19 juni 10 20:41 Reageer (105) Politiek RSS

Wilders wekt woede stichting De Ruyter

PVV-voorman verkleedde zich voor Veronica Magazine als de roemruchte admiraal. Een duidelijk gevalletje hoogmoed, zo meent de stichting

De Stichting M.A. De Ruyter, die de nagedachtenis aan admiraal Michiel de Ruyter in ere wil houden, is boos op PVV-voorman Geert Wilders. Een woordvoerder van de stichting heeft een bericht daarover in het Veronica Magazine zaterdag bevestigd.

Wilders liet zich in de week van de Tweede Kamerverkiezingen in Veronica Magazine afbeelden als Michiel de Ruyter, naar zijn zeggen "één van de grootste helden uit de Nederlandse geschiedenis", zo meldt de Volkskrant zaterdagavond.

Een duidelijk gevalletje hoogmoed, zo meent de stichting.

"Wilders is wel de laatste persoon die zich met De Ruyter kan en mag vergelijken", stelt een zegsman van de organisatie. "De Ruyter was, zoals elke goede militair, volstrekt a-politiek. Hij heeft zich nooit bemoeid met alle heftige politieke tegenstellingen van zijn tijd."

Michiel de Ruyter (1637-1676) is één van de bekendste zeehelden uit de Nederlandse geschiedenis.

Lees hier meer

Laatste Reacties (105) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Rob Geurtsen, ma 21 juni 2010 00:33 Reageer op Rob

    Rob

    De Ruyter a-politieke militair. Houdt toch op, de man was te koop en door een bewust gekozen afstand t.o.v. de Oranjes werd hij aangesteld het opperhoofd.

    De eerste keer dat hij op zee vocht voor Zeeland was het een gekocht leger, zoiets als Halliburton vandaag de dag. Mercenairies, meneer, huursoldaat met kwaliteit en verschrikkelijk rijk.

    A-politiek, ach ja je moet jezelf wat kunnen voor liegen als je de nagedachtenis aan die man in leven wilt houden.

  • J van Ginkel, di 22 juni 2010 16:16 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op J

    J

    Dit is een beetje a-historisch! Elk leger en elke vloot in die tijd bestond uit huurlingen. Er was namelijk geen staand leger. Ook Willem de Zwijger of welke generaal of vlootvoogd (ook in andere landen) had alleen huurlingen onder zich - soms kwamen ze uit het betreffende land en dat versterkte wellicht hun inspanningen, maar als het soldij niet kwam ... berg je!!!

    Oorlogvoeren in die tijd was een beetje een zaak van ZZP-ers en uitzendbureaus - denk bijvoorbeeld ook aan de kaapvaart. Michiel was voor zijn tijd redelijk a-politiek, maar wel een duidelijk beschermer van de status quo in Nederland - dwz de handelsnatie beschermen - waarbij handel centraal stond. Vergeleken met zijn tijdgenoten was hij zelfs relatief `beschaafd' - zowel voor zijn eigen mannen als voor anderen (hoewel soms meer, soms minder). Maar nogmaals, dat moet je wel vergelijken met zijn tijdgenoten.
    Alles bij elkaar genomen is hij - ondanks zwakke punten en zwarte bladzijden (zoals iedereen die heeft) - zeker niet de minst geschikte om als nationale held te dienen. Drake in Engeland was heel wat erger ... :-)

  • hans detorenkraai, zo 20 juni 2010 22:55 Reageer op hans

    hans

    LEKKER BELANGRIJK !!! HAHA

  • john van hal, zo 20 juni 2010 22:47 Reageer op john

    john

    Wat voor link zou er in hemelsnaam moeten zijn met Michiel de Ruyter en Wilders?
    Ik snap het werkelijk niet?

  • lieke Meester, zo 20 juni 2010 22:13 Reageer op lieke

    lieke

    Wilders heeft het kapsel van Mozart , Wordt beveiligd als Obama en gedraagt zich als een jonge van tien bij het buitenspelen.
    Laat hem zijn gang maar gaan. Het is veel opgeblazen lucht .

  • - -, zo 20 juni 2010 22:31 in reactie op lieke Meester Reageer op -

    -

    Daar heeft u een punt, maar vergeet niet dat de PVV wel degelijk xenofobische en discriminatoire punten in hun politiek manifest hebben staan.

    Los van deze infantiele poppenkast, waar natuurlijk alleen malloten enig vorm van gelijkenis in zien, zijn de punten in het PVV programma wel degelijk punten om je vraagtekens bij te plaatsen.

  • clara legêne, zo 20 juni 2010 21:49 Reageer op clara

    clara

    Het was pas echt leuk geweest als hij in dat pak met mevrouw Agema in dat roeibootje was gaan zitten. Gemiste kans.

  • Censuur Joop, ma 21 juni 2010 00:14 in reactie op clara legêne Reageer op Censuur

    Censuur

    En dan het liefst een zinkend schuitje.

  • Piet de Geus, ma 21 juni 2010 02:34 in reactie op Censuur Joop Reageer op Piet

    Piet

    Kijk nou nog eens goed naar dat propagandafilmpje: de steven van dat piepende en krakende roeibootje gaat al richting kelder.

  • Han van der Horst, zo 20 juni 2010 17:37 Reageer op Han

    Han

    Het gaat niet aan voor Wilders om zich met Michiel de Ruyter te vergelijken. Waarom? De admiraal was om te beginnen een gehoorzaam dienaar van het establishment, van het begin tot aan het einde. Hij was eerst beschermeling van de Vlissingse regentenfamilie Lampsins. Op hun schepen kon hij zich opwerken van scheepsjongen tot kapitein. Hij heeft zich zowel met handel en goederenvervoer bezig gehouden als met kapen (zeeroof met vergunning waarbij je alleen de vijand mocht beroven, in het geval van De Ruyter de Spanjaarden). Hij wilde net met zijn echtgenote rustig en bescheiden gaan leven, toen de Staten van Holland zijn hulp inriepen om een oorlogsvloot te leiden. Van het een kwam het ander. Uiteindelijk werd hij verbonden aan de admiraliteit van Amsterdam. Dat was een heel mooie positie, omdat Amsterdam de grootste van de vijf verschillende marines (ik weet niet of ik me vertel) die de Republiek in de gouden eeuw op zee bracht. Zijn vrouw ging zogenaamd over de bevoorrading van deze vloot en het verschil tussen De Ruyter en andere hooggeplaatste functionarissen was, dat hij altijd proviand van goede kwaliteit aan de schepen doorverkocht en geen inferieure rotzooi om zijn winsten op te voeren. Hij is er natuurlijk wel rijk van geworden. Ook was De Ruyter een vernieuwend zeestrateeg. Bijnaam: Bestevaer, wat vadertje betekent.
    De Ruyter was gehoorzaamheid verschuldigd aan de hoogmogende heren van de Staten Generaal en eenmaal heeft hij kort en goed een passagier in de trekschuit die maar op de hoge heren bleef schelden (dus ongeveer zoals Wilders dat doet) zonder pardon overboord gesmeten.
    Toen hij na zijn grote overwinning in de Vierdaagse Zeeslag persoonlijk moest komen rapporteren op het Binnenhof, kreeg hij bij wijze van grote eer een stoel aangeboden. Hij mocht voor het eerst zittend en niet staand de vergadering bij te wonen.

    En dat voor iemand die in heel Europa een cultfiguur was en een grote held. Als hij van een van zijn reizen thuis kwam, stonden de meiden van Amsterdam hem op te wachten en vertoonden een gedrag dat tegenwoordige groupies niet zou misstaan.

    Dat dus: een vakbekwame en waarschijnlijk erg sympathieke man, maar ook iemand van grote gezagsgetrouwheid, die Wilders ongetwijfeld de trekschuit af had gegooid in het stinkende water van de vaart.

  • - -, zo 20 juni 2010 23:30 in reactie op Han van der Horst Reageer op -

    -

    Han schreef: "Dat dus: een vakbekwame en waarschijnlijk erg sympathieke man, maar ook iemand van grote gezagsgetrouwheid, die Wilders ongetwijfeld de trekschuit af had gegooid in het stinkende water van de vaart. "

    HAHA LOL :D :D

    Mooi geschreven betoog! :)

  • De Realist, ma 21 juni 2010 00:05 in reactie op Han van der Horst Reageer op De

    De

    Bestevaer betekend eigenlijk niet 'vadertje' maar 'opaatje/grootvader'.

  • - -, ma 21 juni 2010 02:50 in reactie op De Realist Reageer op -

    -

    (c) google

  • De Realist, ma 21 juni 2010 19:02 in reactie op - - Reageer op De

    De

    Kennis.

  • Eric Jan Taapken, zo 20 juni 2010 14:51 Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Grappig dat je hierover kunt vallen, belangrijker punt lijkt mij hoe Geertje of beter Beethoven zich uitlaat overal over zijn Moslimmedemens, lijkt mij ietsje belangrijker dan dit gevalletje!

  • Jan B, zo 20 juni 2010 14:49 Reageer op Jan

    Jan

    De stichting heeft deze foto's gewoon verkeerd begrepen. Niks de Ruyter c.s. maar Wilders en Brinkman als heeren van de Bruyne (!) Ster met Brinkman, als man van de stevige inname, in de rol van van de Boesselaere. "Kijk daar vliegt de PVV meeuw met een stijve lul."

  • kees van eck, zo 20 juni 2010 13:57 Reageer op kees

    kees

    Het mag dan wel een onschuldig grapje zijn van Wilders, ik heb er tenminste hartelijk om gelachen, echt geloofwaardig wordt een politicus niet van dit soort verkleedpartijen. Zie het Cohen of Balkenende nog niet doe...:)

  • Rouane Rabbit, zo 20 juni 2010 13:55 Reageer op Rouane

    Rouane

    Wilders laat zien wat hij wil zijn, sterk, vechtlustig. Dat is zijn idee van een mens waarvan het goed is om op te willen lijken. Wilders geeft aan een bewonderaar te zijn van mannen die in oorlog succes hebben.
    --------
    Zelf heb ik meer met wijsheid en intellect, een keuze voor Vondel, Multatuli of Spinoza zou ik aantrekkelijker vinden.

    ----[U geniet ook dagelijks van de resultaten van wat Michiel bij elkaar geroofd heeft, die VOC-mentaliteit heeft wel de grachtengordel van menig middeleeuws vestingstadje mogelijk gemaakt.]----

    Dat VOC-gedoe doet me aan Balkenende denken, maar dat terzijde.
    Overigens is de Ruyter nooit in "den oost" geweest, zijn wapenfeiten betreffen vooral Europese oorlogen (drie oorlogen tegen Engeland)

    Een wetenschapper, bijvoorbeeld, Anthonie van Leeuwenhoek, de ontdekker van de amoebe, baanbrekend werk, hij legde de kiem voor een volledig nieuwe wetenschap, waar nu nog steeds miljoenen door worden genezen.
    Of de ontdekker van de Oortwolk, Jan Hendrik Oort
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Oortwolk
    Een kunstenaar kan ook, Rembrandt, die de kunst voor eeuwen vooruit licht en schaduw gaf, Mondriaan of Rietveld wier invloed het aanzicht wereld veranderde tot aan de computer waarnaar je nu kijkt.

    Want zeg nou zelf, De Ruyter was eigenlijk een amper geletterde proleet die zijn sporen vooral verdiende in het voeren van zee-oorlog. Niet mijn type held. Wel belangrijk, maar niet iemand met wie ik zou willen dineren.
    Met Wilders ook niet, wat dat betreft passen ze wel bij elkaar.

  • YggY ..., zo 20 juni 2010 14:20 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op YggY

    YggY

    Wilders geeft aan een bewonderaar te zijn van mannen die in oorlog succes hebben.
    .....................
    Ik weet niet of er een diepere gedachte zit achter de uitbeelding van Michiel de Ruyter maar in tegenstelling tot de historische figuren die jij noemt en die ik onderschrijf, is de Ruyter in de geschiedenisboekjes meer aanwezig dan beelden van kunst en wetenschap tenminste dat was nog zo in de tijd dat ik geschiedenis kreeg op school.

    Nou is Wilders denk ik meer een man van het botte bijl principe, in woord en geschrift uit hij zich immer zeer repressief bij het gewelddadige af en daar past een figuur als de Ruyter natuurlijk veel beter bij.

    Ik weet niet hoe de tegenwoordige geschiedenisles eruit ziet maar als ik sommige jeugd hoor praten dan ben ik bang dat er in de beleving van geschiedenis een aantal dingen structureel zijn veranderd wat trouwens niet eens zo slecht hoeft te zijn. In mijn tijd waren de geschiedenisboeken wel heel erg oorlogszuchtig en idolaat over grote veldslagen.

    Ik ben er in geslaagd om mij een keer van school te laten sturen omdat ik tegen de geschiedenisleraar had gezegd dat gezien de inhoud van de geschiedenisboeken op school ik verwachtte dat over 400 jaar Hitler beschreven zou worden als een groot veldheer.

    En dat vond die leraar niet leuk.

  • Home Quest, zo 20 juni 2010 14:50 in reactie op YggY ... Reageer op Home

    Home

    Ik dacht al, waar blijft Hitler nu? Zo voorspelbaar.......

  • YggY ..., zo 20 juni 2010 15:06 in reactie op Home Quest Reageer op YggY

    YggY

    Zo voorspelbaar.......
    ...............
    U had het kunnen voorspellen dat ik een paar zinnen die een beschrijving geven van iets wat er in mijn leven is gebeurd.

    Of heeft u alleen het woordje "Hitler" zien staan.

  • Gracchus Babeuf, zo 20 juni 2010 15:53 in reactie op Home Quest Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Eigen vonk eerst.
    http://www.youtube.com/watch?v=nWcxv6VxshY&feature=related

  • Henk-Jan Mielke, zo 20 juni 2010 14:51 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Had het over een mentaliteit, niet daadwerkelijke tripjes, maar dat terzijde...

  • Rouane Rabbit, zo 20 juni 2010 15:10 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Rouane

    Rouane

    De VOC was een handelsorganisatie. Ik denk dat Wilders weinig van deze handelsorganisatie heeft, als je ziet hou graag hij anders denkende leiders van andere landen schoffeert.

    De VOC was juist een meester in het lijmen van de machthebbers van andere landen (door respect voor hun wederwaardigheden) om op die manier de bevolkingen te kunnen aanzetten tot goedkope productie van de gewenste goederen.

    Juist in Indonesië kwam dit talent van de VOC tot zijn recht. Dit land had nooit een kolonie kunnen zijn als de lokale prinsen en andere machthebbers niet aan de kant van de Nederlanders stonden.
    Je moet niet vergeten dat Indonesië groter is dan Europa, vele tientallen miljoenen inwoners. Dat kun je niet bezetten vanuit Nederlandse koopvaardij, daar moet je de mensen voor je winnen. Ook moslims, ook Boeddhisten, ook allerlei primitievere religies.

    Deze mentaliteit om andere culturen voor zich te winnen mist Wilders geheel en al. Zijn uitstraling, is zelfs vanuit de oppositie, slecht voor ons land.

    Blijft over de oorlogsheld De Ruyter, die ook weinig van de VOC-mentaliteit had, maar vooral goed begreep hoe je een vijand op zee moest verslaan. Dus De Ruyter past inderdaad goed bij Wilders, zoals ik al eerder aangaf, maar het heeft weinig met VOC te maken.

  • Henk-Jan Mielke, zo 20 juni 2010 15:31 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    U moet wel goed lezen, ik zeg nergens dat De Ruyter een VOC'er was. In de spirit van JPB deel ik hem alleen een VOC-mentaliteit toe.

  • Rouane Rabbit, zo 20 juni 2010 15:40 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik had je goed gelezen, en daarom reageerde ik met uitleggen dat hij juist geen VOC-mentaliteit had. Lees mijn reactie nogmaals, het staat er echt in.

  • Henk-Jan Mielke, zo 20 juni 2010 17:06 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Ja, het staat er echt.

  • Rouane Rabbit, zo 20 juni 2010 19:58 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Rouane

    Rouane

    ;-)

  • Mostafa Mouktafi, zo 20 juni 2010 21:37 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Geen VOC-er maar wel een zwaard drager.

  • Home Quest, zo 20 juni 2010 13:41 Reageer op Home

    Home

    Hallo, de verkiezingen zijn voorbij.....

  • Aart Visser, zo 20 juni 2010 13:25 Reageer op Aart

    Aart

    Over dat a-politieke karakter van de Ruyter denken ze in Engeland ook anders...

  • Lucas Lay, zo 20 juni 2010 12:47 Reageer op Lucas

    Lucas

    Excuses maken, Greet!

  • YggY ..., zo 20 juni 2010 13:11 in reactie op Lucas Lay Reageer op YggY

    YggY

    Greet?

    een Meet en Greet

  • Lucas Lay, zo 20 juni 2010 17:53 in reactie op YggY ... Reageer op Lucas

    Lucas

    Ja, Greet. Ik noem 'm graag Greet.

    Niet van "meet and greet", maar uiteraard de Oudhollandsche naam Greet.

  • Dehnus Nörder, zo 20 juni 2010 12:33 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Eerlijk gezegd werd ik er niet boos van maar eerder onpasselijk. Ik vond het wat te goedkoop en heel erg misbruik makend/geen respect tonen voor overleden mensen. Maar goed meneer Wilders zijn stemvee slikt het waarschijnlijk als koek, maar ik vond het zelf getuigen van weinig respect en kennis maar ook vooral van een gigantisch ego.

  • YggY ..., zo 20 juni 2010 13:08 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op YggY

    YggY

    Bij Wilders zul je geen respect aantreffen, hij toont geen respect en hij heeft geen respect.

    Hij respecteert alleen zichzelf

  • , zo 20 juni 2010 13:29 in reactie op YggY ... Reageer op

    Nee, dat denk ik niet.
    Iemand die zichzelf respecteeert schreeuwt niet zo hard en scheldt niet zo vaak.

  • Thayli - Rah, zo 20 juni 2010 11:53 Reageer op Thayli

    Thayli

    Zo, is die stichting ook weer eventjes in het nieuws geweest. Kunnen ze zich weer in de handjes wrijven!

    Maar zeg dan niet dat Wilders 'wel de laatste is' die 'zich met De Ruijter mag vergelijken', want dan snap je het hele concept van a-politiek zijn niet. En waarom denken dit soort stichtingen die zich een naam hebben toegeëigend meteen dat ze het alleenrecht hebben?

  • Rouane Rabbit, ma 21 juni 2010 08:41 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[En waarom denken dit soort stichtingen die zich een naam hebben toegeëigend meteen dat ze het alleenrecht hebben?]---

    Er is meer sprake van een opinie van die stichting, want ze kunnen inderdaad niet vergelijken dat wie dan ook de beeltenis van de Ruyter gebruikt.

    http://www.kb.nl/bc/zkw/pictures/zkw_10b.jpg

    Deze politieke beeltenis hangt zelfs in het Vlissings museum voor Scheepvaart. Tussen een hoop andere De Ruyter prullaria, zoals dit briefje van 100 Gulden

    http://members.home.nl/tettero/ZuidHolland/Ruyter.jpg

  • Rouane Rabbit, ma 21 juni 2010 08:49 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Rouane

    Rouane

    'vergelijken' moet zijn 'verbieden'

    goede morgen

  • ron de boer, zo 20 juni 2010 11:24 Reageer op ron

    ron

    "Michiel de Ruyter (1637-1676) is één van de bekendste zeehelden uit de Nederlandse geschiedenis."

    Iedereen die opgelet heeft op school weet dat de Ruyter nog op hoge leeftijd ten strijde trok met slecht materieel en daarbij het leven liet.

    Hij was toe 69 jaar en niet 39.

    Het zou respectvol zijn richting de Ruyter om die gegevens juist weer te geven.

  • Censuur Joop, zo 20 juni 2010 18:42 in reactie op ron de boer Reageer op Censuur

    Censuur

    Klopt. Het had dan ook niet 1637 moeten zijn maar 1607. Toen werd de goede man geboren. Te Vlissingen.

    Nou wordt hem postuum mooi nog even dertig jaar leven en zich inzetten voor de Nederlanden door de neus geboord. :(

  • John L., zo 20 juni 2010 11:18 Reageer op John

    John

    En het geld van de fotoshoot ging naar stichting KiKa.

  • adriaan stok, zo 20 juni 2010 11:10 Reageer op adriaan

    adriaan

    Hij heeft natuurlijk iets met water,euh..o ja!natuurlijk,waterstofperoxide.

  • Thayli - Rah, zo 20 juni 2010 12:26 in reactie op adriaan stok Reageer op Thayli

    Thayli

    Om zo'n flauwe grap zou Bassie nog niet eens lachen, Adriaan.

  • Henk-Jan Mielke, zo 20 juni 2010 10:13 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Beetje zelfspot moet kunnen. Als Wilders nu zelfs wordt aangevallen om een fotoshoot. Laat hem lekker verkleden als zijn held, prima toch. U geniet ook dagelijks van de resultaten van wat Michiel bij elkaar geroofd heeft, die VOC-mentaliteit heeft wel de grachtengordel van menig middeleeuws vestingstadje mogelijk gemaakt. Als Michiel de Ruyter er niet was geweest, had Anne Frank helemaal geen achterhuis gehad om haar dagboek in te schrijven...

  • - -, zo 20 juni 2010 12:50 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op -

    -

    Ontluisterend hoe slecht u de vaderlandse geschiedenis kent.

  • Henk-Jan Mielke, zo 20 juni 2010 14:45 in reactie op - - Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Daar hebben we toch wikipedia voor?

    Dus u wilt beweren dat Neerlands rijkdom niet gefundeerd is op het uitbuiten van inheemse volken en het stelen en roven van andermans eigendommen, of wilt u dat liever niet weten. De Ruyter was gewoon een zeerover in dienst van Nederland, maar kijkt u vooral met een oranje bril naar de geschiedenis.

  • - -, zo 20 juni 2010 15:08 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op -

    -

    Michiel de Ruyter was een Nederlander, niet in "dienst" van Nederland maar gewoon als (vice)admiraal aangesteld bij de admiraliteit van Amsterdam; de toenmalige Nederlandse marine.

    Bovendien was hij bekend als admiraal in de functie die hij bekleedde; niet die van zeerover. Wel verjoeg hij zeerovers maar dat is een ander verhaal.

    Wat betreft de rest van uw emotionele retoriek zou u er goed aan doen eens de geschiedkundige wetenswaardigheden van Wikipedia in de bredere context te plaatsen.

  • Henk-Jan Mielke, zo 20 juni 2010 15:40 in reactie op - - Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Dat is geen antwoord op mijn vraag over het fundament van Nederlands rijkdom, dat mede door het geroof en geplunder door De Ruyter is vergaard.

  • - -, zo 20 juni 2010 21:51 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op -

    -

    Nee slimmerd, de rijkdom is grotendeels te danken aan de V.O.C. (minus mentaliteit). Michiel de Ruyter was een admiraal die 'niet' eigenhandig verantwoordelijk was voor de rijkdom dat we aan de V.O.C. te danken hadden.

    V.O.C. is heel wat anders dan de Nederlandse marine!

    U vergelijkt appels met peren, maar dat is een 'rechtse' hobby zullen we maar stellen.

  • - -, zo 20 juni 2010 12:57 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op -

    -

    Er bestaan overigens goede behandelingen voor mensen die zichzelf in een matrozenpak hijsen om zich te identificeren met een oude admiraal.

    Dus de ophef is overbodig.

    Wel zorgelijk is natuurlijk dat mensen willens en wetens bewust een stem uitbrengen op een xenofobische populist waarbij het zonneklaar is dat er een aantal zaakjes los zitten in diens bovenkamer.
    Al helemaal verontrustend is wanneer zijn aantijgingen ten aanzien van de Islam aantoonbaar nonsens betreft mensen hierin meegaan.

    Het zegt iets over de onvrede en gebrek aan geschiedkundige know-how onder een deel van het electoraat.

  • , ma 21 juni 2010 09:01 in reactie op - - Reageer op

    Ik moest even lachen.
    Dacht even aan Wilders in een Napoleon-outfit...................

  • Johnny Berry, zo 20 juni 2010 06:02 Reageer op Johnny

    Johnny

    " Stichting Michiel de Ruyter boos op 'zeeheld' Wilders "

    En zoals zo vaak gaat het dus weer nergens over.

    Lekker belangrijk.

    En maar demoniseren.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 20 juni 2010 01:36 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Majeure nieuwswaarde...

    De verkiezingen zij ècht voorbij,

  • YggY ..., za 19 juni 2010 23:42 Reageer op YggY

    YggY

    Veel betert kan Wilders geen uiting geven aan zijn megalomane gedrag.

    Hij wordt al zeeziek als hij in de badkuip zit.

  • uitgeschreven uitgeschreven, za 19 juni 2010 23:36 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Zijn ze daar niet een beetje erg laat mee? Wellicht net zo ingeslapen als de roemruchte admiraal zelf?

  • Rouane Rabbit, za 19 juni 2010 23:07 Reageer op Rouane

    Rouane

    Het gebeurt wel vaker dat De Ruyter voor politieke doeleinden werd gebruikt.

    http://www.kb.nl/bc/zkw/pictures/zkw_10b.jpg

  • YggY ..., za 19 juni 2010 23:56 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op YggY

    YggY

    Oeps

    Hoe doe je dat toch steeds weer?

  • Rouane Rabbit, zo 20 juni 2010 00:15 in reactie op YggY ... Reageer op Rouane

    Rouane

    De poster hangt in het scheepvaartmuseum in Vlissingen.

    Ik heb een goed geheugen.

    Hier nog een toepassing van het hoofd van de Ruyter, let op EU-haters, deze afbeelding kan sterke emoties van weemoed oproepen.
    http://members.home.nl/tettero/ZuidHolland/Ruyter.jpg

  • YggY ..., zo 20 juni 2010 00:39 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op YggY

    YggY

    Soms verbaas je me, vermaak je me en je informeert me maar je ergert me nooit.

    Ga dus nog maar een poosje zo door.

  • Rouane Rabbit, zo 20 juni 2010 14:00 in reactie op YggY ... Reageer op Rouane

    Rouane

    ;-)

  • uitgeschreven uitgeschreven, zo 20 juni 2010 02:30 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Sterker nog, hij stond prominent op een van de meest gebruikte frankeerwaarden die de postzegels met de kopjes van Willemientje in de oorlog vervingen. De zogenaamde Zeehelden serie.

  • Gracchus Babeuf, zo 20 juni 2010 15:45 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Gracchus

    Gracchus

    De multi-culti held De Ruyter:
    http://www.youtube.com/watch?v=QiL1cnU8ZoE&feature=related

    In een blauw geruite kiel
    door A.L. De Rop - overigens heeft De Ruyter Indië nooit bezocht
    In een blauw geruite kiel
    draaide hij aan't grote wiel
    de ga-a-a-anse dag.
    maar Michieltjes jongenshart
    leed ondragelijke smart
    ahach, ahach, ahach.
    Als matroosje vlug en net
    Heeft hij voet aan boord gezet
    Dat hoorde zo.
    Naar Oostinje, naar de West
    Jongens, dat gaat opperbest!
    Hojo, hojo, hojo, hojo!
    Daar staat Hollands admiraal
    Nu een man van vuur en staal
    De schrik der zee.
    't Is een Ruiter naar den aard
    Glorierijk zit hij te paard!
    Hoezee, hoezee, hoeze, hoezee!

  • Zjen Zen, zo 20 juni 2010 10:56 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Rouane....je Meent! ut!

  • Gracchus Babeuf, zo 20 juni 2010 15:05 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Je komt die Geert Wilders óveral tegen. Wat-ie allemaal niet doet om aandacht te krijgen.

  • Hugo Gündel, za 19 juni 2010 22:55 Reageer op Hugo

    Hugo

    Wordt er nu bij gebrek aan scherpe munitie met losse flodders op Admiraal Wilders geschoten?

  • Mostafa Mouktafi, za 19 juni 2010 22:44 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Breng die jonge man een psychiater voordat hij Nederlandse samenleving sloopt, want samenleving slopen is makkelijker dan bouwen.

  • De Realist, za 19 juni 2010 23:46 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op De

    De

    U spreekt uit ervaring?

  • - Puszkin, zo 20 juni 2010 07:44 in reactie op De Realist Reageer op -

    -

    De realist aan Mostafa:
    "U spreekt uit ervaring? "

    Wat bedoelt u precies?

  • Zjen Zen, zo 20 juni 2010 10:58 in reactie op De Realist Reageer op Zjen

    Zjen

    Waar heb jij het over?

  • Mostafa Mouktafi, zo 20 juni 2010 12:36 in reactie op Zjen Zen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    over realiteit!!

  • Zjen Zen, zo 20 juni 2010 13:07 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik reageerde op de Realist Mostafa en niet op jou.

  • Mostafa Mouktafi, zo 20 juni 2010 13:40 in reactie op Zjen Zen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Natuurlijk begrijp ik het, daarom vroeg ik me of hij wel aan de realiteit dacht en mee doet!
    Bedankt!!

  • De Realist, zo 20 juni 2010 17:17 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op De

    De

    Dat is nu zwarte humor, en dat is een van de weinige vormen van humor die vaak wél wat met de realiteit heeft. Beetje zelfspot had u goed gestaan!

  • Mostafa Mouktafi, zo 20 juni 2010 20:23 in reactie op De Realist Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Humor kent geen kleur, monsieur.

  • De Realist, ma 21 juni 2010 00:06 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op De

    De

    Ik geloof dat u onbekend bent met het fenomeen sarcasme ...

  • Thayli - Rah, zo 20 juni 2010 12:22 in reactie op De Realist Reageer op Thayli

    Thayli

    Hahaha, da's een goeie!

  • Zjen Zen, zo 20 juni 2010 13:08 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Zjen

    Zjen

    Dat is een botte lompe..geen goeie.

  • Gracchus Babeuf, zo 20 juni 2010 15:08 in reactie op Zjen Zen Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Geen losse flodder van de realist, maar een nat rotje: pfllmrsssjjj

  • Bernie Whistler, za 19 juni 2010 22:43 Reageer op Bernie

    Bernie

    Dagelijks opgedost als vergeelde Mozart en ook nog Michiel de Ruyter willen spelen? Dát zet natuurlijk kwaad bloed :)

  • Wilbert Boeijen, za 19 juni 2010 22:28 Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Het is gewoon een alternatieve Dutch Dress. Ditmaal voor gestampte muisjes. Een SMS'je naar de FIFA en oppakken die vent. Zo doen wij dat.

  • M. de Lange, za 19 juni 2010 22:18 Reageer op M.

    M.

    Nou, heeft de De Ruyter-stichting zich ook weer van haar meest correcte kant laten zien. Next!

  • , zo 20 juni 2010 09:34 in reactie op M. de Lange Reageer op

    Volgende keer verkleed hij zich als Majoor Bosshart.
    Wat zeggen ze dan bij het Heilsleger, denkt U.

  • Dr Oetlul, za 19 juni 2010 22:01 Reageer op Dr

    Dr

    Inderdaad. Michiel de Ruyter was een sociaal persoon die het beste voorhad met de medemens. Ook was hij een voorstander van de multiculturele samenleving en deed hij er zo veel mogelijk aan het volk gelijk te stellen aan de adel.
    Hij was een held met een sociaal gezicht, iemand waar Wilders zich absoluut niet mee mag meten...
    Beste stichting jongens, ga zelf even jullie geschiedkundige kennis bijschaven en kom niet met verhalen dat Michiel de Ruyter zo'n lievertje was waar Wilders niet aan mag komen.
    Ik denk dat JUIST Wilders zich moet identificeren met zo'n piraat als de Ruyter.

  • Klaas Klasbak, za 19 juni 2010 21:41 Reageer op Klaas

    Klaas

    Het zal wel verkeerd vallen en mierenneukerig overkomen, maar Wilders heeft zichzelf nooit met Michiel de Ruyter vergeleken. Hij heeft enkel bewondering voor de man uitgesproken, want het thema van de fotoshoot was immers helden.

  • Gavi Mensch, zo 20 juni 2010 01:31 in reactie op Klaas Klasbak Reageer op Gavi

    Gavi

    valt wel mee, wel miereneukerig dat wel ;-)
    Zo kijkt hij ook naar zich zelf....als held, wedden?

  • Gavi Mensch, zo 20 juni 2010 01:33 in reactie op Klaas Klasbak Reageer op Gavi

    Gavi

    Ooit een stukje op mijn blog gezet met blondie in de hoofdrol: als patient..... wordt elke dag meer realiteit....

  • Aart Visser, za 19 juni 2010 21:34 Reageer op Aart

    Aart

    Ik zou zeggen, mensen, trap hem maar weer lekker de grond in... ik zie geen ander nut van dit artikel met de nieuwswaarde nul. Is het komkommertijd ofzo?

  • Roland Bruynesteyn, za 19 juni 2010 21:28 Reageer op Roland

    Roland

    Wat is het probleem? Leuk dat Wilders een Nederlandse historische figuur als held kiest om na te bootsen.

  • Renée Olsthoorn, za 19 juni 2010 21:19 Reageer op Renée

    Renée

    Koos Wilders het ruime sop maar, werd ie maar een zeiljongetje! ;)

  • Piet de Geus, za 19 juni 2010 21:43 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Piet

    Piet

    Ik zat meer aan gestampte muisjes te denken.

  • Renée Olsthoorn, za 19 juni 2010 22:31 in reactie op Piet de Geus Reageer op Renée

    Renée

    Kleine muisjes hebben grote wensjes, beschuitjes met gestampte mensjes...

    John O'Mill (geloof ik) :))

  • YggY ..., za 19 juni 2010 23:52 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op YggY

    YggY

    Als g'Uzelv' eens zag
    zoals andren U zien
    dan schoot g'in de lach
    of voor Uw kop misschien

    John O'Mill

  • Gavi Mensch, zo 20 juni 2010 01:35 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Gavi

    Gavi

    Goed gevonden;-))

  • , zo 20 juni 2010 09:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    kleine muisjes hebben kleine wensjes:
    beschuitjes met gestampte mensjes................

  • Hans van der Helm, za 19 juni 2010 22:11 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Hans

    Hans

    Ketelbinkie lijkt me beter, heb hij de hele dag werk ;-))

  • Renée Olsthoorn, za 19 juni 2010 22:31 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Renée

    Renée

    LOL!

  • Piet de Geus, zo 20 juni 2010 00:04 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Piet

    Piet

    En met een 1, 2, 3 in godsnaam ging 't ketelbinkie overboord...

  • Gracchus Babeuf, zo 20 juni 2010 15:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Rattennesten in het vooruit en kakkerlakken: de PVV?
    http://www.youtube.com/watch?v=vinZ76KKACQ&feature=PlayList&p=C625C2984E880A40&playnext_from=PL&playnext=1&index=8


    ketelbinkie
    Toen wij van Rotterdam vertrokken
    Met de Edam, een oude schuit
    Met kakkerlakken in 't midscheeps
    En rattenesten in het vooruit
    Toen hadden wij een kleine jongen
    Als ketelbinkie bij ons aan boord
    Die voor de eerste keer naar zee ging
    En nooit van haaien had gehoord
    Die van zijn moeder aan de kade
    Wat schuchter lachend afscheid nam
    Omdat hij haar niet durfde zoenen
    Die straatjongen uit Rotterdam

    Hij werd gescholden door de stoker
    Omdat hij al op de eerste dag
    Toen we net de pier uit waren
    Al zeeziek in de foc'sle lag
    En met jenever en citroenen
    Werd hij weer op de been gebracht
    Want zieke zeelui zijn nadelig
    En brengen schade aan de vracht
    Als ie dan sjouwend met zijn ketels
    Uit de kombuis naar voren kwam
    Dan was het net een brokje wanhoop
    Die straatjongen uit Rotterdam

    En als ie 's avonds in z'n kooi lag
    En moe van 't sjouwen eind'lijk sliep
    Dan schold de man die wacht te kooi had
    Omdat ie om zijn moeder riep
    Toen is ie op een mooie morgen
    't Was in de Stille Oceaan
    Terwijl ze brulden om hun koffie
    Niet van zijn kooi goed opgestaan
    En toen de stuurman met kinine
    En wonderolie bij hem kwam
    Vroeg hij een voorschot op zijn gage
    Voor 't ouwe mens uit Rotterdam

    In zeildoek en op rooster baren
    Werd hij die dag op 't luik gezet
    De kapitein lichtte zijn petje
    En sprak met grocstem een gebed
    En met een één, twee, drie in Godsnaam
    Ging 't ketelbinkie overboord
    Die 't ouwetje niet dorst te zoenen
    Omdat dat niet bij zeelui hoort
    De man een extra mokkie schoot an
    En 't ouwe mens een telegram
    Dat was het einde van een zeeman
    Die straatjongen uit Rotterdam

    (c) Louis Davids

  • De Realist, za 19 juni 2010 21:18 Reageer op De

    De

    Ik lees nergens iets over 'een duidelijk gevalletje hoogmoed' in de woorden van die stichting.

  • Irma Noord, za 19 juni 2010 21:16 Reageer op Irma

    Irma

    Ach ja..... is het de ophef waard?

  • Aart Visser, za 19 juni 2010 21:15 Reageer op Aart

    Aart

    Hoogmoed?

    Ik vind het humor!

  • Gracchus Babeuf, zo 20 juni 2010 16:08 in reactie op Aart Visser Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Zoals dit?
    http://www.youtube.com/watch?v=k2qgsbVnEJk&feature=PlayList&p=A7335B69B88DAB12&playnext_from=PL&playnext=2

  • Gracchus Babeuf, zo 20 juni 2010 17:18 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Dit is het filmpje.
    http://www.youtube.com/watch?v=KOAyOw9dbHo

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel