20 februari 12 09:00 Reageer (80) Politiek RSS

'Verzet afdrachtregeling SP groeit'

Ex-SP'ers verwijten partijbestuur onduidelijk en niet transparant te zijn… Verschil in afdracht is groot... Penningmeester: 'Wij verstrekken maatwerk'

Binnen de SP groeit het verzet tegen de afdrachtregeling. Dat schrijft de Volkskrant. Volgens kritische SP'ers en ex-SP'ers wordt de regeling te willekeurig toegepast door het partijbestuur en is deze niet transparant. De SP-penningmeester wijst de kritiek van de hand.

De afdrachtregeling is in het leven geroepen om baantjesjagers te weren.

De regeling:

Gemeenteraadsleden dragen 50 tot 75 procent van hun vergoeding af. Leden van de provinciale staten leggen 50 procent in. Kamerleden, wethouders en gedeputeerden mogen een netto salaris van rond de 2500 euro overhouden, de rest moet in de partijkas. In individuele gevallen kan van de regels afgeweken worden, om bijvoorbeeld inkomensverlies te compenseren.

In de Volkskrant komt onder meer ex-SP'er Anita Oerlemans uit Veghel aan het woord. Oerlemans heeft voor de SP bijna zes jaar in de raad gezeten en hoefde maar weinig af te dragen. Oerlemans:

"Toen ik in de raad kwam, was ik werkloos. Daarom hoefde ik minder te betalen. Dat is altijd zo gebleven. Pas na vijf jaar kwam de SP-penningmeester langs: je moet 75 procent afdragen. Je kunt je afvragen: waarom nu pas? Dat is pure willekeur. Waarschijnlijk is er iemand geweest die er slecht tegen kon dat ik dat geld kreeg en de penningmeester heeft wakker geschud."

Haar nieuwe vergoeding: 225 euro per maand, voor zo'n twintig uur werk per week. Oerlemans vond dit onredelijk en stapte uit de partij.

SP-penningmeester Rosita van Gijlswijk wijst in de krant de kritiek van de hand:

"Wij verstrekken maatwerk voor inkomensverlies. Mensen die in de gemeenteraad of provinciale staten zitting nemen en daardoor inkomensverlies lijden, bijvoorbeeld doordat hun bijstandsuitkering wordt gekort of doordat ze hun zorg- of huurtoeslag kwijtraken, worden daarvoor tot op de cent gecompenseerd."

cc-foto: Roel Wijnants

Laatste Reacties (80) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Bataafs Republikein, di 21 februari 2012 00:47 Reageer op Bataafs

    Bataafs

    "De afdrachtregeling is in het leven geroepen om baantjesjagers te weren."

    Maw: de SP denkt voor een dubbeltje eersterangs mensen te kunnen aantrekken. Lieve mensen, kwaliteit kost geld en die hele Acte van Cessie is gewoon ongrondwettelijk....

  • Piet de Geus, di 21 februari 2012 08:39 in reactie op Bataafs Republikein Reageer op Piet

    Piet

    "Maw: de SP denkt voor een dubbeltje eersterangs mensen te kunnen aantrekken."

    Ik zou het tegendeel concluderen: de SP trekt een kwaliteit mensen waarvoor de vergoedingen die vertegenwoordigers van andere partijen krijgen een te ruime beloning is. Het gat tussen wat vertegenwoordigers krijgen en wat voor de SP-kandidaten haalbaar is, is zelfs zo groot dat het baantjesjagers trekt. Dat kunnen dus geen eersterangs mensen zijn, want die leveren juist in als ze een tijdje voor de publieke zaak gaan werken.

  • Frans Akkermans, di 21 februari 2012 10:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Frans

    Frans

    Ongetwijfeld zijn er lieden die inleveren als ze voor de publieke zaak gaan werken. Maar ik ken er ook die dat beschouwen als een rendabele investering, een springplank naar lucratieve functies, een gecalculeerde carrièrestap. De praktijk heeft het uitgewezen. Altruïsme in de politiek verdient wantrouwen maar baantjesjagers evenzeer.

  • Bataafs Republikein, di 21 februari 2012 14:36 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Bataafs

    Bataafs

    De politiek is gewoon de wachtkamer voor de rianter betalende banen die er ná de politiek wérkelijk toe doen, en waarvoor je vervolgens alleen maar je 'naam' (welke naam???) voor hoeft uit te hangen.

  • Bataafs Republikein, di 21 februari 2012 14:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Nou, sorry hoor, maar een zichzelf respecterende MA met niet de minste referenties die een hele goede cijferlijst -en vooral scriptie- kan laten zien vraagt 3 ton schoon aan jaarsalaris. We hebben het hier over marktconforme beloningen. Wil de overheid/politiek diezelfde kundigheid binnen kunnen halen dan zullen de salarissen omhoog moeten. En ik vind om maar wat te noemen een Harry van Bommel nou niet bepaald kundig. Hij bemoeit zich met zaken die NL helemaal niet aangaan en raaskalt 9 van de 10 keer onzin over zaken waarvan hij helemaal geen kaas gegeten heeft.

  • Piet de Geus, di 21 februari 2012 16:59 in reactie op Bataafs Republikein Reageer op Piet

    Piet

    Dat zeg ik toch: if you pay peanuts, you get monkeys.

  • Bataafs Republikein, di 21 februari 2012 22:26 in reactie op Piet de Geus Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Oui, c'est vrai! Iemand die serieus is, stelt ook serieuze arbeidsvoorwaarden. Of dachten ze dat politiek liefhebberij is? Wat een mop! Die afdracht is onhoudbaar en ongrondwettelijk. Een SP vertegenwoordiger kan gewoon naar de staat toe stappen en zeggen dat de wedde op de eigen bankrekening gestort dient te worden. Daar is de staat zelfs toe verplicht, maar doordat het partijbestuur van de SP bepaalt dat iedereen de Akte van Cessie moet tekenen vóórdat je op een lijst kunt komen gebeurt dat dus niet en stort de staat de salarissen rechtsreeks in de partijkas, denkende dat dat zo hoort (wat dus niet het geval is). Andere partijen doen ook aan afdrachtregelingen, maar het verschil zit 'em in het feit dat die vrijwillig is en vertegenwoordigers er zelf toe kunnen besluiten. De SP dwingt het af met een oekaze van bovenaf, net als de CPSU. Dat zijn gewoon mensjewistische praktijken (geen bolsjewistische, want de meerderheid is er tegen en niet voor). Misschien zou het wat zijn als de SP eens geen subsidie meer krijgt (ze hebben toch al 25 miljoen in kas) omdat het gedwogen afdrachtkwartje gaat vallen bij de Staat? Net zoals de SGP uitgesloten zou moeten zijn van partijsubsidie.

  • ad da, di 21 februari 2012 22:59 in reactie op Bataafs Republikein Reageer op ad

    ad

    kwaliteit kost geld,,en daarvoor gaat over de hele wereld de boel naar de kloten,,
    omdat de grote inkomens denken dat ze kwaliteit leveren,

  • harry jager, ma 20 februari 2012 23:22 Reageer op harry

    harry

    Typisch dat in dit topic de "die hards" SP'ers (zoals een Stuurman, Mees en trawanten) niet op reageren.

  • YggY ..., ma 20 februari 2012 23:52 in reactie op harry jager Reageer op YggY

    YggY

    Van de poster trawanten heb ik nog nimmer een boodschap op deze site gezien en Mees is volgens mij geen SP'er.

  • Kitty In Nederland, di 21 februari 2012 14:46 in reactie op harry jager Reageer op Kitty

    Kitty

    Typisch dat de die hard SP'ers niet reageren.
    Ik voel me aangesproken, hoewel mijn naam niet wordt genoemd.

    Misschien komt dat omdat we een beetje moe worden van de eeuwigdurende herhalingen in de bijdrages over dit onderwerp.
    De afdracht in zijn huidige vorm is ook binnen de SP onderwerp van discussie. Er zal gekeken moeten worden naar de vraag of de afdracht in zijn huidige vorm houdbaar zal zijn, ieder lid kan hier bij monde van het afgevaardigde lid uit zijn afdeling zijn mening over duidelijk maken, tijdens het komende congres. Ik heb al eerder aangegeven dat ik hoop op een open discussie, met als uitkomst een vorm van afdracht waar wij ons als SP'ers in kunnen vinden.

  • El Che, ma 20 februari 2012 14:19 Reageer op El

    El

    Om je zelf te verrijken moet je dus niet bij de SP zijn. Geen plaats voor baantjesjagers, graaiers en gelukszoekers. Lijkt mij heel duidelijk.
    Er zijn nog genoeg andere partijen waar dit soort "figuren" een louche carrière kunnen beginnen.

  • Klaas Blondeman, ma 20 februari 2012 16:24 in reactie op El Che Reageer op Klaas

    Klaas

    De grootste graaier in dit geval is de SP zelf.

  • El Che, ma 20 februari 2012 17:22 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op El

    El

    Er wordt niets gegraaid. Iemand wordt volledig vrijwillig lid van de SP. Iemand stelt zich vrijwillig verkiesbaar voor een plaats van de SP. Iemand draagt op basis van al deze vrijwillige keuzes zijn vergoeding af en krijgt daarvoor een salaris en wordt ondersteund indien nodig en nooodzakelijk is. Als je dit nu nog niet begrepen hebt stel ik voor dat je je aanmeldt voor een alfabetiseringscursus.

  • Bataafs Republikein, di 21 februari 2012 00:53 in reactie op El Che Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Quatsch. Je moet eerst die Acte van Cessie tekenen voordat je überhaupt op een lijst kúnt komen. Niks vrijwillig! Je wordt gewoon door je partij gegijzeld. De kiezer drukt op een knopje waar iemands naam op staat, niet op die van een partij. Een volksvertegenwoordiger moet altijd naar diens eigen geweten kunnen handelen, zonder te hoeven denken als zou zijn partij broodheer zijn. Dat heeft niks te maken met 'baantjes jagen' of wat dan ook. Personeel kost geld, daar zijn salarisregels voor opgesteld die de SP aan de laars lapt.

    Doe de groetjes aan Mao en Leonid!

  • D. Bunker, di 21 februari 2012 08:03 in reactie op El Che Reageer op D.

    D.

    Als je het zo stelt, is niemand een graaier want alles gebeurt vrijwillig in de maatschappij. Ooit gedwongen om een hypotheek af te sluiten? Iedereen laat zich vrijwillig naaien.

    En dat geldt ook voor de PVV.

  • El Che, ma 20 februari 2012 17:28 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op El

    El

    Bij wilders heb je als graaier een pre!

  • D. Bunker, di 21 februari 2012 16:42 in reactie op El Che Reageer op D.

    D.

    Dat zou kunnen maar dat wil niet zeggen dat de SP daardoor uit een groep heiligen bestaat.

  • Optel Som, ma 20 februari 2012 13:38 Reageer op Optel

    Optel

    En de oplossing is zo simpel voor de SP. Maak de afdracht vrijwillig, kun je pas echt zien hoeveel partijgetrouwen er zijn :)

  • YggY ..., ma 20 februari 2012 14:27 in reactie op Optel Som Reageer op YggY

    YggY

    Die afdracht is al vrijwillig.

  • Klaas Blondeman, ma 20 februari 2012 12:52 Reageer op Klaas

    Klaas

    De mooiste quote uit de Volkskrant mis ik nog :

    Die mevrouw die zegt 20 uur per week te werken voor de SP, kreeg het advies dan maar wat minder raadswerk te doen. Het gaat dus de SP alleen maar om het binnenharken van geld om de propagandamachine te laten draaien van onze belastingcenten. Enge partij.

  • Marc Schouten, ma 20 februari 2012 17:12 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Marc

    Marc

    Welke quote?

  • Harry Sangers, ma 20 februari 2012 23:11 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Harry

    Harry

    Waarom enge partij je weet waar je aan begint dan moet je niet zeuren 20 uur per week is veel voor een plaats als Vechel. In De Bilt halen we dat niet eens 2 x zo veel inwoners. Het blijft een lastige discussie buiten de partij om kan je er amper over praten. Als je raadslid wordt leer je eerst selectief te lezen. De regeling wordt prima op maat gemaakt, maar zou best ruimer mogen. Zelf heb ik er geen moeite mee gehad, maar mijn inkomen buiten de SP om was ook prima. En het is je eigen keus voor je er aan begint wordt het duidelijk gemaakt hoe het in elkaar steekt.

  • jonh jakar, ma 20 februari 2012 11:44 Reageer op jonh

    jonh

    Dit zou juist meer moeten. Dan beseffen de VOLKSvertegenwoordigers wat het is om bij het klootjesvolk te horen. Met die belachelijke salarissen en wachtgeldregelingen is het meer een verheven elite. Dat er verzet tegen groeit bewijst maar dat sommigen er gewoon puur zitten om in de schatkist te graaien. (en dus onze belastingcenten)

    Kijk maar naar de huidige kabinetspartijen. Ze staan zover van de samenleving af juist door de belachelijke salarissen.

  • D. Bunker, ma 20 februari 2012 12:46 in reactie op jonh jakar Reageer op D.

    D.

    Kamerleden van kabinetspartijen verdienen evenveel als kamerleden van de oppositie. Wist je dat niet?

  • jonh jakar, ma 20 februari 2012 14:40 in reactie op D. Bunker Reageer op jonh

    jonh

    Alleen komen de leden van de oppositie niet met ronduit idiote plannen en wetten...

  • D. Bunker, di 21 februari 2012 16:44 in reactie op jonh jakar Reageer op D.

    D.

    Dat klopt, de oppositie komt helemaal nergens mee, dat is juist hun makke.

  • Cees Rotteveel, ma 20 februari 2012 11:40 Reageer op Cees

    Cees

    Eindelijk eens een partij met een beetje duidelijkheid.
    SP werkt uitsluitend met uitzendkrachten.

  • YggY ..., ma 20 februari 2012 11:03 Reageer op YggY

    YggY

    Blijkbaar worden de peilingen van nu toch serieuzer genomen als zou moeten, de SP wordt dus een gevaar. Tijd dus om een zoektocht te beginnen naar kritiekpunten binnen de SP.

    De afdrachtregeling is een interne SP aangelegenheid en dient dan ook intern geregeld te worden.

    Dat een ex SP'er met een verhaal komt geeft meteen aan waarom het een ex SP'er is.

    Als er geld in het geding is, is het voor sommigen toch wat ingewikkeld om bij de principes, bij de overtuigingen en bij de idealen te blijven.

  • Hank Nozemans, ma 20 februari 2012 12:36 in reactie op YggY ... Reageer op Hank

    Hank

    Ik ben wel bang dat dat interne belastingstels bij regeringsdeelname van de SP een landelijk verschijnsel wordt. Dat lijkt me een wat minder leuk vooruitzicht. Hun internet site blijft hangen in vage termen, dus daar wordt je ook niet veel wijzer van.

  • clara legêne, ma 20 februari 2012 13:54 in reactie op YggY ... Reageer op clara

    clara

    ["Dat een ex SP'er met een verhaal komt geeft meteen aan waarom het een ex SP'er is."]

    Fractiediscipline, de rijen gesloten houden, bek houden, geen transparantie en anders hoepel je maar op - bedoel je dat? Kan me niet voorstellen dat je dat serieus meent.

    In elke partij, ook de mijne (alleen van de PVV weet ik het niet), dragen mensen in politieke functies (buiten het lidmaatschapsgeld dat inkomensgebonden is) een vast deel van hun inkomen/raadsvergoeding af aan de lokale partijkas (verplicht) en de landelijke campagnekas (vrijwillig). Er zijn richtlijnen voor en daar hou je je gewoon aan. Vergeet je het, dan word je eraan herinnerd. Zit je in de knoei financieel, dan is er een op maat gemaakte mouw aan te passen. Daarover komt nooit een klacht in welke krant dan ook, dus het systeem werkt.

    De SP haalt met zijn uitzonderlijke regeling regelmatig de media, ook toen de partij er minder florissant voor stond. Nu gaan miepen dat er gezocht wordt naar manieren om de partij te beschadigen omdat de SP succes heeft, vind ik vergezocht.

    Ik heb nooit begrepen waarom de SP dit centraal regelt en zelf na inhouding inkomen/raadsvergoeding uitkeert. En dan heb ik het niet eens over de hoogte van de inhouding en de rente die de partij zo zelf incasseert. Het zou op mij overkomen als bevoogding en gebrek aan vertrouwen in mijn loyaliteit aan mijn partij.

    De klachten staan overigens niet op zichzelf en zijn ook niet alleen klachten van voormalige SP'ers.

    Het argument dat je zo baantjesjagers buiten de deur houdt is ook allang achterhaald. Wie het echt om het geld gaat, ambieert echt geen politieke functie. De balans tussen de grote hoeveelheid werk en de geringe vergoeding is al jaren zoek. Zeker in de kleinere steden, want zoals men kan weten is de vergoeding gebonden aan het inwoneraantal (in deze tijd van vergaande decentralisatie van wetgeving ook niet meer houdbaar).

    En dan nog: kandidatencommissies halen die baantjesjagers er zo uit.

  • Winston V., ma 20 februari 2012 14:46 in reactie op clara legêne Reageer op Winston

    Winston

    "Nu gaan miepen dat er gezocht wordt naar manieren om de partij te beschadigen omdat de SP succes heeft, vind ik vergezocht."

    Hmmm, integendeel; lijkt me juist de normale gang van zaken.

  • jonh jakar, ma 20 februari 2012 19:43 in reactie op clara legêne Reageer op jonh

    jonh

    "Het argument dat je zo baantjesjagers buiten de deur houdt is ook allang achterhaald. Wie het echt om het geld gaat, ambieert echt geen politieke functie. "

    Uiteraard, 1 baan geeft niet genoeg geld voor de ware graaier. Echter, het is blijkbaar normaal in de politiek om constant weg te blijven en toch betaald te worden. Combineer zo een paar baantjes en dan heb je wel een aardig bedrag bij elkaar. Vraag maar aan de PVV, die hebben ervaring met zich uit laten betalen voor niet gedane werk...

  • clara legêne, ma 20 februari 2012 23:54 in reactie op jonh jakar Reageer op clara

    clara

    ["Echter, het is blijkbaar normaal in de politiek om constant weg te blijven en toch betaald te worden."]

    Een klassiek voorbeeld van de wet van de kleine getallen, dit antwoord.

    Nee, het is niet normaal.
    Nee, het gebeurt niet constant.
    Nee, dan wordt er niet doorbetaald.

    Ik vind het vervelend om te moeten melden, maar het enige voorbeeld dat ik zelf heb meegemaakt was een SP'er die het na één keer voor gezien hield en daarmee zelfs het landelijke nieuws haalde.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2688499/1998/11/27/SP-geeft-zetel-in-gemeenteraad-Etten-Leur-op.dhtml

    Dat kun je dus nauwelijks normaal en constant noemen.

  • Frans Akkermans, ma 20 februari 2012 15:02 in reactie op YggY ... Reageer op Frans

    Frans

    Ik denk dat u ook hoopt dat kritiek op het doen en laten van de SP, of welke partij dan ook, ook los gezien kan worden van peilingen of uitslagen.

  • Mark Sinops, ma 20 februari 2012 11:00 Reageer op Mark

    Mark

    Naarmate de partij aan invloed wint zal dit verzet effectiever onder controle gehouden kunnen worden.

  • D. Bunker, ma 20 februari 2012 11:41 in reactie op Mark Sinops Reageer op D.

    D.

    LOL!

    Precies, de onderdrukking is aanstaande.

  • nico schouten, ma 20 februari 2012 10:53 Reageer op nico

    nico

    Het artikel in de Volkskrant bevat geen nieuws. Kennelijk heeft een redacteur, gelet op de peilingen, de opdracht gekregen (of zelf bedacht) om iets over de SP op te rakelen dat verdeeldheid moet suggereren, zoals bij de PvdA. Interessant is het niettemin dat de voorbeelden alleen gaan over het maatwerk, niet over het principe. Daar het aantal SP-ers groeit dat in bestuurlijke organen van de overheid komt wordt een forse afdrachtregeling juist belangrijker dan vroeger. Om te laten zien dat de SP toch een andere partij is als het gaat om het pluche. Geen wonder dan ook dat SP-vijandige types proberen hierover een negatieve stemming te kweken.

  • Censuur Joop, ma 20 februari 2012 12:30 in reactie op nico schouten Reageer op Censuur

    Censuur

    Het valt me op dat er niets over de PvdA op Joop staat.

    Nu is dus de SP aan de beurt. En dat net zolang tot alle socialisten afgemaakt zijn en de neo-liberalen en extremisten het volledig voor het zeggen hebben.

    Maar we hebben het hier over ex-SP-ers, die wisten waar ze aan begonnen maar desondanks dachten over de rug van de SP-kiezer zich te verrijken.

    Waarom zijn ze eigenlijk niet naar D66 gegaan? Daar horen dat soort lui beter thuis. Een links imago maar een rechts inkomen.

  • snert :, ma 20 februari 2012 12:52 in reactie op Censuur Joop Reageer op snert

    snert

    Nog 7 zetels en de SP staat op 40.

  • de heer Meijerink, ma 20 februari 2012 13:44 in reactie op snert : Reageer op de heer

    de heer

    Al staan ze over een maand op 80 zetels, pas na de tocht naar het kieshokje zal het echte getal blijken

  • Huub Philippens, ma 20 februari 2012 10:20 Reageer op Huub

    Huub

    Op zich is die beleidslijn van de SP begrijpelijk. Het idee is dat het baantjesjagers uit de partij houdt en dat de SP-ers in belangrijke functies zich voortdurend realiseren voor wie ze zich inzetten.
    Maar het ingewikkelde en intensieve werk waar ze zich mee bezig houden, mag toch wel gehonoreerd worden.
    Een milde afdrachtsregeling zoals die naar ik meen bij de PvdA bestaat, zou de partij voor mij toch acceptabeler maken.
    Dat voorkomt ook dat er allerlei verhalen gaan rondzoemen over het oppotten van miljoenen.
    Dat er een gevulde kas het mogelijk maakt om allerlei acties te voeren en gedegen publicaties te laten drukken, is mooi. Maar ik zou het een prettig idee vinden als de volksvertegenwoordigers een veel royaler loon gegund wordt.

  • Bernie Whistler, ma 20 februari 2012 10:19 Reageer op Bernie

    Bernie

    De motivatie voor de bizarre afdrachtsregeling zou zijn dat ordinaire baantjesjagers zo worden afgeschrikt. Vreemd motief en het zorgt begrijpelijkerwijs dan ook voor een flink stuk rottend vlees binnen de SP-gelederen. Wegsnijden en wel onmiddellijk is mijn advies. En dan de collectieve neuzen snel uitrichten en de hoofdprijs binnenhalen..!

  • D. Bunker, ma 20 februari 2012 11:16 in reactie op Bernie Whistler Reageer op D.

    D.

    "wegsnijden, en wel meteen"

    Dat is best wel veelzeggend, vind je niet?

  • Herman , ma 20 februari 2012 10:13 Reageer op Herman

    Herman

    Wordt allemaal gecontroleerd door de accountant en de financiële controlecommissie van de partijraad.
    Nog transparanter maken en eventueel extern laten controleren indien daar behoefte aan is.
    De spelregels niet veranderen omdat dat een van de peilers is van de patij en over de bedragen kun je in redelijkheid filosoferen lijkt mij.
    Uiteraard is een ieder vrij om wel of geen baan te nemen bij de Sp.

  • D. Bunker, ma 20 februari 2012 11:18 in reactie op Herman Reageer op D.

    D.

    Een baan 'nemen' bij de SP is slechts voor een kleine elite weggelegd. Hoe denk je anders dat de hele familie Marijnissen uit Oss op kosten van de belastingbetaler werkt?

  • Herman , ma 20 februari 2012 11:40 in reactie op D. Bunker Reageer op Herman

    Herman

    Ik begreep dat alleen zijn dochter werkzaam was voor de partij en dat zal ongetwijfeld getoetst zijn op haar kennis.

  • D. Bunker, ma 20 februari 2012 12:47 in reactie op Herman Reageer op D.

    D.

    Dan heb je dat verkeerd begrepen.

  • Irma Noord, ma 20 februari 2012 22:44 in reactie op D. Bunker Reageer op Irma

    Irma

    Lillian Marijnissen, dochter van, is werkzaam bij ABVAKABO FNV en houdt zich bezig met het organiseren van werknemers.

    Mooie kop weer Joop. De aanval is geopend he? Verzet groeit? Van de honderden volksvertegenwoordigers die nergens over klagen meldt zich 1 ex-SP-lid en dat noemen jullie groeiend verzet?

    Genoemde mevrouw was lid van de SP-fractie in Veghel, een plaats met 25.000 inwoners, en dat raadswerk kostte haar 20 uur?? Dan deed ze iets niet goed....

  • Pyt van der Galiën, ma 20 februari 2012 10:00 Reageer op Pyt

    Pyt

    Oh, de Volkskrant heeft weer een paar mensen gevonden die met hun volle verstand voor de afdrachtsregeling tekenden, maar het er achteraf toch niet mee eens zijn?

    *gaapt en rekt zich eens uitgebreid uit*

  • Joop Schouten, ma 20 februari 2012 09:32 Reageer op Joop

    Joop

    Er word binnenkort over gesproken (...).

  • Piet de Geus, ma 20 februari 2012 09:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    In een achterafkamertje met een sterke lamp op het gezicht van de klagers gericht?

  • Herman , ma 20 februari 2012 11:59 in reactie op Piet de Geus Reageer op Herman

    Herman

    Gezien uw kennis van de methodiek vermoed ik dat u werkzaam bent bij de afdeling humanresource van D66.

  • Piet de Geus, ma 20 februari 2012 13:27 in reactie op Herman Reageer op Piet

    Piet

    "vermoed ik dat u werkzaam bent bij de afdeling humanresource van D66"

    Welnee, daar vechten de kandidaten zich onderling wel de tent uit. Die hebben helemaal geen hulp van buitenaf nodig om tot een A, B en C-fractie te komen.

  • El Che, ma 20 februari 2012 14:28 in reactie op Piet de Geus Reageer op El

    El

    Bij d'66 krijgen ze sinds 1966 een dranksubsidie. Dit wordt daar gezien als een essentieel onderdeel van hun politieke ontwikkeling. Red je het zelfs daarmee niet dan word je op retraite gestuurd naar de omgeving van Mont Martre gestuurd voor een diepgaande alcoholische "zoektocht naar jezelf".

  • Piet de Geus, ma 20 februari 2012 15:12 in reactie op El Che Reageer op Piet

    Piet

    Lijkt me een stuk prettiger dan door je partij veroordeeld te worden tot voordeelbier van de Aldi.

  • Jan B, ma 20 februari 2012 18:26 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Goed te drinken trouwens.

  • El Che, ma 20 februari 2012 19:06 in reactie op Piet de Geus Reageer op El

    El

    Jij denkt dat als je een heineken drinkt je een grand cru door je keel laat glijden?

  • Herman , ma 20 februari 2012 15:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op Herman

    Herman

    Leuk.

  • Zjen Zen, ma 20 februari 2012 12:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Je blijft zo hangen in een propagandistisch conservatief beeld uit de gecreëerde koude oorlogsperiode dat ik vermoed dat de huidige SP en wat die partij doet en voorstaat je totaal ontgaat.
    Ik weet dat wel zeker.eigenlijk.

  • Piet de Geus, ma 20 februari 2012 15:54 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    "dat de huidige SP en wat die partij doet en voorstaat je totaal ontgaat."

    Ik zou wel willen, maar dat lukt echt niet met al die SP-roeptoeters hier en met al die schandelijke standpunten die uit de polls naar voren komen.

  • Semolina Pilchard, ma 20 februari 2012 11:15 in reactie op Joop Schouten Reageer op Semolina

    Semolina

    Hoe zou dat gaan als de SP eenmaal regeert? Levert Roemer dan driekwart van zijn salaris als premier in? En kameraad-minister van Financiën Irrgang?

  • D. Bunker, ma 20 februari 2012 11:39 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op D.

    D.

    Ja, dat doet Roemer dan ook.

    Dat wil zeggen, je ziet in het topic dat de minst verdienenden bij de SP het meest moeten inleveren: gemeenteraadsleden leveren tot 75% in, PS-leden tot 50%, gedeputeerden mogen zelfs tot € 2500 per maand in de pocket houden en over kamerleden en eventuele minister zwijgt men als het graf. Die worden nog meer ontzien. En aan de andere kant worden tonnen aan onkostenvergoedingen naar Roemer gegooid...

    Vreemd hè die regressieve belasting? Hoe meer je verdient bij de SP, hoe minder je hoeft af te dragen.

  • Semolina Pilchard, ma 20 februari 2012 14:37 in reactie op D. Bunker Reageer op Semolina

    Semolina

    Ja, wat dat betreft zijn het neo-liberalen, die SP'ers.

  • john van hal, ma 20 februari 2012 18:29 in reactie op D. Bunker Reageer op john

    john

    Spreek niet ergens over als je wel de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
    Als je als gemeenteraadslid voor de SP wilt uitkomen of als kamerlid of provincie dan teken je voordat je kandidaatgesteld wilt worden dat je het eens bent met de afdrachtregeling.

    Het is niet verplicht om het te ondertekenen maar zonder ondertekenen wordt je ook niet kandidaat gesteld. Dus al diegenen die beginnen te mekkeren over de afdracht wisten waar ze aan begonnen.

    Dat je minder hoeft af te dragen als je in de provincie of 2e kamer zit heeft mee te maken dat je meer werk overdag dan doet in de politiek.
    De meeste gemeentes die klein om middelgroot zijn vergaderen in de avond en heb je af en toe vergoeding nodig om werk voor te bereiden overdag.
    En ja je hoeft niet altijd alles te lezen wat ambtenaren je voorkauwen. Als je inderdaad alles leest wat je krijgt kan je inderdaad meer dan 30 u per week bezig zijn.
    Maar meestal 60% kan je toch niet gebruiken.

    Hoe ik dit allemaal weet? Ik heb voor de SP als burgerlid in de gemeente gezeten.
    en ben er trots op.

  • D. Bunker, di 21 februari 2012 08:08 in reactie op john van hal Reageer op D.

    D.

    O ja, als burgerlid ben je ineens een deskundige. Makkelijk smoesje vriend.

  • john van hal, di 21 februari 2012 23:18 in reactie op D. Bunker Reageer op john

    john

    Nee niet een deskundige maar weet er wel meer van af omdat ik zelf een sp er ben en gebruik maakte van de afdrachtsregeling. ook voor burgerleden geldt die.

    Ik ben trots op de afdrachtsregeling, mettertijd zullen percentages wel anders worden maar het feit blijft vind ik dat de afdrachtsregeling moet blijven bestaan.

    dit is wat bij de SP hoort

  • Nieuw!: Veldman, ma 20 februari 2012 09:27 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    [225 euro per maand]

    nul vergeten?

  • D. Bunker, ma 20 februari 2012 11:13 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op D.

    D.

    http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1349325/salaris-van-raadsleden.html

    Veghel heeft ruim 37.000 inwoners. Hoeveel is 25% van € 889,14, denk je? Je mag afronden.

  • john van hal, ma 20 februari 2012 19:04 in reactie op D. Bunker Reageer op john

    john

    Je krijgt als fractievoorzitter in Veghel 1000 euro waarvan je bij de SP 70 tot 75% moet afdragen.
    Wat je dan overhoudt is circa 250 euro. Plus dat je ook nog een bedrag krijgt gebaseerd op het aantal zetels.

    Plus dat je andere onkosten vergoed krijgt zoals een krant om op de hoogte te blijven van het nieuws. Een gratis gebruik van een laptop die via de gemeente verstrekt wordt maar naderhand weer ingeleverd moet worden.Plus printkosten, papier enz. Al de administratieve onkosten worden vergoed.

    Tuurlijk hetgeen wat je als inkomen krijgt vanuit landelijk wordt door de belasting voor de 100% geteld. Maar hetgeen wat je aan bedrag terugkrijgt na belasting betaling en vergoeding van andere onkosten is zeker goed te doen

  • D. Bunker, di 21 februari 2012 08:05 in reactie op john van hal Reageer op D.

    D.

    "Plus dat je andere onkosten vergoed krijgt zoals een krant om op de hoogte te blijven van het nieuws. Een gratis gebruik van een laptop die via de gemeente verstrekt wordt maar naderhand weer ingeleverd moet worden.Plus printkosten, papier enz. Al de administratieve onkosten worden vergoed."

    Nee. Zie de link die ik plaatste.

  • Nieuw!: Veldman, ma 20 februari 2012 19:50 in reactie op D. Bunker Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    ik snap het even niet
    niemand kan toch leven van 250 per maand?
    dat is je huur nog niet eens

    of zijn sp-ers allemaal krakers?
    En er staat toch dat ze niet afromen boven de 2000,-?
    ben ik nu gek ofzo?

  • Hjalmar Hoort, ma 20 februari 2012 21:02 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Raadsleden krijgen geen salaris maar een vergoeding voor hun werkzaamheden. De functie van raadslid is namelijk een deeltijdfunctie en geldt als nevenfunctie. De vergoeding is een compensatie voor mogelijk gemiste inkomsten in de hoofdfunctie.

  • Nieuw!: Veldman, ma 20 februari 2012 23:31 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    wist ik niet - absurd

    dan dwing je tot belangenverstrengeling

  • Kitty In Nederland, di 21 februari 2012 14:56 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Kitty

    Kitty

    Raadsleden krijgen een vergoeding, de hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van het aantal inwoners dat de stad of dorp waarin je raadslid bent telt. Je kunt toch niet verwachten dat men dit allemaal onbetaald gaat doen.
    Het komt regelmatig voor dat je vanwege vergaderingen of werkbezoeken vrij moet nemen van je werk.
    Deze tijd kun je dus financieel compenseren met de vergoeding.
    Ook moet je als rasdslid van een middelgrote gemeente rekenen op gemiddeld 30 uur tijd die je kwijt bent aan het raadswerk.
    Dit is wel afhankelijk van de portefeuille waar je woordvoeder op bent.

    Waar jij het vandaan haalt dat er door het verkrijgen van deze vergoeding sprake zou zijn van belangenverstrengeling is mij een raadsel, maar misschien kun je uitleggen wat je bedoelt.

  • Nieuw!: Veldman, di 21 februari 2012 17:45 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Omdat je iemand dwingt om naast zijn politieke functie ook nog iets anders te doen wat een kans groot maakt dat het eigen belang of het belang van de werkgever boven het algemeen belang staat .
    Ik ben persoonlijk een tegenstander van politici met nevenfuncties .

  • Kitty In Nederland, di 21 februari 2012 18:40 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Kitty

    Kitty

    Ja en daarvoor leg je als raadslid dus ook een eed af.

  • Nieuw!: Veldman, di 21 februari 2012 19:05 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    en mensen hun eergevoel is zo groot natuurlijk

  • Kitty In Nederland, di 21 februari 2012 18:55 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Kitty

    Kitty

    Ik vind jou reactie trouwens knap cynisch,
    je beschuldigd ieder raadslid bij voorbaat al van belangenverstrengeling,
    zonder dat je eigenlijk weet waar je over praat. Een raadslid wordt beeidigd, en daarbij hoort een eed, die je aflegt ten overstaan van de burgemeester en je collega raadsleden.Mocht je de eed breken, ben je gelijk je raadslid af.

  • D. Bunker, di 21 februari 2012 08:06 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op D.

    D.

    Dat klopt en daarom is iedereen die een politicus een graaier en een zakkenvuller vindt een regelrechte randdebiel die niet op de hoogte is. Een zogenaamde fact free schreeuwer vanuit de onderbuik.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel