21 november 11 09:10 Reageer (170) Politiek RSS

Verhagen baalt van nukkige Wilders

'Wilders moet zich realiseren dat de tijd van makkelijke bezuinigingen over is'

CDA-vicepremier Verhagen is niet tevreden over de samenwerking met de PVV. Hij vindt dat Wilders meer zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Wilders is volgens hem te veel bezig met zijn eigen standpunten. Ook vindt hij dat de PVV vaker moeilijke besluiten van het kabinet moet steunen.

"Dat is niet hoe we deze politieke samenwerking vorm hebben gegeven", stelt hij. "Je moet je de vraag stellen: hoe creatief kun je zelf zijn om een bijdrage te leveren aan het herstel van de Nederlandse economie en het behoud van banen en inkomsten voor de toekomst."

Vorige week zette Wilders zijn hakken in het zand toen het kabinet bekend maakte er over te denken om nog meer te bezuinigen. Uit nieuwe berekeningen van het Centraal Planbureau bleek dat de bezuinigingen die nu zijn gepland nog tekort schieten. Wilders liet daarna gelijk weten nieuwe bezuinigingen alleen te steunen als er vier miljard euro bezuinigd wordt op ontwikkelingshulp.

Verhagen wijst Wilders op de afspraken in het regeerakkoord waarin staat dat als het gat in de schatkist te groot wordt er actie ondernomen moet worden. "Afspraak is afspraak", aldus Verhagen. Hij vindt dat de PVV-leider zich moet realiseren dat de tijd van makkelijke bezuinigingen over is en hij zich niet kan blijven vasthouden aan zijn heilige huisjes.

Afgelopen weekend zakte de gedoogcoalitie in de wekelijkse peiling van Maurice de Hond naar 67 zetels. Het laagste punt sinds het aantreden van het kabinet, zo meldde de Volkskrant. Het CDA bereikte met 10 zetels een nieuw heel nieuw dieptepunt.

NU: Verhagen roept Wilders op zijn verantwoordelijkheid te nemen

Volg de politiek op de voet: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (170) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • arnold schaap, di 22 november 2011 07:47 Reageer op arnold

    arnold

    Als je zo 98 miljard aan het EU noodfonds doneert, waar je nooit iets van terug zal zien op directe of indirecte wijze, moet je inderdaad niet aankomen met nieuwe bezuinigen. Als volksvertegenwoordiger heb je als prioriteit de belangen te dienen van de mensen die je gekozen hebben.

  • mohammed dareisalaam, di 22 november 2011 08:06 in reactie op arnold schaap Reageer op mohammed

    mohammed

    Er wordt geen geld in elk fonds dan ook gedoneerd. Er is sprake van een garantstelling, dat is heel wat anders.

    Dus het is ook niet zichtbaar op de begroting, en de bezuinigingen hebben er niets mee te maken.

    De begroting gaat over wat de overheid aan reguliere basis uitgeeft, dat wat begroot is om uit te geven. Dit moet grotendeels worden goedgemaakt door de inkomsten van de overheid, zeg maar belastingen, heffingen, leges.

    Helaas maken veel mensen deze denkfout.
    ----
    Een simpele manier om het uit te leggen:

    Vergelijk het met de aanschaf van een nieuwe auto. Je begroting zal er meestal niet veel door veranderen. De prijs van de nieuwe auto drukt niet op wat je dagelijks te besteden hebt. We gaan ervan uit dat de vorige auto ook gefinancierd was voor een vast bedrag per maand.

    Mogelijk is het effect op de begroting zelfs gunstig, want de nieuwe auto gebruikt wellicht minder benzine.

    En dan heb je dus een jaarloon uitgegeven zonder dat je er een boterham minder om eet. Sterker nog, je kunt er beter voorstaan.

  • , di 22 november 2011 08:21 in reactie op arnold schaap Reageer op

    Er is geen sprake van doneren.
    In feite is er voor zover mij bekend nog geen cent het land uitgegaan.
    Het is alleen maar een garantstelling.
    Wat is daar zo moeilijk aan dat U het verschil niet ziet?

  • Schrijvende Rechter, di 22 november 2011 08:51 in reactie op Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Geen cent het land uitgegaan?
    Dan ben ik toch zeer benieuwd waar bijvoorbeeld de Grieken de afgelopen 18 maanden hun ambtenaren mee betaald hebben.
    Hebben die ook garanties of eurobonds gekregen?

  • mohammed dareisalaam, di 22 november 2011 09:04 in reactie op Schrijvende Rechter Reageer op mohammed

    mohammed

    Volgens arnold schaap is er door Nederland 98 miljard in een noodfonds gestort en aan Griekenland overgemaakt.

    Wil je zeggen dat je dit met hem eens bent?

  • Schrijvende Rechter, di 22 november 2011 10:04 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Dat beweer ik niet.
    Waar ik op reageerde is de bewering dat er nog geen cent door het noodfonds betaald is en dat het alleen maar garanties zijn.

    Zulke onzin schreeuwt om een correctie. Of ben je er van overtuigd dat we nog geen cent kwijt zijn en alles wel goed zal komen?
    Uit peilingen bleek dat van alle partijen, alleen de achterban van D66 dit fabeltje nog gelooft. De rest is al wijzer.

    www.peil.nl

  • mohammed dareisalaam, di 22 november 2011 09:10 in reactie op Schrijvende Rechter Reageer op mohammed

    mohammed

    "Dan ben ik toch zeer benieuwd waar bijvoorbeeld de Grieken de afgelopen 18 maanden hun ambtenaren mee betaald hebben"

    Er is een steunfonds gecreëerd, dat is iets anders dan het noodfonds. Dat steunfonds bevat 159 miljard, 50 miljard wordt door de banken opgebracht, en van het overige geld draagt het IMF 35 miljard bij, en van de 70 miljard die daarna over zijn draagt Nederland 5 miljard bij.

    Uiteindelijk, maar dat is nog niet beslist, zal Griekenland ongeveer de helft worden kwijtgescholden, en zal Nederland 2,5 miljard verliezen, maar op die andere 2,5 miljard rente ontvangen, zodat het verlies op 1,8 miljard uitkomt.

    Dat ziet er alweer heel anders uit.

  • Schrijvende Rechter, di 22 november 2011 10:08 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Het steunfonds is niets anders dan de tijdelijk voorloper van het noodfonds, dat pas in 2013 in werking zal treden.
    We gaan minstens de helft kwijtraken van de meer dan 100 miljard die we nu al aan garanties hebben.

    Sowieso is het een pyramidespel, want de 3000 miljard waar nu over gesproken wordt voor het noodfonds, komt neer op €26.000 per Europeaan. Een gezin van 4 krijgt dus bovenop de staatsschuld ook nog ruim een ton aan Europese schuld op het dak.

    Als D66 dat aan de kiezer kan uitleggen zonder daar electorale schade van te ondervinden, be my guest. Ik pak de chips en cola wel en hang rustig achterover om te zien wat er over is als de kruitdampen zijn opgetrokken.

  • het geweten, di 22 november 2011 22:23 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op het

    het

    Ben wel heel benieuwd naar je bron.
    Of ben je een ambtenaar cq een politicus. ;-)

  • , di 22 november 2011 10:57 in reactie op Schrijvende Rechter Reageer op

    Die zijn betaald middels leningen, geen giften dus.

  • Schrijvende Rechter, di 22 november 2011 11:14 in reactie op Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Een lening die niet terugbetaald hoeft te worden, heet een gift.

  • het geweten, wo 23 november 2011 23:09 in reactie op Schrijvende Rechter Reageer op het

    het

    Zo komt men van zijn schulden af. ;-)

  • - drammer -, di 22 november 2011 11:06 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    Hoe noem jij het dan als we het geld noooiiit terugziet? In een bodemloze put laten vallen, maar geen "doneren"?

  • de heer Meijerink, di 22 november 2011 09:09 in reactie op arnold schaap Reageer op de heer

    de heer

    Dit is nu precies het probleem waar Henk&Ingrid mee worstelen en waar de GBL weer fijn misbruik van maakt door bewust het een andere draai te geven dan bedoelt.
    Zoals door meer reageerders is al gemeld: 'garant staan' niet hetzelfde als 'doneren' . Dus is de missie voor iedereen die het wel doorheeft om alle H&I's in het land te vertellen dat de GBL ook hier weer een fijn staaltje volksverlakkerij uit de hoed tovert.

    TRAP ER NIET IN!

  • het geweten, di 22 november 2011 22:26 in reactie op de heer Meijerink Reageer op het

    het

    Reken maar van YES dat er weer een schip met geld, belastinggeld opgebracht door de inwoners van o.a. Nederland richting Griekenland gaat.
    Een ieder die dat goedpraat, ontkend of verdraaid zit er zelf middenin.
    Daar bedoel ik mee: zelf een ambtenaar of politicus.

  • Erik Does, di 22 november 2011 00:13 Reageer op Erik

    Erik

    Hoe weinig waarde ik ook aan deze woorden uit de mond van Verhagen hecht, het zou me niet verbazen als het het CDA blijkt te zijn dat de stekker er op zeker moment uit trekt. Want wat heeft men eigenlijk nog te verliezen? Nog een paar schofferingen meer zoals de tweet van Wilders van afgelopen zondag en eens is men het zat.

  • mohammed dareisalaam, ma 21 november 2011 22:53 Reageer op mohammed

    mohammed

    Afschaffen van ontwikkelingshulp, maar wel noodhulp toestaan is het idee van Wilders..

    Dit is erg ondoordacht, want als je bepaalde landen geen ontwikkelingshulp geeft, komen ze vanzelf aan noodhulp toe, die je dan wel gaat geven.
    Maar omdat noodhulp geen visie inhoudt over hoe verder met dat land, zal dat land noodhulp nodig blijven hebben.

    Kortom, een heilloze weg, mogelijk duurder dan ontwikkelingshulp en zonder enige visie op verbetering.

    Rijp voor de prullenbak, maar dat is het meeste van de PVV, daartoe dient het allemaal. Al die dingen die Wilders/PVV riep afgelopen jaren zijn in de prullenbak verdwenen.
    Koran verbieden, militairen inzet in Gouda, door de knieen schieten van straatterroristen, kopvoddentax, verlinksing van de NRC stoppen, tuigdorpen, hoofddoekjesverbod in OV, 10.000 man meer politie, ik kan nog wel even doorgaan.

    Niets is ervan gerealiseerd, daartoe dient het ook niet. Het dient er uitsluitend toe om Henk en Ingrid wijs te maken dat er iets gebeurt voor hun in de politiek. maar niets is minder waar.

    Henk en Ingrid worden overgeleverd aan de rechts-conservatieve wensen van de VVD, de PVV is gewoon de rattenvanger van Hamelen in dienst van de VVD, ze spelen de fluit en helpen de rechts-conservatieven aan een meerderheid.

    Maar dat lukt niet meer zo goed, ze zijn tot bijna tien zetels lager gezakt. Het trucje lijkt uitgewerkt. De intelligentie van Henk en Ingrid is overschat. Henk en Ingrid zal het worst wezen of er een hoofddoekje in de bus zit. Wat ze raakt is dat de veiligheid niet toeneemt, dat de PGB's kwijt raken, dat de kinderopvang niet meer kan.

    Dat doet pijn.

    Rutte/Wilders hadden het destijds slim bedacht, en het heeft een tijdje gewerkt, maar het geheel wordt zo visieloos, dat ziet iedereen.

    Het CDA/VVD/PVV driespan is tot elkaar veroordeeld, eigenlijk is de PVV veroordeeld tot de VVD en CDA, want die twee kunnen ook met de PvdA verder. Dat kan de PVV niet.

    En waarom zouden CDA/VVD met de PvdA verder willen?
    Als ze willen regeren (dat willen ze) dan moeten ze wel. De PVV kan hun niet meer aan een meerderheid helpen. Er is maar een reële weg tot meerderheid, dat is CDA/VVD/PvdA/D66, aangevuld eventueel met PvdD, CU en GL.

    Laat Wilders maar gerust dwarsliggen, laat Wilders het kabinet naar huis sturen, de Pyrrhus overwinning zal bitter voor hem smaken.
    Ook als Wilders het kabinet laat zitten is dat een bittere pil. Hij zal dan moeten instemmen met draconische bezuinigingen, en Henk en Ingrid zullen Wilders daarop afrekenen in 2015. Als het dat haalt.

    Kortom, Wilders heeft zichzelf in een lose-lose positie gebracht

  • het geweten, ma 21 november 2011 23:43 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op het

    het

    Afschaffen ontwikkelingshulp is wél een goede zaak.
    Want landgenoten, 85 tot 90% komt niet goed terecht.
    Daar zijn al diverse onderzoeken naar geweest, zelfs inwoners van die landen gaven toe dat het niet helpt.
    Men zit daar te wachten tot de westerse man weer langs komt, zelf komt men niet in actie.
    De mentaliteit moet je daar veranderen!
    En het is zo raar geregeld dat men aldaar geld krijgt van diverse landen, voor het zelfde project!
    De westerse wereld gaat maar door met het ontwikkelingshulp, om dat men zichzelf een schuld complex heeft aangepraat inzake onze voorouders.
    Zie Coen.
    Punt.

  • mohammed dareisalaam, di 22 november 2011 00:07 in reactie op het geweten Reageer op mohammed

    mohammed

    "Want landgenoten, 85 tot 90% komt niet goed terecht."

    Klopt, maar voor noodhulp geldt hetzelfde, dus blijft mijn bezwaar gewoon bestaan. Noodhulp is gewoon ontwikkelingshulp, maar dan zonder visie, en dat noem ik dom.

  • Erik Does, di 22 november 2011 00:28 in reactie op het geweten Reageer op Erik

    Erik

    En waarom zien we dan geen voorstellen van de PVV om het wel goed te regelen?

  • Des Duivels, ma 21 november 2011 23:44 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Des

    Des

    Wat heeft ontwikkelingshulp eigenlijk opgeleverd behalve overbevolking?

  • mohammed dareisalaam, di 22 november 2011 00:11 in reactie op Des Duivels Reageer op mohammed

    mohammed

    Ik ben zelf geen voorstander van ontwikkelingshulp, ik vind dat oplossingen structureler moeten. Dat is een ander onderwerp, daarover hoor ik Wilders niet.
    ---
    Overigens geloof ik niet dat ontwikkelingshulp voor overbevolking zorgt, juist in tegendeel. Wat je overal ter wereld ziet is dat hoe minder zekerheid mensen hebben, hoe meer kinderen ze krijgen.

    Zeg maar, als oudedagsvoorziening.
    ----
    Naast dat religie ook de kinderwens aanwakkert, maar ook daar zie je dat dat bij arme mensen erger werkt dan bij rijke mensen.

  • het geweten, di 22 november 2011 00:14 in reactie op Des Duivels Reageer op het

    het

    Klopt.
    Voorbeeld.
    Het ene jaar heeft het gezin 3 kinderen, door het ontwikkelingshulp heeft het gezin een jaar? later 6 kinderen.
    Door de overbevolking is er geen voldoende voedsel voor alle inwoners.
    Gevolg...............duizenden doden.
    Wie is daar verantwoordelijk voor?
    Precies!
    Punt.

  • mohammed dareisalaam, di 22 november 2011 00:32 in reactie op het geweten Reageer op mohammed

    mohammed

    een drieling geboren?

    punt

  • El Che, di 22 november 2011 00:32 in reactie op het geweten Reageer op El

    El

    "Het ene jaar heeft het gezin 3 kinderen, door het ontwikkelingshulp heeft het gezin een jaar? later 6 kinderen."

    Krijgen ze daar allemaal drielingen of krijgt een vrouw daar drie kinderen per jaar? Grote prestatie hoor!

  • YggY ..., di 22 november 2011 00:40 in reactie op het geweten Reageer op YggY

    YggY

    Wie is daar verantwoordelijk voor?
    Precies!
    Punt.
    ============

    Wie is "Punt" ?

  • mohammed dareisalaam, di 22 november 2011 08:10 in reactie op YggY ... Reageer op mohammed

    mohammed

    Punt.

    Ik moet je zeggen dat ik het schattig vindt, mijn moeder zei het ook altijd als ze een punt wilde maken dat ze niet kon onderbouwen.
    Ze zei dan "Punt" met het idee van: "Ik duld geen tegenspraak", alsof ze die al (terecht) zag aankomen.

  • Piet de Geus, di 22 november 2011 08:21 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    "Ze zei dan "Punt""

    En jij was natuurlijk bijdehand genoeg om daar puntkomma van te maken.

  • , di 22 november 2011 08:24 in reactie op het geweten Reageer op

    In een jaar 3 kinderen krijgen.
    Dat is knap.
    Dat komt dus door de ontwikkelingshulp?
    Dat is nog knapper.

  • Peet Van Velzen, ma 21 november 2011 22:20 Reageer op Peet

    Peet

    Beetje gedoe voorde buhne.

  • El Che, ma 21 november 2011 23:00 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op El

    El

    Typische kalmerende en despectieve reactie van jou, wanneer een cda-er of vvd-er aanmerkingen heeft over de pvv.

  • Jan B, di 22 november 2011 13:28 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Jan

    Jan

    Hoe kwalificeer je het optreden van de PVV eigenlijk? Als je kijkt wat ze gerealiseerd hebben moet je de conclusie trekken dat zo'n beetje alles wat die partij gedaan heeft voor de Buehne is geweest. Je reinste verspilling van belastinggeld die club.

  • joost kijkt verder, ma 21 november 2011 21:34 Reageer op joost

    joost

    Grappig dat de partij van de dissidenten nu baalt van de PVV. Zelf continue de boel verzieken en vertragen door middel van de muitende Koppejan en Ferrier en nu klagen over Geert, het moet ook niet gekker worden.

  • Ben Joosten, ma 21 november 2011 22:21 in reactie op joost kijkt verder Reageer op Ben

    Ben

    Continue?
    Ik kan mij hooguit een paar gevallen voor de geest halen waarbij de twee dissidenten de voorpagina's van de kranten haalden.
    De akkefietjes en treiterijen van de pvv vullen inmiddels veel meer dan een handjevol voorpagina's; je kunt er zo onderhand al een hele encyclopedie mee vullen.

  • Erik Does, di 22 november 2011 00:00 in reactie op Ben Joosten Reageer op Erik

    Erik

    Joost kijkt niet veel verder ;-).

  • Henk Johan Faber, ma 21 november 2011 20:55 Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    "Dat is niet hoe we deze politieke samenwerking vorm hebben gegeven", stelt hij. "Je moet je de vraag stellen: hoe creatief kun je zelf zijn om een bijdrage te leveren aan het herstel van de Nederlandse economie en het behoud van banen en inkomsten voor de toekomst."

    Heeft Verhagen juist niet aan haar achterban uitgelegd dat het CDA en de VVD het met de PVV eens zijn dat ze het oneens zijn over religie?
    Nou valt dit niet onder hetzelfde principe? Je weet waar de PVV voorstaat: bezuinigen op cultuur, linkse hobby's, ontwikkelingssamenwerking en immigratie.

    Door zulke figuren als Verhagen gun ik die rechtse zetels liever nog aan de PVV dan het CDA. Wat een vertoning van die man! Schaamteloos is hij!

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 21:35 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Het enige schaamteloze is de redenering die je toepast.
    Heb niets op met CDA, maar dit gaat nergens over.

  • mohammed dareisalaam, ma 21 november 2011 23:29 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op mohammed

    mohammed

    " Je weet waar de PVV voorstaat"

    Dat kunnen we lezen in hun programma .....
    Als je het lijstje afgaat, en kijkt welke speerpunten dan zie je wat een trieste club het eigenlijk is, wat hebben ze verzilverd? Wat hebben ze überhaupt geprobeerd te verzilveren?

    Hoelang kunnen ze doorgaan met minachten van Henk en Ingrid?

    Geen enkel punt uit hun program, ik herhaal, GEEN ENKEL PUNT UIT HET PROGRAM VAN DE PVV IS VERZILVERD.

    1) Kiezen voor veiligheid: En vooral: 10.000 politieagenten erbij
    2) Kiezen voor islambestrijding: En vooral: volledige immigratiestop voor mensen uit islamitische landen
    3) Kiezen voor democratisering: En vooral: we voeren het bindend referendum in
    4) Kiezen voor een sociaal Nederland: En vooral: de AOW blijft op 65 jaar, geen dag later
    5) Kiezen voor de zorg: En vooral: 10.000 extra zorgmedewerkers
    6) Kiezen voor onderwijs: En vooral: handhaving studiefinanciering en ov-jaarkaart
    7) Kiezen voor onze cultuur: En vooral: in artikel 1 van de Grondwet verankeren we de Joods-christelijke en humanistische wortels van Nederland als dominante cultuur
    8) Kiezen voor ondernemen: En vooral: lagere belastingen voor burgers en ondernemers
    9) Kiezen voor Nederland in ons buitenlandbeleid: En vooral: we zijn tegen de aanschaf van de JSF
    10) Kiezen voor een beter milieu: En vooral: geen ‘klimaatbeleid’
    11) Kiezen voor veilig wonen en meer wegen: En vooral: geen kilometerheffing
    12) Kiezen voor dieren, boeren en vissers: En vooral: hoge minimumstraffen voor dierenmishandelaars
    13) Kiezen voor een gezonde financiële basis: hier geen "en vooral" dit onderwerp wordt te ingewikkeld geacht voor Henk en Ingrid

  • Jan B, di 22 november 2011 13:24 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Jan

    Jan

    Veel bakken ze er niet van inderdaad. Gelukkig maar.

  • het geweten, ma 21 november 2011 20:46 Reageer op het

    het

    Heb nog wel een waardevolle tip voor Verhagen.
    Als hij werkelijk het CDA weer op punt wild hebben moet hij mijn voorstellen uitvoeren.
    Fors bezuinigen op onderstaande posten:
    Het ontwikkelingshulp, 5.400.000.000,-
    Wilders wil 4 miljard bezuinigen op deze kostenpost.

    EU bijdrage, 6.200.000.000,-
    Komt maar 1.900.000.000,- retour.

    Immigratie, 7.200.000.000,-

    Kunst/cultuur, 2.700.000.000,-
    Nu gaat er maar 200.000....,- af das veels te weinig.

    Vluchtelingen 3500 procedures per jaar, 250 advocaten.
    159.000.000,-

    Kinderopvang, 2.500.000.000,-

    Ambtenarenkorps minderen met 60%.

    Kortom, het eigen volk hoeft niet te leiden en de schatkist is zo weer boordevol.
    Komop Verhagen, vertel het aan Rutte en Wilders.

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 21:33 in reactie op het geweten Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Nog nooit zoveel leugens bijelkaar geraapt zien worden.

  • het geweten, ma 21 november 2011 22:40 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op het

    het

    Komt het hard aan?
    Nooit geweten dat de overheid ons afperst en elk jaar meer.
    En dat belastinggeld over de balk gooit en dat elk jaar, en steeds meer.
    Dan ben je nu wel wakker. ;-)
    Punt.

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 22:54 in reactie op het geweten Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Dat zijn open deuren onder generaliserende noemers en wisten we allemaal al.
    Probeer eens wat nieuws.

  • het geweten, ma 21 november 2011 23:18 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op het

    het

    O,............
    Je wil het niet horen?
    Maar je voelt het wel.
    Punt

  • mohammed dareisalaam, ma 21 november 2011 23:31 in reactie op het geweten Reageer op mohammed

    mohammed

    "Nooit geweten dat de overheid ons afperst en elk jaar meer."

    En wat doet de VVD daartegen? Wat doet de PVV daartegen? Niets toch?

    Ze zorgen dat er nog minder van de belasting terugkomt bij de bevolking, men noemt dat bezuinigen: Belasting heffen, maar geen leuke dingen voor doen

  • Censuur Joop, di 22 november 2011 00:01 in reactie op het geweten Reageer op Censuur

    Censuur

    "Kortom, het eigen volk hoeft niet te leiden"

    Nee, dat klopt, het eigen volk van Wilders hoeft niet te leiden. Dat doet Wilders hoogstpersoonlijk zelf.

  • Schrijvende Rechter, ma 21 november 2011 19:00 Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Verhagen is schaakmat gezet door zijn eigen achterban.
    Door het CDA zo in de steek te laten, hebben die het CDA geen enkele andere keus gelaten dan doorgaan met deze coalitie in de hoop dat het beter wordt. Nu de stekker trekken is geen optie. Dat betekent dus dat ze automatisch dieper zullen moeten buigen voor de VVD en PVV.
    Als de VVD en PVV slim zijn, buiten ze dat niet uit want anders komt er geen Rutte II, maar een Wilders I.

  • YggY ..., ma 21 november 2011 19:08 in reactie op Schrijvende Rechter Reageer op YggY

    YggY

    Als de VVD en PVV slim zijn, buiten ze dat niet uit want anders komt er geen Rutte II, maar een Wilders I.
    =============

    Voordat u morgenochtend de lakens moet verschonen, een kabinet Wilders zal er nooit komen, tenzij die malloot de absolute meerderheid haalt en dat geloof ik dan weer niet.

  • Schrijvende Rechter, ma 21 november 2011 19:53 in reactie op YggY ... Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    CDA en VVD zouden ook nooit samenwerken met de PVV.

    Toch?

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 19:37 in reactie op Schrijvende Rechter Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Nou.....Als CDA nu de stekker eruit trekt is dat mijns inziens de redding van de partij.

  • Schrijvende Rechter, ma 21 november 2011 19:55 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Dat is de redding voor het CDA niet, en dat zal jou ook verder worst zijn. Wat er met het CDA gebeurt vind jij compleet onbelangrijk want jouw agenda is dat de PVV uitgeschakeld moet worden. Ongeacht de prijs.
    Gaat njet gebeuren.

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 21:12 in reactie op Schrijvende Rechter Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Het is mij inderdaad worst of het het CDA zou redden.

    Verder heb ik geen agenda.
    Ik hoop hier mooie gedachtenwisselingen te hebben.

    Maar op enkele uitzonderingen na, ben je hier alleen maar bezig troll uitspraken te weerleggen, 30x hetzelfde.

    En dan weer van voor af aan.

  • joost kijkt verder, ma 21 november 2011 21:31 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op joost

    joost

    Doe dan niet alsof het het beste voor de parij is, beetje hypocriet he.

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 22:21 in reactie op joost kijkt verder Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Wat is er hypocriet aan, ik denk dat gewoon.

    Ik zal de laatste zijn die PVVD of CDA een hart onder de riem wenst te steken.

    Of om het heel plat te zeggen, het liefst zie ik dat deze partijen tot niets gereduceerd worden, opsodemieteren, ga je moeder belazeren, dat idee.

    Met name PVV, maar inmiddels vind ik de VVD en CDA dusdanig besmet dat het verschil tussen de drie minimaal is geworden. Woordgebruik, thats it.

    En ik geef in deze aan dat als CDA nu de stekker eruit trekt, dit de achterban wel eens zou kunnen pleasen en de partij goed kan doen, al zie ik liever dat ze nog verder wegzakken.

    Niets hypocriet aan, gewoon een mening.

    Uiteraard staat het je vrij dit anders te zien, ook dat zal mij worst wezen. Net zoals je ervoor kiest de aanval in te gaan op de persoon.
    Het zal me echt jeuken wat je van mij vind.

  • Schrijvende Rechter, di 22 november 2011 08:58 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    [En ik geef in deze aan dat als CDA nu de stekker eruit trekt, dit de achterban wel eens zou kunnen pleasen en de partij goed kan doen, al zie ik liever dat ze nog verder wegzakken.]

    Als dat zo is dan zullen CDA kiezers dus weer terugkeren op hun CDA honk.
    Al een idee welke partij die ex-CDA kiezers weer zal kwijtraken?
    PVV kan het niet zijn want van hen is het bekend dat veruit de meeste kiezers van SP afkomstig zijn.

    Be careful what you whish for, cause you mite get it. ;-)

  • mohammed dareisalaam, ma 21 november 2011 22:37 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op mohammed

    mohammed

    "Maar op enkele uitzonderingen na, ben je hier alleen maar bezig troll uitspraken te weerleggen, 30x hetzelfde."

    Je hebt gelijk, velen slagen er niet in het trol-niveau te overstijgen, beter dan ze weerleggen is ze negeren. Niets is zo dodelijk als het luchtledige.

    Maar ik begrijp het wel, een "goede" trol triggert emoties, daar is het ook om te doen, en als je emoties zijn getriggerd, dan is het moeilijk om niet te regeren.

    Maar ik moet je toch aanraden om als je iemand voor jezelf als trol kwalificeert, om goed na te denken op welke manier je erop wilt reageren. Immers, een serieuze reactie is beloning voor de trol, daar gaat het om.

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 23:09 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Dat is zo.
    Ik reageer dan ook niet altijd.
    Emoties heb ik er niet bij daar ik mij realiseer waarmee ik van doen heb. Soms is tonen van emotie echter wel nodig, om een vervolg reactie te krijgen waar je van te voren al op ingespeeld hebt.

    Ik toon alleen emoties bij een zeer selectief gezelschap van de reageerders op Joop.

    Wanneer ik reageer is het om 1 van de volgende redenen:

    Andere lezers die wellicht nooit reageren, wel goed informeren.
    Doordat trolls vaak hetzelfde alsmaar herhalen kunnen mensen die minder geinformeerd zijn het wel eens gaan geloven.

    Of, het is een opzetje om deze troll volledig voor lul te zetten, omdat ik weet dat er niets zo erg is voor een troll als afgaan, men wenst tranen te trekken en komen voor lul te staan. Dat vinden zij een afgang.

    En heel soms heb ik de ijdele hoop dat als het spiegelbeeld wat ik dan tracht voor te houden maar plastisch genoeg is bij het doortrekken van de consequenties van het door de troll gestelde, hen tot inzicht doet komen waar men nou mee bezig is.

  • Schrijvende Rechter, di 22 november 2011 11:28 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    [Maar op enkele uitzonderingen na, ben je hier alleen maar bezig troll uitspraken te weerleggen, 30x hetzelfde.]

    Stop er dan mee, hoef ik ook niets te weerleggen.

  • Michel Reiziger, ma 21 november 2011 20:12 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Michel

    Michel

    Ach, als je pretendeert de familie partij van Nederland te zijn en in zee gaat met de PVV, dan moet je wel heel naief zijn om te denken dat je daar uit kan groeien, laat staan ongeschonden uit kan komen.

    Wannhopige uitspraken voor een wanhopige wanhoopspoging. Met een beetje geluk haalt het kabinet niet eens 2012.

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 21:09 in reactie op Michel Reiziger Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Eens, maar ik vermoed dat er CDA achterban is, die dan wellicht niet wegloopt, zo bedoelde ik dat.

  • het geweten, ma 21 november 2011 22:42 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op het

    het

    Nee hoor, mijn tip van 20:46 opvolgen.
    Dan gaat het CDA weer in zetels met orkaan kracht omhoog.
    Punt.

  • Kapitan Laipose, ma 21 november 2011 18:59 Reageer op Kapitan

    Kapitan

    Heel leuk dat Verhagen dit zegt voor de bühne. Misschien dat die een deel van de CDA achterban voor zich terug kan winnen hiermee.

  • Schrijvende Rechter, di 22 november 2011 10:26 in reactie op Kapitan Laipose Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    En van welke partij zullen ze die kwijt gespeelde achterban dan weer gaan terugwinnen?

  • Pink Indian, ma 21 november 2011 18:56 Reageer op Pink

    Pink

    allemaal show voor de bühne, er gaat iets af van de ontwikkelingshulp zodat wilders voor de achterban victorie kan kraaien en ondertussen worden henk en ingrid verder uitgekleed

  • , ma 21 november 2011 18:30 Reageer op

    Beste Verhagen:
    Eigen schuld, dikke bult.
    JIJ moest zo nodig.
    Wat je wilde zal je hebben.

  • El Che, ma 21 november 2011 18:21 Reageer op El

    El

    "Verhagen baalt van nukkige Wilders"

    Ik baal van beide griezels.

  • dr. Bob, ma 21 november 2011 18:07 Reageer op dr.

    dr.

    "Makkelijke bezuinigingen" ? Waar hééft ons Maxime het over ?
    Welke makkelijke bezuinigingen dan ?
    Het zijn juist de makkelijke bezuinigingen waar ons Maxime niet áán wil. De HRA, de kinderbijslag en de AOW voor stinkend rijken.
    Niet alleen de makkelijkste maar ook de meest effectieve. En daarom tegelijkertijd de moeilijkste.
    Dan gaat ons Maxime stemverlies lijden en dan loopt Maxiempje minder kans op een pluche baantje verderop de ladder.
    En wat is nou belangrijker, de cariërre van Maxime of het landsbelang ?

  • Jan Peters, ma 21 november 2011 16:06 Reageer op Jan

    Jan

    Hoezeer ik Verhagen ook kan begrijpen is het alternatief nog altijd vele malen erger. Dat is een kabinet met PvdA en dat is in het gunstigste geval stilstand, interne ruzies enz (pijnlijke bezuinigingen trekt de achterban never, nooit). Dat hebben we het vorige kabinet gezien. Meer waarschijnlijk zijn forse lasten verzwaringen voor de midden inkomens (voor PvdA is iedereen rijk boven 30000) zonder hervormingen en nog steeds oplopende staatsschuld. Een regelrecht rampen scenario. Dan maar deze constructie met PVV.

  • Alfred Blokhuizen, ma 21 november 2011 16:27 in reactie op Jan Peters Reageer op Alfred

    Alfred

    Vele malen erger....uhm...hoeveel is dat 10 x erger, 100 x erger. Hoeveel x erger. En dan erger dan wat? Ik probeer gewoon te zoeken naar iets wat te berekenen valt. Dat zit niet in uw bijdrage. Dus graag wat opheldering en rekensommen, zodat ik de vergelijking kan maken. Nu is uw bijdrage niet meer dan een lege stelling. Dat is jammer op een serieuze discussiesite!

  • Censuur Joop, ma 21 november 2011 17:10 in reactie op Jan Peters Reageer op Censuur

    Censuur

    "(voor PvdA is iedereen rijk boven 30000)"

    Waar en wanneer heeft de PvdA dat beweert? En wie heeft dat naar voren gebracht? Graag een bewijs van je stelling anders moet ik concluderen dat jouw reactie er slechts eentje van PvdA bashen is. Inhoudsloos dus.

  • Schrijvende Rechter, ma 21 november 2011 18:57 in reactie op Censuur Joop Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    PVDA bashen is nooit inhoudsloos!
    Hoe kun je dat nu met droge ogen beweren?

  • hans groen, ma 21 november 2011 17:21 in reactie op Jan Peters Reageer op hans

    hans

    Volgens mijn onzin. De kabinetten met PVDA hebben altijd, financieel, goed gepresteerd. Onder Den Uyl is er zwaar bezuinigd en ook dat trok de achterban[loon-prijsmaatregelen!] Iets wat Van aGt en later Lubbers niet aan durfde.

    Het vorige kabinet met PVDA heeft op zich goed gepresteerd, maar eindigde met een tekort door de wereldwijde crisis. Dat kan je moeilijk de PVDA aanrekenen.

    Verder is het zo dat de PVDA op dit moment, tegen de populistische stroom in[PVV] deze coalitie blijft steunen als het gaat om de eurozone. De PVDA had makkelijk haar handen ervan af kunnen trekken en CDA en VVD laat barsten. Tenzij de PVV zijn verantwoordelijkheid zou nemen. Maarja, daar zit nu net de kneep. De linkse oppositie neemt wel zijn verantwoordelijkheid, waar Wilders heel hard wegloopt. En daar klaagt Verhagen over.

    dus wat jij de pvda nu verwijt snap ik niet. Het is namelijk nergens op gebaseerd. We zouden juist nu Paars+ nodig hebben[of met SP variant] om dit land door de problemen heen te helpen. Want wilders is als de doods om de consequenties van de crisis onder ogen te zien, behalve dan op die punten waar hij denkt te scoren[ontwikkelingssamenwerking] Tjsa, maar dat is geen verantwoordelijkheid nemen. Dat is gewoon laf. Laat hij dan de stekker eruit trekken. Maar zelfs dat durft hij niet.

  • , ma 21 november 2011 17:33 in reactie op hans groen Reageer op

    Kijk maar even naar de gegevens.
    Onder dat éne linkse kabinet ging het gigantisch goed met Nederland.
    Zelfs onder de paarse kabinetten ging zo goed als nooit tevoren.
    Voor de rest heeft de PvdA slechts meegeregeerd en kan niet in zijn eentje verantwoordelijk worden gesteld voor welke ellende dan ook.

  • Crunchy Frog, ma 21 november 2011 17:35 in reactie op Jan Peters Reageer op Crunchy

    Crunchy

    @"en dat is in het gunstigste geval stilstand, interne ruzies enz (pijnlijke bezuinigingen trekt de achterban never, nooit)."

    Je bedoelt, in complete tegenstelling tot de ploeg die er nu zit? ;-)

    En wees gerust, in een volgende coalitie met de PvdA zal het CDA niet meer zo'n dominante positie innemen als het laatste Balkenende-kabinet. Dat scheelt een hoop ruzie en stilstand.

  • Adrie Kooijman, ma 21 november 2011 18:11 in reactie op Jan Peters Reageer op Adrie

    Adrie

    Toen we ooit nog geregeerd werden door (onder andere) de pvda hadden we nog fijn inflatie, die hoger was dan het financieringstekort.

    Daardoor werden schulden automatisch (relatief) lager, hadden we fijn wat loonsverhoging elk jaar en een leuke premies.

    Nu hebben we rutte, een inflatie die lager is dan het financieringstekort waardoor de staatsschuld (ook relatief) blijft groeien, krijgen er niks bij, terwijl toch de prijzen stijgen (hoe meet men inflatie eigenlijk?) en is alle beleid erop gericht financiele instellingen die pensioengelden in piramidespelen stoppen overeind te houden. En een regering die drie dagen discussieert over een kansloze asielzoeker.

    Ja @JanPeters, we moeten maar blij met deze daadkrachtige regering...

  • Kees Apollo, ma 21 november 2011 15:21 Reageer op Kees

    Kees

    Verhagen is bang dat de VVD het CDA inruilt voor de meest ''constructieve'' gedoog/oppositiepartij PvdA.

  • Mostafa Mouktafi, ma 21 november 2011 16:08 in reactie op Kees Apollo Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Inruilen met de tweedehands partij van de Arbeid is ook geen oplossing.
    De PVDA moet eerst haar kleding gaan goed wassen,liefst twee keer wassen, goed streken en weer alles aan. Een schone pak voor de Partij van de Arbeid is brood nodig. De laatste tien jaar draagd de PVDA niet zo schone kleding, zit wat vlekjes aan hun kleding!!
    Een racist op populist kan iedereen worden maar een socialist is heel moeilijk om te worden, je word niet zomaar een socialist, nee, je bent een socialist of niet: één van de twee.
    Een ding is zeker: De PVDA is absoluut géén oposotie partij, maar een partij van Beleid maken. duidelijk.
    Trouwens, wanneer gaat dit kabinet omvallen, sorry vallen?

  • Mostafa Mouktafi, ma 21 november 2011 14:33 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Verhagen scheen in een gezond coma gelegen te hebben, kende Wilders niet en vergiste zich in zijn persoon.
    Maar nu Verhagen Wilders bijna goed schijnt te kennen, ligt het CDA aan het infuus.

  • Jan B, ma 21 november 2011 13:45 Reageer op Jan

    Jan

    De staatsterreur die de PVV voorstaat kent werkelijk geen grenzen. Nu wil de PVV Greenpeace Nederland uitzetten. Weer een item voor Joop.nl. Verhagen, je bent in verdomd slecht gezelschap.

  • Des Duivels, ma 21 november 2011 14:18 in reactie op Jan B Reageer op Des

    Des

    Ach, laat de rechter maar uitmaken of Greenpeace gekenmerkt kan worden als een criminele organisatie. De PVV heeft in ieder geval voldoende argumenten.

  • Nieuw!: Veldman, ma 21 november 2011 15:40 in reactie op Des Duivels Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Wellicht dat de PVV ook bestempeld kan worden tot criminele organisatie als we toch bezig zijn.
    Kans lijkt me groter dan greenpeace .

  • Jan Hooivork, ma 21 november 2011 16:37 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Jan

    Jan

    De VVD dan ook maar meteen while we're at it! De lijst met belangenverstrengelaars wordt alsmaar groter. Tijd dat die gasten het gelag es betalen.

  • het geweten, ma 21 november 2011 20:30 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op het

    het

    Wil der wel een krat jenever opzetten dat greenpeace eerder word verboden dan de PVV.
    Punt.

  • El Che, ma 21 november 2011 21:47 in reactie op het geweten Reageer op El

    El

    Tja alcohol, daar hebben wel meer pvv-ers last van.

  • Joe Speedboot, ma 21 november 2011 16:21 in reactie op Des Duivels Reageer op Joe

    Joe

    Dat gaat toch niet gebeuren want dat PVV gegil over Greenpeace is vooral stoken om te stoken. Het is het bekende (in de Televaag vrijwel dagelijkse) riedeltje 'de PVV vindt..' en vervolgens doet de PVV zelf niets.

  • Jan B, ma 21 november 2011 18:28 in reactie op Des Duivels Reageer op Jan

    Jan

    Ik weet nu al hoe die rechter gaat oordelen. Zullen we het daarentegen eens over de financiers en de contacten van Geert Wilders hebben?

  • het geweten, ma 21 november 2011 20:28 in reactie op Des Duivels Reageer op het

    het

    De meerderheid van de rechters zijn links.
    Dus die greenpeace kan wel door gaan met hun ............activiteiten..

  • El Che, ma 21 november 2011 23:27 in reactie op het geweten Reageer op El

    El

    Natuurlijk suggestief suggereren is jouw wapen als je geen argumenten meer hebt.

  • , di 22 november 2011 09:25 in reactie op El Che Reageer op

    Punt ;)

  • marnix deWitt, ma 21 november 2011 13:43 Reageer op marnix

    marnix

    Wat een miserabele aartsleugenaar. Hij zal echt niet zonder overleg met Greet 'zomaar' iets brallen.

  • Ineke Ellens, ma 21 november 2011 13:31 Reageer op Ineke

    Ineke

    Extra bezuinigingen zijn mogelijk pas op z'n vroegst nodig in 2013 of 2014. 'In 2012 zitten we nog redelijk veilig, daarna wordt het moeilijker als de economische situatie zo zorgwekkend blijft.'

    Hebben ze weer een jaartje er bij zodat alles kapot bezuinigd is en dan de HR aan een volgend (links)kabinet te laten opkanppen en dan hebben ze hun handen in onschuld gewassen.

  • - drammer -, ma 21 november 2011 13:55 in reactie op Ineke Ellens Reageer op - drammer

    - drammer

    Jij voelt meer voor de weg die Griekenland ging, of Italië of Spanje. of Portugal? Zoveel schulden maken dat het zaakje vanzelf omvalt en dat " grote" landen de schulden kwijtschelden?
    Dus profiteren van de profiteurs?

  • Des Duivels, ma 21 november 2011 14:24 in reactie op Ineke Ellens Reageer op Des

    Des

    Een schuldencrisis door een links kabinet laten opknappen? U gelooft warempel in sprookjes.

    Laat me raden, we gaan de geldpers aanzetten...

  • kees van eck, ma 21 november 2011 16:39 in reactie op Des Duivels Reageer op kees

    kees

    Noem mij 3 linkse kabinetten die er een rommeltje van hebben gemaakt, staatfinancieeltechnisch gesproken dus.

    Noem mij er dan 2.

    Noem mij 1 links kabinet...

  • Censuur Joop, ma 21 november 2011 17:42 in reactie op kees van eck Reageer op Censuur

    Censuur

    Krijg je geen antwoord op, Kees. Kan ook niet. Of anders zou het een leugen zijn.

  • Des Duivels, ma 21 november 2011 18:43 in reactie op kees van eck Reageer op Des

    Des

    Er zijn in Nederland alleen maar linkse kabinetten geweest Kees. Zelfs het huidige kabinet is links. Onze politiek hangt van clientelisme aan elkaar.

  • YggY ..., ma 21 november 2011 19:16 in reactie op Des Duivels Reageer op YggY

    YggY

    Zoals Fatima reeds voorspelde.

    U wordt een beetje doorzichtig geloof ik.

    Of zoals Wim Sonneveld het ooit verwoordde, u bent een mooi boek maar ik heb het uit.

  • het geweten, ma 21 november 2011 20:33 in reactie op Des Duivels Reageer op het

    het

    Daar is geen woord van gelogen, laat staan verzonnen.
    Rutte is een linkse VVDèr, en Wilders heeft veel linkse gedachten.
    Moet ik het nog over Verhagen hebben?
    Punt.

  • - drammer -, ma 21 november 2011 13:19 Reageer op - drammer

    - drammer

    De Jager heeft de angel er al weer uit gehaald. Voor 2013 of 2014 hoeven er geen nieuwe bezuinigingen komen en dan ook nog afhankelijk van de economische situatie.
    De Jager heeft de angel er weer uit en nu kan dit kabinet weer verder, met VVD en PVV en CDA.

    Wat kan politiek toch simpel zijn. Vooral het CDA nog 10 zetels overheeft. Je moet wat.

  • Reinaert de Vos, ma 21 november 2011 12:50 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Gutteguttegut. Het CDA op 10 zetels en nu komt Verhagen heel langzaam uit zijn luie stoel. Nou ja, van de Koppejans hebben we ook al niets meer vernomen. Je laten vernederen is een vak geworden binnen het CDA.

  • Nieuw!: Veldman, ma 21 november 2011 15:42 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Als je het bed deelt met de duivel moet je niet achteraf gaan klagen over de die vieze bokkepruik .

  • Reinaert de Vos, ma 21 november 2011 16:20 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Reinaert

    Reinaert

    :-))))

  • Nieuw!: Veldman, ma 21 november 2011 17:17 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Zelf bedacht B-)

  • - drammer -, ma 21 november 2011 12:37 Reageer op - drammer

    - drammer

    Verhagen,

    het lachen vergaat deze CDAer. Zijn partij wordt gedecimeerd, verscheurd door stammenstrijd. Een stammenstrijd die geen stammenstrijd meer kan zijn, simpel omdat de stam "ontbreekt". Nog 10 zetels over van de eens zo trotse volkspartij.

    De hele aanhang zit bij de PVV, die dit weekend in de Polls de zetels weer bijelkaar harkt. Ook de Pvda begint nu ook weer last van de PVV te krijgen, daar heerst ook hetzelfde probleem, geen argumentatie. Onzichtbaarheid geen leiding.

    Het probleem en dat blijkt nu ook weer Verhagen heeft geen argumenten, geen overtuigende argumenten. Daardoor viel zijn partij uitelkaar, stemmen zonder de juiste argumentatie levert altijd ontstemming op, bij winaars en verliezers.

    Deze komt later bij elk willekeurig item weer te voorschijn en met twee onbnullen van het CDA die zich weer door de NOS laten misbruiken ( zie de affaire met het knippen van beelden van Dion Graus en de nu spelende affaire Cruiff bij Ajax) Koppejan en Ferrier, die steeds weer de traptreden onder het CDA proberen weg te trekken, maar later onder dwang de treden er schielijk weer terugleggen.

    Maar het schaadt het CDA, onbegrijpelijk dat men dergelijke figuren nog niet uit de partij hebben gezuiverd. Er zal toch eens een eind aan moeten komen.

    Nu met Verhagen de vlucht naar voren maken en daarvoor is hij de PVV nodig, alleen en dat bleek dit weekend, de PVV zal daar niet aan meewerken.

    Verhagen klem tussen het weglopend electoraat en regeren. Hij weet als er nieuwe verkiezingen komen, het CDA haar machtspositie compleet kwijt is. Verhagen moet het kabinet in stand houden, en zal er alles voor over hebben.

    De PVV maakt handig gebruikl van dit gegeven, door schoten voor de boeg van het wankele scheepje van het CDA af te vuren, met "weigerambtenaar en ontwikkelingshulp". Verhagen moet om hulp gaan bedelen, en plaatst zijczelf in een verloren positie.

    De politicus Wilders is iedereen te slim af.

    Wat kan politiek toch mooi zijn....

  • Zomaar een mening, ma 21 november 2011 13:53 in reactie op - drammer - Reageer op Zomaar

    Zomaar

    Heerlijk toch hoe jullie, en dan heb ik het natuurlijk over reaguurders zoals Drammer, Des Duivels Peet van Velzen en consorten reageren op de uitspraken van Verhagen.
    Jullie zitten nu al te gniffelen en te wachten tot het CDA volledig van de kaart (het politieke landschap) wordt geveegd.

    Echter vergeten jullie 1 heel belangrijk feit.
    De VVD is mede door het CDA aan de macht (en hier bedoel ik echt de macht omdat ze hier misbruik van maken) gekomen. Weliswaar door de gedoogconstructie met de PVV maar als het CDA niet was meegegaan in dit griezelkabinet was dit kabinet nooit tot stand gekomen.

    Mocht het CDA uit het politieke landschap verdwijnen of echt een splinterpartij gelijk aan het SGP worden zal het heel erg moeilijk worden om die meerderheid te halen om bij de volgende verkiezingen hetzelfde resultaat te halen.

  • marietje jansen, ma 21 november 2011 16:41 in reactie op Zomaar een mening Reageer op marietje

    marietje

    Die meerderheid krijgen ze niet, zelfs als de VVD en de PVV op winst staan. Het CDA zal niet meer mee doen, en een andere gedoog/coalitiepartner is er niet. Laat maar vallen, dit kabinet.

  • Nieuw!: Veldman, ma 21 november 2011 17:47 in reactie op marietje jansen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Tuurlijk doet het CDA wel weer mee; die partij heeft geen principes

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 18:39 in reactie op - drammer - Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Heb je amders misschien een linkje?

  • El Che, di 22 november 2011 00:01 in reactie op - drammer - Reageer op El

    El

    Ken jij Johnny the Selfkicker?

  • Erik Does, di 22 november 2011 00:21 in reactie op - drammer - Reageer op Erik

    Erik

    ... Dus, wat is eigenlijk de constructieve bijdrage van de PVV aan de regeerbaarheid van dit land? Je legt zelf als PVV-er helder uit dat het de Wilders alleen maar gaat om het diskwalificeren van anderen. Men zet zelfs met het grootste gemak zijn grootste vriend, de VVD, voor schut, zie de actie rond de weiger ambtenaar van vorige week.

  • Mees ., ma 21 november 2011 12:37 Reageer op Mees

    Mees

    Deze cartoon is ook zo typerend
    De reaktie van die heren bovenop die financiele puinhoop die het neoliberalisme gecreeerd heeft....en dan afgeven met hun eigen vuile handen op occupyers


    http://tinyurl.com/cylcnsv

    De aandacht op iets anders leggen zodat ze zelf buiten schot blijven.
    Verhagen,Rutte en Wilders...dat werkt niet meer!

    Die twee daarboven staan namelijk ook voor dit minderheidheidskabinet met gedoogconstructie van de PVV....Wilders is één van hen,heeft jarenlang met de VVD meegestemd en de puinhoop veroorzaakt.

  • Mees ., ma 21 november 2011 12:26 Reageer op Mees

    Mees

    de uitkomst is sowieso duidelijk....samenwerking met Wilders gaat straks Verhagen en Rutte de kop kosten

  • Des Duivels, ma 21 november 2011 12:25 Reageer op Des

    Des

    Wacht maar tot er bekend wordt dat het CDA de ontwikkelingshulpgelden gebruikt om smerige zaakjes te doen met dictators..

    Bye bye CDA, op naar de 4 zeteltjes

  • - drammer -, ma 21 november 2011 13:38 in reactie op Des Duivels Reageer op - drammer

    - drammer

    Artsen zonder Grenzen geven al aan in een eigen gefabriceerd rapport waarom de naam" Artsen zonder Grenzen" is. Brrrrrrrr en alles opgehangen aan een zielig verhaal, Artsen zonder Grenzen...

  • mandarijn fruitvlieg, ma 21 november 2011 18:43 in reactie op - drammer - Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Jullie zouden vaker met elkaar moeten praten.

  • Censuur Joop, di 22 november 2011 00:05 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Censuur

    Censuur

    Dat "praten"...? Dat is zeker een grapje. Ze praten niet, ze kwaken. 'Kwak kwak kwak, kijk mij eens een grote snater hebben'. Maar ze zeggen niets.

  • mandarijn fruitvlieg, di 22 november 2011 00:40 in reactie op Censuur Joop Reageer op mandarijn

    mandarijn

    praten, kwaken, doet er niet toe, zolang ze het maar met elkaar doen of met zichzelf (vele zijn 1 en dezelfde persoon)

  • - drammer -, di 22 november 2011 11:10 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op - drammer

    - drammer

    Soms vullen we elkaar aan...

  • het is genoeg, ma 21 november 2011 12:14 Reageer op het

    het

    In Nederland zijn we altijd goed om uit te rekenen wat iets kost. Wat kost een file, wat kost het ouder worden, wat kost een allochtoon. Wanneer gaat nu eens iemand uitrekenen wat de heer Wilders kost. Al zijn uitspraken hebben gevolgen voor de werkgelegenheid. Nederland heeft gewoon economische schade door zijn handelen. In landen als Turkije, Egypte, Marokko kiezen ze voor een ander land als het gaat om zaken doen. Nu loopt 1/3 van Nederland tot mijn schande achter hem aan maar wat nu als berekeningen uitwijzen dat men werkeloos is of wordt doordat de heer Wlders de oorzaak is van het uitblijven van orders. Hebben we dan nog steeds een grote mond. Nederland is gewoon afhankelijk van export en dus van het buitenland. Erken dat en schoffeer het buitenland (zo als onlangs Turkije) niet zo. Dat wil niet zeggen dat er geen kritiek mag zijn maar wel graag dilpomatiek van toon.

  • Jan B, ma 21 november 2011 12:08 Reageer op Jan

    Jan

    Verhagen is natuurlijk ook een beetje geschrokken van de laatste peilingen. Bij nieuwe verkiezingen is het, zoals de zaken er nu voor staan, afgelopen met het CDA en ook met Bruin-1. Maar ik kan de man bij deze zeggen: je "mooie" praatjes zullen nu niet meer helpen maat, je hebt het verbrast.

  • Isis Maät, ma 21 november 2011 11:58 Reageer op Isis

    Isis

    "Hij vindt dat de PVV-leider zich moet realiseren dat de tijd van makkelijke bezuinigingen over is"
    --------------------------------------------
    Hiermee bevestigt schriftgeleerde Verhagen dat de huidige snoeiharde bezuinigingen van dit afbraakkabinet, die heel veel kwetsbare mensen gaan treffen, voor hen in een handomdraai beklonken was.

  • kees van eck, ma 21 november 2011 11:55 Reageer op kees

    kees

    De dagen van Verhagen zijn geteld. Samen met Bleker de vleesgeworden hypocrisie.

  • , ma 21 november 2011 13:03 in reactie op kees van eck Reageer op

    Nou moet hij niet piepen. Hij zou dit zelf dolgraag.
    Hij moest zo nodig.
    Heeft het congres een paar krokodillentranen voorgeschoteld en kreeg ze van de weeromstuit mee.
    Gat
    Branden
    Blaren zitten.
    Ulla puh.

  • Jan B, ma 21 november 2011 11:53 Reageer op Jan

    Jan

    Ik zie dit graag. Voortkruipende scheuren in Bruin-1.

  • Piet de Geus, ma 21 november 2011 11:57 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    Heb je de opiniepeilingen gezien? Op wat voor manier zie je daar vooruitgang in? Ik zou het namelijk ook graag zien.

  • Jan B, ma 21 november 2011 13:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    CDA-VVD-PVV hebben geen meerderheid meer. Althans in de peilingen van Maurice de Hond (voor wat ze waard zijn). Ze komen uit op 67 zetels dus als dit kabinet valt is het afgelopen met deze coalitie. Maar goed, misschien valt het juist daarom wel niet.

  • , ma 21 november 2011 14:44 in reactie op Jan B Reageer op

    Daarom zal wilders zijn dreigementen ook niet waar maken, maar er wel voortdurend de regering mee onder druk zetten en provoceren.
    Enfin, zolang de pvv nog geen enkele van zijn heilzame plannetjes heeft kunnen verwezenlijken vind ik het best.

  • Censuur Joop, ma 21 november 2011 17:25 in reactie op Jan B Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee, ze houden nu stevig elkaars staartje vast. Blaffen eens voor de vorm naar elkaar, maar bijten doen ze alleen hun baasjes, het Nederlandse volk. Dat geschoffeerd en bedrogen wordt waar ze bijstaan. En pakweg 35% van de kiezers heeft nog steeds niks door en blijft braaf! roepen terwijl het vort! en koest! zou moeten zijn.

    Bah, waardeloos volk, waardeloze regering.

  • Piet de Geus, di 22 november 2011 00:30 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "CDA-VVD-PVV hebben geen meerderheid meer."

    De vraag is eerder welke meerderheid er wel is. Volgens de meest recente peiling (die van Synovate) staat de PVV op 26 zetels, de SP op 19 en de SGP op twee. Dat zijn alvast 47 dode zetels die bij geen enkele coalitie meetellen. Je moet dus minimaal 76 zetels zien bijeen te schrapen uit de overige 103. En dat is dan nog inclusief 1 van Jan Nagel en 3 van Thieme.

    Dat wordt Kabinet Kakelbont: volstrekt onwerkbaar. En dan hobbelt de peiling van Synovate nog een beetje achter de werkelijkheid aan ook, want zij tellen 13 zetels voor het CDA terwijl dat alweer tot 10 schijnt te zijn gezakt.

    Hoe meer de kiezers samenklitten op de populistische flanken, des te minder zetels blijven er over om een meerderheidskabinet te vormen. Dat gaat niet de daadkracht opleveren om de crisis te lijf te gaan. Dan ligt wellicht het scenario dat een NRC-journalist zojuist bij Pauw en Witteman schetste meer voor de hand: in plaats van de PVV gaan GroenLinks, ChristenUnie en D66 gedogen.

  • het geweten, ma 21 november 2011 20:36 in reactie op Jan B Reageer op het

    het

    Is dit nou propaganda?

  • El Che, ma 21 november 2011 23:30 in reactie op het geweten Reageer op El

    El

    "Is dit nou propaganda?"

    Nee de uitslag van een peiling.

  • Bas Grootel, ma 21 november 2011 11:45 Reageer op Bas

    Bas

    De reactie van Verhagen verwonderd me. Wilders doet een voorzet voor een extra bezuiniging door ontwikkelingsgeld als mogelijke bezuinigingspost te gebruiken. Hij denkt dus mee. Dat Verhagen daar anders over denkt doet niets af aan de voorzet van Wilders. Van dat verhaal over artsen zonder grenzen wordt je trouwens ook niet vrolijk.

  • Freedom Waves, ma 21 november 2011 11:26 Reageer op Freedom

    Freedom

    De "makkelijke " bezuinigingen treffen de meest kwetsbare delen van de samenleving.
    Dat had Verhagen goed uitgelegd, nietwaar?

    Die meest kwetsbaren kunnen zich het slechtste verdedigen tegen bezuinigingen.
    Daarom moeten die ook het langst ongemoeid gelaten worden Verhagen!!
    Arrogante feodale neoliberale roofdieren zijn het.

  • Maria Spaai, ma 21 november 2011 11:13 Reageer op Maria

    Maria

    Ja hoor, nu begint die Judas Verhagen toch echt te vrezen voor zijn positie, want hij weet als het kabinet valt, het ook het einde van zijn politieke loopbaan is. Hij heeft zich volledig (inclusief de oorspronkelijke CDA-grondbeginselen) uitgeleverd aan die populisten Wilders en Rutte.
    En bestaan nog maar aan het begin van de snoeiharde bezuinigingen die zij zo trots aankondigden. Het bloedgeld van de 30 zilverlingen om in CDA taal te spreken heeft hij opgestreken, maar hij zal zijn vingers nog wel niet meer kunnen aflikken en dat is maar goed ook als je je partij zo in de vernieling geholpen hebt. 10 zetels in de peiling, het CDA is verworden tot een splinterpartij en dan helpt ook geen dreigende taal tegen Wilders meer, nadat je hem zelf in het zadel hebt geholpen, samen met die andere rechtse rakkers als Hillen, Sterk, Koopmans, Bleker enz.
    Het neoliberale kabinet mag voorlopig nog even doorgaan met de snoeiharde bezuinigingen, zodat de massa eindelijk in de gaten krijgt welke vlees men echt in de kuip heeft. De gladde praatjes van Rutte en Wilders en het hypocriete gedrag van het CDA komen steeds meer mensen de keel uit en als ze dan ook nog aan de lijve gaan ondervinden dat dit kabinet alleen goed is voor de rijken en zeer rijken is het gauw gedaan. Henk en Ingrid zijn de klos, maar eerlijk gezegd : eigen schuld, dikke bult dan had je er maar niet in moeten trappen.

  • Isis Maät, ma 21 november 2011 11:10 Reageer op Isis

    Isis

    "PVV-leider Wilders zette de afgelopen dagen de relatie met CDA en VVD op scherp. Is het hem ernst en wil hij binnen afzienbare termijn breken met het minderheidskabinet dat hij gedoogt? Of is hij gewoon belletje aan het trekken om de aandacht van media en kiezers vast te houden?"

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3043417/2011/11/21/Wil-Wilders-breken-of-is-hij-gewoon-een-pestkop.dhtml

  • Bernie Whistler, ma 21 november 2011 10:25 Reageer op Bernie

    Bernie

    Die Verhagen toch. Is het niet ontroerend te zien hoe deze glibberende feodaal, die met zijn twee mede-pusketiers (en het ettert flink) zijn eigen achterban strak in het gareel trapt, nu ineens jankt over de structureel pathetische houding van zijn fascistoïde vriend Wilders. De glibber heeft zichzelf, mét Bleker en Donner, in deze ongemakkelijke politieke constructie gemanoeuvreerd en het was vanaf dag 1 duidelijk hoe schaduwpremier een en ander in gedachten had.

    Opnieuw blijkt dat het Maxime ontbreekt aan ballen. Elk zichzelf respecterend politicus in zijn positie had allang met het schaamrood op de kaken een einde gemaakt aan deze potsierlijke vertoning.

  • Stuur Dogger, ma 21 november 2011 10:23 Reageer op Stuur

    Stuur

    De schooljongenspolitiek van Wilders en zijn club in deze moeilijke tijden is niet gepast. Het is recalcitrant gedrag dat Nederland inmiddels nationaal en internationaal flink beschadigd heeft. Rutte wordt het lachtertje van Europa genoemd en het kabinet wordt niet serieus genomen. De oppositie, die voor alle Nederlanders een veel realistischer programma heeft, moet straks puin ruimen. Uiteraard zonder de pvv.

  • Noud Aerts, ma 21 november 2011 10:13 Reageer op Noud

    Noud

    Ik ben het volledig met Wilders eens om nog een 4 miljard te korten op ontwikkelingssamenwerking.

    Zelfs vanuit Afrika en van uit denkteanks, wordt er al geroepen, dat het Afrika niets brengt en heeft gebracht deze hulp.

    Waar we heen moeten is een belastingtechnische eerlijkheid naar Afrika toe vanuit de westerse en aziatische wereld.

    Dat wil niet zeggen, dat we niet aan de HRA moeten sleutelen of aan het ontslagrecht.

  • Censuur Joop, ma 21 november 2011 17:20 in reactie op Noud Aerts Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik ben het eigenlijk wel eens om 4 miljard te bezuinigen op overbodige HRA van hogere inkomens. Ik laat mijn medemens in verre landen niet graag creperen. Jij wel, maar dat geeft niet. Ieder zijn meug.

  • Donald Duck, ma 21 november 2011 22:05 in reactie op Censuur Joop Reageer op Donald

    Donald

    "Ik laat mijn medemens in verre landen niet graag creperen. Jij wel, maar dat geeft niet. Ieder zijn meug. '

    Zo is het Fatima. We kunnen makkelijk de problemen van de hele wereld oplossen. Het zou wel een beetje saai worden als we ons tot onze eigen problemen zouden beperken.

  • robert vd heide, ma 21 november 2011 09:59 Reageer op robert

    robert

    pgb,ouderen,jong gehandicapten ,sociale infrastructuur


    makkelijk? mijnheer verhagen

    laten we hopen dat de moeilijke bezuinigingen dan HRA en winstbelasting bevatten

  • Marc Brama, ma 21 november 2011 09:58 Reageer op Marc

    Marc

    Wat Verhagen nu zegt, zal wel goed zijn doorgesproken met Wilders. Afgesproken werk. Als de gedoogconstructie (en daarmee de macht), maar niet in het gedrang komt.

    "De tijd van makkelijke bezuinigingen is over", aldus Verhagen. Waren de bezuinigingen tot nu toe dan eenvoudig? Als je geen moreel besef hebt, zal het inderdaad wel een piece of cake zijn.

    Als uiteindelijk puntje bij paaltje komt, zal Wilders nóg excessievere bezuinigingen waarschijnlijk gewoon steunen. Natuurlijk zullen die bezuinigingen weer verkocht worden als zijnde 'absoluut noodzakelijk'. Hoe meer mensen immers overtuigd zijn van de 'noodzakelijkheid', hoe minder weerstand er zal ontstaan.

    Wilders' achterban zal één en ander weer als 'briljant' ervaren en het gedoogwrak hobbelt gewoon verder.

    Ik hoop echter van harte dat ik het voor wat betreft dat laatste mis heb.

  • Herman , ma 21 november 2011 10:46 in reactie op Marc Brama Reageer op Herman

    Herman

    Ik hoop echter van harte dat ik het voor wat betreft dat laatste mis heb.
    Ik ben bang dat je gelijk hebt.
    Mijn verglijk is altijd AH als hoofd merk met Euroshopper uit hetzelfde huis.

  • Joop Schouten, ma 21 november 2011 09:57 Reageer op Joop

    Joop

    Wormtongue wil herstel van de Nederlandse economie en het behoud van banen en inkomsten voor de toekomst in een wereld met neoliberale banken- en bedrijvendictatuur.
    Kwantumkop wil dit systeem ook in stand houden dus is het slechts gelul op 'dorpstheater-bühne-niveau'.

    Humoristische frictie.

  • peter van den bemt, ma 21 november 2011 09:54 Reageer op peter

    peter

    Te laat, Verhagen, Je kunt jezelf en het CDA niet meer redden.

  • Donald Duck, ma 21 november 2011 09:49 Reageer op Donald

    Donald

    Geert is mijn stem weer 10X waard. 4 miljard minder naar ontwikkelingssamenwerking. Bezuinigen op de grootste hobbie van de gristenen. Verhagen in de spagaat. Hij moet wel bezuinigen maar bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking is tegen het zere been van de belastinggeld weggeef kampioenen die zijn achterban zijn. Het doneren van gratis geld aan de derde wereld kan mijns inziens echter niet snel genoeg gestopt worden.

  • Mees ., ma 21 november 2011 10:36 in reactie op Donald Duck Reageer op Mees

    Mees

    Ieder land moet een bepaald gedeelte aan ontwikkelingssamenwerking spenderen...

    Leden van de OESO hebben in 1970 een internationale norm afgesproken waarin landen doneren voor ontwikkelingssamenwerking,minimaal 0.7% van je budget moet naar ontwikkelingssamenwerking.

    Dat kun je dus niet zomaar eenzijdig veranderen.

  • - drammer -, ma 21 november 2011 13:44 in reactie op Mees . Reageer op - drammer

    - drammer

    Leg eens uit, waarom niet? Er is geen land die zich daaraan houdt.
    Waarom die norm van 0.7 "niet" terugdraaien naar 0,0 ? Dan gewoon over gaan tot rampenhulp,gebeurt iets dan kan er goede hulp worden geboden.

  • The Boy Wonder, ma 21 november 2011 10:40 in reactie op Donald Duck Reageer op The Boy

    The Boy

    Zie hier een voorbeeld van hoe de PVV stemmer denkt en zichzelf bij de neus neemt.

    Er is helemaal nog geen 4 miljard bezuinigd op ontwikkelingshulp, gaat ook niet gebeuren. Geert roept wat, en jij denkt dat het dan direct ingevoerd is. Volg het nieuws eens man. Dan zul je inzien dat er echt 0,0 van de plannen van de PVV waargemaakt wordt. (gelukkig)

  • Anja Lodewijks, ma 21 november 2011 10:42 in reactie op Donald Duck Reageer op Anja

    Anja

    En hoe is de steun van Geert voor de mensen die per 1 januari a.s. hun baan kwijt zijn, omdat er veel arbeidsplaatsen op sociale projecten opgedoekt worden, met dank aan de egoistische bruine - dikke platen voor de kop - dragers.

    Deze mensen raken ontredderd als ze de hele dag thuis moeten zitten en er zal meer hulp van allerlei hulpverleners nodig zijn om deze mensen op te vangen.
    Ergo, de kosten en de ellende die eruit voort komen zullen groot zijn en er zal helemaal niets bespaard worden.

  • Eline W, ma 21 november 2011 10:54 in reactie op Donald Duck Reageer op Eline

    Eline

    Kunt u dat ook verantwoorden aan de vele kinderen die dan gewoon doodgaan? Misschien is het een goed idee om het eens te proberen, stel tegenover u zit een (ik noem maar wat) aidswees van een jaar of 13, er is geen taalprobleem. Probeert u dit eens aan deze persoon uit te leggen.

  • , ma 21 november 2011 13:05 in reactie op Eline W Reageer op

    Ja, hoor, Eline, daar zit van Rossum absoluut niet mee.
    Zolang hem geen cent tekort gedaan wordt kan de rest - letterlijk - doodvallen.

  • Eline W, ma 21 november 2011 18:20 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Ik probeer hem aan het denken te zetten. Dat zak wel niet lukken maar na u reactie is deze kans helaas volledig verkeken.

    Nu geen verwijten, maar als ik probeer mensen neutraal hun strandpunt te laten evalueren heeft heg classificeren van deze mensen een averechts effect. Zal je daar de volgende keer op willen letten?

  • Donald Duck, ma 21 november 2011 18:55 in reactie op Eline W Reageer op Donald

    Donald

    "Kunt u dat ook verantwoorden aan de vele kinderen die dan gewoon doodgaan? Misschien is het een goed idee om het eens te proberen, stel tegenover u zit een (ik noem maar wat) aidswees van een jaar of 13, er is geen taalprobleem. Probeert u dit eens aan deze persoon uit te leggen."

    Ten eerste zijn die kinderen niet mijn verantwoording. Ik zorg goed voor mijn kinderen en dat is mijn belangrijkste taak.
    Ten tweede moet je niet alles geloven wat ze je in de reclamespotjes wijsmaken. Verreweg het meeste geld naar omkoping dictators en uitvoerders. Ze hebben daar vooral veel directeuren met dikke neoliberale salarissen. En het is zo langzamerhand wel bekend dat ontwikkelingshulp totaal geen zoden aan de dijk zet. Het heeft Afrika geen ene meter vooruit geholpen alleen maar tot afhankelijken gemaakt van westerse aalmoezen. Houd eens op Afrika en de Afrikanen te vernederen.

  • Eline W, ma 21 november 2011 23:32 in reactie op Donald Duck Reageer op Eline

    Eline

    Kunt u dit verhaal voorzien van citaties?

  • , di 22 november 2011 10:58 in reactie op Eline W Reageer op

    q.e.d. :((

  • Jan B, ma 21 november 2011 12:02 in reactie op Donald Duck Reageer op Jan

    Jan

    Uw asociale standpunten zijn ons inmiddels wel bekend.

  • Nieuw!: Veldman, ma 21 november 2011 15:40 in reactie op Donald Duck Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Je vergeet ; bezuinigen op onze Nederlandse cultuur waar we jarenlang voor geknokt hebben.

  • Donald Duck, ma 21 november 2011 18:58 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Donald

    Donald

    "Je vergeet ; bezuinigen op onze Nederlandse cultuur waar we jarenlang voor geknokt hebben."

    Ook al hebben 'we' ervoor geknokt, nu zijn de mensen aan de macht die ervoor knokken het gratis geld af te schaffen. En trouwens, het geld is op als je het nog niet wist.

  • het geweten, ma 21 november 2011 23:53 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op het

    het

    BKR?

  • Censuur Joop, ma 21 november 2011 17:19 in reactie op Donald Duck Reageer op Censuur

    Censuur

    Wat fijn dat Geert jouw stem 10x waard is. Ik ben nu weer helemaal op de hoogte. Mijn dag is weer goed. Maar niet voor mensen in ontwikkelingslanden die creperen. Maar ach, da's heel ver van ons bed, nietwaar? Hebben we helemaal niets mee te maken. Gelukkig maar.

  • El Che, ma 21 november 2011 18:19 in reactie op Donald Duck Reageer op El

    El

    Hoeveel werklozen zullen erbij komen bij Nederlandse bedrijven door het stopzetten van ontwikkelingshulp?

  • het geweten, ma 21 november 2011 23:20 in reactie op El Che Reageer op het

    het

    Kom je NU op voor het bedrijfsleven?
    Wat kan een mens veranderen. ;-)
    Punt.

  • , di 22 november 2011 08:22 in reactie op het geweten Reageer op

    Dan ben je wel een beetje van de dommigen.
    El Che komt niet op voor het bedrijfsleven, maar voor de werknemers van dat bedrijfsleven.
    Is dat erg ingewikkeld?

  • The Boy Wonder, ma 21 november 2011 09:48 Reageer op The Boy

    The Boy

    Verhagen heeft een boterberg op zijn hoofd.

    een kind had nog kunnen vertellen dat Wilders er niet zit om een stabiele regering te gedogen maar om te roepen vanaf de zijlijn en zijn eigen aanhang tevreden te stellen. Wilders wil helemaal geen verantwoordelijk beleid voeren, hij wil roepen, schoppen, oneliners maken en links de schuld geven.

    Dat wist iedereen en Verhagen ook. Alleen is oppositie voeren voor het CDA een abstract begrip, zo abstract dat ze liever met charlatan Wilders in zee gaan dan in de oppositiebanken plaatsnemen.

    Gefeliciteerd Maxime! Je hebt ten koste van je eigen achterban weer een plaatsje op het pluche weten te bemachtigen. sloopbedrijf Verhagen & co, brengt een politieke partij in no time van 50 naar 5 zetels. Het is nu nog even wachten wanneer de rest van het CDa dat inziet.

  • Sjaak Leijten, ma 21 november 2011 09:44 Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Zouden er meer problemen zijn geweest als de CDA met de PvdA had samengewerkt??? Zou Nederland er veel slechter voorgestaan hebben met de PvdA als regeringingspartner??? Nee, maar wat ik wel zeker weet is dat het regeren en gedogen met Wilders de Nederlandse belangen zwaar worden gefrustreerd. Enkel en en alleen omdat Kleuter Geertje kosten wat het kost zijn willetje moet door drijven.Ten kosten van vele miljoenen stemmen die NIET op dit enge persoontje hebben gestemd.

  • Gerard Postma, ma 21 november 2011 09:36 Reageer op Gerard

    Gerard

    Het volkstheater is weer begonnen,alsof er wrijving zou zijn tussen de coalitie partners.Weer leuk voor de hardwerkende nederlander,dan hebben ze toch een beetje het idee dat ze,hoewel de kachel langzaam uitgaat,, niet in de kou staan.

  • Eline W, ma 21 november 2011 09:34 Reageer op Eline

    Eline

    Laat het kabinet maar overleggen met de oppositie, misschien dat er dan eens een keer verstandig beleid gemaakt kan worden.

  • Herman , ma 21 november 2011 09:31 Reageer op Herman

    Herman

    Wilders liet daarna gelijk weten nieuwe bezuinigingen alleen te steunen als er vier miljard euro bezuinigd wordt op ontwikkelingshulp.

    Geheel onsympathiek om het op zijn minst een korte tijd te bevriezen is het niet.
    Eerst eens zorgen dat de voedselbanken geen bestaands recht meer hebben en daarna weer helpen.

  • Herman Bakker, ma 21 november 2011 09:30 Reageer op Herman

    Herman

    De pot verwijt de ketel.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel