordt gevoerd... jammer dat er herhaaldelijke wijze argumenten worden ingebracht door de diverse partijen die aanwezig zijn in de kamer. Triest om te zien dat het land wordt geleid door een stel hopeloze bijeengeraapte quasi intellectuelen... het prachtige maatschappelijke vormgegeven klimaat is voor mij al lang overleden, al betwijfel ik nog altijd of deze überhaupt ooit heeft bestaan. Binnen 5 jaar heb ik mijn koffers gepakt en ga ik het ergens anders zoeken. Verschrikkelijk dat niemand voor zijn verantwoordelijkheid durft uit te komen en de oppositie om de haverklap weer moties indient. Onze politiek zal nooit iets veranderen, het wordt tijd voor een nieuw systeem die niet functioneert als een veredelde reclame campagne om maar nieuwe zieltjes te winnen. Onze politiek, link en rechts, gaat letterlijk over lijken (Irak). Indien er een hel bestaat, zijn er zojuist weer 150 plaatsen gereserveerd.

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 22:44 Reageer op Frederik

    Frederik

    Het doet pijn de oppositie in zo ongeveer alles gelijk te moeten geven.

  • Rob Geurtsen, wo 13 januari 2010 22:18 Reageer op Rob

    Rob

    22.00 uur

    Zo hoort het ook. Volkenrecht - de eerste en de enig juiste weg. Politieke afwegingen mogen daarna best ook aan de orde komen. En als die zwaarder wegen dan de wet dan moet je dat durven erkennen. Dat kon Balkenende de gereformeerde stijle donder niet. Maar hij moet in dit kabinet met de PvdA erkennen dat het volkenrecht het eerste en laatste argument is als het gat om oorlog voeren of oorlog politiek ondersteunen.

    Durven erkennen dat je het volkenrecht-argument negeert of minder belangrijk vindt dan je politieke en economsiche belang. Dat is wat het CDA niet kan. Zelfs Verhagen is daarbij niet te vertrouwen.

    Voor de PvdA is dat een must en een grens. Goed gedaan jochie. Duidelijk profiel voor de PvdA.

    Goed gedaan meneer Bos!

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 22:07 Reageer op Frederik

    Frederik

    Op Ned.3 is nu het programma de lullo's.
    Die zijn serieuzer dan politiek Den Haag.

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 22:03 Reageer op Frederik

    Frederik

    Slappe hap, fout compromis.

  • Mary de France, wo 13 januari 2010 21:23 Reageer op Mary

    Mary

    Van mij mag het kabinet vallen, met zo'n minister-president is er geen andere mogelijkheid. Dan kunnen we Balkenende 5 krijgen: CDA - PVV. Gezien de recente historie gaat dat dan ook geen 4 jaar duren. En hebben we dat ook gehad: kredietcrisis EN regering met PVV in één klap. Kunnen we misschien eens met een schone lei beginnen!!

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 21:12 Reageer op Frederik

    Frederik

    Zijn er al fotografen gesignaleerd bij het paleis?
    De sancerre is hier al op temperatuur.

  • Mostafa Mouktafi, wo 13 januari 2010 20:47 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Als balkenende deze criesis overleeft dan is het de kracht van God!
    O mijn God< geef mij kracht zodat ik alle hun vragen kan goed ontweken

  • Ernst Anepool, wo 13 januari 2010 18:01 Reageer op Ernst

    Ernst

    [q]Update 16:13 Bewindslieden van de PvdA kwamen vanmiddag na het overleg op het Torentje bij een op het ministerie van Financiën.[/q]


    Ja, want dat was natuurlijk de werkelijke reden van de inval, de arabische olibeus die Irak en Iran samen opgezet hadden, en die de olie in euro's zou gaan verhandelen,dat zou Bos niet leuk vinden, want dan zou de Euro nog steviger worden en de Dollar bijna waardenloos, en de Nederlandse (wapen) export in elkaar klappen.


    Nee dan kun je beter de Hoop Schefferend een oorlog inrollen...

  • Prins Pils, wo 13 januari 2010 23:24 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Prins

    Prins

    Ernst,

    Het spijt me zeer, maar dat vind ik dronkemanslogica.

  • Winston V., do 14 januari 2010 01:24 in reactie op Prins Pils Reageer op Winston

    Winston

    Dronkemanslogica... meneer Pils..? Ernst heeft het nu juist heel goed in de gaten! De Axis of Evil zijn de landen die de dollar wilden inruilen voor de olie- en grondstoffenhandel. Ook bij dit item volstaat het gewoon het geld te volgen om te weten wat er werkelijk aan de hand is. En Nederland is inderdaad een belangrijke doorvoerhaven voor de internationale (met name Amerikaanse) wapenhandel.

  • Jan E, wo 13 januari 2010 17:38 Reageer op Jan

    Jan

    Er heeft nog niemand geroepen dat Balkenende weg moet. Logisch want je geeft pas de genadeklap als iemand voldoende verzwakt is. Het is ook voor de hand liggend dat je de electorale gevolgen bij zoiets in de gaten houdt, dus niemand wil zich bezondigen aan premature straffen, want de grillige kiezer zou dat wel eens verkeerd kunnen uitleggen. Dat Balkenende weg moet is voor de meeste Nederlanders wel een wens, maar de politiek moet het nog maar gaan lukken om het zo ver te krijgen.

    Nederland zou na de verkiezingen overigens wel eens onbestuurbaar kunnen worden, want de kans op een 4-partijen kabinet als minimaal noodzakelijk is reëel. Een kabinet met Wilders leidt sowieso tot onbestuurbaarheid, á la de LPF.

  • Meneer Dick, wo 13 januari 2010 17:36 Reageer op Meneer

    Meneer

    Geert Wilders had vandaag wat anders aan zijn hoofd.
    Maar zijn plaatsvervanger in de Tweede Kamer heb ook niet gehoord of gezien. Wie is de vicefractievoorzitter van de PVV eigenlijk?

  • Rob Geurtsen, wo 13 januari 2010 19:39 in reactie op Meneer Dick Reageer op Rob

    Rob

    Wij, het volk!

  • max 58, wo 13 januari 2010 17:21 Reageer op max

    max

    Alwéér die Pechtold: Kan die man niet, op de valreep, door Wouter Bos gepromoveerd worden tot " Nationale Marktmeester"? Persoonlijk kent ie dat vak, en de uitverkoop van de restanten van " Sociaal Nederland" is bij zijn partij ook in goeie handen!! En voor de rest hoop ik vurig, dat de PvdA vooral in beeld houdt dat haar achterban de dupe dreigt te worden van nieuwe verkiezingen! Volgens mij gaat dit hele dispuut niet over Irak, maar over de komende bezuinigingen, en de onmogelijkheid voor PvdA en CDA om daar op een minimaal sociale manier uit te komen! En Verhagen loopt zich, nu de Europese Trip van Balkenende niet doorging, al warm: de Vries mag als " Kees-hond" voor beiden de stemming kweken voor een aflossing van de macht binnen het CDA. Verhagen-Rutte-Wilders: ziet u het al voor zich????

  • Rob van Koot, wo 13 januari 2010 17:09 Reageer op Rob

    Rob

    Heerlijk tv-avondje! Dat wordt weer maximaal draaikonten in de Tweede Kamer en wederom achteruitkijken naar zeven jaar geleden alweer. Per saldo vind ik het een zinloze discussie met louter politieke motieven bij de oppositie, maar van mij kan dit kabinet wel opstappen, dus laat maar gebeuren. Zo'n kans moet je pakken. Gevolg is wel dat de blikken op 2003 zijn gericht en niet op de toekomst van ons land..... As usual.

  • Henk Daalder, wo 13 januari 2010 17:05 Reageer op Henk

    Henk

    Laat Jan Peter B. zich nog even verder de modder in draaien...

  • Marc Brandes, wo 13 januari 2010 16:55 Reageer op Marc

    Marc

    De beweging van de regering om informatie van veiligheidsdiensten eenzijdig uit te leggen is niet uniek.
    In de afgelopen jaren kwam er vanuit de CIA geluiden waarin werd aangegeven dat hun onderzoeksresultaten vaak politiek werden ingekleurd.

    Zie bijvoorbeeld:
    http://www.globalpolicy.org/component/content/article/168/37643.html
    http://www.politico.com/news/stories/0509/22676.html

  • Dik Brix, wo 13 januari 2010 16:44 Reageer op Dik

    Dik

    Ik denk niet dat het JPB erg veel uitmaakt of er een kabinetscrisis komt of niet. Uiteindelijk zal het CDA er toch weer als grootste partij uitrollen en weer in nieuwe kabinet zitten. Maar dan wel verlost van de PvdA, die de grootste klap zal krijgen.

  • Prins Pils, wo 13 januari 2010 22:42 in reactie op Dik Brix Reageer op Prins

    Prins

    Je bedoelt de PvdA die:

    * er voor zorgde dat Nederlanders een ton Icesave-spaargeld terug kregen met een 100% kans op terugbetaling door IJsland,
    * de Nederlandse banken met een reële overlevingskans redden van omvallen, met terugbetaling met dikke rente,
    * de deeltijd-ww aandroeg, die de werkloosheid in Nederland aanmerkelijk minder sterk deed stijgen dan in vergelijkbare landen,
    * momenteel op de rem trapt van de rechtse plannen tot uitbreiding van marktwerking in de zorg, welke gedoemd is te mislukken omdat ziekenhuizen vaaak regionale machtsposities hebben,
    * tegen het uitroepen van politieke steun aan de onnodige en vreselijk bloedige Irak-oorlog was, wat het geheel rechtse kabinet Balkenende I negeerde?

    Die PvdA bedoel je?

  • Freek Abels, wo 13 januari 2010 16:32 Reageer op Freek

    Freek

    Jan Peter begon zich al een beetje ongemakkelijk te voelen.
    Het kan toch niet zo zijn dat hij een kabinet zonder kleerscheuren vier jaar uitzit. Nu zijn escape via Europa mislukt is, dan maar op deze manier.

    Tijd om zijn resultaten van acht jaar premier op te sommen.
    Normen en waarden;
    Eu..........
    Wie helpt me verder...

  • Mostafa Mouktafi, wo 13 januari 2010 16:20 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Een paar weken geleden haden wij hier nog gezellig over oliebollen, nu praten discusseren wij over olie-granaten. Als al die bommen en granaten die op Irak zijn gevallen oliebollen waren, zou de wereld er nu veel beter uitzien.

  • Sir Charles, wo 13 januari 2010 17:18 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sir

    Sir

    Ben ik helemaal met je eens, evenals die bommen en granaten door zelfmoordterroristen die werden gebruikt in en nabij een volle discotheek op Bali, op volle marktpleinen, metro's etc.

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 15:45 Reageer op Frederik

    Frederik

    Wouter Bos zal de beste na-oorlogse premier worden, met Martijn van Dam als minister van buitenlandse zaken.
    De rest is bespreekbaar.

  • Truus Beek, wo 13 januari 2010 16:21 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Truus

    Truus

    Kunt u aangeven dat in het verleden een lijsttrekker van een splinterpartij premier is geworden ??

  • Mostafa Mouktafi, wo 13 januari 2010 16:30 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Bolkestein en Wiegel als bodes in de Tweede Kamer, dat zou een mooi gezicht zijn.

  • Harry de Zomer, wo 13 januari 2010 15:34 Reageer op Harry

    Harry

    Leuk, dat gegil om het aftreden van Balkenende. Feit is dat er helemaal geen premierfahig materiaal rondloopt. Premier Verhagen? Premier Bos of premier Rouvoet? Bewaar me.
    We hebben behoefte aan een echt staatsman, iemand die zich binnen ons systeem kan laten gelden. Na de verkiezing zou ik volgaarne een premier Bolkestein zien....

  • Lin kser, wo 13 januari 2010 17:06 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Lin

    Lin

    Krista van Velzen for Prime Minister!

  • Harry de Zomer, wo 13 januari 2010 18:40 in reactie op Lin kser Reageer op Harry

    Harry

    Hahaha! O...u bent serieus.

  • Piet Knollema, wo 13 januari 2010 17:07 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Piet

    Piet

    Wat heeft Bolkenstein laten zien dat hij dat zou kunnen? Hij was een blauwe maandag minister van Defensie, waar ik mij geen grote wapenfeiten van herinner. Als staatsecretaris van handel sloot hij, als ik het me goed herinner, een handelsovereenkomst of zo iets met Sadam Hoesein. Dat lijkt mij dan ook de enige reden te kunnen zijn waarom hij de opvolger zou moeten worden van de prenier die zijn goedkeuring gaf aan het vernietigen van die zelfde Sadam.

  • Rob van Koot, wo 13 januari 2010 18:09 in reactie op Piet Knollema Reageer op Rob

    Rob

    Nou qua senioriteit is het wel een man van statuur. Bolkestein staat wel voor zijn zaak, meer dan JP denk ik. Ik vind zelf Donner de laatste echte staatsman in dit land, de rest is oppervlakkig gepeupel, van links tot rechts.

  • Harry de Zomer, wo 13 januari 2010 18:44 in reactie op Rob van Koot Reageer op Harry

    Harry

    'k Zag Henk Kamp een tijd lang als premier in de dop, totdat hij met een burnout thuis kwam te zitten. Sorry, mentaal niet sterk genoeg.

  • Harry de Zomer, wo 13 januari 2010 18:47 in reactie op Piet Knollema Reageer op Harry

    Harry

    Hij leidde de VVD met verve en hij, zoals reeds door een ander aangegeven, is te betrappen op principes. Daarnaast weet hij ook wat het is om het bedrijsfleven rond te lopen. Kortom, een ervaren, realistische, welbespraakte man met leidersschapkwaliteiten.

  • Zjen Zen, wo 13 januari 2010 15:21 Reageer op Zjen

    Zjen

    Naar verluidt was de premier bereid een nieuwe verklaring af te leggen, maar weerhield de CDA-top hem daarvan.

    Ik veronderstel dat het " we" dat Balkenende gebruikte in zijn verklaring gisteren niet sloeg op het kabinet maar op de CDA partijtop.
    Verhagen als souffleur, dat past hem goed , de rol van slang met de gespleten tong uit het aards paradijs.

  • YggY ..., wo 13 januari 2010 15:14 Reageer op YggY

    YggY

    Beste PvdA, mocht u voornemens zijn om een crisis te forceren, nog even mee wachten. Wie bepaalt, betaalt. De partij die een crisis veroorzaakt levert hoe dan ook stemmen in, dus dat is niet de juiste richting. U dient er dus voor te zorgen dat het CDA de crisis veroorzaakt.

    Ik stel dan ook het volgende voor, laat Balkenende maar even doorstomen en verlang vooral niet dat hij zijn eerder gedane verklaring herschrijft of herroept. Veel beter is om even contact te zoeken met GroenLinks of de SP. Je laat één van deze partijen een motie indienen voor een parlementaire enquete inzake Irak en die steun je dan vervolgens ruim. In het regeerakkoord staat dat de Irak kwestie niet besproken zal worden, het gevolg zal dus zijn dat het CDA de samenwerking beeindigt en derhalve dus verantwoordelijk wordt voor de breuk in de coalitie.

    Nieuwe verkiezingen en het CDA krijgt dit keer de klappen die ze al jaren verdient.

    Afgesproken?

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 15:22 in reactie op YggY ... Reageer op Frederik

    Frederik

    Nee.
    Geloofwaardigheid nu gaat boven alles.

  • YggY ..., wo 13 januari 2010 15:40 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op YggY

    YggY

    Na het rapport Irak en de reactie van de MP komt het woord geloofwaardig nogal ongeloofwaardig over.

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 16:01 in reactie op YggY ... Reageer op Frederik

    Frederik

    Uiteraard bedoel ik de geloofwaardigheid en standvastigheid van de PvdA.

  • Truus Beek, wo 13 januari 2010 16:24 in reactie op YggY ... Reageer op Truus

    Truus

    Krijgt geen Kamermeerderheid.

  • Thomas Wagenaar, wo 13 januari 2010 14:59 Reageer op Thomas

    Thomas

    Het moet nou maar 'ns afgelopen zijn met dat eeuwige gedebatteer. Elke keer is er weer een 'goed debat' of een 'vruchtbare discussie'. Schop die man er nu toch een keertje uit! Het kan me niet schelen of hij dan wordt opgevolgd door Maxime of wat voor haantje dan ook, parlementariërs dienen zich te verantwoorden naar hun achterban, niet naar elkaar. Boekestijn kan wel weg omdat hij één klein protocolletje heeft geschonden, Balkenende wordt weer alles toegestaan vanwege electorale overwegingen en omdat die man overal om heen kan lullen. Echt, als het zo doorgaat heeft Balkenende straks weer gewonnen, blijf het CDA 'de veilige keuze' en heeft de rest van de volksvertegenwoordiging weer bewezen dat ze zich om laten lullen door onze Harry Potter met de zilveren tong. Zelfs Wilders kan niet eens hard en onomwonden zeggen dat Balkenende nu toch echt weg moet. Recht die rug, parlementariërs, ga toch weer eens vechten voor de belangen van je achterban..

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 15:09 in reactie op Thomas Wagenaar Reageer op Frederik

    Frederik

    Helemaal eens, met 1 restriktie.
    Verhagen is nog erger ( ja het kan ) dan Balkenende.

  • John Galt, wo 13 januari 2010 15:09 in reactie op Thomas Wagenaar Reageer op John

    John

    Ik stel voor om - indien balkenende zich weer uit deze situatie glibbert - we de (spreekwoordelijke) hooivorken en fakkels tevoorschijn toveren en ze even wat grassroots mobdemocratie laten zien daar in Den Haag.

  • Thomas Wagenaar, wo 13 januari 2010 15:29 in reactie op John Galt Reageer op Thomas

    Thomas

    Hear hear, op naar den Haag! De studentenbeweging had gerekend op Maart en Juni, maar eerder kan altijd.

  • Joop Schouten, do 14 januari 2010 14:46 in reactie op John Galt Reageer op Joop

    Joop

    Of je gewoon aansluiten bij de SP.
    Daar ligt alles al klaar.

  • De VVD, wo 13 januari 2010 15:14 in reactie op Thomas Wagenaar Reageer op De

    De

    Het debat is een logisch onderdeel van de parlementaire democratie. Dat geldt ook voor de welbekende meerderheid van stemmen.

  • Thomas Wagenaar, wo 13 januari 2010 15:28 in reactie op De VVD Reageer op Thomas

    Thomas

    Beste meneer d'Holbach,

    Ik ben me er terdege van bewust dat het debat een onlosmakelijk onderdeel is van de parlementaire democratie. Het probleem wat ik ermee heb is dat 'het debat' altijd maar wordt aangezwengeld om oplossingen te vermijden. Zeker in dit geval, maar ook bij de JSF discussie heeft 'het debat' tot een monstercompromis geleid. Het is een keertje afgelopen, en in deze zaak heeft een debat gewoon geen zin omdat Balkenende nou eenmaal heel erg goed is in... lullen. Geef die man nu eens niet de ruimte weer te kunnen vluchten, en onderneem eens actie. Een kabinetscrisis betekent al snel verkiezingen, en dan pas heeft debat weer zin, omdat partijen zich dan weer eens moeten verantwoorden.

    N.B.: Een politicoloog zou overigens verdomd veel respect moeten hebben voor Balkenende òmdat hij zo goed is in lullen, en de inhoud steevast weet te verbergen achter drie lagen van juridisch jargon.

  • Meneer Dick, wo 13 januari 2010 16:35 in reactie op Thomas Wagenaar Reageer op Meneer

    Meneer

    "Zelfs Wilders kan niet eens hard en onomwonden zeggen dat Balkenende nu toch echt weg moet".

    Opvallend dat het niet Wilders is die het hardst schreeuwt.

  • Frederik van Leeuwen, wo 13 januari 2010 14:54 Reageer op Frederik

    Frederik

    Niet dralen. NU een motie van wantrouwen.

  • Lin kser, wo 13 januari 2010 17:08 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Lin

    Lin

    Ja, anders gaan ze weer de omweg via een parlementaire enquête kiezen en dan kunnen we niet tegelijk verkiezingen houden voor gemeenteraad en Tweede Kamer.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel