18 april 11 16:12 Reageer (67) Politiek RSS

Wilders en Moszkowicz moeten het met huidige rechters doen

Wrakingskamer: Irritatie bij de verdediging over de gang van zaken geen reden tot wraking

Een verzoek van advocaat Bram Moszkowicz om de rechters te wraken is door de wrakingskamer van de rechtbank in Amsterdam van tafel geveegd. De wrakingskamer oordeelde dat er geen enkele reden was om de rechters van partijdigheid te verdenken.

Door redactie Joop

Moszkowizc wilde de rechters wraken, omdat zij weigerden proces verbaal op te laten maken tegen getuige Bertus Hendriks wegens meineed. Volgens de wet kan een rechtbank bij een verdenking van meineed een procedure opstarten, maar is ze daartoe niet verplicht. Irritatie over de beslissing om dat niet te doen, is geen reden voor wraking, aldus de wrakingskamer. Alleen als die beslissing zo onbegrijpelijk is dat alleen al daardoor de schijn van partijdigheid is gewekt, kan een wraking slagen. In dit geval was dat volgens de wrakingskamer niet aan de orde.

De advocaat van Geert Wilders beschuldigde de oud-journalist en Midden-Oosten deskundige Hendriks van meineed, omdat deze in zijn getuigenis over een etentje met een andere getuige, de arabist Hans Jansen, iets anders zou hebben gezegd dan eerder tegen dagblad De Pers. 

Hendriks en Jansen werden beiden over het etentje gehoord om vast te stellen of Jansen hierbij onder druk werd gezet door raadsheer Schalken, die het OM had verzocht om Wilders te vervolgen.

Laatste Reacties (67) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Kareltje Holbeek, di 19 april 2011 11:23 Reageer op Kareltje

    Kareltje

    Herinneren wij ons de vorige wrakingsaangelegenheden nog, de tumult in de media? Ik heb even gegoogeld op Joop, naar aanleiding van de vorige wrakingsverzoeken (rond 20 okt 2010), 700 reacties, 300 reacties.

    Nu valt het stil, 60 reacties, men verliest zijn interesse, het wrakingswapen is bot geworden, mensen interesseren zich niet meer zo voor het proces Wilders.

    Vrijspraak, veroordeling, het is Wilders allemaal om het even, maar dat men zich niet meer interesseert, dat is het ergste wat Wilders kan gebeuren. Dat is de manier waarop Wilders verliest, en niet alleen deze rechtszaak.

  • Aert Willem d'Holbach, di 19 april 2011 13:00 in reactie op Kareltje Holbeek Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dus het aantal reacties op Joop is bepalend voor de kwaliteit van het juridische middel dat in een rechtszaak wordt ingezet...?

    Zozo... Dat Joop, dat is toch wel machtig. De eerste stap in de richting van jury-rechtspraak met de échte Jopers als kwaliteitsjury?

    Kunt u overigens uw analyse even plaatsen in de periode waarin die 700/300 reacties zijn geplaatst? Was dat in een maand? Twee maanden? Een week? En hoe verhoudt zich dat tot het huidige wrakingsverzoek dat nog heel vers is?

  • Gordon Leipheimer, di 19 april 2011 19:22 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Gordon

    Gordon

    Beste Aert, ik heb drie keer teruggelezen, maar ik kan nergens terug lezen dat de kritiek van jou op Holbeek terecht is. Nergens zegt hij dat Joop een jury moet vormen, hij noemt, volgens mij, de reacties op Joop als voorbeeld van de media rumoer die nu ontbreekt, en toen wel degelijk aanwezig was, niet meer dan dat.

    Hier is een pagina op Joop over wraking in het Wilders proces, 735 reacties in een dag of vijf. Dit verzoek tot wraking is ook enige dagen oud en trekt 65 reacties. Het zal de 700++ zeer niet halen.

    Een aanmerkelijk verschil, waar Wilders, denk ik, niet blij mee is.

  • Joris Driepinter, di 19 april 2011 09:32 Reageer op Joris

    Joris

    De verdediging van Bram en Wilders is steeds gericht op het aantonen van een schijn van partijdigheid die aan de rechterlijke macht en dit proces zou kleven. Als Wilders zijn uitlatingen volgens die criteria zouden worden beoordeeld “de schijn van haat zaaien en discriminatie” ligt een snelle veroordeling voor de hand.

    Het zal uiteindelijk wel de tactiek van de verdediging zijn om aan het eind de boel om te draaien. Het zo te brengen dat, als de schijn van iets, niet als argument tegen de rechters gebruikt mag worden,
    tegen getuigen of tegen het proces in zijn geheel, het ook niet van toepassing kan zijn op de uitspraken van Wilders.

  • Erik Does, ma 18 april 2011 23:55 Reageer op Erik

    Erik

    Kunnen we het nu eindelijk eens over de zaak zelf hebben please? Hij wordt toch wel vrijgesproken. Ik verheug me er al zo lang op dat Wilders gaat aantonen dat hij nooit haat kan zaaien "omdat hij de waarheid spreekt". Dat wordt pas lachen.

  • Joop Schouten, di 19 april 2011 10:50 in reactie op Erik Does Reageer op Joop

    Joop

    Waarheid? De Gedoger en de Waarheid? Ha, ha, ha, ha...
    Zijn 'argumenten' zijn niet zuiver omdat ze niet van alle kanten bekeken zijn of onderbouwd met keiharde wetenschappelijke bewijzen...
    Het is een charlatan...

  • Erik Does, di 19 april 2011 14:08 in reactie op Joop Schouten Reageer op Erik

    Erik

    ----- Waarheid? De Gedoger en de Waarheid? -----

    Tsja, ik heb het niet bedacht :-). Zo begon Wilders aan dit proces vorig jaar. Je kunt geen haat zaaien of bevolkinsgroepen beledigen als je de waarheid spreekt, of woorden van die strekking.

  • Gerwin van Eersel, wo 20 april 2011 17:12 in reactie op Erik Does Reageer op Gerwin

    Gerwin

    De waarheid?

    Een "tsunami van niet westerse allochtonen" bijvoorbeeld?

    De waarheid is dat de uitstroom groter is dan de instroom. Onze tsunami overspoelt het buitenland.

    Zo zijn er voor elke uitspraak van wilders gerelateerde feiten te vinden die zij uitspraak als onwaar illustreren.

  • Joop Schouten, ma 18 april 2011 22:58 Reageer op Joop

    Joop

    Zo, nu de volgende stap naar de waarheidsvinding.

    ...

    Overigens hoeft Blond Barbertje van mij niet te hangen.
    Als hij zijn onbeschofte en achterlijke uitspraken maar achterwege laat.
    Verplicht. Hij heeft tenslotte een 'voorbeeldfunctie'. (Straks wordt schreeuwen nog een gewoonte.)

    Heeft die vent eigenlijk een echt vak geleerd?

  • de heer Meijerink, ma 18 april 2011 22:42 Reageer op de heer

    de heer

    Bram gebruikt het aloude Mae West-principe: het maakt niet uit HOE je in het nieuw komst, ALS je maar in het nieuws komt.
    Heel droevig allemaal! Daarna volgde de te voorspellen huili-huili reactie van beide heren om nog wat extra publiciteit te krijgen.

  • Paradox !, ma 18 april 2011 19:57 Reageer op Paradox

    Paradox

    Ik snap niet zo goed wat de zin is van dit juridisch moeras. Een snelle vrijspraak is iedereen gelukkiger mee.

  • Ernst Anepool, ma 18 april 2011 20:17 in reactie op Paradox ! Reageer op Ernst

    Ernst

    Spreek voor jezelf, eenieder die racisme verfoeilijk vind zal niet blij worden van een vrijspraak...


    Dat er mensen zijn die vrijheid van belediging in de grondwet willen, moeten zij weten, ik vind het getuigen van een groot gebrek aan elementaire opvoeding.

  • Paradox !, ma 18 april 2011 21:34 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Paradox

    Paradox

    Stel de veroordeling komt er, dan wat? Kan Wilders martelaar van het jaar spelen, en zijn de onderwerpen van zijn laster niet minder beledigd dan voorheen.

  • Hjalmar Hoort, ma 18 april 2011 22:52 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    "Spreek voor jezelf, eenieder die racisme verfoeilijk vind zal niet blij worden van een vrijspraak..."

    Suggereer je nu weer dat iedereen die voor vrijspraak is racistisch is?

  • Matthias Justin, ma 18 april 2011 22:15 in reactie op Paradox ! Reageer op Matthias

    Matthias

    Mensen die - gelukkig - anders denken geen woorden in de mond leggen, lijkt me.

    Verder een duidelijk luidende beslissing die vooral aangeeft dat je je niet moet laten leiden door irritatie. Dit gehele wrakingsgebeuren is bijster kinderachtig en een advocaat onwaardig. Om dan als 'voorman' van een politieke partij nog een schep erbovenop te doen en er kinderlijk op aantwittert bewijst slechts wat een slecht verliezer de man is.

  • Gracchus Babeuf, di 19 april 2011 10:21 in reactie op Paradox ! Reageer op Gracchus

    Gracchus

    'Een snelle vrijspraak is iedereen gelukkiger mee.'
    Ik denk van niet. Gert Wilders is juist hartstikke blij dat het nog lang niet afgelopen is. Hoe langer het duurt, hoe langer hij nog het slachtoffer en de martelaar kan uithangen. Mos vindt het ook leuk om in de schijnwerpers te staan.

  • Des Duivels, ma 18 april 2011 18:29 Reageer op Des

    Des

    Op de eerstvolgende zitting van deze zaak wordt de rechtbank onmiddelijk opnieuw gewraakt. Dit n.a.v. de opmerking van van Oosten dat de wraaking een vooropgezet plan van de verdediging. Een volstrekt onnodige en imfame opmerking die getuigt van disrecpect en grove vooringenomenheid. Ditmaal zal de wrakingskamer er niet onderuit komen het verzoek te honoreren.

    Het argument dat een wrakingsverzoek direct ingevoerd moet worden gaat ditmaal niet op. De rechtbank was immers reeds gewraakt vanwege een andere kwestie.

  • Hein van Leeuwen, ma 18 april 2011 18:39 in reactie op Des Duivels Reageer op Hein

    Hein

    Interessant was dat de wrakingskamer ook duidelijk maakte dat een wrakingsverzoek niet uit irritatie kan worden gedaan. Dat was een gevoelige tik op de vingers van de advocaat en zijn client.

  • Des Duivels, ma 18 april 2011 18:59 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Des

    Des

    it's all in the eye of the beholder... dat waren de letterlijke woorden van Van oosten op de vraag van Mosckowics of er werd geinsinueerd dat er sprake was van opzet.

    Pats boem... gotcha dacht Moszkowic.. Hier geeft Van Oosten zelf al aan dat er een schijn van partijdigheid is.

    Het draait bij dit proces om de beeldvorming. Wilders als Don Quichote die de strijd aangaat tegen de hogepriesters van de linkse kerk en haar corrupte rechters.

    Het beeldmateriaal van de zichtbaar geirriteerde rechter Van Oosten zullen de huiskamers vullen..

  • Hein van Leeuwen, ma 18 april 2011 21:51 in reactie op Des Duivels Reageer op Hein

    Hein

    Onzin, de werkelijkheid is dat Mosko een waarschuwing heeft gekregen volgens de regelen der kunst. Een volgende wraking die niet conform is zal worden afgewezen en navolgende wrakingsverzoeken kunnen dan niet meer worden gedaan.

    Dat, waarde PVV aanhanger, is een belangrijke vingerwijzing.

  • Gracchus Babeuf, di 19 april 2011 10:23 in reactie op Des Duivels Reageer op Gracchus

    Gracchus

    'Het beeldmateriaal van de zichtbaar geirriteerde rechter Van Oosten zullen de huiskamers vullen..'
    Nee hoor, het beeld van martelaar Wilders en zijn opperstalmeester vullen de huiskamers.

  • Eric Jan Taapken, ma 18 april 2011 19:08 in reactie op Des Duivels Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Het lijkt the bold and the beautiful wel he, daar komt ook nooit een einde aan denk ik?!

  • Ernst Anepool, ma 18 april 2011 21:36 in reactie op Des Duivels Reageer op Ernst

    Ernst

    Je kletst uit je nek, Bram M. is de rechtszaak gewoon ana het traineren om er meer aan te kunnen verdienen...

    Nog ene keer wraken en hij zal zichzelf volstrekt onmogelijk maken.

  • Des Duivels, ma 18 april 2011 22:32 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Des

    Des

    Het is maar belastinggeld dus waar heb je het over? Voor eenieder die niet vastgeroest zit in politieke dogma's wordt meer en meer duidelijk welke politieke spelletjes er gespeeld worden.

    Het speelt Wilders allemaal in de kaart. Ondertussen wordt Hendriks aangeklaagd. Onderzoek zal zeker het gehele netwerk blootleggen van de vertigo club. Ik verwacht zelfs dat er koppen van politici gaan rollen.

    De doos van pandora is open.

  • Matthias Justin, ma 18 april 2011 23:04 in reactie op Des Duivels Reageer op Matthias

    Matthias

    Belastinggeld? Was het niet zo dat op allerlei sitesin de US gebedeld werd en wellicht nog wordt om het geld voor Bram bij elkaar te sprokkelen?
    En was het niet zo dat ook van de zijde van de benadeelden ook oproepen werden gedaan om geld te storten. Maar misschien zit ik ernaast.

  • Des Duivels, di 19 april 2011 01:13 in reactie op Matthias Justin Reageer op Des

    Des

    De rechtbank en medewerkers worden toch allemaal van belastinggeld betalld hoor!

  • bert haan, ma 18 april 2011 18:08 Reageer op bert

    bert

    Waterstofperoxide maakt meer kapot dan een advocaat kan recht praten .
    Bram en geert moeten gesteund worden, ideetje heb ik al.
    Kunnen we niet met z'n allen ,zeg een vrachtwagentje of 10 theedoeken sturen naar die 2 malloten onder het mom dit zijn grote zakdoeken voor grote huilie huilie jongens.

  • Mostafa Mouktafi, ma 18 april 2011 17:22 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik denk terecht dat Wilders de bak in gaat of moet hij alle moskeeen in Nederland schoonmaken, met twee hoofddoeken op zijn kop.

  • Sylvia Stuurman, ma 18 april 2011 18:40 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Zo'n taakstraf lijkt me een perfect idee inderdaad!

  • Danny Zuidweg, ma 18 april 2011 17:08 Reageer op Danny

    Danny

    Zal Mosko wel jammer vinden. Hij doet er alles aan om de boel zo lang mogelijk te rekken, zodat hij zijn showtje op kan voeren.

  • N N, ma 18 april 2011 17:32 in reactie op Danny Zuidweg Reageer op N

    N

    "Zal Mosko wel jammer vinden. Hij doet er alles aan om de boel zo lang mogelijk te rekken, zodat hij zijn showtje op kan voeren. "

    Da's nogal een rare opmerking. Het zijn niet Mosko en Wilders die deze zaak begonnen zijn hoor. Als het aan hun zou liggen, was deze zaak helemaal niet doorgegaan

  • , ma 18 april 2011 17:54 in reactie op N N Reageer op

    Als het aan hun had gelegenwas de zaak al lang afgerond..........................

  • Frenck Mahon, ma 18 april 2011 18:19 in reactie op N N Reageer op Frenck

    Frenck

    --Als het aan hun zou liggen, was deze zaak helemaal niet doorgegaan--
    ROFLMAO

  • , ma 18 april 2011 18:34 in reactie op Frenck Mahon Reageer op

    Je vergist je, Moskie verdient hier goudgeld aan.........hoe langer de farce duurt, hoe beter ie verdient(opkosten van de belastingbetaler)

  • Ineke Ellens, ma 18 april 2011 17:07 Reageer op Ineke

    Ineke

    And the show goes on and on and on.......

  • Bernie Whistler, ma 18 april 2011 16:55 Reageer op Bernie

    Bernie

    Wilders en maatje Moszkowicz mogen samen even heftig op een kosher botje teleurstelling kauwen, samen uithuilen en vervolgens verder met waar het hier echt om gaat: de vervolging van xenofoob Wilders wegens haatzaaien, discriminatie en wie weet ook nog racisme.

  • Wim van Delft, ma 18 april 2011 16:50 Reageer op Wim

    Wim

    'T zat erin (helaas). Hele rechtszaak Nederland onwaardig.

  • Hein van Leeuwen, ma 18 april 2011 17:07 in reactie op Wim van Delft Reageer op Hein

    Hein

    Ach gut, de advocaat krijgt geen gelijk en nu zijn de rechters in Haarlem corrupt?

  • , di 19 april 2011 11:16 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op

    Tja, als wilders wordt vrijgesproken piept ie wel anders over diezelfde rechters, denk ik..........consequent tot het end............

  • Gracchus Babeuf, di 19 april 2011 11:04 in reactie op Wim van Delft Reageer op Gracchus

    Gracchus

    'Hele rechtszaak Nederland onwaardig.'
    Geert Wilders is Nederland onwaardig.

  • marielle schaepman, ma 18 april 2011 16:39 Reageer op marielle

    marielle

    Dan maar aangifte vanwege meineed tegen Bertus Hendrik...

  • Reinaert de Vos, ma 18 april 2011 16:57 in reactie op marielle schaepman Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ja ik ben benieuwd of Mosko de chaos nog groter wil maken.

  • , ma 18 april 2011 17:07 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op

    Ja, hoor, dat wil moskie wel.Het levert geld op, en daar is moskie niet vies van.

  • , ma 18 april 2011 17:01 in reactie op marielle schaepman Reageer op

    Pardón??
    Wie stond er te liegen dat het gedrukt stond?
    Jansen, toch?

    Prima, ons geaffecteerd pedantertje loopt eindelijk tegen zijn grenzen aan.

  • Hein van Leeuwen, ma 18 april 2011 17:07 in reactie op marielle schaepman Reageer op Hein

    Hein

    Nee hoor

  • NL4 NL, ma 18 april 2011 17:10 in reactie op marielle schaepman Reageer op NL4

    NL4

    ***{Dan maar aangifte vanwege meineed tegen Bertus Hendrik...}***

    Als Bram slim is doet hij dat want deze rechtbank zal moeten wachten op de uitspraak van een meineed zaak tegen Hendriks, daar dat van invloed kan zijn op de beslissing van deze rechtbank.

    Als Hendriks in een ander proces schuldig bevonden wordt aan meineed, heeft dat invloed op deze zaak daar dan de hele getuigenis van Hendriks geschrapt kan worden en de rechter geen van de woorden van Hendriks mee mag wegen in zijn besluit.

  • Hein van Leeuwen, ma 18 april 2011 21:54 in reactie op NL4 NL Reageer op Hein

    Hein

    Dan moet de aangifte ook geaccepteerd worden, ik denk dat de kans groot is dat deze wordt geseponeerd.

  • - -, ma 18 april 2011 16:34 Reageer op -

    -

    "De wrakingskamer achtte de angst voor partijdigheid van de rechters ongegrond en zag geen enkele reden om nieuwe rechters te laten aanstellen. "

    Tjees, had iemand iets anders verwacht dan? Lijkt mij een uitspraak in de quiz categorie bloody obvious.

  • Gracchus Babeuf, ma 18 april 2011 16:52 in reactie op - - Reageer op Gracchus

    Gracchus

    De wraking is afgewezen.Weer 4 kamerzetels erbij voor het arme schaap ;-)

  • , ma 18 april 2011 17:05 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op

    Ach gossie, calimero in actie?

  • NL4 NL, ma 18 april 2011 17:11 in reactie op - - Reageer op NL4

    NL4

    ***{Tjees, had iemand iets anders verwacht dan? Lijkt mij een uitspraak in de quiz categorie bloody obvious.}***

    Dat zei je de laatste keer ook, en toen werd de wraking ook toegewezen!

  • - -, ma 18 april 2011 17:34 in reactie op NL4 NL Reageer op -

    -

    Kunt u mij de link geven waar ik dat stel?

  • , ma 18 april 2011 18:25 in reactie op - - Reageer op

    Nee, dat kan hij niet.
    Maak je geen illusies

  • - -, di 19 april 2011 10:49 in reactie op Reageer op -

    -

    Klopt.

    Ik stel dan ook vast dat NL hier liegt.

  • N N, ma 18 april 2011 16:31 Reageer op N

    N

    If we don't believe in free expression for people we despise, we don't believe in it at all. (Noam Chomsky)

  • , ma 18 april 2011 17:05 in reactie op N N Reageer op

    Lees:Noah Chomsky: de Arrogantie van de macht.
    Sommigen gaan zich daar écht aan te buiten, en moskje is er daar een van.

  • Michiel Online, ma 18 april 2011 17:14 in reactie op Reageer op Michiel

    Michiel

    Mooi gezegd

  • N N, ma 18 april 2011 17:38 in reactie op Reageer op N

    N

    Zal ik doen, was ik ook al van plan. Neemt niet weg dat Chomsky toch een radicale mening op nahoudt betreft vrijheid van meningsuiting: "If you believe in freedom of speech, you believe in freedom of speech for views you don't like. Goebbels was in favor of freedom of speech for views he liked. So was Stalin. If you're in favor of freedom of speech, that means you're in favor of freedom of speech precisely for views you despise."

  • Ferdinand Bardamu, ma 18 april 2011 18:21 in reactie op Reageer op Ferdinand

    Ferdinand

    Ik ben bang dat je Chomsky niet helemaal begrepen hebt, ik zou zeggen lees hem nog een keer nu je ouder en wijzer bent!

  • N N, ma 18 april 2011 18:53 in reactie op Ferdinand Bardamu Reageer op N

    N

    Misschien kun je me wijzen op wat ik niet heb begrepen betreft zijn standpunten over vrijheid van meningsuiting? Ik heb hem nog nooit gelezen, behalve dan zijn essays, interviews en debatten.

  • N N, ma 18 april 2011 19:37 in reactie op N N Reageer op N

    N

    Correctie: Mijn vraag doet er niet toe, want ik zie nu pas dat u reageerde op 'la chatte qui rit'.

  • Frans Akkermans, ma 18 april 2011 19:12 in reactie op Ferdinand Bardamu Reageer op Frans

    Frans

    Als u ouder bent is dat geen eigen verdienste en als u wijzer bent schept dat de verplichting uw tegenstander te respecteren.

  • , di 19 april 2011 15:00 in reactie op Ferdinand Bardamu Reageer op

    Je weet niet half hoe geestig je bent..............
    Leuk geprobeerd, jochie.

  • N N, ma 18 april 2011 17:34 in reactie op N N Reageer op N

    N

    "If we don't believe in free expression for people we despise, we don't believe in it at all."

    En zo is het maar net.

  • N N, ma 18 april 2011 18:07 in reactie op N N Reageer op N

    N

    Goed dat je het ermee eens bent, helaas is de PVV vaak tegen de vrijheid van meningsuiting bij uitingen die niet in hun straatje past. Zij gaan zelfs zover dat ze bepaalde groepen mensen met bepaalde gedachten en overtuigingen het land willen uitzetten. Schooldirecteuren willen ontslaan, universiteiten bepaalde bijeenkomsten willen verbieden etc.

    Al met al, wanneer je je verdiept in de PVV retoriek en framing van bepaalde bevolkingsgroepen of religieuze groepen zie je dezelfde tactieken die eeuwenlang toegepast zijn om Joden te de-humaniseren in bijvoorbeeld Europese gebieden.

  • Wobbel van Baalen, ma 18 april 2011 16:30 Reageer op Wobbel

    Wobbel

    Mosco zat ermee te lachen dus zo erg zal hij het niet vinden. Kan iemand dit dure circus misschien stoppen?

  • , ma 18 april 2011 17:04 in reactie op Wobbel van Baalen Reageer op

    Voor Moskie is dit prima. Hoe langer het duurt hoe meer hij verdient.
    Dat is ook een manier van rechtspleging................

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel