19 januari 12 10:13 Reageer (197) Politiek RSS

VVD: Wie bijstand wil moet Nederlands spreken

Bijstandsaanvragers moeten het niveau van een inburgeraar hebben ... PvdA, SP en GroenLinks noemen het overbodige wetgeving ... Bijstandsaanvragers die niet goed Nederlands spreken worden al verplicht een taalcursus te volgen

VVD-Kamerlid Cora van Nieuwenhuizen pleit voor een nieuwe regel voor de bijstand. Haar initiatiefwetsvoorstel moet er voor zorgen dat wie geen Nederlands spreekt, geen bijstand krijgt. Ze hoopt het initiatiefwetsvoorstel per 1 januari 2013 door te voeren.

In de huidige wet zijn bijstandsaanvragers al verplicht hun best te doen om aan werk te komen. Het leren van de Nederlandse taal is daar ook onderdeel van. Wanneer ze dat niet doen, kunnen ze nu ook al gekort worden op hun bijstand. Oppositiepartijen PvdA, SP en GroenLinks vinden de wet van Van Nieuwenhuizen dan ook overbodig.

De VVD-politica wil dat bij het vaststellen van het minimumniveau Nederlands aansluiting wordt gezocht bij de eisen die worden gesteld aan inburgeraars. Wanneer aanvragers dit niveau niet halen, krijgen ze de kans om hun Nederland bij te spijkeren. Daarmee wordt volgens Van Nieuwenhuizen een 'hardheidsclausule' ingebouwd om onrechtvaardige situaties te voorkomen.

"Maar gooit iemand zijn kont tegen de krib, dan kan na een half jaar de uitkering gekort worden met 20 procent. Blijkt later dat iemand nog steeds niet meewerkt, dan gaat er 40 procent vanaf. Uiteindelijk kan het recht op bijstand echt helemaal wegvallen", aldus de VVD-politica.

De VVD kwam ook al eerder met het voorstel om bijstandsregels voor arbeidsmigranten uit Oost-Europa te verzwaren. Minister Kamp stelde dat zij minimaal vijf jaar in Nederland moeten werken en Nederlands moeten spreken, voort ze in aanmerking komen voor de bijstand.

Volkskrant: VVD: vanaf 2013 alleen bijstand als iemand Nederlands spreekt

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (197) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Zeer Voornaam, vr 20 januari 2012 08:06 Reageer op Zeer

    Waarom eigenlijk?

    Is blauwe ogen, blond haar niet veel belangrijker?

  • Michel Reiziger, vr 20 januari 2012 02:29 Reageer op Michel

    Michel

    Das' even pech hebben als je bijstand aanvraagt in Friesland of Limburg...

  • Kees van Gennep, vr 20 januari 2012 07:40 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Kees

    Kees

    Dan kom jijzelf dus ook niet in aanmerking voor een uitkering aangezien je niet eens foutloos twaalf simpele woordjes kun producen.

  • Gandalf the Grey, vr 20 januari 2012 12:35 in reactie op Kees van Gennep Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Zei de pot tegen de ketel.

  • Paul Burger, vr 20 januari 2012 01:51 Reageer op Paul

    Paul

    Met Nederlands spreken kom je er niet
    Dat logge en geldverslindende orgaan in Brussel heeft meer macht dan de wet die ze nu willen gaan maken
    Zonde van de tijd

    Uit de eu dat geeft resultaat
    Zo niet dan is Nederland ten dode afgeschreven

    We zullen eerst leeg geplukt worden en dan vervallen tot een derde rang wereld deel

  • Bataafs Republikein, vr 20 januari 2012 01:05 Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Geldt dit ook voor de sociale dienst flessende Nederlandse rasordi's die de basisschool nauwelijks hebben afgemaakt?.... De proletenpartij VVD is weer eens als vanouds selectief en discriminatoir.

  • Jan Jansen, vr 20 januari 2012 01:04 Reageer op Jan

    Komt dit flutkabinet ooit nog met iets belangwekkends? Trappen naar beneden kennen we nu wel. #roadthonowhere

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 00:18 Reageer op Klaus

    Klaus

    Populistische symboolwetgeving, levert niet genoeg op om het papier te betalen waarop die wordt afgedrukt.

    Als dan iemand na een cursus Nederlands een baan krijgt, dan wordt een ander werkeloos, en zijn netto de opbrengsten gelijk.

    Een dergelijke wet zou alleen iets opleveren indien de vraag op de arbeidsmarkt groter zou zijn dan het aanbod.

    Maar dat kan je allemaal nog bedenken, maar de wet sneuvelt gewoon op Europees niveau. Een Pool heeft ook recht op een uitkering, er worden immers ook premies ingehouden op zijn loon.

    De VVD, De Krom in een populistische mood, zelden dergelijk domme politici meegemaakt. Als ik Aert was, zou ik me doodschamen voor die partij.

  • Home Cinema, do 19 januari 2012 23:55 Reageer op Home

    Home

    Bijstandsaanvragers moeten het niveau van een inburgeraar hebben ... PvdA, SP en GroenLinks noemen het overbodige wetgeving ... Bijstandsaanvragers die niet goed Nederlands spreken worden al verplicht een taalcursus te volgen.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    Kern van de vraag en mijn vraag aan de PVDA, SP en GL. Wat houdt deze verplichting in? Iets kan en mag je wel verplicht stellen, maar als dit geen gevolgen heeft voor, tja dan heeft het meer te maken met symboolpolitiek.

    De VVD kiest nu voor de lijn, niet je best doen, dan heeft dit gevolgen voor uw inkomen!

    Terecht! Ik accepteer dat ik belastinggeld moet ophoesten voor een ieder die noodgedwongen langs de zijlijn staat. Ik accepteer niet dat mensen hier doelbewust voor kiezen! En nee ik accepteer al helemaal niet "linkse" geluiden mij nu doodleuk neerzetten als een graaier..

    Je eigen broek ophouden als dit in alle redelijkheid mogelijk is, dit lijkt mij geen onredelijke vraag.

    "Maar gooit iemand zijn kont tegen de krib, dan kan na een half jaar de uitkering gekort worden met 20 procent. Blijkt later dat iemand nog steeds niet meewerkt, dan gaat er 40 procent vanaf. Uiteindelijk kan het recht op bijstand echt helemaal wegvallen", aldus de VVD-politica."

    Wat zijn de gevolgen voor een iemand als hij/ zij wel zijn kont tegen het krib gooit....

    Nog steeds geen antwoord gehad van de SP, PVDA, GL fractie.....

  • Horkie Bongers, do 19 januari 2012 23:29 Reageer op Horkie

    Horkie

    Voor veel productiebaantjes kun je met Engels prima terecht.

    De Volkskrant vermeldt nergens hoeveel mensen er op dit moment ondanks een duidelijke weigering tot het volgen van een taalcursus, bijstand krijgen. Het is dus onduidelijk hoeveel de wet zal opleveren. Het hele wetgevingsproces en de beroepsprocedures van ontriefde bijstandstrekkers zullen wel veel belastinggeld verteren. Het is niet onmogelijk dat de VVD de samenleving op deze manier alleen maar geld zal kosten.

  • Reinaert de Vos, vr 20 januari 2012 07:00 in reactie op Horkie Bongers Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ik vind het niet onzinnig dat je gewoon de taal van het land spreekt. Het is zelfs niet onzinnig aan die taal wat voorwaarden te stellen maar wie gaat bepalen wat goed nederlands is? Als je sommige blonde Blokkertroela's hoort husselen met woorden als mij of ons dan vraag ik me dat af. Hoe wordt een ondergrens bepaald?
    Mensen in de bijstand moeten breed inzetbaar zijn, dus ook voor banen waar wel nederlands voor is vereist. Dat snap ik nog wel. Ik denk dat dit voor de VVD eindelijk na decennia de mogelijkheid schept om in een knetterrechts kabinet in een crisissituatie nu eindelijk korte metten met de bijstand te maken. Symboolpolitiek die afleidt van de grotere wezenlijke vragen. Bijvoorbeeld over de werking van de markt en wie deze crisis gaat betalen.

  • Klaas Slager, vr 20 januari 2012 09:02 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Klaas

    Klaas

    In een democratie zijn alle burgers gelijk.
    Het gaat niet aan aanvullende eisen te stellen.
    Het zou misschien goed geweest zijn als mensen niet genaturaliseerd werden voordat ze fatsoenlijk Nederlands spreken.
    Maar dat is achteraf gepraat.

  • Joop Schouten, do 19 januari 2012 23:22 Reageer op Joop

    Joop

    Ons voorland?

    Wij?

    Arm?

    ....

    Uit 'Ding 3' (van de 23)

    De loonverschillen tussen rijke en arme landen zijn niet (vooral) het gevolg van verschillen in individuele productiviteit maar vooral van immigratiebeperking. Als mensen VRIJ konden migreren, zouden de meeste werknemers in rijke landen kunnen worden, (en ook worden), vervangen door werknemers uit arme landen. met andere woorden, de lonen zijn vooral politiek bepaald.
    De keerzijde is dat arme landen niet arm zijn vanwege hun arme mensen , van wie velen heel goed concurreren met mensen in vergeliojkbare posities in rijke landen, maar vanwege hun rijke mensen, die daar niet toe in staat zijn (...). Dit betekensd echter niet dat de rijken in rijke landen zichzelf op de borst slaan omdat ze als individu zo briljant zijn. Hun hoge productiviteit is alleen mogelijk dankzij de uit de geschiedenis overgedragen collectieve instituties waarop ze steunen.
    Als we een waarlijk rechtvaardige samenleving willen opbouwen, moeten we de mythe dat we allemaal betaald worden naar onze individuele waarde verwerpen.

    ...

    Een vrijemarkteconoom zou zeggen dat de ene mens meer betaald krijgt in het ene land dan een ander, omdat hij over meer 'menselijk kapitaal' beschikt, namelijk de vaardigheid en kennis die hij door zijn opleiding en training heeft verworven.

    De buschauffeur Sven uit Zweden verdient vijftig keer meer dan zijn collega Ram in India. 870 Tegen 18 roepies per dag.

    De relevantie van Sven's extra studie heeft echter geen meerwaarde voor het besturen van een bus ...

    Ha Joon-Chang.

    ...

    De 'vrijemarkteconoom' is een lul.

    Er bestaat geen vrije markt.

    Wij zijn de lul...

  • Kees Apollo, do 19 januari 2012 23:02 Reageer op Kees

    Kees

    De PVV is een afsplitsing van de VVD.
    Logisch dat binnen de VVD ook het PVV sentiment sterk aanwezig is. Tijd voor een hereniging misschien?

  • Jan Hooivork, do 19 januari 2012 22:54 Reageer op Jan

    Jan

    "Bijstandsaanvragers die niet goed Nederlands spreken worden al verplicht een taalcursus te volgen."

    Tja, maar rechts zoekt graag nog manieren om mensen nog een trap na te geven en lekker buitenlanders te pesten.

  • Mostafa Mouktafi, do 19 januari 2012 20:54 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Geen Wachtgeld voor luie, mislukte en in de Tweede Kamer slaapende politici, moet ook kunnen.
    Waarom niet?

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 19 januari 2012 22:29 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Wachtgeld is een waarborg voor onze democratie. Klinkt absurd tot ik het een politici hoorde uitleggen.

    Stel een politicus heeft beloofd een zeer controversiële maatregel door te voeren. Hij zou zijn baan kwijt kunnen raken want hij zou kiezers van zich kunnen vervreemden. Zo'n politicus kan dan in de verleiding komen de keutel in te trekken, puur en alleen uit financieel opportunisme. Want dan kan hij wat langer in de Kamer rond blijven hangen.

    Om dat te voorkomen is er het (inderdaad riante) wachtgeld. Als politici daadwerkelijk heilige huisjes willen gaan afbreken, hoeven ze niet voor hun inkomen te vrezen als ze worden weggestemd. De aanpak van HRA is zo'n onderwerp waarbij we willen dat politici hun rug rechthouden ondanks het risico om weggestemd te worden.

    Vandaar de financiële voorziening "wachtgeld". Naam is onhandig gekozen inderdaad en doet wat anders vermoeden.

  • Mostafa Mouktafi, do 19 januari 2012 22:58 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Mostafa

    Mostafa

    ''Vandaar de financiële voorziening "wachtgeld". Naam is onhandig gekozen inderdaad en doet wat anders vermoeden''

    Komt niet het woord '' Het Wachtgeld'' uit '' De Nachtwacht''?!

  • Bataafs Republikein, vr 20 januari 2012 15:12 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Is het niet zo dat als je ergens ontslagen wordt, je gewoon zelf moet solliciteren naar een nieuwe baan?... Ik ben er sterk voorstander van om de salarissen van politici aanzienlijk te verlagen en alle riante vergoedingen zoals vakantietoelage (die lui zijn 3 maanden per jaar met vakantie, als het niet meer is!!!), eindejaarsuitkeringen, wachtgeldregelingen, declaratieregelingen en verborgen extra's af te schaffen. Zo hou je namelijk alleen nog maar integere mensen over voor wie het niet om de centen te doen is. Politicus worden -en dus geen sociaal leven hebben- is iets waar je zelf willens en wetens voor kiest. Er is dus geen reden om dat te moeten compenseren met een megalomaan salaris. Nu zit je met een heleboel klaplopers, door het pakket aan beloningen en vergoedingen aanzienlijk te versoberen zuiver je alle muppets eruit. Iedereen op het nationale niveau krijgt gewoon 3 mille netto per maand en that's it, daar moet je het mee doen. Ministers krijgen 300 Euro meer of zo, maar niet gek veel meer dan dat. Een hoogleraar werkt veel harder maar krijgt in de verste verte niet wat een politicus zoal opstrijkt. Dat is gewoon de wereld op z'n kop. De subsidies voor partijen zijn echter een ander verhaal. die moeten in stand blijven, want de politiek is juist gebaat bij goed gefiancieerde en georganiseerde partijen. Zo werkt de theorie althans, maar wat zien we daar nou in de praktijk van terecht komen??... Soms denk je echt weleens: als je geld nodig hebt ga je maar naar je achterban! En waarom overheerst bij mij dit gevoel bij 9 van de 10 partijen?....

  • Jan de Boer, do 19 januari 2012 20:46 Reageer op Jan

    Jan

    Ik heb een veel beter idee: Wie Nederlands spreekt moet bijstand geven.

    De logica dáárvan is ook veel groter.

  • Reinout van Schouwen, do 19 januari 2012 20:31 Reageer op Reinout

    Reinout

    Dan mogen ze er ook wel meteen de taaldocenten bij leveren die je daarvoor nodig hebt. Op dit moment moeten complete taalinstituten sluiten omdat NT2-docenten voor inburgeraars plotseling een tweedegraadsbevoegdheid moeten hebben. Ook goede docenten met jarenlange ervaring staan zomaar op straat. Ik denk dat het in de praktijk lastig gaat worden om alle bijstandsgerechtigden die de taal slecht spreken, onder te brengen!

  • joost klaassen, do 19 januari 2012 20:15 Reageer op joost

    joost

    Ach, nu zie ik dat de eerste zin in mijn bijdrage van 19.34 taalkundig voor geen meter klopt en onbegrijpelijk is ; direct na de laatste komma moet worden ingevoegd : 'onredelijk is'.

  • joost klaassen, do 19 januari 2012 19:34 Reageer op joost

    joost

    Een overtuigend argument waarom verscherping van deze eis, het enigszins beheersen van de taal van het land dat om niet (zonder tegenprestatie) in jouw levensonderhoud voorziet, heb ik nog niet gelezen.

    In zo'n wet is altijd een harheidsclausule opgenomen : als je doofstom bent, analfabeet, of anderzsins met een medische verklaring kunt onderbouwen dat in jouw geval aan die eis niet kan worden voldaan, wordt aan die eis voorbij gezien.

    Een bijstandsuitkering is, als het goed is, tijdelijk. Beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt is een conditio sine qua non. Beheersing van de taal die doorgaans op diezelfde arbeidsmarkt wordt gesproken, al is het maar op het niveau van een inburgeraar, dus evenzeer.

  • jonh jakar, do 19 januari 2012 20:34 in reactie op joost klaassen Reageer op jonh

    jonh

    "Een overtuigend argument waarom verscherping van deze eis, het enigszins beheersen van de taal van het land dat om niet (zonder tegenprestatie) in jouw levensonderhoud voorziet, heb ik nog niet gelezen.""

    Om anderen niet uit te nodigen tot een persoonlijke aanval zou ik uw zin nog eens herzien...
    Maar los daarvan kan ik wel bedenken wat u bedoelt. En als u echt een redelijk argument wil, dan kunt u die krijgen. Zoals velen al hebben aangegeven is dit al in de huidige wetten opgenomen.

    Het plan van dit VVD lid is om haar te quoten: ""Maar gooit iemand zijn kont tegen de krib, dan kan na een half jaar de uitkering gekort worden met 20 procent. Blijkt later dat iemand nog steeds niet meewerkt, dan gaat er 40 procent vanaf. Uiteindelijk kan het recht op bijstand echt helemaal wegvallen", aldus de VVD-politica."

    Uit dit blijkt dat het plan is om bijstandsgerechtigden de eis te stellen het Nederlands te laten beheersen opdat de positie in de arbeidsmarkt wordt verbeterd. Echter, dit is al het geval in de huidige wetgeving. Als men bijstand ontvangt moet men er alles aan doen om aan werk te komen. Daaronder vallen verplichte bijscholingen en baantjes onder het opleidingsniveau. Dit betekent dat dit VVD lid zomaar wat roept om stemmen te winnen. Dit populistische gedoe is slecht voor het huidige klimaat in Nederland en zal de klassenmaatschappij bevorderen. Het zal de steeds verder toenemende intolerantie, de haat en het gebrek aan solidariteit aanwakkeren in dit toch al angstaanjagend kille klimaat.

    Mocht u niet bewogen zijn door medemenselijkheid, dan misschien wel door praktisch nut. Nu al is het zo dat 'bijstandsparasieten' verplicht zijn om een tegenprestatie voor de maatschappij verrichten, in de vorm van vrijwilligerswerk. Ook is er het onzalige plan om deze 'vuile profiteurs' arbeid te laten verrichten in de groentekassen. Wilt u werkelijk dat deze 'mee-vreters' (op kosten van de staat Nederlands leren) i.p.v. dat ze arbeid verrichten? Of moeten ze het van hun uitkering betalen? In dat geval voorzie ik ook dat de criminaliteit zal toenemen omdat u de basisbehoeften van mensen ontneemt en ze tot wanhopige daden aanzet. En dat is toch ook weer ongewenst of niet?

    Overigens, ik ben ook ervoor dat mensen in de bijstand hun best moeten doen om aan het werk te komen. Maar zoals het nu is, is het geen probleem van dat er geen strenge wetten zijn. Het is een probleem van de uitvoering en de controle. Laten we daar eerst mee beginnen voordat we domme dingen gaan roepen en dubbel werk leveren.

  • joost klaassen, do 19 januari 2012 21:33 in reactie op jonh jakar Reageer op joost

    joost

    'Het is een probleem van de uitvoering en de controle'

    Precies. Dus als je de wet verscherpt neem je dat probleem weg. Een bijstandsambtenaar kan de wet niet in de wind slaan, waarmee het probleem van de uitvoering, en dus ook dat van de controle, verholpen wordt.

    Een hardheidsclausule voor echt schrijnende gevallen is voldoende, en mensen die aan het werk zijn, en dus geen (vol) beroep doen op de bijstandswet, laat je natuurlijk met rust.

  • Popeye Kamper, zo 22 januari 2012 16:14 in reactie op joost klaassen Reageer op Popeye

    Popeye

    "'Het is een probleem van de uitvoering en de controle'"


    In de straat waar ik woon hebben 'n aantal mensen 'n bijstanduitkering. 1 persoon handelt in auto's het merk "mercedes ". 'N ander persoon handelt in oud ijzer en gebruikte spullen die hij door verkoopt aan 'n kringloopwinkel. 2 Personen waarvan 1 met zware nekklachten en de ander ernstige rugklachten werken in de bouw. Zij vertellen mij dat zij en hun gezin niet van die uitkering kunnen rondkomen en daarom de wet overtreden. Dus faalt de controle.

  • Wouter Boersen, do 19 januari 2012 19:08 Reageer op Wouter

    Wouter

    Goed Nederlands spreken?..... prima.......maar laat ze dat gooise accent ook eens aanpakken dan.
    Dat is ook schering en inslag in bepaalde kringen.
    Wat een taal-verloedering is dat.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 19:28 in reactie op Wouter Boersen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Wat te denken van het Nengels in reclame's en bedrijfsleven!

  • Wouter Boersen, do 19 januari 2012 20:18 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Wouter

    Wouter

    Je hebt helemaal gelijk
    Vooral bij hijgerige zakelijke reclameboodschappen denkt men dat het interessant is, als je maar flink met Engelse termen rondstrooit .........
    Zo geweest allemaal..................

  • Leon van Dijk, do 19 januari 2012 17:49 Reageer op Leon

    Leon

    Wat moet men niet doen om weer popie jopie te worden ,de VVD is geschrokken van het PVV effect ze verliezen in rap tempo zetels.
    Dus is het niet verwonderlijk als de VVD deze kans aan grijp anders gaat dadelijk alles naar de SP en komt deze nog eens boven de VVD uit.
    een SPer als minister president gekker moet het niet worden dacht onze goedkope glimlach de hr Rutte .
    gewoon door marcheren en doen als of je neus bloed , links rechts links rechts rechts rechts rechts rechts rechts

  • - drammer -, do 19 januari 2012 19:37 in reactie op Leon van Dijk Reageer op - drammer

    - drammer

    Leon trapt in de nep Polls van "een zekere" de Hond. Man laat je niet voor de gek houden. Het hele verhaal met het bashen van de PVV is een "grote" linkse media actie.

    Je moet daar gewoon door heen prikken.
    Ik zou zeggen probeer dat maar eens.
    Succes.

  • Heinz Brauswasser, do 19 januari 2012 17:31 Reageer op Heinz

    Heinz

    Hoe zit dat met 12 polen in een pension ? Dat zijn toch voordeur delelers.

  • Ginger Ted, do 19 januari 2012 17:14 Reageer op Ginger

    Ginger

    Vreselijk als je iemand niet kan verstaan: http://www.youtube.com/watch?v=YpiAhxaE_oI

  • het geweten, do 19 januari 2012 17:03 Reageer op het

    het

    Das een héél goed plan.
    Mag en nog wel wat bij vindt ik, verplicht elke week boerenkool met hema worst, elke week spruitjes, klompen dragen zou ook mooi zijn.
    ;-)

  • gerrie de vries, do 19 januari 2012 16:57 Reageer op gerrie

    gerrie

    En terecht.

  • - drammer -, do 19 januari 2012 16:52 Reageer op - drammer

    - drammer

    Iedereens goed is andermens gek.

    Het werd eindelijk tijd dat aan het verkrijgen van gratis geld een eind wordt gemaakt. ( Voorbeeld, het "gratis" geld op bijstandsnivea in dit land is hoger als de het gemiddelde salaris in de Balkanlanden) Het werd tijd dat daar scherpe eisen aan worden gesteld.

    Het zorgt er voor dat de "vetpotten" van dit land wat onbereikbaarder worden.
    Het succes van deze politiek begint al vorm te krijgen, het aantal gelukzoekers neemt af, vooral uit Somalië volgens het CBS en dit instituut verwacht nog een scherpere daling.

    Moet ook wel want elk jaar neemt onze bevolking toe met 60 tot 70.00 zielen, door immigratie, gezinshereniging, bruiden. Het autochtone deel van dit land blijft een anti groei te vertonen. ( nog steeds) Cijfers CBS.

    Het betekend nu het slechter gaat in dit land dat daar een goed beleid wordt ontwikkeld. Minder gelukzoekers, meer eisen en sneller naar het land van herkomst sturen, het Mauro beleid een stok in de spaken steken. Goede zaak.

    Laten we dit maar over aan deze regering, VVD en PVV en CDA dan komt het wel goed.

    Iedereens goed is andermans gek. Of anders gezegd het hemd is nader als de rok.

  • Frank Lenssen, do 19 januari 2012 17:06 in reactie op - drammer - Reageer op Frank

    Frank

    Het is erg min om weer die riedel van 'gratis geld' aan te heffen, en vervolgens een vergelijking met de Balkan te maken. Als je in Nederland nog meer afhaalt van de bijstand, zal het aantal huisuitzettingen dramatisch toenemen, alsmede het aantal daklozen. De zorgverzekering zal onbetaalbaar worden (maar is wél verplicht), kinderen zullen geen enkele kleine luxe meer kunnen krijgen (te veel zaken om op te noemen), en zo voort en zo voort.

    Ja, geef maar flink af op mensen die zich niet verweren kunnen (bijv. psychiatrische patiënten, kleed ze nog verder uit als het effe kan). Ik schrijf niet alles hiervan aan U toe, maar het is wél het standaardverhaal van Nieuw Dom Rechts. Likken naar boven, trappen naar beneden, zoiets. Elke rechtse figuur zou verplicht een jaar in de bijstand moeten, om te leren, en om geweten aan te kweken.

  • gerrie de vries, do 19 januari 2012 17:29 in reactie op Frank Lenssen Reageer op gerrie

    gerrie

    Standaard riedel die je verkondigt, hoe zielig de mensen wel niet zijn en dan maar meteen er iedereen bij betrekken. Hou op man leven jullie nou in een grot? Of is het nou gespeeld dom zijn?

  • - drammer -, do 19 januari 2012 17:36 in reactie op Frank Lenssen Reageer op - drammer

    - drammer

    Mag ik jou verwijzen naar de foto dit item "ponem" geeft? Het gaat ook niet om het korten op de bijslaguitkering, maar om niet aan Jan en Alleman een dergelijke uitkering te verstrekken.

    Dat is in totaliteit iets anders.

    En over jouw laatste alinea helemaal niet te spreken. Dat slaat als een tang op een varken, en als je beter uitkomt, dat slaat als iets slaps op een slagroomgebakje.

  • El Che, do 19 januari 2012 17:30 in reactie op - drammer - Reageer op El

    El

    De graaiers van "gratis geld" ontspringen de dans weer, terwijl zij verantwoordelijk zijn voor de crises en daar maximaal van geprofiteerd hebben. De arme sloebers, die zich niet verweren kunnen, betalen de rekening. Erg stoer van dit gestoorde rechtse kabinet, die daders beloont en slachtoffers bestraft.

  • - drammer -, do 19 januari 2012 18:14 in reactie op El Che Reageer op - drammer

    - drammer

    Waarom? Ze hoeven hier toch niet te komen Komen ze hier toch dat worden er eisen gesteld, wat is daar mis mee?

    Wat is er mis mee om jouw arme sloebers enige kennis bij te brengen, opdat zij werk kunnen vinden in dit land en zichzelf kunnen bedruipen?

    Wat is daar mis mee?
    Integratie heet het hele verhaal en wat is daar mis mee? Leg dat eens uit.

  • Frank Straathoff, do 19 januari 2012 19:10 in reactie op El Che Reageer op Frank

    Frank

    Op zich bijzonder dat het links gelukt is om de hardwerkende Nederlander weg te zetten als verrijker ten koste van de uitkeringstrekker.

    Goed geslaagde frame. Verder slaat je betoog naturrlijk nergens op.

  • El Che, do 19 januari 2012 19:30 in reactie op Frank Straathoff Reageer op El

    El

    Ik heb het niet over de hardwerkende Nederlander. Ik heb het over bonusgraaiende zakkenvullers.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 19:53 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    de Hardwerkende Nedelander is evengoed het slachtoffer - als die hardwerkende Nederlander inmiddels tenminste niet werkeloos geworden is door jarenlang rechts beleid!
    Toch knap dat rechts van slachtoffers daders weet te maken - naja voorzover iemand er in trapt
    Wie wil er nu ruilen met een arme?

  • El Che, do 19 januari 2012 20:59 in reactie op Frank Straathoff Reageer op El

    El

    Dit uitzuigen van de bevolking is niet de eerste keer in de geschiedenis. Uiteindelijk kwam iedere keer weer boontje om z'n loontje. De Fransen herdenken ieder jaar nog zo'n moment de 14 juli. De bestorming van de Bastille, het begin van de opstand in Frankrijk. Daarna werden er heel wat rekeningen vereffend met die toenmalige graaiers. De huidige graaiers hebben er niets van geleerd en zo te zien gaat het vanzelf weer die kant op. Ongelimiteerde rijkdom tegenover armoede. Aan het uitzuigen van de bevolking zitten grenzen. Aan het ongelimiteerd graaien ook.

  • Huub Geluk, do 19 januari 2012 21:36 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Huub

    Huub

    Jij werkt niet hard want je klets teveel (onzin).

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 19 januari 2012 22:31 in reactie op - drammer - Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Het minimumloon in Bulgarije/Roemenië is zo'n €250. Met veel gemak kan zo'n Bulgaar in Nederland dus een fortuin opstrijken met een uitkering. Het verschil in inkomen vind ik dusdanig groot dat strengere controle zeker wenselijk is.

  • Sonja van Geloven, do 19 januari 2012 16:13 Reageer op Sonja

    Sonja

    Het Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten is een verdrag van de Verenigde Naties, gebaseerd op de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Het kwam tot stand op 19 december 1966 en werd van kracht op 3 januari 1976, na ratificatie door 35 lidstaten. Als afkorting zijn IVESCR of ESOCUL gebruikelijk (naast het Engelse ICESCR).

    Nederland ondertekende op 25 juni 1969 en ratificeerde op 11 december 1978.

    art. 11: recht op een behoorlijke levensstandaard

    1. De Staten die partij zijn bij dit Verdrag erkennen het recht van een ieder op een behoorlijke levensstandaard voor zichzelf en zijn gezin, daarbij inbegrepen toereikende voeding, kleding en huisvesting, en op steeds betere levensomstandigheden. De Staten die partij zijn bij dit Verdrag nemen passende maatregelen om de verwezenlijking van dit recht te verzekeren, daarbij het essentieel belang erkennende van vrijwillige internationale samenwerking.

    Daar staat géén voorwaarde bij over het spreken van een taal.

  • Peet Van Velzen, do 19 januari 2012 16:51 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Peet

    Peet

    Er staat nergens dat als mensen niet werken de overheid ze elke maand een zak geld moeten geven.

  • drs Zen, do 19 januari 2012 17:14 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op drs

    drs

    Er staat nergens dat als mensen haat zaaien de overheid ze elke maand een zak geld moeten geven.

  • Sonja van Geloven, do 19 januari 2012 18:41 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Sonja

    Sonja

    "Er staat nergens dat als mensen niet werken de overheid ze elke maand een zak geld moeten geven."

    Nee, en er staat ook niet in dat broccoli gezond is. Voor de dummies herhaal ik nog maar even: "De Staten die partij zijn bij dit Verdrag nemen passende maatregelen om de verwezenlijking van dit recht te verzekeren". En wanneer dat nog niet doordringt, maak dan maar een afspraak met de huisarts (voor een doorverwijsbriefje).

  • - drammer -, do 19 januari 2012 19:17 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op - drammer

    - drammer

    Lieverd,

    geldt dat voor de hele wereld? Nederland als een soort Atlas op een oude klok, die alle lasten van de wereld op zijn nek draagt.
    Lijkt me stug, vandaar dat er eisen mogen worden gesteld voordat er "gratis" geld wordt uitgekeerd.

  • Sonja van Geloven, vr 20 januari 2012 00:22 in reactie op - drammer - Reageer op Sonja

    Sonja

    Ja, dat geldt voor de hele wereld. Zie mensenrechten.

  • - drammer -, vr 20 januari 2012 10:56 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op - drammer

    - drammer

    Daarom sturen we de linkse "ministers van ontwikkelingssamenwerking" ook met een zak geld de wereld rond ( Bertje o.a.) om daarmee vooral dictatoriaal bestuurde landen van geld te voorzien, om daar weer wapens te kopen en de eigen bevolking daarmee te onderdrukken.

    Jammer hoor, maar jij leeft in een andere wereld als deze, maar wordt eens wakker, Het is tijd om op te staan en aan het werk te gaan. Je eigen kostje bij elkaar scharrelen heet dat.

    Succes.... Zo werkt datr nu eenmaal in deze wereld, "gratis geld" is alleen maar voor gelukvogels, die hier in dit land aankloppen. Maar nu worden er eisen gesteld, eerst de taal leren en dan pas "gratis geld". Dat zal de aanloop op dit land weer verminderen. Het beleid werkt!

    Maar de rest, de anderen?



    Die moeten voor zich zelf zorgen. Het is nooit anders geweest en zal ook nooit anders worden. Maar sommige gelukvogels....

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 19:33 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Er staat dat de overheid er zorg voor draagt dat ze niet verhongeren .
    Dat krijgt men niet gratis daarvoor betaald men wanneer men werkt .
    Het heet niet voor niks een sociale verzekering .
    Gratis zakken geld worden wel uitgedeeld in Nederland zoals de Villasubsiudie waar je vriend Wilders zo'n voorstander van is .

  • gerrie de vries, do 19 januari 2012 17:31 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op gerrie

    gerrie

    Ga even kijken in Spanje uitkering naar het aantal jaren dat je hebt gewerkt. totaal 300 werkdagen 3maanden uitkering en daarna NADA. Dus de pot op met je regels.

  • Theo Joubert, do 19 januari 2012 19:25 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Theo

    Theo

    [ erkennen het recht van een ieder op een behoorlijke levensstandaard voor zichzelf en zijn gezin, ]

    staat er dan ook dat Nederland dit recht moet verlenen aan iedere wereldburger?

  • Sonja van Geloven, vr 20 januari 2012 00:24 in reactie op Theo Joubert Reageer op Sonja

    Sonja

    Ja.

  • joost klaassen, do 19 januari 2012 19:48 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op joost

    joost

    Mooi Verdrag, maar een beetje softlaw, waarbij het de vraag is of het rechtstreekse werking heeft, gelet op het algemene karakter.

    Het artikellid dat u heeft neergeplempt zou bij nauwkeurige lezing immers betekenen dat wij verplicht zijn iedereen in de hele wereld te voeden en een bepaalde levensstandaard te verzekeren.

    Dat gaat wellicht op voor de hele wereldgemeenschap als zodanig (whatever that may be), maar ik ben bang dat enige implementatiewetgeving nog wel nodig is om aan dit verdrag in Nederland rechten te ontlenen, hoewel er jurisprudentie is waarin een geslaagd beroep op dit verdrag is gedaan.

  • Sonja van Geloven, vr 20 januari 2012 00:33 in reactie op joost klaassen Reageer op Sonja

    Sonja

    "Het artikellid dat u heeft neergeplempt zou bij nauwkeurige lezing immers betekenen dat wij verplicht zijn iedereen in de hele wereld te voeden en een bepaalde levensstandaard te verzekeren."

    Er staat dat de hele wereld verplicht is om iedereen in de hele wereld te voeden en een bepaalde levensstandaard te verzekeren. In het bijzonder staat er ook in het verdrag dat ieder land het verplicht is aan zijn eigen ingezetenen.

    Natuurlijk is er altijd een enorm hiaat tussen wat we beloven en wat we doen.

  • - drammer -, vr 20 januari 2012 10:59 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op - drammer

    - drammer

    Geloven en beloven laten vele gekken in vreugde leven..... Blijf maar met de beide benen op de grond staan, weet je zeker dat je niet gaat zweven.

  • Theo Joubert, vr 20 januari 2012 11:59 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Theo

    Theo

    [Natuurlijk is er altijd een enorm hiaat tussen wat we beloven en wat we doen. ]

    Wat voor bedoeling heb je dan, als je een regel waarvan je weet dat die niet werkt in de discussie gooit?

  • Gerwin van Eersel, do 19 januari 2012 15:11 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Wat zegt de VVD dan over het betalen van sociale premies? Het zou redelijk zijn dat als je géén recht hebt op bijstand je daar dan ook géén premie voor hoeft te betalen. Dat zou ons land pas echt aantrekkelijk maken voor buitenlandse werknemers. Komt er toch nog een tsunami!

  • Jim Peeters, do 19 januari 2012 15:37 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Jim

    Jim

    voor een bijstandsuitkering betaal je geen sociale premies. Deze wordt namelijk (via de gemeente) uit de algemene belastingopbrengsten betaald

  • Herman AS, do 19 januari 2012 16:07 in reactie op Jim Peeters Reageer op Herman

    Herman

    en wie betalen die belasting ?

  • drs Zen, do 19 januari 2012 16:38 in reactie op Herman AS Reageer op drs

    drs

    Wij allemaal, tenzij je een sukkelaar bent en niet kunt of mag werken.

  • sjaak de intellectueel, do 19 januari 2012 16:45 in reactie op Herman AS Reageer op sjaak

    sjaak

    In iedergeval niet mensen die in de bijstandsuitkering zitten.

  • gerrie de vries, do 19 januari 2012 17:38 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op gerrie

    gerrie

    Volgens mij wel ook daar gaan sociale lasten vanaf.

  • Ine Sessink, do 19 januari 2012 17:43 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Ine

    Ine

    Ook mensen met een bijstandsuitkering betalen belasting. Dat wordt op de uitkering ingehouden.

  • gerrie de vries, do 19 januari 2012 17:32 in reactie op Herman AS Reageer op gerrie

    gerrie

    Degene die werken, niet degene die hier 3dagen binnen zijn.

  • Heinz Brauswasser, do 19 januari 2012 16:45 in reactie op Jim Peeters Reageer op Heinz

    Heinz

    Dus gewoon belastinggeld

  • Gerwin van Eersel, do 19 januari 2012 18:47 in reactie op Jim Peeters Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Ha ha, en waar wordt het gemeentefonds dat hiervoor een paar jaar geleden in het leven is geroepen uit gefinancierd? Ik geeft je één hint, het zijn niet de gemeentelijke belastingen....

  • Kitty In Nederland, do 19 januari 2012 15:05 Reageer op Kitty

    Kitty

    Sterk staaltje symboolpolitiek weer van de VVD?

  • drs Zen, do 19 januari 2012 16:39 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op drs

    drs

    Neen hoor, pesterij om de PVV te behagen.

  • Kitty In Nederland, do 19 januari 2012 18:40 in reactie op drs Zen Reageer op Kitty

    Kitty

    Een wedstrijdje ver plassen :-(

  • hans mandemakers, do 19 januari 2012 15:05 Reageer op hans

    hans

    Dat wordt dus lastig voor al die wat oudere friezen en limburgers die het Nederlands niet machtig zijn.....

  • Heinz Brauswasser, do 19 januari 2012 15:34 in reactie op hans mandemakers Reageer op Heinz

    Heinz

    Sufferd. Die hebben aow en pensioen. 40 jaat tot 50 jaar voor betaalt.

    Nu moeten ze ook nog pensioen inleveren om die vreemde snuiters een bijstandsuitkering te kunnen geven. De omgekeerde wereld.

  • hans mandemakers, do 19 januari 2012 16:40 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op hans

    hans

    Betaald als voltooid deelwoord wordt geschreven met een d... maar goet :-0. Ik zag laatst een televisieuitzending over mensen in Noord-Oost Groningen en die hadden al 30 jaar een bijstandsuitkering. Hun antwoorden werden ondertiteld omdat er anders voor Nederlands sprekenden geen touw aan vast was te knopen...Wilt u deze mensen hun uitkering afpakken? ( Gelukkig heb je sufferd wel goed gespeld , anders zou ik me beledigd hebben gevoeld).

  • gerrie de vries, do 19 januari 2012 17:39 in reactie op hans mandemakers Reageer op gerrie

    gerrie

    Gewoon een dooddoener als argument.

  • drs Zen, do 19 januari 2012 17:15 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op drs

    drs

    'Sufferd. Die hebben aow en pensioen. 40 jaat tot 50 jaar voor betaalt.'
    Geldt dat ook voor allochtonen en moslims in het bijzonder?

  • drs Zen, do 19 januari 2012 17:18 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op drs

    drs

    'Nu moeten ze ook nog pensioen inleveren om die vreemde snuiters een bijstandsuitkering te kunnen geven. De omgekeerde wereld.'
    Ook PVV'ers en PVV-stemmers hebben recht op bijstand, als ze aan de criteria voldoen. Ik begrijp dat u dat hoog zit, maar zo zijn de regeltjes!

  • Jim Peeters, do 19 januari 2012 15:44 in reactie op hans mandemakers Reageer op Jim

    Jim

    jaja...daar heb je weer een discriminerende opmerking over limburgers en friezen... Aan de ene kant wel steeds kritiek als je iets durft te zeggen over de islam maar op limburgers mag dat natuurlijk wel...over hypocritie gesproken

  • hans mandemakers, do 19 januari 2012 16:42 in reactie op Jim Peeters Reageer op hans

    hans

    U bedoelt waarschijnlijk hypocrisie? Wat de islam hier mee te maken heeft is mij trouwens niet duidelijk...?

  • patrick faas, do 19 januari 2012 16:51 in reactie op Jim Peeters Reageer op patrick

    patrick

    Is het Fries niet een officieel erkende taal van Nederland? Dan heeft het niets met discriminatie te maken om daar erkenning voor te vragen.

  • Diantha Averil Nota, do 19 januari 2012 17:08 in reactie op patrick faas Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Mag je als immigrant dan ook Fries leren voor die bijstandsuitkering, vraag ik me af?

  • Diantha Averil Nota, do 19 januari 2012 17:25 in reactie op patrick faas Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Dus, laat me raden; die kosten om het Nederlands machtig te maken moet men ook zelf ophoesten?

    Ik zie het al voor me: je bent Pool, hebt 5 jaar je poten onder je lijf vandaan gewerkt voor het minimum loon en daar netjes premies voor afgedragen. Gaat het economisch eventjes slecht, pikken de Nederlandse werkelozen je baan in, in de trant van dwangarbeid voor ww. Je hebt net een nieuwe liefdesbaby op de wereld gezet. Je slikt net als 100 duizenden anderen in Nederland anti-depressiva, en je weet niet waar het aan ligt, maar de taal leren lúkt gewoon niet. Of je hebt net als 3% van de Nederlanders ADHD, of autisme, of een andere leerstoornis. Zie je het percentage bijzondere gevallen al oplopen?

    Niet dat het uitmaakt want voor intensieve lessen en de bijbehorende materialen heb je geen geld, want je krijgt geeneens bijstand. En al zouden die lessen betaald worden, als dat van net zo'n kwaliteit is als de inburgeringscursussen..

    "Starve or smoke 'em out"?

  • Hein Eken ., do 19 januari 2012 18:23 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    die pool blijft niet hier,die gaat terug,gaat gewoon weer in polen werken,die niet-westerse blijft hier.
    Alles over een kam is niet goed,maar laten we zeggen dat een pool een andere mentaliteit heeft dan de noord-afrikaan,
    de noord-afrikaanse klusjesman/stucadoor/schilder/metselaar is niet echt een begrip in nederland i.t.t de ....../..../... pool,dat is niet voor niks.

  • patrick faas, do 19 januari 2012 21:56 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op patrick

    patrick

    "Mag je als immigrant dan ook Fries leren voor die bijstandsuitkering, vraag ik me af?"

    Het zou toch wel gek zijn als het Fries niet erkend zou worden. Zo'n weigering zou Hans Wiegel ook vast niet goedkeuren. Holland is bovendien ontstaan uit een stukje Friesland.

    Denk niet dat ik het het met de VVD eens ben ofzo. Verre van dat. Ik meen alleen dat Nederlands niet de enige officiële taal is in ons gebied. Ook Papiamento moet als geldige taal tellen in ons koninkijk, evenals Engels bijvoorbeeld, wat een officiële taal is op Saba, een Nederlandse gemeente.

  • Paul Burger, vr 20 januari 2012 01:47 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op Paul

    Paul

    Even opletten...
    Dezelfde pool waar je zo hard voor maakt heeft geen 5 jaar zijn poten onder zijn lijf vandaan gewerkt
    Volgens europese regels mogen ze al na 1 jaar de bijstand in
    Het is niet verwonderlijk dat er al 50.000 polen in de bijstand zitten
    Naast de afgekeurde , zeurende en zielige polen die in de wao zijn beland

  • Bas Grootel, do 19 januari 2012 16:45 in reactie op hans mandemakers Reageer op Bas

    Bas

    Zowel Limburgers als Friezen zijn naast alle dialecten (talen) die in Nederland van toepassing zijn tweetalig. Ze spreken zowel nederlands als het dialect. Dat komt door ons onderwijssysteem. Wat goed he. Waarom denk je dat er ook in deze streken gewoon Nederlandse fims en boeken verkocht worden. Nee. Dan dat plat Rotterdams en Amsterdams. Dat vinden wij dan weer zielig.

  • hans mandemakers, do 19 januari 2012 17:49 in reactie op Bas Grootel Reageer op hans

    hans

    wie zijn "wij"...? Maar ik zal u gelijk geven...vanaf nu krijgen plat sprekende ranstedelingen ook geen bijstand meer.....De enige mensen die nog recht hebben op bijstand zijn brabanders want die zijn gezellig en telen de lekkerste wiet:-0

  • patrick faas, do 19 januari 2012 22:00 in reactie op hans mandemakers Reageer op patrick

    patrick

    "...Brabanders [...] zijn gezellig en telen de lekkerste wiet."
    Vanuit Amsterdam mag ik u mededelen dat uw argumentatie warm onvangen is en als Brabantse wiet inderdaad zo lekker is, wordt hier gezegd, horen Brabanders er inderdaad helemaal bij.

  • Popeye Kamper, zo 22 januari 2012 16:51 in reactie op Bas Grootel Reageer op Popeye

    Popeye

    " Waarom denk je dat er ook in deze streken gewoon Nederlandse fims en boeken verkocht worden. Nee. Dan dat plat Rotterdams en Amsterdams. Dat vinden wij dan weer zielig."


    Waarom??? misschien om de schijn op te houden. LOL!!! Hup Rotterdam!

  • MG 68, do 19 januari 2012 15:03 Reageer op MG

    MG

    Als het spreken van Nederlands voorwaarde is om hier te werk te kunnen vinden vraag ik mij af wat al die polen hier doen?
    Laat ik het anders formuleren: denkt de vvd dat voor de betreffende groep opeens wel aan het werk kan als er Nederlands gesproken wordt?
    Neemt de politiek ook zelf verantwoordelijkheid door blokkades op de arbeidsmarkt die buiten de invloedsfeer van individuele bijstandsaanvrager liggen weg te nemen of gooit ze alle problemen over het hek uitroepend 'eigen verantwoordelijkheid'?

  • Irma Noord, do 19 januari 2012 14:51 Reageer op Irma

    Irma

    De ambtenaar die dat moet beoordelen krijgt een opleiding leerkracht basisonderwijs Nederland? Wanneer spreekt iemand Nederlands? Als hij/zij zich kan redden in het dagelijks leven of wanneer ze ambtelijke taal begrijpen?

    Ik neem trouwens aan dat deze medelanders en de Polen de eerste 5 jaar dat ze hier wonen (en dus geen recht op sociale uitkering hebben) wel gewoon de premies afdragen??

  • Andy de Groot, do 19 januari 2012 14:41 Reageer op Andy

    Andy

    Niet meer dan logisch. De mensen die de bijstand betalen dienen ook aan allerlei eisen te voldoen om te mogen/kunnen werken.

    Als iemand me kan uitleggen waarom je zoiets niet kunt eisen hoor ik dat graag.

  • Theo Joubert, do 19 januari 2012 14:15 Reageer op Theo

    Theo

    Dit lijkt mij een nredelijke eis.

    De stelling van GL en anderen dat de regel overbodig is omdat bijstandsgerechtigden om andere redenen al Nederlands leren is uit de lucht gegrepen.
    Ik kom vele mensen tegen die de taal zeer gebrekkig spreken en wel bijstand ontvangen.

  • jonh jakar, do 19 januari 2012 14:14 Reageer op jonh

    jonh

    Wie overigens het bericht goed leest heeft al door dat deze regel al bestaat. Ze roepen maar wat zodat er het idee is dat ze wat doen daar in Den Haag...

    En voor degene die beweren dat het een vereiste is om NL te spreken alvorens een bijstandsuitkering te krijgen, dat staat er echt niet. En al was het wel zo, laat je mensen gewoon creperen totdat ze het Nederlands beheersen? Scheelt vast veel geld, al die mensen die omkomen omdat ze een taal niet in een maand kunnen leren. (zolang kan je zonder voedsel...)

  • koning pruts, do 19 januari 2012 14:04 Reageer op koning

    koning

    Top voorstel.

    Verbindt er dan ook even een toets aan. Kijken of al die bijstandstrekkers hier nog gratis geld komen halen als ze er voor moeten "werken".

  • Victor van G, do 19 januari 2012 15:16 in reactie op koning pruts Reageer op Victor

    Victor

    en verbindt er een meldngsplicht aan , zodat "spook"uitkeringstrekkers en in het buitenland verblijvende uitkeringstrekkers ook aangepakt kunnen worden.

  • wim landmeter, do 19 januari 2012 13:41 Reageer op wim

    wim

    weer de zoveelste afleiding van dit kabinet, het zijn niet de bijstandgerechtigden die de crisis veroorzaken ! Maar de hoge heren die besluiteloos en rucksichtloos nog steeds graaien en niet tot inkeer willen komen. Fijn land is omgezet door een tweedeling in een dictocratie en kleptograsie, met dank aan vvd/cda de regenten met VOC mentaliteit
    zum kotzen !

  • koning pruts, do 19 januari 2012 14:18 in reactie op wim landmeter Reageer op koning

    koning

    Hoewel ik het deels met u eens ben deel ik niet de opvatting dat de bijstand geen bijdrage levert.

    Momenteel krijgen 315.000 mensen een bijstandsuitkering. Dat is vlot omgerekend zo'n 15.000 x 315.000 = 4.7 MILJARD euro wat per jaar weggegeven word. Hier zien we niks van terug gezien deze mensen het nodig hebben voor primair levensonderhoud.

    Nederland kent 117.000 miljonairs. Laten we voor de gein eventjes zeggen dat deze mensen 1 miljoen vrij te besteden hebben (dat is de omschrijving voor miljonair en het minimale bedrag wat je moet hebben).

    Deze mensen geven 52% uit aan belasting. 500.000 per miljonair (117.000) = 56 miljard aan belasting inkomsten. Iets wat de rest van Nederland in zijn/haar hele leven niet aan belasting zou kunnen betalen.

    Daarnaast investeren deze mensen in bedrijfsleven en economie waardoor de economie draaiende wordt gehouden. Of denkt u dat u daar de verantwoordelijke voor bent als u een pot pasta bij de super koopt?

    Nee mijnheer, de rijken zijn niet het probleem van de crisis. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze zelfs de oplossing.

  • Pinda Klaas, do 19 januari 2012 14:51 in reactie op koning pruts Reageer op Pinda

    Pinda

    Niet iedereen krijgt een volledige WWB uitkering, maar bijvoorbeeld een aanvulling van een paar tientjes op WAO, WIA, of een ander inkomen onder het sociaal minimum.
    U berekening staat hiermee op losse schroeven.

  • koning pruts, do 19 januari 2012 15:13 in reactie op Pinda Klaas Reageer op koning

    koning

    Doet niets af aan het feit dat rijke mensen per jaar meer aan belasting betalen dan wat jan modaal tijdens zijn;haar totale levensduur doet.

  • Pinda Klaas, do 19 januari 2012 21:55 in reactie op koning pruts Reageer op Pinda

    Pinda

    Nu doet U net alsof iedereen in de bijstand dit zijn hele leven doet. Over vooroordelen gesproken. Wist U trouwens dat een rijke per jaar meer opstrijkt aan belastingvoordelen dan iemand in de bijstand in dat zelfde jaar krijgt? Belastingvoordelen die door U, mij, en iedereen die belasting betaald mogelijk zijn.
    Laten we eerst daar eens wat aan doen!!

  • Gerwin van Eersel, do 19 januari 2012 15:08 in reactie op koning pruts Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Jammer toch dat je inkomsten- en vermogensbelasting door elkaar haalt. Er bestaat geen miljoenair die 52% belasting betaald. Als je als miljoenair handig gebruik maakt van de verschillende belastingboxen, bijvoorbeeld door huizen te kopen en te verhuren. Denk dan aan rond de 1,2 % op vermogen, en 0% op inkomen, je regelt dat je geen inkomen hebt, maar opbrengsten uit vermogen, die zijn belastingvrij.

    Er bestaan overigens ook geen werknemers zonder vermogen die 52% inkomsten belasting betalen, ze betalen op z'n slechtst 52% over de top van hun inkomen, wat per definitie op een lager gemiddelde over het hele inkomen uitkomt, zelfs zonder aftrekposten.

    Voordat je blaat, weet waarover je praat!

  • koning pruts, do 19 januari 2012 15:50 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op koning

    koning

    Al betaalden ze 5% aan belasting per jaar, dan betaalden ze nog 20x meer dan u doet. Daar gaat het om.

  • Gerwin van Eersel, do 19 januari 2012 18:53 in reactie op koning pruts Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Die berekening wil ik wel eens zien. Ik ben trouwens benieuwd hoeveel je schat dat ik betaal, of werk jij bij de belastingdienst en kun je het nakijken?

  • wim landmeter, do 19 januari 2012 15:52 in reactie op koning pruts Reageer op wim

    wim

    U vergeet het belangrijkste,
    wie zitten er in de bijstand ? 40+ arbeidsongeschikten, senioren boven de 65 die geen 55 jaar in nederland hebben gewoond ( bv surinamers en antilianen) gehandicapten die buiten de regelingen vallen. en daarbij een heel klein groepje werklozen die onvoldoende is opgeleid.

    als men echt wil bezuinigen dan 1 uitkeringsgroep en ww en wao laten vervallen, ook de wachtgelden voor de hoge ambtenaren niet langer dan 1/2 jaar. gouden handrukken en andere oudeurtjes ook afschaffen.

    daar valt genoeg te halen, maar het is iedere keer de uitkeringsklant die lui is, geen inzet vertoont en noem het rechtse riedeltje maar op.
    eerlijkheid moet, maar dit kabinet is niet eerlijk en draait met het bedrijfsleven mee. Willen we geregeerd worden door het bedrijfsleven ?? Het lijkt er sterk op maar kijk eens naar de film "running man" met schwarzenegger, zo gaat het er uitzien !

  • jonh jakar, do 19 januari 2012 16:25 in reactie op koning pruts Reageer op jonh

    jonh

    "Nee mijnheer, de rijken zijn niet het probleem van de crisis. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze zelfs de oplossing. "

    Dus deze crisis is niet een gevolg van de bankencrisis? U denkt zeker dat de bankencrisis ontstond doordat de bijstandstrekkers onnodige risico's namen in de financiele wereld? De buitensporige bonussen die werden uitgekeerd werden aan die bijstandstrekkers zodat ze werden aangemoedigd te speculeren met geld van de burgers? Al die mensen die bij de banken dit gedrag aanmoedigden, dat zijn zeker die bijstandsparasieten he?

  • Ine Sessink, do 19 januari 2012 17:49 in reactie op koning pruts Reageer op Ine

    Ine

    Niemand betaalt 52% aan belastingen. Er zijn namelijk drie schijven en over die schijven betalen ook de miljonairs hetzelfde als ieder ander. Alleen over het bedrag wat boven het bedrag van de eerste twee schijven komt wordt 52 % betaald.

  • Wim Verver, do 19 januari 2012 23:40 in reactie op koning pruts Reageer op Wim

    Wim

    Wanneer ik even meega in uw berekening dat 117000 miljoenairs 52% belasting betalen over 1 miljoen per jaar. Dat zal wel niet zo zijn want loopholes om dat te ontduiken zijn er genoeg als je het kan betalen.
    Dan is het ook nog zo dat vele miljoenairs helemaal niet investeren maar geld met geld verdienen. Het financiele bolwerk heeft nauwelijks enige bijdrage aan de economie. Het tegendeel is het geval, ze kleden de economie uit.

  • xp joffer, do 19 januari 2012 13:20 Reageer op xp

    xp

    ik ben het hier mee eens; als de vvd deze nationalistische kant op gaat is de pvv niet meer nodig en dat is een pre want zijn een stelletje dombo's.
    de linksen op deze site vinden binnen het kader van de internationale solidariteit dat iedereen hier mag wonen een huis en uitkering moet krijgen. een domme onnozele gedachte omdat dit onverlaten, laagopgeleiden en klaplopers aantrekt die in hun land van herkomst ook nooit iets bijdroegen, en dus nu hier maar gang gaan. zeventig procent van de asielzoeker komt om economische redenen naar ons land en dat is niet voor niets.. waar krijg anders gratis geld dan in nederland?

  • koning pruts, do 19 januari 2012 14:06 in reactie op xp joffer Reageer op koning

    koning

    Spanje en Griekenland.

    Maar we weten hoe goed het daar nu gaat.

  • hans mandemakers, do 19 januari 2012 15:07 in reactie op xp joffer Reageer op hans

    hans

    Ik hoop dat u nooit een bijstandsuitkering hoeft aan te vragen want uw Nederlands is van een bedroevend laag niveau.....

  • Eline W, do 19 januari 2012 13:06 Reageer op Eline

    Eline

    Als je ze de kans geeft Nederlands te leren, en rekening kan houden met eventuele verstandelijke beperkingen is hier niet veel mis mee. Maar als dat nu al zo is totaal overbodig. Waarschijnlijk is het verschil dat in dit plan mens pas een uitkering krijgen als ze de toets hebben afgemaakt. Waarschijnlijk een excuus on gezinnen met kinderen op straat te zetten.

  • Gandalf the Grey, do 19 januari 2012 13:00 Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Ik zou deze maatregel wat breder willen maken en de eis van redelijk Nederlands kunnen lezen en schrijven opleggen aan iedereen die in Nederland komt werken.

  • R van brummelen, do 19 januari 2012 12:25 Reageer op R

    R

    dus ook verplicht Fries in Friesland?

    dit is een totaal overbodig en onzinnig voorstel. Nederland is multicultureel en meertalig. Tijd dat die rare VVDers eens gaan inburgeren.

  • Klaas Slager, do 19 januari 2012 12:50 in reactie op R van brummelen Reageer op Klaas

    Klaas

    Het is al verplicht.
    Elke ambtenaar in Friesland moet examen doen in het Fries.

  • Gouden Ui, do 19 januari 2012 13:03 in reactie op R van brummelen Reageer op Gouden

    Gouden

    Meertalig?

    Welke van 389 talen moet ik mijn kinderen aanleren dan?

  • Eline W, do 19 januari 2012 13:51 in reactie op Gouden Ui Reageer op Eline

    Eline

    Engels

  • Gouden Ui, do 19 januari 2012 14:09 in reactie op Eline W Reageer op Gouden

    Gouden

    Dat is één taal. Lijkt me niet echt meertalig.

  • Ton evertsen, do 19 januari 2012 13:17 in reactie op R van brummelen Reageer op Ton

    Ton

    nee want hoewel fries een officiële taal is is nederlands dat ook

    op zich is het verschil dus dat je nu een uitkering krijgt met de verplichting nederlands te leren en dan pas een uitkering als je nederlands spreekt

    valt wat voor te zeggen

  • Mostafa Mouktafi, do 19 januari 2012 12:25 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    En de analfabete Nederlanders moeten ook Nederlands een beetje leren en schrijven en lezen anders krijgen zij ook geen uitkering. Gelijk kappen gelijk Monniken.
    Nederland telt 1/4 miljoen analfabeteb, zij kunnen het Nederlands niet kunnen schrijven en lezen. Heeft wel zin, want dan kunnen zij ook zelfstandige de formulieren van de belastingdienst zelfstandig invullen en de gevaalijkste borden in het openbaar bijvoorbeeld kunnen lezen, denk hier aan je eigen veiligheid!

  • Berthold Hohenlowe, do 19 januari 2012 12:48 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Berthold

    Berthold

    De kop van het artikel, meneer Mouktafi: "Wie bijstand wil moet Nederlands spreken".

  • Mostafa Mouktafi, do 19 januari 2012 13:02 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Precies, en juist gelijk monniken gelijk kappen.
    Trouwens, wat vindt jij zelf van die 1/4 miljoen? Schaam je als Nederlander?

  • Frank Lenssen, do 19 januari 2012 13:00 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frank

    Frank

    Scherp gezien en geformuleerd, hulde.

  • Frans Lenaen, do 19 januari 2012 13:35 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frans

    Frans

    Dit is een drogredenering.
    Ten eerste stelt het artikel duidelijk dat het uitsluitend over SPREKEN gaat en ten tweede is analfabetisme een heel ander probleem.

    Volgens mij telt Nederland trouwens meer dan 250000 analfabeten. Maar dit terzijde.

  • Mostafa Mouktafi, do 19 januari 2012 13:59 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ja hoor.

  • Ine Sessink, do 19 januari 2012 18:00 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Ine

    Ine

    250.000 is 1/4 miljoen.

  • Mostafa Mouktafi, do 19 januari 2012 20:52 in reactie op Ine Sessink Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ha ha ha ha ha ha....
    Waouwww!

  • gerrie de vries, do 19 januari 2012 17:42 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op gerrie

    gerrie

    Voel je de bui hangen?

  • Mostafa Mouktafi, do 19 januari 2012 21:15 in reactie op gerrie de vries Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Maar goed, wat is uw mening over die 1/4 miljoen in dit kleine mooie rijke landje? Snapt u het wel?!

  • Jim Peeters, do 19 januari 2012 12:17 Reageer op Jim

    Jim

    Er zit een duidelijk verschil tussen een bijstandsuitkering krijgen en vervolgens 5 jaar Nederlandse les volgen op je dooie gemak en de uitkering pas krijgen als je Nederlands echt kan spreken en schrijven.

  • Ruud Wiemer, do 19 januari 2012 12:16 Reageer op Ruud

    Ruud

    Dit is weer een poging tot window dressen van de VVD. Ze doen net of ze iets gaan regelen dat allang geregeld is. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze zo dom zijn, dat ze niet weten dat deze regel reeds bestaat. Dan zijn ze dus bezig met onnodige wetgeving te maken. Wie maakt ze wakker??

  • Truus Beek, do 19 januari 2012 12:39 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Truus

    Truus

    momentum ligt anders
    Is nu; U krijgt bijstand en we verwachten van u dat u Nederlands gaat leren
    Voorstel u krijgt bistand indien u kunt aantonen dat u op een zeker niveau Nederlands kunt begrijpen en spreken.

    Verschil
    in laatste voostel zit een inspanningsverplichtingen en eigen verantwoording

    Mijn partner werkt in NT2 en ziet hoe op dit moment met de huidige verplichting wordt omgegaan.

  • Al Bundy, do 19 januari 2012 12:14 Reageer op Al

    Al

    Mooi voorstel!

    Iedereen heeft z'n mond wel vol van integratie, maar die begint natuurlijk bij het goed kunnen spreken, lezen én schrijven van de taal in het gastland.
    In Frankrijk, Duitsland is dit allang regel, ik begrijp niet goed waarom Nederland wéér eens achter de feiten moet aanlopen.

  • Marc Schouten, do 19 januari 2012 14:27 in reactie op Al Bundy Reageer op Marc

    Marc

    Nee hoor, hier in Duitsland niet, over Frankrijk kan ik niet oordelen. Ik weet wel dat het in Spanje ook niet zo is (al is het daar zelfs moeilijk voor een geboren en getogen Spanjool tot in de tigste generatie bijstand te krijgen. vooral in delen waar de neoliberale PP regeert), daar is iedereen gelijk voor de wet, zoals hier in Nederland eigenlijk ook.

  • Rob Geurtsen, do 19 januari 2012 12:11 Reageer op Rob

    Rob

    ha ha en gij geleuft dat dit binnen europese regelgeving en mensenrechten verdragen kan?

    Hoe naïef.

  • Evert van Vliet, do 19 januari 2012 12:09 Reageer op Evert

    Evert

    Ondertussen verstaat de gemiddelde onderdaan het politieke gebrabbel niet eens.

  • Joop Schouten, do 19 januari 2012 12:04 Reageer op Joop

    Joop

    VVD-ers zijn gek geworden.
    Wie niet kan/wil voldoen aan deze taaleisen krijgt er dus met de roede van langs. 'VVD-vrijheid' is dus een leugen.
    Zij zouden een 'roedenbundel' in hun logo moeten plaatsen en hun naam veranderen in VUF.
    Volkspartij voor Uitsluiting en Fascisme

  • Centurio Veritas, do 19 januari 2012 12:39 in reactie op Joop Schouten Reageer op Centurio

    Centurio

    Wie niet kan (omdat hij of zij bijvoorbeeld geen mond heeft) heeft een kans te worden ontzien bij zo'n regel.

    Maar wiet niet wil?! Joop, even serieus. Ik maar doorwerken tot mijn 70ste en bij een ander toelaten dat deze zich opzettelijk ongschikt maakt voor werk, én mij voor hem laten betalen.

    Dan moeten we iedere Nederlander daar voor laten betalen die dat wil. Wie daar niet voor wil betalen, geeft dat ook aan. Ik niet betalen. Jij wel. Opgelost.

  • Joop Schouten, do 19 januari 2012 13:13 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Joop

    Joop

    Het is stigmatiserende dwang.

    VVD-ers zijn gek geworden.

  • Heinz Brauswasser, do 19 januari 2012 13:43 in reactie op Joop Schouten Reageer op Heinz

    Heinz

    Ik betaal onder dwang belasting voor de bijstandtrekkers.

  • drs Zen, do 19 januari 2012 17:26 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op drs

    drs

    Dat is ernstig.
    Heeft u aangifte gedaan? Heeft u goede signalementen? Is Schiphol, zijn de vliegvelden, zijn de grensovergangen versperd? Heeft u Slachtofferhulp gebeld? U kunt altijd politiek asiel in de VS aanvragen. Maar besef wel dat u niet met open armen ontvangen wordt. Men denkt wellicht dat u een profiteur, een avonturier bent. Ook vraag ik me af of u de VS binnen komt, 'ze' weten ook wat u publiceert op Joop.
    http://www.slachtofferhulp.nl/

  • El Che, do 19 januari 2012 17:41 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op El

    El

    Ik betaal onder dwang voor het waanzinnige jsf project.

  • Jan de Boer, do 19 januari 2012 20:49 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Jan

    Jan

    Ik betaal onder dwang voor onderwijs.

  • Frank Lenssen, do 19 januari 2012 12:39 in reactie op Joop Schouten Reageer op Frank

    Frank

    Ik zou als aanvullende eis willen voorstellen: het Wilhelmus in zijn geheel, foutloos, en toonzuiver kunnen zingen, zodat het acrostichon mooi meekomt.

    Eigenlijk is dat nog niet genoeg. De 'Granida' van P.C. Hooft, en de complete 'Mei' van Gorter kunnen reciteren moet er ook in.

    En omdat het de VVD is die deze moedige eisen op tafel legt: doe er dan ook bij: alle Nederlandse merksigaren van elkaar kunnen onderscheiden, na twee trekjes, en alle Hollandse jenevermerken.

    Ik wil zuiver vlees in de kuip, en geen halal! (van een VVD'er die liever anoniem wil blijven).

  • Joop Schouten, do 19 januari 2012 13:11 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Joop

    Joop

    : ))))


    Halalluja !

  • Frans Lenaen, do 19 januari 2012 13:40 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Frans

    Frans

    Leuk, heel grappig.

    Maar door het voorstel van de VVD belachelijk te maken, ga je niet op de inhoud in.
    Ten eerste wordt de huidige wetgeving aangescherpt (dus niet iets volstrekt nieuws verzonnen) en ten tweede is het een redelijk uitgangspunt dat je de Nederlandse taal spreekt. Dit heb je nodig om mee te kunnen doen in onze samenleving. Weiger je dat? Ook prima, maar dan is het redelijk dat het gebruik van sociale voorzieningen wordt aangescherpt.

    Overigens is dergelijke wetgeving in tal van Europese landen al van kracht.

  • Gouden Ui, do 19 januari 2012 13:19 in reactie op Joop Schouten Reageer op Gouden

    Gouden

    [Wie niet kan/wil voldoen aan deze taaleisen krijgt er dus met de roede van langs. 'VVD-vrijheid' is dus een leugen.
    Zij zouden een 'roedenbundel' in hun logo moeten plaatsen en hun naam veranderen in VUF.
    Volkspartij voor Uitsluiting en Fascisme]

    Wat een grote mond gelijk weer. Iemand die niet aan bepaalde eisen WIL voldoen, mag volgens jou dus geen consequenties hiervan ondervinden. Gebeurt dit wel, dan is er volgens Joop de Neo-Liberaal (dit laatste is natuurlijk een grapje) sprake van fascisme en vrijheidsberoving. Even een stelling voor je Joop:

    Ik kan werken, maar heb geen zin en hang liever met m'n luie reet op de bank. Ik hou het handje op voor een uitkering en accepteer dat ik 200 of 300 euro minder per maand krijg dan wanneer ik een baan zou hebben.

    Vervolgens zegt de overheid: Hé Luie Ui, kom is van die bank af! Voor jou zijn die uitkeringen niet bedoeld!

    Ja, nu het ik het zo opschrijf, heb je eigenlijk wel gelijk. Fascisten zijn het, tuig! Bedankt man, dien vandaag nog m'n ontslag in. De mazzel!

  • Jan Tervoort, do 19 januari 2012 15:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan

    Jan

    Wat een originele vondst weer Joop!

    Nog even wachten en dan is de SP de grootste. Als dat gebeurt stop ik met mijn bedrijfje en ga een uitkering aanvragen onder het motto ' if you can't beat them , join them'

  • Hein van Leeuwen, do 19 januari 2012 11:55 Reageer op Hein

    Hein

    Zinloos, de wet voorziet al in de mogelijkheid om mensen te verplichten een taalcusus te volgen als ze de taal niet voldoende beheersen. Of verliest iemand zijn rechten nadat hij langdurig een bijdrage heeft geleverd aan de economie maar daarbij het kennelijk nooit nodig is geweest om de NL te leren?

  • Peet Van Velzen, do 19 januari 2012 11:51 Reageer op Peet

    Peet

    Weer een prima plan.
    Rutte: go!

  • Klaas Slager, do 19 januari 2012 12:16 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Klaas

    Klaas

    De man, die de illusie heeft dat Israel een democratie is, heeft niet door dat in een democratie alle burgers gelijke rechten hebben, dus onafhankelijk van welke taal ze spreken.
    Maar ja, is Rosenthal niet van de VVD ?
    Misschien weet hij ook niet wat een democratie is.

  • Centurio Veritas, do 19 januari 2012 12:45 in reactie op Klaas Slager Reageer op Centurio

    Centurio

    Wat een onzin. Je hebt rechten maar ook plichten. Als jij jezelf financieel redt dan zal de staat jou niet verplichten Nederlands te spreken, hoewel dit wel wordt verwacht. Wanneer jij vindt dat de staat voor jou moet zorgen, dan mag deze daar een voorwaarde tegenover stellen.

  • Peet Van Velzen, do 19 januari 2012 15:52 in reactie op Klaas Slager Reageer op Peet

    Peet

    Als je alleen Hottentots spreekt, weet je dat je geen baan kan vinden. Daar moet je zelf wat aan doen. Niet zomaar in de Bijstand blijven zitten.

  • Diantha Averil Nota, do 19 januari 2012 17:29 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Vindt u het zelf nou verstandig om in deze discussie zo'n woord als Hottentots in de mond te nemen? Zegt genoeg over uw standpunten, me dunkt.

  • Diantha Averil Nota, do 19 januari 2012 17:35 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Geldt deze maatregel ook voor vluchtelingen die het volste recht hebben om hier te blijven? Niet de randgevallen, maar die schrijnende gevallen die hier zondemeer mogen blijven? Die figuren die toen wel 5 jaar lang aan de zijlijn mochten toekijken maar niet aan de Nederlandse maatschappij mochten deelnemen?

    Die misschien door een enorm Post-Traumatisch Stress Syndroom en een flinke depressie niks het koppie inkrijgen?

  • drs Zen, do 19 januari 2012 18:38 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op drs

    drs

    Sluit de deur achter je en kom nooit meer terug. NIET SLAAN MET DIE DEUR!
    Kots
    http://www.youtube.com/watch?v=a9oFT9sGuCE

  • Bob de la Bob, do 19 januari 2012 11:41 Reageer op Bob

    Bob

    Ik zie nergens een reden genoemd. Waarom moet je Nederlands spreken om een uitkering te krijgen? Je hoeft geen Nederlands te kunnen om te kunnen werken. En inburgeren als eis stellen is ook onzinnig, alsof een ingeburgerde Nederlander beter werkt dan een niet ingeburgerde.

  • 'Klaas Jeltsma, do 19 januari 2012 12:06 in reactie op Bob de la Bob Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Eigenlijk is het gewoon een filtermaatregel.

    Gedachte: teveel mensen komen hierheen, trekken uitkering en verdienen zwart/crmineel bij.
    Doel: niet aan jan en alleman uitkering geven
    Hoe onderscheid je 'jan en alleman' van mensen?
    Door te selecteren op taal.

    Ik vind het een zwaktebod, maar als het doel ermee bereikt wordt vind ik het best.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 12:29 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    En in de praktijk tref je er voornamelijk gescheiden vrouwen mee

  • 'Klaas Jeltsma, do 19 januari 2012 12:42 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Als taallessen ondersteund worden lijkt me dat een mooie kans om de hort op te gaan en een nieuwe partner te vinden!

    wat Rob G al zei: ik vraag me ook af of dit juridisch mogelijk is.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 13:15 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ik denk dat je een gescheiden vrouw die geen nederlands spreekt eerst als de bliksem een uitkering moet geven en daarna kun je gaan praten over taallessen
    '

  • Bob de la Bob, do 19 januari 2012 14:37 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Bob

    Bob

    Filtermaatregel? Heeft niet iedereen die geen inkomen heeft evenveel recht op een uitkering? Is die straf al niet zwaar genoeg? Ik zou voor willen stellen om iedereen met kinderen onder de 18 met een bijstanduitkering 200 euro per maand extra te geven. En kom niet aan met de dooddoener dat er geen geld voor is, er is geld genoeg. We staan volgens Rutte in de top drie van rijke landen, maar die rijkdom zit niet aan de onderkant, dus zit die ergens anders, haal daar het geld maar vandaan.

  • Jim Peeters, do 19 januari 2012 12:13 in reactie op Bob de la Bob Reageer op Jim

    Jim

    Omdat een bijstandsuitkering bedoelt is voor Nederlanders die Nederlands kunnen spreken

  • Ine Sessink, do 19 januari 2012 13:58 in reactie op Jim Peeters Reageer op Ine

    Ine

    Fout gedacht van jou. Een bijstandsuitkering is bedoeld voor iedere ingezetene in Nederlands, die, al dan niet tijdelijk, niet in zijn eigen inkomen kan voorzien.
    Dat will de VVD om zeep helpen, door deze maatregel en ook door inwonende kinderen te verplichten hun ouders te onderhouden.

  • Bob de la Bob, do 19 januari 2012 20:02 in reactie op Jim Peeters Reageer op Bob

    Bob

    Er werken hier honderduizenden mensen die geen Nederlands spreken. Dus je hoeft geen Nederlands te spreken om te kunnen werken. Maar je moet het wel eerst gaan leren om een uitkering te krijgen. Dat is toch te zot voor woorden. Net zo iets zots als die hele inburgeringsgedachte. Geblaat is het. En half Nederland Blaat braaf mee. Wat een schapen.

  • Julius Vold, do 19 januari 2012 11:40 Reageer op Julius

    Julius

    Lijkt me een volkomen normale maatregel (al zullen de usual suspects wel weer in razernij ontsteken).
    Simpelweg omdat het spreken van de NL-taal een essentiele voorwaarde is voor het verkrijgen van een baan en om maatschappelijk te kunnen functioneren.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 12:16 in reactie op Julius Vold Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Is dat zo?
    Hoe zit het dan met al die amerikaanse managers hier en luitjes die op unversiteiten onderwijzen?

    Man zelfs ik heb een baan gehad waarvoor ik voornamelijk engels moest spreken .

    Mensen moeten gewoon een uitkering krijgen als ze daar recht op hebben.

    Wees in ieder geval consequent en eis van bedelaar Netanyahu dat ie eerst Nederlands gaat leren voordat ie hier zijn handje komt ophouden.

  • Frans Lenaen, do 19 januari 2012 12:33 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Frans

    Frans

    Die Amerikaanse managers van jou maken ook geen gebruik van de bijstand.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 13:18 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Die graaien over het algemeen veel grotere bedragen uit de staatsruif

  • Centurio Veritas, do 19 januari 2012 12:52 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Centurio

    Centurio

    Waar heb je het nou over? Over werken. De discussie gaat over mensen die hun hand ophouden. Julius legt dat prima uit.... Let eens op!

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 12:19 in reactie op Julius Vold Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    mogen we dan aannemen dat Friese bejaarden ook geen recht op OAW hebben als ze vertikken Nederlands te leren?
    En hoe zit dat trouwens met die Limburgers waar daar spreekt bijna niemand Nederlands.

  • Klaas Slager, do 19 januari 2012 12:30 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Klaas

    Klaas

    Alle bejaarde Friezen kregen onderwijs in het Nederlands.

  • MG 68, do 19 januari 2012 13:02 in reactie op Klaas Slager Reageer op MG

    MG

    En Rutte rekenles.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 13:16 in reactie op Klaas Slager Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Omdat ze 100 jaar geleden een paar jaar Nedelands hadden op school wil niet zeggen dat ze dat dan ook spreken.

  • Hein Eken ., do 19 januari 2012 12:40 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    Jij kan een hoop slechte voorbeelden geven in drie minuten ,mentaliteit van een hele hoop mede/nederlanders moet veranderen dat is volgens mij het enige doel.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 13:16 in reactie op Hein Eken . Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Inderdaad de ongezonde fixatie op het vreemde moet eens ophouden .
    Nederlands paspoort = Nederlander = gelijke rechten

    Klaar!~

  • Alex Alexander, do 19 januari 2012 13:29 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Alex

    Alex

    Lul niet zo slap... de ene reden van jou wordt onderuit gehaald en je komt met een volgende onzinnige reden.

    Friezen kunnen net zo capabel Nederlands spreken als jij en ik.

    Ik vind het meer dan normaal om dingen te verlangen van je burgers in dit land als ze een uitkering willen, onze taal spreken mag daar gerust bij.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 15:23 in reactie op Alex Alexander Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ga maar een voor de aardigheid fietsen door Friesland - ze bestaan hoor - de eentalige Friezen.

    Je argumentatie gaat niet op.
    Je had tegen mij moeten zeggen ; " Fries is een erkende Nederlandse taal "

    Waarop ik ga argumenteren dat men dus eventueel ook Fries mag leren om in aanmerking te komen voor een uitkering .
    En daarbij heb ik nog een mooie ; In Nederland spreken er ongeveer 400.000 mensen Fries en ongeveer hetzelfde aantal spreekt Turks - wordt het geen tijd om Turks net als het Fries als taal te erkennen?

    Maleis en aanverwant haalt ook bijna een dergelijk aantal.

  • Frans Lenaen, do 19 januari 2012 13:41 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Frans

    Frans

    Maar is het redelijk dat er voor deze rechten een tegenprestatie wordt verwacht.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 15:25 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Nee dat is niet redelijk.
    Rechten zijn rechten .

  • Thayli - Rah, do 19 januari 2012 14:18 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Thayli

    Thayli

    Je komt met een paar (vreemde) irrelevante voorbeelden, maar wat vind je er nu werkelijk van? Is het (met het draagvlak onder de belastingbetalers in het achterhoofd) onredelijk om van een uitkeringstrekker te verwachten dat hij zo snel mogelijk weer aan het werk probeert te komen? Daar hoort de taal spreken ook bij.

    Of kom je uit het tijdperk dat uitkeringen met gulle hand verstrekt werden. Zomaar. Dat een uitkering met je meeverhuisde als je aan de andere kant van NL ging wonen. Nou, die tijd is voorbij.

  • Nieuw!: Veldman, do 19 januari 2012 15:28 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    stel je voor dat jij je huis verzekerd en wanneer dat afbrandt dat je van de verzekeringsmaatschappij eerst moet leren jodelen voordat je een vergoeding krijgt.

  • Thayli - Rah, do 19 januari 2012 23:31 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Thayli

    Thayli

    En weer ga je niet op het onderwerp in. Zwaktebod die je nu niet meer ongedaan kan maken.

  • Diantha Averil Nota, do 19 januari 2012 17:38 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Bij het verkrijgen van het Nederlands paspoort moet men tegenwoordig wel een aardig mondje Nederlands spreken.

    Maar volgens mij heb je dat Nederlands paspoort niet per sé nodig voor een bijstandsuitkering.. Bijvoorbeeld een Duitser, Brit of een ander EU-staatsburger die hier een tijdje verblijft.

  • Bernie Whistler, do 19 januari 2012 11:39 Reageer op Bernie

    Bernie

    Het staat Rutte natuurlijk vrij om nog wat van het PVV onderbuik-electoraat weg te snoepen, maar is deze nieuwe scherpe afslag rechtsaf niet al te opzichtig? Maar weinig Nederlanders zullen de mening niet delen dat zoveel mogelijk medelanders onze taal in meer of mindere mate onder de knie moeten hebben.

    Punt is dat we al prima regelgeving hebben op dat gebied. Hoewel de regelgeving nog niet is toegesneden op 'migranten' uit landen als Roemenië en Bulgarije. Grote groepen in georganiseerd verband die zich in west Europese landen nestelen en crimineel gedragen qua diefstallen, afpersingen en bedelpraktijken. Zo ook in Nederland. Maar dit lijkt me een specifieke groep die met specifieke maatregelen goed kan worden aangepakt.

  • Paul Burger, vr 20 januari 2012 01:48 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Paul

    Paul

    Die regelgeving is een wassen neus
    Let op 2013 ...

  • Meta Foor, do 19 januari 2012 11:34 Reageer op Meta

    Meta

    en is dan di eles die uit de geschiedenis door de vvd geleerd is ??

    miljoenen aan experimenten en uiteindelijk deze wet ??

    puhpuh .. wat een amateurs ... moeten nodig eens wat experts inhuren .

  • Heinz Brauswasser, do 19 januari 2012 11:30 Reageer op Heinz

    Heinz

    Ik denk dat het goed is dat mensen met elkaar kunnen praten en schrijven.
    Binnen de intergratie denk ik dat het goed zal zijn dat mensen of de Nederlandse of de Engelse taal voldoende beheersen. Eventueel met dwang.
    Zelfs op joop.nl wordt al regelmatig in het Engels geschreven.
    Ook op dit punt verandert de wereld.

  • drs Zen, do 19 januari 2012 16:41 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op drs

    drs

    Ik pleit voor Mandarijn, dat zal onze concurrentiepositie in de wereld sterk verbeteren. Leren communiceren met een rijzende grootmacht als China is echt een pre.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 19 januari 2012 11:29 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    100% mee eens! Goede methode om Oost-Europese bijstandstoeristen te weren. Hopelijk krijgen we zo minder uitkeringsgerechtigden die slecht Nederlands spreken, want op die manier ontstaat alleen maar een voedingsbodem voor racisme.

  • Han van der Horst, do 19 januari 2012 11:28 Reageer op Han

    Han

    En dan gaan we het geven van het onderwijs in de Nederlandse taal zeker aan de markt overlaten?

  • Frank Lenssen, do 19 januari 2012 12:11 in reactie op Han van der Horst Reageer op Frank

    Frank

    Haha, jawel Han, enkele zinnetjes zijn afdoende:

    'jawel baas'

    'Uw wens is mijn bevel baas'

    'dank U voor de fooi, baas'

    (Mede mogelijk gemaakt door Shell, powered by Van Den Ende theaterproducties).

    Kosten: € 5.000, per direct te voldoen, op straffe van onmiddelijke heenzending.

  • - drammer -, do 19 januari 2012 19:38 in reactie op Frank Lenssen Reageer op - drammer

    - drammer

    Zo komt Jan Splinter door de Winter.? (lol)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel