22 februari 10 20:35 Reageer (45) Politiek RSS

[Video] Felix Rottenberg bij DWDD: Femke Halsema premier!

GroenLinks-leider: Alleen in regering als er ingrijpend hervormd wordt

Tafelheer Felix Rottenberg vertelde bij DWDD dat kiezers verlangen naar een premier als Femke Halsema. De GroenLinks-leider, die tegenover hem aan tafel zat, werd zichtbaar verlegen.

Vervolgens zette ze uiteen onder welke voorwaarden ze die functie wil bekleden. Het idee dat GroenLinks alleen aan een zuiver links kabinet kan deelnemen heeft de partij onder haar leiding laten varen. Voor Halsema is het cruciaal voor deelname dat zo'n kabinet bereid is tot ingrijpende hervormingen.

Halsema analyseert dat Wilders in tegenstelling tot wat hijzelf beweert helemaal niet wil regeren. De rechtsradicale leider sprak zich vandaag in De Telegraaf uit tegen verhoging van de AOW-leeftijd, daar wil hij onder geen voorwaarde mee akkoord gaan. "Daarmee sluit hij effectief alle politieke partijen behalve de SP buiten. Hij wil gewoon in de oppositie blijven," aldus Halsema.

 

Laatste Reacties (45) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Biff Everwood, wo 24 februari 2010 00:40 Reageer op Biff

    Biff

    wat me helaas ook opvalt is dat Jack de Vries 'heel kort' moet zijn en dat er door hem heen wordt gesproken. De sentimenten liggen iets te veel aan de oppervlakte.

    Links en rechts is niet meer de scheidslijn. De scheidslijn is progressief vs conservatief. Een links kabinet met en SP en D66 is volgens mij net zo onmogelijk in de uitvoering als het huidige rampkabinet was. Met andere woorden: ik zou graag een progressief kabinet willen zien komen, dus liever de VVD dan de SP, en dan samen met GL D66 en (kuch, als het echt nodig is voor de meerderheid) PVDA. Er moeten belangrijke vernieuwingen komen. Dus geen behoudende krachten als chistelijk, SP en PVV.

  • Hank Williams, di 23 februari 2010 22:47 Reageer op Hank

    Haha, museumdirecteuren. Alsof die een afspiegeling vormen van wat de rest van NL wil. Echt een dijenkletser van jawelste.

  • Basoalto Neruda, di 23 februari 2010 21:37 Reageer op Basoalto

    Basoalto

    Stel je eens voor, zo'n charmante en tevens inhoudelijke dame als leidster van Nederland.
    Nahhh, te mooi om waar te zijn!

  • Frederik van Leeuwen, di 23 februari 2010 22:21 in reactie op Basoalto Neruda Reageer op Frederik

    Frederik

    Nee, we willen politiek niet Belgie achterna.

  • jaap vos, di 23 februari 2010 15:53 Reageer op jaap

    jaap

    Stem al jaren op Femke !! Zij is mijn heldin, staat als een rots in de branding tijdens debatten op basis van inhoud & argumenten. Ethisch gezien uit het goede hout gesneden & een vrouw die weet wat zij wil. En dat allemaal al jaren lang !! Zij verdient op grond daarvan het premierschap & dat zou mooi zijn voor Nederland, wat toch vooral christelijk/orthodox denkt/stemt. Een progressieve vrouw aan het roer, geweldig, maar voor velen (vooral mannen/cda/cu/sgp) wel erg eng denk ik !!!!

  • Een BeetjeNuanceGraag, di 23 februari 2010 09:05 Reageer op Een

    Een

    Femke doorziet perfect de move van Wilders in De Telegraaf. Als hij straks weer in de oppositie belandt vanwege zijn aow-standpunt, kan hij weer perfect in de zijn zo geliefde slachtofferrol duiken. De PVV tegen de elite... Dat Wilders er al jaren zelf deel van uit maakt schijnt maar niet door te dringen tot de PVV-stemmer!

  • Jan Dirk Dorrepaal, di 23 februari 2010 07:50 Reageer op Jan Dirk

    Jan Dirk

    Groenpaars - een pragmacoalitie van D66,GL,PvdA,VVD - olv van Femke Oba ..oh pardon...Halsema.
    Mijn politieke papillen beginnen weer te werken: het bekt niet alleen, maar het smaakt ook echt lekker

  • , di 23 februari 2010 13:20 in reactie op Jan Dirk Dorrepaal Reageer op

    Weerzinwekkende reac ......, oh pardon een raar verhaal.

  • Jan Dirk Dorrepaal, di 23 februari 2010 14:55 in reactie op Reageer op Jan Dirk

    Jan Dirk

    Tja als je in plaats van bekken iets wat daar op lijkt leest.........
    Overigens kostte mij dat behoorlijk veel moeite om daar achter te komen, maar ik ben dan ook geen neerlandicus(en ook geen huisvrouw).

  • Fatima Bloodhooft, di 23 februari 2010 15:50 in reactie op Jan Dirk Dorrepaal Reageer op Fatima

    Fatima

    Citaat: "maar ik ben dan ook geen neerlandicus(en ook geen huisvrouw). "

    Vooral uit het laatste gedeelte van je zin die zin blijkt maar weer de kortzichtigheid en vooringenomenheid van een man.

  • Jan Dirk Dorrepaal, di 23 februari 2010 16:34 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Jan Dirk

    Jan Dirk

    Zowel uit uw dubbelgebruik van het woord zin in uw reactie en veelvuldig in uw profiel is het om in uw termen te spreken misschien zinvol als u het profiel van betrokkene leest.

  • Fatima Bloodhooft, di 23 februari 2010 17:16 in reactie op Jan Dirk Dorrepaal Reageer op Fatima

    Fatima

    Er is nou eenmaal geen edit mogelijk als je een zin veranderd hebt en een woord vergeten bent te deleten.

    Dat u daarover valt bevestigd mijn opinie over u des temeer. Al ware u een vrouw, dan blijft het woord 'huisvrouw' door u op een minachtende en minderwaardige manier gebruikt, een onwaardige term.

    Ik voel niet de behoefte uw profiel te lezen, ik ben niet geïnteresseerd in wie u zegt te zijn.

  • Jan Dirk Dorrepaal, di 23 februari 2010 18:31 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Jan Dirk

    Jan Dirk

    Misschien kunt U wel het profiel van onze neerlandica/huisvrouw lezen?

  • Fatima Bloodhooft, di 23 februari 2010 20:42 in reactie op Jan Dirk Dorrepaal Reageer op Fatima

    Fatima

    Wie zegt dat ik dat niet gedaan hebt? Heb ik het daarover? Nee.

  • Sir Charles, di 23 februari 2010 06:49 Reageer op Sir

    Sir

    Even welke coalitie buiten beschouwing latend moet een kabinet minstens de helft of meer uit vrouwen toch te formeren zijn.

  • Albert Hofmann, ma 22 februari 2010 23:54 Reageer op Albert

    Albert

    Femke premier, okay...maar van wat?

  • Mostafa Mouktafi, di 23 februari 2010 01:19 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Premier van denk even na, bijvorbeeld?
    Nee, laat wij even eerlijk zijn, Femke is niet groen groen om premier te worden, in mijn oog. Zij is vaak direct maar te gevaarlijk voor internationale diplomatie.
    Ik hoor dat ze tegenwoordig cursus liegen naast media training kunnen krijgen.

  • De VVD, di 23 februari 2010 08:50 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op De

    De

    Een mediatraining ís een cursus liegen ;-)

  • Albert Hofmann, di 23 februari 2010 08:55 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Albert

    Albert

    Mostafa Mouktafi: "van denk even na..."dat heb ik juist gedaan, ik zou me geen kabinet kunnen voorstellen waar zij premier van is, zal het verder heel leuk vinden hoor, lieve meid die Femke, heb ook zelden een foto waar ze niet leuk opstaat.

  • Carla Spoor, di 23 februari 2010 15:15 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Carla

    Carla

    Van Twitter natuurlijk.
    En ze leefden nog lang en gelukkig in een Groen Groen Knollenland.

  • Opinius Media, ma 22 februari 2010 22:03 Reageer op Opinius

    Opinius

    helaas Femke ,je bent voor mij niet competent tot mp.
    verlegen ben je niet, is ook niet de maatsaf om mp te kunnen zijn.
    effe nog wat jaartjes meedraaien meid ,wie weet misschien dan.

  • Rob Geurtsen, ma 22 februari 2010 21:58 Reageer op Rob

    Rob

    Ongelofelijk, hoe links zich in minder dan 72 uur naar de knoppen helpt.
    Mei Li Vos met haar prietpraat over schaatsen en Verhagen, Timmermans die Wilders belangrijker vindt dan eigen beleid en doelstellingen voor goed bestuur.
    Van Bommel mety zijn tweedehands-auto-handelaren onzin.

    Regeren betekent ruimte krijgen om doelen na te streven, maar scherpe grenzen zetten, dat de anderen moeten doen wat jij wilt zonder specifiek te zijn, en dat je anders niet meedoet. Kleinzieligheid ten top gedreven.

    Hoe runnen deze mensen hun gezin of relaties, fracties e.d.


    Onbegrijpelijk en heel jammer dit idealistische amateurisme.

  • - -, ma 22 februari 2010 22:49 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op -

    -

    Rob Geurtsen schreef: "Ongelofelijk, hoe links zich in minder dan 72 uur naar de knoppen helpt."

    Wat een demagogisch oneliner weer.

    We hebben het hier over verkiezingen, niet over een sciencefiction film uit de jaren zeventig waarbij een geagiteerde mona-toetje een compleet politieke partij verorbert.

    Natuurlijk (!) helpt 'links' zichzelf niet om zeep, noch rechts bezigt zich met zulke futiele zaken.

    "prietpraat" waar u over begint is van alle tijden. Links noch rechts heeft daar patent op. U vergeet dat politici zich schikken naar de waan van de dag. Helaas mag ik daar wel aan toevoegen.
    U kunt mij geen enkele politieke partij aanwijzen dat zich nimmer schuldig heeft gemaakt aan "prietpraat", "leugens" en/of demagogisch geouwehoer.

    Resumerend

    Niemand helpt zichzelf dus om zeep.
    Het devies om onzinnigheid te vermijden: lees de verkiezingsprogramma's en bestuur de inhoudelijke kant van de verschillende politieke manifesten. Vermijd de onzinnige soundbytes en verkiezingsretoriek. En leg op opvattingen en uitspraken niet gelijk een blok cement. Het veroorzaakt alleen maar een storm in een glas jenever...

    Maar goed, wellicht zijn 'uw 72 uur' inmiddels voorbij en hapt 'links', als een vis op het droge, naar lucht in afwachting tot een formele klinische dood verklaring. Ik mis nu enkel nog wat alt violen, blauwe smurfen en de regisseur die voor deze SF verbeelding de oscar in ontvangst neemt.

    Kom op zeg....

  • Rob Geurtsen, di 23 februari 2010 03:13 in reactie op - - Reageer op Rob

    Rob

    Hey mr MicNew

    jammer van de anonimiteit.

    Wij zitten niet ver uit elkaar qua opvattingen, zie ik aan uw andere reacties.
    U heeft ongetwijfeld gelijk met het idee dat gekonkel en krakel van alle tijden is. Dat is echter niet waar ik het over heb.
    Krakeel hoeft niet de headlines te vormen. Ik weet Timmermans en Bos en het campagneteam zijn neit verantwoordelijk voor de koppen hier en in DWDD, P&W en weet ik veel waar nog meer. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je zwijgt als er iets komt wat onzinnig negatief effect heeft.

    Toch zijn bijna alle spraakmakende reacties of initiatieven gerelateerd aan anderen en hebben geen betrekking op eigen kracht. Zorgwekkend. Zelfs Bos doet nu pathetisch mee op zijn eigen blog, met die kreet over minder ministeries. Weer een misser. Het is pas maandag na zaterdagochtend. ongelofelijk.

    Nu is nodig een helder beeld van je grootste prioriteiten en dat je een stevige opbouwende coalitie wilt hebben ongeacht welke partij als je belangrijkste politieke punten maar passen in die collectieve agenda. Als je grote doelstellingen daar niet inpassen dan heb je een probleem. Halsema maakte in DWDD duidelijk hoe de Groen Links agenda in de collectieve probleeemanalyse past en dat zij bereid is met in achtneming van verkleinen of niet vergroten van sociaal-economische verschillen coalities aan te gaan. Niet per sé links, gewoon wat werkt en goed is voor het land.

    Dat is wat ik van de PvdA wil horen. Dat is verdikkeme wel de partij die ik steun. groen links heeft verkleining van inkomensverschillen niet hoog in het vaandel staan en kan dat ook niet, want de hoogopgeleide kiezers in haar kamp denken daar liever niet al te veel over na.

    Nogmaals MicNew eigen kracht formuleren in het licht van landelijke maatschappelijke problemen en dat nu laten zien, dat maakt sterk.

    Geloof me, U piept anders als er straks een stevig rechts kabinet zit. En dat komt er met een beetje pech.

  • - -, di 23 februari 2010 13:50 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op -

    -

    Beste Rob Geurtsen, er ging iets mis bij het posten, mijn reactie kunt u hier vinden:

    http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/timmermans_een_front_tegen_wilders/

  • zorba de griek, di 23 februari 2010 01:40 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op zorba

    zorba

    Hear, hear.

  • Ben jansen, ma 22 februari 2010 21:54 Reageer op Ben

    Ben

    Ach je kunt wel gillen hervormen maar de vraag is hoe dan wel.
    En dan blijft het stil net als bij Pechtold.
    We moeten zus en we moeten zo maar hoe?
    Dat vragen we aan anderen.
    O je kunt natuurlijk ook gillen Groen Groen geef miljarden subsidie aan groen dan creeren we wel 100 banen.

  • jan horst, di 23 februari 2010 10:29 in reactie op Ben jansen Reageer op jan

    jan

    Voorlopig ben jij degene die gilt......

  • Jan E, ma 22 februari 2010 21:51 Reageer op Jan

    Jan

    Er is geen wet die zet dat de premier uit de grootste (coalitie)partij moet komen. Tot 1986 kwam de premier vaak uit een kleinere partij. Dus waarom zou dat nu niet opnieuw kunnen?

  • Frederik van Leeuwen, ma 22 februari 2010 21:50 Reageer op Frederik

    Frederik

    Yeahhh,
    Nog meer cameratijd!

    Een beetje lullig van Rottenberg om mevr. Halsema in de maling te nemen. Een makkelijk slachtoffer :-)

  • Jonathan Leguat, ma 22 februari 2010 21:36 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Gaat nooit gebeuren
    GL zal altijd maximaal rond de 15 zetels halen
    Wel jammer
    Ik had het wel aangedurfd
    Femke die alle regeringsleiders om haar vinger windt en de ene top order na de andere binnenhengelt zonder daarvoor meteen een oorlog ingeduwd te worden.

  • Xavio dBdv, ma 22 februari 2010 21:35 Reageer op Xavio

    Xavio

    Interessant idee.Ze zal het zeker kunnen. Ik zie alleen, helaas, Groen Links nog niet de grootste partij van Nederland worden.Komt omdat er ,wat dat betreft , teveel een intellectueel imago aan de partij kleeft.

  • Piet Knollema, ma 22 februari 2010 22:00 in reactie op Xavio dBdv Reageer op Piet

    Piet

    Nergens staat geschreven dat de grootste regeringspartij de premier moet leveren. Drees was van 1948 tot 1958 premier.
    Bij de verkiezingen in 1948 behaalde de PvdA 29 zetels en de KVP 32.
    Vier jaar later haalden beide parijen 30 zetels. Drees werd beide keren des ondanks premier.
    In 1956 werd de PvdA de grootste en toen was het gedaan met de goede vrede. Mede omdat de PvdA, net als in 1977, een te grote broek aantrok.

    (De kamer telde in die tijd 100 leden)

  • Xavio dBdv, ma 22 februari 2010 23:23 in reactie op Piet Knollema Reageer op Xavio

    Xavio

    Okay, strikt genomen heb je gelijk. Barend Biesheuvel was ook niet echt de leider van de grootste partij. Maar de laatste jaren is het in ieder geval gebruik geworden dat de grootste partij de premier levert.Maar ik blijf er bij , het idee is interessant, spreekt me zelfs erg aan, maar ik zie het helaas nog niet gebeuren.

  • Peter van Eck, di 23 februari 2010 11:16 in reactie op Xavio dBdv Reageer op Peter

    Peter

    Fijn hè, dat er ook nog partijen zijn waar mensen zitten die in staat zijn te nuanceren, óók als er camera's op ze gericht zijn.
    Oké, ook GL gaat nog weleens in de fout, zéker, maar een groot GL in de regering zou weleens voor nieuw elan kunnen zorgen.
    Halsema dan wel geen MP, maar GL wel als sleutelfactor in een (libertair?) kabinet.
    Ziet de VVD ook weer eens waar ze vandaan komen, wellicht bevalt het ze beter dan dat nablaten van de PVV wat ze nu doen!

  • Joop Schouten, ma 22 februari 2010 21:30 Reageer op Joop

    Joop

    Waarom niet...

    Altijd beter dan...

  • , di 23 februari 2010 08:28 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Niet alleen is ze altijd beter dan, ze oogt ook een stuk plezieriger.
    Sarkouzy zal haar niets kunnen weigeren(!).
    Die wikkelt met haar charme heel Europa om d'r vinger.
    IK zou het leuk vinden.

  • Joop Schouten, di 23 februari 2010 10:14 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    FEMKE FATALE !!!!
    : )

  • Joop Schouten, di 23 februari 2010 11:37 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    :) 3

  • Zjen Zen, ma 22 februari 2010 21:21 Reageer op Zjen

    Zjen

    Femke,
    ga gauw je verlegenheid te boven komen en bereid je voor op een nieuwe rol.De eerste vrouwelijke PM van Nederland.

    Jij krijgt alles voor elkaar bij elk staatshoofd, ze komen nog niet meer naar een G20 als jij er niet bij bent. Met Bos als minister van financiën. Ik weet zeker dat de G20 dat VEEEL leuker vindt.

    En daarbij..je kunt dat prima..effe oefenen.. zelfs Balkenende kan het..nou ja, niet echt.

  • De VVD, ma 22 februari 2010 21:17 Reageer op De

    De

    Maar natuurlijk, als leidster van de grootste partij heeft ze er recht op.

  • Opinius Media, ma 22 februari 2010 22:15 in reactie op De VVD Reageer op Opinius

    Opinius

    precies.
    maar volgens mij kan je me nu niet volgen, zelfs als ik het met je eens ben.

  • De VVD, ma 22 februari 2010 22:46 in reactie op Opinius Media Reageer op De

    De

    Ik kan je helemaal volgen :-)

  • Christina de Vries, ma 22 februari 2010 21:07 Reageer op Christina

    Christina

    Femke ik gun het je van harte, ook ik zou graag een links kabinet zien.
    Maar om een overwegend links kabinet te creëren heb je de SP wel nodig. De PvdA is al jaren niet links meer.

  • , di 23 februari 2010 08:25 in reactie op Christina de Vries Reageer op

    Helemaal links zal niet lukken, vrees ik.
    De SP verliest op dit moment stemmen aan de PvdA.
    PvdA, D66, GL en de VVD zouden samen 81 zetels hebben,
    Het moet te doen zijn.
    Links van het midden, midden, rechts van het midden, én groen.
    Als de WIL er is, lijkt het mij dé manier om eindelijk van het CDA en Balkenende af te zijn, en tegelijk voldoende power te genereren tegen extreem rechts.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven