26 april 10 23:36 Reageer (53) Politiek RSS

Van Middelkoop: Militaire uitbreiding politie-missie Afghanistan

Demissionair minister bewaarheid wantrouwen PvdA … Van Middelkoop wil politie-plan GroenLinks-D66 uitbreiden met militaire missie

Demissionair minster Van Middelkoop wil het vorige week door GroenLinks en D66 gelanceerde plan voor trainingsmissie in Afghanistan uitbreiden met een militaire operatie in Uruzgan, verklaarde hij tegenover de NOS.

Vorige week kreeg de PvdA veel kritiek omdat de partij tegen de motie van GroenLinks en D66 stemde. Het argument was dat het demissionaire kabinet zou proberen de missie uit te breiden naar Uruzgan. Volgens Van Midddelkoop moeten de wensen van de NAVO leidend zijn in de beslissing.

Ex-staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) twitterde naar aanleiding van het NOS Journaal:

Hoe snel kreeg @martijnvdam gelijk.. Van Middelkoop roept nav motie GroenLinks en D66 de Kamer op te blijven in Uruzgan. Met militairen.


 

Laatste Reacties (53) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 28 april 2010 00:19 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    "Gij zult niet doden". Kunnen de Tien Geboden nog directer zijn? Dat zijn GEBODEN, geen vrijblijvende adviezen waar je al naar gelang je petje hangt vanaf kunt wijken. En dat noemt zich dan ChristenUnie.

  • Simon Broerse, di 27 april 2010 22:17 Reageer op Simon

    Simon

    De christenen gingen toch altijd al voorop in de strijd tegen de moezelmannen ? Nog geen 1000 jaar geleden gingen ze ook massaal naar het oosten, al of niet in spijkerbroek. De mensheid verandert echt niet veel in 1000 jaar tijd, hoor, niks nieuws onder de zon.

    Hier botst het westerse denken met het oosterse. Het westen gaat 'de klus even klaren'', tijdelijk het aantal troepen vergroten en dan, na een jaar, hooguit twee, wegwezen. Dan kunnen ze het zelf, daar in Afghanistan. De Taliban denkt: nog twee jaar, dan zijn wij weer aan de macht, die pas opgeleide politiemensen kunnen we goed gebruiken. De gewone Afghaan denkt: die westerlingen gaan toch weer weg, we moeten ons wel een beetje gedeist houden, want straks komt de Taliban weer.

    De westerlingen hebben nu eenmaal niet de lange adem van de mensen in landen als Afghanistan.
    Geen westers land houdt een oorlog meer dan een generatie vol en zeker geen oorlog waarvoor de steun onder de bevolking ontbreekt.
    Voor de Afghanen maakt oorlog onderdeel uit van het leven, van generatie op generatie. Nu eens tegen een indringer van buitenaf, dan weer tegen een vijandelijke warlord.

    Dat je daar als politicus militairen durft heen te sturen !
    Van een belijdend christen als Van Middelkoop is dat al helemaal niet te begrijpen. Ik denk, dat hij zich in laat pakken door Verhagen, die internationaal weinig meer te vertellen heeft zonder leger in Afghanistan.

  • Kingfisher XL, di 27 april 2010 18:13 Reageer op Kingfisher

    Wat wil die goeie man nou, wat hoopt ie te bereiken, waar laat ie zich mee in ? Wat willen de bazen in Washington van die arme Eimert, wat is 'm belooft waar is ie mee bedreigd ? Gottegottegot wat zal die man op z'n donder krijgen, wat zal ie als brugman moeten lullen als ie aan de hemelpoort komt kloppen. Blij dat ik niet bij die vereniging hoor.

  • Rouane Rabbit, di 27 april 2010 18:30 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Rouane

    Rouane

    Hij wil vooral zichzelf lanceren in de vaart der volkeren

    "Wat de Hoop Scheffer kan, kan ik ook", denkt hij.

  • Gerben.w S, di 27 april 2010 17:58 Reageer op Gerben.w

    Gerben.w

    Ik zou willen voorstellen dat al die flinke voorstanders van deze missie mee uit te zenden naar Uruzgan. Middelkoop, Pechthold en Femke Halsema voorop, wat een klabbekannen van politici en dat zegt betrouwbaar te zijn!?

  • M. de Lange, di 27 april 2010 16:28 Reageer op M.

    M.

    Wat een commotie om niets. Het is juist een zeer sympathiek voorstel van de heer Pechtold en mevrouw Halsema.
    Ten eerste kan een politieschool in Afghanistan nu eenmaal niet zonder militaire beveiliging. Dat behoeft geen nadere uitleg. (hoop ik)
    Ten tweede is het niet meer dan normaal om de richtlijnen van de NAVO te volgen. Deze organisatie is immers belast met de controle en aansturing over de bezetting van Afghanistan.
    -
    En als u het niet van mij of Excellentie van Middelkoop wilt aannemen,
    luister dan naar Obama.

  • Piet Puck, di 27 april 2010 14:50 Reageer op Piet

    Piet

    Van Middelkoop en Verhagen spelen een erg vies politiekspel.
    Het kabinet is niet voor niets gevallen.
    Van Middelkoop zou wel een functie bij de Navo willen hebben.
    Hij ziet ook wel in dat de CU niet in het volgende kabinet kan gaan zitten. Ik walg van dit soort politiek bedrijven.

  • YggY ..., di 27 april 2010 14:14 Reageer op YggY

    YggY

    Regelmatig verbaas ik me erover dat vooral politici met een religieuze achtergrond zo opzichtig de boel belazeren en ze schamen zich er ook nooit voor. Ze liegen en bedriegen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, hou zit dat nu toch, zo vroeg ik me af. Religieuze leiders hebben iets wat ik niet heb, ze hebben een hogere macht als leidraad. Door de week mogen ze de grootst mogelijke ongein uithalen als ze op zondag maar hun absolutie halen. Verantwoording hoeven ze ook niet af te leggen omdat aan het ultieme einde van hun gelogen en bedrogen bestaan diezelfde hogere macht wel bepaalt of hun leven goed of fout is geweest, dat is lekker handig.

    Ik geloof dat ik ook maar eens religieus word, kan ik ook eens de kluit zonder gewetenswroeging belazeren.

  • karuna waaijer, di 27 april 2010 13:12 Reageer op karuna

    karuna

    Ik begrijp best dat D66 en GL met het voorstel gekomen zijn,
    Op zich wil ik ook dat er nog een aandeeltje in Afghanistan geleverd wordt.
    Maar het is duidelijk ze niet begrepen hebben waar het CDA en CU nou eigenlijk op uit waren.
    Ze dachten vast dat ze het wel even beter zouden doen dan de PvdA maar blijken gewoon naïef.
    Nou wordt het grappig om te zien hoe D66 en GL zich hieruit gaan redden.

    Overigens het is echt redelijk dat Nederland zich niet meer zó wil inzetten militair gezien. Voor een klein land hebben we echt een aanzienlijke bijdrage geleverd. Daarbij wordt Nederland een soort politieke speelbal voor de NAVO die het erg belangrijk vindt Nederland als voorbeeld functie te hebben. Zo van: kijk eens wat Nederland doet! Dan kunnen jullie (de andere NAVO landen) niet achter blijven!

  • Isis Maät, di 27 april 2010 13:09 Reageer op Isis

    Isis

    Was het niet ooit de bedoeling van Bush na de vernietiging van de Twin Towers om Osama Bin Laden met wortel en tak uit te roeien in Afghanistan? Daar hoor je niemand meer over. Meneer Bin Laden is waarschijnlijk al lang vertrokken uit Afghanistan en ongemerkt zijn we door de Amerikanen een oorlog ingetrokken tegen de Taliban (door de Amerikanen zelf gesteund tijdens de oorlog tegen Rusland). Een oorlog die niet te winnen is. De geschiedenis van Afghanistan spreekt boekdelen.
    Daarom begrijp ik ook helemaal niets van het standpunt van D66 en GL.
    Door de crisis moet er enorm bezuinigd worden. Als er ergens wat te halen valt, dan is het hier wel. Het kost een vermogen. Alleen al de verhuizing terug naar Nederland kost 200 miljoen. Tel uit je winst.

  • Jan Lul, di 27 april 2010 11:43 Reageer op Jan

    Jan

    Heeft Middelkoop geen baas die hem op z'n vingers tikt ?

  • Ruud Wiemer, di 27 april 2010 13:02 in reactie op Jan Lul Reageer op Ruud

    Ruud

    Ja, zijn baas is Balkenende maar ja de man is een lafaard en gruwelijke angsthaas. Ook van het nemen van de regie heeft hij aangetoond geen kaas te hebben gegeten.

  • Vaclav Klaus, di 27 april 2010 11:13 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Martijn van Dam - goed gedaan.

    Van Middelkoop - zo snel mogelijk achter de geraniums!

  • Zjen Zen, di 27 april 2010 10:55 Reageer op Zjen

    Zjen

    D'66 en Groen Links wat naïef?

    Mij dunkt van wel.

  • Gesus , di 27 april 2010 10:25 Reageer op Gesus

    Gesus

    het lijkt er op dat Van Middelkoop een cursus hoe naai ik de rest van het CDA heeft gekregen,Hoe had GL dat nu gezien Oh die christenen van de CU kun je wel vertrouwen,die zijn niet zoals bij het CDA,ik zag Balkenende vrijdag de gehele schuld van de val van zijn laatste kabinet totaal bij de PVDA neerleggen CDA GL CU VVD en D666 kunnen nog eens jongetjes van 19 jaar uit sturen om te sterven voor ons vaderland,sorry voor god en vaderland ,sukkels

  • Peter van Eck, di 27 april 2010 10:23 Reageer op Peter

    Peter

    Nederland was medeverantwoordelijk voor de inval in Afghanistan.
    Het mag zich nu dan ook niet onttrekken aan de verantwoordelijkheid om te helpen de puinhopen op te ruimen.
    De PvdA onttrekt zich aan die verantwoordelijkheid, door GL en D66 hierin te laten vallen. En over de SP zullen we het maar helemaal niet hebben, die koekenbakkers.

  • Robbie Dekker, di 27 april 2010 11:31 in reactie op Peter van Eck Reageer op Robbie

    Robbie

    Ik kan mij niet voorstellen dat Groenlinks en D66 zo naïef zijn dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden.

  • Robbie Dekker, di 27 april 2010 11:36 in reactie op Peter van Eck Reageer op Robbie

    Robbie

    Beste Peter, dat je verantwoordelijk bent voor een inval betekent niet dat je aanwezigheid gewenst is. Als iemand jou huis binnendringt en vervolgens tegen jou zegt dat je nog niet in staat bent om je huishouden te runnen, dan kom jij ook in opstand. Dat gevoel, en dan in het groot, leeft bij een zeer groot deel van de Afghanen. Laten ze zelf korte metten maken met de corruptie, dat nu in stand wordt gehouden door buitenlandse militairen en foute ngo's die op dramatische wijze het ontwikkelingsgeld gebruiken om slechte kwaliteit wegen, ziekenhuizen en scholen te bouwen.

  • Paradox !, di 27 april 2010 11:44 in reactie op Peter van Eck Reageer op Paradox

    Paradox

    Mede-verantwoordelijk voor de inval? Is dit een Groenlinks standpunt?

    Ik wil best wat gezonde twijfel -ala Russell- hebben bij pacifisme, maar de inval in Afganistan was niet veel legitiemer dan die in Iraq. De uitlevering van Bin Laden was al zo'n beetje geregeld, maar Bush liet zich niet van zijn stuk brengen.

    Een land helpen bij de opbouw is niemand op tegen, maar wat mij betreft is dat mandaat niet dringender dan al die andere landen die hulp kunnen gebruiken.

  • Peter van Eck, di 27 april 2010 12:18 in reactie op Paradox ! Reageer op Peter

    Peter

    Ja natuurlijk is NL medeverantwoordelijk voor de inval in Afghanistan (en Irak)! We hebben er namelijk mee ingestemd. Dat is een vaststaand feit, geen standpunt.

    Voor de rest doe je je nick wel eer aan, dunkt me.

  • Paradox !, di 27 april 2010 12:34 in reactie op Peter van Eck Reageer op Paradox

    Paradox

    Afhankelijk van hoe je 'we' interpreteert is het ook een standpunt.

    Laat mij een vraag formuleren. Is de invasie volgens U een goede keuze geweest? En heeft dat concequenties voor de keuzes nu?

  • Irma Noord, di 27 april 2010 14:37 in reactie op Peter van Eck Reageer op Irma

    Irma

    Beste Peter, we hebben in Afghanistan niks te zoeken, hadden er ook nooit iets te zoeken. Al sinds Alexander de Grote mislukken alle pogingen dat land te overheersen.
    Omdat de westerse wereld gelooft in democratie gaan we alle andere landen er ook toe dwingen, net zoals eens mensen tot het Christendom werden gedwongen. Dat de SP er niets mee te maken wilde hebben en daarbij de rug recht houdt maakt ze geen koekebakkers, maar mensen met een goede en eerlijke wereldvisie.

    Dat GroenLinks samen met die andere liberale partij D66 zo dom was om te geloven dat de Christenen echt alleen politietraining zouden sturen, geeft aan dat deze twee partijen de echte koekebakkers zijn.

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 28 april 2010 23:55 in reactie op Peter van Eck Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    wat versta je in hemelsnaam onder "puinhopen opruimen"? Zolang buitenlandse legers hun land bezet houden zullen verzetsstrijders blijven strijden tegen hen. Er zullen alleen meer puinhopen ontstaan.

    Het lijkt zeker dat wanneer de buitenlandse troepen verdwijnen het door en door corrupte regime zal vallen niet anders dan alle door bezettingstroepen opgezette heersers dat doen. Hoe meer je zo'n clubje steunt, of militair dan wel politioneel, hoe meer bloedvergieten er zal zijn tijdens de verdrijving van zo'n regime. Tenzij de door ons opgeleide mensen direct eieren voor hun geld kiezen natuurlijk.

    Pas nadat die fase voorbij is en er weer een duidelijke machthebber in het land is (waarschijnlijk een variant van taliban) kun je spreken van herstelbetalingen, puinruimen, opbouwen. Alles wat je voor die tijd doen zal minimaal zinloos blijken en waarschijnlijk als overblijfsels van de bezetter vernield worden.

  • Peter van Eck, di 27 april 2010 10:20 Reageer op Peter

    Peter

    De laatste zin van de verslaggever: "nadenken over een politiemacht ergens in Afghanistan, leidt onmiddellijk tot voorstellen over een langer verblijf".
    Een langer militair verblijf, wordt dus bedoeld. Toch zijn het twee totaal verschillende dingen! En de voorstellen van GL en D66 zijn zo gek nog niet.
    Zoals terecht wordt gesteld zijn er al mensen in Afghanistan die de lokale politie opleiden. Dus weerbaar maken, integer maken, zodat de Afghanen het zélf kunnen doen. Zodat al die militairen juist wég kunnen uit Afghanistan!
    Er moet een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen politie en leger, mensen!
    Het zomaar wegzetten van GL en D66 in onderstaande reakties vind ik kortzichtig en getuigen van kort-door-de-bocht denken.
    Er is denk ik geen enkele partij in de Kamer met iemand in haar gelederen die zoveel ervaring heeft opgedaan in Afghanistan als GL, in de persoon van Mariko Peters.
    Voor wie zich beter inlezen wil, kan hier terecht:
    http://tweedekamer.groenlinks.nl/node/47852

  • cor mol, di 27 april 2010 10:11 Reageer op cor

    cor

    Volgens mij kun je een demissionaire minister die zich niet aan uitspraken van de kamer houdt ook naar huis sturen. Wat let D66 en GL een dergelijke motie te steunen, en wat let de PvdA om een dergelijke motie in te dienen? We weten nu ook wat het voorstel van Van Middelkoop in de 'Nacht van Verhagen' inhield om de besluitvorming op te schorten en een alternatief plan uit te werken. " Gemeen en achterbaks" schijnt hiervoor bij het CDA tegenwoordig, volgens een 95-jarige spindoctor, de term te zijn.

  • Irma Noord, di 27 april 2010 10:10 Reageer op Irma

    Irma

    Zei ik van de week al. Die politiemissie is net zo misleidend als de vredesmissie ooit was. En zich maar afvragen waarom burgers de politiek niet vertrouwen.

  • Erwin Hoogkamer, di 27 april 2010 10:04 Reageer op Erwin

    Erwin

    Zit Middelkoop nu echt zo diep met zijn armen erin? Waarom dwepen met NAVO en niet luisteren naar de kamer?
    De NAVO kan dat wel willen, maar blijkbaar is er in de hele wereld weinig steun voor verdere militaire acties. Dat betekent ook dat er geen landen zijn die het van Nederland in Uruzgan willen overnemen en terecht.
    Het plan om de Afgaanse bevolking van goed getrainde politie te voorzien is in ieder geval eentje die uit te leggen valt als een op zoek naar vrede weg. Een militaire missie is dat niet.
    Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze het daar zelf opknappen, naar eigen idee en inzicht. Europese/Amerikaanse neo-koloniale interventies helpen alleen maar de anti-Europese/Amerikaanse gevoelens van hen die er uiteindelijk toch niet meegeholpen worden.
    En humanitaire actie, was het zo begonnen, of was het een doodgewoon machtspelletje om de knikkers?

  • Ruud T, di 27 april 2010 09:56 Reageer op Ruud

    Ruud

    Dit kan d'66 mijn stem kosten...

  • Sander Visser, di 27 april 2010 09:37 Reageer op Sander

    Sander

    Ik vraag me af hoe GroenLinks dit nu vind: het was wel heel duidelijk dat dit ging gebeuren. Ik snap ook niet dat GL het voorstel niet verder had verscherpt door te stellen dat er alleen trainers mogen blijven, zonder militaire ondersteuning van Nederland.

    Alleen is het dem. kabinet nu zo slim geweest om in de beeldvorming niet weer Verhagen dit te laten zeggen maar het hondje zonder tanden Middelkoop (Wel blaffen maar nooit bijten). Blijkbaar leren ze toch nog.

  • Paradox !, di 27 april 2010 09:19 Reageer op Paradox

    Paradox

    Laten we toch eindelijk de Orwellaanse term 'Ministerie van Defensie' hernoemen naar de veel passender naam, 'Ministerie van Offensie'.

  • Olav L, di 27 april 2010 10:10 in reactie op Paradox ! Reageer op Olav

    Olav

    Vroeger heette dat nog gewoon: Ministerie van Oorlog.

  • Paradox !, di 27 april 2010 11:55 in reactie op Olav L Reageer op Paradox

    Paradox

    Kijk, vroeger was alles beter.

  • Zingende Zaag, di 27 april 2010 08:47 Reageer op Zingende

    Zingende

    Aangezien de verkiezingen toch hoofdzakelijk zullen gaan over hypotheekrenteaftrek (HRA) wanneer de krant van 'wakker' NL gelijk heeft, dan is dit een secundair onderwerp in de verkiezingen. In die lijn meedenkend: wellicht dat de PVDA uit andere onderwerpen dan HRA enige balans uit kan putten, ander is het met de mooie prognoses snel gedaan. Te verwachten zijn nl. rekenstaatjes voor verschillende inkomensgroepen en gezinssamenstellingen die zullen aangeven wat de impact van de HRA voorstellen is. Tel daar het AOW voorstel bij op, de extra schijf van de inkomstenbelasting en andere maatregelen en je hebt geen idee waarom je nog PVDA zou stemmen. Aan de boodschap mag nog wel even geschaafd worden.

  • Just Lurking, di 27 april 2010 08:34 Reageer op Just

    Just

    Nee, krasse knar (Pietje de Jong), Wouter Bos is niet "gemeen en achterbaks", dat is dit demissionaire kabinet van christelijke signatuur met forse hulp van D66 en GL...

  • El Aya, di 27 april 2010 08:32 Reageer op El

    El

    de aanhouder wint ... dat geldt voor politiek en voor oorlog.

    begrijpt de goede man nou nog niet dat soldaten niet kunnen opbouwen maar alleen afbreken ?
    of wil hij wanhopig nog net binnen zijn afgang minstens 1 x Obama een handje gegeven hebben ?

    De nieuwe slogan van de CU is nog niet droog of Middelvinger trapt er al met zn lompe laarzen op

  • Gerald Thus, di 27 april 2010 08:31 Reageer op Gerald

    Gerald

    Zijn die donkere luchten hypothetisch voor Van Middelkoops carriere in de politiek?

  • Zingende Zaag, di 27 april 2010 08:24 Reageer op Zingende

    Zingende

    D66 en GL hadden natuurlijk eerst even moeten aftasten waar behoefte aan was in Afghanistan. NL is geen lead nation meer; anderen bepalen nu primair die behoefte.. Het aanbod van D66 en GL is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. In die zin heeft de heer Van Middelkoop natuurlijk helemaal gelijk. Aan de andere kant, wat voor ongelofelijke plaat voor je hoofd moet je hebben om het toch weer over een militaire missie in Uruzgan te hebben. De PVDA is niet in de valkuil gestapt.

  • zorba de griek, di 27 april 2010 08:14 Reageer op zorba

    zorba

    Op basis van de gewijzigde omstandigheden in Afghanistan en Uruzgan, is de VVD tot de conclusie gekomen dat een langer verblijf in Uruzgan niet langer is uit te sluiten. Zo is daar de nieuwe strategie van de NAVO, de goede resultaten van de training van het Afghaanse leger, de brede acceptatie van de ?Dutch Approach? ofwel 3D-benadering en het sturen van meer militairen door veel van de (43!) bondgenoten. De VVD sluit de ogen niet voor deze ontwikkelingen.
    Het zou wat de VVD betreft volksverlakkerij zijn indien de Nederlandse politiek beslist dat Nederland volgens eerdere afspraken stopt in Uruzgan, maar dan vervolgens honderden kilometers verderop met een militaire missie zou doorgaan.

    Als de PvdA de verkiezingen wint lijkt Uruzgan me straks het ideale issue om door VVD als breekpunt te worden bij de onderhandelingen over een Paars Kabinet.

    De PvdA kan nadat de onderhandelingen met de VVD definitief zijn afgebroken weer om 5.00 uur 's ochtends een pers-conferentie organiseren, waarbij deze keer Martijn van Dam mag gaan uitleggen aan de natie dat "de PvdA haar rug recht heeft gehouden". Deze keer is de beloning echter niet een paar gemeenteraadszetels, maar 4 jaar oppositie.

    De VVD heeft de kut-smoes die ze nodig heeft om onder een Paars Kabinet uit te komen, en kan vervolgens snel een rechtse regering gaan vormen met het CDA.

    Wat zit onze democratie toch mooi in elkaar.

  • Rouane Rabbit, di 27 april 2010 18:33 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Als de PvdA de verkiezingen wint lijkt Uruzgan me straks het ideale issue om door VVD als breekpunt te worden bij de onderhandelingen over een Paars Kabinet.]---

    Dat jij (geen fan van paars) nu al op zoek gaat naar breekpunten geeft hoop bij diegenen die een paars kabinet wensen.

    Maar laat ik je enthousiasme toch enigszins temperen.

    Ooit van een compromis gehoord?

    Een gebruikelijk voorkomend settlement in de Nederlandse coalitie-politiek.

  • Anton Chigurh, di 27 april 2010 07:59 Reageer op Anton

    Anton

    Waarom zijn Groen Links en D66 in hemelsnaam met dit onzalige idee gekomen?

  • Joop Schouten, di 27 april 2010 08:54 in reactie op Anton Chigurh Reageer op Joop

    Joop

    Jan. Ik vermoed dat er in dit soort gevallen altijd belangen achter belangen en rol meespelen. Meestal zijn het indirecte handelsbelangen.
    (Ik kan deze stelling niet hard maken. Misschien dat iemand anders daar nog een antwoord op heeft?)

    Voor mij blijft het een raar idee dat 'wij' daar mensen opofferen terwijl de Afghaanse regering slechts de steden en kleine gebieden in handen hebben en tot op het bot corrupt is.

    Gewoon, weg wezen daar...

  • Paradox !, di 27 april 2010 09:23 in reactie op Joop Schouten Reageer op Paradox

    Paradox

    Dat laat onverlet dat Groenlinks zich hier vergallopeerd. Ze halen op dit punt de PVDA rechts in, onbedoeld waarschijnlijk. SP en PVDA kunnen zichzelf gelukkig prijzen met een rechte rug. Ik ben benieuwd naar de volgende peiling.

  • zorba de griek, di 27 april 2010 09:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op zorba

    zorba

    --- Misschien dat iemand anders daar nog een antwoord op heeft?---

    GL en D66 willen zich profileren als "klaar om te regeren" en proberen op deze manier een wit voetje te halen bij CDA en VVD.

    Merk ook op dat Femke en Alexander begonnen zijn met hun voorstel toen CDA-VVD-D66-GL nog werd gezien als een zeer kansrijke coalitie.
    (Syp Wynia, column in Buitenhof 6 tot 8 weken geleden).

  • Joop Schouten, di 27 april 2010 10:39 in reactie op zorba de griek Reageer op Joop

    Joop

    Ok Paul?
    Maar wat vind je van mijn insteek?
    Denk je dat het alleen om 'witte voetjes halen' gaat?

  • Joop Schouten, di 27 april 2010 15:15 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Sorry Anton.
    Je hebt bijna hetzelfde plaatje als die van jan : )

  • , di 27 april 2010 07:58 Reageer op

    Zie je nou wat een stelletje achterbakse smiechten het zijn?
    Kabinet is erover gevallen, en stiekem met een demissionair kabinet besluiten tot hernieuwde deelname aan een oorlog.
    (Want wie roept dat het geen oorlog is liegt dat ie barst).
    Dat gajes is niet te vertrouwen.
    Voor geen meter.

  • Wobbel van Baalen, di 27 april 2010 04:58 Reageer op Wobbel

    Wobbel

    Ik heb weinig respect voor van Middelkoop die in zijn jonge tijd de dienstplicht heeft ontlopen. Zijn mening is dus niet belangrijk.

  • Albert Hofmann, di 27 april 2010 00:37 Reageer op Albert

    Albert

    Er is al genoeg over nagedacht, er zijn afspraken gemaakt en er is een besluit genomen. Hadden ze maar meer nagedacht voor de hele missie begon. Al die leugens over zogenaamde successen en vooruitgang, al die zogenaamde schooltjes, dorpshuizen, medische posten, onderwijs projecten voor meisjes.
    Als ik mijn Afghaanse collega moet geloven is de NATO tot nu toe er alleen goed in geweest om papavervelden plat te spuiten en hennep velden te verbranden...in samenspraak met wat corrupte warlords.

  • Geert Halsema, di 27 april 2010 00:26 Reageer op Geert

    Geert

    'GrienLinks'? Is dat een sneer naar GroenLinks in het artikel of is het gewoon een tikfoutje?
    [reactie redactie Joop: was tikfoutje (en geen Freudiaans). Dank!]

  • Tim Tim, di 27 april 2010 00:16 Reageer op Tim

    Tim

    Kunnen we niet gewoon het hele leger afschaffen. Of we doen er iets mee (zoals dit, maar dan grootschalig all-in) of we kappen gewoon met de hele NAVO en NL krijgsmacht. Ze dienen totaal geen doel meer, we hebben niks te vrezen van buurlanden die ons binnenvallen gezien het feit dat de grootste (Duitsland, Frankrijk en Engeland) al een behoorlijke vinger in de pap hebben via de EU. Zet gewoon namens de EU langs de Russische en Turkse grens een legertje neer, laat 10 H-bommen standby staan en daarna kappen met die onzin.

    Zij willen niet "geholpen" worden, ofwel, ze geloven niet in vrijheids denken, hun goed recht maar laten we dan vooral ophouden met het opleggen ervan. Bin laden is al lang dood of onderhand wel verhuisd, we maken alleen maar die Russen zenuwachtig door zo tegen hun grens aan te zitten en uiteindelijk komen die nieuwe gasleidingen van Rusland naar Duitsland er toch wel. Poolse tegenstand is ook al vakkundig uitgeschakeld dus echt waar mensen, GA DAAR WEG!

    Overigens is Femke met ook deze motie weer goed bezig om zich als dame tussen de heren niet willen laten kennen. Nog even en ze kan fuseren met D66, zit weinig verschil meer tussen. Behalve dan natuurlijk dat D66 zich nog net wat intellectueler en specialer acht dan GL.

  • Gerard Pijpers, di 27 april 2010 00:55 in reactie op Tim Tim Reageer op Gerard

    Gerard

    Lieve naieve Tim! Weg uit de Navo, weg met de NL krijgsmacht, en de grote Europese spelers houden ons wel uit de wind! Als we dat zouden voorstaan degradeert Nederland zich tot kleine tandeloze angstkwezel die zich achter de broekspijpen van de grootmachten moet verschuilen en zich daarmee mondiaalmaatschappelijk en economisch chantabel maakt!

  • Tim Tim, di 27 april 2010 05:43 in reactie op Gerard Pijpers Reageer op Tim

    Tim

    Ja je hebt ook wel gelijk, ik wordt alleen zo gestoord van dat eeuwige meevechten vanwege een overenthousiaste buitenland politiek. En dan daarna vol trots roepen dat we daardoor mogen aanschuiven bij de G20. Vervolgens luisteren ze nog niet een klein beetje, maar he, wel weer wat leuke foto's voor in het plakboek nietwaar.

  • Zeer Voornaam, di 27 april 2010 08:08 in reactie op Gerard Pijpers Reageer op Zeer

    " Als we dat zouden voorstaan degradeert Nederland zich tot kleine tandeloze angstkwezel die zich achter de broekspijpen van de grootmachten moet verschuilen en zich daarmee mondiaalmaatschappelijk en economisch chantabel maakt! "

    Hoe is dat anders dan "Volgens Van Midddelkoop moeten de wensen van de NAVO leidend zijn in de beslissing"?

    Behalve dan dat het ons drie dubbel geld kost: Eerst om de papaver velden daar te vernietigen, dan om de harder wordende criminaliteit hier tegen te gaan en dan nog de stijgende kosten van al die illegale softdrugs in de legale koffieshops.

    Niet wat de NAVO wil moet leidend zijn, maar wat wij als volk willen moet leidend zijn. Kan iemand die Middelkoop nog eens uitleggen wat een constitutionele monarchie is.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven