13 maart 10 11:32 Reageer (49) Politiek RSS

'Ophouden intentie politici ter discussie te stellen'

Crisis rond Uruzgan zou er niet zijn geweest, als Bos niet stempel van 'draaien' had, zegt Van der Laan. Zelf houdt hij 'focus op Den Haag'

"Het beroep van politicus wordt emotioneel wel heel zwaar als je in het weekend ook nog moet zien te voorkomen dat je kinderen in de krant lezen dat je voor leugenaar wordt uitgemaakt. Wat is dan het aanzien van politic nog waard?". Dit zei oud-minister van Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan zaterdag in het radioprogramma Tros Kamerbreed.

Door redactie Joop

"Mensen moeten ophouden de intentie van politici te discussie te stellen", zei Van der Laan in Kamerbreed. "In ieder geval tot het tegendeel bewezen is." Hij reageerde hiermee op vragen over de timing van het vertrek van Wouter Bos als politiek leider van de PvdA.

"Wouter heeft een gevoel ontwikkeld van dat draaien. De crisis om Uruzgan was er niet geweest als hij dat stempel niet opgeplakt had gekregen", aldus Van der Laan.

De oud-minister is momenteel informateurbij de vorming van een coalitie in Amsterdam, maar in de geruchtenmachine wordt hij genoemd als opvolger van Job Cohen als burgemeester van Amsterdam. Zelf zegt hij de 'focus' op Den Haag te houden.

"Ik heb er nog bijna niks afgemaakt. Ik heb ook nogal een grote mond gehad over het parlement. Ik moet helpen het beter te maken. Ik zit nog bij de focus op Den Haag."

Van der Laan was vijftien maanden minister, een periode waarin hij klaagde dat het parlement weinig oplossingsgericht bezig is. Van der Laan zat acht jaar  in Amsterdamse gemeenteraad.

Laatste Reacties (49) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Vaclav Klaus, ma 15 maart 2010 12:56 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Ja - deze quotes zijn niet helemaal samenhangend.

    VdLaan is een grote aanwinst voor de landelijke politiek. Mocht Cohen premier worden, dan wordt hij hopelijk fractievoorzitter. Of nogmaals minister van integratie.

  • Winston V., ma 15 maart 2010 00:51 Reageer op Winston

    Winston

    "Mensen moeten ophouden de intentie van politici ter discussie te stellen", zei Van der Laan in Kamerbreed. "In ieder geval tot het tegendeel bewezen is."

    Maar ik moet toch de intenties eerst ter discussie stellen, wil ik het tegendeel kunnen bewijzen? En is regeren niet vooruitzien? Heeft vooruitzien niet alles te maken met intenties? Van der Laan gaat natuurlijk ook niet in op "als-dan-vragen," zoals het de media-getrainde politicus betaamt... Onzin natuurlijk in een democratie. Buitendien moet macht, democratisch tot stand gekomen of niet, altijd gewantrouwd worden wil de controle op die macht niet miserabel falen.

  • Jan Stroomer, zo 14 maart 2010 15:17 Reageer op Jan

    Jan

    Vrij vertaald: "Omdat er teveel beeldvorming is (in de media), handelt de PvdA leider teveel aan de hand van de beeldvorming"

    Wie is er precies verantwoordelijk voor het kiezen van die Kafka-esque oplossing (het probleem omzeilen door er onderdeel van te worden)? Zou dat niet die PvdA-leider zelf zijn?

  • uitgeschreven uitgeschreven, zo 14 maart 2010 12:48 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Dus zonder die beschuldigimg zou Bos samen met de CDA lieden zijn beloften uit 2006 gewoon gebroken hebben? Opmerkelijk, vooral als je bedenkt dat de enige veranderde factor is dat de US een andere president heeft. En dat konden ze jaren geleden ook al bedenken omdat geen enkele president meer dan 8 jaar mag blijven zitten.

    En dan maar verbaasd zijn dat politici zo'n lage waardering hebben. Je kunt ze kennelijk aan geen enkele belofte houden. Dan maar beter politici verbieden überhaupt iets te beloven!

  • Jac Schmidt, zo 14 maart 2010 12:23 Reageer op Jac

    Jac

    Eberhard van der Laan is een veel belovende aankomend politicus en komt op mij eerlijk over, maar hij zit nog te kort in de politiek om te weten waarom het werkelijk gaat.
    Beste Eberhard het gaat in de politiek allereerst om de macht en om die macht te kontroleren moet je haar wantrouwen.
    Het klakkeloos vertrouwen op iemands blauwe ogen heeft, afgezien van talloze kleine akkefietjes zoals b.v. de declaratie affaires in het britse Lagerhuis, in het verleden onnoemelijk veel menselijk leed veroorzaakt.
    Ik heb de indruk en ik hoop dat de mensheid hier in het westen de laatste vijftig jaar een stuk geémancipeerder zijn geworden en niet meer en massa klakkeloos achter de eerste de beste schreeuwlelijk aan hollen.
    Af en toe komt er nog weleens zo'n schreeuwlelijk als Wilders of Berlusconi boven drijven maar die vallen dank zij de kritische en mondige burger vroeg of laat gauw genoeg door de mand voordat dat ze groot leed kunnen veroorzaken.
    Om nog een voorbeeldje te geven met betrekking tot Nederland het volgende. Als er in de jaren dertig televisie was geweest en een kritische media had bestaan dan was zo'n charlatan als Bernhard al veel eerder ontmaskerd.
    Nu moesten we wachten tot de jaren zeventig.
    Alstublief laten we de politiek blijven wantrouwen want dat is een teken van betrokkenheid.

  • Piet de Geus, ma 15 maart 2010 00:11 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Piet

    Piet

    Eberhard een aankomend politicus? Dan kom je zeker uit de provincie: hij draaide al bijna een decennium mee in de Amsterdamse gemeenteraad voordat hij tot het kabinet toetrad.

    Als je het hebt over een schreeuwlelijk als Berlusconi die dankzij de kritische en mondige burger gauw genoeg door de mand valt, dan zou ik je willen vragen eens op te zoeken hoe lang Berlusconi al aan de macht is. Dat is af en aan al sinds 1994 en hij zit er nog! Noem dat maar gauw genoeg.

  • vanessa s., za 13 maart 2010 20:48 Reageer op vanessa

    vanessa

    Ik heb van der Laan hoog zitten hoor, ik heb wel iets met mannen op leeftijd. Maar net doen alsof er ten onrechte aan de intentie van politici getwijfeld wordt? Als kiezer wil je maar een ding: dat de politicus dezelfde intentie toont na de verkiezingen als ervoor. Wie twintig jaar PvdA gestemd heeft in de hoop ietsje meer geld aan het eind van de maand over te hebben voor iets leuks, kijkt na vier kabinetten met de PvdA behoorlijk op zijn neus. De minima zijn meer minimaal dan ooit. Wim Kok noemt het een duivels dilemma dat hij het financieel vreten de kant van de rijken opstuurt, Bos deed erg gemotiveerd maar heeft niets aan sociale verbetering achtergelaten en ik hoor de PvdA niet meer over het feit dat de financiele rekening voor de crisis de kant opmoet van de heren en dames die hem veroorzaakt hebben. Mijnheer van der Laan, mag ik dit keer dan Uw intentie in detail, in drievoud met bloed ondertekend en moedigt U Uw nieuwe Leider Cohen liefst ook aan ons ietsje meer intentie toe te wapperen dan 'de boel bij elkaar houden'. One liners halen we wel bij Geert.

  • Jager Verzamelaar, zo 14 maart 2010 13:23 in reactie op vanessa s. Reageer op Jager

    Jager

    vreemd dat jullie die man hoog hebben zitten.
    Hij nogal een contrast met de oprechte vogelaar die hij moest opvolgen omdat wilders dat zo graag wilde met zijn "knattergak"
    Ik pak gewoon het eerste interview dat omhoog komt bij google.
    Daar staat al gemene allochtonenhaat "in mijn integratiebrief aan de Kamer staat het helder: nieuwe Nederlanders moeten kiezen voor Nederland en niet met één been in het land van herkomst blijven staan."

    Zou ik in mexico wonen of in egypte dan blijf ik vordomme met een been in Nederland omdat ik nu eenmaal be opgegroeid met boerenkool met worst, schaatsen, koot en bie, bud spencer en terrence hill in het duits nagesinchronieerd. Vienameese loempia's. Sinterklaas en ter land ter zee en in de lucht.
    Dat is een deel van mijn identiteit.
    Als een mislukte meester in de rechten van mening is dat ik dat been afzaag en slechts spaans of arabisch ga praten en mijn kostbare achergrond verloochen dan nok ik m per direkt.
    En dit is gewoon een willekeurig google citaat.
    Alles wat de man zegt impliceerd dat "nieuwe Nederlanders" minderwaardig zijn aan "oude Nederlanders" de man is een electorale reactie van de PvdA op Wilders.
    Zoiets van: "je hoeft niet op Wilders te stemmen want wij hebben ook de pest aan buitenlanders "
    Kerel heeft zowiezo nooit iets met de materie van doen gehad.
    Ik laat mijn koelkast toch ook niet repareren door een hovenier?!

  • Jac Schmidt, zo 14 maart 2010 16:54 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Jac

    Jac

    Ga niet emigreren meneer Veldman want u zult waar u ook naar toe gaat u nergens thuisvoelen.
    Ga lekker op vakantie naar die landen en geniet van de cultuur en de natuur daar, maar als u er zou gaan wonen zou u doodongelukkig zijn.
    Een welgemeent advies.

  • Peter Schmitz, za 13 maart 2010 19:24 Reageer op Peter

    Peter

    Mooie tandem om naar uit te kijken: Cohen als MP, Van der Laan als burgemeester van A'dam.
    En dan Femke als min Buit.Zkn. Oogt NL weer een stuk aardiger ...

  • Martijn Kroon, za 13 maart 2010 19:08 Reageer op Martijn

    Martijn

    Helemaal mee eens,
    meneer Van der Laan is een van de weinige politici die steeds weer zegt dat het fatsoenlijk moet worden in de politiek. Klasse!

  • Dik Brix, za 13 maart 2010 18:52 Reageer op Dik

    Dik

    Klinkt goed. maar helaas...
    Als je constateert dat zowel CDA als PvdA in de afgelopen jaren niet te voorspellen waren en elkaar over en weer van 'draaikonterij' beschuldigden (en terecht), dan kan je niet anders verwachten dan dat die intenties van de grootste politieke partijen ter discussie worden gesteld. Zoals ook vdLaan nu zegt dat hij 'nog' zijn focus op Den Haag heeft. Dat woordje 'nog' ...

  • jan horst, zo 14 maart 2010 10:36 in reactie op Dik Brix Reageer op jan

    jan

    Ben jij nooit van mening veranderd? Heb jij nooit gezegd dat je over een tijdje misschien een andere baan wilt?

    Waarom verwachten we van politici gedrag dat haast onmenselijk is?

  • Dik Brix, zo 14 maart 2010 17:20 in reactie op jan horst Reageer op Dik

    Dik

    Tuurlijk... Maar het is wel wat anders als Dik Brix op gegeven moment denkt dat hij een andere baan wil of gewoon geen baan meer, of dat een politieke partij zijn programma verloochent of woordvoerders/iconen van die partij ineens heel andere dingen doen dan ze eerst zeiden te gaan doen.

  • Paula Pop, za 13 maart 2010 18:36 Reageer op Paula

    Paula

    De groeiende argwaan wordt bij mij gevoed door de media. Ik ben niet zo politiek bewust, maar lees kranten, kijk veel TV en zit regelmatig op internet. Vergeleken bij vroeger, ben ik veel kritischer geworden. De tegengestelde berichten, de openlijke twijfel van de media aan de goede bedoelingen van politici, doen mijn vertrouwen wankelen.
    Mensen die politiek actief of bewuster zijn, zullen daar minder last van hebben, maar geloof mij, op de doorsnee burger heeft de media een hele grote invloed!

  • karuna waaijer, za 13 maart 2010 17:17 Reageer op karuna

    karuna

    Helemaal mee eens.
    Het kan ook niet, de politici moeten later weer met elkaar samenwerken in ons polderland.

    Eigenlijk heeft dus Jack de Vries, die als spin dokter de move van 'draaikont' bedacht heeft, mede verantwoordelijkheid aan het vallen van het kabinet.
    Het CDA probeerde de move te herhalen bij het Uruzgan conflict en mag nu de vruchten daarvan plukken.
    Het spijt me, maar ik hoop dat ze zuur zijn.

    Toch betwijfel ik of het CDA in de vorm van de Vries en Verhagen ervan gaat leren. Want het CDA zit toch echt wel in het nauw.
    Ze hebben in 2006 bewezen dat ze het algemene landsbelang veel minder belangrijk vinden dan dat het CDA de grootste partij wordt.
    Dus wat zal het worden?
    Maar in ieder geval zal niet aan de wens van van der Laan voldaan worden. Het wordt een keiharde campagne met het geschreeuw en gescheld van de PVV en de sluwe achterbaksheid van het CDA.

  • Jan Stroomer, zo 14 maart 2010 14:54 in reactie op karuna waaijer Reageer op Jan

    Jan

    "Ze hebben in 2006 bewezen dat ze het algemene landsbelang veel minder belangrijk vinden dan dat het CDA de grootste partij wordt."

    Ach, en waar was de val van het kabinet B4 vlak voor de gemeenteraadsverkeizingen precies goed voor? Het landsbelang, de zetels van de PvdA (slechts -672, wat een overwinning!), of had papa Bos de levensverwachting van het kabinet sowieso al beneden de drie jaar ingeschat en kreeg hij nu acuut problemen thuis?

  • Sto Lat, za 13 maart 2010 17:04 Reageer op Sto

    Sto

    Van der Laan reageerde op uitlatingen van Ank Bijleveld, de oude CDA-gewoonte weer op zich nam van 'Woutertje bashen'. Ze bleef daar in het radioprogramma Kamerbreed mee doorgaan, tot vervelens toe, en dat was de reden van Van der Laans uitspraak. Hij heeft groot gelijk, want als CDA-ers nu weer opnieuw beginnen met hun oude gestook, dan is er geen lol meer aan om naar debatten te luisteren!

  • Max 58, za 13 maart 2010 16:57 Reageer op Max

    Max

    Met graagte zou ik van der Laan en Cohen vertrouwen.
    Maar. In nogal wat Gemeenten in dit land zitten,zowel in het Bestuur en de top van de Ambtenarij nogal wat machtsgeile figuren, die weinig oog hebben voor de noden van de samenleving, maar vooral voor hun eigen positie en machtsspelletjes. Zie bijvoorbeeld het wegsturen van Leers, die toch door de Maastrichter bevolking op handen werd gedragen.
    Zolang de PvdA geen " schoon schip" maakt met dat soort lieden en praktijken ( en bepaald niet alleen in Maastricht) klinkt de roep om vertrouwen en de zucht naar een fatsoenlijke samenleving me toch wat gratuit in de oren. Verbeter de wereld ( graag!), maar begin bij jezelf.

  • , za 13 maart 2010 15:29 Reageer op

    Wanneer nou iedereen, op instignatie van blondie, iedereen gaat wantrouwen, krijgen we op geen enkele manier meer een stabiele regering.
    Maar blondie wantrouwt iedereen......................
    Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

  • babs haanstra, za 13 maart 2010 15:14 Reageer op babs

    babs

    Ik hoorde Van der Laan ook in Kamerbreed. Zijn reactie zoals hierboven beschreven, viel me op.
    Ik dacht: en hoe zou dat nou toch komen, dat de overheid (en die echt niet alleen) met groeiend argwaan wordt bekeken?
    Daarover zijn intussen al boeken verschenen, over die vraag. Maar om uit de mond van een ex-Minister te horen dat dat gezeur, en die zelfingenomenheid nou maar eens afgelopen moest zijn, dat komt niet geloofwaardig over. Er zijn teveel voorbeelden van politici die de boel bedonderd hebben. Door de razendsnelle berichtgeving via de media wordt dat uitgebreid belicht, en daarmee aan beeldvorming gedaan. De enigen die dat beeld kunnen veranderen, zijn de politici zelf. Ook Van der Laan. Want hoe zal hij voorkomen dat hij de komende verkiezingstijd niet ook andere partijen en andere politici zo aanpakt?

  • jan horst, za 13 maart 2010 17:49 in reactie op babs haanstra Reageer op jan

    jan

    Ik vind het uit de mond van van de Laan ZEER geloofwaardig overkomen. Het is me echt te makkelijk om alle politici over 1 kan te scheren. Overigens zijn verreweg de meesten gewoon integere mensen. Zullen we ze maar gewoon vertrouwen tot het tegendeel is bewezen?

  • , za 13 maart 2010 15:07 Reageer op

    In verkiezingstijd grijpen diverse partijen naar het middel van smaad.
    Leutert al bij voorbaat over theedrinken en moslimknuffelen.
    En dan te bendenken dat één van de hardtse wetten tegen illegalen door Cohen is ontworpen.........

  • Rob Zachte, za 13 maart 2010 14:19 Reageer op Rob

    Rob

    Van der Laan was acht jaar wethouder in Amsterdam.

    Niet waar: hij was 8 jaar politiek leider vanuit de raad en koos bewust NIET voor wethouderschap.

    Blundertje hoor Joop! Zeker in licht discussies afgelopen dagen.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Eberhard_van_der_Laan

  • Rob Zachte, za 13 maart 2010 15:18 in reactie op Rob Zachte Reageer op Rob

    Rob

    Dank voor correctie in hoofdartikel (maar eh nu lijkt mijn reactie wat dommig...).

  • Rouane Rabbit, za 13 maart 2010 17:06 in reactie op Rob Zachte Reageer op Rouane

    Rouane

    jij hebt het duidelijk aangekaart.

  • Don Gurgen, za 13 maart 2010 13:10 Reageer op Don

    Don

    Wat een rare reacties hier zeg. Van der Laan heeft helemaal gelijk. In een representatieve democratie is het van essentieel belang dat er een basis van vertrouwen is tussen de verschillende politici.

    Je kan het helemaal oneens zijn met iemands standpunten, maar je moet er van uitgaan dat iemand wel oprecht is totdat het tegendeel is bewezen. Op het moment dat politici (of mensen eromheen) elkaar voor rotte vis uitmaken ipv de discussie aangaan op een inhoudelijke niveau verliest de politiek haar aanzien. Dat heeft niks te maken met de daden van bestuurders, de 'heat in the kitchen' of stampvoetende kleuters, dat heeft te maken met fatsoen.

    Het aanzien en vertrouwen in de politiek correleert met het functioneren daarvan. Politici moeten dat dus niet ondergraven door eenanders intenties ter discussie te stellen, maar zouden zich moeten focussen op de inhoud van het beleid.

  • N van Gogh, za 13 maart 2010 13:33 in reactie op Don Gurgen Reageer op N

    N

    Helemaal eens. Ik heb mij al eerder afgevraagd waarom Joop.nl is opgericht. Allemaal gezeur en gemekker over een ander. Kijk eens in de spiegel. Doen jullie alles zo goed. Onfeilbaar enz.

  • de_gewone man, za 13 maart 2010 18:39 in reactie op Don Gurgen Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Dit principe werkt niet meer omdat de kamer, die de regering controleert, keer op keer verzaakt om ministers en zeker minister-presidenten (I , II, III, IV, ..........) van de eigen coalitie aan te pakken. Ze komen weg met zeer warrige en zwakke verdedigingen omdat de bewoners van vak K van te voren weten dat ze met bijna alles weg kunnen komen.

  • Jager Verzamelaar, za 13 maart 2010 12:57 Reageer op Jager

    Jager

    Verdonk 's intenties wil ik zeker wel even ter discussie stellen.
    Daarbij trouwens ook de intenties van alle andere politici want ik vertrouw ze voor geen meter .

    Ebbenozem ter laan moet zich dat maar eens goed in zijn oren knopen.
    Wat een arrogantie
    Het aanzien van een politicus is niks nada nog waard!
    Mensen gaan dood door onze politici .

    Ik had bijvoorbeeld gister naar de artsen gemoeten om een medemens te helpen.
    Maar ik weet dat ik daarvoor niet meer naar de arts kan gaan.
    Zorg is zeker voor mensen met psychische problemen de vijand.
    En dat komt door politici die een mensenleven hebben uitgeleverd aan de marktwerking.

    De marktwerking die door de gehele politiek gedragen wordt en het is me inmiddels wel duidelijk dat zij hun centjes krijgen van de markt en niet van hun bijbaantje als politicus.

  • jan horst, za 13 maart 2010 13:38 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op jan

    jan

    Geen vertrouwen in politici? Misschien ligt dat meer aan jou dan aan de politici.

  • , za 13 maart 2010 14:38 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    En ik begrijp dat U vertrouwt op wilders.
    Vind U het erg als ik héél even héél hard moet lachen?

  • Jager Verzamelaar, za 13 maart 2010 23:02 in reactie op Reageer op Jager

    Jager

    hoe komt u daar nu weer bij??

  • , za 13 maart 2010 14:40 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Welke intenties hééft Verdonk eigenlijk?
    Er is me er nog geen één opgevallen, behalve dan dat ze haar kamerzetel( en het daarbijbehorende inkomen)wil behouden.

  • Vaclav Klaus, ma 15 maart 2010 12:57 in reactie op Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Ze wil graag premier worden :-D

  • Piet Knollema, za 13 maart 2010 15:44 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Piet

    Piet

    Lieden die menen hun mening kracht bij te moeten zetten door iemands naam teverhaspelen veracht ik.
    Ik begreep ook niet waarom dergelijke stupide bijdragen worden geplaatst. Het zijn juist die lui die de stemming in dit land naar een steeds grimmiger dieptepunt brengen.
    Vrije mennigsuiting is prima, maar enig gevoel van eigenwaarde mag je toch wel van iemand die aan de discussie wil deelnemen verwachten.

  • Jager Verzamelaar, za 13 maart 2010 23:10 in reactie op Piet Knollema Reageer op Jager

    Jager

    Nou beste heer Knollema.
    Het grote raadsel is dat ik meer respons krijg wanneer ik praat als de botte boer die ik ben dan wanneer ik genuanceerd spreek.
    U kunt zich afvragen waarom dat zo is, ik doe dat zelf namelijke ook.
    Aan de andere kant.
    Gaat het U meer om de vorm dan om de inhoud?

    Sommigen zeggen : Ik vindt uw mening abject.
    Anderen zeggen : praat geen onzin

    welk van de twee verdient uw voorkeur?

  • Jager Verzamelaar, za 13 maart 2010 23:24 in reactie op Piet Knollema Reageer op Jager

    Jager

    Verder niet erg aardig mij te verachten.
    Ik veracht u toch ook niet omdat u nu een kwetsende opmerking tegen mij maakt?

    U wenst mij zelfs uit te sluiten van discussie omdat mijn toon u niet aanstaat.
    Zoiets zou bij mij nooit opkomen.
    Gelukkig dat Joop.nl geen piet knollematopie is.

  • Gerwin van Eersel, za 13 maart 2010 12:45 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    ["Wouter heeft een gevoel ontwikkeld van dat draaien. De crisis om Uruzgan was er niet geweest als hij dat stempel niet opgeplakt had gekregen"]

    Daar heeft vdL vast gelijk in. Wat hij vergeet is dat de crisis er ook niet zou zijn geweest wanneer de PvdA beter dan ze nu voor elkaar kregen het feit dat het hier CDA en CU waren die weigerden afgesproken beleid uit te voeren te communiceren. Dan was de vraag naar aanleiding niet geweest "Gaat de PvdA opnieuw draaien?", maar "Geldt voor CDA en CU nog afspraak is afspraak?" Die toevoeging is wel zo genuanceerd.

  • Jonathan Leguat, za 13 maart 2010 12:40 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Dit doet me denken aan een stampvoetende kleuter die zijn zin niet krijgt.

  • jan horst, za 13 maart 2010 13:40 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op jan

    jan

    Doet me denken aan iemand die de intentie heeft de politiek weer werkbaar te maken.

  • Meneer Dick, za 13 maart 2010 12:39 Reageer op Meneer

    Meneer

    Als Van der Laan signaleert dat de intenties van politici voortdurend in twijfel worden getrokken, moet hij zich afvragen hoe dat zo gekomen is. Nee, Van der Laan wil zichzelf (en ons) wijs maken, dat burgers bij voorbaat slecht kunnen oordelen. Gelukkig zijn er genoeg regenten, die het beter weten dan simpele burgers met misvattingen.
    "Vertrouw ons toch alsjeblief, wij weten wel wat goed voor u is" zegt hij. Ik hoor hier geen liberaal praten, maar een socialist.

  • Rob van Kan, za 13 maart 2010 12:22 Reageer op Rob

    Rob

    "Wat is dan het aanzien van politici nog waard?"

    Politici moeten geen aanspraak maken op 'aanzien' of op 'respect'. Het spel wordt hard gespeeld en wie er in stapt, die wéét dat. Aanzien verwerf je door je daden, niet uit hoofde van je functie.
    Bovendien zijn politici in dienst van het volk. Dát is hun plaats en ik vind het jammer dat een PvdA-minister dat niet inziet.

  • Leo J Bouwman, za 13 maart 2010 13:42 in reactie op Rob van Kan Reageer op Leo J

    Leo J

    De uitspraak "Politici zijn in dienst van het volk" is populisme van de kouwe grond. Het volk bestaat immers niet, dat is romantiek van de slechtste soort. En het Nederlandse volk bestaat al helemaal niet. Dit is een tot op de graat verdeeld land en bindende elementen zijn uitermate schaars. Zelfs het staatshoofd is niet langer het symbool van verbondenheid meer. En de Roomse Kerk kan het als bindmiddel nu helemaal schudden. Het enige dat iemand tot Nederlander maakt is een beduimeld document dat enkel gebruikt wordt tot identificatie van de houder in persoon, niet als lid van het Nederlandse volk.

    Het is juist burgemeester Cohen - wie zo lang en zo uitstekend als burgemeester heeft gefungeerd heeft wel het recht om als minister president met burgemeester te worden aangeduid - die de bindende leider gaat worden. Voorwaar a hell of a Job. Zijn tegenstanders krigen het nog lastig, want wat rijmt er nu op Cohen?

    Minister Verdonk gaat door als de Nederlande Sarah Palin, een soort pittbull met lipstick. Verdonk is het helemaal eens is met meneer Wilders, en Wilders knipoogt met lid Verdonk. Maar wat deed lid Verdonk eigenlijk als minister behalve ruzién over een paspoort en daarna weigeren op te stappen zodat Lousewies wel gedwongen was de stekker te verwijderen die er door Pechtold met veel moeite was was ingestopt?
    Precies, een van de strengste vreemdelingenwetten van Europa hanteren. En die wet was uitgerekend van Job Cohen.

  • jan horst, za 13 maart 2010 13:49 in reactie op Rob van Kan Reageer op jan

    jan

    Iedereen heeft recht op aanzien en respect, ook politici. 'Dat is hun plaats?' Uit wat voor feodale tijd stam jij? Ben jij iemand die op het werk 'je plaats weet'?
    Ten slotte: het spel wordt nu inderdaad hard gespeeld, maar dat is geen automatisme hoor. Waarom mag je dat niet ter discussie stellen. Sterker nog: het is heel verstandig dat ter discussie te stellen omdat die verharding zich slecht verhoudt tot de effectiviteit. En effectiviteit is juist wel iets wat je van politici mogen verwachten.

  • Aert Willem d'Holbach, za 13 maart 2010 12:12 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    If you can't stand the heat, you'd better stay out of the kitchen.

  • , za 13 maart 2010 14:38 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    As you do, Aert willem, as you do

  • Zingende Zaag, za 13 maart 2010 12:11 Reageer op Zingende

    Zingende

    'Ophouden intentie politici ter discussie te stellen' helemaal mee eens, alleen zou ik dan ook uit de mond van de heer Van der Laan wel eens willen horen dat hij dat ook vindt over de grote blonde roerganger in spé....

  • , zo 14 maart 2010 13:33 in reactie op Zingende Zaag Reageer op

    Ach, de grote geblondeerde roerganger.
    Zijn wij inmiddels al niet zo ver dat we zien waar die mee bezig is???
    Ik dacht toch dat we in ons eigen land een stabiele regering wilden??
    Wat doet onze geblondeerde daar dan?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven