03 maart 10 20:29 Reageer (63) Politiek RSS

[Video] Felix Rottenberg aan Jan Marijnissen: 'Kom terug!'

'Jij kan het verschil maken in verhouding progressief en rechts'

Felix Rottenberg deed in De Wereld Draait Door een een gepassioneerde oproep aan oud-SP-leider om op enige manier terug te keren in de politieke arena. Volgens Rottenberg kan de charismatische politicus als geen ander Wilders bestrijden en het linkse volksdeel verenigen.

Trouw schrijft:

"Ik ben er een groot voorstander van dat er samenwerking komt op heel concrete punten", zei Marijnissen woensdag in het tv-programma De wereld draait door. PvdA, SP en GroenLinks moeten vooraf gezamenlijk zo'n 25 punten opstellen die zij zullen uitvoeren als ze aan de macht komen, vindt Marijnissen.

 

Laatste Reacties (63) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • YggY ..., vr 05 maart 2010 13:12 Reageer op YggY

    YggY

    Jan Marijnissen komt niet terug, zoveel is wel duidelijk, het gerucht gaat dat Emile Roemer het moet gaan doen, maar.........
    het was misschien niet geheel onverstandig geweest om Marijnissen ad interim terug te laten keren, tot 9 juni bijvoorbeeld.

    Het zou een boel schade voorkomen.

  • Frederik van Leeuwen, do 04 maart 2010 19:45 Reageer op Frederik

    Frederik

    En weer zet Felix Rotteberg zich af tegen Wouter Bos in DWDD.
    Wat bezielt die voormalige partijvoorzitter?

  • Piet Knollema, do 04 maart 2010 20:40 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Piet

    Piet

    Ik begin mij steeds meer te ergeren aan dat arogante toontje van Felix. Was vroeger toch een aardige jongen.
    Trouwens tenenkromend hoe hij die PVV-advocaat de munitie aanreikte waarmee hij vervolgens zelf monddood werd gemaakt.

  • Frederik van Leeuwen, do 04 maart 2010 21:31 in reactie op Piet Knollema Reageer op Frederik

    Frederik

    Het is opvallend hoe vaak Cohen te gast is bij DWDD.
    Het heeft meestal ook niets te maken met zijn burgemeestersambt.
    Helaas vermoed ik dat Rotteberg en van Nieuwkerk hun uiterste best om Cohen naar voren te schuiven als kandidaat premier als de PvdA de grootste partij wordt.

    Ik hoop dat ik me vergis, maar het is allemaal te vreemd om te verklaren waar Rotteberg mee bezig is.

  • Frederik van Leeuwen, do 04 maart 2010 18:04 Reageer op Frederik

    Frederik

    Zoals Rottenberg Cohen pusht, heeft hij ook aan de poten van de zetel van Agnes Kant gezaagd, en met succes.
    Een lekkere sociaal democraat die Rotteberg. (-:

  • Urco de Rufter, do 04 maart 2010 15:04 Reageer op Urco

    Urco

    Het zou een zeer wenselijke zaak zijn als Marijnissen weer als politiek leider van de SP wordt losgelaten op Wilders.

  • Jonathan Leguat, do 04 maart 2010 13:15 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Conservatief en progressief zijn net als links/rechts achterhaalde begrippen.
    Maar wil je ze toch gebruiken dan zou ik zeggen dat de meest progressieve partijen de VVD en Groen Links zijn ofschoon VVD zeer conservatief is inzake nastuur/Milieu (louter beton, beton, beton) en Groen Links uiterst conservatief inzake criminaliteitsbestrijding (gewoon op dezelfde voet doorgaan).

    De SP is weer progressief inzake campagne-voeren, binding met de buurt en durft inderdaad de segregatie tussen zwart/wit en arm/rijk aan te pakken. maar is op haar beurt weer behouden ten aanzien van de economie, net als de PVV.

    en zo kunnen we bij elkaar progressieve/conservatieve elementen terugvinden.

    overigens geef ik geen waardeoordeel.

    Want waren we vroeger in godsnaam maar conservatief geweest bij het onderwijs dan zaten we nu niet met de puinhopen, achtergelaten door de zweverige maar uiteindelijk destructieve Hobbyisten van de Baby-Boom generatie

  • Molly Moonsoo, do 04 maart 2010 11:15 Reageer op Molly

    Molly

    Wat mij betreft is rechts op dit moment het nieuwe 'progressief'. Links heeft een systeem in het leven geroepen dat in het heden simpelweg de gevestigde orde is, en zelfs inmiddels behoorlijk conservatief genoemd kan worden. De rechtse partijen gaan hier tegen in, zij willen vooruitgang in plaats van alsmaar meer van hetzelfde - progressie in plaats van een gemolken koe nog een keertje melken.

    Maar dit is, ook wat mij betreft, hetgene waar links aan ten onder zal gaan: het gebrek aan zelfkritiek en het onvermogen dingen te zien zoals ze zijn. Ideologisch en idealistisch denken is achterhaald en we weten inmiddels dat het geen oplossingen biedt in de pragmatische zin. Dat nog een keertje herhalen is per definitie NIET progressief - dat is rondjes draaien. En zoals ik al vaker heb gezegd: links moet nu toch echt eens ophouden zichzelf heilig te verklaren. Het wordt mild belachelijk.

  • Piet Knollema, do 04 maart 2010 12:56 in reactie op Molly Moonsoo Reageer op Piet

    Piet

    En wat zijn jouw oplossingen. Kopvoddentaks? Hoofddoekjesverbod? Knieschijfschieten?
    Roept u maar!

  • Janssen zelf, do 04 maart 2010 16:47 in reactie op Piet Knollema Reageer op Janssen

    Janssen

    Er bestaat natuurlijk meer rechts geluid dan alleen de extreme uitlatingen van GW.
    Dat andere rechts, probeert tenminste nog een fatsoenlijk antwoord te geven op sentimenten die GW aanwakkert en die al decennialang leven in zo'n beetje heel West-Europa.

    Oud-links, en dat zijn er nog steeds heel veel, zou het liefst GW negeren, de kiezers heropvoeden, en dit verkopen als een zegen voor het Socialisme. Het idee dat de maatschappij sinds de jaren 60 is veranderd is blijkbaar maar moeilijk te bevatten, laat staan dat er eens kritisch naar het eigen geluid wordt gekeken. Deze gedachten gang wordt echter nog als progressief verkocht , dan lijkt het tenminste nog wat.

  • Piet Knollema, do 04 maart 2010 17:19 in reactie op Janssen zelf Reageer op Piet

    Piet

    Ik vroeg om oplossingen. Niet om loze kreten.
    Want wat zeg je nou eigenlijk?

  • Molly Moonsoo, vr 05 maart 2010 12:15 in reactie op Piet Knollema Reageer op Molly

    Molly

    Simpel: immigratiestop lijkt me geen loze kreet. Lijkt me een concreet voorstel: nu dus even stoppen met het binnenhalen van uitkeringstrekkers. Graaigradrag aanpakken: lijkt me vrij concreet. Kwestie van regels en wetten maken en fatsoenlijk toezicht houden. Scheiding van kerk en staat concreet doorvoeren, dus geen religieuze grondslag voor een partij meer. Wat is daar niet concreet aan, aan die voorstellen?

  • Prins Pils, do 04 maart 2010 17:42 in reactie op Piet Knollema Reageer op Prins

    Prins

    Inhoudelijke vragen worden niet beantwoord, Ines?

  • Molly Moonsoo, vr 05 maart 2010 13:00 in reactie op Prins Pils Reageer op Molly

    Molly

    Hoeveel inhoud valt er te geven over simpele, concrete oplossingen? Wat heeft het voor zin om nog meer mensen toe te laten die ons hoofdzakelijk geld kosten? Wat voor inhoud valt er te bespreken over simpel, oppportunistisch gedrag van mensen in bepaalde posities, die nemen wat er te nemen valt en er verder niet om malen? Of het feit dat we allang besloten hebben dat kerk en staat gescheiden dienen te zijn, maar het nog steeds niet werkelijk in de praktijk hebben gebracht?

  • Molly Moonsoo, vr 05 maart 2010 08:15 in reactie op Piet Knollema Reageer op Molly

    Molly

    Om te beginnen inderdaad een immigratiestop, zoals door meer mensen dan Wilders inmiddels al vaker is voorgesteld. Dan zou er nu toch werkelijk een einde moeten komen aan het gedoe met importbruiden - ongeacht wat het Europese Hof van ons verlangt. Verder geldt een wet voor ALLE burgers - en niet alleen voor de politiek incorrect bevonden meningen. Het graaigedrag van bankiers MOET worden aangepakt, en niet steeds met de mantel der liefde worden bedekt uit noodzaak tot het beschermen van het leven na de politiek - elke politicus die vertrekt vind zo'n beetje zijn weg naar het grote geld in het bedrijfsleven. Sterker nog: als men in het bedrijfsleven een beter betalende baan kan krijgen, mag de kiezer verrekken en ook al is men verkozen, da's dan jammer. Het CDA bleek hier vooral in uit te blinken, getuige de twee Kamerleden die vlak na de formatie alweer opstapte omdat ze 'iets beters' konden krijgen. De kilometerheffing is het meest absurde plan van deze nieuwe eeuw, en niemand schijnt zich drukker te maken over de privacyschending dan om het geld dat het kost. Heel erg merkwaardig. En verder is het, wat mij betreft, tijd voor een gezond stuk libertarisme, en moet de scheiding van kerk en staat nu eens ECHT worden uitgevoerd. Dus alle religieuze partijen weg uit de overheid. Zal ik nog even doorgaan? Ik kan je nog wel een uur lang vertellen hoe dingen anders kunnen.

  • Molly Moonsoo, vr 05 maart 2010 08:17 in reactie op Piet Knollema Reageer op Molly

    Molly

    Overigens wel interessant om te zien hoe u er meteen van uitgaat dat ik een aanhanger van Wilders ben. Iets dat haast elke fanatiek linkse mens lijkt te doen wanneer geconfronteerd met een afwijkende mening. Lekker griezelig van u hoor. En zo humaan, zo sociaal ook! Om nog maar te zwijgen van uw 'open mind'!

  • Henk de Vries, do 04 maart 2010 02:49 Reageer op Henk

    Henk

    Ik zie niet in wat Pechtold regentesk zou maken. De afgelopen drie jaar is hij de officieuze oppositieleider geweest, en moet hij dat nog maar waarmaken bij de komende tweede kamerverkiezingen.

    Maar nu om te reageren op de video: het begint er op te lijken dat de SP de boot net gemist heeft. Tijdens de vorige tweede kamerverkiezingen onder leiding van Marijnissen een enorme winst behaald (25 zetels), maar dat helaas niet kunnen verzilveren. Dat valt voornamelijk Wouter Bos te verwijten, die al in een vroeg stadium ervoor koos een coalitie PVDA-SP-GL te blokkeren. Let wel, dit was voor de 'herbronning' en het 'afscheid' van de derde weg van de recente den Uyl-lezing.

    Los van wat je van Agnes Kants stijl en inhoud vindt is het duidelijk dat Marijnissen een grotere stemmentrekker is en bovendien beter in staat is Wilders van repliek te dienen. Niet voor niets begon Pechtolds ster pas echt te rijzen toen Marijnissen aftrad als partijleider en in de luwte van de fractie verderging.

    Gegeven de omstandigheden (de zeer gerede kans van een uiterst rechtse coalitie CDA-VVD-PVV na de komende verkiezingen) ben ik van mening dat alle zeilen moeten worden bijgezet om tot een linkse coalitie te komen. Om dat mogelijk te maken is het van belang dat Marijnissen zich weer meer profileert, omdat hij ook de stemmers trekt die zich aangetrokken voelen tot zijn persoonlijkheid. Dus wat dat betreft ben ik het eens met Rottenberg.

    Lukt dat niet, dan zou idealiter Paars-III ontstaan (PVDA-D66-VVD-GL). Maar alles is beter dan Wilders in de regering.

  • Meneer Dick, do 04 maart 2010 02:19 Reageer op Meneer

    Meneer

    Haalt Agnes Kant wel 9 juni? Ik denk het niet. Heel onwaarschijnlijk; dat zou desastreus voor de SP worden.

    Geert Wilders eet haar levend op. Wouter Bos en Alexander Pechtold zetten haar voor schut. Ik wacht op haar publieke emotionele instorting.

    Dat is het gevolg als je de woorden regeringsverantwoordelijkheid, compromis, realisme, haalbaar en begrotingsevenwicht niet kent.

    Heeft de SP eigenlijk wel een opvolger van kaliber voor haar? Iemand die in slechts drie maanden zich kan profileren?

    De beste strategie moet zijn, niet meer lonken naar PvdA, maar daar keihard tegen afzetten.

  • Danny Rog, do 04 maart 2010 02:18 Reageer op Danny

    Danny

    Ja, nu wil ik ook een links kabinet. Ben lang tegen geweest omdat ik eigenlijk "paars bloed" heb. Na de laatste peilingen en uitslagen in mijn eigen gemeente ben ik toch van mening dat alleen een linkse samenwerking Nederland kan helpen.

  • Jonathan Leguat, do 04 maart 2010 01:33 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Zelden iemand zo minachtend op iemand zien neerkijken dan Pechtold op Kant deed tijdens het debat.

    Hij lachte haar keihard in het gezicht uit.
    En onderwijl streek ie gniffelend zijn hand over de knieën van Rutten.

    Wat een minachting !!
    Wat een zelfgenoegzaamheid !!!
    De arrogantie van de regent
    De bully die in een groep net het impopulaire meisje in het gezicht had geslagen
    En de rest maar mee giechelen
    O zo dapper
    O zo misselijk

  • Fatima Bloodhooft, do 04 maart 2010 00:15 Reageer op Fatima

    Fatima

    "Wij staan achter onze Agnes".

    Dat zei Jan en dat zeg ik ook. Met trots!

  • Frederik van Leeuwen, do 04 maart 2010 00:35 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Frederik

    Frederik

    Heb je gehoord hoe misselijk Pechtold net tegen Agnes zei: rustig maar, rustig maar?
    Toaal neerbuigend en respektloos.
    Mannetje Pechtold is dronken van de uitslagen.

  • Zjen Zen, do 04 maart 2010 00:43 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Zjen

    Zjen

    Agnes liet zich niet triggeren. Knap.
    Ik werd even woest.
    Haantje Pechtold.

  • Fatima Bloodhooft, do 04 maart 2010 01:21 in reactie op Zjen Zen Reageer op Fatima

    Fatima

    Haantje, ja.. Met dat verschil dat hij dan wel denkt de glorie te kraaien maar eigenlijk kakelt als een kip zonder kop.

    Oei, heb ik een beetje een hekel aan hem? Nee, dat niet, maar ik vind hem wel een windhaan... windvaan. ;)

  • , vr 05 maart 2010 08:35 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op

    Van Pechtold is me één ding duidelijk aan het worden:
    Hij heeft te vroeg gepiekt en is nu zachtjes door de mand aan het vallen.
    Hij piekte uitsluitend en alleen omdat hij wilders fel aanviel en dat, het moet gezegd, kundig deed.
    Hij valt door de mand omdat hij nu zijn eigen partij moet promoten, waar eigenlijk niet veel te promoten valt.
    En de manier waarop hij met Agnes omging vond ik persoonlijk weerzinwekkend.
    Ik vind het jammer dat ze weg is.
    Dat ware niet nodig geweest als niet een paar haantjes, zowel ter linker als ter rechter zijde haar voortdurend in de rug hadden aangevallen.
    BAH!

  • Frederik van Leeuwen, do 04 maart 2010 10:25 in reactie op Zjen Zen Reageer op Frederik

    Frederik

    Kijkend naar Pechtold heb ik altijd het gevoel een brallerig VVD mannetje te zien, maar dan nog bekakter en arroganter.
    Elementair burgerfatsoen is vaak ver te zoeken.
    Afz..ken van andere politici is zijn doel nr. 1.

    Hoogmoed voor Pechtold's val.

  • Winston V., do 04 maart 2010 00:56 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Winston

    Winston

    Dat is nou marktfundamentalisme in actie. Heb je niet gemerkt dat ook de heer Witteman mee deed, en de heer Bos ook? Iedere poging die Agnes Kant doet om de discussie te richten op waar het telt, namelijk het ronduit *falen* van het marktideaal, wordt de discussie lacherig en neerbuigend verlegd naar een ander topic. De markt mag niet bekritiseerd worden, daar komt het op neer... Ik wenste wel dat ik Agnes af en toe wat kon influisteren. Knap dat ze zich niet uit de tent liet lokken, maar er zijn zoveel manieren om in een paar zinnen uit te leggen waarom de markt simpelweg geen oplossingen biedt voor menselijke vraagstukken... geen enkele.

    En daarom moet de SP ook groot blijven: linkse politiek zal zeker niet van de PvdA alleen komen, want ook Bos is een marktfundamentalist. Een linkse coalitie kan alleen *echt* links zijn met een grote SP.

  • Frederik van Leeuwen, do 04 maart 2010 01:12 in reactie op Winston V. Reageer op Frederik

    Frederik

    Misschien komt er een bijeenkomst van Joopers, dan kunnen we eens rustig verder praten over sociale samenwerking, en met name wat hierbij haalbaar is :-)

  • Fatima Bloodhooft, do 04 maart 2010 01:21 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Fatima

    Fatima

    Goed idee. :)

  • Zjen Zen, do 04 maart 2010 01:28 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Zjen

    Zjen

    Heb je al mail gehad Nelma?

  • Fatima Bloodhooft, do 04 maart 2010 12:40 in reactie op Zjen Zen Reageer op Fatima

    Fatima

    Nee, helaas Zjen, maar ik heb net Winston een berichtje gestuurd op het emailadres dat bij 'Groningen' stond. :)

  • Winston V., do 04 maart 2010 01:37 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Winston

    Winston

    Nelma, Frederik, kijk even bij deze discussie... een beetje onderin dacht ik:

    http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/het_geheim_van_groningen/

  • Joop Schouten, do 04 maart 2010 13:04 in reactie op Winston V. Reageer op Joop

    Joop

    Ik heb m'n email weer op orde.
    Nu kan kan vanavond thuis jullie return-mailtjes lezen.

    STUUR ZE ANDERS NOG EENS VOOR ALLE ZEKERHEID.
    (naar het ....@quicknet.nl-adres) SVP.
    En dan.....

    ACTIE !!!!

  • Fatima Bloodhooft, do 04 maart 2010 01:18 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Fatima

    Fatima

    Ja, dat sneren van Pechtold naar Agnes vond ik ronduit minderwaardig. Blijkbaar is de (tijdelijke) winst hem naar z'n harsens gestegen.

  • Piet Knollema, wo 03 maart 2010 23:17 Reageer op Piet

    Piet

    Felix is een beetje raar bezig. Hij zaagt enerzijds herhaaldelijk aan de poten van Bos en zit Halsema en Marijnissen op te vrijen. Ik zou wel eens willen weten wat zijn agenda is.

  • Frederik van Leeuwen, wo 03 maart 2010 23:55 in reactie op Piet Knollema Reageer op Frederik

    Frederik

    Je hebt gelijk Piet, en hij is me ook te dik met van Nieuwkerk.
    Als voormalig partijbons zou hij zich niet zo stiekum moeten bezighouden met wat ik sterk vermoed, Cohen i.p.v. Bos te pushen.
    Het gedoe met SP en G-L staat me ook niet aan.
    Mannetje Rotteberg is fout bezig.

  • Opinius Media, wo 03 maart 2010 22:33 Reageer op Opinius

    Opinius

    oscar Bens @" De roep om de 'sterke man' Marijnissen zal weinig uithalen. "

    maar wellicht ieder weer eens even al is het maar kort herinneren aan wie ieder wérkelijk is..

  • Paula Pop, wo 03 maart 2010 22:33 Reageer op Paula

    Paula

    Niet alleen Balkenende is over de datum. Dat is Marijnissen ook. Sorry Zjen, maar ik heb Jan altijd een alleenheerser gevonden, die alleen geinteresseerd is in zijn eigen achterban. Als je er een andere mening op na houdt, sneert hij. Hij lijkt me een narcist en een behoorlijke potentaat.
    Heb hem een paar keer in levende lijven aan de slag gezien. Vond hem arrogant en alleen vriendelijk als de camera's draaiden.
    Gewoon Agnes houden. Best kattig, maar ze komt op mij over als iemand die het beste met anderen voorheeft, en niet zozeer met zichzelf bezig is.

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 22:37 in reactie op Paula Pop Reageer op Zjen

    Zjen

    Hi Paula,

    Jan zal Agnes nier vervangen..dat komt niet in zijn hoofd op.
    Het is veel eerder de goodwill en vertrouwen dat hij geniet bij velen .. ( niet bij jou, dat snap ik, je bent duidelijk)
    en die goodwill gebruiken om op te roepen voor een fatsoenlijk Nederland. Misschien is het handig de video hierboven te bekijken en te horen wat er precies gezegd wordt.

  • Jonathan Leguat, wo 03 maart 2010 22:29 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Marijnissen stelt een links blok voor
    Maar dan moeten alle linkse partijen zich wel uitspreken

    Ik vidn dat nog eens niet zo onverstandig
    Want zo gaan we nooit winnen.
    De PvdA vreet de SP leeg (en D'66 en zelfs CDA (wat een goede zaak is)
    Terwijl Wilders blijft groeien
    En de VVD neit krimpt.

    Ik ben misschien wel voor zo'n statement.
    Wat denkt de rest daarvan ?

  • Winston V., wo 03 maart 2010 22:57 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Winston

    Winston

    Ik ben blij dat je het vraagt, Jonathan; ik ben ook wel voor zo'n statement denk ik. Nu helemaal. Links had nooit de PVV moeten uitsluiten, daar heb ik zowel bij de SP als bij de PvdA iets over gezegd: geen slimme zet in mijn ogen... Heel simpel beredeneerd: de PVV en de SP zijn inderdaad "communicerende vaten," niet vanwege grote overlap in standpunten, maar omdat ze dezelfde maatschappelijke en economische "klasse" bedienen (de onderlaag, sterk gegeneraliseerd natuurlijk).

    Nu is dat gemeenschappelijke standpunt, een *echt* links programma, van levensbelang; de kans om nog twijfelaars bij de PVV weg te snoepen hebben ze met het uitsluiten van dat deel van het electoraat vrijwel verspeeld, vrees ik.

    Hoewel... ik denk wel dat indien er een rechts kabinet komt (zeker als de PVV in enigerlei vorm deel van uitmaakt), dat kabinet geen lang leven beschoren zal zijn. Dat zal volgens mij ook werken als een "wake-up call," waarna we massaal links gaan stemmen. Of misschien is dat ook wel meer de hoop die hier spreekt dan de ratio...

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 23:09 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    Misschien ben je wat terughoudend om je idealisme uit te spreken?

    Je volledig betrokken geven aan je idealen is een goed ding in deze tijden Rouane.

  • Winston V., wo 03 maart 2010 23:33 in reactie op Zjen Zen Reageer op Winston

    Winston

    Terughoudend in het uitspreken van mijn idealisme..? Nee, dat denk ik niet, Zjen. Maar goed, ik heet dan ook niet Rouane ;-) Wel ben ik twijfelachtig over welke richting we op gaan in Nederland...

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 23:49 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    SO sorry Winston..nee, jij bent zeker niet terughoudend in je idealisme..om de donder niet!
    sorry.
    ::))

  • Frederik van Leeuwen, do 04 maart 2010 11:59 in reactie op Winston V. Reageer op Frederik

    Frederik

    ...''Links had nooit de PVV moeten uitsluiten''...

    De kiezer heeft recht op duidelijkheid.
    Met een racistische subversieve doe je geen zaken.

  • , do 04 maart 2010 08:29 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op

    Ik denk dat een links "blok", PvdA, GL en de SP wel eens de redding van de PvdA zou kunnen zijn.
    Drie jaar geleden weigerde de PvdA dat, en heeft dus de verkiezingen verloren en het MP-schap aan zich voorbij zien gaan.
    Wanneer de PvdA het nu wéér in zijn eentje denkt te kunnen redden, gaan ze wéér de strijd met het CDA verliezen.
    Tenslotte is het CDA ooit ook samengesteld uit KVP, ARP en CHU, en sindsdien bijna altijd de grootste geweest.
    Een lijstverbinding van een links blok gaat het winnen van niet alleen het CDA maar zéker van de pvv.
    En dat is keihard nodig.

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 22:23 Reageer op Zjen

    Zjen

    Peiling van Synovate over de voorkeur voor een centrum rechts kabinet of een centrum links kabinet.
    Centrum rechts; 32,% en nog wat
    Centrum links; 31,% en nog wat.
    Weet niet; 37 %

    Er valt een wereld te winnen.

  • Opinius Media, wo 03 maart 2010 21:46 Reageer op Opinius

    Opinius

    Evengoed Jan waar je zegt :
    "de sp is de sp en dat blijven we in onze boodschap,. !"er is niets in mij wat dat tegen kan spreken (overigens hoe agnes het doet denk ik wel niemand die dat kan )
    maar wat gunde ik haar in de zware eenzme "strijd"die ik haar vaak zie voeren ,jou soms gewoon ergens weer actueel en actief "ïn beeld" naast ,achter, onder, nou ja noem elk voorzétsel maar.,ook al wens je je je niet de voorzítter .
    ps leuke man om weer even te zien trouwens

  • Nihilist #1375, wo 03 maart 2010 21:20 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Sinds wanneer is de SP progressief? Conservatief links is een betere term.
    En een nieuwe stijging van het aantal stemmen voor de SP zal vooral ten kosten gaan van de PvdA.

    De roep om de 'sterke man' Marijnissen zal weinig uithalen.

  • Joop Schouten, wo 03 maart 2010 21:10 Reageer op Joop

    Joop

    Hij had die draaitafel geen zetje moeten geven.
    (Flapdrol.)

    Nu de polarisatie een feit is.
    Vind ik dat hij meer op de voorgrond moet treden.

    Hij kan alles goed relativeren en blijft integer.
    Daar hebben alle partijen wat aan.
    Zelfs de PVV.
    Zelfs de PVV.

  • Jonathan Leguat, wo 03 maart 2010 21:10 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Allicht haalt Jan meer stemmen dan Kant die helaas niet overkomt op tv.
    Echter
    Voor hetzelfde geld wordt het een fiasco en is zijn naam voor eeuwig bezoedelt.

    Ik ben een beetje in dubio
    Persoonlijk ben ik van mening dat de SP niet moet terugvallen op oude mastodonten.
    Aan de ander kant zie ik eigenlijk ook niet zo 1,2,3 wie dan de vaandel van Agnes moet overnemen.

    Wellicht is Jan de Wit een optie ?

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 21:18 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Zjen

    Zjen

    Jonathan..
    Jan gaat Agnes niet vervangen. Luister effe goed. Oke?

    Hij kan een nieuwe rol, een andere invalshoek kiezen.
    Met Jan zijn creativiteit vindt ie zo'n niche.

  • Mary de France, wo 03 maart 2010 20:54 Reageer op Mary

    Mary

    Het is zó jammer dat mensen als Marijnissen. maar ook Rottenberg, hun gezondheid niet mee hebben.
    Ik zou ook graag hebben gezien dat Marijnissen door had kunnen gaan. En de ideën van Felix spreken mij ook zo aan. Kan hij niet eens gaan praten met Wouter Bos! over die punten!?

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 20:49 Reageer op Zjen

    Zjen

    Jan Marijnissen die het verschil kan maken tussen onfatsoenlijk rechts en fatsoenlijk Nederland.

    Mooie utspraak, Rottenberg.
    Ik ga daar akkoord mee.

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 20:56 in reactie op Zjen Zen Reageer op Zjen

    Zjen

    Email aan Jan;jan@janmarijnissen.nl

    Beste Jan,

    Ik heb vanavond, 3 maart, gezien en gehoord wat er gezegd werd in .DWDD.

    Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je de komende dagen een besluit kunt nemen over een rol die je zou kunnen vervullen in het doen doorslaan van de balans richting een links kabinet.
    Vooral en bovenal om de racist Wilder tegenwicht te bieden en al die stemmers die nu op Wilders stemmen de ogen te openen.
    Ik wens je wijsheid.

    Dikke kus en omhelzing,

  • GJ Huisman, wo 03 maart 2010 22:11 in reactie op Zjen Zen Reageer op GJ

    GJ

    Is het een goede zaak dat niet zozeer het gedachtegoed van de SP alswel het imago en charisma van Marijnissen stemmen moeten trekken? Bovendien zal Marijnissen eerder de PvdA van links uithollen dan van rechts zetels afhalen. Dat linkse kabinet waar je het over hebt staat nu op 27+11+12+15=65 zetels (en dan tel ik de liberalen van D66 voor de aardigheid bij 'links'), lijkt me voorbarig om over te speculeren.

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 22:18 in reactie op GJ Huisman Reageer op Zjen

    Zjen

    Het gaat even niet over stemmen trekken..het gaat over opkomen voor een fatsoenlijk Nederland en verschil maken voor links.

  • Piet Knollema, wo 03 maart 2010 23:19 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    Wat is de winst voor links als potentiele stemmen van de PvdA naar de SP gaan?

  • Zjen Zen, do 04 maart 2010 00:06 in reactie op Piet Knollema Reageer op Zjen

    Zjen

    Het gaat niet om stemmen trekken Piet. Het gaat erom dat Jan zijn gewicht in de schaal gooit om mensen de ogen te openen om een centrum links kabinet mogelijk te maken. Het spant erom de komende 3 maanden.

  • Irma Noord, do 04 maart 2010 10:19 in reactie op Piet Knollema Reageer op Irma

    Irma

    Het verschil is dat een stem op de PvdA ons land iedere kant op kan laten gaan. De PvdA schroomde geen moment om met CDA en CU te gaan regeren, ondanks hun geroep dat Bos nooit onder Balkenende zou gaan. Om het onaardig te zeggen: de PvdA is niet betrouwbaar.

    De enige manier om Nederland links te houden is de SP groot te maken, dan krijg je er een linkse PvdA en GL bij.

  • Piet Knollema, do 04 maart 2010 20:49 in reactie op Irma Noord Reageer op Piet

    Piet

    Het zijn oude koeien, maar waar en wanneer heeft Bos in het verleden ooit gezegd dat hij "niet onder Balkenende zou gaan"?
    Dat groot willen groeien van de SP heeft inmiddels al één slachtoffer opgeleverd.
    Iedere verkiezing levert iemand op waarvan de kiezers wonderen verwachten.
    Dat was in 2002 Fortuyn, maar die kreeg niet de kans om te falen.
    Dat was bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 Wouter Bos. Daarom lijkt het nu alsof de PvdA een groot verlies heeft geleden.
    Dat was bij de kamerverkiezingen in 2006 Jan Marijnissen, dat kostte Agnes Kant nu de kop.
    Dat zal bij de Kamerverkiezingen van 2010 naar alle waarschijnlijkheid Geert Wilders zijn. Hoe dat af zal lopen is nu al te voorspellen.

  • , vr 05 maart 2010 08:36 in reactie op Piet Knollema Reageer op

    Piet, dat was tijdens de vorige verkiezingscampagne.
    Daar heeft Bos luid en duidelijk verkondigd dat hij niet, nooit, ONDER Balkenende zou gaan meeregeren.
    Balkenende mocht wél meedoen als BOS MP zou zijn geworden.

  • Zjen Zen, wo 03 maart 2010 20:46 Reageer op Zjen

    Zjen

    Bedankt redactie.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven